Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bränna förstärkare med coaxial

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 september 2005 - 13:55

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Kan man endast bränna förstärkaren kopplad till en dator eller kan en digitalbox också bränna förstärkaren?

<{POST_SNAPBACK}>



har inte hört om att någon haft det problemet, så det är nog inte så stort problem. Som jag har förstått det så är det största problemet att datorer är konstruerade med sk. "varmt chassi" som är gjort för att sitta i ett jordat uttag. Huruvida digitalboxar har varma chassin låter jag vara osagt.

För den som är osäker ifall man har otäcka strömmar farandes mellan olika apparater så borde man kunna spänningsmäta sig fram till det med hjälp av en vanlig multimeter?

Enklast att komma runt problemet är som föreslagits tidigare att koppla alla apparater (men viktigast datorn i och med det varma chassit) till ett jordat uttag.

#52

Postad 20 oktober 2005 - 17:03

Unregistered746f5b01
  • Unregistered746f5b01
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Jag har en Harman Kardon AVR7500 och den är icke jordad. Betyder detta då att risken för detta minskas drastiskt?

#53

Postad 03 november 2005 - 19:16

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej

Blev REJÄLT orolig då jag läste runt lite på forumet här och såg att flera nämnde i förbifarten om att "bränna förstärkaren" för att man har den kopplad till en analog lågnivåutgång från datorn.

Själv har jag kopplat dator > förstärkare med en 3,5mm till 2*RCA adapter från moderkortets headphones utgång.
Är det risk att jag förstör förstärkaren med denna koppling?

Hur ska man koppla för att utesluta denna risk isåfall, har inga andra ingångar på försteget (gammalt HK citation 21) än normala RCA och grammofonlågnivåingång med de är ju också rca.

Alltså vill jg höra på musik från datorn, som jag vill, så måste den sköta D/A grejen. Har inte råd med någon meridian D/A omvandlare....

Kan risken elimineras till stor grad genom att skaffa ettt "bra" ljudkort, som Audiophile 2496 eller vad det nu heter.


Förslag, eller stilla min oro någon!

#54

Postad 03 november 2005 - 19:35

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0
För att helt stilla din oro så ska du koppla optiskt... men det går ju inte för dig i dagsläget.

Är nog bara att köra på som du har det.... det med att bränna sönder har jag för mig att coaxiala signal orsakar och då från creatives ljudkort

#55

Postad 03 november 2005 - 23:52

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Det där låter helt ärligt som en modern vandringssägen, jag har förstås inte läst trådarna om det men har heller aldrig hört talas om någon som bränt sin förstärkare på grund av att den är kopplad från datorn? Min förstärkare har dessutom överbelastningsskydd (som jag faktiskt lyckats trigga så det fungerar garanterat. Det var dock genom pilla-med-kablar-medans-allt-är-på som resulterade i det) på de ingångarna så jag är inte speciellt orolig.

#56

Postad 04 november 2005 - 00:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det där låter helt ärligt som en modern vandringssägen, jag har förstås inte läst trådarna om det men har heller aldrig hört talas om någon som bränt sin förstärkare på grund av att den är kopplad från datorn? Min förstärkare har dessutom överbelastningsskydd (som jag faktiskt lyckats trigga så det fungerar garanterat. Det var dock genom pilla-med-kablar-medans-allt-är-på som resulterade i det) på de ingångarna så jag är inte speciellt orolig.


Jag har bränt ingången på en Yamaha rx-450 för mindre än 2 mån sen, det handlar inte om att det blir överspänning utan har någonting med jorden samt att ljudkorten inte har lika stabil utgång som tex en dvdspelare att göra, körde innan med en Koax till optisk omvandlare som jag vid ett tillfälle lånade ut till en kompis, det räckte, kommer aldrig att köra koax direkt mellan dator o stärkare igen.

Det finns en ganska lång tråd om folk som bränt sina stärkare här på forumet, du kan läsa mer du kan läsa mer här

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 04 november 2005 - 00:02.


#57

Postad 04 november 2005 - 00:13

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Det där låter helt ärligt som en modern vandringssägen, jag har förstås inte läst trådarna om det men har heller aldrig hört talas om någon som bränt sin förstärkare på grund av att den är kopplad från datorn? Min förstärkare har dessutom överbelastningsskydd (som jag faktiskt lyckats trigga så det fungerar garanterat. Det var dock genom pilla-med-kablar-medans-allt-är-på som resulterade i det) på de ingångarna så jag är inte speciellt orolig.

<{POST_SNAPBACK}>

Då är jag en del av denna moderna vandringssägen också, för jag har också lyckats bränna ingångar genom att koppla elektriskt mellan dator och reciever.

Dessutom två gånger!

Det finns alltså en risk, men det är inte så att man absolut kommer att bränna sin förstärkare om man har grejerna ihopkopplade med datorn. Ett optiskt mellanled är en garanti för att inte bränna något. Analogt eller digitalt är inte intressant så länge det är en elektrisk koppling...

#58

Postad 04 november 2005 - 00:49

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat en ny dator som endast har coax digital out....och en förstärkare som inte tar optiskt. Efter att ha läst de här får ju en att små gråta lite. Är ju skitskraj om stärkaren skulle smälla...o va skulle de kosta! Får man väl införskaffa sig ett ljudkort då som har optiskt.....

Hoppas på att nu über-el-snubbe ska säga att allt är en lögn så man kan slippa slänga ut ännu mera pengar!

#59

Postad 04 november 2005 - 13:16

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hmm, taskigt taskigt.....

Har ju inga möjligheter till att koppla optiskt mellan datorn > försteget.

Man får väl sitta här och hålla tummarna då bara :S

Men ni tror att det skulle kunna hjälpa att koppla datorn och stereon från samma väggdosa? Det blir en ###### belastning på den stackaren....

Ännu en grej som lämnade obesvarad, skulle det hjälpa med ett bra ljudkort. Som M-audio Audiophile 2496, eller är det beroende på ström-matningen till dator och förstärkare helt?

#60

Postad 04 november 2005 - 13:56

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag tror att risken i de flesta fall är förknippad med spännings-skillnader mellan datorns "nolla" och övrig utrustnings "nolla" (noll-ledaren i motsats till "fasen").

Därför så har det ingen betydelse vilket ljudkort du använder, men det KAN ha en avgörande betydelse om man kopplar in både dator och förstärkare i samma el-uttag. Det kan också ha en betydelse om datorn är kopplad i ett jordat uttag, eftersom "felet" i det el-uttaget som datorn är kopplat till, blir mindre. För att helt eliminera problemen med "jordslingor" eller spännings-skillnader så är det bäst att ha både förstärkare och dator inkopplade i samma el-uttag och helst utan några skarvar mellan el-uttag och dator/förstärkare. Detta eftersom varje skarv, grenkoppling o.s.v. kan ge upphov till en liten spännings-skillnad.

Det finns dock fortfarande ett litet orosmoln kvar.

Att koppla dator och förstärkare i samma el-uttag kan eliminera "jord-fel", men uppstår något fel i datorn t.ex. att nätdelen "läcker" ström till chassit så hjälper det inte mycket även om både dator och förstärkare är kopplade i samma el-uttag.

Bästa alternativet är att "separerar" dator och förstärkare elektriskt. En medelväg som kan fungera fint är att använda ett externt ljudkort som drivs av en egen nätdel (adapter/vägg-bula). Det finns ju exempel på hyffsade USB-ljudkort och med ett sådant mellan dator och förstärkare så minskar man också risken (framförallt om ljudkortet har egen strömförsörjning). Då kan man koppla in usb-ljudkortet till förstärkaren med så korta kablar som möjligt och köra en lång usb-kabel till datorn. Har ljudkortet en egen strömförsörjning och man kopplar in denna i samma uttag som förstärkaren så tror jag att man nästan helt har eliminerat risken för att bränna förstärkaren. Är det något som kommer att brännas i ett sådant läge så blir det ju isåfall ljudkortet, men det är kanske bättre det än att förstärkaren får en ingång bränd...

#61

Postad 04 november 2005 - 16:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Att koppla dator och förstärkare i samma el-uttag kan eliminera "jord-fel", men uppstår något fel i datorn t.ex. att nätdelen "läcker" ström till chassit så hjälper det inte mycket även om både dator och förstärkare är kopplade i samma el-uttag.


En sån här hjälper om förstärkaren har optisk in.

#62

Postad 04 november 2005 - 19:43

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Alltså vill jg höra på musik från datorn, som jag vill, så måste den sköta D/A grejen. Har inte råd med någon meridian D/A omvandlare....

Som jag förstår det så har inte killen någon digital-ingång i sin förstärkare...

#63

Postad 04 november 2005 - 20:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Då är det enklare, har inte hört någon som bränt stärkaren när dom kört analogt, analoga ingångar är annorlunda konsturerade o klarar av problem som inte den digitala ingången kan hantera. Analoga utgångar har inte heller den detaljerade standard som finns till SP/Dif, tror inte det finns 2 tillverkare vars utgångra skulle ge samma värden vid en ordentlig kontroll.

En snabbtest som kom till av en slump för ett tag sen... Min kompis skulle testa 2 cd-spelare i 2000:- kalssen, förstärkeren som användes var någon lite äldre Marantz (vet ej moddelbeteckningen) 2-kanal.

Vi kopplar in den första o lyssnar en stund på behaglig volym, efter några min så byter vi till den andra, vi ändrade inte volymkontrollen men ljudet spelades upp märkbart starkare inte så det störde men så det märktes. När vi bytt några gånger så började vi diskutera fenomenet varpå jag hämtade min grundig-cd o kopplade in, den lät aningen lägre än den första. Vi tog då fram ett mätverktyg o mätte upp utgångarna med finaste känsligheten, det visade sej att mellan min grundig o sonyn som var den som lät högst så skiljde det 0.8 volt på varje utgång pioneeren låg ganska precis mitt emellan, den hade dock ett annat fenomen som ingen av dom andra visade upp den skiljde sej mellan höger o vänster kanal, dom andra låg exakt lika på höger o vänster kanal, det skiljde dock inte mer än 0.1 volt . När vi gjorde mätningen så körde vi en 80hz ton för att få så lika förutsättningar vi kunde.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 04 november 2005 - 20:09.


#64

Postad 04 november 2005 - 23:20

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Ursäkta mej lite nu, men de där mätningarna och testet i allmänhet som ni gjorde har INGET att göra med risken att bränna några ingångar när man kopplar en dator till förstärkaren.

Det som avgör om det finns en risk för att bränna ingångarna är om det finns elektrisk kontakt mellan dator och förstärkare och det gör det oavsett om man använder analog överföring eller digital i form av koax-kabel (elektrisk den också).

De spänningarna som KAN uppstå och som kan skada en förstärkare ligger rejält mycket högre än utgångs-spänningen ifrån diverse ljud-utgångar. Det kan t.o.m. handla om spänningar på uppemot 100volt i de fall då nätdelarna "läcker" eller andra elektriska fenomen uppstår...

PS. Min reciever som jag brände ingångarna på 2 gånger har INGA digitala ingångar. I mitt fall var det alltså bara de analoga ingångarna jag talade om (inte för att det har någon betydelse)...

M.a.o.
För att göra det helt klart för samtliga så har alltså inte olika spelares (eller datorers) utnivåer något att göra med orsakerna som ligger bakom risken att bränna ingångs-stegen i en förstärkare...

Redigerat av Unregistered959, 04 november 2005 - 23:22.


#65

Postad 05 november 2005 - 01:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

De spänningarna som KAN uppstå och som kan skada en förstärkare ligger rejält mycket högre än utgångs-spänningen ifrån diverse ljud-utgångar. Det kan t.o.m. handla om spänningar på uppemot 100volt i de fall då nätdelarna "läcker" eller andra elektriska fenomen uppstår...


Skulle du få ut 100 volt i chassit så kan jag nästan garantera att din dator inte startar även om det bara är några microampere så skulle det förmodligen skapas så mycket statisk elktricitet så ditt mobo pajjar.


PS. Min reciever som jag brände ingångarna på 2 gånger har INGA digitala ingångar. I mitt fall var det alltså bara de analoga ingångarna jag talade om (inte för att det har någon betydelse)...


Där ser man, har faktiskt inte hört någon säga det innan.


För att göra det helt klart för samtliga så har alltså inte olika spelares (eller datorers) utnivåer något att göra med orsakerna som ligger bakom risken att bränna ingångs-stegen i en förstärkare...


Menade inte heller att det var utnivån som skadade en förstärakare, däremot så kommer man inte ifrån att analoga ingångar har större toleranser o oftast efektivare skydd än SP/dif som följer en ganska hårt reglerad standard.



Brände du båda kanalerna eller hela ingångsdelen i stärkaren så det inte funkade med nån annan ingång heller?

#66

Postad 05 november 2005 - 02:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag brände en kanal på en ingång (två gånger som sagt).

Såvitt jag vet så finns det inte några speciella skydd på ingångarna. I mitt fall så var det en liten OP-amp som knäcktes av överspänningen (ett linje-steg eller signal-följare om man så vill).

Jag har även hört talas om förstärkare där hela ingångs-kortet har havererat (har ett svagt minne av det var någon HK-stärkare), där skadan uppstod i ett av chipen som styr val av ingång och liknande. Men jag är ute på hal is eftersom jag inte kommer ihåg episoden helt och hållet. Använder ni sökfunktionen så kanske ni kan hitta de gamla trådarna själva där ämnet har stötts och blötts tidigare...

Skulle du få ut 100 volt i chassit så kan jag nästan garantera att din dator inte startar även om det bara är några microampere så skulle det förmodligen skapas så mycket statisk elktricitet så ditt mobo pajjar.

Det handlar inte om att "få ut" några volt i chassit...
Det handlar om spännings-skillnader mellan noll-punkten i chassiet och jorden (som noll-ledaren så småningom är ansluten till).

Jag satt för många år sedan och fick regelbundet stötar i tårna p.g.a. dessa skumma elfel som ibland uppstår i datorer!!!

Den gången så var min dator inte ansluten till ett jordat uttag, tangentbordet var av gammal typ med metall-underdel. Tangentbord och skärm var placerat på ett bord mot en vägg och under bordet, på väggen fanns det ett vanligt värme-element för vattenburen värme.
När jag "trummade" med tårna på elementet och samtidigt tog tag i tangentbordets underdel (som var i metall) så kittlade det duktigt både i tårna och fingrarna....

För att en spänning ska kunna åstadkomma en sådan "kittlande" känsla så krävs det MINST 90 volt, enligt de böcker jag har läst inom ämnet...

Den datorn var i övrigt felfri och såldes vidare när den blev för gammal...

Bara för att potentialen mellan chassiet och jord kan bli riktigt hög, så betyder det ju inte att moderkort och övrig ansluten utrustning behöver drabbas av denna potential-skillnad. Såvida man inte ansluter utrustning som i sin tur har en helt annan förbindelse med jorden (t.ex. ett annat vägg-uttag). Men det är ju precis det jag har sagt hela tiden...

Sådana här fel kan vara helt omärkbara, ända tills den dagen man får för sej att koppla in en förstärkare (elektriskt) till datorn...

Det behöver ju inte hända något, men det KAN definitivt bli problem, det är både jag och en hel del andra levande bevis på...

Såvida ni inte tror att jag och alla de andra sitter och kokar ihop skräck-historier...

#67

Postad 05 november 2005 - 19:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Får även i fortsättningen bli 15cm optokabel till Spdif o så ska jag ta bort den analoga anslutningen som jag nästan aldrig använder ändå, digitalt så har jag aldrig tänkt koppla nån fysiska anslutning igen efter fadäsen med yamman.

#68

Postad 05 november 2005 - 19:35

Unregistered37352
  • Unregistered37352
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
tyvärr e jag en av dom personer som har råkat ut frö detta problem......körde en 8 meters koax(supra) från datorn till mitt nad försteg.......poff sa det plötsligt en dag fick ljud på allt utom just från datorn och bara stereo signal från dom andra källorna......enligt verkstad så hade alla dekoder kort bränt!!!

#69

Postad 05 november 2005 - 20:42

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0

tyvärr e jag en av dom personer som har råkat ut frö detta problem......körde en 8 meters koax(supra) från datorn till mitt nad försteg.......poff sa det plötsligt en dag fick ljud på allt utom just från datorn och bara stereo signal från dom andra källorna......enligt verkstad så hade alla dekoder kort bränt!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Aj aj... det känns ju inte så bra att spela upp musiken från datorn till stereon nu...(annvänder coax)

Kör från ett audigy 2 zs, har det kortet optisk ut?

Det som jag kör ljudet till är ett z-5500 och är ju datorhögtalare i grunden, kanske de är bättre anpassade?

#70

Postad 05 november 2005 - 23:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Aj aj... det känns ju inte så bra att spela upp musiken från datorn till stereon nu...(annvänder coax)

Kör från ett audigy 2 zs, har det kortet optisk ut?

Det som jag kör ljudet till är ett z-5500 och är ju datorhögtalare i grunden, kanske de är bättre anpassade?


Tror inte du behöver vara orolig, det är ju som sagt högtalare som är avsedda att kopplas till just datorn o därför tillverkade o testade med just ljudkort, dessutom vet tillverkarna av datorhögtalare att just datorn har enormt lätt att skapa störningar o andra former av elektriskt brus tror inte heller att problemet med spännings-skillnader är okänt för tillverkarna av daorhögtalare.

När det gäller recivrar o försteg till Hifi/bio så är fenomenet med att koppla datorn till anläggningen relativt nytt, för inte många år sen var datorerna för klena o bullriga för att ge vettigt ljud eller kunna spela upp film med bra kvalite, jag tror att om ett eller två år så kommer vi att få se produkter som är helt anpassade för att använda i hembion, det är först nu som efterfrågan på sånna produkter börjat visa sej o därmed även problemen med dom produkter som redan finns uppdagas, givetvis så har svagheterna varit kända reden innan men dom har inte varit ett problem o därför inte blivit lösta.

Det handlar inte om att "få ut" några volt i chassit...
Det handlar om spännings-skillnader mellan noll-punkten i chassiet och jorden (som noll-ledaren så småningom är ansluten till).


Jag har i dagsläget datorn o recivern ansluten till samma utag via ett nätfilter. Minskar det risken för att fenomenet ska uppstå? Alla uttag i huset är jordade

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 05 november 2005 - 23:06.


#71

Postad 06 januari 2006 - 02:09

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Jag tar och uppar in denna tråden i det nya året :(

Jag har precis köpt hårdvara till min nya HTPC och har självklart missat att man kan bränna hårdvara om man kör via coax.
Som det ser ut ville jag koppla min HTPC från ett Trust 7.1 ljudkort via min Supra Coax till Min Sony 1080.
Tyvärr är inte utagen i min lägenhet jordade. Finns det någon lösning som antingen kan förebygga eller ännu bättre helt göra så att jag vågar koppla ihop dessa enheter på detta sätt?
I värsta fall så får jag väl köpa en Coax till optisk konverterare från Kjell.
Duger en grendosa med spänningsskydd från Clas Ohlson?

#72

Postad 17 januari 2006 - 01:47

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
en annan viktig fråga som jag funderar över är risken att bränna ingångarna på tv:n när man kopplat datorn till tv:n... många börjar ju få hyfsat kostsamma tv-apparater hemma och man vill ju inte gärna förstöra plasman...

i en tv har man ju dessutom ###### antennkabel inkopplad oxå som kommer med sin egna lilla jord... är det ett mantelströmfilter och trådlös överföring av bild som gäller?

Någon som har tips på något annat trådlöst än komposit-video, tex komponent-video, kan man lösa det med en vanlig videoöverföring(köra ljudkablarna som video) eller riskerar man att elda upp hela huset då oxå?

#73

Postad 17 januari 2006 - 13:27

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Fel tråd.
Här har du en tråd om detta:
Trådlös ljud/bild Erfarenheter. Vilka funkar bäst?

#74

Postad 19 oktober 2006 - 09:48

La_Ludd
  • La_Ludd
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Ojojoj! Nu har jag läst hela tråden och jag kan bara säga att man blir lite skraj för att koppla in coax från datorn. Men också lite misstänksam.
Jag tycker inte vi har kommit fram till i vilka lägen de e OK att köra coax.

Tex. OK att köra coax Om dator och stärkare sitter i samma jordade uttag med ett överspännings-skydd inkopplat. http://www.dustinhom...odID=5010080529

Jag menar. Om de va så farligt att koppla digital coax till datorn så skulle de ju stå Varningar och ljudkortstillverkarna skulle ju inte rekomendera det i sina bruksanvisningar? Eller...?

Kollar man i Creative Audigy 2 ZS´s manual så står det att man ska använda:
http://www.dustinhom...odID=5010058858

#75

Postad 19 oktober 2006 - 09:58

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Ojojoj! Nu har jag läst hela tråden och jag kan bara säga att man blir lite skraj för att koppla in coax från datorn. Men också lite misstänksam.
Jag tycker inte vi har kommit fram till i vilka lägen de e OK att köra coax.

Tex. OK att köra coax Om dator och stärkare sitter i samma jordade uttag med ett överspännings-skydd inkopplat. http://www.dustinhom...odID=5010080529

Jag menar. Om de va så farligt att koppla digital coax till datorn så skulle de ju stå Varningar och ljudkortstillverkarna skulle ju inte rekomendera det i sina bruksanvisningar? Eller...?

Kollar man i Creative Audigy 2 ZS´s manual så står det att man ska använda:
http://www.dustinhom...odID=5010058858

<{POST_SNAPBACK}>


Skriver inte Creative att man ska helst använda deras egna högtalarsystem? Gissar på det, har inte läst deras manual.

Det hade väl i vissa fall med skillnaden i spänningen mellan datorn och förstärkaren. Dvs att de satt i olika uttag.
I en del andra fall berodde det ju på att ljudkortet i sig skickade ut en för strömstark signal för att just användas till datorhögtalare och inte försstärkare.

#76

Postad 19 oktober 2006 - 11:58

La_Ludd
  • La_Ludd
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Ok.
Då kanske man ska skita i att koppla in förstärkaren med digital coaxial och använda optiskt.
Jag har Creative Audigy 2 ZS och det kortet ska ha Optsik S/PDIF ut.

https://www.prisjakt...ukt.php?e=40457

Men jag kan inte se den traditionella optiska utgången på baksidan? Bara en massa 3.5mm in/utgångar. Var av ena e märkt "Digital Out".
Har ingen lust att använda en massa adaptar.

Kan ja använda den här?
http://www.dustin.se...odID=5010038560

Om jag har möjligheten att köra optiskt med mitt kort så gör ja ju självklart de. Man vill ju vara på den säkra sidan.. :D

#77

Postad 19 oktober 2006 - 12:45

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Ok.
Då kanske man ska skita i att koppla in förstärkaren med digital coaxial och använda optiskt.
Jag har Creative Audigy 2 ZS och det kortet ska ha Optsik S/PDIF ut.

https://www.prisjakt...ukt.php?e=40457

Men jag kan inte se den traditionella optiska utgången på baksidan? Bara en massa 3.5mm in/utgångar. Var av ena e märkt "Digital Out".
Har ingen lust att använda en massa adaptar.

Kan ja använda den här?
http://www.dustin.se...odID=5010038560

Om jag har möjligheten att köra optiskt med mitt kort så gör ja ju självklart de. Man vill ju vara på den säkra sidan.. :D

<{POST_SNAPBACK}>


Om kortet har optisk ut så borde det lysa rött ljus i en av de 3,5mm kontakterna. Om inte kanske du måste aktivera optiskt ut.
Ja, det finns omvandlare från 3,5mm optisk (ser ut som en liten hörlurskontakt, fast lyser rött i den) till den vanliga som man brukar ha bak på förstärkaren.
Så jag gissar att den kabeln du länkar till fungerar.

#78

Postad 21 februari 2007 - 20:16

dadgom
  • dadgom
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Kan man bränna TV:n via datorn också? Om man kopplar via VGA?

Redigerat av dadgom, 21 februari 2007 - 20:17.


#79

Postad 19 juli 2007 - 01:17

hanjou
  • hanjou
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
nu blir jag riktigt rädd.

jag har jordad kontakter hemma, och nu sitter datorn och min förstärkare yamaha rx-v450 i samma gren uttag som min dator, jag använder vanliga rca kablar från datorn till förstärkaren. moderkortet är ett asus a8n sli delux och har spdif.

så för vara 100% säker ska jag köra spdiff från förstärkaren till datorn, och ha dom i samma gren utag ?

ska jag även köpa en http://www.dustinhom...odID=5010080529



mvh

#80

Postad 21 juli 2007 - 14:25

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Om man kopplar från datorns 3,5 mm till stereons aux ingång, då finns det ingen risk för inbränning eller?

#81

Postad 06 september 2007 - 14:22

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Är det samma skit med HDMI också, kan man bränna tvn eller projjen om man kör det från datorn?

#82

Postad 06 september 2007 - 14:34

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Har inte hört något om det. Jag har själv kört min HTPC sedan i våras via DVI till HDMI till min projektor och inte haft några problem.

#83

Postad 06 september 2007 - 14:42

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Hoppas det är så, vore ju tragiskt annars :P

Jag håller just nu på att testa koppla datorn (M-audio AP 24/96) via coax till receivern, har lånat en kabel men måste skaffa 15m för att det ska räcka.

Funderar på att istället köra delvis optiskt och delvis coax med en sån där coax-optisk dosa, men tror ni man kan lägga en optisk kabel i en kabellist och böja den runt hörnen på väggen, blir ju ganska tvär böj i listen.

#84

Postad 01 februari 2008 - 23:47

BBQ
  • BBQ
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Borde inte en Art.Nr 24137 @ kjell.com lösa problemen?
(En galvanisk avskiljare)

Postad bild

#85

Postad 01 november 2009 - 14:23

Unregistered4c35be57
  • Unregistered4c35be57
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Är det bara med en koax som man kan bränna datorn/förstärkaren. Om man inte kör en digital kabel utan bara en vanlig RCA.. Finns den risken ändå? B)

Det är en seriös fråga för jag kör en vanlig kabel idag men ska gå över till att köra digital. Nu har inte mitt ljudkort en S/PDIF Optiskt ut utan bara en S/PDIF Koax så om jag inte ska byta ljudkort så blir det ju koax.

#86

Postad 01 november 2009 - 14:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Det enda som bränns är den optiska styrkan och är den för stark så visst kan det gå sönder, definitivt ingen myt.

#87

Postad 27 april 2010 - 13:57

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Drar upp den här tråden igen.
Har tänkt köpa en Asus Eee box 1012 och koppla den med HDMI till en harman-kardon avr 255.

Är det någon risk att bränna förstärkaren?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.