Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS64D8005 vs Panasonic TX-P65VT30Y

196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 augusti 2011 - 08:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
"så jag väljer alltså bättre bild i rörelse än djupare svärta!"

Jag antar att det skulle vara en fråga, så jag försöker svara. Jag tror det de pratade om faktiskt var det som kallas "banding" eller "solarization" vid rörelse. Istället för att en teve har en jämn toning på en färg så delar den upp färgtonen i delar, likt foton som är väldigt komprimerade. Men du ska välja efter den som har den bästa bilden. Och så vill jag att du slår av alla bildförbättringar vid nästa test. De kan ställa till det i bilden mer än man anar.

#52

Postad 12 augusti 2011 - 09:09

jovas86
  • jovas86
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

"så jag väljer alltså bättre bild i rörelse än djupare svärta!"

Jag antar att det skulle vara en fråga, så jag försöker svara. Jag tror det de pratade om faktiskt var det som kallas "banding" eller "solarization" vid rörelse. Istället för att en teve har en jämn toning på en färg så delar den upp färgtonen i delar, likt foton som är väldigt komprimerade. Men du ska välja efter den som har den bästa bilden. Och så vill jag att du slår av alla bildförbättringar vid nästa test. De kan ställa till det i bilden mer än man anar.



varför finns bildförbättringarna? när är dom bra?
är dom någonsin bra?

varför har man dom på i butik om dom inte visar den bästa bilden?

#53

Postad 12 augusti 2011 - 14:23

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Ne har inte köpt ännu:) är lite velig:)

Men som jag skrev ovan som ett exempel så är det inte mkt ljud ett sånt tillfälle.ett sånt tillfälle det är heeeeelt knäpptyst och de enda du hör från sorrund ljudet är svagt hur gräset svajar... Då kanske man kan höra buzzing;)


Tror inte det är någon större risk att höra något, du sitter säkert en bit ifrån. Men köp vad du vill, ingen tv lär vara helt perfekt ändå.

/Fredrik

#54

Postad 12 augusti 2011 - 14:42

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

"så jag väljer alltså bättre bild i rörelse än djupare svärta!"

Jag antar att det skulle vara en fråga, så jag försöker svara. Jag tror det de pratade om faktiskt var det som kallas "banding" eller "solarization" vid rörelse. Istället för att en teve har en jämn toning på en färg så delar den upp färgtonen i delar, likt foton som är väldigt komprimerade. Men du ska välja efter den som har den bästa bilden. Och så vill jag att du slår av alla bildförbättringar vid nästa test. De kan ställa till det i bilden mer än man anar.


det var inte en fråga utan en vad jag bestämt mig för

jag slår alltid av alla "bildförbättringar" dock så behövs cinema smooth på Samsungen för att den ska spela upp 24p korrekt.

det jag menade var precis det som hdtv test tog upp. det här med "false contouring".

jag ska hem till min polares VT30 och kolla ytterligare för säkerhets skull.

G30 funkar inte alls för mig iaf.

#55

Postad 27 augusti 2011 - 15:17

CpTiger
  • CpTiger
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ingen som har något mer att tillägga i valet mellan dessa två???

Speciellt när man kan få PS64D8005 för ~25000:- med Dustins studentkonto så känns det lite svårt att rättfärdiga en VT30, men man har ju snöat in sig lite på att Panasonicen är bättre efter man har läst alla reviews...

#56

Postad 09 september 2011 - 09:28

elp
  • elp
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Lyfter denna tråd i hopp om att få hjälp av expertisen. Har förstått att här finns mycket kunnande hos många medlemmar.

Jag står i begrepp att inhandla en ny TV och har kommit fram till två kandidater. Då jag bor "fel" så har jag ingen möjlighet att kika på TV:n innan köp - än mindre "side by side" utan har försökt läsa spaltkilometer om de båda.

De båda aktörerna är:
Panasonic TX-P55VT30
Samsung PS-59D7005

Förutsättningarna är
* ca 5 meter till TV:n
* Uteslutande tv-tittande via Boxer (således inte den bästa av signalkällor...) samt den del film via dvd
* Dator/TV-spel används i princip aldrig

Har förstått att Pannan är lite av referens MEN å andra sidan så "får" jag ytterligare 4 tum TV och det till en lägre kostnad.

Är HELT villrådig och behöver en "spark i ända-klykan" för att komma till skott.

Hoppas på adekvat hjälp och är väldigt tacksam för all input jag kan få i ämnet!

#57

Postad 11 september 2011 - 21:30

elp
  • elp
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Vilken respons....

:)

Verkligen ingen som kan ge lite vägledning till en vilsen själ....?

#58

Postad 11 september 2011 - 22:50

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Vilken respons....

:)

Verkligen ingen som kan ge lite vägledning till en vilsen själ....?

7005an är Riktigt bra faktiskt! Sett denna sida vid sida med 5005 och har även kikat mycket på VT30 men gillar VERKLIGEN bilden från 7005an. Jag håller Panasonic högt! Sedan Samsung och sedan LG och självklart talar jag endast plasmor nu. Men samsungen är mycket mer prisvärd än panasonicen. Dock skulle jag vara helt insnöad på 3D skulle jag gå på Pannan före de andra men det är helt ointressant för mig. 2D/Bluray är det enda som verkligen betyder något och där vet jag att 7005an presterar BRA!

Redigerat av Fellow88, 11 september 2011 - 22:52.


#59

Postad 12 september 2011 - 08:32

elp
  • elp
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

7005an är Riktigt bra faktiskt! Sett denna sida vid sida med 5005 och har även kikat mycket på VT30 men gillar VERKLIGEN bilden från 7005an. Jag håller Panasonic högt! Sedan Samsung och sedan LG och självklart talar jag endast plasmor nu. Men samsungen är mycket mer prisvärd än panasonicen. Dock skulle jag vara helt insnöad på 3D skulle jag gå på Pannan före de andra men det är helt ointressant för mig. 2D/Bluray är det enda som verkligen betyder något och där vet jag att 7005an presterar BRA!


TACK för dina synpunkter - de värdesätts verkligen!
Precis som jag skrev, så har jag ingen möjlighet att kika på TV:n innan beställning, vilket gör att jag kommer köra uteslutande på det jag läst mig till samt ERA åsikter här på forumet.

Då det är tämligen mycket pengar (iaf i MIN värld), så vill jag ju köpa rätt(!), dvs en TV som man kan leva med i x år utan att behöva tänka "fan, jag skulle ha valt den som var lite större/den mad lite bättre bild".

I likhet med dig, så är 3D en feature jag inte komma använda mig av i någon större utstäckning - man kan ju dock inte välja bort det...

#60

Postad 12 september 2011 - 08:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

varför finns bildförbättringarna? när är dom bra?
är dom någonsin bra?

varför har man dom på i butik om dom inte visar den bästa bilden?


Finns ett enkelt svar. Vanligt folk föredrar en felaktig bild. Man säljer fler tv genom att visa en kontrastrik bild med överdrivna färger.

#61

Postad 29 september 2011 - 14:22

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Är det någon LCD som kan slåss med dessa? Ja visst annan teknik men ändå..

#62

Postad 29 september 2011 - 14:26

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0


#63

Postad 30 september 2011 - 07:33

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

TACK för dina synpunkter - de värdesätts verkligen!
Precis som jag skrev, så har jag ingen möjlighet att kika på TV:n innan beställning, vilket gör att jag kommer köra uteslutande på det jag läst mig till samt ERA åsikter här på forumet.

Då det är tämligen mycket pengar (iaf i MIN värld), så vill jag ju köpa rätt(!), dvs en TV som man kan leva med i x år utan att behöva tänka "fan, jag skulle ha valt den som var lite större/den mad lite bättre bild".

I likhet med dig, så är 3D en feature jag inte komma använda mig av i någon större utstäckning - man kan ju dock inte välja bort det...


jag hade kört på Samsungen. mycket mer prisvärd! riktigt bra bild dock inte lika bra svärta men det tror jag nog inte du kommer att bry dig om. behandlar rörelse bättre än VT30. dessutom som du skriver så tittar du mest på digital TV och DVD tror jag att samsungen är bättre.

dessutom lider panasonicapparaterna av detta http://en.wikipedia....i/Posterization mer än samsungen gör. men å andra sidan lider samsungen av lite lite mer tillfällig inbränning.

kan tillägga att 3Dn i samsungen (iaf D8005) är minst lika bra som VT30. det lilla som skiljer dem åt ser man ingen skillnad på i verkligheten. svärtan är dessutom mycket bra i samsungen när det är 3D och dessutom producerar den mer ljus än VT30 vilket innebär att du kan se bättre 3D i ljusare rum.

ännu en sak som kan vara värt att nämna är att den inbyggda mediaspelaren är bättre i samsungen. den klarar t.o.m 3D MKV.

Redigerat av beat_strandh, 30 september 2011 - 07:34.


#64

Postad 30 september 2011 - 08:40

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0



Ojda, var ju en viss prisskillnad där, men plasma är ju billigare i större format vad jag ser.. och förstår...

#65

Postad 30 september 2011 - 14:12

elp
  • elp
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0


jag hade kört på Samsungen. mycket mer prisvärd!


...och med detta inlägget färskt i minnet åkte jag inom den lokala TV-nasaren o beställde en PS59D7005 idag på lunchrasten!
:)

Bug o bock - nu ska jag bara invänta att skapelsen dimper ner.

#66

Postad 03 oktober 2011 - 14:35

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0


...och med detta inlägget färskt i minnet åkte jag inom den lokala TV-nasaren o beställde en PS59D7005 idag på lunchrasten!
:)

Bug o bock - nu ska jag bara invänta att skapelsen dimper ner.


Spännande! Kul med ett beslut. Sj ska jag försöka hitta tid att åka och titta live på dessa två maskiner. Men å andra sidan känns det dumt att köpa ny tv när ens fungerar fortfarande.. en olycka händer iofs lätt.. :rolleyes:

#67

Postad 06 oktober 2011 - 23:12

elp
  • elp
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Har nu äntligen fått hem min TV och första intrycket är satanigatan vad stor den är!
:P
Nu hade jag ju en Samsung 40" LED av första generationen dessförrinnan och denna är gigantisk.

Jag slås också av att man inte riktigt har det "tryck" i bilden jämfört med LED:en, inte den skarpa kontrasten/skärpan men att jag å andra sidan är förskonad från clouding, kantbleeding och har en riktigt bra svärta!

Skulle bli väldigt glad om någon kan bistå med lite inställningar för att få ut bästa möjliga ur TV:n utan att kalibrera med skivor och dylikt.
Ser främst på sd TV samt en del film.

Tack!

#68

Postad 07 oktober 2011 - 11:12

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
har du facebook kan du ju kolla på dessa inställningar (ifs är dem för 51")
https://www.facebook...110909255620125

oj kom på att du har 7005 och inte 8005 också. cnet reviews ska ha inställningar för din TV

http://forums.cnet.c...eateThreadPopup

Redigerat av beat_strandh, 07 oktober 2011 - 11:21.


#69

Postad 07 oktober 2011 - 13:12

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Har nu äntligen fått hem min TV och första intrycket är satanigatan vad stor den är!
:P
Nu hade jag ju en Samsung 40" LED av första generationen dessförrinnan och denna är gigantisk.

Jag slås också av att man inte riktigt har det "tryck" i bilden jämfört med LED:en, inte den skarpa kontrasten/skärpan men att jag å andra sidan är förskonad från clouding, kantbleeding och har en riktigt bra svärta!

Skulle bli väldigt glad om någon kan bistå med lite inställningar för att få ut bästa möjliga ur TV:n utan att kalibrera med skivor och dylikt.
Ser främst på sd TV samt en del film.

Tack!


En plasma har ju normalt inte samma tryck i bilden som en LCD/LED, men det trycket är ju å andra sidan inte förknippat med en korrekt bild. Man vill ju inte ha neongrönt gräs och folk som ser ut som de solat i 5 veckor utan solskydd ;)

Se till att få den så bra inställd som möjligt och gärna kalibrerad, släck sedan ner belysningen, dra på hemmabioljudet och sätt på en grymm rulle i full HD så tror jag knappast du blir besviken :wub:

#70

Postad 18 oktober 2011 - 08:38

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Har nu äntligen fått hem min TV och första intrycket är satanigatan vad stor den är!
:P
Nu hade jag ju en Samsung 40" LED av första generationen dessförrinnan och denna är gigantisk.

Jag slås också av att man inte riktigt har det "tryck" i bilden jämfört med LED:en, inte den skarpa kontrasten/skärpan men att jag å andra sidan är förskonad från clouding, kantbleeding och har en riktigt bra svärta!

Skulle bli väldigt glad om någon kan bistå med lite inställningar för att få ut bästa möjliga ur TV:n utan att kalibrera med skivor och dylikt.
Ser främst på sd TV samt en del film.

Tack!


tycker du att avsaknad av "tryck" är dåligt såhär några dagar in i tittandet?

#71

Postad 18 oktober 2011 - 10:24

elp
  • elp
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Well, fortfarande har jag nog inte helt förlikat mig med avsaknaden av "tryck" i bilden - även om jag de facto VET att det inte är en korrekt bild.
Sedan är det står skillnad mot att ha vant sig vid den "ljusa bilden" (läs upplysta) som en lcd-led förmedlar gentemot den påtagligt mörka som plasman har.
Jag har laborerat med diverse olika inställningar från forumet (TACK alla inblandade!) men fortfarande inte hittat något som jag tycker är riktigt bra.
Har även kommit till slutsatsen att sd-signalen från Boxer är smått katastrofalt dålig, så nästa uppgradering måste bli till ngt bättre - parabol/satellit av något slag...?

Den bättre hälften påpekar fortfarande att det var bättre bild på den "gamla" TV:n...
:rolleyes:

Hade jag kunnat göra om köpet, så ska jag ärligt säg att jag inte vet om det blivit en plasma ånyo.
Ska försöka hitta några inställningar som jag kan förlika mig med - tips mottages tacksamt!

#72

Postad 18 oktober 2011 - 12:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

En plasma har ju normalt inte samma tryck i bilden som en LCD/LED, men det trycket är ju å andra sidan inte förknippat med en korrekt bild. Man vill ju inte ha neongrönt gräs och folk som ser ut som de solat i 5 veckor utan solskydd ;)

En displays maximala ljusstyrka/ljusflöde har iofs inget med korrekt bild att göra. Bara för att LCD:er kan fås ljusstarkare än Plasma så betyder inte det i sig att de skulle vara mindre korrekta.

Det du beskriver låter mera som felaktig gamma (kontrastkaraktär) och gamut (färgrymd och färgdekodning) - och det kan man få på både LCD och Plasma...

Se till att få den så bra inställd som möjligt och gärna kalibrerad, släck sedan ner belysningen

Tjaa, ska man vara noga så är det precis tvärtom som gäller, fixa belysning/omgivningsljuset och SEN kalibrera - annars kan det bli riktigt dåligt. :)

Well, fortfarande har jag nog inte helt förlikat mig med avsaknaden av "tryck" i bilden - även om jag de facto VET att det inte är en korrekt bild. Sedan är det står skillnad mot att ha vant sig vid den "ljusa bilden" (läs upplysta) som en lcd-led förmedlar gentemot den påtagligt mörka som plasman har
...
Ska försöka hitta några inställningar som jag kan förlika mig med - tips mottages tacksamt!

När det gäller ljusflöde så har du väl "Contrast" och framförallt "Cell-light" reglagen (ev nått Eco-val oxå, vet inte om Samsung har det) som påverkar. Så kolla upp vad du kan göra med dem - om du inte redan gjort det.

För att sen få till en ej korrekt bild har du väl en massa val gissar jag, kan inte förmå mig att rekommendera nån av dem, men för rätt avvägning mellan bilddjup och bilddetalj så glöm inte att undersöka Gamma-reglaget.

Men som sagt, det låter som om lösningen i första hand är rummet - Samsungen borde vara tillräckligt ljusstark för att passa i en, för tv-tittande, bra miljö.

Redigerat av pacman, 19 oktober 2011 - 08:50.


#73

Postad 19 oktober 2011 - 08:40

Cequence
  • Cequence
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Well, fortfarande har jag nog inte helt förlikat mig med avsaknaden av "tryck" i bilden - även om jag de facto VET att det inte är en korrekt bild.
Sedan är det står skillnad mot att ha vant sig vid den "ljusa bilden" (läs upplysta) som en lcd-led förmedlar gentemot den påtagligt mörka som plasman har.
Jag har laborerat med diverse olika inställningar från forumet (TACK alla inblandade!) men fortfarande inte hittat något som jag tycker är riktigt bra.
Har även kommit till slutsatsen att sd-signalen från Boxer är smått katastrofalt dålig, så nästa uppgradering måste bli till ngt bättre - parabol/satellit av något slag...?

Den bättre hälften påpekar fortfarande att det var bättre bild på den "gamla" TV:n...
:rolleyes:

Hade jag kunnat göra om köpet, så ska jag ärligt säg att jag inte vet om det blivit en plasma ånyo.
Ska försöka hitta några inställningar som jag kan förlika mig med - tips mottages tacksamt!


Tråkigt att du inte är riktigt nöjd med TV:n.
Har själv en D8005 som jag är grymt nöjd med, det jag kan tipsa om är att du testar lite inställningar ifrån: http://www.avsforum....d.php?t=1333561
Hittade bra inställningar där.
Ett annat tips om du vill testa HD och har Boxer, släng på deras hd tillägg för typ 19kr.
Det blir skillnad kan jag säga, även om andra leverantörer av HD kanaler kan ha lite bättre HD kvalite så är boxers 19kr extra värt det om man redan sitter med boxer idag så att säga.

#74

Postad 19 oktober 2011 - 09:33

Hexenhammer
  • Hexenhammer
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Antar att alla prioriterar olika saker. Mycket intressant detta. Väntar med spänning på min nya PANASONIC TX-P65VT30Y. Gjorde nog precis en rätt saftig förlustaffär, men så kan det gå. Har haft diverse TV-apparater men hoppas nu att jag äntligen har hittat rätt. När jag köpte min första platt-TV så var det en billig LG-Plasma precis när platt-TV var nytt. Plasma kunde då inte generera riktigt vita partier enligt mina önskemål - I alla fall inte den TV jag hade då.

Så jag valde där efter en LCD från LG. Här var det tvärt om - Ville man ha klara vita partier så fick man kräma på ordentligt med kontrast/ljusstyrka/backlight och då blev de svarta partierna gråa. Och ville man då åt svärtan så blev det vita grått. Pest eller kolera med andra ord.

Så efter att ha kollat lite i butik och sådär så köpte jag mig i April i år en LG 55LE850N (LG har ändå alltid levererat hyfsat för en hyfsad peng). En LED-LCD alltså. Såg asbra ut i butik och ja, den levererade en kanonbild, ingen tvekan om saken. MEN det är sedan den absolut sämsta TV jag någonsin ägt. Den stripade otroligt vid vertikala kamerarörelser, hackade fram, hade ett input lag utan dess like (ibland var filmer knappt värda att titta på p.g.a av fördröjningen till hemmabiosystemet - vi kunde i vissa fall uppleva fördröjning upp emot 0,5 sek - HELT OTROLIGT), svärtan var bra men inte runt ljusa partier så klart - TV:n gav halos utan dess like också!

Så idag fattade jag beslutet - Jag beställer en PANASONIC TX-P65VT30Y och säljer min LG 55LE850N för ett vrakpris, så får någon Svensson som inte kräver så mycket ta den istället. Jag förlorar pengar på det. Men att ha en TV som levererar en kvalitativ bild, men som knappt går att titta på av andra anledningar är inte värd något i mina ögon!

Återkommer när jag fått hem min Panasonic VT30 med lite tankar och sådär!

Redigerat av Hexenhammer, 19 oktober 2011 - 13:40.


#75

Postad 19 oktober 2011 - 09:57

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
Hexenhammer: Du kommer bli grymt nöjd :) har suttit och dräglat framför min vt30 55" sedan jag köpte den ;)

#76

Postad 20 oktober 2011 - 08:52

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Antar att alla prioriterar olika saker. Mycket intressant detta. Väntar med spänning på min nya PANASONIC TX-P65VT30Y. Gjorde nog precis en rätt saftig förlustaffär, men så kan det gå. Har haft diverse TV-apparater men hoppas nu att jag äntligen har hittat rätt. När jag köpte min första platt-TV så var det en billig LG-Plasma precis när platt-TV var nytt. Plasma kunde då inte generera riktigt vita partier enligt mina önskemål - I alla fall inte den TV jag hade då. Så jag valde där efter en LCD från LG. Här var det tvärt om - Ville man ha klara vita partier så fick man kräma på ordentligt med kontrast/ljusstyrka/backlight och då blev de svarta partierna gråa. Och ville man då åt svärtan så blev det vita grått. Pest eller kolera med andra ord. Så efter att ha kollat lite i butik och sådär så köpte jag mig i April i år en LG 55LE850N (LG har ändå alltid levererat hyfsat för en hyfsad peng). En LED-LCD alltså. Såg asbra ut i butik och ja, den levererade en kanonbild, ingen tvekan om saken. MEN det är sedan den absolut sämsta TV jag någonsin ägt. Den stripade otroligt vid vertikala kamerarörelser, hackade fram, hade ett input lag utan dess like (ibland var filmer knappt värda att titta på p.g.a av fördröjningen till hemmabiosystemet - vi kunde i vissa fall uppleva fördröjning upp emot 0,5 sek - HELT OTROLIGT), svärtan var bra men inte runt ljusa partier så klart - TV:n gav halos utan dess like också! Så idag fattade jag beslutet - Jag beställer en PANASONIC TX-P65VT30Y och säljer min LG 55LE850N för ett vrakpris, så får någon Svensson som inte kräver så mycket ta den istället. Jag förlorar pengar på det. Men att ha en TV som levererar en kvalitativ bild, men som knappt går att titta på av andra anledningar är inte värd något i mina ögon! Återkommer när jag fått hem min Panasonic VT30 med lite tankar och sådär!


Br aval, funderar på att köpa samma tv själv.,, Kul att höra vad du tycker.

#77

Postad 20 oktober 2011 - 09:10

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Så efter att ha kollat lite i butik och sådär så köpte jag mig i April i år en LG 55LE850N



Vilken tv köpte du egentligen i april egentligen? I köptips tråden skriver du detta:


Tänkte fråga om lite tips. Jag köpte en LG 55LX950N i April - Och ärligt talat; Det är nog den sämsta TV:n jag haft


Du är uppenbarligen inte nöjd med vilken tv det nu är.

/Fredrik

#78

Postad 21 oktober 2011 - 19:27

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
måste också säga att jag blev RIKTIGT imponerad av 65VT30 , har lite polare som jobbar i butiker här lokalt och vi har suttit och betat av ett par BD filmer ich som sagt , otrolig maskin ... visst är väl 3D fortfarande lite sisådär med lite barnsjukdomar men allt annat väger upp till fördel tycker jag.

har man cashen är det bara att slå till imo.

#79

Postad 27 oktober 2011 - 07:51

Hexenhammer
  • Hexenhammer
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0



Vilken tv köpte du egentligen i april egentligen? I köptips tråden skriver du detta:



Du är uppenbarligen inte nöjd med vilken tv det nu är.

/Fredrik


Sorry, det är fel i den andra tråden där jag nämner 55LX950N. Skyller på att jag antagligen satt på jobbet och inte hade exakta siffer/bokstavskombinationer i huvudet utan kollade LG's hemsida, och uppenbarligen kollade fel! Så kan det gå. Dock tvivlar jag på att deras 950N skulle vara bättre. Kommer ALDRIG att köpa en LED igen (i alla fall inte som de fungerar idag), och absolut inte från LG. Det coolaste var väl designen plus att dom hade en rörelsestyrd fjärrkontroll i stil med Nintendo Wii. Inte mycket att hänga i granen, enligt mitt tycke...

#80

Postad 01 november 2011 - 14:49

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Köpte själv en Samsung 64" och stod i valet att lägga ytterligare 10 papp för Pannan men nä.. efter sett dessa jämte varann så kan jag inte motivera 10.000 kr extra, tycker också Samsungen är mer stilren att den har stöd för Plex också gör det inte sämre.
Tycker färgerna och svärtan lever upp till High End sedan går den ju inte jämföra med min Kuro men den kan inte ens Pannan så varför lägga 40.000 kr idag.. om 1 år så är båda gamla och det kommit betydligt roligare och hetare prylar!
Bättre att byta lite oftare då än att köpa det dyraste jämnt ;)

#81

Postad 12 november 2011 - 03:37

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
På grund av Smart-TV funktionen har Samsung's PS64D8005 stått högre på min önskelista än Panasonic's 65VT30. Ja, jag känner till Viera Connect, men det verkar vara helt moln-baserat vilket gör att jag inte får tillgång till icke-Svenska tjänster (Netflix, Hulu etc etc)?

Rätta mig gärna om detta är fel då detta är, förutom kvaliteten, det viktigaste vid köp. Då vi inte ser Svensk TV överhuvudtaget har vi ett antal "settops" som ger oss tjänsterna ovan - Xbox 360 (Netflix, Hulu, gaming), PS3 (iPlayer), Samsung BD (Vudu, Vevo) spelare samt en HTPC - tanken är nu att kunna avskaffa PC'n, PS3'n och BD spelaren.

Iallafall, efter att äntligen ha fått demoat en Samsung är vi otroligt osäkra. Bildmässigt är den helt okay, men den silverfärgade ramen är ju helt otroligt skrikande. Enda färgen som kunde varit värre är guld!

Geez. Så frågan är, ni som har köpt en PS64D8005 - hur upplevde ni ramen initiellt sett? Var er first-impression samma som vår och isåfall, har ni lärt er leva med det eller sticker den fortfarande i ögat? Visst, det är ju bilden vi kommer titta på, men ramen störde oss otroligt medans vi var i butiken och har svårt att se för oss hur den kommer passa in i ett övrigt chocklad-/svart- färgat rum. Öppet köp är givetvis en lösning, men...

#82

Postad 12 november 2011 - 05:19

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Beror nog på hur det ser ut hemma i övrigt. I galleriet nedan smälter den i perfekt.

https://www.minhembi...y/296598#400042

/Fredrik

#83

Postad 13 november 2011 - 17:00

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

På grund av Smart-TV funktionen har Samsung's PS64D8005 stått högre på min önskelista än Panasonic's 65VT30. Ja, jag känner till Viera Connect, men det verkar vara helt moln-baserat vilket gör att jag inte får tillgång till icke-Svenska tjänster (Netflix, Hulu etc etc)?

Rätta mig gärna om detta är fel då detta är, förutom kvaliteten, det viktigaste vid köp. Då vi inte ser Svensk TV överhuvudtaget har vi ett antal "settops" som ger oss tjänsterna ovan - Xbox 360 (Netflix, Hulu, gaming), PS3 (iPlayer), Samsung BD (Vudu, Vevo) spelare samt en HTPC - tanken är nu att kunna avskaffa PC'n, PS3'n och BD spelaren.


Hur ska man lösa problemen med NetFlix/Vudu även med klient inbyggd i TV:n tänkte du? Har funderat själv på samma sak men då krävs ju någon form av VPN lösning antingen i routern eller inbygt i TV:n, och utan att ha någon fakta i målet är jag klart tveksam till om det funkar? T.ex. Vudu erbjuder väl bara HD/HDX ifrån settops och inte till (HT)PC, den senare är ju dock klart lättare att gå runt landsskydden med (tror jag iaf)

Beror nog på hur det ser ut hemma i övrigt. I galleriet nedan smälter den i perfekt.

https://www.minhembi...y/296598#400042

/Fredrik


Tycker designen på TVn är rätt ok även om det är på gränsen till att vara lite "too much", men hur är det med reflexerna i ramen, främst då kanske från lampor ovanför? Ser t.ex. på dina bilder att det verkar vara rätt påtagligt. Är det irriterande eller skapar det mer en "lyxkänsla"? :D

#84

Postad 13 november 2011 - 19:37

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Tycker designen på TVn är rätt ok även om det är på gränsen till att vara lite "too much", men hur är det med reflexerna i ramen, främst då kanske från lampor ovanför? Ser t.ex. på dina bilder att det verkar vara rätt påtagligt. Är det irriterande eller skapar det mer en "lyxkänsla"? :D


Länkade bara till ett galleri där denna tv smälter in kanon. Så jag kan ju inte uttala mig om reflexer från ramen. Skulle själv kunna tänka mig denna tv eftersom jag vill ha en lite större tv än den jag har.

/Fredrik

#85

Postad 13 november 2011 - 21:41

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Hur ska man lösa problemen med NetFlix/Vudu även med klient inbyggd i TV:n tänkte du? Har funderat själv på samma sak men då krävs ju någon form av VPN lösning antingen i routern eller inbygt i TV:n, och utan att ha någon fakta i målet är jag klart tveksam till om det funkar? T.ex. Vudu erbjuder väl bara HD/HDX ifrån settops och inte till (HT)PC, den senare är ju dock klart lättare att gå runt landsskydden med (tror jag iaf)

Jag använder som sagt redan dessa tjänsterna så den delen är inget problem (kortfattat så ja, jag routar om viss trafik i min router från hela LANet) - problemet är mer om det går att lura Panasonic's Viera Connect att tro man bor i två (USA och UK) länder samtidigt på en TV köpt i Sverige :)

Efter lite luskande fram och tillbaka har jag hittat info på hur man kan få alla apparna installerade på Samsung's apparater oavsett om de är Svenska eller inte.

Att man i tillägg väldigt enkelt kan göra sina egna appar för Samsung är också helt klart ett plus för min del.

Tycker designen på TVn är rätt ok även om det är på gränsen till att vara lite "too much", men hur är det med reflexerna i ramen, främst då kanske från lampor ovanför? Ser t.ex. på dina bilder att det verkar vara rätt påtagligt. Är det irriterande eller skapar det mer en "lyxkänsla"? :D

Har du sett den IRL? Jag tyckte/tycker också om designen när jag såg bilder av den, men när jag såg den i butik så...
Man kan säga som så att jag ganska omedelbart tittade på deras LED baserade apparater istället (då ramen endast är en cm eller två - där passar det med högblankt silver) samt att Panasonic's VT30 plötsligt blev mer interessant även fast den kostade 8000,- mer.

TVn i sig har jag inget emot, på vissa punkter tycker jag faktiskt den är bättre än VT30. Det är just ramen som jag är osäker på. Kanske man blir van, kanske den inte är så over the top när den väl kommer upp på väggen hemma.

Om ingen annan kommer med synspunkter blir det nog att jag köper den under veckan så får jag prova ut den under jul (Expert har tydligen öppet köp på allt framtill 13e Januari eller så just nu).

#86

Postad 13 november 2011 - 23:55

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jag använder som sagt redan dessa tjänsterna så den delen är inget problem (kortfattat så ja, jag routar om viss trafik i min router från hela LANet) - problemet är mer om det går att lura Panasonic's Viera Connect att tro man bor i två (USA och UK) länder samtidigt på en TV köpt i Sverige :)


Intressant, har än så länge bara löst det via mjukvaru VPN, har inte testat med routerbaserade lösningar. Vilken tjänst använder du? Provade några av gratislösningarna men de hade för dålig bandbredd.

Har du sett den IRL? Jag tyckte/tycker också om designen när jag såg bilder av den, men när jag såg den i butik så...
Man kan säga som så att jag ganska omedelbart tittade på deras LED baserade apparater istället (då ramen endast är en cm eller två - där passar det med högblankt silver) samt att Panasonic's VT30 plötsligt blev mer interessant även fast den kostade 8000,- mer.

TVn i sig har jag inget emot, på vissa punkter tycker jag faktiskt den är bättre än VT30. Det är just ramen som jag är osäker på. Kanske man blir van, kanske den inte är så over the top när den väl kommer upp på väggen hemma.


Ja, har sett den live, och tyckte som sagt den var lite too much men ändå rätt ok, förutsatt att inte reflexerna i själva ramen var för jobbiga. Lite som kromade blanka fälgar på bilar typ :)

Redigerat av Unregistered1413, 13 november 2011 - 23:57.


#87

Postad 17 november 2011 - 16:09

Dången
  • Dången
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Fick hem min samsung ps 64 idag.
Hur i helskotta ställer man in uppdateringsfrekvens eller upplösning...kan inte hitta det nånstans !!
Nån som vet.

#88

Postad 17 november 2011 - 16:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Hur i helskotta ställer man in uppdateringsfrekvens eller upplösning...kan inte hitta det nånstans !!

Varför i helskotta skulle du vilja ställa in det för? ;)


Fysisk upplösning på tv:n kan du förstås inte ändra, skulle du behöva plocka bort pixlar ur panelen med pincett. Upplösningen på insignalen ändrar man, om möjligt och lämpligt, i källan (t.ex. en BD-spelare).

Uppdateringsfrekvens är även den ofta kopplad till insignalen och några direkta skäl till att ändra den har jag svårt att se.

#89

Postad 17 november 2011 - 17:28

Dången
  • Dången
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
När jag trycker på info knappen så visare den att frekvensen är 50 hz...vill veta hur man kan ändra så att man kan spana in skillnaden mella 50 100 200 och 600 men hur fasiken gör man det?





Varför i helskotta skulle du vilja ställa in det för? ;)


Fysisk upplösning på tv:n kan du förstås inte ändra, skulle du behöva plocka bort pixlar ur panelen med pincett. Upplösningen på insignalen ändrar man, om möjligt och lämpligt, i källan (t.ex. en BD-spelare).

Uppdateringsfrekvens är även den ofta kopplad till insignalen och några direkta skäl till att ändra den har jag svårt att se.



#90

Postad 17 november 2011 - 20:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Rätt vanlig missuppfattning det där. Infoknappen visar ALLTID upplösning och frekvens på insignalen, inget annat. Har föga med bilduppdateringsfrekvens och display-upplösning att göra, dessa är det väldigt sällan en tv rapporterar.


vill veta hur man kan ändra så att man kan spana in skillnaden mella 50 100 200 och 600 men hur fasiken gör man det?

Det gör man inte.
Du har missförstått hela konceptet med bilduppdateringsfrekvens på displayer.

Redigerat av pacman, 17 november 2011 - 20:10.


#91

Postad 17 november 2011 - 20:29

Dången
  • Dången
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Ok men man marknadsför ju apparaterna med att bilden ska flyta vid snabba rörelser o jag tycker inte den gör det.
Jag har telias digital tv via fiber o nog borde väl sändningen gå i mer än 50hz?
Så här skriver Samsung på hemsidan
"Upptäck bildkvalitet som saknar motstycke. Med senaste Subfield Motion-teknik visar Samsungs nya Plasma TV-apparater bilden med upp till 600 bildrutor per sekund och ger därför perfekt bildåtergivning oavsett hur explosiv underhållningen är"
Är detta nonsens då?


Rätt vanlig missuppfattning det där. Infoknappen visar ALLTID upplösning och frekvens på insignalen, inget annat. Har föga med bilduppdateringsfrekvens och display-upplösning att göra, dessa är det väldigt sällan en tv rapporterar.



Det gör man inte.
Du har missförstått hela konceptet med bilduppdateringsfrekvens på displayer.


Redigerat av Dången, 17 november 2011 - 20:40.


#92

Postad 17 november 2011 - 21:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Bilduppateringsfrekvens hos en display har inte nödvändigtvis så särskillt mkt med flytet i bilden att göra. Och det går absolut inte att dra några slutsatser utifrån "antal Hz".

Tv-sändningar är alltid i 50 Hz. Sändingarna består i sin tur av material inspelat i vanligen 50 eller 25 Hz. Räcker som regel gott, har du mkt hack så är det avsiktligt i materialet eller, kanske troligare, nånting tokigt inställt i din utrustning.

Är detta nonsens då?

Det är reklam iaf = ta med en näve salt.

Ang just "600 bildrutor per sekund" så är vad de avser subfield-frekvens. En plasma funkar så att den ritar upp bilden i flera steg, där ett steg är en sk subfield. Om vi säger att det går åt 10 steg, subfields, för att bygga upp en komplett bild så kommer subfieldsfrekvensen, vid 60 Hz bilduppdatering, alltså bli 10 * 60 = 600 Hz. Vips så har man en hög siffra att stoppa in i reklamen och vips så kommer folk som jagar siffror att bli överlyckliga - utan att ha förstått vad siffran betyder.

Redigerat av pacman, 18 november 2011 - 07:44.


#93

Postad 18 november 2011 - 16:13

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Ok men man marknadsför ju apparaterna med att bilden ska flyta vid snabba rörelser o jag tycker inte den gör det.



Film som regel är alltid 24 eller 25 frames. "TV" program är i större delen av världen inspelat i 25frames. Men.... (the big but)

50/60Hz hänger med från tiden då äldre generationen TVs (CRT) var tvungna att interlaca bilden. De var inte snabba nog i bilduppdateringen helt enkelt och därför blev signalen "dubblerad" grovt förklarat . Anledningen till att det började dyka upp högre siffror är att 50Hz *flimrar* på en oldschool TV. Därför kom 100, 200Hz * uppdateringsfrekvens* - detta har ingenting med signalens ursprungliga framerate att göra. Sen kom LCD/Plasma in i bilden och de använder dessa siffror på ett helt annat sätt, av vilket Pacman beskrev en del.

Fast det enda du behöver komma ihåg när du går till butiken att undvika alla säljare så gott det går. De kan oftast Jacksh*t (även s.k. finare butiker sorgligt nog) Det enda de vet är hur man kränger prylar med siffror och valfri Jumbo Mumbo snack.

#94

Postad 19 november 2011 - 00:51

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Intressant, har än så länge bara löst det via mjukvaru VPN, har inte testat med routerbaserade lösningar. Vilken tjänst använder du? Provade några av gratislösningarna men de hade för dålig bandbredd.

Använder ingen tjänst som sådan utan jag routar trafiken genom satellitkontor i Seattle, Washington och London. Fungerar kanon även fast jag sitter på ~19Mbps ADSL här i Sverige (dock finns det gott om kapacitet på andra sidan). Stora testet blir väl en UFC PPV match nu på lördag där de anbefaller 10Mbps tillkoppling.

Jag vet dock att andra i Sverige kör bl.a. Netflix över publika VPN utan "problem". Frågan är väl om de får HD kvalitet eller inte men...

Ja, har sett den live, och tyckte som sagt den var lite too much men ändå rätt ok, förutsatt att inte reflexerna i själva ramen var för jobbiga. Lite som kromade blanka fälgar på bilar typ :)

hehe, ja.. Smaken är ju som baken, på min bil har jag mattsvarta fälgar vilket jag tycker är det enda som egentligen passar - men många sitter med samma bil och ska ha superblanka 26"are..

Jag vet inte. Har varit inne och kollat igen och ramen är mindre än jag först tyckte mig komma ihåg. Den skär fortfarande i ögonen men kanske inte så mycket som den först gjorde. Har iallafall beställt en nu så får vi se om den får bo kvar efter jul eller inte :D

#95

Postad 19 november 2011 - 01:07

Hellscreamer
  • Hellscreamer
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tjenare tänkte köpa någon av dom här två skärmarna den här veckan.. Kan få D8005 46 tum för 12999kr eller VT30 50 tum för 16500kr.. Kommer köra mestadels xbox 360 och streama nerladdade filmer från datorn som jag för över till xbox 360n och kollar på så är ute efter bäst bild i både film som i tv-spel. 3d funktion kan vara intressant.. vilken funkar 3dn bäst på?

Mest värt pengarna? D8005 eller VT30? om man tänker på bildkvalite etc och inte på att det är stor prisskilnad.

#96

Postad 19 november 2011 - 18:43

Unregistered4bc8e3ae
  • Unregistered4bc8e3ae
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har nu fått hem en P50VT30Y. Än så länge har jag bara testat boxer, DVD samt SF anytime. Min första intryck är att TV lider av något som verkar kallas för Posterization (http://en.wikipedia....i/Posterization) dvs ansiktsbilder kan ej anges med korrekta färger vid rörelse. Detta är tydligare i boxers HD kanaler. Efter att bytt bordsantenn, antennkabel samt HDMI kabel så verkar problemet ha minskat och bilden är helt klart bättre. Tips mottages gärna om hur man kan minska detta ännu mer (om det nu går). Köpte även boxers HD modul CI+ men det visade sig att den som säljs i de flesta affärer version M:12 inte är kompatibel med denna TV. Inte ens Boxer själva kan sälja version M:14 som krävs för denna TV. Någon som vet var man får tag på CA modul version M: 14? SF anytime funkar bra men däremot inte HD filer då dessa är kodade på ett sätt som inte TV klarar av.
Några tips på inställningar som gör att bilderna ser så naturliga ut som möjligt? Gillar själv RGB istället för Pal på boxer boxen.

#97

Postad 19 november 2011 - 19:25

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Har nu fått hem en P50VT30Y. Än så länge har jag bara testat boxer, DVD samt SF anytime. Min första intryck är att TV lider av något som verkar kallas för Posterization (http://en.wikipedia....i/Posterization) dvs ansiktsbilder kan ej anges med korrekta färger vid rörelse.


Posterization är väl snarare problemen att visa färgtoningar och liknande, och inte direkt kopplat till ansikten och rörelser? Även om det säkert borde förekomma just vid t.ex. ansikten. Det är väl ett problem med TVn i sig, dvs går inte att få bort helt och hållet vad jag vet, men kvaliten på insignalen kanske kan påverka också.

#98

Postad 21 november 2011 - 13:22

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Jag börjar vänja mig vid den silvriga ramen jämfört med den blanksvarta min Kuro hade!
Men när man släcker ner lite och kollar på film så tycker jag att den silvriga ramen gör sig bättre då den inte märks utan man ser mer bilden direkt på väggen utan en inramad bild som med svarta kanter, så för min del tycker jag upplevelsen blir bättre med silver.
Att min övriga utrustning är svart är väl det som jag stör mig lite på och då i upplyst rum, men det är ju vid tittanden man skall avgöra och där måste jag ytterligare en gång till säga att den är grym!

Att man sedan kan få Plex i Samsung som med LG gör ju saken inte sämre, vad jag vet kan man inte köra Plex i Pannan.

Du kan ju alltid köpa bred svart eltejp och fästa runt ramen om silver inte passar :) Alt spraya den med svart ;)

#99

Postad 21 november 2011 - 22:13

Hellscreamer
  • Hellscreamer
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Vilken är bäst för tv spelande på tex xbox 360? samt kolla på film från xboxen kopplat med datorn? vilken har bäst 3d?

#100

Postad 22 november 2011 - 11:13

battleangel
  • battleangel
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Har börjat kolla lite preliminärt på D7005/D8005 efter min fadäs med Panasonic (RBE!). Bara teoretiskt än så länge men allt såg ju bra ut tills jag började läsa om floating brightness på Samsungen. Något som de till skillnad från Panasonic inte gjort ett skit för att rätt till tydligen. Hur upplever ni det? Är det ett stort problem?

- Fanns diskussioner som gick ut på att 51-tummarna hade sämre svärta än 59- och 64-tummarna. Erfarenheter?

- 24p? Skulle dessutom (iaf enligt Cnet som ändå utnämnde 7-serien till bästa köp i år) vara dålig på 24p?

- Input lag? Nånstans mellan LG (uselt) och Panasonic (bra) prestandamässigt eller vad har ni för erfarenheter?

Sen var det ju nåt om att de ditklistrade filtret peelade av eller bubblade sig för vissa, men det gick ju på garantin. Ingen succé det klart om man utvecklar de problemen efter ett par år ...

Helt klart en fördel om det är mindre posterization iaf. Syntes på G30 ibland (framför allt i ansikten) och det var också en irritation.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.