Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd * - Marantz SR7005

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 03 mars 2012 - 21:57

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Var på Media Markt i Kristianstad för lite drygt 3 veckor sedan. En polare behövde hjälp med förstärkarköp.
Han hade 2 HDMI ut som krav och gärna under 5000kr.. Efter lite kollande så hittade vi en enda som hade dessa
två "features" och samtidigt var bra förstärkare, Yamaha RX-V771. Försäljaren erbjöd honom att köpa den för 4400kr
som den var på hyllan utan låda men med allt annat med... 4890kr ordinarie pris som samtidigt var bland de billigaste
i Sverige enligt Prisjakt vid tillfället. Ett kap enligt mig trots avsaknaden av låda.

Själv stod jag och ugglade på en Marantz SR7005 guld/silver som jag tänkt av och till på i över ett år.
Då säger försäljaren att det är näst sista exet på hyllan, som jag kunde få för 11000kr, men han hade en till helt ny
i lagret som jag kunde få för 11400kr. Vidare säger han att dom har invertering följande vecka och gärna blir av med
allt dom har i lager.. Efter lite betänketid så bestämde jag mig för att nappa på erbjudandet för 11400kr.

Måste säga att jag är nöjd. Hade en SR6003 sedan innan och detta var ett jätte sving uppåt. Speciellt i högre volymer
där den är mycket mer kontrollerad. Har Dynavoice Definition DF-8'or, DC-5, DX-5'or och SW-10 som alla fick ett
rejält uppsving i ljudkvalité, speciellt subben som halt plötsligt är väldigt kontrollerad och har slutat bumla i Stereo.
Pure direct blir otroligt detaljerat och på gränsen till ljust i detta systemet så jag föredrar faktiskt stereoläget.

#152

Postad 03 mars 2012 - 22:12

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Grattis till ett bra köp.

Ja men med en större reciver brukar det märkas framförallt på högre volym att den inte behöver svettas som din gammla 6003. En 7005 är en mycket fin investering...


Ser fram emot nya bilder där du visar upp ditt nya kraftverk :)


PS.
Passa på att uppgradera till Airplay stöd nu innan den sista Mars 2012. Det bjuder nämligen MARANTZ på så det är GRATIS!
Och kolla gärna in min lilla anläggning när du endå är i farten....

#153

Postad 18 mars 2012 - 00:17

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Jo och kraftigt externt slutsteg (bättre) ger ännu mer kraft och luft i även högre volymer.
Man märker speciellt skillnader där vissa låtar/ljud lät ansträngda och en aning vassa
för öronen men nu mer låter bara HÖGT.. :-D

Jo får väl försöka ta några bilder på grejerna. :-) Måste ju uppdatera mitt galleri!

Uppgradering av firmware och liknande är alltid det jag gör först innan jag går vidare och leker
med ny utrustning hehe, så ja, jag har redan uppgraderat och testat mot min iPhone 4s.
Men tack för tipset iaf.

Kollade ditt galleri.. Fina grejer! Rotel e riktigt bra..

#154

Postad 18 mars 2012 - 10:45

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Låter ju bra att du blev nöjd.

Bra att det funkade med alla uppgraderingar utan strul osv. Men det är ju marantz. det ska ju inte strula...


Jo jag gillar mitt "lilla" rotelsteg tillsammans med mitt av7005. Låter riktigt bra. Och även om jag bara har den lilla UD5005 så gör den sitt jobb fenomenalt och jag kan inte klaga på den. Har bara hittat en MKV fil den inte spelade.

#155

Postad 18 mars 2012 - 11:18

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Hur gör man för att få airplay gratis?

#156

Postad 18 mars 2012 - 14:37

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
http://www.marantz.eu/airplay/

klicka på upgrade now. och följ instruktionerna.

Du måste ha internet framdraget till din marantz och inkopplat. Att internet funkar på marantzen gör du enklast genom att testa om du har tillgång till internet radio.


//Fredrik

#157

Postad 18 mars 2012 - 22:04

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Bytte upp mig från min "gamla" Denon AVR-1910 till en SR7005 igår och trots att jag visserligen inte hunnit
lyssna så himla mycket så tycker jag i alla fall att det är ett ordentligt lyft jämfört med tidigare.

Kör den med Monitor Audio Gold GS10 som frontar och jag tycker att jag nu kan spela så högt jag vill utan att det blir skrikigt.. Tidigare var det framförallt piano och slagverkstransienter som kunde låta riktigt illa på hög volym.
Det beteendet är nu som bortblåst. Sen har jag visserligen flyttat på högtalarna något, men jag tycker att ljudet är
fylligare även på låg volym. Inga jätteskillnader någonstans, men helhetsintrycket är att det låter bättre.
Jag känner inte längre något jättesug efter feta golvare utan tänker snarare att en sub från exempelvis Velodyne skulle kunna ge lite mer botten, högtalarna är ju så förbannat bra att det nog blir dyrt att skaffa lika bra golvare.

Fick min för tio laxar på mediamarkt, ett demoex i silver.
Kan naturligtvis inte svara på om de alternativen jag tänkt på (Onkyo TX-NR809, Yamaha RX-A2010) hade varit bättre eller sämre med mina högtalare.. Men jag saknar definitivt ingenting ännu.

#158

Postad 19 mars 2012 - 12:00

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Grattis till ett bra köp.

Nu har du säkert helt plötsligt förståelse varför många marantz ägare verkar gilla tex velodyne...
Personligen tycker jag ofta att marantz plockar fram det bästa ur högtalaren och man behöver bara lite extra i botten av en subb. Sj har jag fått frågan av vänner "men spelar inte subben något" och mitt svar blir "jo men inte till musik, bara till film" sen när man sätter sig och ser film förstår de helt plötsligt vad skillnaden mellan deras 5000 kr system från någon tillverkare och mitt system är. Jag kan spela brutalt högt och få soffan att skaka utan att det låter illa för det...

Kom nu igåg att uppdatera innen den sista mars så du får air-play GRATIS ! ! instruktioner finns på marantz.com


Lägg järna upp lite bilder i galleriet på vilka saker du har...


PS.
Ta järna en titt i mitt galleri och rösta cch skriv några rader om vad dy tycker...

#159

Postad 19 mars 2012 - 18:37

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Gjorde allt som stod på hemsidan, stod att jag snart skulle få ett mail med något. Har fortfarande inte fått nått efter åtta timmar. kan man lägga in det på sin maskin ändå.

#160

Postad 19 mars 2012 - 19:18

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Gjorde allt som stod på hemsidan, stod att jag snart skulle få ett mail med något. Har fortfarande inte fått nått efter åtta timmar. kan man lägga in det på sin maskin ändå.


Jag fick inte heller något mail. Men kolla feature upgrade i menyn. Om det står Registered är det bara att köra. Tog ca en kvart.

#161

Postad 19 mars 2012 - 19:20

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Du behöver inte vänta på mailet tror jag...

Det är bara att köra på iaf. Borde gå rätt snabbt... Jag installerade det på min av7005 på ca 15min.

#162

Postad 19 mars 2012 - 19:29

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Grattis till ett bra köp.

Nu har du säkert helt plötsligt förståelse varför många marantz ägare verkar gilla tex velodyne...
Personligen tycker jag ofta att marantz plockar fram det bästa ur högtalaren och man behöver bara lite extra i botten av en subb. Sj har jag fått frågan av vänner "men spelar inte subben något" och mitt svar blir "jo men inte till musik, bara till film" sen när man sätter sig och ser film förstår de helt plötsligt vad skillnaden mellan deras 5000 kr system från någon tillverkare och mitt system är. Jag kan spela brutalt högt och få soffan att skaka utan att det låter illa för det...

Kom nu igåg att uppdatera innen den sista mars så du får air-play GRATIS ! ! instruktioner finns på marantz.com


Lägg järna upp lite bilder i galleriet på vilka saker du har...


PS.
Ta järna en titt i mitt galleri och rösta cch skriv några rader om vad dy tycker...


Tack!

Skall se om jag kan få upp lite bilder och kolla på ditt galleri.

Har också slängt in airplay vilket gick bra, men firmwareuppdateringen innan var lite buggig.. Fick dra ur sladden då receivern höll på och startade om gång på gång. Till slut gick det dock bra.

#163

Postad 19 mars 2012 - 19:34

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Ok bra att det löste sig...

För mig var det inga problem men man måste kolla i luckan, det tar lång tid med uppdateringen av firmware till den.. Men det är det värt då den presterar så bra iaf...

#164

Postad 30 mars 2012 - 21:45

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Jag maila Septon och frågade vad de senaste två firmwaren fixade.

Fick som svar att den senaste uppgraderingen som släpptes den 15 februari åtgärdade två buggar.
* Vissa enheter hade problem att uppgraderas över nätverket.
* Ett problem en MP3-codec i den amerikanska musiktjänsten Rhapsody. Alltså inget som påverkade de europeiska förstärkarna.

Uppdateringen som släpptes innan den är ifrån juli förra året och den löste en bugg.
* Du kunde inte visa video när en iPod var kopplad och användes i källvalet Net/USB.

Läste nämligen lösa rykten om ljudförbättringar i de engelsktalande forumen. Detta är alltså inte korrekt.
Kanske någon annan också är intesserad av detta? :-)

Redigerat av samwel, 30 mars 2012 - 21:46.


#165

Postad 04 april 2012 - 13:14

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag snackade med min hifi-handlare och han sa att marantz skulle släppa ett nytt wizz-app. Det nuvarande är ju lite sparsmakat om man jämför med det som typ Pioneer har just nu. Hade varit trevligt. Han snackade om att det skulle komma i sommar. Ja den som lever får se.

Redigerat av blodapelsin, 04 april 2012 - 13:15.


#166

Postad 04 april 2012 - 13:19

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Nu såg jag att denon har släppt ett program som heter deremote på appstore, ser lite roligare ut än wizz app, men det är inte ipad-optimerat. Tyvärr, kostar även 55 spänn.

#167

Postad 24 maj 2012 - 12:32

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Någon som hört något om den kommande 7007? Information skulle komma "inom kort" var beskedet jag fick för två veckor sedan från septon.

#168

Postad 27 maj 2012 - 09:31

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Det verkar inte vara så mycket nyheter på pappret iaf mot nuvarande 7005.

- Uppskalning till 4K (som man inte behöver hemma då bildskärmar inte stödjer formatet i många fall och pixlarna mellan 1080p eller 4K inte gör något då du på normala 3meters avstånd på 50" inte kan urskillja en bildförbättring pga ögonens begränsning)

- Sedan får den en till HDMI ingång

- FLAC och FLAC-HD ljud kommer den att klara också.

- Optiska line out försvinner

- Component ingångarna sjunker från 4 till 2 och utgångarna från två till endast en.

- En composit utgång försvinner, vilken är frågan? VCR?


Källa:
http://www.avland.co...007/sr-7007.asp


//Krozz

#169

Postad 28 maj 2012 - 07:48

Unregistered72210f23
  • Unregistered72210f23
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
När jag startade min 7005 i fredags ( 25/5 ) så sa den, den är kopplad via nätverket, att det fanns en ny firmware men trots en del försök så söker den bara en stund och sedan ger den upp.
Är den någon som lyckats att lägga in den nya firmwaren ännu och är det någon som vet vad som är nytt på den?

#170

Postad 28 maj 2012 - 07:51

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

När jag startade min 7005 i fredags ( 25/5 ) så sa den, den är kopplad via nätverket, att det fanns en ny firmware men trots en del försök så söker den bara en stund och sedan ger den upp.
Är den någon som lyckats att lägga in den nya firmwaren ännu och är det någon som vet vad som är nytt på den?


Ska genast gå och kolla om det kommer fram något




Nej ingen ny uppdatering alls, så vet inte vad du lyckades hitta i fredags. kanske kan vara något kommande som las ut för tidigt och dom plockade bort den igen eller liknande.

Redigerat av Hays, 28 maj 2012 - 07:55.


#171

Postad 28 maj 2012 - 08:19

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

När jag startade min 7005 i fredags ( 25/5 ) så sa den, den är kopplad via nätverket, att det fanns en ny firmware men trots en del försök så söker den bara en stund och sedan ger den upp.
Är den någon som lyckats att lägga in den nya firmwaren ännu och är det någon som vet vad som är nytt på den?


Är din SR7005 ny eller är det en ny firmware?
Har du skaffat den ny nu så passa på och försök att ladda ner airplay om det fortfarande är gratis.
Måste gratulera dig till en bra reciver.
Typiskt att jag ska vara mitt i en flytt så jag inte kan uppgradera min av7005 (antar att det isf kommer ut en uppdate till min med)

Hoppas att du får ner den uppdateringen borde inte vara några problem men jag fick trixa lite med min router sist jag gjorde det. Sedan så tar det lång tid att få ner uppdateringen iblend då många kanske vill ha den.

//Krozz

#172

Postad 28 maj 2012 - 08:22

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Det är AV7005 jag kollat med, jag fick inte upp något nytt firmware.

#173

Postad 28 maj 2012 - 10:44

Unregistered72210f23
  • Unregistered72210f23
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Lite pinsamt men jag minns inte exakt när det var jag skaffade min förstärkare (om det var före eller efter jul) men det första jag gjorde då var att skaffa den nya firmwaren, eftersom den bara var gratis ett tag, som gjorde att jag redan har airplay vilken är helt suveränt, så den uppdateringen är det inte.

I torsdags var det inte något konstigt utan det var i fredags när jag startade maskinen som den startade upp som vanligt sedan gick det, tja ungefär en minut och sedan kom det upp en ruta där det stod att det kommit en ny firmware. Jag försökte ladda ner den men den bara stod och sökte, så något konstigt var det.

#174

Postad 28 maj 2012 - 11:54

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Ok kan vara något med att det kanske kommer att komma en och de drog tillbaka uppdateringen pga strul med något.

Syns det fortfarande då du startar upp den? Om det inte gör det så kan du vara lugn.

Synd fortfarande påminnelsen kan det vara det att din uppkoppling är för långsam. Min vägrade första gången då min uppkoppling då var långsam så fick stänga av youtube som då löste problemet...

#175

Postad 28 maj 2012 - 12:04

Unregistered72210f23
  • Unregistered72210f23
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jag får se om jag hinner ikväll så skall jag kolla om det händer samma sak ikväll, annars är det väl bara att vänta och se. Är det någon av er som har möjlighet att testa när ni kommer hem också för att se om den känner av om det finns någon ny uppdatering?

#176

Postad 28 maj 2012 - 12:23

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Jag gjorde det tidigare idag min hittar inget.

#177

Postad 28 maj 2012 - 14:21

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Min är nedpackad inför flytt på lördag... :(

Men snart ska den upp igen bara flytten är över :wub:

#178

Postad 29 maj 2012 - 08:53

Unregistered72210f23
  • Unregistered72210f23
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Startade upp marantzen igår och då hände ingenting automatiskt och när jag gick in manuellt via menynen så sa den att jag hade senaste firmwaren. Ledsen att jag tog upp ämnet men faktum var att jag inte drev med er, den indikerade automatiskt på fredag till söndag (och jag testade även manuellt då) att det fanns en ny firmware, men det måste ha varit något fel.

#179

Postad 29 maj 2012 - 11:58

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Ja men det kanske kommer en snart då :D

Det är inga problem, bra att det löste sig iaf.

#180

Postad 28 juni 2012 - 22:20

furir1
  • furir1
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag har precis fått hem min nya sr7005. När jag ska uppdatera den så loopar den bara runt hela tiden utan att det händer nåt, är det nån annan som har samma "fel"?

#181

Postad 01 juli 2012 - 21:12

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Jag förstår inte vad du menar.

#182

Postad 03 juli 2012 - 19:41

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Det tar sin tid när när förstärkaren laddar ner och installerar ny mjukvara. I värsta fall kan man få vänta typ en halvtimme eller så. Under den "dötiden" kan man ju uppfatta det som att den "bara loopar", men man måste nog ge sig lite till tåls och inte koppla ifrån eller stänga av under tiden som den jobbar.
Fortsätter den att tugga efter en timme kan man nog säga att nåt är galet.
Har aldrig hänt mig dessbättre. :)

Redigerat av Velodynamic, 03 juli 2012 - 19:42.


#183

Postad 25 juli 2012 - 10:46

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Tänkte slänga upp en fråga här då jag är på G med en uppgradering, kasnke till sr7005.

Kan man köra den i 5.2 och ha frontarna bi-ampade? Hade varit underbart om detta gick. Om det går vad skulle effekten bli vid 8 ohm?

#184

Postad 25 juli 2012 - 17:07

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Effekten blir inte mer om man biampar men vissa upplever en bättre kontroll av ljudet :)

Och det går köra bi-amp.

//Krozz

#185

Postad 10 december 2012 - 22:48

Unregistered72210f23
  • Unregistered72210f23
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Nu för en stund sedan dök det upp ett meddelande om att det fanns en uppdatering till min sr7005.
Det tog mig 15-20 min att göra den, för mig var det smidigt genom att förstärkaren är kopplad till nätverket..

Eftersom jag precis gjort uppdateringen får jag läsa på i efterhand om vad den innebär. Om någon vet något så är jag väldigt nyfiken.

Jag hittade detta nu på morgonen dagen efter:

December 3rd, 2012
Dear Marantz customer,
Please be advised that due to certain changes implemented at Pandora Internet Radio, some of our products have been temporarily unable to connect to the Pandora service. Our engineers are currently working hard and will have a firmware update available as soon as possible via the internet to resolve this issue. This should not affect your product’s ability to receive other music streaming services.
When new firmware is available, a notification will appear on the screen of your receiver or the front panel of your unit1. Press Enter and follow the prompts to complete the update.
Listed below are the dates, by model, for the firmware update via the internet to correct the Pandora connection issue.

Så den uppdateringen var väl inte speciellt intressant för oss, men nu är den ändå gjord...

Redigerat av Unregistered72210f23, 11 december 2012 - 08:32.


#186

Postad 20 september 2015 - 13:52

tracid
  • tracid
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

gammal tråd, men fått erbjudande att få köpa en sr7005 för 4000:- är dom värda det idag? 

 

#187

Postad 20 september 2015 - 16:11

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

  • 351 inlägg
  • 0

gammal tråd, men fått erbjudande att få köpa en sr7005 för 4000:- är dom värda det idag?


Jag hade tänkt sälja min i oktober för 4500 så låter nog bra

 

Edit: efter att ha sökt lite på blocket så ser det ut som det är några som säljer kring 2000 kr sträcket, så då skulle jag nog säga att 4 är för dyrt och jag får själv tänka om :)


Redigerat av Unregisterededfb6b6e, 21 september 2015 - 03:40.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.