Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dåliga utgåvor.

371 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 05 juni 2010 - 18:55

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

För det andra att bilden blivit avflätad i hans mjukvara till 1920x540, vilket tyder på att den kodats som sammanflätad.


Jag förstår inte, hur kan det hända?

I så fall borde de definitivt ta tillbaka och göra rätt!

#252

Postad 06 juni 2010 - 01:19

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Jag har ej läst igenom hela tråden och är därmed osäker om dessa 2 kommit upp tidigare, men.


Jag skulle vilja varna för dem svenska Blu-ray utgåvorna av följande:

Surf´s Up

Dålig Bild: Väldigt ojämn kvalite på alla scener i upplösningen, så gott som alla mörkare scener var väldigt gryniga och korniga i bilden.


Public Enemies

Dåligt Ljud: Det var katastrofalt mixat enligt min mening, volymen går upp och ner i så gott som varje dialog i filmen samt bakgrundmusiken varierar i volym.

#253

Postad 06 juni 2010 - 06:57

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Bigrauk: Tror du har missuppfattat denna tråd oxå...Surfs up har kanon bild!! Så här skrev dvdforum som gav den en 9:a av 10 möjliga i betyg : Tror inte du fattat poängen med filmens karaktär.

Bild
Klyschan säger att animerade filmer ser enormt bra ut i hd, och normalt sett stämmer detta. Men skaparna bakom Surf’s Up har medvetet valt att kasta in en hel del saker som ska få bilden att se mer dokumentär ut, det vill säga billigare kameror och taskigare ljussättningar. Detta gör att bilden, som är i 1.85:1 med MPEG-4/AVC-codec, inte har förutsättningarna att vara det perfekta demonstrationsobjektet. Om man ska gå efter bildsyftet är detta en klockren fullpoängare, men jag får sticka ut hakan åter igen och beröva betyget ett snäpp eftersom perfekt betyg ska ha perfekt bild. Nu snackar jag inte om de fejkade arkivmontagen, för det hade jag kunnat leva med, utan om den kornighet som existerar under hela speltiden. Det lär som vanligt bli arga mejl från purister, men jag kan inte med gott samvete sätta full pott på detta.

Bilden är snudd på perfekt, medan ljud och extramaterial ligger på samma nivå som själva huvudattraktionen.

Redigerat av vinncent, 06 juni 2010 - 07:00.


#254

Postad 06 juni 2010 - 08:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det är helt medvetet i Surfs Up. Jag har lyssnat på kommentatorspåret. De vill skapa en dokumentär känsla. Det är ju ändå ett filmteam som besöker pingvinerna på Antarktiskt. Eller heter det "i" antarktiskt..? :)

#255

Postad 06 juni 2010 - 09:52

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Jag har ej läst igenom hela tråden och är därmed osäker om dessa 2 kommit upp tidigare, men.


Jag skulle vilja varna för dem svenska Blu-ray utgåvorna av följande:

Surf´s Up

Dålig Bild: Väldigt ojämn kvalite på alla scener i upplösningen, så gott som alla mörkare scener var väldigt gryniga och korniga i bilden.


Skjut mig.

#256

Postad 06 juni 2010 - 11:32

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Det är ungefär som att skriva att det är fel på min dvd utgåva av schindlers list då den saknar färg!!

#257

Postad 06 juni 2010 - 11:54

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Det finns ingen anledning att ha kvar den här tråden då 50% av alla inlägg har gjorts av okunniga som inte vet vad bra bild är.

#258

Postad 06 juni 2010 - 13:51

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Ja, Surf's Up är lite udda bland animerade filmer i och med att man lagt på filter för att få till känslan av smalfilm. Det får en att haja till först, men filmen är tagen direkt ifrån digitalkällan. :)

Kornen förvaltas dock väl, men så har Surf's Up också en ordentligt tilltagen bit rate.

Redigerat av Zacabeb, 06 juni 2010 - 13:52.


#259

Postad 06 juni 2010 - 13:52

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Ni är roliga grabbar, bra att ni inte är så dryga iaf :)

Skjut mig.


Det är ungefär som att skriva att det är fel på min dvd utgåva av schindlers list då den saknar färg!!



Det finns helt klart 2 läger här som gillar olika bildkaraktär på Blu-ray filmer märker jag. Personligen har jag inget emot kornighet så länge det är så i hela filmen. Men när det börjar blandas med bra kvalité och usel kvalité då säger jag STOP!! Hade jag velat ha sämre kvalité hade jag lika bra kunnat se filmen på DVD.


Det är helt medvetet i Surfs Up. Jag har lyssnat på kommentatorspåret. De vill skapa en dokumentär känsla. Det är ju ändå ett filmteam som besöker pingvinerna på Antarktiskt. Eller heter det "i" antarktiskt..? B)


Detta är jag helt medveten om, men vad är det som säger att det måste vara kornig bild i dem mörkare scenerna bara för det är dokumentärfilmat?


var det ingen som hade något att säga om det dåliga ljudet i svenska utgåvan av Public Enemies? Det kanske skulle vara så också? :wacko:

Redigerat av Bigrauk, 06 juni 2010 - 13:55.


#260

Postad 06 juni 2010 - 14:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Detta är jag helt medveten om, men vad är det som säger att det måste vara kornig bild i dem mörkare scenerna bara för det är dokumentärfilmat?


Man har försökt få det att se ut som under/överexponerad 16mm-film som fått olika karaktär vid varje tagning. Jag antar att det kan vara en flört med äldre surfdokumentärer och överdrivet för att få en att glömma filmen är datoranimerad.

var det ingen som hade något att säga om det dåliga ljudet i svenska utgåvan av Public Enemies? Det kanske skulle vara så också? :)


Dessvärre härstammar det från källan, och Public Enemies har fått ta en del stryk just för sin ojämna ljudmix. Det var lika illa på bio, ett väldigt mumlande till och från.

Redigerat av Zacabeb, 06 juni 2010 - 14:10.


#261

Postad 06 juni 2010 - 14:10

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Tack för dina mycket vänliga svar Zacabeb :)

#262

Postad 06 juni 2010 - 14:32

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Detta är jag helt medveten om, men vad är det som säger att det måste vara kornig bild i dem mörkare scenerna bara för det är dokumentärfilmat?


Som tillägg till Zacabebs utmärkta svar så kan man ju alltid påpeka att det är i ljust mörka scener som brusighet/kornighet lättare uppstår vid dokmuentärfilmning, då man kanske ofta inte har möjlighet att ljussätta som man vill utan får kompensera med högre ISO (ljuskänsligare )på filmen istället.

Redigerat av B8, 06 juni 2010 - 14:39.


#263

Postad 06 juni 2010 - 15:59

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

var det ingen som hade något att säga om det dåliga ljudet i svenska utgåvan av Public Enemies? Det kanske skulle vara så också? :)


Nä ,för där hade du av nån konstig anledning rätt!;-)

#264

Postad 06 juni 2010 - 16:14

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Det finns helt klart 2 läger här som gillar olika bildkaraktär på Blu-ray filmer märker jag. Personligen har jag inget emot kornighet så länge det är så i hela filmen. Men när det börjar blandas med bra kvalité och usel kvalité då säger jag STOP!! Hade jag velat ha sämre kvalité hade jag lika bra kunnat se filmen på DVD.


Då ska du aldrig se Natural Born Killers.

Film negative format (mm/video inches)
16 mm (Kodak 7276 Plus X Reversal) (some segments)
35 mm (Kodak ASA 800) (some segments)
8 mm (some segments)
Video (NTSC) (news segments)

Cinematographic process
Betacam SP (news segments)
Scooptic 16 (16 mm segments)
Spherical (35 mm segments)
Super 8 (8 mm segments)

Om detta nu säger dig något...

#265

Postad 06 juni 2010 - 16:39

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Eller Apocalypto!!

Film negative format (mm/video inches)
16 mm (Kodak Vision2 500T 7218)
35 mm (Kodak Vision2 50D 5201, Vision2 500T 5218)
Video (HDTV)


Cinematographic process
Digital Intermediate (2K) (master format)
HDCAM SR (source format)
Spherical (source format)
Super 16 (source format)

#266

Postad 06 juni 2010 - 17:52

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Apocalypto hade jag inga som helst problem med att se jämfört med Surf´s Up gällande bilden.

#267

Postad 06 juni 2010 - 17:55

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Va?
Ska de vara nåt fel på Mel Gibson's Apocalypto?

Mine grejer leverarade både bra ljud och bild...

#268

Postad 06 juni 2010 - 19:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Va?
Ska de vara nåt fel på Mel Gibson's Apocalypto?

Mine grejer leverarade både bra ljud och bild...



Läs igen. :P

#269

Postad 12 juni 2010 - 09:04

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Såg The Box igår (hyrfilm, utgivare Noble), och bilden där var inget vidare alls tycker jag. Genomgående Ingen riktig skärpa, ingen bra kontrast, inte den närvarokänsla som de bästa blu-ray ger. Fick titta efter, var det verkligen en blu-ray och inte en DVD som Lovefilm skickat ? Glad att jag bara hyrt den o inte köpt den.

Apropå dokumentärfilm som diskuterats här, så tycker jag att det är ok med grynighet, oskärpa o kanske felexponering just för att visa att detta är dokumentär, om sedan hela filmen i övrigt håller bra kvalitet. Egentligen inte märkvärdigare än att dialogen från samtalspartnern har telefonkvalitet när någon talar i telefon i en filmscen.

Ett bra exempel på ovanstående är filmen Scarface, o den HD-version jag har inspelad från Canal Plus Film HD för ett par år sedan (?). Filmen börjar ju med äkta dokumentärklipp av båtflyktingarnas ankomst till Miami 1980, för att efter några minuter in i filmen övergå till förhöret med nyanlände Tony Montana från Cuba. Här är inte minsta tvekan om vad som är dokumentär o vad som är själva filmen.

Den utmärkta HD-transfern bådar gott för en eventuell utgåva på BD. Hallå, Universal ?

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 12 juni 2010 - 09:08.


#270

Postad 15 juni 2010 - 17:17

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Såg The Box igår (hyrfilm, utgivare Noble), och bilden där var inget vidare alls tycker jag. Genomgående Ingen riktig skärpa, ingen bra kontrast, inte den närvarokänsla som de bästa blu-ray ger. Fick titta efter, var det verkligen en blu-ray och inte en DVD som Lovefilm skickat ? Glad att jag bara hyrt den o inte köpt den.


Jag tror man velat återskapa en 70-tals känsla i filmen och därför medvetet valt lite sämre kvalitet. Kollade på IMDb och den är inte ens filmad med film:

Film negative format (mm/video inches)
Video (HDTV)

Cinematographic process
Digital Intermediate (2K) (master format)
HDCAM SR (source format)

#271

Postad 16 juni 2010 - 17:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag tror man velat återskapa en 70-tals känsla i filmen och därför medvetet valt lite sämre kvalitet. Kollade på IMDb och den är inte ens filmad med film:

Film negative format (mm/video inches)
Video (HDTV)

Cinematographic process
Digital Intermediate (2K) (master format)
HDCAM SR (source format)


Det är åtmistone bra svärta I filmen. Färgerna kändes faktiskt sjuttiotal, och jag hade inga problem med "kontrasten". Jag måste erkänna att filmen inte var riktigt förståelig. På slutet kunde jag skönja vad det handlade om.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 juni 2010 - 17:02.


#272

Postad 26 juli 2010 - 21:55

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Jag fick tag på Nobles korrigerade utgåva av The Mist (24p-versionen).

Kanske onödigt att piska en död häst, men Noble-utgåvan av The Mist lider av aliasering på grund av färgundersamplad RGB i mastern. Jag har sett det hända ett par gånger tidigare (1408, Cadillac Records) och det är inte särskilt vackert. Resultatet är en bild som praktiskt taget ser ut som om den vore i 960x1080, kombinerat med färgade fransar runt konturer, vilket blir högst påtagligt i titlar.

Det är troligtvis inte Nobles fel, utan något stolpskott tidigare i kedjan som dubbat över till HDCAM SR i RGB-läge men 4:2:2.

#273

Postad 26 juli 2010 - 22:29

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Skönt att Noble gick i KK,så slipper vi deras utgåvor.

#274

Postad 26 juli 2010 - 22:33

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Skönt att Noble gick i KK,så slipper vi deras utgåvor.


Dom har inte gått i konkurs. Dom genomgår en rekonstruktion i företaget. They'll be back soon :rolleyes: Jag tycker dom har varit riktigt bra på sistone. 199kr för 12timmar Mad Men är gaaaaaaaaaaaaalet billigt!

#275

Postad 26 juli 2010 - 22:36

Schweppes
  • Schweppes
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Trist

Hade varit bra för kvaliten om vi sluppit noble skiten

Synd inte alla tänker kvalite utan bara pengar

Tyvärr är köparna värst :rolleyes:

Redigerat av Schweppes, 26 juli 2010 - 22:36.


#276

Postad 26 juli 2010 - 22:54

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Noble ryckte väl upp sig ganska betänkligt på slutet? Har flera filmer t.ex Gamer, the box och haunting in connecticut som subjektiv håller en mycket bra klass.

Finns ju fler exempel på riktiga stolpskott såsom första versionen av Gladiator och Predator Ultimate Hunter Edition. Kanske lite haltande jämförelse men ändå...

#277

Postad 26 juli 2010 - 22:58

Schweppes
  • Schweppes
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Har svårt att smälta all skit de gjort alla år de varit på banan

#278

Postad 27 juli 2010 - 00:12

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Fast jag tror att de anpassade sina släpp mest åt svenssons som inte är lika petiga med bildkvalitén. Trots allt så är deras utgåvor betydligt billigare än många andra Blu-Rays och enligt många nybörjare så håller deras utgåvor betydligt högre klass än respektive DVD-utgåvor.

#279

Postad 27 juli 2010 - 08:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Fast jag tror att de anpassade sina släpp mest åt svenssons som inte är lika petiga med bildkvalitén. Trots allt så är deras utgåvor betydligt billigare än många andra Blu-Rays och enligt många nybörjare så håller deras utgåvor betydligt högre klass än respektive DVD-utgåvor.


Fast tror du verkligen det? Jag undrar hur det går till när någon säger att "den här utgåvan gör vi lite sämre". Det kanske rent av tar kortare tid att ge ut en bra utgåva. Kortare tid att koda av mastern?

Kanske de rycker upp sig nu med sin "uppgradering"?

#280

Postad 27 juli 2010 - 09:54

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0

enligt många nybörjare så håller deras utgåvor betydligt högre klass än respektive DVD-utgåvor.


Säg någon utgåva som dvd:n håller högre klass än respektive blu-ray? Jag har inte hittat någon.

#281

Postad 27 juli 2010 - 10:31

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Säg någon utgåva som dvd:n håller högre klass än respektive blu-ray? Jag har inte hittat någon.



Första amerikanska utgåvan av Fifth Element.

#282

Postad 27 juli 2010 - 12:29

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Skönt att Noble gick i KK,så slipper vi deras utgåvor.

Trist

Hade varit bra för kvaliten om vi sluppit noble skiten

Synd inte alla tänker kvalite utan bara pengar

Tyvärr är köparna värst :rolleyes:

jag bara undrar: om de försvinner, VEM tror ni kommer ge ut alla udda titlar av den typen Noble släppt? ingen annan visar något större intresse av att släppa annat än blockbusters, som man lika gärna kan köpa i likvärdig/bättre utgåva från utlandet långt tidigare.
hellre någon miss då och då och någon som faktiskt ger ut NÅGOT annat än det vanliga hollywoodtjafset, än den likriktning alla andra bolag siktar på...

Synd inte alla tänker kvalite utan bara pengar

Tyvärr är köparna värst ;)

priset spelar väl kvitta när många av deras titlar inte finna att få tag på någon annanstans öht?
klart jag hellre sett att de tagit mer betalt och gjort fläckfria utgåvor, men kompetens följer inte automatiskt på ekonomiska resurser (lex Gladiator).

du tror verkligen att de gett ut alla dessa udda titlar till priser under vad storbolagen kan konkurrera med för att bli rika på det? nej, som så ofta när det handlar om entusiaster är det stora problemet snarast kompetens begränsad till ett område. de hade väl helt enkelt inte nån tillräckligt tekniknerdig vän beredd att jobba mot ersättning i filmer (vilket, av den enorma mängden av deras filmer som alltid funnits på tradera, verkade vara gängse ersättningsmetod).

och om ni syftar på det fåtal "storfilmer" de gett ut så kan jag väl iofs instämma, men dessa finns ju ändå alltid lätt tillgängliga som import, så vad är problemet? dessutom känner jag inte till någon sån som lider av några större tekniska defekter, så den frågan vet jag inte ens om den är relevant.

#283

Postad 27 juli 2010 - 13:18

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Ord :rolleyes:

#284

Postad 27 juli 2010 - 13:28

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför alla fortsätter att döma NOBLE för sina tidigare utgåvor??

Dom har skärpt till sig rejält på sista tiden med ruggigt fina utgåvor som just "Gamer", Law Abiding Citizen" m.m.
Samma sak med folk som fortfarande gnäller på Nordic trots att dom har höjdar kvalité jämfört med DVD tiden.

Ni kanske borde ta en koll på vad dom gjort på senare tid istället för att klänga fast vid de gamla misstagen.
Jag är imponerad av vad ett så litet bolag som Noble faktiskt levererar idag.

Och om ni ser på t.ex. Warner, FOX och Universal så har dom gjort ett ANTAL klåperier också på BD.
Kan jag nämna "Predator: Hunter Edition", tidigare utgåvan av "Gladiator" och Warners usla första utgåvor på formatet som kom från uppskalade 1080i källor med rejält pixligt resultat (Enter the Dragon, Jagad, Lethal Weapons m.m.) .

Det är tack vare bolag som Noble som vi får mer obskyra titlar som ALDRIG hade dykt upp på BD här annars.
Det finns faktiskt folk som vill ha annat än bara mainstream i sin samling :rolleyes:

#285

Postad 27 juli 2010 - 16:42

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Vad jag kan se nämns Lord of War en gång, lite i förbifarten, i denna tråd i september 09.
Den nordiska utgåvan hör då hemma här, köpte den från Elgiganten när den var billig och bilden är under all kritik.

Filmens bitrate ligger och pendlar mellan 3 och 7 mbps. Yes, 3-7. Bitraten är tom högre på mycket av extramaterialet (576p MPEG2) än filmen. Den ser följaktligen ut som en mindre ärlig kopia av valfri film, känns inte så värt ens 69 kr.

#286

Postad 27 juli 2010 - 16:47

papperskatt
  • papperskatt
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0

Vad jag kan se nämns Lord of War en gång, lite i förbifarten, i denna tråd i september 09.
Den nordiska utgåvan hör då hemma här, köpte den från Elgiganten när den var billig och bilden är under all kritik.

Filmens bitrate ligger och pendlar mellan 3 och 7 mbps. Yes, 3-7. Bitraten är tom högre på mycket av extramaterialet (576p MPEG2) än filmen. Den ser följaktligen ut som en mindre ärlig kopia av valfri film, känns inte så värt ens 69 kr.

Synd om den är så dålig, då det är en av mina absoluta favoritfilmer. :rolleyes:

#287

Postad 27 juli 2010 - 16:52

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0

Vad jag kan se nämns Lord of War en gång, lite i förbifarten, i denna tråd i september 09.
Den nordiska utgåvan hör då hemma här, köpte den från Elgiganten när den var billig och bilden är under all kritik.

Det här låt inget vidare, är även en av min favoritfilmer. Köpte den på BD även jag under Elgigantens supertorsdag.
Återkommer med mina intryck när jag sett den.

#288

Postad 28 juli 2010 - 14:59

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Säg någon utgåva som dvd:n håller högre klass än respektive blu-ray? Jag har inte hittat någon.

Här har du en BD-utgåva som knappast verkar vara bättre än Dvd'n.
http://www.dvdbeaver...ast_blu-ray.htm

Svante Skoog: Enter The Dragon på BD är väl inte så ful? Men visst, utgåvan har ju några år på nacken.

Redigerat av Movie_freaker_1, 28 juli 2010 - 15:01.


#289

Postad 28 juli 2010 - 18:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ja fy, den var ful!

Som "beaver" skriver så har de förmodligen fuskat rejält. Det skulle inte förvåna mig om den är inspelad med en videokamera som bara har dvd-upplösning.

#290

Postad 28 juli 2010 - 22:02

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Själva filmen i sig är ju egentligen avsedd för tv-sändningar i mitten på 90-talet eftersom det är en miniserie så lite bättre kameror hade de väl men jag förstår vad du menar. Den där håller knappt ens Dvd-klass. Vad tror ni? Kandidat till ett av de sämsta BD-släppet någonsin vars innehåll inte är från någon konsert eller dylikt?

Redigerat av Movie_freaker_1, 28 juli 2010 - 22:04.


#291

Postad 28 juli 2010 - 23:43

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Svante Skoog: Enter The Dragon på BD är väl inte så ful? Men visst, utgåvan har ju några år på nacken.


Titta närmare på bilden så ser du hur pixlig den är jämfört med andra BD filmer.
Ta en nära titt på förtexterna och t.ex. mer findetaljerade objekt i bakgrunder m.m.
I t.ex. fightscenerna på ön så ser man tydligt på flaggstängerna m.m.

Riktigt irriterande om man ser på en 1080p skärm av storlek större eller på duk ;)

Redigerat av Svante Skoog, 28 juli 2010 - 23:44.


#292

Postad 29 juli 2010 - 00:21

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Ja fy, den var ful!

Som "beaver" skriver så har de förmodligen fuskat rejält. Det skulle inte förvåna mig om den är inspelad med en videokamera som bara har dvd-upplösning.


Den är filmad på 35mm enligt IMDb, men som andra TV-serier senare än mitten av 80-talet är den redigerad på standardupplöst video (480i59.94). Det som syns omedelbart i skärmdumparna är att bilden är tagen ifrån kompositvideo (blödande färger, korsluminans längs horisontella konturer).

Originalmastern är förmodligen D2, som senare har dubbats över till Digital Betacam och tagits därifrån. Bara en gissning om format, men definitivt är att standardupplöst är det och genom NTSC har det vandrat.

#293

Postad 29 juli 2010 - 00:43

Lion_Paw
  • Lion_Paw
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0
Strömkarlen har gett Saving Private Ryan 1 i betyg ( Svenska releasen), är den så dålig eller har han fått ett sk måndagsex!?

#294

Postad 29 juli 2010 - 08:28

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Strömkarlen har gett Saving Private Ryan 1 i betyg ( Svenska releasen), är den så dålig eller har han fått ett sk måndagsex!?


Saving Private Ryan hör definitivt inte hemma i denna tråd. Bilden är i princip perfekt i mina ögon. Extremt hög detaljrikedom med bibehållen kornbild och utan en massa skit som edge enhancement och digital noise reduction. Resultatet är en härligt mustig och filmlik bild som i alla fall jag blir helt lyrisk av.

#295

Postad 29 juli 2010 - 09:37

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Är det så pass tragiskt att svenska butiker ännu säljer den första dåliga utgåvan av GONY och inte den remastrade som släpptes i USA i år. Den är ju svindyr att importera som de flesta Disneyfilmer och lika dyr i sverige men 189 på Discshop är iaf OK.
http://cdon.se/film/...blu-ray)-941389

Antar att ingen vet nåt om detta eller ens har köpt den svenska utgåvan men nyfiken blir man.

#296

Postad 29 juli 2010 - 12:27

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0

Saving Private Ryan hör definitivt inte hemma i denna tråd. Bilden är i princip perfekt i mina ögon. Extremt hög detaljrikedom med bibehållen kornbild och utan en massa skit som edge enhancement och digital noise reduction. Resultatet är en härligt mustig och filmlik bild som i alla fall jag blir helt lyrisk av.


Återstår att se. Har skickat tillbaka den så ny skiva kommer väl nästa vecka. Har tagit bort filmen från samlingen i väntan på nästa intryck.

Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 29 juli 2010 - 12:31.


#297

Postad 29 juli 2010 - 14:40

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Akta Er för denna utgåva :)
http://www.tradera.c...41025_115702143

#298

Postad 29 juli 2010 - 16:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Själva filmen i sig är ju egentligen avsedd för tv-sändningar i mitten på 90-talet eftersom det är en miniserie så lite bättre kameror hade de väl men jag förstår vad du menar. Den där håller knappt ens Dvd-klass. Vad tror ni? Kandidat till ett av de sämsta BD-släppet någonsin vars innehåll inte är från någon konsert eller dylikt?


Det finns en annan kandidat. Som jag har glömt namnet på....jo, Gullivers resor tror jag det var:
Gullivers Travels

Det var ju lite kul att försöka hitta den sämsta utgåvan.. :)

#299

Postad 29 juli 2010 - 16:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Den är filmad på 35mm enligt IMDb, men som andra TV-serier senare än mitten av 80-talet är den redigerad på standardupplöst video (480i59.94). Det som syns omedelbart i skärmdumparna är att bilden är tagen ifrån kompositvideo (blödande färger, korsluminans längs horisontella konturer).

Originalmastern är förmodligen D2, som senare har dubbats över till Digital Betacam och tagits därifrån. Bara en gissning om format, men definitivt är att standardupplöst är det och genom NTSC har det vandrat.


Aha. Men då är det nästan ännu värre att de inte gjorde en ordentlig skanning av 35mm materialet. Något som ska bli intressant, bara så här i förbifarten, det är att Space 1999 kommer ut på Blu-ray.

Den serien såg man bara på teve och troligtvis kommer man få en aha-upplevelse. Där tycker jag High Def gör sig allra bäst. Det är så roligt att för första gången få se något man såg från barndomen fast nu som högupplöst.

#300

Postad 29 juli 2010 - 16:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Akta Er för denna utgåva :)
http://www.tradera.c...41025_115702143


Jag köpte den fösta utgåvan bara för att slippa se det tragiska som hänt med den nya. :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.