Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2351

Postad 07 mars 2012 - 12:35

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Framtiden ligger i öppna, fiberbaserade, operatörsoberoende nät med tillräckligt stor bandbredd/hastighet för streaming av ett brett utbud av HD-kanaler.
På så sätt skulle man bli oberoende av fastighetsägarens avtal med operatörer för tv, bredband och telefoni och var och en av de boende skulle fritt kunna skriva avtal med den eller de operatörer som erbjuder bäst utbud, pris och tjänster. Då löser sig problemet med det analoga utbudet av sig självt. :)

#2352

Postad 07 mars 2012 - 13:55

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Sitter med i styrelsen i en liten bostadsrättsförening (70 lägenheter) och kan meddela att man är tvingad till att ha det analoga grundutbudet om fastigheten skall vara ansluten till deras tjänster. Tog upp frågan om ett digitalt grundutbud istället för det analoga förra året då vi omförhandlade våra avtal efter flera års vansinniga prishöjningar. De hade ingen sådan tjänst utan hänvisade till att man skulle komplettera med ett gruppavtal på digital-tv medium 8 favoriter eller large.

Ja fler måste lämna comhem tyvärr, som det är nu finns ingen rejäl konkurrans och dom gör som dom vill.Tror dom har typ 75% av kabeltv marknaden.

#2353

Postad 07 mars 2012 - 15:07

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Ja fler måste lämna comhem tyvärr, som det är nu finns ingen rejäl konkurrans och dom gör som dom vill.Tror dom har typ 75% av kabeltv marknaden.

Så här skrev Konkurrensverket i pressmeddelandet om beslutet att kräva stopp för affären med Canal Digital:
"Com Hem, som redan idag har drygt 60 procent av den relevanta kabel-TV-marknaden, vill köpa kabel-TV-verksamheten från Canal Digital, det tredje största företaget på marknaden. Om affären skulle genomföras skulle Com Hem få en marknadsandel på över 68 procent av marknaden för kabel-TV i flerfamiljshus."

Enligt PTS siffror för 1:a halvåret 2011 har ComHem 65% av den digitala kabel-tv marknaden och nästan 75% av den analoga. På den analoga sidan är det i huvudsak Canal Digital, Sappa och ett antal lokala aktörer vid sidan av ComHem medan konkurrensen på den digitala kabel-tv marknaden kommer från Telia, Canal Digital och Tele2.

#2354

Postad 08 mars 2012 - 09:47

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Untitled-1.jpg   123,66K   78 Antal nerladdningar

Min faktura som den kommer se ut 6 månader framöver!! :) Enda som kommer skilja är telefonin!

Kan man ju stå ut med!

Edit: fast det stämmer ju inte riktigt kommer bli lite mer eftersom det var massa minus, men bredband halva priset och viasat premium + telefoni. that´s it :)

#2355

Postad 08 mars 2012 - 10:12

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Majorglenn,
Ja, tänk om fakturan från ComHem såg ut så där varje månad...
Det är i stort sett bara Viasat Premium HD som kostar på fakturan och där har du tydligen klivit på erbjudandet om det gamla priset i 6 mån (till slutet av juli). Alltid något fast bindningen blev ju helt ologiskt 12 mån på detta erbjudande...
Jag fick också Canal+ Total för 0 kr under 6 månader när jag ville säga upp. Om jag vill kliva av 31 aug får jag säga upp tre månader i förväg. Får se hur jag gör.
Gratulerar till Medium 8 Favoriter för 0 kr under 6 månader! Jag testade aldrig att säga upp mitt grundabonnemang - det måste jag ha kvar i alla händelser. Jag kunde alltid ha hotat med att nedgradera men jag har å andra sidan sagt upp HD-paketet så jag behöver de HD-kanaler som XL ger.

Fråga:
Jag ser att du har fått bredbandet för 0 kr. Är det också under 6 månader med 12 mån bindning? Är det nyteckning eller har du haft detta bredband tidigare?
"Startavgift" tyder på helt nytt abonnemang och inte uppgradering...

Redigerat av Unregistered558ade6e, 08 mars 2012 - 12:02.


#2356

Postad 08 mars 2012 - 12:32

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Sitter också i styrelse i vår förening, 155 lägenheter. Tyvärr hade de precis omförhandlat innan jag kom med i styrelsen, men jag tog ändå upp det. Visar sig att det bara är jag och en kille till som faktiskt har ett digital abonnemang, de andra kör på det analoga utbudet, så det blev ju ett ramaskri. Då är nog chansen större att förhandla till sig billigare abonnemang eller utan kortavgift eller liknande.

#2357

Postad 08 mars 2012 - 13:26

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Under 2009 avvecklades Analog-tv Bas (ett grundutbud bestående av 19 kanaler bl a TV3 och Kanal 5) som fanns i det nät i Stockholm som ComHem köpte av UPC 2006. Ca 100 000 kunder berördes av detta.
http://www.comhem.se...04/-/index.html
Kvar i det analoga utbudet (om hyresvärden har avtal om detta) är nu endast SVT1, SVT2, TV24, TV4, Barn/Kunskap och en lokal kanal. För att få tillgång till övriga kanaler behövs eget digital-tv abonnemang (TV6 och AxessTV kan dock ses med box utan programkort).
Orsaken till att Analog-tv Bas avvecklades uppgavs vara "att tekniken som används har nått slutet av sin livslängd". Varför just UPC-husen hade så gammal teknik kan man undra - Stjärn-TV som var ursprunget till UPC låg ju snarare i framkant genom att de använde stjärnnät när andra använde kaskadnät.

Varför ComHem inte fortsatt avvecklingen av det analoga grundutbudet även i andra delar av landet kan man undra. Genom att tillhandahålla ett 20-tal analoga kanaler permanentar man ett tillstånd där väldigt många boende sitter nöjda och inte bryr sig om att skaffa digital-tv. ComHem har med sin stora marknadsandel (75% av marknaden för analog kabel-tv) en unik möjlighet att driva utvecklingen framåt.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 08 mars 2012 - 14:00.


#2358

Postad 08 mars 2012 - 14:17

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

Fråga:
Jag ser att du har fått bredbandet för 0 kr. Är det också under 6 månader med 12 mån bindning? Är det nyteckning eller har du haft detta bredband tidigare?
"Startavgift" tyder på helt nytt abonnemang och inte uppgradering...


Nä, som du ser har dom tagit bort mars..-399 och sen fakturerat 2 månader för halva priset, fick 6 månader för halva priset i samband med att jag fick allt annat! :)

#2359

Postad 08 mars 2012 - 14:34

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Nä, som du ser har dom tagit bort mars..-399 och sen fakturerat 2 månader för halva priset, fick 6 månader för halva priset i samband med att jag fick allt annat! :)

OK nu ser jag - 2x199 kr = 388 kr.
Men det är väl ett nytt abonnemang eftersom det står "Startavgift" även om beloppet är 0...

#2360

Postad 08 mars 2012 - 15:53

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

OK nu ser jag - 2x199 kr = 388 kr.
Men det är väl ett nytt abonnemang eftersom det står "Startavgift" även om beloppet är 0...


Nä, hade 3 månader kvar på mitt gamla abonemang.. förlängde 12 månader fick 6 för halva priset :)

#2361

Postad 08 mars 2012 - 16:31

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Dagens skräll:
http://www.comhemblo...premier-league/
Det börjar bli hög tid för några positiva nyheter nu efter så mycket negativt de senaste månaderna.
Denna gång kan iaf inte ComHem göra så mycket åt saken.

Men Viasat måste känna sig blåsta för de har väl betalat dyrt för sändningsrätter.
Kanske kan Viasat stämma FA och få pengar tillbaka så vi kunder kan få rabatt och inte prishöjningar framöver?

#2362

Postad 08 mars 2012 - 17:22

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Dagens skräll:
http://www.comhemblo...premier-league/
Det börjar bli hög tid för några positiva nyheter nu efter så mycket negativt de senaste månaderna.
Denna gång kan iaf inte ComHem göra så mycket åt saken.

Men Viasat måste känna sig blåsta för de har väl betalat dyrt för sändningsrätter.
Kanske kan Viasat stämma FA och få pengar tillbaka så vi kunder kan få rabatt och inte prishöjningar framöver?


Men Comhem borde väl för f**n erbjuda fri uppsägning? Jag låste precis upp mig på 12 mån för att få behålla gamla priset och sen kommer denna nyhet! Katastrof. Viasat Premier League HD blir enbart en repriskanal!

#2363

Postad 08 mars 2012 - 17:30

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Finns ytterligare diskussion i Viasats företagstråd:
https://www.minhembi...d=3531135&st=50&

Info från Viasat:
http://www.viasat.se...-premier-league

Viasats egna kunder med parabol eller ip-tv kommer att få tillgång till Viaplay (bredbandstjänsten) där matcherna som inte sänds i tv kommer att gå direkt.
De kunder som har tillgång till Viasat-kanaler via kabel-tv (ComHem, Tele2, Canal Digital, Sappa, Connect TV) verkar inte komma att kompenseras.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 08 mars 2012 - 19:42.


#2364

Postad 08 mars 2012 - 21:59

xp2002
  • xp2002
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag får inte ihop detta...Hur kan det funka att köra alla matcher live i viaplay? Var inte poängen att stoppa möjligheten att använda utländsk parabol i England? Då kan ju pubarna även fortsättningsvis visa alla matcher med hjälp av viaplay...

Fattar inte heller varför detta ska drabba kabel-tv-kunder. Rimligen borde pubägaren i England inte kunna köpa ett comhemabb och jacka i på hennes pub...?

#2365

Postad 08 mars 2012 - 23:48

wolfman74
  • wolfman74
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
En fråga är ju varför det i Norge går bra att visa alla lördagsmatcher från Premier League även i fortsättningen via kabel-tv, där är det bara sändningarna via parabol som begränsas till en match!

http://www.tv2.no/sp...00-3727568.html

#2366

Postad 09 mars 2012 - 07:25

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

En fråga är ju varför det i Norge går bra att visa alla lördagsmatcher från Premier League även i fortsättningen via kabel-tv, där är det bara sändningarna via parabol som begränsas till en match!

http://www.tv2.no/sp...00-3727568.html

Kan det vara för att Viasat distribuerar Premier League från Storbritannien via satellit och ComHem är beroende av denna satellitdistribution för vidaresändning i kabel-tv nätet?
Kanske kan vi få ett svar idag från ComHem varför även vi ComHem-kunder drabbas.

Däremot har vi ju inte haft Xtra-kanalerna så det är bara begränsningarna i Viasat Premier League HD och Viasat Sport som slår mot oss. Där kommer alltså ingen match att direktsändas kl 16 på lördagarna.
Såg f ö att det är 15 återstående matcher i PL-säsongen som Viasat tvingas avstå från men att man ska prioritera de mest intressanta i den enda lördagsmatchen kl 16 som alltså kommer att gå på Viasat Fotboll/Viasat Fotboll HD.

#2367

Postad 09 mars 2012 - 08:54

xp2002
  • xp2002
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Kan det vara för att Viasat distribuerar Premier League från Storbritannien via satellit och ComHem är beroende av denna satellitdistribution för vidaresändning i kabel-tv nätet?
Kanske kan vi få ett svar idag från ComHem varför även vi ComHem-kunder drabbas.

Däremot har vi ju inte haft Xtra-kanalerna så det är bara begränsningarna i Viasat Premier League HD och Viasat Sport som slår mot oss. Där kommer alltså ingen match att direktsändas kl 16 på lördagarna.
Såg f ö att det är 15 återstående matcher i PL-säsongen som Viasat tvingas avstå från men att man ska prioritera de mest intressanta i den enda lördagsmatchen kl 16 som alltså kommer att gå på Viasat Fotboll/Viasat Fotboll HD.


Jag tycker det verkar som att Viasat inte orkar sända separata kanaler till Kabel. Istället klipper dom till alla. Vilket ironiskt nog gör det sämst för kabel-tv-kunder, som egentligen inte borde drabbas alls av detta. I mitt fall kommer det dock även att drabba Viasat, när jag säger upp mitt abb.

Redigerat av xp2002, 09 mars 2012 - 08:54.


#2368

Postad 09 mars 2012 - 10:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

En fråga är ju varför det i Norge går bra att visa alla lördagsmatcher från Premier League även i fortsättningen via kabel-tv, där är det bara sändningarna via parabol som begränsas till en match!

http://www.tv2.no/sp...00-3727568.html

Det där är enkelt att svara på
En parabolsändning är inte geografiskt begränsad normalt sett. De satelliter som sänder över Norden sänder även samma signaler en bra bit ned över kontinenten. Med rätt programkort, rätt dekoder går det utmärkt att ta emot Viasat/Canal Digital i södra Europa.

Ett kabelnät är starkt geografiskt begränsat. Bara de som är anslutna kan ta emot det som sänds.
Ett marknät, som Boxer/Teracom, är även det relativt begränsat och borde i teorin kunna sända även med de regler som Premier Leauge satt upp.
Om det finns en kraft som är intresserad av det.

#2369

Postad 09 mars 2012 - 10:39

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Ett kabelnät är starkt geografiskt begränsat. Bara de som är anslutna kan ta emot det som sänds.

Men om kabelnätet också matas med satellitsignaler blir ju tillgängliga sändningar även för kabel-tv beroende av de signaler som de facto kan hämtas ned från satellit.
Att ComHem nu begränsar sändningarna i Viasat Premier League HD och Viasat Sport på lördagarna kan väl ha att göra med att sändningarna från Viasat redan är anpassade till de nya reglerna?
För inte tror jag att det finns särskilda länkar anpassade till de kabel-tv operatörer som förmedlar Viasat-kanalerna. Viasats business är från början uppbyggd kring satellitsändningar och parabolkunderna. Troligen får ComHem inte tillgång till fler matcher än Viasat får sända från PL.
Eller?

#2370

Postad 09 mars 2012 - 11:03

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Jag får inte ihop detta...Hur kan det funka att köra alla matcher live i viaplay? Var inte poängen att stoppa möjligheten att använda utländsk parabol i England? Då kan ju pubarna även fortsättningsvis visa alla matcher med hjälp av viaplay...
...

Streamingtjänster via bredband är mycket enklare att begränsa till geografiska marknader än satellitsändningar. Jag tror inte att t ex ett svenskt Viaplay-abonnemang tillåter streaming utanför Sverige.
Eller är det någon som har erfarenhet av detta?

Redigerat av Unregistered558ade6e, 11 mars 2012 - 07:11.


#2371

Postad 09 mars 2012 - 11:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Men om kabelnätet också matas med satellitsignaler blir ju tillgängliga sändningar även för kabel-tv beroende av de signaler som de facto kan hämtas ned från satellit.
Att ComHem nu begränsar sändningarna i Viasat Premier League HD och Viasat Sport på lördagarna kan väl ha att göra med att sändningarna från Viasat redan är anpassade till de nya reglerna?

Comhem begränsar inte, det är Viasat som inte sänder. En klar skillnad.
Skäll på rätt bolag.

Comhem tar hem de kanaler Viasat har och sänder dessa vidare i sitt nät. Comhem har ingen distribution/avtal med PL för sändning av matcher, det är det Viasat som har

Visst, i teorin skulle Viasat kunna förhandla om avtalat med PL och producera PL sändningar för kabelTV och sända dessa via en distributionskanal (en egen satlänk exempelvis) till Comhem och därmed ge Comhem tillgång till något deras egna sat-kunder inte skulle få tillgång till.
Troligt? Nej.

#2372

Postad 09 mars 2012 - 12:06

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Från Viasat-tråden :

" Hej!

Dessa ändringar genomförs av Premier League efter domslut från EU-domstolen samt brittisk domstol och detta påverkar sändningar av Premier League över hela Europa. Vi kommer fortsatt kunna sända en direktsänd match kl. 16.00 på lördagarna på Viasat Fotboll HD/SD och vi har rätt att sända denna samt övriga på Viaplay.
Vi är hemskt ledsna, men det finns inget vi kan göra åt denna situation. Förändringarna har genomförts av Premier League efter den senaste tidens domstolsbeslut. Du kan fortsatt se merparten av matcherna – endast lördagsmatchen kl. 16 påverkas.

Vi bjuder dig som Viasat-kund på kostnaden för viaplay.se säsongen ut och vi jobbar på en lösning så att även ni som följer Premier League via andra operatörer än Viasat ska få Viaplay kostnadsfritt säsongen ut. Inget är klart i dag, men vi håller er uppdaterade.

Mvh Emelie
Viasat Support

Redigerat av Stagger Lee, 09 mars 2012 - 12:07.


#2373

Postad 09 mars 2012 - 12:39

wolfman74
  • wolfman74
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Kan det vara för att Viasat distribuerar Premier League från Storbritannien via satellit och ComHem är beroende av denna satellitdistribution för vidaresändning i kabel-tv nätet?


Det borde ju vara samma väg distributionen går till Norge dvs. via satellit från England till Norge och sedan vidaresändning i kabel-tv nätet.

#2374

Postad 09 mars 2012 - 12:48

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Kostnadsfritt Viaplay för ComHems abonnenter på Viasat Sport och Viasat Premium borde väl inte innebära något problem för ComHem men med "lösning" misstänker man ju att Viasat vill ha något i utbyte. Och då tror jag att det blir värre - varken Viasat eller ComHem är "vållande" till den uppkomna situationen och ingen vill nog ta på sig ytterligare kostnader. Det är som vanligt kunderna som blir lidande.
Dessutom kan man spekulera i att ComHem inte är så intresserade av att deras Viasat-abonnenter ska erbjudas fribiljett till Viaplay eftersom en del då kan upptäcka ett alternativ till tillvalspaket hos ComHem. :huh:
För övrigt handlar det inte om så många matcher som ComHems abonnenter skulle ha haft möjlighet att se eftersom ComHem inte har Viasats Xtra-kanaler. Endast de matcher som skulle ha gått kl 16 på lördagarna i Premier League HD och Viasat Sport är de som ComHems kunder inte har möjlighet att se i direktsändning.

#2375

Postad 09 mars 2012 - 13:21

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Det borde ju vara samma väg distributionen går till Norge dvs. via satellit från England till Norge och sedan vidaresändning i kabel-tv nätet.

Kan möjligtvis vara skillnad mellan vad som finns på Thor dvs Canal Digital Nordic som TV2 Norge använder och hos Viasat på Astra som ComHem får sina PL-sändningar från.
Så här skriver Canal Digital i Norge:
https://kabel.canald...Premier-League/

Canal Digital i Norge gör alltså skillnad mellan "egna" kabel-tv kunder och sådana privata kabelnät som mottar signaler via satellit. Det är alltså tydligt att Canal Digital själva har tillgång till alla matcherna och kan sända ut dem i sitt eget kabelnät trots att de saknas i satellitsändning.
ComHem verkar alltså hamna i den andra kategorin som själv tar ned signalen från satellit och sänder den vidare.
I Sverige saknar Viasat eget kabelnät - man har endast ip-tv utöver satellit-tv. De har i ett annat forum svarat att de endast har en version av tv-program vilken gäller för samtliga plattformar dvs satellit, ip-tv och kabel-tv. Därför kan ComHem inte få tillgång till något annat än det som finns för Viasats satellit-tv.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 09 mars 2012 - 13:54.


#2376

Postad 10 mars 2012 - 12:44

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Comhem har förhandlat till sig 10 gratismatcher. Ring eller DM på Twitter så får ni en kod till Viaplay.

#2377

Postad 10 mars 2012 - 13:55

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Comhem har förhandlat till sig 10 gratismatcher. Ring eller DM på Twitter så får ni en kod till Viaplay.

Viasat tyckte förmodligen synd om alla comhem kunder som är vana o bli snuvade på det mesta <_<

#2378

Postad 10 mars 2012 - 15:17

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
funkar även att få koden via facebook...

#2379

Postad 10 mars 2012 - 22:48

xp2002
  • xp2002
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Streamingtjänster via bredband är mycket enklare att begränsa till geografiska marknader än satellitsändningar. Jag tror inte att t ex ett svenskt Viaplay-abonnemang tillåter streaming utanför Sverige.
Eller är det någon som har erfarenhe av dettat?


I teorin ja, i praktiken nej. Inte speciellt svårt att te.x. i England streama via ett svenskt ip.

#2380

Postad 10 mars 2012 - 23:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Sitter med i styrelsen i en liten bostadsrättsförening (70 lägenheter) och kan meddela att man är tvingad till att ha det analoga grundutbudet om fastigheten skall vara ansluten till deras tjänster. Tog upp frågan om ett digitalt grundutbud istället för det analoga förra året då vi omförhandlade våra avtal efter flera års vansinniga prishöjningar. De hade ingen sådan tjänst utan hänvisade till att man skulle komplettera med ett gruppavtal på digital-tv medium 8 favoriter eller large.

I Luleå går det bra iaf att ha enbart digitalt utbud. Endast SVT, TV4 och en lokal kanal sänds analogt där. Ett par år sen dom släckte ner analoga kanalerna nu så nog går det förhandla till sig enbart ett digitalt utbud.
http://www.lulebo.se/Page/TVutbud/

Redigerat av Leatherface, 10 mars 2012 - 23:20.


#2381

Postad 10 mars 2012 - 23:45

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

I Luleå går det bra iaf att ha enbart digitalt utbud. Endast SVT, TV4 och en lokal kanal sänds analogt där. Ett par år sen dom släckte ner analoga kanalerna nu så nog går det förhandla till sig enbart ett digitalt utbud.
http://www.lulebo.se/Page/TVutbud/

Kanske lättare att förhandla när man har 11000 lgh än som i hans fall 70... bara känns så.

#2382

Postad 11 mars 2012 - 07:35

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

I Luleå går det bra iaf att ha enbart digitalt utbud. Endast SVT, TV4 och en lokal kanal sänds analogt där. Ett par år sen dom släckte ner analoga kanalerna nu så nog går det förhandla till sig enbart ett digitalt utbud.
http://www.lulebo.se/Page/TVutbud/

"I vårt analoga TV-utbud ingår SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen och 24Norrbotten."
Det är samma situation som i ComHem Stockholm dvs fd UPC. Sedan "Analogt Basutbud" avskaffades där finns bara sju analoga kanaler - resten är digitalt.
Med box utan programkort kan man få in dessa kanaler digitalt också och dessutom AxessTV och TV6. Vill man ha fler kanaler behövs eget digital-tv abonnemang hos ComHem och programkort i boxen.
Fast många fastigheter i Sverige har fortfarande "utökat analogt grundutbud" som bl a innehåller attraktiva TV3 och Kanal 5.
Jag kan inte se annat än att ett utbud på 15-20 analoga kanaler idag är en märklig kvarleva från förr och som hämmar utvecklingen av digital-tv och framför allt tillväxten av HD-kanaler. Skulle fler kunder hos ComHem få upp ögonen för digital-tv skulle också marknaden växa vilket kanske inte påverkar priserna positivt men med säkerhet utbudet av kanaler! Det finns en miljon hushåll i ComHem-hus som inte är digital-tv kunder och där finns en enorm tillväxtpotential.
Någon som förstår varför inte fler skaffar eget digital-tv abonnemang?

#2383

Postad 11 mars 2012 - 11:07

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

"I vårt analoga TV-utbud ingår SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen och 24Norrbotten."
Det är samma situation som i ComHem Stockholm dvs fd UPC. Sedan "Analogt Basutbud" avskaffades där finns bara sju analoga kanaler - resten är digitalt.
Med box utan programkort kan man få in dessa kanaler digitalt också och dessutom AxessTV och TV6. Vill man ha fler kanaler behövs eget digital-tv abonnemang hos ComHem och programkort i boxen.
Fast många fastigheter i Sverige har fortfarande "utökat analogt grundutbud" som bl a innehåller attraktiva TV3 och Kanal 5.
Jag kan inte se annat än att ett utbud på 15-20 analoga kanaler idag är en märklig kvarleva från förr och som hämmar utvecklingen av digital-tv och framför allt tillväxten av HD-kanaler. Skulle fler kunder hos ComHem få upp ögonen för digital-tv skulle också marknaden växa vilket kanske inte påverkar priserna positivt men med säkerhet utbudet av kanaler! Det finns en miljon hushåll i ComHem-hus som inte är digital-tv kunder och där finns en enorm tillväxtpotential.
Någon som förstår varför inte fler skaffar eget digital-tv abonnemang?


De som har störst intresse av att behålla analog-Tv är väl Comhem själva. Grovt räknat så har du 610.000 TV-kunder som var betalar mellan 100-200 kr/månad för det analoga basutbudet. Inte ens de som har digitalbox kommer ju undan den här avgiften. Det ger Comhem intäkter på i runda slängar 1 miljard om året (Av en total oms på 4,3). Vinstmarginalen totalt sett är 43%, man kan väl förmoda att det analoga nätet inte är så investeringskrävande så marginalen är nog högre här. Gissningsvis så drar de in åtminstone 500 miljoner i sköna vinstpengar på analognätet. Jag tror inte att de kommer att skrota det innan de kommit på nåt sätt att garantera sig samma intäkter.

#2384

Postad 11 mars 2012 - 12:10

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

De som har störst intresse av att behålla analog-Tv är väl Comhem själva. Grovt räknat så har du 610.000 TV-kunder som var betalar mellan 100-200 kr/månad för det analoga basutbudet. Inte ens de som har digitalbox kommer ju undan den här avgiften. Det ger Comhem intäkter på i runda slängar 1 miljard om året (Av en total oms på 4,3). Vinstmarginalen totalt sett är 43%, man kan väl förmoda att det analoga nätet inte är så investeringskrävande så marginalen är nog högre här. Gissningsvis så drar de in åtminstone 500 miljoner i sköna vinstpengar på analognätet. Jag tror inte att de kommer att skrota det innan de kommit på nåt sätt att garantera sig samma intäkter.

Så bra skrivet att jag inte kunnat göra det bättre själv :D
Investeringarna senaste åren har sjunkit från 851 mille 2007 , till 680 mille 2010 och dom segar verkligen med redovisningen för 2011 den brukar komma i februari,men säker på det är ännu mindre nu.

Redigerat av Unregistered40562de1, 11 mars 2012 - 12:16.


#2385

Postad 11 mars 2012 - 12:15

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Jo det är säkert så att ComHem tjänar pengar på det analoga grundutbudet men även Telia tjänade pengar på fast telefoni en gång i tiden. :)
Frågan är då om det inte skulle gå lika bra att kollektivansluta bostadsrättsinnehavare och hyresgäster till ett digitalt nät istället. Och alltså avveckla det analoga grundutbudet - så när som på SVT1 och SVT2 som t v måste finnas i analog form i antennuttaget.
Alla behöver någon form av tv-signal in i lägenheten och få har möjlighet att ordna detta på egen hand om de bor i flerfamiljshus. Ett digitalt nät innebär att fler kanaler kan få plats där de analoga kanalerna tidigare bredde ut sig. Dessutom ger det digitala nätet möjlighet till ytterligare kanalutbud, tjänster som On Demand och framför allt HD-kanaler.
Kunde man skrota det analoga marknätet så borde samma förutsättningar finnas för det analoga kabelnätet. Jag kan inte se att det finns större behov av analoga kanaler i flerfamiljshus än i villor och fritidshus.

#2386

Postad 11 mars 2012 - 12:41

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Jag bor i ett kommunalägt bostadsbolag med över 6000 lgh och vi har ett stadsnät som då också ägs av kommunen men tror ni att dom samarbetar o kopplar upp stadsnätet till oss? Nehedå vi får sitta och titta på när stadsnätet kopplas upp runt om i staden till villor etc men inte kommunens egna lägenheter... så fungerar sverige idag.Dom sitter hellre på sitt ******** gamla analoga kabelnät så vi får betala högre hyror och comslem tjänar GROVA pengar...sicken byråkrati.

#2387

Postad 11 mars 2012 - 20:23

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Jo det är säkert så att ComHem tjänar pengar på det analoga grundutbudet men även Telia tjänade pengar på fast telefoni en gång i tiden. :)
Frågan är då om det inte skulle gå lika bra att kollektivansluta bostadsrättsinnehavare och hyresgäster till ett digitalt nät istället. Och alltså avveckla det analoga grundutbudet - så när som på SVT1 och SVT2 som t v måste finnas i analog form i antennuttaget.
Alla behöver någon form av tv-signal in i lägenheten och få har möjlighet att ordna detta på egen hand om de bor i flerfamiljshus. Ett digitalt nät innebär att fler kanaler kan få plats där de analoga kanalerna tidigare bredde ut sig. Dessutom ger det digitala nätet möjlighet till ytterligare kanalutbud, tjänster som On Demand och framför allt HD-kanaler.
Kunde man skrota det analoga marknätet så borde samma förutsättningar finnas för det analoga kabelnätet. Jag kan inte se att det finns större behov av analoga kanaler i flerfamiljshus än i villor och fritidshus.


Ja, ur ett kundperspektiv så har du ju såklart rätt att det skulle vara den bästa lösningen, men jag förmodar att Comhem har räknat på det och kommit fram till att de skulle få in mindre pengar då. Någon annan orsak kan jag inte se till att de klamrar sig fast vid det.

Jämförelsen med det analoga marknätet haltar lite då det inte genererade några intäkter men däremot säkert kostade en del i underhåll. Allt analogt där ingick ju i TV-avgiften och den är ju samma även efter släckningen av det analoga nätet.

#2388

Postad 12 mars 2012 - 11:12

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Livesändningar via viaplay har rätt mycket att önska. Nu har jag bara Superbowl i friskt minne, men usel kvalitet som inte duger till en TV och dessutom programvaran krashade minst 2-3 ggr under sändningen, nej du, gör om gör rätt.

#2389

Postad 12 mars 2012 - 18:38

Unregistered1c93ff53
  • Unregistered1c93ff53
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Livesändningar via viaplay har rätt mycket att önska. Nu har jag bara Superbowl i friskt minne, men usel kvalitet som inte duger till en TV och dessutom programvaran krashade minst 2-3 ggr under sändningen, nej du, gör om gör rätt.

Hmm, ville bara kolla vilket viaplay du reggade för att kunna se PremierLeaguematcherna.
Jag fick en kod, men sen vill jag ju inte drabbas av extraavgifter för att det som har hänt med 1600 matcherna på lördagar.
:-)

Redigerat av Unregistered1c93ff53, 12 mars 2012 - 18:38.


#2390

Postad 13 mars 2012 - 10:20

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Jag tecknade viaplay för att kunna se Superbowl, vilket var bortkastade pengar. Vad gäller just Comhem-dealen här har jag ingen aning.

#2391

Postad 15 mars 2012 - 02:32

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Ser att det inte längre verkar vara någon från ComHem som svarar här så tråden kanske borde flyttas/byta namn/läggas ner?

Har varit bortrest ett tag så helt missat Premier League förändringen.

För mig personligen så har ju Premier League HD med de engelska kommentatorerna varit en stor del av behållningen. Om jag fattar det rätt försvinner ALLA direktsända matcher (inte bara lördagar kl 16) från den kanalen vilket då gör den helt meningslös.

Att sen erbjuda viaplay som kompensation med dess urusla kvalite är ju ett hån mot alla HD tittare. För att inte tala om att man förmodligen kommer att försöka låtsas att det regnar när ligan börjar i höst trots att många har bundna kontrakt som gäller över nästa år också.

Kommer i brist på bättre att ta de 10 koderna för viaplay men kommer det ingen kompensation (lämpligen en gratismånad för det paketet man har) för nästa år så blir det uppsägning.

Är ju för j-vligt att en snål pubägare i England ska få förstöra för så många. Tyvärr är de ju mest vi stackars svenskar som drabbas så uppmärksamheten i resten av världen är ju inte så stor.

#2392

Postad 15 mars 2012 - 07:27

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Egentligen är väl förbudet att över huvud taget sända livematcher i Viasat Premier League HD mer upprörande för oss som kunder hos ComHem än att några direktsändningar kl 16 på lördagarna försvinner (i synnerhet som ComHem saknar Xtra-kanalerna).
Verkar som konsekvenserna för Premier League HD först nu har uppenbarats eftersom så mycket fokus lagts på restriktionerna kl 16 på lördagarna. Informationen från Viasat:
http://www.viasat.se...-premier-league
kan ju läsas som att förändringarna bara gäller kl 16 på lördagar även när det gäller Viasat Premier League HD. Det står ju faktiskt:
"Alla övriga matcher från Premier League kommer sändas såsom vanligt, det är endast matchen kl. 16.00 på lördagarna som påverkas."
Många läste nog den här meningen utan att tänka på vad det egentligen står:
"Från och med lördag kommer Viasat Premier League HD inte längre sända livematcher utan endast repriserade matcher."

FAPL förhindrar nu direktsändningar till utlandet med brittiska kommentatorer. Man måste komma ihåg att redan möjligheten för utländska bolag att sända mer än en match på lördagarna är en eftergift från FAPL - brittiska bolag får bara sända en enda match direkt på lördagarna och inte någon match alls kl 3 PM (svensk tid kl 16).

#2393

Postad 15 mars 2012 - 12:51

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

FAPL förhindrar nu direktsändningar till utlandet med brittiska kommentatorer. Man måste komma ihåg att redan möjligheten för utländska bolag att sända mer än en match på lördagarna är en eftergift från FAPL - brittiska bolag får bara sända en enda match direkt på lördagarna och inte någon match alls kl 3 PM (svensk tid kl 16).


Så är det ju men samtidigt har man ju sålt rättigheterna under förevändning att de kan sändas så. Finns ju en anledning till att de får in mångmiljardbelopp i pund från utlandet. Det är inte att sända tre matcher i veckan för då hade väldigt få i övriga världen betalt motsvarande ett par hundra kronor i månaden till kabeloperatörerna och då hade dessa inte kunnat betala alla dessa miljarder.

Kan det verkligen vara lönt att riskera dessa miljarder för att en (eller i förlängningen kanske ett par hundra) pubar inte ska börja använda grekiska sändningar. Pubarna gör ju det för att tjäna några tusen om året. Det blir ju dock totalt väldigt små summor. Premier League får ju indirekt pengar från t.ex. Grekland istället då värdet på rättigheterna där bör gå upp om värdet i Storbrittanien går ner. Skulle det vissa sig bli mer så kunde man väl på ett enkelt sätt skrivit in i avtalet att för varje engelsk pub som köpt ett abonemmang från Grekland (eller annat land om de används) så får dom som köpt rättigheterna i Grekland betala värdet av dessa abonnemang i extra avgift till Premier League. Problemet löst utan att det behöver drabba tredje part.

Redigerat av Unregistered81406615, 15 mars 2012 - 12:54.


#2394

Postad 15 mars 2012 - 13:25

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Det grekiska programkortet har blivit en elefant i porslinsbutiken. Nu är det fritt fram för alla i Storbritannien att använda programkort från andra EU-länder för satellitmottagning.
FA har värnat om Sky Sports monopol på sändningar från PL och naturligtvis inte haft något emot att Sky låter pubar och sportbarer visa matcher i direktsändning bara de betalar för sig genom avtal med Sky. Det har ju varit en viktig komponent när Sky köpt rättigheterna.
Dessutom har bruket av utländska programkort blivit ganska utbrett i Storbritannien även bland privatpersoner - bl a Viasat har haft många kunder i Storbritannien som tagit del av utbudet på Xtra-kanalerna. Detta har gjort att FA måst ta en position till förmån för Sky som ju betalat bra för sitt exklusiva avtal.
FA skulle helst vilja slippa direktsända matcher i Storbritannien för att fylla upp arenorna bättre även när det inte är topplag som spelar. Men man är också intresserade av att få betalt för tv-rättigheterna så det är ett dilemma. Nu har man alltså infört begränsningar i tv-utbudet varvid även andra länder drabbas. Detta är logiskt eftersom det just är satellit-tv operatörer i andra länder som rubbat monopolsituationen i Storbritannien.
Synd att även utländska kabel-tv kunder ska behöva drabbas eftersom de inte utgör något hot mot Sky och inte heller mot publiktillströmningen på de brittiska arenorna.

#2395

Postad 15 mars 2012 - 20:05

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Com Hem utnämnd till årets Fair Shop:
"Com Hem har gett kunderna på fairshopping.se snabb och korrekt hjälp med inlyssnande och personligt tonläge – oberoende av vem i teamet som svarat. Att Com Hem byggt en kultur för kundservice i sociala medier har gett dem utmärkelsen 2011 års Fair Shop.”
http://www.comhemblo...rets-fair-shop/
:o

#2396

Postad 16 mars 2012 - 11:06

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Nu kommer ju den stora frågan bli: Hur mycket pengar kommer SKY tappa pga restriktionerna gentemot andra länders sändningar? För jag antar att till exempel Viasat har betalat SKY en liten peng för att få visa matcherna?
Om detta nu gäller EU, eftersom det är EU domstolen, så antar jag att man får börjar göra som man gjorde förr, streama asiatiska kanaler som fortfarande får lov att visa dom.

För min del kan jag ju säga att mitt Viasat Sport HD paket hos Comhem inte kommer finnas kvar efter bindningstidens slut, säkert många fler som gör samma sak.

#2397

Postad 17 mars 2012 - 10:27

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
SVT2 HD är inte längre med i mitt HD-utbud, nån som har samma problem?

#2398

Postad 17 mars 2012 - 11:27

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

SVT2 HD är inte längre med i mitt HD-utbud, nån som har samma problem?

Det verkar ha hänt något.
Jag har SVT2 på kanalplats 86 men bara i SD på min Humax HD PVR.
I mina andra box där tvilllingkortet sitter finns SVT2 i EPG men inte med HD-markering
men det är svart på kanalplats 86. Jag har startat om boxen men får ingen bild ändå.
Som vanligt står det inget under Driftinformation på ComHems hemsida.
Såg på ComHems twitter att en kund hade haft svart på SVT2 HD i flera dagar...

#2399

Postad 17 mars 2012 - 14:49

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Här på Tågaborg i Helsingborg finns TV2 HD som vanligt (tyvärr) och sänder uppskalade dussinprogram på kanalplats 86.

Ganska naturligt att Comhem inte längre är aktiva i tråden. De har nog inga svar eller argument att komma med. Ett bolag som kapar åt sig pengar köksvägen samtidigt som de höjer priser i samband med försämringar kan omöjligen ha något vettigt att komma med.
Inte omöjligt att de fått order från högre ort om att tillsvidare vara inaktiva i detta forum.

Dock ska Comhem ha beröm för sitt internet som är stabilt och pålitligt.
Jag har alltid blivit trevligt och sakligt bemött av kundtjänst. Finns så klart även ljusglimtar vilket är viktigt att belysa :)

/Mats K

#2400

Postad 17 mars 2012 - 15:12

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Här på Tågaborg i Helsingborg finns TV2 HD som vanligt (tyvärr) och sänder uppskalade dussinprogram på kanalplats 86.
...
/Mats K

Vilken upplösning står det på SVT2 HD? Har du 720p eller 576i ?
Jag har enbart SD-kvalitet dvs 576i på kanalplats 86 på min Humax HDPVR.
I den andra boxen är det som sagt svart.

Edit: Enligt ComHem Twitter ska detta vara ett "känt problem" med SVT2 HD.
I Humax CXHD-5000C fungerar inte SVT2 HD alls. Man får gå till kanalplats 2.
I övriga boxar får man SD-kvalitet 576i på kanalplats 86.
Framgår inte varför det är så eller när man tänker sig att det hela ska bli fixat.
Så mycket för "kultur för kundservice i sociala medier"!

Redigerat av Unregistered558ade6e, 17 mars 2012 - 15:21.




2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.