Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#2351

Postad 19 februari 2012 - 14:01

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Behöver man en förstärkare också? Räcker det inte med en RIAA?

Vad går en sån på?

Ett RIAA steg är ett slags försteg som krävs vid avspelning av vinylskivor. RIAA-steget kan mycket riktigt vara inbyggt i vissa nyare skivspelare. De flesta äldre förstärkare från sjuttio-åttiotalet har ofta ett bra inbyggt RIAA-steg. Vissa nya förstärkare för några få tusenlappar har ibland ett inbyggt RIAA men dessa är överlag väl simpla. Separat RIAA-steg kostar från några få hundralappar till flera tiotusentals kronor, Money talks, det blir bättre ju mer som spenderas.

Är Du nyfiken på vinylavspelning ? följ mitt råd:
Köp INTE den billigaste skivspelaren och det billigaste RIAA-steget Du kan hitta. Det kommer med största sannolikhet låta uselt och därmed svalnar troligen Ditt intresse.
För att nå lyssningsbar kvalitet bör Du budgetera följande:
Skivspelare: minst 1 000.- begagnad Rega, Project, Thoréns eller liknande. Ny kvalitetsskivpspelare kostar från ca 2 500.-
RIAA-steg: Project, Rega Clearaudio finns nya från ca 1 000.-

#2352

Postad 19 februari 2012 - 14:16

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0

Ett RIAA steg är ett slags försteg som krävs vid avspelning av vinylskivor. RIAA-steget kan mycket riktigt vara inbyggt i vissa nyare skivspelare. De flesta äldre förstärkare från sjuttio-åttiotalet har ofta ett bra inbyggt RIAA-steg. Vissa nya förstärkare för några få tusenlappar har ibland ett inbyggt RIAA men dessa är överlag väl simpla. Separat RIAA-steg kostar från några få hundralappar till flera tiotusentals kronor, Money talks, det blir bättre ju mer som spenderas.

Är Du nyfiken på vinylavspelning ? följ mitt råd:
Köp INTE den billigaste skivspelaren och det billigaste RIAA-steget Du kan hitta. Det kommer med största sannolikhet låta uselt och därmed svalnar troligen Ditt intresse.
För att nå lyssningsbar kvalitet bör Du budgetera följande:
Skivspelare: minst 1 000.- begagnad Rega, Project, Thoréns eller liknande. Ny kvalitetsskivpspelare kostar från ca 2 500.-
RIAA-steg: Project, Rega Clearaudio finns nya från ca 1 000.-


Ok, problemen med stereoförstärkare jag har kollat på är att dom är så stora för min begränsade yta. Det finns små stereoförsteg till ex denna http://www.reference...rega-fono-mini/ som skulle passa bättre på mitt bord. Men måste man ha en förstärkare ändå?

Som skivspelare hade jag tänkt Regas introduktion spelare för 2600:- eller deras bättre för 6000:-.

Spelar det roll om högtalarna är aktiva?

Har läst på lite, om man har högtalare som har inbyggd förstärkare och volymkontroll, som en datorhögtalare behövs väl ingen stereoförstärkare? Visserligen blir det inga golvhögtalare då.

Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 19 februari 2012 - 14:43.


#2353

Postad 19 februari 2012 - 15:34

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0
Kom ju på att jag nyss har köpt en surroundförstärkare av märket Yamaha YHT-S401 som har stereo också. Då kanske man kan koppla in ett RIAA i den när man ska lyssna på vinyl och dator?

#2354

Postad 19 februari 2012 - 17:32

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Riaa in i din Yamaha för vinyl och datorn direkt in i förstärkaren med en 1st hane 3,5mm --> 2 st hane RCA. Vill du ha bättre ljud från datorn kan du välja att använda en DAC, t.ex. https://www.prisjakt...kt.php?p=699851 som anses prisvärd. Den kan du kanske hitta begagnad också om du letar.

Många gillar Regas skivspelare. Jag har provat deras instegsmodell RP1 och blev aldrig nöjd med den på grund av dålig byggkvalitet. Googlar man kan man hitta fler som haft problem med byggkvaliteten/kvalitetskontrollen på Regas instegsmodeller. Vill du ha just Rega är t.ex. en begagnad P3:a ett bättre val. Annars kan du kika på Pro-Jects eller Music Halls billigare modeller. Om du har en hifi-butik i närheten kan du gå in och titta, känna och lyssna.

Jag är mycket nöjd med min Music Hall MMF-2.2. Det är en instegsmodell som man klarar sig rätt långt på. MMF-2.2. bygger på Pro-Jects Debut III. Efter att ha jämfört dem tror jag att MMF-2.2 har en tyngre plint/bottenplatta. Känner man och lyfter på dem ger MMF-2.2 mer av kvalitetskänsla. Fötterna är ställbara på MMF-2.2, vilket de inte är på Debut III. Jag tror dessutom att tonarmen och pickupen är snäppet bättre, men är lite osäker på vilken tonarm Debut III har.

Tillägg: Kikade på din Yamaha YHT-S401 och såg att den bara har ingång för ett par RCA. Om du vill använda den till både dator och vinyl behöver du en RCA omkopplare. Men förmodligen vinner du mer på att leta på Blocket efter en begagnad förstärkare med högtalare. Såg att man i senaste numret av Ljud & Bild (http://www.ljudobild.se/index.php) testar små bokhyllehögtalare. Är du trångbodd kanske det kan vara något.

Redigerat av Mange36, 19 februari 2012 - 17:39.


#2355

Postad 19 februari 2012 - 18:04

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0

Riaa in i din Yamaha för vinyl och datorn direkt in i förstärkaren med en 1st hane 3,5mm --> 2 st hane RCA. Vill du ha bättre ljud från datorn kan du välja att använda en DAC, t.ex. https://www.prisjakt...kt.php?p=699851 som anses prisvärd. Den kan du kanske hitta begagnad också om du letar.

Många gillar Regas skivspelare. Jag har provat deras instegsmodell RP1 och blev aldrig nöjd med den på grund av dålig byggkvalitet. Googlar man kan man hitta fler som haft problem med byggkvaliteten/kvalitetskontrollen på Regas instegsmodeller. Vill du ha just Rega är t.ex. en begagnad P3:a ett bättre val. Annars kan du kika på Pro-Jects eller Music Halls billigare modeller. Om du har en hifi-butik i närheten kan du gå in och titta, känna och lyssna.

Jag är mycket nöjd med min Music Hall MMF-2.2. Det är en instegsmodell som man klarar sig rätt långt på. MMF-2.2. bygger på Pro-Jects Debut III. Efter att ha jämfört dem tror jag att MMF-2.2 har en tyngre plint/bottenplatta. Känner man och lyfter på dem ger MMF-2.2 mer av kvalitetskänsla. Fötterna är ställbara på MMF-2.2, vilket de inte är på Debut III. Jag tror dessutom att tonarmen och pickupen är snäppet bättre, men är lite osäker på vilken tonarm Debut III har.

Tillägg: Kikade på din Yamaha YHT-S401 och såg att den bara har ingång för ett par RCA. Om du vill använda den till både dator och vinyl behöver du en RCA omkopplare. Men förmodligen vinner du mer på att leta på Blocket efter en begagnad förstärkare med högtalare. Såg att man i senaste numret av Ljud & Bild (http://www.ljudobild.se/index.php) testar små bokhyllehögtalare. Är du trångbodd kanske det kan vara något.


Detta verkar krångligt. Men egentligen behöver jag inte ha datorn och vinylen inkopplade samtidigt i golvhögtalarna. Vet inte om det underlättar saken.
Själv hittar jag ingen RCA men en ARC. RCA omkopplare verkar bara kosta några hundra på en snabb sökning.

Kanske är det bättre att skaffa en särskild förstärkare för vinylen och datorn men det verkar så onödigt när jag nyss har köpt en surroundförstärkare. Och egentligen vill jag inte ha bokhyllehögtalare för dom blir så stora på datorbordet. Golvhögtalarna kan jag använda till både vinyl, dator och hembion. Bara man kopplar om dom beroende på vad man ska ha dom till.

Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 19 februari 2012 - 18:05.


#2356

Postad 19 februari 2012 - 20:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
http://www.kjell.com...a-switch-p98796
Påverkar förstås ljudet, men är en variant.

ARC, vad är det?

#2357

Postad 19 februari 2012 - 21:01

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0

http://www.kjell.com...a-switch-p98796
Påverkar förstås ljudet, men är en variant.

ARC, vad är det?


Audio Return Channel.

#2358

Postad 19 februari 2012 - 21:09

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
En bra dag är när man lär sig något nytt. :)

#2359

Postad 21 februari 2012 - 12:01

Arcane
  • Arcane
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag är paranoid eller vad der handlar om men på senare tid tycker jag mig kunna se att skivor som (såvitt jag ka minnas, vilket inte är den definitiva sanningen) förr varit mer eller mindre plana börjat verka skeva. Det ses väl bäst i samband med användning och hur mycket pick-upen åker upp och ned. Min konklusion är att det finns tre möjliga förklaringar på detta. Den första är att jag inte har alla indianer i kanoten och att jag skapar problemet inne i mitt huvud. Den andra är att filtmattan bidrar till effekten (alternativt att tallriken blivit skev men det vet jag inte hur jag ska kontrollera). Den treje möjligheten, och egentligen den som just nu verkar mest sannolik, är att jag förvarar dem dåligt. De står lätt lutatade i gamla ölbackar (trä) utan att någonsin bli utsatta för annan värme än rumstemperatur men jag har övervägt om trycket som skapas iom. lutningen bidrar till attde blir skeva.

Det ska sägas att jag inte kan höra något under uppspelning utan att det endast (för tillfället) är visuellt. Tror ni att förvaringen kan vara ett problem och hur förvarar ni era skivor? Hur mycket tryck och hur länge ska det egentligen till för att skivorna blir skeva?

Känns som en ganska dum fråga men jag känner mig tvungen att fråga. Försöker ladda upp lite bilder senare.



#2360

Postad 21 februari 2012 - 14:33

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Mina skivor står i back och i bokhylla. Däremot har jag ingen aning om de blivit mer skeva sedan jag köpte dem på 70-, 80- och 90-talen. Jag kan inte minnas att jag innan CD:ns tid ens brydde mig om att kika på om skivan var skev eller inte.

Häromdagen köpte jag en skiva producerad vid 1980-talets början, lite tunn och sladdrig vinyl, men inte det minsta skev. Den skivan måste ha stått i backar, hyllor eller liknande under ca 30 års tid.

Några av mina nyinköpta, nypressade 180g är däremot ganska skeva. Min erfarenhet så här långt är att nypressad vinyl har en oerhört skiftande kvalitet. Ett par av mina mindre lyckade köp har en tunn vass kant kvar, som om de inte skurit bort tillräckligt, som gör att de knappt går att få ur innerpåsen.

Förmodligen är den rimliga förklaringen till din upptäckt att några av dina skivor är skeva en kombination av förvaring och att dagens återuppväckta vinylentusiaster är mer petiga. Likväl inbillar jag mig att back och hylla är ett bra sätt att förvara vinyl. Går du in i en butik med begagnat är det backar som gäller. Ser du hemma-hos-bilder från kunniga vinylentusiaster står skivorna i hyllor eller backar. Det skulle tala för att det är din blick som ändrats. Du tittar efter annat än du gjorde tidigare.

Vill du kontrollera tallriken kan du lägga den på ett helt plant underlag och prova att trycka längs kanterna. Jag har två skeva tallrikar tillverkade av kära Rega Research Limited, båda guppar rätt mycket när man trycker ner på specifika partier av tallrikarnas ytterkant/ytterring.

Redigerat av Mange36, 21 februari 2012 - 14:45.


#2361

Postad 22 februari 2012 - 23:51

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag inbillar mig att skivor jag köper på nätet är skeva när jag får dom, på grund av frakten. Det stora problemet är att jag hör skevheten, det svajar, pitchar svagt upp och ner vilket hörs till exempel när en elgitarr spelas med rakt komp. 180g-skivor är dock ej skeva och låter alltid bättre. Kan jag göra något åt dessa skeva skivor, förutom att skriva och klaga? Beror det på en billig skivspelare och arm (Rega P1)?

#2362

Postad 23 februari 2012 - 07:05

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Själv har jag aldrig provat en record clamp, skivklämma eller vad de heter på svenska. Men jag gissar att syftet är just att motverka skivors skevhet. Det lär vara en speciell variant för Rega: http://www.ebay.co.u...lamp&_sacat=293

#2363

Postad 23 februari 2012 - 15:04

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Tack, en sån ska jag nog prova. Kan ju inte bli sämre. Någon som testat?

#2364

Postad 23 februari 2012 - 17:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har en Michell Engineerings Record Clamp som jag köpt via Svalanders. Men man får vara noggrann med vilken variant som man köper, om man har en Rega spelare måste det vara en speciell modell utformat just för Rega.

Detta är enligt mig mest en design-gimmick, men visst påverkar den en liten aning på ljudbilden också. Med klämman blir basen lite fastare, men diskanten blir mindre livlig.

#2365

Postad 23 februari 2012 - 17:11

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Klämman gör alltså inte skeva skivor aningens mindre skeva? Är den mest till för att hålla skivan stadigt på plats?

#2366

Postad 23 februari 2012 - 17:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Klämman plattar ut skivan mot underlaget, och vidare skall den i teorin ge skivan mer massa med tanke att den pressas mot underlaget. Att ge skivan mer massa skulle bidra till en ökad ljudkvalite.

#2367

Postad 23 februari 2012 - 17:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ok. Tack för informationen. Jag tror att du har rätt i att det mest är en design-gimmick, dock en tilltalande sådan. Den bidrar ju dessutom till de trivsamma ritualerna som hör ihop med vinyl.

#2368

Postad 23 februari 2012 - 22:17

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Jag inbillar mig att skivor jag köper på nätet är skeva när jag får dom, på grund av frakten. Det stora problemet är att jag hör skevheten, det svajar, pitchar svagt upp och ner vilket hörs till exempel när en elgitarr spelas med rakt komp. 180g-skivor är dock ej skeva och låter alltid bättre. Kan jag göra något åt dessa skeva skivor, förutom att skriva och klaga? Beror det på en billig skivspelare och arm (Rega P1)?

Jag skulle nog ta mig en funderare på om jag i första hand kanske skulle uppgradera själva skivspelaren. Skivorna blir ju inte mindre skeva för det men tror ändå det kan vara en god idé, p1'an är enl. många inte mycket o spela på helt enkelt. Tror även du kan ha haft lite otur med skivorna.

Sedan finns ju Furutechs fina LP-press http://www.svalander...pelare/lp-press, huva, dom vet att ta betalt dom där japanerna.

Om skivorna är för skeva, repiga och/eller dåliga helt enkekt så kan man ju göra som i länken här, fina fisken för bärsen http://www.curbly.co...nyl-lp-coasters

#2369

Postad 24 februari 2012 - 01:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Jag tror inte klämman gör någon verklig skillnad. Då skulle man även behöva en ytterring som pressar ner skivan. Vakuumsug är nog det enda som verkligen hjälper.

#2370

Postad 24 februari 2012 - 09:57

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Jag tror inte klämman gör någon verklig skillnad. Då skulle man även behöva en ytterring som pressar ner skivan. Vakuumsug är nog det enda som verkligen hjälper.


Som VPI då. Ytterringen alltså. Men den har jag skippat. För mycket meck och risk för pickupen när man
fyllekör. :wacko:

#2371

Postad 24 februari 2012 - 10:07

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Och Transrotor

Som VPI då. Ytterringen alltså. Men den har jag skippat. För mycket meck och risk för pickupen när man
fyllekör. :wacko:

Och Transrotor, Fyllkörning blir som regel straffat med tiden :huh:

#2372

Postad 24 februari 2012 - 10:15

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Till VPI´n kan man köpa extra armrör för blixtsnabba byten. Ett fyllerör har funnits med i tankarna.
Men med åren så sitter det i ryggmärgen att byta plattor. Kan göra det i koma nu. Men en sån där
ring - - - nej nej nej. :ph34r:

På tal om skivpuckar, så måste jag ha en sån till min svarv. Konstruerad för det. Men det
hjälper absolut inte mot buckliga plattor. Typ den där Wanda Jackson jag köpte i Oslo, S.R.

Redigerat av Bongo_Mongo, 24 februari 2012 - 10:17.


#2373

Postad 24 februari 2012 - 10:40

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Till VPI´n kan man köpa extra armrör för blixtsnabba byten. Ett fyllerör har funnits med i tankarna.
Men med åren så sitter det i ryggmärgen att byta plattor. Kan göra det i koma nu. Men en sån där
ring - - - nej nej nej. :ph34r:

På tal om skivpuckar, så måste jag ha en sån till min svarv. Konstruerad för det. Men det
hjälper absolut inte mot buckliga plattor. Typ den där Wanda Jackson jag köpte i Oslo, S.R.

Den har jag bytt, står i hyllan obruten

#2374

Postad 24 februari 2012 - 10:44

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Sprätta den och lira i hybeln, S.R. Sköna låtar! :)

Måttligt buckliga skivor kan jag köra utan problem. Men när armen åker
berg och dalbana då får det vara.

Redigerat av Bongo_Mongo, 24 februari 2012 - 10:49.


#2375

Postad 24 februari 2012 - 10:58

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Vinylbutiken pressar skeva/buckliga skivor med gott resultat. Kostar tyvärr 75:- (förra vintern) så det skall vara skivor man gillar...

#2376

Postad 24 februari 2012 - 12:25

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Vinylbutiken pressar skeva/buckliga skivor med gott resultat. Kostar tyvärr 75:- (förra vintern) så det skall vara skivor man gillar...


Ja just ja. Det trista med den butiken när man ska besöka den är att det är stört omöjligt att hitta p-plats
på Östermalm och att han har flytande öppettider. Jag har stått där som ett fån, när han stängt butiken för att
gå till posten med paket. Fick ett surt "det här främst en nätbutik" som svar.

Ingen favoritbutik för mig. :ph34r:

Redigerat av Bongo_Mongo, 24 februari 2012 - 12:25.


#2377

Postad 24 februari 2012 - 13:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Ja just ja. Det trista med den butiken när man ska besöka den är att det är stört omöjligt att hitta p-plats
på Östermalm och att han har flytande öppettider. Jag har stått där som ett fån, när han stängt butiken för att
gå till posten med paket. Fick ett surt "det här främst en nätbutik" som svar.

Ingen favoritbutik för mig. :ph34r:

Stämmer, jag har passat på när jag varit in till kontoret i city och tagit en lunchpromenad efter att först ringt och kollat läget.

#2378

Postad 24 februari 2012 - 16:51

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jo, man måste ringa och betämma en tid. Men parkeringsläget är hopplöst på Östermalm
om man har bil. Hade en del jobb inne i city förr, då man skulle besöka en 4 - 5
platser på en dag. Det visade sig vara mkt bättre att åka kollektivt.

#2379

Postad 24 februari 2012 - 18:54

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Skönt att höra att det verkar vara bättre parkeringsläge på Östermalm om man inte har bil ;) .

Jag skulle rocka loss lite nu på fredagskvällen o plockade fram den gamla klassikern "Pyromania" med Def Lepard, från 1983. Det slog mig verkligen när jag stod med skivan i hand hur otroligt slankig o lätt den kändes. Tog tag i saken o vägde den helt sonika, klockade on på 101,6 g. Har ni andra nå'n lättare. Man kanske borde fippla med vta'n i bland trots allt med tanke på att en del av nypressarna ligger på t.om 200 g.

#2380

Postad 24 februari 2012 - 20:03

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Skönt att höra att det verkar vara bättre parkeringsläge på Östermalm om man inte har bil ;) .

Jag skulle rocka loss lite nu på fredagskvällen o plockade fram den gamla klassikern "Pyromania" med Def Lepard, från 1983. Det slog mig verkligen när jag stod med skivan i hand hur otroligt slankig o lätt den kändes. Tog tag i saken o vägde den helt sonika, klockade on på 101,6 g. Har ni andra nå'n lättare. Man kanske borde fippla med vta'n i bland trots allt med tanke på att en del av nypressarna ligger på t.om 200 g.


Din lilla ordmärkare där. :P

#2381

Postad 25 februari 2012 - 12:11

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0

Du skall väl ha en förstärkare också? Hur har du annars tänkt få ljud ur högtalarna?

Skivspelare->RIAA->Förstärkare->Högtalare.
Skivspelare->Förstärkare m inbyggd RIAA->Högtalare.
Skivspelare m inbyggd RIAA->Förstärkare->Högtalare.


Eftersom jag har tänkt köpa en Rega spelare så kanske en Rega stereoförstärkare med inbyggt RIAA passar? Till exempel denna Rega BRIO-R

Då får man både förstärkare och RIAA i samma paket.

Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 25 februari 2012 - 12:11.


#2382

Postad 25 februari 2012 - 12:23

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Den kommer nog funka alldeles ypperligt :)

#2383

Postad 25 februari 2012 - 13:55

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0

Den kommer nog funka alldeles ypperligt :)


Rega gör ju bra grejer har jag hört. :)

Nu gäller det bara att hitta bra högtalare. Skulle dessa högtalare göra förstärkaren rättvis?
https://www.prisjakt...ukt.php?p=16471

Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 25 februari 2012 - 13:56.


#2384

Postad 25 februari 2012 - 15:29

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ta god tid på dig med högtalare. Läs på nätet, gå till en Hifi-butik och lyssna. Vad du väljer beror på vilket ljudideal du har, vilken musik du lyssnar mest på, vilken förstärkare du parar med, vilka ljudkällor du använder, rummets storlek och inredning (akustik) och förstås din budget. Tänk på att omdömen på Prisjakt och recensioner alltid ska läsas utifrån pris-prestanda-relationen. Billiga högtalare kan få bra omdömen just för att de låter bra i förhållande till vad de kostar.

Jag gjorde själv misstaget att handla högtalare för snabbt och blev missnöjd. Galet nog bytte jag till och med två gånger inom loppet av ett år, sålde de gamla och köpte nya. Det är en onödigt kostsam metod. :blush:

#2385

Postad 25 februari 2012 - 18:34

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0

Ta god tid på dig med högtalare. Läs på nätet, gå till en Hifi-butik och lyssna. Vad du väljer beror på vilket ljudideal du har, vilken musik du lyssnar mest på, vilken förstärkare du parar med, vilka ljudkällor du använder, rummets storlek och inredning (akustik) och förstås din budget. Tänk på att omdömen på Prisjakt och recensioner alltid ska läsas utifrån pris-prestanda-relationen. Billiga högtalare kan få bra omdömen just för att de låter bra i förhållande till vad de kostar.

Jag gjorde själv misstaget att handla högtalare för snabbt och blev missnöjd. Galet nog bytte jag till och med två gånger inom loppet av ett år, sålde de gamla och köpte nya. Det är en onödigt kostsam metod. :blush:


Jo det är sant. Men många av högtalarna som jag är intresserad av är 5-6 år gamla. Recensioner på nätet verkar vara borttagna på många och det finns inga riktiga butiker som har dom.

Angående Rega Brio-R så undrar jag om man kan koppla in en dator samtidigt som en skivspelare?

#2386

Postad 26 februari 2012 - 18:51

rezain
  • rezain
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
blev en VIP 16.5 vinylvätt för mig, super enkel att använda och resultatet är bra väldigt nöjd så här långt,

#2387

Postad 26 februari 2012 - 22:29

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Är det en så'n här? http://www.dockstava...16-5_M_vip.aspx

Måste säga att den ser dyr ut. :ph34r: .

#2388

Postad 27 februari 2012 - 08:07

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Är det en så'n här? http://www.dockstava...16-5_M_vip.aspx

Måste säga att den ser dyr ut. :ph34r: .

Det blir lite dyrt att blanda tvättvätska också då man skall endast bör köra den i dest vatten mm.
Ha det gött vinyl lovers mvh Jas

#2389

Postad 27 februari 2012 - 19:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Har från och med idag börjat gå till Kjell & Co för isopropanol.

Kostade bara 179:- för en liter, jämfört med apotekets priser är det mycket bra. Skall hjälpa några vänner att tvätta lite skivor i veckan tror jag?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  rega.jpg   391,15K   7 Antal nerladdningar


#2390

Postad 27 februari 2012 - 19:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Har från och med idag börjat gå till Kjell & Co för isopropanol.

Kostade bara 179:- för en liter, jämfört med apotekets priser är det mycket bra. Skall hjälpa några vänner att tvätta lite skivor i veckan tror jag?

Har jag kört med länge. Beställer från Liontech och får det ännu billigare. Ni som kan besöka butiken i Sthlm kan får det för 92:- flaskan tror jag.

Edit: 116:- inkl moms, de har höjt sen jag handlade senast.

Redigerat av tomano58, 27 februari 2012 - 20:12.


#2391

Postad 01 mars 2012 - 09:53

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Använder mig av Spin Cleans skivtvätt och är mycket nöjd med den men skulle behöva fler trasor/dukar att torka skivorna med efter dom gått igenom tvätten. Vilken typ att duk kan jag använda till detta? Livrädd att jag skall sabba skivorna om jag använder fel material, tänkte först köra med microfiberduk men läste att någon på hififorum fått för sig att även detta kunde skada skivorna (ytterst tveksam till det dock). Så åter igen, vad vågar jag använda?

#2392

Postad 01 mars 2012 - 10:33

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Använder mig av Spin Cleans skivtvätt och är mycket nöjd med den men skulle behöva fler trasor/dukar att torka skivorna med efter dom gått igenom tvätten. Vilken typ att duk kan jag använda till detta? Livrädd att jag skall sabba skivorna om jag använder fel material, tänkte först köra med microfiberduk men läste att någon på hififorum fått för sig att även detta kunde skada skivorna (ytterst tveksam till det dock). Så åter igen, vad vågar jag använda?

Verkar vara rent nonsens att mikrofiberduken skulle skada vinylen. Länka gärna så får jag läsa.

Själv använder jag Knosti som i princip är detsamma som Spin Clean även om jag personligen tycker att den senare verkar lite omständigare att använda.

#2393

Postad 01 mars 2012 - 10:48

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Verkar vara rent nonsens att mikrofiberduken skulle skada vinylen. Länka gärna så får jag läsa.

Själv använder jag Knosti som i princip är detsamma som Spin Clean även om jag personligen tycker att den senare verkar lite omständigare att använda.


Exakt min tanke, hittar inte tråden nu tyvärr men det var inte någon annan som trodde så mycket på detta heller.
Tror du en microfiberduk är ett bra alternativ att använda eller finns det bättre alternativ?

Vad är skillnaden mellan Knostin och Spin Clean, är det att Knosti torkar skivorna i ett "tvättställ" och med Spin Clean torkar man av dom med en duk?

EDIT: Hittade tråden men det var inte från hififorum som jag trodde utan från Flashback :mellow:, finns många virrpannor och foliehattar där så jag tycker vi avskriver de uppgifterna direkt:) Men frågan kvarstår, vad är bästa att torka skivorna med?

Redigerat av Unregistered2a850725, 01 mars 2012 - 11:06.


#2394

Postad 01 mars 2012 - 11:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan Knostin och Spin Clean, är det att Knosti torkar skivorna i ett "tvättställ" och med Spin Clean torkar man av dom med en duk?

Har ju inte testat Spin Clean så det är en fiktiv uppfattning (mest en känsla). Kanske för att jag är nöjd m Knostin ;)

Torklapparna du fick med, var det mikrofiber? Rent generellt borde ju det eller mjuka bomullstrasor vara det bästa.

#2395

Postad 01 mars 2012 - 12:08

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Har ju inte testat Spin Clean så det är en fiktiv uppfattning (mest en känsla). Kanske för att jag är nöjd m Knostin ;)

Torklapparna du fick med, var det mikrofiber? Rent generellt borde ju det eller mjuka bomullstrasor vara det bästa.


Nä det var bomullstrasor, kan ju givetvis beställa fler av dom men det vore lättare med något man kan köpa i butik när behovet faller på.

#2396

Postad 03 mars 2012 - 12:55

janolja
  • janolja
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hej har en Technics sl-3210.Har bytt pickup till en Audio Technica AT 120E/II.
När jag körde igång en skiva så började det spraka i vänster högtalare.Med min originalpickup sprakar det inte.Tror ni att det har hänt något med sladdarna när jag bytte? skivspelaren är ju 32 år.

#2397

Postad 03 mars 2012 - 16:19

Unregistered11290036
  • Unregistered11290036
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ville bara säga tack till alla i den här tråden. Jag har smygläst sedan 1 år tillbaka och ni hjälpte mig med att bli med vinyl på riktigt. Nu har jag blivit medelm på riktigt och skall försöka bidra med mina erfarenheter.

#2398

Postad 03 mars 2012 - 17:10

Unregistered93763259
  • Unregistered93763259
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt om frågan passar här eller inte men jag testar :)

Letar ett ljudkort för att digitalisera (usch hemskt det låter jag vet) min vinylsamling men vilket ska man använda? Är helt lost när det gäller den biten faktiskt.

såväl internt som externt funkar för mig så vad rekommenderas?

Min budget då: Under tusenlappen hade ju varit bra

#2399

Postad 03 mars 2012 - 17:45

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Ville bara säga tack till alla i den här tråden. Jag har smygläst sedan 1 år tillbaka och ni hjälpte mig med att bli med vinyl på riktigt. Nu har jag blivit medelm på riktigt och skall försöka bidra med mina erfarenheter.

Du är varmt välkommen i denna underbara tråd som turligen aldrig spårar ur utan bara tuggar på. Jag tror inte ens Glidis anade hur bra tråd han skapade den dagen. Så dela gärna med dig av de tankar och upplevelser du har i ämnet.

Kommer själv att uppdatera er när den nya skivtallriken är klar :-)

#2400

Postad 04 mars 2012 - 09:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Hej har en Technics sl-3210.Har bytt pickup till en Audio Technica AT 120E/II.
När jag körde igång en skiva så började det spraka i vänster högtalare.Med min originalpickup sprakar det inte.Tror ni att det har hänt något med sladdarna när jag bytte? skivspelaren är ju 32 år.


Jag hade det problemet vid ett pickup-byte och då hade en av kablarna som sitter på själva pickupen glidit ur läge en aning. Men jag antar att du redan kollat det.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.