Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dämpfötter från Sonic Design

150 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 augusti 2009 - 13:57

Jucky
  • Jucky
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
jo stenkulla eller vad det nu heter, men har man ingen bil och är relativt nyinflyttad är stenkulla ett svårt ställe att ta sig till! B)

#52

Postad 22 augusti 2009 - 02:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

jo stenkulla eller vad det nu heter, men har man ingen bil och är relativt nyinflyttad är stenkulla ett svårt ställe att ta sig till! :lol:



Har för mig det är fraktfritt om man betala med kort. Jag har aldrig betalat frakt i alla fall.

#53

Postad 22 augusti 2009 - 08:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
http://www.hifikit.se/ säljer också :lol:

#54

Postad 26 augusti 2009 - 11:33

Jucky
  • Jucky
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
tjobbalobba!
Såg att hifikit sålde också, men det var samma där. antingen dyra fötter eller hög frakt.
Jag har snackat med Ljudkällaren vid stigbergstorget (GBG) dom kan ta in SD fötter och sälja dem för 250,- och Subwoofer fötter för 125;-... det känns rimligare..

//
Skam den som ger sig :)

#55

Postad 29 augusti 2009 - 19:28

aran
  • aran
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Varför inte köpa dom direkt från sonic design, det gjorde jag iaf.
http://www.sonicdesign.se/hemsida.html

#56

Postad 29 september 2009 - 08:34

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

tjobbalobba!
Såg att hifikit sålde också, men det var samma där. antingen dyra fötter eller hög frakt.
Jag har snackat med Ljudkällaren vid stigbergstorget (GBG) dom kan ta in SD fötter och sälja dem för 250,- och Subwoofer fötter för 125;-... det känns rimligare..

//
Skam den som ger sig :)


Mejlade ljudkällarn idag, fick till svar.

Nej tyvärr, lättast är nog att beställa ifrån sonic designs hemsida :lol:

#57

Postad 30 september 2009 - 21:28

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

tackar :)
men konstigt att de inte kunde ha lite snyggare färger på dem..


Har målat mina med svart sprit penna på sidorna, funkar kanon, och blir 100 gånger snyggare än brun!

#58

Postad 01 oktober 2009 - 15:39

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Jag beställde mina från Cityteknik. 250:- fötter högtalare och 125:- fötter cd/dvd. Frakt 40:- Totalt 415:- klart överkomligt!

#59

Postad 01 oktober 2009 - 17:38

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Köpte till sub(125 kr) och cd/dvd(125kr) från Cityteknik. Frakt på 40 kr får ses som fullt acceptabelt. Leveranstiden var också acceptabel, beställde söndag och fick dem onsdag.
Tidigare har jag köpt till frontarna från Reference Audio. Funkade bra det med. HAr dock för mig att de hade högre fraktavgift.

Jag har bara bra erfarenheter av sd-fötterna. Fick ett mer definierat ljud i frontarna jämfört med origianlspikes. Detta främst i det lägre frekvensområdet.
CD/DVD fötterna har jag till mitt 360 och det de får göra där är att dämpa vibrationer och oljud bara, kan inte direkt säga att bilden eller ljudet blev märkbart bättre. Det hade jag iofs inte väntat mig heller.
Subfötterna har jag inte hunnit testa än.

Redigerat av bananplanta, 01 oktober 2009 - 17:45.


#60

Postad 02 oktober 2009 - 17:29

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Skall kolla upp cityteknik, vill ha till cd och bluray, mest för att jag tycker det ser lite udda och proffsigt ut :lol: sedan gör det ju inte skada heller. Subben skulle bheöva också..

#61

Postad 07 oktober 2009 - 15:29

tombzon
  • tombzon
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad på SD-paketet för högtalare och subwoofer, annat än det i senare fallet är ett 4-pack?

#62

Postad 08 oktober 2009 - 17:01

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Dom är större. :)

Redigerat av wictor, 08 oktober 2009 - 17:06.


#63

Postad 07 februari 2010 - 09:02

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0
Jag beställde nyligen en ny subwoofer och skulle vilja beställa dämpfötter från Sonic Design till denna. Den väger 26 kg ska jag då välja dämpfötter 12 - 28 kg eller ska jag välja 28 - 50 kg eftersom vikten ligger nära maxtaket på den förstnämda? Hur ska man tänka, kan det t o m bli negativ påverkan om man tar 28- 50 kg om subwoofern väger 26 kg eller spelar det ingen roll?

Edit: Nu beställde jag i alla fall dämpfötterna 12 - 28 kg. Är det något mer som man kan tänka på för att dämpa vibrationer till grannar? Jag läste att man kunde ha en betongplatta under dämpfötterna också, är det något som dämpar?

Redigerat av Agaton, 07 februari 2010 - 12:18.


#64

Postad 07 februari 2010 - 13:20

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
Köpte sådana kuddar för mina frontar och tycker att ljudet blir mindre missfärgat och lite tajtare i basen och känner inga vibrationer vid högtalarna.....Men vid högre volym känner ja lite vibrationer i soffan så måste på nått sätt komma ner i golvet men mkt bättre en utan sonic designs kuddar och original hårdplast kuddarna.

Kan man minska ner detta ännu mer om man får tag på stenplattor och ha under frontarna ??

Sedan undrar ja om man ska använda 3 eller 4 kuddar....han som sålde dom på hifibutiken sa att man ska använda 3 för att få lite mer rörelse och då fungerar dom ännu bättre och minskar vibrationerna när dom rör sig till musiken.

2 fram och 1 bak i mitten.......så håller på att testa 3 på ena högtalarn och 4 på den andra för att se vad för skillnad de blir.

Hur många använder ni ???

#65

Postad 09 februari 2010 - 15:03

JwK
  • JwK
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Hej!

Använder fyra kuddar. Samt betong platta, men visst kan det vibrera i soffan endå. Tror inte du kommer ifrån det.

Skall dock prova med en Novibra platta mellan golv och betong plattan. Om en nu får ork att beställa ;)


http://www.svalander...pen/novibra.htm


mvh Jonas

#66

Postad 09 februari 2010 - 15:26

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Såg att holmerup hade SD-fötter i lite roligare kulörer, frågan är om man kan beställa därifrån som privatperson.

http://www.holmerup.biz/#

#67

Postad 09 februari 2010 - 18:44

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Har vart inne på att köpa ett par Sonic Design dämpfötter. Men inte fått ändan ur vagnen än. Så nu lutar det åt att jag köper dom vid lön. Är det billigare om man beställer dom dirket från Sonic själva än att gå via nån hifibutik?

#68

Postad 09 februari 2010 - 18:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Köpte sådana kuddar för mina frontar och tycker att ljudet blir mindre missfärgat och lite tajtare i basen och känner inga vibrationer vid högtalarna.....Men vid högre volym känner ja lite vibrationer i soffan så måste på nått sätt komma ner i golvet men mkt bättre en utan sonic designs kuddar och original hårdplast kuddarna.

Det kan väl vara själv ljudtrycket som du upplever som vibrationer i soffan?

Te.x känner jag ett tryck i bröstet och soffan vibrerar upp i arslet på mig om jag spelar högt men golvet vibrerar inte på samma sätt vid högtalaren och suben ;) .


Har själv provat med 3 kuddar under frontarna men jag förstår inte riktigt hur det skall bli hyfsat stabilt, la ner det projektet och kör med 4 under varje högtalare.

Redigerat av genstruktur, 09 februari 2010 - 18:52.


#69

Postad 09 februari 2010 - 19:12

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
har också lagt ner med 3 kuddar och bestämt mig för att använda 4 kuddar......i golvet vid lådorna känner ja inga vibrationer och inget betydande vid golvet där ja sitter utan verkar kännas mer i luften och i rumpan i soffan när man vrider upp volymen riktigt högt.

så är nog i luften trycket är från basarna.

#70

Postad 09 februari 2010 - 19:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

har också lagt ner med 3 kuddar och bestämt mig för att använda 4 kuddar......i golvet vid lådorna känner ja inga vibrationer och inget betydande vid golvet där ja sitter utan verkar kännas mer i luften och i rumpan i soffan när man vrider upp volymen riktigt högt.

så är nog i luften trycket är från basarna.


Jo jag tror också på lufttrycket, känns logiskt i alla fall ;) .

Edit: Nu beställde jag i alla fall dämpfötterna 12 - 28 kg. Är det något mer som man kan tänka på för att dämpa vibrationer till grannar? Jag läste att man kunde ha en betongplatta under dämpfötterna också, är det något som dämpar?


Finns en stor tråd på forumet om ämnet, tror det heter något i stil med " dämpkuddar, betogplatta och spikes under högtalare - bra eller?"


https://www.minhembi...showtopic=94104 :lol:

Redigerat av genstruktur, 09 februari 2010 - 19:31.


#71

Postad 09 februari 2010 - 23:26

Unregistered1529
  • Unregistered1529
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Såg att holmerup hade SD-fötter i lite roligare kulörer, frågan är om man kan beställa därifrån som privatperson.

http://www.holmerup.biz/#


De bilderna visar audiofil-kuddarna som är färgkodade, men de kostar ju lite mer än de vanliga standardkuddarna.
Både de vanliga och audiofilkuddarna kan du beställa hos oss men för audiofilkuddarna så måste du ange precis vad högtalaren eller subben väger och om vikten är ojämnt fördelad osv för att få kuddar som är exakt anpassade.

/Magnus - Cityteknik

www.cityteknik.se

#72

Postad 19 april 2010 - 10:48

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Har lite fladdrig bas här hemma och vill få grepp om den..
Frågan är om jag kan lägga dämpfötterna under mina spikes?
tack för svar Yamaha-lover

#73

Postad 20 april 2010 - 15:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Att ställa spikes på kuddar är nog ingen bra ide.
Bättre du tar bort dina spikes och ställer högtalaren direkt på kuddarna.

#74

Postad 20 april 2010 - 16:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Att ställa spikes på kuddar är nog ingen bra ide.
Bättre du tar bort dina spikes och ställer högtalaren direkt på kuddarna.

Alternativet kan ju vara att ha en stenplatta på dämpfötter och högtalaren med spikes på stenskivan.

#75

Postad 23 april 2010 - 10:55

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Oki tack för svar...

#76

Postad 23 april 2010 - 11:14

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag kan meddela att jag har 4 st/högtalare. Att bara ha 3 st låter väldigt instabilt...

Beträffande vikt, hade jag gått på den rekommenderade vikten, trots att du ligger nära gränsen.

Kuddarna är ingen stor utgift. Jämför med vad elektroniken och högtalarna kostar ;)

Resultat? Hos mig blev det ett klart lyft med dämpkuddarna. Innan hade jag spikes och annat kraft. Med dämpkuddarna blev ljudet "tightare" och mer behagligt. Tom frugan kommenterade att det hänt ngt positivt med ljudet, vilket måste anses vara ett bra betyg ;)

Beträffande dina vibrationer sållar jag mig till sällskapet som tror att det har att göra med ljudvågorna. Det spelar ingen som helst roll vad du sätter under högtalarna om du skruvar upp volymen lite. Det kommer olika mkt vibrationer ändå, beroendes på hur högt/lågt du spelar.

Du skulle kunna spika fast möblemanget i golvet, alternativt även köpa dämpkuddar till sofforna. Då skulle du om möjligt bli av med en liten del av vibrationerna... (Obs skämt).


G

#77

Postad 23 april 2010 - 11:19

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Glömde visst. Att ha spikes på dämpkuddarna löser inga som helst problem, snarare tvärtom...

Appropå Spikes: Spikes användes flitigt i USA blan audiofiler pga att dom i USA ofta har tjocka heltäckningsmattor inomhus. Syftet med spikes var att att högtalrna skulle stå stabilt i och med att man mer eller mindre borrade ner högtalaren inkl spikesen i mattan.

Att spikes överhuvudtaget har blivit ett begrepp här i Sverige då de flesta människor inte har heltäckningsmattor i sina här, är för mig en gåta.

Jag blir lika frågande, varje gång jag ser en bild hos folk där spikes sitter under högtalarna.

Jag bytte ut mina spikes nästan omedelbart efter jag köpt mina högtalare, pga leverans av kuddarna. Och som sagt, frugan märkte tom skillnad till fördel för kuddarna.

Spikes är en styggelse vilket inte passar in i Svenska hem, där parkett ofta är det dominerande golvvalet.

G

#78

Postad 04 maj 2010 - 10:29

CGD
  • CGD
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Jag tänkte skaffa mig en påse SD Dämpfötter 12-28 Kg till min subbas. http://www.citytekni...ges/SD_SUB1.jpg
Vet någon här hur höga de är.

#79

Postad 04 maj 2010 - 11:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
CA: 2cm men trycks ihop till 1cm när väl subben står på.

#80

Postad 04 maj 2010 - 20:24

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Fan, finns det speciella kuddar till subben? Jag som just köpt vanliga högtalarkuddar till min sub men det borde väl funka lika bra så länge som vikten är rätt?

#81

Postad 06 maj 2010 - 07:10

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Fan, finns det speciella kuddar till subben? Jag som just köpt vanliga högtalarkuddar till min sub men det borde väl funka lika bra så länge som vikten är rätt?

Mig veteligen så är det samma kuddar. Skillnaden är att du får en förpackning för en högtalare i "basförpackningen" medans det är för två högtalare i standardförpackningen.

#82

Postad 08 maj 2010 - 11:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Fan, finns det speciella kuddar till subben? Jag som just köpt vanliga högtalarkuddar till min sub men det borde väl funka lika bra så länge som vikten är rätt?


Ja det e lugnt :)

#83

Postad 12 juni 2010 - 16:19

Spazzeofsthlm
  • Spazzeofsthlm
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det någon som skulle kunna mäta diametern på SD-fötter standard 12-28kg? Även höjd är av intresse.

Jag är rädd att jag kommer behöver bygga lämpliga fötter till mina NHT 2.5i att ha dämpfötterna under. Dom nuvarande spikes:en skruvas fast i metallben som är ca 25,5mm breda. Antagligen är dämpfötterna bredare än så och det skulle se dumt ut om dom stack ut. Jag tänker mej en 5-10mm tjock skiva från en rundstav i metall i lämplig diameter, borra hål mitt i den, gänga och skruva dit en bit M6 gängstång med loctite.

#84

Postad 27 juli 2010 - 18:49

Glaucous
  • Glaucous
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Funderar lite över hur jag ska göra här. Då jag har trägolv som vibrerar en hel del så tror jag nog att SD fötter kan vara till stor hjälp, problemet är dock stabilitet.
Jag sitter med Dali Ikon 7 (MK1), som i sig är ganska höga. Alternativen här är att helt enkelt köra direkt med SD fötter, och vara rädd för en vajande högtalare, eller att fixa en granitskiva under - dock något jag helst vill undvika då högtalarna redan nu är en ganska bra bit upp.

Något tips här?

#85

Postad 11 augusti 2010 - 22:50

njoak
  • njoak
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Är det någon som skulle kunna mäta diametern på SD-fötter standard 12-28kg? Även höjd är av intresse.

Jag är rädd att jag kommer behöver bygga lämpliga fötter till mina NHT 2.5i att ha dämpfötterna under. Dom nuvarande spikes:en skruvas fast i metallben som är ca 25,5mm breda. Antagligen är dämpfötterna bredare än så och det skulle se dumt ut om dom stack ut. Jag tänker mej en 5-10mm tjock skiva från en rundstav i metall i lämplig diameter, borra hål mitt i den, gänga och skruva dit en bit M6 gängstång med loctite.

Hittade du någon bra lösning? Har nämligen samma högtalare och därmed samma problem.. Kuddarna är iaf 45mm i diameter och 15mm höga om jag minns rätt (mätte för några dagar sedan, kan kontrollmäta om det är aktuellt). Eventuellt trycks de ihop något på höjden och sväller en liten aning på bredden när högtalarna står på.

Redigerat av njoak, 11 augusti 2010 - 22:52.


#86

Postad 13 augusti 2010 - 18:42

njoak
  • njoak
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hittade du någon bra lösning? Har nämligen samma högtalare och därmed samma problem.. Kuddarna är iaf 45mm i diameter och 15mm höga om jag minns rätt (mätte för några dagar sedan, kan kontrollmäta om det är aktuellt). Eventuellt trycks de ihop något på höjden och sväller en liten aning på bredden när högtalarna står på.


Citerar mig själv här och går lite offtopic, men någon kanske kan ha glädje av följande.

Jag övergav SD-fötterna och tog istället inspiration av Ringmats korkfötter:
https://www.prisjakt...kt.php?p=471610

Fast istället för två fyrpack för 700kr/st så köpte jag fyra tvåpack för 12:50:
http://www.rusta.se/...
;)

En kökskniv, lite sandpapper och i mitt fall en skvätt svart färg senare så har jag ett mellanting mellan spikeskydd och SD-fötter. Passar mina behov och mina högtalare utmärkt.

Edit: Korkbollarna finns även på Biltema för 19:50 tror jag det var.

Redigerat av njoak, 13 augusti 2010 - 18:43.


#87

Postad 28 augusti 2010 - 02:52

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Såg att holmerup hade SD-fötter i lite roligare kulörer, frågan är om man kan beställa därifrån som privatperson.

http://www.holmerup.biz/#


Dom olika kulörerna avses olika viktområden ( 1-8 kg etc etc vad det nu kan vara ). Dvs, du kan inte välja vilken färg du ska ha. Som exempel är mina kuddar till min dac gröna för att det är inom ett visst viktområde, medan dom till min blytunga rörstärkare är bruna då dom är till ett annat.

I övrigt till trådskaparen är jag en hängiven "SD fotare". Har det under i stort sett allt jag har såväl högtalare som elektronik. Utseendemässigt märks dom inte speciellt och ett set som jag har i ett antal år nu uppvisar inga tendenser till att ha förändrats på något sätt med belastning och ålder.

Mvh

#88

Postad 12 september 2010 - 15:10

whynot
  • whynot
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Kan tipsa om att Clas ohlson också har gummifötteri svart och olka storlekar. 4 pack lite mindre för 45:- och rätt stora, kommer inte ihåg priset, men 80-90 spänn för fyra. Jag köpte dom större och satte under mina båda par golvare + under subben. Det vart riktigt stor skillnad mot mina spikes kan jag säga. Mkt mer tight bas inget kvar av "bummlighet" eller annat missljud vid låga toner eller hög volym, betydligt mer definierad bas....rekomenderas å det varmaste// Mats

#89

Postad 13 september 2010 - 12:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kan tipsa om att Clas ohlson också har gummifötteri svart och olka storlekar. 4 pack lite mindre för 45:- och rätt stora, kommer inte ihåg priset, men 80-90 spänn för fyra. Jag köpte dom större och satte under mina båda par golvare + under subben. Det vart riktigt stor skillnad mot mina spikes kan jag säga. Mkt mer tight bas inget kvar av "bummlighet" eller annat missljud vid låga toner eller hög volym, betydligt mer definierad bas....rekomenderas å det varmaste// Mats


Bra med ett billigare alternativ! :rolleyes:

#90

Postad 07 februari 2011 - 09:23

Unregistered218a4a75
  • Unregistered218a4a75
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Kan tipsa om att Clas ohlson också har gummifötteri svart och olka storlekar. 4 pack lite mindre för 45:- och rätt stora, kommer inte ihåg priset, men 80-90 spänn för fyra. Jag köpte dom större och satte under mina båda par golvare + under subben. Det vart riktigt stor skillnad mot mina spikes kan jag säga. Mkt mer tight bas inget kvar av "bummlighet" eller annat missljud vid låga toner eller hög volym, betydligt mer definierad bas....rekomenderas å det varmaste// Mats

Exakt vilka stora gummifötter? Finns gummifot med bricka för 45 och gummiplattor 100*100 mm för 99, för tvättmaskiner typ.
Tips: om ni har en Macbook White eller liknande elektronik utan fötter funkar dämpknopparna (märket Tesa) utmärkt, kanske sätta dessa under några större fötter under högtalarna? Bara en idé. Självklistrande och sitter jätte bra och dämpar grymt bra.

http://www.clasohlso...p;collapse=true

#91

Postad 18 februari 2011 - 13:33

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
(Den här tråden är verkligen felplacerad)

Någon undrade tidigare i tråden om erfarenheter av SD-kuddar under elektronik. Jag har provat under CD-sp och vinylsp. Lägger man kuddarna som rek. med blanka sidan uppåt så upplever jag att framförallt klart mer bas. Vänder jag på kuddarna försvinner denna effekt. Detta gällde både CD- o vinylsp.. Eftersom kuddarna är utvecklade för högtalare så borde huvudsyftet vara att hindra vibrationer i högtalaren att gå ner i golvet. Alltså borde de ha samma effekt på elektronik, att vibrationer i elektroniken ej transporteras ner i underlaget utan stannar där. Summa summarum tyckte jag att basen blev överdriven med kuddarna "rättvända" men för otydlig med kuddarna "felvända". Jag föredrar och rekommenderar cardas (och Ayres) myrtle klossar framförallt under CD-spelaren (3 st).

Under högtalarna gillar jag däremot kuddarna. Ett problem som en del kan uppleva är att det kan kännas lite ostadigt vilket jag håller med om. Jag har gjort som bilden visar. Dubbla frystejp bitar i varje hörn plus en korkbit mitt på långsidan. Korkbiten ska inte ta upp någon större vikt utan ska kunna pressas in utan större motstånd. Tror inte heller tejpen lämnar märken som ej går att få bort.

Bifogad fil(er)



#92

Postad 14 augusti 2012 - 08:13

Frans Jäger
  • Frans Jäger
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Rostar av tråden liten...

Jag funderar på att testa SD fötter till mina frontare, men dom väger 29,5kg vilket på pappret gör att dom hamnar på 28-50kg. Eller skall jag ändå satsa på fötterna 12-28kg?! (Står ju iof att om man ligger på gränsen så ska man lägga sig så man ligger i den högre delen av skalan..)

Såg också på fynda.se att Proson börjat tillverka liknande fötter. Någon som har erfarenhet av dessa?

#93

Postad 19 november 2012 - 00:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har nu gått och blivit med nya högtalare, Vienna acoustic strauss!

De står ju på en fot som har en lite "haka" med medföljande spikes, och spikes vill jag ju inte ha. Problemet är dock att de främre spikesen är längre än de bak, for att foten skall vara parallel med golvet. Jag vill såklart ha sd-fötter på för det låter bättre.

Bifogad fil  viennaacoustics.jpg   24,74K   13 Antal nerladdningar

Kanske inte jättelätt att se på bilden men det var den jag hittade för tillfället.( Inte mina Vienna på bilden)

Högtalarna väger 55kg styck.

Köper jag då 8st 50-100kg kommer inte foten vara parallel med golvet vilket inte borde vara optimalt. Har ni något bra lösning? Skulle behöva dubbelt så tjocka sd fötter fram som bak för att det skulle bli bra.

Några ideer?

Mvh

/Genis

Redigerat av genstruktur, 19 november 2012 - 00:30.


#94

Postad 19 november 2012 - 12:30

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Dubbla fötter fram?

#95

Postad 19 november 2012 - 17:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Dubbla fötter fram?


Jo det skulle man kunna tänka sig iofs. Men om man kör 2st för 50-100 kg, hur blir det med tanke på vilken vikt sd fötterna utformade för? Man kanske skulle kunna ta 2st 12-28kg fram och 1st bak 50-100kg,blir inte rätt viktmässigt heller iofs.:-( .

#96

Postad 19 november 2012 - 17:43

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Snarare styvare fötter fram eftersom du kör dubbelt, inte mjukare. Eller fixa hårda "fötter" som distanser ner till SD-foten?

Jag tror dock inte att det är ett problem att köra "fel" vikt, annat än att för mjuka fötter pressas ihop av vikten. Du har ju rätt stort spann att leka med, och du ligger ju väldigt nära undre gränsen. Dubbla 50-100 kg fram borde funka.

Redigerat av BitterMelon, 19 november 2012 - 17:44.


#97

Postad 19 november 2012 - 19:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Snarare styvare fötter fram eftersom du kör dubbelt, inte mjukare. Eller fixa hårda "fötter" som distanser ner till SD-foten?

Jag tror dock inte att det är ett problem att köra "fel" vikt, annat än att för mjuka fötter pressas ihop av vikten. Du har ju rätt stort spann att leka med, och du ligger ju väldigt nära undre gränsen. Dubbla 50-100 kg fram borde funka.


Hmmm ja det har du rätt i tänkte inte ens på att jag låg nära nedre gränsen. Låter som ett bra alternativ, alternativ att hitta något hårt som kan vara långst ner fram, bra ide Bittermelon, tack för hjälpen!

Gillar sd-fötter mycket bättre än spikes, i alla fall på min gamla Dali. Med tanke på att Strauss:en levererar en hel del mer bas borde det vara bra för vibration och ljud, samt grannar.


Du kör dörrstopp själv ser jag, eller? Funkar det bra att köra på det, sätter du dem på spikesen då eller?

Redigerat av genstruktur, 19 november 2012 - 19:34.


#98

Postad 19 november 2012 - 20:09

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Du kör dörrstopp själv ser jag, eller? Funkar det bra att köra på det, sätter du dem på spikesen då eller?

Ja, det var ett hemmameck som har funkat förvånansvärt bra faktiskt. :D Spiksen (som är rundade) står ner i dörrstoppen helt enkelt. Ingen lyxlösning kanske, men bättre än bara spikes.

#99

Postad 19 november 2012 - 20:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja, det var ett hemmameck som har funkat förvånansvärt bra faktiskt. :D Spiksen (som är rundade) står ner i dörrstoppen helt enkelt. Ingen lyxlösning kanske, men bättre än bara spikes.


He he men lär ju funka bra och nästan snyggare än SD-fötter, brun ful färg på dem :wacko: . Spikes på mina talare är sylvassa, fick ett jack i gövet här hemma när skyddet för spikses inte följde med när jag flytta dem förut. Hade velat ha ett bra svarta fina egentligen.

#100

Postad 19 november 2012 - 20:18

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag hade iofs Sound Care Superspikes till mina Sonus Faber Cremona M bland annat men iom att dom också lutade bakåt så tog jag och skruvade dom i botten där bak och inte ända ner där fram. Då fick jag ändå dom så pass att dom lutade "ungefär" som det var tänkt enligt Sonus själva. Kanske inte jättesnyggt på ett par Cremona M men ljudet blev mjukare i diskanten och inte lika ljust diskant ljud :) Det enda man behöver veta är om man skall ha M4, M6 eller M8. Dom är dessutom gjorda för all parkett, trägolv, plast golv, stengolv och liknande. Jag brukar också lägga en IKEA badrums matta under varje högtalare. Jag inbillar mig att det låter bättre. Kanske har jag fel men man vet aldrig.... :D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.