Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rock Band 3

543 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rock Band 3 (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 2 7,5 (1) Inga priser
Rock Band 3 (inkl. Wireless Keyboard) (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 1 (0) Inga priser
Rock Band 3 (inkl. Trummor) (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 05 juli 2010 - 19:12

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Tänkte det var dags för en Rock Band 3 tråd på X360 delen av forumet. Det här är nog det spelet jag ser fram emot mest i år och då främst för att kunna rocka loss med en äkta Fender Squire. :)

Nytt (i skrivande stund) sedan Rock Band 2 är:
* Pro Mode Guitar: Möjligheten att spela på en modifierad Fender Squire. Clip 1 och clip 2 demar conceptet. På Pro-Expert blir det ekvivalent med att spela på riktigt om de lyckas mappa noterna rätt. Det kommer även att släppas en kontroller med 150 knappar för de som inte vill ha strängar.
* Pro Mode Drums: ION-trummorna byggs ut så den får två pedaler och tre cymbaler ovan de fyra padsen. Alltså finns det nu nio åtta olika symboler att hålla reda på för den som vill spela trummor på riktigt.
* Nytt instrument: Keyboard med 25 tangenter som spänner över två oktaver.
* Party mode: Ska göra det enklare att hoppa in och ut när man spelar i band utan att störa flowet. Ska också kunna byta svårighetsgrad medan man spelar.
* Career mode: För single player med 700 utmaningar att klara.
* Social Networking: Spelet kommunicerar med Facebook, Twitter m.fl. :)
* Bättre story (?!)
* 83 låtar
* Spelet ska vara bakåtkompatibelt med Rock Band DLC samt RB1 & RB2. Alltså kommer man kunna importera låtarna till RB3.
* Röstkorrigering. En algoritm som även används av proffs som i realtid korrigerar toner om man sjunger falskt.

Bifogad fil  rb3_box_art.jpg   98,52K   0 Antal nerladdningar

Obs! Jag reserverar mig för att det än så länge finns många rykten och ovanstående kan komma att ändras.

*EDIT 13 Nov 2010*
Lite bilder på Squirern och tillbehör.
Här kan man skriva upp sig för mer information direkt från Fender.
Här kan man förhandsboka 1 jan 2011. Preliminärt pris ca $280.
Bifogad fil  fender_sixstring_for_rock_band_finally_priced_dated_header.jpg   17,97K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  24gspxl.jpg   540,82K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  rb_pro_midi_adapter_rm_js.jpg   35,47K   0 Antal nerladdningar

*edit*
FAQ för MIDI- adaptern.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 14 januari 2011 - 18:07.


#2

Postad 05 juli 2010 - 20:38

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Äkta Fender Squire låter sådär spännande, då Squire är billighetsversioner av Fender... :) När spelet kommer med en Hagström Super Swede, då jäklar ska jag bli peppad!!

#3

Postad 05 juli 2010 - 20:50

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Hehe, jo, men jag menar att det är en riktig gitarr och inte enbart en TV-spelskontroll. Annars är jag inne på en Gibson Les Paul, men eftersom jag inte spelar i ett band och den skulle vara på tok för dyr för ett TV-spel så får en Squire duga så länge. :)

Redigerat av Unregisterede32cf070, 05 juli 2010 - 20:50.


#4

Postad 06 juli 2010 - 08:25

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

* Pro Mode Drums: ION-trummorna byggs ut så den får två pedaler och tre cymbaler ovan de fyra padsen. Alltså finns det nu åtta olika symboler att hålla reda på för den som vill spela trummor på riktigt.

Även RB2/Beatles trummorna kan använda 3 cymbaler. Visste att det fanns en bra anledning att köpa LtdEd av The Beatles :o BTW, 4 pads + 3 cymbaler + 1 baskick = 8 olika trummor, inte nio. Den andra pedalen kommer inte att chartras, utan kommer bara att kunna användas om den finns där, men spelet kommer inte att säga att du måste använda den andra pedalen vid något tillfälle. Notera också att de gamla ION trumseten inte har möjligheta tt koppla in en andra pedal direkt i setet, utan måste ta till en twin-rocker lösning för att överhuvudtaget kunna ha en dubbelpedal, men setet som sådant kommer inte att kunna upptäcka det.

Redigerat av hakko504, 06 juli 2010 - 12:03.


#5

Postad 06 juli 2010 - 09:11

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0
Mer om iZotopes del i RB3 med röstkorrigering.
http://www.izotope.c.....20Band 3.html

"We're excited to feature iZotope's technology and this new middleware in Rock Band 3 so that our players can enjoy the type of vocal effects that professional rock stars utilize for live stage performances in their homes this holiday."


Dom menar alltså hjälp av autotuner som används till "professionella artister" så att de sjunger rent :o

#6

Postad 06 juli 2010 - 09:31

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Ja det här kan bli hur coolt som helst faktiskt, känner mig sugen på ett nytt Rock Band har inte spelat nåt sånt här spel sedan GH3. Den där gittaren verkar ju helt sjukt cool, men kan man spela på den om man typ är värdelös på en vanlig gittarr ? :o
Och undra hur mycket Pro paketet kommer kosta, 3000kr eller mer?
Googlade och fann ett pris på 149 dollar på gittaren.

Redigerat av BioBerra, 06 juli 2010 - 10:27.


#7

Postad 06 juli 2010 - 12:08

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Ja det här kan bli hur coolt som helst faktiskt, känner mig sugen på ett nytt Rock Band har inte spelat nåt sånt här spel sedan GH3. Den där gitarren verkar ju helt sjukt cool, men kan man spela på den om man typ är värdelös på en vanlig gitarr ? :o
Och undra hur mycket Pro paketet kommer kosta, 3000kr eller mer?
Googlade och fann ett pris på 149 dollar på gitarren.

$149 gäller gitarren med knappar. Squiern (med strängar) kommer att bli dyrare. Hur mycket är inte bekräftat än, men rimligtvis $250-300. HMX har också sagt att dom, förutom ett paket med keyboard + spel inte kommer att ha några egna paketeringar av spel+instrument utan var och en får köpa de delar löst som man behöver. Därmed inte sagt att enskilda kedjor/butiker/länder kommer att ha egna paketerbjudande utanför HMX kontroll.

#8

Postad 06 juli 2010 - 12:42

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Känns lite väl saftigt då om det troligen blir närmare 3000 för gitarren :wub:
Får se hur mycket pengar man har över den dagen :o

#9

Postad 06 juli 2010 - 12:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 970 inlägg
  • 0
Det är ju inte meningen att spel ska kosta uppemot 10.000 känns det som =/.

#10

Postad 06 juli 2010 - 13:06

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Det är ju inte meningen att spel ska kosta uppemot 10.000 känns det som =/.

Tveksamt om Rock Band 3 är ett spel längre. Känns mer som studieförbundens rockskolor eller nåt. "Lär dig rockmusikens grunder" typ.

#11

Postad 06 juli 2010 - 13:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 970 inlägg
  • 0

Tveksamt om Rock Band 3 är ett spel längre. Känns mer som studieförbundens rockskolor eller nåt. "Lär dig rockmusikens grunder" typ.

Och så får man ett keyboard att spela Mozart med =P.

#12

Postad 06 juli 2010 - 13:23

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Och så får man ett keyboard att spela Mozart med =P.

Hm. Jag visste att det finns Beethoven och Brahms i spelet, men någon Mozart har jag inte hittat än. men det kommer väl det också :o

#13

Postad 06 juli 2010 - 13:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 970 inlägg
  • 0
DLC :o

#14

Postad 06 juli 2010 - 14:09

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Har bara ett ord - wow! :o
Nu kan man äntligen sätta åt alla gitarrister som klagar på att "men om du spelat riktig gitarr lika länge så...". :wub:

#15

Postad 06 juli 2010 - 14:49

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0
Fast både den "riktiga gitarren" och den med 150 knappar är ju lite bonusprylar ser jag det som. Ungefär likadant som ION trumsetet var. Jag kommer nog köpa keyboard + spel och sedan lira med mina andra gitarrer. Inte så intresserad av att lära mig spela "på riktigt" :o
Är man intresserad av att lära sig spela elgura så är det ju lätt värt att slå två flugor i en smäll då man kan plugga in gitarren i vilken förstärkare som hellst och använda den som vanligt när man vill.

#16

Postad 06 juli 2010 - 22:25

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Även RB2/Beatles trummorna kan använda 3 cymbaler. Visste att det fanns en bra anledning att köpa LtdEd av The Beatles B) BTW, 4 pads + 3 cymbaler + 1 baskick = 8 olika trummor, inte nio. Den andra pedalen kommer inte att chartras, utan kommer bara att kunna användas om den finns där, men spelet kommer inte att säga att du måste använda den andra pedalen vid något tillfälle.

Jaså, jag trodde den andra pedalen skulle användas liknande GH-Metallica med sitt Expert+ ? Det plus att cymbalerna får egna symboler borde kunna skola en hel generation trummisar. :o

Dom menar alltså hjälp av autotuner som används till "professionella artister" så att de sjunger rent :lol:

Massproducerat FTW :lol:

Det är ju inte meningen att spel ska kosta uppemot 10.000 känns det som =/.

Dina gamla gitarrer kommer fortfarande att fungera i de normala Easy, Medium, Hard & Expert. Skippa Pro-mode så märker du nog ingen skillnad. Single player mode borde passa dig som handen i handsken. ;)

Har bara ett ord - wow! :wub:
Nu kan man äntligen sätta åt alla gitarrister som klagar på att "men om du spelat riktig gitarr lika länge så...". ;)

Japp, om man bortser från att de har fel och är dumma i huvudet så kan man upplysa de om att det ena är ett TV-spel och det andra är ett instrument.

#17

Postad 07 juli 2010 - 01:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 970 inlägg
  • 0

Dina gamla gitarrer kommer fortfarande att fungera i de normala Easy, Medium, Hard & Expert. Skippa Pro-mode så märker du nog ingen skillnad.

Jo jag vet, men om spelserien ska gå framåt, som jag antar delvis är meningen med det här, så vill man kunna testa utan att betala svindyrt. Jag vill märka skillnad :D

Single player mode borde passa dig som handen i handsken. :)

Vadå, varför -_- ?

#18

Postad 07 juli 2010 - 18:06

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Jo jag vet, men om spelserien ska gå framåt, som jag antar delvis är meningen med det här, så vill man kunna testa utan att betala svindyrt. Jag vill märka skillnad :D

Om man bortser från allt som är Pro så är det väl främst keyboard då tror jag. Allt annat är väl finjusteringar.

Vadå, varför -_- ?

Jag vill minnas att du klagade över tråkiga achievements och dåligt "stöd" för singelplayer i tidigare iterationer av GH och RB. Kanske blandar ihop dig med någon annan... :)

#19

Postad 08 juli 2010 - 14:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 970 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att du klagade över tråkiga achievements och dåligt "stöd" för singelplayer i tidigare iterationer av GH och RB. Kanske blandar ihop dig med någon annan... ;)

Eh, kommer jag inte ihåg :lol:

Det är väl snarare tvärtom i så fall, MP-communityn är inte de bästa och 2 vs 2 gitarr finns knappt någonstans ;)

Achievments är väl inte ideala dock, de var bäst i GH2/3 och sen dess är det för mycket partybaserat.

#20

Postad 20 juli 2010 - 08:24

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Rock Band 3 verkar nu har fått ett officiellt releasedatum: 26/10. Inte 100% bekräftat för Europa än, men tidigare var det sagt att det skulle släppas 'simultaneously worldwide', så vi kan förhoppningsvis i alla fall vänta oss att spelet dyker upp här i ungefär den vevan.

#21

Postad 20 juli 2010 - 19:53

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Jag tycker det är synd att HMX inte löst Pro mode för gitarr sådant att man kan koppla en godtycklig (sexsträngad) gitarr till spelet. Jag tycker det borde gå att lösa med en signalbehandlingsalgorithm samt en givare som mäter frekvensen i träet när jag knäpper på strängarna; ungefär som med vissa stämningsapparater. Borde I alla fall fungera för melodier, men det kanske blir för svårt att separera frekvenserna om man spelar mer än en ton samtidigt? :P

#22

Postad 20 juli 2010 - 22:42

Unregistered1497
  • Unregistered1497
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Jag tycker det är synd att HMX inte löst Pro mode för gitarr sådant att man kan koppla en godtycklig (sexsträngad) gitarr till spelet. Jag tycker det borde gå att lösa med en signalbehandlingsalgorithm samt en givare som mäter frekvensen i träet när jag knäpper på strängarna; ungefär som med vissa stämningsapparater. Borde I alla fall fungera för melodier, men det kanske blir för svårt att separera frekvenserna om man spelar mer än en ton samtidigt? :P

Men då skulle ju gitarren behöva vara 100%igt stämd 100% av tiden. Tror inte att det skulle fungera någe' bra.

#23

Postad 21 juli 2010 - 13:36

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Menar du att det skulle vara för omständigt att stämma gitarren innan man spelar? Jag stämmer min gitarr dagligen. Skitenkelt med en stämapparat.

Om det bara handlade om det så tror jag de hade släppt nån sensor så man kan använda en godtycklig gitarr. Jag tror snarare att det inte är "signalbehandlingsingenjörer" som jobbar på HMX utan mer renodlade programmerare som saknar den kompetensen. Det eller så är det för svårt att separera frekvenserna, men jag tycker att det borde gå.

#24

Postad 21 juli 2010 - 14:09

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Menar du att det skulle vara för omständigt att stämma gitarren innan man spelar? Jag stämmer min gitarr dagligen. Skitenkelt med en stämapparat.

Om det bara handlade om det så tror jag de hade släppt nån sensor så man kan använda en godtycklig gitarr. Jag tror snarare att det inte är "signalbehandlingsingenjörer" som jobbar på HMX utan mer renodlade programmerare som saknar den kompetensen. Det eller så är det för svårt att separera frekvenserna, men jag tycker att det borde gå.

Alltså, jag har läst en del signalbehandlingsteori, och det är inte så enkelt som det låter att bara försöka 'lyssna' sig fram till vilka strängar som spelas - om det är mer än 1 i taget. Hur ska man skilja på övertoner från bassträngarna och rena toner från de andra strängarna? Jo, det går, men det är mer komplicerat än vad det är värt att investera i för ett spel.

I stället har man då valt att sätta in avkännare på hela greppbrädan som känner av vilka positioner man trycker på och förmedlar detta kontinuerligt till spelet, varvid det presenteras på skärmen så man vet i förväg om man är rätt med fingrarna eller inte, på samma sätt som de 5 knapparna idag lyser upp på skärmen och visar vad man ska spela innan man slår på strumbaren.
I teorin borde en MIDI-gitarr fungera för själva noterna, men eftersom MIDIgitarrer inte ger kontinuerlig feedback på var du sätter ner fingrarna så kommer det aldrig att visas på skärmen, och då blir det mycket svårare att spela än om man har någon av de officiella gitarrerna.

#25

Postad 21 juli 2010 - 16:33

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Skulle dessa övertoner ha samma amplitud som en eventuell ton från någon av de andra strängarna? I så fall skulle man kunna tillåta att de tolkas likadant av givaren för hur sannolikt är det att man skulle råka skapa rätt ton genom att av misstag skapa en överton från basträngarna? Inför en tolerans för frekvenser och en för amplituder och jag tror ännu mer på att det är möjligt. :)

#26

Postad 21 juli 2010 - 23:15

Unregistered1497
  • Unregistered1497
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Menar du att det skulle vara för omständigt att stämma gitarren innan man spelar? Jag stämmer min gitarr dagligen. Skitenkelt med en stämapparat.

Om det bara handlade om det så tror jag de hade släppt nån sensor så man kan använda en godtycklig gitarr. Jag tror snarare att det inte är "signalbehandlingsingenjörer" som jobbar på HMX utan mer renodlade programmerare som saknar den kompetensen. Det eller så är det för svårt att separera frekvenserna, men jag tycker att det borde gå.

Menar mest att det är svårt att stämma en gitarr till 100%. Det kanske iofs skulle fungera med lite extra programmering men det skulle nog bli svårare.

#27

Postad 22 juli 2010 - 07:59

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Skulle dessa övertoner ha samma amplitud som en eventuell ton från någon av de andra strängarna?

Beror på hur hårt du slår på strängarna. Och fortfarande har du problemet att RB3 vill veta exakt vilka strängar du trycker ner - en ton kan genereras på upp till 4~5 olika ställen på gitarren, och hur ska då Rock band veta att du tryckt på rätt sträng? Och när du slår accord blir det ännu krångligare. Tro mig, det är inte så lätt som det låter. Att bara ha en avkännare är ett mycket enklare (och billigare) sätt att lösa problemet. Jag skulle dock inte alls bli förvånad om det kommer MIDIgitarrer senare som kan användas av Rock Band 3, men just nu är vi hänvisade till de gitarrer som annonserats av Harmonix.

#28

Postad 22 juli 2010 - 08:45

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Menar mest att det är svårt att stämma en gitarr till 100%. Det kanske iofs skulle fungera med lite extra programmering men det skulle nog bli svårare.

Man får nog införa en viss tolerans så det räcker att ha den stämd till >95%.

en ton kan genereras på upp till 4~5 olika ställen på gitarren, och hur ska då Rock band veta att du tryckt på rätt sträng?

En ton är i grunden bara en stående våg med en frekvens och en våglängd. Borde inte en överton vara en jämn multipel av frekvensen i grundtonen?
Dessutom tycker jag inte att det spelar någon roll var på nacken man genererar tonen/tonerna bara det blir ekvivalent (jämför öppet G med barré G).

Och när du slår accord blir det ännu krångligare. Tro mig, det är inte så lätt som det låter.

Jag tror inte att det är lätt, bara att det (kan) gå.
Du låter övertygad så du har nog rätt, men jag tycker att om man kan separera radarsignaturer från flera olika emittrar samtidigt så borde man kunna separera toner från en gitarr. Där är i alla fall sampelrymden känd till 100%.

Att bara ha en avkännare är ett mycket enklare (och billigare) sätt att lösa problemet. Jag skulle dock inte alls bli förvånad om det kommer MIDIgitarrer senare som kan användas av Rock Band 3, men just nu är vi hänvisade till de gitarrer som annonserats av Harmonix.

Det låter inte billigare att anlita Fender för att ta fram en specialtillverkad Squire istället för en clip-on sensor som man sätter på en godtycklig gitarr (längst ut på nacken ovan stämskruvarna).

Hur fungerar MIDI-gitarrer?

#29

Postad 22 juli 2010 - 09:12

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Man får nog införa en viss tolerans så det räcker att ha den stämd till >95%.

Håller med 100% - fördelen med att ha tryckkänslig hals är dock att du kan ha gitarren stämd till 0% och det funkar fortfarande.

En ton är i grunden bara en stående våg med en frekvens och en våglängd. Borde inte en överton vara en jämn multipel av frekvensen i grundtonen?
Dessutom tycker jag inte att det spelar någon roll var på nacken man genererar tonen/tonerna bara det blir ekvivalent (jämför öppet G med barré G).

Det kan man tycka. Men Harmonix tycker att det gör det, och har byggt RB3 på den principen att man ska spela exakt som dom vill, och därför vill dom veta var du sätter ner fingrarna, när du slår på strängen, och dessutom hantera dessa saker oberoende för att ge visuell feedback så att du får en extra chans att göra rätt

Jag tror inte att det är lätt, bara att det (kan) gå.
Du låter övertygad så du har nog rätt, men jag tycker att om man kan separera radarsignaturer från flera olika emittrar samtidigt så borde man kunna separera toner från en gitarr. Där är i alla fall sampelrymden känd till 100%.

Det är klar att det går, frågan är bara a) vilket som är billigast, och :) hur du får fram vilka strängar som trycks ned innan du spelar noten så att du kan få feedback och ändra dig om du gör fel innan du slår an strängen.

Det låter inte billigare att anlita Fender för att ta fram en specialtillverkad Squire istället för en clip-on sensor som man sätter på en godtycklig gitarr (längst ut på nacken ovan stämskruvarna).

Som sagt var, hur ska du då ge visuell feedback i spelet?

Hur fungerar MIDI-gitarrer?

MIDI gitarrer har så vitt jag vet en avkännare per sträng, som omvandlar det spelade till noter. Som jag sagt, det borde fungera, men återigen utan den visuella feedbacken som HMX producerar med hjälp av de speciella gitarrerna.

#30

Postad 22 juli 2010 - 10:25

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Med en clip-on sensor måste man göra avkall på visuell feedback.

Vi får helt enkelt hoppas att Fender tillverkar en gedigen gitarr som håller. Touch sensitive neck låter som något som kommer att kunna glappa...

#31

Postad 22 juli 2010 - 16:44

Unregistered1497
  • Unregistered1497
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
När vi ändå snackar lite om att stämma gitarren, någon som vet hur de gör när man ska stämma ner gitarren? Mååånga band stämmer ner sina gitarrer ganska rejält. Hur har de löst det? Genom att helt enkelt inte inkludera dessa band? Eftersom om man ska stämma ner riktigt mycket, till exempel till B eller A så behöver man ju nya strängar.

Intressant att se hur de löser det...

#32

Postad 23 juli 2010 - 08:29

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

När vi ändå snackar lite om att stämma gitarren, någon som vet hur de gör när man ska stämma ner gitarren? Mååånga band stämmer ner sina gitarrer ganska rejält. Hur har de löst det? Genom att helt enkelt inte inkludera dessa band? Eftersom om man ska stämma ner riktigt mycket, till exempel till B eller A så behöver man ju nya strängar.

Intressant att se hur de löser det...

Troligen genom att helt enkelt inte bry sig.

Så länge du sätter fingrarna på rätt ställe på greppbrädan så är allt OK från spelets sida. att det sen inte låter bra när du kopplar in förstärkaren till gitarren är en helt annan sak. HMX har redan sagt att du aldrig ska behöva stämma gitarren om du inte vill koppla in en förstärkare. Det är bara var du sätter fingrarna och när du slår an strängarna som betyder något.

#33

Postad 23 juli 2010 - 17:00

Unregistered1497
  • Unregistered1497
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Troligen genom att helt enkelt inte bry sig.

Så länge du sätter fingrarna på rätt ställe på greppbrädan så är allt OK från spelets sida. att det sen inte låter bra när du kopplar in förstärkaren till gitarren är en helt annan sak. HMX har redan sagt att du aldrig ska behöva stämma gitarren om du inte vill koppla in en förstärkare. Det är bara var du sätter fingrarna och när du slår an strängarna som betyder något.

Oki, lite tråkig lösning men antagligen den enklaste.

#34

Postad 31 juli 2010 - 21:41

The Sounder
  • The Sounder
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tror ni att man kan köpa "vanliga" spel-trummor när spelet kommer ut eller måste man köpa ION (eftersom rb2/rbB trummorna inte går att hitta i Sverige)? :)

#35

Postad 02 augusti 2010 - 18:50

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Om du menar trummorna till Guitar Hero så borde de fungera utmärkt. Jag har i alla fall använt de i Rock Band 2.

#36

Postad 02 augusti 2010 - 21:02

The Sounder
  • The Sounder
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Grejen är den att jag inte skulle kunna tänka mig att köpa GH trummotna :)

#37

Postad 02 augusti 2010 - 22:01

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
I så fall, vad menar du med "vanliga" spel-trummor?

#38

Postad 03 augusti 2010 - 12:55

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0
Han menar väl vanliga elektroniska trummor. Och ja det ska väl funka, finns väl en speciell adapter man kan köpa så man kan köra med vilka elektroniska / midi trummor som hellst har jag för mig.

#39

Postad 03 augusti 2010 - 15:07

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Jaså? C001t!!!!ett1
RB >> GH med andra ord. :)

#40

Postad 09 augusti 2010 - 15:24

nu1mlock
  • nu1mlock
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Vad är det egentligen för trummor som man behöver för att spela Pro-mode? Extra-cymbalerna och pedalen, passar dom till alla trummor? Har för mig att jag läste att dessa var trådlösa, men i vilken mån är dessa trådlösa?

Menas det att man inte behöver någon sladd till konsolen (vilket känns självklart) eller att man inte behöver koppla in dessa till själva trummorna?

Jag har själv GH:WT-trummor hemma, kommer jag kunna använda extra-tillbehören med dessa för att köra Pro-mode, eller måste jag införskaffa original-trummorna till Rock Band?

#41

Postad 09 augusti 2010 - 18:24

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Du måste skaffa ION-trummorna och köpa extra cymbal och pedal till de. ION-trummorna är inte trådlösa.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 09 augusti 2010 - 20:02.


#42

Postad 09 augusti 2010 - 18:58

nu1mlock
  • nu1mlock
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Efter lite mer efterforskning så är det inte alls så illa. Det går alldeles utmärkt att använda RB2-trummorna tillsammans med det nya cymbal-kitet. Det är så det är TÄNKT att vara. Så alla ni som redan har RB2-trummor kan vara lugna, allt ni behöver göra är att köpa ett kit med cymbaler för $40. Exakt hur mycket det kommer kosta i Sverige är dock förstås oklart, men runda 500kr (?).

Självklart kan man använda ION-trummorna, men det känns rätt dumt att köpa trummor för 3000kr när det räcker med trummor för några hundringar och cymbalkitet.

Den andra pedalen kommer aldrig krävas (inte heller för PRO-läget), utan den finns där så att man kan koppla in en ny "om man vill" (ingår inte i cymbal-kitet (?)). Om man redan har cymbaler sedan tidigare (har funnits att köpa till RB2-trummorna) så fungerar dessa utmärkt för att köra PRO-läget med.

För mig (oss) med trummor från Guitar Hero-serien så är vi körda. Det går bra att lira som vanligt, men det kommer inte vara möjligt att köra PRO-läget med dessa. Med andra ord så kommer jag köpa både nya trummor och ny gitarr (keytaren är jag inte så intresserad av i första hand).

Källor:
http://www.plasticax...unctionality/2/
http://www.rockband....ad.php?t=171722

#43

Postad 09 augusti 2010 - 20:02

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Aha, coolt. ;)

Fast om du ändå tänker köra PRO på trummor så är det synd att inte skaffa ION. Det är trots allt ett riktigt trumset och inte bara en "leksak" som RB-trummorna. Skillnaden sitter i känslan.

#44

Postad 09 augusti 2010 - 20:46

nu1mlock
  • nu1mlock
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Jag tvivlar inte en sekund på att det är bättre känsla med ION-trummorna, men eftersom jag inte kommer spela trummor annars (även fast möjligheten att koppla ION till datorn) så känns det ändå onödigt att betala 2000kr mer för dessa.

Jag klarar ju fortfarande inte att köra trummor på expert, så jag känner inget behov av att lägga ytterligare 2000kr på andra trummor. ;) Det räcker med att jag måste köpa ny gitarr för runda 1500kr och nya trummor för 1000kr. :P Dessutom så har jag sålt mitt gamla 360, så jag måste köpa nytt sådant också. B) Orkar inte riktigt lägga ut 10.000kr på TV-spel i oktober. :D

#45

Postad 09 augusti 2010 - 21:56

Unregistered1497
  • Unregistered1497
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Hur kommer trummorna vara i pro-mode? Kommer man få spela helt fritt eller kommer man fortfarande vara låst till exakt vad spelet vill?
Gillar inte alls att lira trummor i GH eller RB. Trummor ska man ju lira på känsla. Det är ju helt omöjligt att få till känsla öht om man inte får lira som man vill. Dessutom koncentrerar man ju sig bara på vilka färger som syns på skärmen. Inte på musiken. = Ännu mindre känsla.

Min erfarenhet, iaf.

Redigerat av Unregistered1497, 09 augusti 2010 - 21:56.


#46

Postad 09 augusti 2010 - 22:04

nu1mlock
  • nu1mlock
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Det är ju inga riktiga trummor vi pratar om, så man kan ju aldrig få exakt samma känsla som "på riktigt", men det blir nog inte så långt ifrån. Det är ju omöjligt att säga exakt hur känslan kommer vara i RB3, men det lär ju vara bättre än i tvåan i alla fall.

Helt fritt får man nog inte spela, med tanke på att det faktiskt är en specifik låt du ska spela till, så det vore dumt att spela helt fritt (?). Personligen tänker jag aldrig på några färger, utan endast på var jag ska slå någonstans. Alltså vilken rad noterna kommer på och inte just färgen i sig. Jag är helt fokuserad på musiken i sig (men måste självklart tänka på vilka noterna som kommer) och sjunger med precis som alla andra, oavsett om jag kör trummor, gitarr eller bas.

Min erfarenhet i alla fall. ;)

#47

Postad 09 augusti 2010 - 22:31

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
ION-trummorna är så vitt jag vet riktiga digitaltrummor. Inte helt olikt de här som också tillverkas av ION. Fast det är klart speltrummorna lär ju vara budgetversionen i stil med Squiren.

#48

Postad 10 augusti 2010 - 01:20

Unregistered1497
  • Unregistered1497
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Helt fritt får man nog inte spela, med tanke på att det faktiskt är en specifik låt du ska spela till, så det vore dumt att spela helt fritt (?).

Nja, tror att det skulle vara ett bra alternativ åtminstone. Iaf för de som kan spela trummor. Jag menar, låten ändras ju inte särskilt mycket pga trumkompen. Därför borde man få känna lite själv hur man vill lira. Jag själv iaf skulle ha mycket roligare då.

Min erfarenhet iaf :D

#49

Postad 19 augusti 2010 - 08:18

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Jag postade resten av låtlistan här!

#50

Postad 19 augusti 2010 - 20:54

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Jag är positivt överraskad av låtlistan. Freebird är nog det bästa med den. Hoppas nu bara prokänslan blir bra. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.