Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#3851

Postad 30 augusti 2014 - 15:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Intressant artikel mostling.

Har själv följt den där debatten ett tag nu och frågan som ställs är inte om något bolag kommer att satsa på att nyinvestera i en skivpress utan frågan är när. Efterfrågan på vinylskivor stiger stadigt och tillverkarna hänger snart inte med. Blir spännande att se vem som blir först med att investera i en helt nytillverkad press....

#3852

Postad 30 augusti 2014 - 20:15

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Även om det inte blivit så mycket lyssnande denna vecka som jag hoppats på så har Otello’n snart snurrat i 15 timmar ...

Vad har jag då kommit fram till på denna korta tid ... ?

För varje skiva jag lyssnat på sen jag bytte PU har den gamla 2m blue börjat framstå som kall, platt och livlös. Otello’n förmedlar enligt mig en varm- engagerarande- rytmisk- “3 dimensional” ljudbild ...

Jag är så jävla nöjd med att jag lyssnade på Jas rekomendation och inte gjorde som jag brukar, gå min egen väg =)

Men tycke och smak är väldigt personligt ...

Ja just det, på onsdag är det nysläpp av Hello Saferide's och Säkert!'s skivor på vinyl.

#3853

Postad 30 augusti 2014 - 22:15

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Även om det inte blivit så mycket lyssnande denna vecka som jag hoppats på så har Otello’n snart snurrat i 15 timmar ...

Vad har jag då kommit fram till på denna korta tid ... ?

För varje skiva jag lyssnat på sen jag bytte PU har den gamla 2m blue börjat framstå som kall, platt och livlös. Otello’n förmedlar enligt mig en varm- engagerarande- rytmisk- “3 dimensional” ljudbild ...

Jag är så jävla nöjd med att jag lyssnade på Jas rekomendation och inte gjorde som jag brukar, gå min egen väg =)

Men tycke och smak är väldigt personligt ...

Ja just det, på onsdag är det nysläpp av Hello Saferide's och Säkert!'s skivor på vinyl.

Det värmer lite att allt man skriver inte bara klassas som skräp utan att någon kan bli lika nöjd o glad som jag själv blev när jag provade.
Nu har vi olika smak på hur musik skall vara och det finns inga fel i det utan njuter man av sin upplevelse "anläggning" så gör det så länge det går för det kommer en tid då man ändå vill byta pga nyfikenhet. Men det är jobbigt när nyfikenheten är större än njutningen och då tycker jag man bör ta sig en funderare på vad man vill uppnå.
Att gå sin egen väg är absolut inte fel, men att ta del av andras info och sedan solla lite kan göra vägen lite kortare bara.
trevlig kväll mvh Jas

#3854

Postad 01 september 2014 - 12:38

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Jag har börjat bli sugen på att uppgradera min spelare. Just nu sitter jag på en Pro-Ject Debut Esprit med 2M Blue och är väl egentligen rätt nöjd men börjar bli sugen på att se vad mer som finns där ute. Den senaste tiden har jag snöat in på en Clearaudio Concept. Jag ska givetvis gå iväg och lyssna på den men är det någon här som har erfarenhet av den?

Den enda nackdelen hittills som jag kan hitta är det ganska fula locket man behöver köpa till.

Redigerat av CBR, 01 september 2014 - 12:40.


#3855

Postad 01 september 2014 - 13:12

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Ett lock skulle jag aldrig köpa till en skivspelare. Det är väl mest för att slippada damm, men då dammar jag hellre oftare.

#3856

Postad 01 september 2014 - 20:05

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Ett lock/huv kan vara en billig investering om det finns klåfingriga barn eller nyfikna djur i ens omgivning. Jag är väldigt nöjd med min huv till min RPM 9.2.

Clearaudion var en av de spelare jag tittade lite extra på innan jag trillade över den jag har i dag, tittade även en del på Marantz TT15S1 (som är enl mig är en snygg spelare).

Jag har läst mycket gott om clearaudion, det enda "negativa" jag hört är väl att den kan vara lite "ljus" i sitt ljud. Denna spelare finns väl förövrigt i två "modeller", MM och MC.

#3857

Postad 02 september 2014 - 08:34

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Sant att lock är en billig försäkring. Vid eventuell avkomma kommer det nog att ses som ett måste. Men än så länge är det bara frugan jag är rädd ska damma för vårdslöst runt skivspelaren. Har också kikat på clearaudio, framförallt den med träfaner tyvärr är den betydligt dyrare. Även en Traveler och Avid ingenium står högt upp på önskelistan. Just nu känner jag inte för att lägga några pengar på uppgraderingar på min nuvarande skivspelare om jag ändå ska byta upp mig.

#3858

Postad 02 september 2014 - 11:30

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Sant att lock är en billig försäkring. Vid eventuell avkomma kommer det nog att ses som ett måste. Men än så länge är det bara frugan jag är rädd ska damma för vårdslöst runt skivspelaren. Har också kikat på clearaudio, framförallt den med träfaner tyvärr är den betydligt dyrare. Även en Traveler och Avid ingenium står högt upp på önskelistan. Just nu känner jag inte för att lägga några pengar på uppgraderingar på min nuvarande skivspelare om jag ändå ska byta upp mig.

Blev lite full i skratt när jag läste ditt inlägg. Jag va själv lite svettig när tjejen drog fram dammtrasan och började köra hej vilt vid stereobänken. Idag har hon strikta förhållningsorder när det kommer till rengöring i lyssningsrummet ;)

#3859

Postad 02 september 2014 - 15:01

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Har samma regler här, JAG dammar runt min anläggning. Men hon är välkommen att damma resten av lägenheten.

#3860

Postad 05 september 2014 - 11:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Satt uppe igår med Oppigård olika stout och ale's-.

Det var efter jobbet som jag fastnade i soffan och lyssnade på klassiskt. Jag blir alltmer sugen på att börja fixa med vinylspelaren. Jag har fixat en ny bokhylla och gjort en absorbent. Igår kortade jag gardiner som annars hade släpat i golvet.

Tror att det blir en puppa härnäst.

#3861

Postad 05 september 2014 - 14:50

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Har du något mer att fixa på din svarv? Är väl nästan bara din pickup som är orginal :)

#3862

Postad 05 september 2014 - 17:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Kan fortfarande byta motvikt och beställa nya fötter, men detta är nog mest bara för att det är snyggt.

#3863

Postad 05 september 2014 - 17:41

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Oppigård gör god och bra öl, tillsammans med en god öl görs många bra beslut ... tror att PU byte är ett bra beslut ;-)

Deras Indian Tribute är en stor favorit hos mig.

Redigerat av Unregisteredf8bd25e3, 05 september 2014 - 17:41.


#3864

Postad 05 september 2014 - 17:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
För er som inte prövat "Thurbo Stout" It will knock you on your asses :)

Skall vänta lite till med puppan, bara lite kvar att betala av på den nya datorn. Har ändå fixat en del på sistone: nya absorbenter, bokhylla, gardiner mm.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 05 september 2014 - 17:49.


#3865

Postad 08 september 2014 - 17:11

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Den här fick följa med hem idag. Jag har bara lyssnat på ett par låtar än så länge, men wow! Musiken känns otroligt levande, dynamisk och är "där" på ett helt annat sätt än min tidigare spelare. Det ska bli otroligt kul och se hur den utvecklas när den spelas in.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   1,07MB   19 Antal nerladdningar


#3866

Postad 08 september 2014 - 17:51

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Grattis CBR =)

Är det versionen med förmonterad MM eller MC pickup du tagit hem?

#3867

Postad 08 september 2014 - 18:05

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Det är den med monterad MM.

#3868

Postad 08 september 2014 - 18:07

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Det är den med monterad MM.

Ser fin ut. Vad har du kört tidigare?

#3869

Postad 08 september 2014 - 18:11

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Nej nu blev jag avundsjuk! Riktigt fin spelare, köpte du den ny eller begagnad?

#3870

Postad 08 september 2014 - 18:12

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Hade en Pro-ject debut esprit med 2M Blue. Den lät väl egentligen rätt bra men har varit sugen på att kliva upp ett snäpp.

Den är så gott som ny, ett ospelat visnings ex. Pga av att den var just det så fick jag med locket gratis, kostar normalt runt 1500. Kändes som en bra deal.

Redigerat av CBR, 08 september 2014 - 18:14.


#3871

Postad 08 september 2014 - 18:19

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Slängde precis på Ray LaMontage -Trouble på min Rega P2 kände direkt att habegäret av en ny spelare ökade markant. Grattis till ett bra köp!

#3872

Postad 08 september 2014 - 21:09

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Den här fick följa med hem idag. Jag har bara lyssnat på ett par låtar än så länge, men wow! Musiken känns otroligt levande, dynamisk och är "där" på ett helt annat sätt än min tidigare spelare. Det ska bli otroligt kul och se hur den utvecklas när den spelas in.

Jävligt sexig spelare. Grattis till köpet! Har själv tittat åt Clearaudios verk den dagen det blir aktuellt att köpa nytt, lär inte bli särskilt snart, men det är trevligt att ha något att se fram emot :)

#3873

Postad 08 september 2014 - 21:19

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Släng gärna upp fler bilder så vi får se med av klenoden!

#3874

Postad 09 september 2014 - 06:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Gillar deras "Concept" spelare, men är ännu mer förtjust i "Performance".

Min Rega får följa med ett tag till. Under en tid kikade jag på Avid Diva 2 som jag tycker är ett riktigt monster. Detta var under tiden som jag fortfarande studerade, och sedan dess har den gått upp i pris med några tusen.

Denna tror jag säljs utan tonarm och kostar då 18 000:- när jag kollade på den på Audio Concept 2010 kunde jag fått verket för 12 000:-

Sannolikt blir att jag inom några månader kommer att köpa en ny puppa istället.

#3875

Postad 26 september 2014 - 18:41

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Tassen!

Om du kikar på nytt drivverk varför inte slänga ett öga på Michell GyroDec SE? Gyro SE ligger prismässigt under AVID Diva II men tävlar absolut med AVID...

#3876

Postad 26 september 2014 - 23:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Maby :)

Redigerat av Glidtassen, 26 september 2014 - 23:47.


#3877

Postad 27 september 2014 - 10:03

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Men köp inte en Avid Diva med MDF tallrik, det var trista grejer!

#3878

Postad 03 oktober 2014 - 17:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Allt har sin tid, men det blir snarare en bättre puppa. Det känns mer ekonomiskt för min del.

#3879

Postad 03 oktober 2014 - 21:20

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Efter min och frugans resa till New York köper jag en Clearaudio Concept MM.

#3880

Postad 04 oktober 2014 - 09:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag kanske borde ta ett ännu större kliv till

Carmen

En del av argumentet är faktiskt design, tycker den är så mkt snyggare än sitt billigare syskon. Men sedan vet jag inte mkt om ljudbilden. Jag har aldrig upplevt 2M Blue som platt, eller att den skulle ha uppenbara brister. Men i jämförelse med Carmen kanske denna upplevelse ändras?

Hörrni killar, hösten är här. Det är bara börja att skriva i tråden igen. :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 04 oktober 2014 - 09:59.


#3881

Postad 04 oktober 2014 - 17:31

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Tassen!

Nu är du uppe på en hög nivå- varför inte kika på en seriös MC- pickis nu när du ändå kan tänka dig att lägga de där pengarna på en ny puppa?

#3882

Postad 05 oktober 2014 - 08:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Tassen!

Nu är du uppe på en hög nivå- varför inte kika på en seriös MC- pickis nu när du ändå kan tänka dig att lägga de där pengarna på en ny puppa?


Jag har för mig att han lixom jag kör med en Questar MM riaa. Ska han byta puppa och riaa blir det ju plötsligt en extra kostnad.

#3883

Postad 05 oktober 2014 - 08:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Yes, det stämmer. Jag väljer denna modell av puppa för att slippa merkostnader. Har precis betalt av en ny dator som jag skulle ha till bildredigering.

#3884

Postad 05 oktober 2014 - 10:28

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Tassen!

Nu är du uppe på en hög nivå- varför inte kika på en seriös MC- pickis nu när du ändå kan tänka dig att lägga de där pengarna på en ny puppa?

jag ställer då frågan igen till dig Gyro....... VAD säger att en MC pickup per automatik skulle vara bättre?
Det är faktiskt lite oseriöst att haspla ut sig den typen av kommentarer.
Om du får 5 papp i handen och skulle ge tassen ditt bästa tips att på en uppgradering från det han har idag och och givetvis det ljudideal som man ser på restens av hans rigg. Vad skulle då ditt bästa tips vara?
No hard fealings nu fast mitt inlägg känns lite väl riktat men så är inte fallet och vi har haft bra utbyte av musik mm innan.

Kram på er alla.

#3885

Postad 05 oktober 2014 - 12:03

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Ok, tänkte inte på det där med RIAA- steget...hade precis för mig om att du hade ett RIAA- steg som kunde klara alla sorters laster..då förstår jag ditt val Glidtassen...

Kram på dig också JAS:en. B)

Inga hard feelings, tycker bara man ska kika också på MC i denna prisklass om man har möjlighet att ligga i det prisspannet och om man då givetvis har ett RIAA som klarar ut det hela. Det finns flera fina MC- pickisar i prisklassen runt 5.000 spänn som man bör kika på om man överväger att satsa lite hårdare som jag ser det.

Jag har själv gått vägen från MM till MC och jag kommer inte att kika över axeln framöver efter detta strömhopp. MC- pickupen jag har fick min skivsamling att vakna till liv på allvar och är referensen som gäller i min vinylrigg. Från att ha varit en helt övertygad MM- förespråkare blev jag helt omvänd och konverterade helt till denna nya tro när jag fick chansen att lyssna till vad en MC kan uträtta. Kanske ger en MI- pickup samma kick som en MC- dito jämfört med en MM....?

Mitt konkreta och helt råärliga tips till Tassen? Sälj P3-24:an och pytsa in de där 5.000 kronorna i ett annat drivverk i stället. Lev vidare med 2M Blue ett tag till och uppgradera senare på PU- fronten. I min värld så är Rega P3-24 väldigt begränsande, ibland nästan lite som en flaskhals- det finns så mycket mer välljud att hämta ur skivorna om man satsar slantarna på ett finare drivverk i stället. Om pengarna finns så är det läge att titta på en ny skivspelare som jag ser det...vad tror du om detta råd JAS:en?

Sorry alla Rega P3-24- förespråkare för att jag sticker ut hakan här. Ta det för vad det är; ett ärligt tips efterfrågades från min sida och ett helt ärligt tips lämnar jag ovan från min synvinkel sett. P3-24/RP3 är en helt ok skivspelare i sig men det finns så mycket mer att hämta om man kliver en eller två prisklasser uppåt på uppgraderingsstegen.

Trist om jag väckte din vrede, JAS:en, i detta fallet....var inte min avsikt....

Redigerat av GyroSE, 05 oktober 2014 - 12:44.


#3886

Postad 05 oktober 2014 - 15:32

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Ok, tänkte inte på det där med RIAA- steget...hade precis för mig om att du hade ett RIAA- steg som kunde klara alla sorters laster..då förstår jag ditt val Glidtassen...

Kram på dig också JAS:en. B)

Inga hard feelings, tycker bara man ska kika också på MC i denna prisklass om man har möjlighet att ligga i det prisspannet och om man då givetvis har ett RIAA som klarar ut det hela. Det finns flera fina MC- pickisar i prisklassen runt 5.000 spänn som man bör kika på om man överväger att satsa lite hårdare som jag ser det.

Jag har själv gått vägen från MM till MC och jag kommer inte att kika över axeln framöver efter detta strömhopp. MC- pickupen jag har fick min skivsamling att vakna till liv på allvar och är referensen som gäller i min vinylrigg. Från att ha varit en helt övertygad MM- förespråkare blev jag helt omvänd och konverterade helt till denna nya tro när jag fick chansen att lyssna till vad en MC kan uträtta. Kanske ger en MI- pickup samma kick som en MC- dito jämfört med en MM....?

Mitt konkreta och helt råärliga tips till Tassen? Sälj P3-24:an och pytsa in de där 5.000 kronorna i ett annat drivverk i stället. Lev vidare med 2M Blue ett tag till och uppgradera senare på PU- fronten. I min värld så är Rega P3-24 väldigt begränsande, ibland nästan lite som en flaskhals- det finns så mycket mer välljud att hämta ur skivorna om man satsar slantarna på ett finare drivverk i stället. Om pengarna finns så är det läge att titta på en ny skivspelare som jag ser det...vad tror du om detta råd JAS:en?

Sorry alla Rega P3-24- förespråkare för att jag sticker ut hakan här. Ta det för vad det är; ett ärligt tips efterfrågades från min sida och ett helt ärligt tips lämnar jag ovan från min synvinkel sett. P3-24/RP3 är en helt ok skivspelare i sig men det finns så mycket mer att hämta om man kliver en eller två prisklasser uppåt på uppgraderingsstegen.

Trist om jag väckte din vrede, JAS:en, i detta fallet....var inte min avsikt....


Inget trist här inte!!!!
Jag är inte heller någon förespråkare av Rega men har respekt för om man väljer att ha en pga ....kanske design eller uppgraderings möjligheterna?
Skulle jag lämna ett förslag på drivverk som fortfarande går att köpa nytt så skulle det bli en Continuo med cantus arm..... Grymt driv för vettiga pengar men alla har inte dom och heller inte möjligheter till att bygga själv eller renovera en gammal Lenco 75 som också är en oslagbar maskin för pengarna.
Jag har också ägt en bra MC pickup i Benz L2 men jag har ju bytt av någon anledning och är riktigt nöjd idag med min Soundsmith Boheme.
Det finns fina MC pickuper och det finns fina MI pickuper det är bara frågan av vad man föredrar!
Håller med tassen...... Nu börjar hösten närma sig och det börjar bli kul med sköna musikkvällar... KUL.....
HaD vänner.

#3887

Postad 05 oktober 2014 - 19:19

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Gott att höra JAS:en! ;)

Continou med Cantus arm är ett bra förslag.....om man vill stanna kvar inom Rega- domänerna kan jag tycka att RP8 är ett bra förslag eller varför inte föregångaren P7 som säkerligen går att finna begagnad för skapliga penningar.

Använder just nu Benz Micro Wood SM så jag anar vilket typ av ljud du hade med din L2....vilka är de stora skillnaderna mellan L2 och din Soundsmith som du ser det?

Ja sannerligen så har vi mången fin musikkväll framför oss nu när höstmörkret sänker sig över Svea Rike.

#3888

Postad 05 oktober 2014 - 19:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Både JAS och Gyro, ni har varit med i tråden länge.

Vad jag tror att gjort denna tråd så pass populär är just för att det är ganska högt i tak, tro mig jag har sagt massor och fått svar på tal;)

Men jag är övertygad om att flertalet härute vet varför ingenting utmynnar i rena gräl, förmedlingen beror detta på en högre medelålder? Jag vet att åtminstone jag hunnit få grå tinningar, lärt mig uppskatta rökig whisky och lagt på min lite extra underhudsfett. Upplever inte att någon av er försöker att skriva mig på näsan, eller fatta beslut åt mig. Jag tror snarare att ni brinner väldigt mkt för denna hobby, vilket är helt ok det med.

Via min bank så går numera 4000:-per mån oavkortat in på ett konto för bostadssparande. Antar att alla vill gör en klassresa, helst i uppgående riktning . Detta behöver inte vara synonymt med kapital, kan även handla om bildning mm. För egen del drömmer jag om att lämna förortens Stockholm till förmån för att bo lite bättre. Med detta följer trista kompromisser, vilket gör det svårare att shoppa vinylsvarvar för 15-20 000:- hur skoj det än må vara.

Visst skulle jag vilja ha ett bättre verk: Avid, Gyro, Barzetti mm. Men i relation till vad Svenne Banan lägger på sin stereo, så brukar nog flertalet nöja sig med datorhögtalarna. Själv överväger jag en puppa för 4000:- , det är inte en förmögenhet, men än dock pengar.

När jag shoppar brukar jag ta några månader på mig att reka för att verkligen förvissa mig om ett bra köp, och sällan gör jag mig själv besviken.

Vi får se vart jag landar.

Redigerat av Glidtassen, 05 oktober 2014 - 19:28.


#3889

Postad 05 oktober 2014 - 19:33

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Har kikat en hel del på Continou med Cantus-arm. Gillar utseendet men finishen är väl kanske inte 10/10. Ser visserligen bra ut med svart lack. Jag har inte fått klämma och känna på den själv, men den ser tung och välbyggd ut. Sen tycker jag att "tonarmen" ser så ranglig och enkel ut, föromdligen är så inte fallet.

#3890

Postad 05 oktober 2014 - 19:46

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Gott att höra JAS:en! ;)

Continou med Cantus arm är ett bra förslag.....om man vill stanna kvar inom Rega- domänerna kan jag tycka att RP8 är ett bra förslag eller varför inte föregångaren P7 som säkerligen går att finna begagnad för skapliga penningar.

Använder just nu Benz Micro Wood SM så jag anar vilket typ av ljud du hade med din L2....vilka är de stora skillnaderna mellan L2 och din Soundsmith som du ser det?

Ja sannerligen så har vi mången fin musikkväll framför oss nu när höstmörkret sänker sig över Svea Rike.

Jag har nämt det förut men jag skall fatta mig kort om ang skillnaderna mellan 01361366dom.
Min benz var stråt vassare på riktigt fina inspelningar. Nu kommer vi till min högst personliga del i kråksången och det är att jag ger inte mycket för att sitta där med bara audiofil utgåvor på musik jag gillar sådär. Jag är väldigt glad om det skulle vara en bra mastring på den musiken jag köper och givetvis finns det två kvalitet på skivorna så betalar jag gärna för den bättre. Ser man till hela samlingen som jag lyssnar på hemma så kommer vi till poängen! Det är lite förlust i briljans men en jädrans vinst i musikalitet och således en bredare skivsamling med min Soundsmith, därför detta bytet och jag är nöjd.
HaD


#3891

Postad 05 oktober 2014 - 19:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
So, Soundsmith it is!

:wub:

#3892

Postad 05 oktober 2014 - 20:03

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

So, Soundsmith it is!

:wub:

För mig...... Ja! För dig vet jag inte till 100% men jag har en känsla som säger mig att det skulle passa dig.
Lycka till vad du än gör...

#3893

Postad 05 oktober 2014 - 20:17

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Har kikat en hel del på Continou med Cantus-arm. Gillar utseendet men finishen är väl kanske inte 10/10. Ser visserligen bra ut med svart lack. Jag har inte fått klämma och känna på den själv, men den ser tung och välbyggd ut. Sen tycker jag att "tonarmen" ser så ranglig och enkel ut, föromdligen är så inte fallet.

Du har ganska rätt i det mesta. Den är inte 10/10 men har bättre finnich idag. Tonarmen ÄR ranglig och absolut inget man rattar lite på örat för då tror jag det kan kosta en del. Men denna kombo är en jäkel på att få musik ur vinylen och det infinner sig ett sådant där gött flin med fotsväng som följd och skulle den vara 10/10 så skulle den kosta betydligt mer.
Jag har en tangensial tonarm på min maskin också vilket är att föredra då det inte infinner sig några vinkelfel på avspelningen.
Mvh Jas

#3894

Postad 05 oktober 2014 - 21:47

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Ett nytt riaa på ingång!
Det blev inte Decware men jag håller mig till USA......
Mer info kommer.

#3895

Postad 06 oktober 2014 - 09:54

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Var nog jag som nämnde att jag upplevde 2M Blue som lite platt (och lite till) och detta var efter att jag bytt till Otello'n från Soundsmith.

Jag har ett drivverk av vettig klass (enl mig en bit över Rega P3/24) och denna PU fick spelaren att lyfta några nivåer ...

Jag, precis som du tassen tittade även på PU som låg på 4-5k klassen men kan ärligt säga att jag just nu är mer än nöjd och saknar inget nämnvärt.

Så jag rekommenderar verkligen Otello'n som en nivåhöjare av klass!

#3896

Postad 07 oktober 2014 - 10:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Då är vi tillbaka till trådens ursprungliga fråga?

Vad är det som verkligen skiljer tonarmar, verk från varandra?
Den enda gången jag verkligen har hört skillnad mellan spelare har varit med Nottingham Analouge - Interspace, som verkligen kunde gräva fram bas. Men spelaren för övrigt är inte vidare snygg. Avids spelare har blivit obscent dyra, och deras Diva 2 kostar väl närmare 20 000:- utan tonarm.

#3897

Postad 07 oktober 2014 - 13:58

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Då är vi tillbaka till trådens ursprungliga fråga?

Vad är det som verkligen skiljer tonarmar, verk från varandra?
Den enda gången jag verkligen har hört skillnad mellan spelare har varit med Nottingham Analouge - Interspace, som verkligen kunde gräva fram bas. Men spelaren för övrigt är inte vidare snygg. Avids spelare har blivit obscent dyra, och deras Diva 2 kostar väl närmare 20 000:- utan tonarm.

Jag skall ge min syn på det.
Om vi börjar med verket så är material,vikt,form, och lagert till tallriken avgörande för hur slutresultatet kommer att bli.
Hmm jag fattar mig kort inom varje område
Material: är bra om man blandar olika som har bra värden likt sten,trä,"plast",magnesium,mm mm
Vikt: är bra för att få fram en fin bas ur maskinen likt ett fundament att stå på. Detta gör också resten av frekvensområdet bra.
Form: är bra om den är så oregelbunden som möjligt sett från tallrikens mitt och tonarmen. Dvs: avståndet till en kant.
Snabbt om tonarmen.
Lite svårt att förklara men viktiga faktorer.
Grundprincipen,precision,material val,
Grundprincipen: lagerläge=att mitten på lagret skall vara i samma höjd som skivan.
Precision: framförallt lagret måste hålla fina toleranser för att få en bra koppling.
Material: samma som alltid att det handlar om att ta bort oönskade resonanser.

Mycket mycket kortfattat, man kan grotta in sig i varje punkt väldigt mycket mer men det är detta som avgör varför en maskin låter bra.
Att det i själva verket är design som avgör vilken maskin man oftast köper vet nog dom flesta om! Men att det oftast är en lackad mdf planka som går hem i stugorna tror jag beror på priset för man måste hålla en jämn gång över hela vinyl systemet annars faller det på dess sämsta del.
Man kan Mao inte ta en grym pickup på en taskig tonarm eller ett fint verk och en rapplig tonarm osv osv.
Riaa får vi inte heller glömma men här är mörkret över design ännu mer påtagligt och det finns väldigt billiga som låter ok.
HaD mvh Jas


#3898

Postad 07 oktober 2014 - 16:17

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Min fundering när det kommer till frågan om olika drivverk osv..

Med tanke på att idén är att släpa en bit väldigt hård sten över småsmå kullar och dalar av plast för att utvinna välljudande musik ur högtalare är min slutsats att minsta lilla led i kedjan måste vara av största vikt för slutresultatet. Att det ens fungerar är för mig nästan mirakulöst, även om jag kan förstå och förklara de grundläggande principerna för hur det går till. Mina egna experiment med att modifiera min egen skivspelare bekräftar också hur otroligt beroende resultatet är av alla de faktorer som påverkar uppspelningen. Jag har inget tvivel i frågan om huruvida olika material, tekniker och formval kan påverka ljudet. Jag kan också tänka mig en form av avtagande avkastning när man kommer upp en bit i pris, men det saknar jag erfarenhet av så det lämnar jag till de med just den kunskapen :)

Tillbaka till soffan och senaste numret av HiFi & Musik..

Postad bild

Redigerat av Draj, 07 oktober 2014 - 16:23.


#3899

Postad 07 oktober 2014 - 19:20

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Håller med Draj till fullo. Men vill egentligen också vara bjuda på en autentisk höstbild. Jag vinylen och en tidning. Spelas: Deer Tick-The Black Dirt Sessions

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   1,33MB   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredd2fae390, 07 oktober 2014 - 19:22.


#3900

Postad 07 oktober 2014 - 20:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Draj, hur går det med studierna? Du har blivit så akademisk i ditt tal ha, ha.

:)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 07 oktober 2014 - 21:04.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.