Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

PerlistenAudio

64 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 januari 2022 - 17:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlĂ€gg
  • 0

Det som Àr lite svÄrt Àr att man inte riktigt vet vilken bitrate en konsert har innan man testat, för det stÄr vÀldigt sÀllan denna information frÄn sÀljarna. DÀremot finns det en del info pÄ forum och liknande som listar "filmer" med bra ljud. Oavsett sÄ Àr min upplevelse hittils att DTS HD MA alltid lÄter bÀttre Àn diton pÄ DVD, men detta betyder inte att alla lÄter bra, jag har flera med Master ljud som lÄter burkigt osv, sÄ hittils Àr det fortfarande de usual suspects som lÄter bÀst dvs Rolling Stones, Pink Floyd, David Gilmore, Roger Waters, Niel Young och för det mesta Eric Clapton.

 

Klangen frÄn högtalarna har ju samma karaktÀr oavsett bitrate - gentemot annan högtalare, men med mera detaljerade högtalare sÄ kan man bÄde njuta Ànnu mer av detaljer frÄn bra material, men ocksÄ lÀttare höra brister i dÄligt material.

 

Även om jag har bĂ„de LP och massa Bluray sĂ„ blir det ju mest streamat bĂ„de film och musik i hemmet av samma grund som du beskriver, och det viktigaste Ă€r ju att man njuter det material som man trivs med, annars sitter vi allihop och bara hör pĂ„ japansk hĂ„rdrock eller vilken genre det nu var som överlag hade bĂ€st ljud  :lol: 



#52

Postad 16 januari 2022 - 01:58

Anton
  • Anton
  • ForumrĂ€v

  • 731 inlĂ€gg
  • 0

Fantastiskt inlĂ€gg med information Demon Slayer, tack :). Återkommer lĂ€ngre ned i mitt inlĂ€gg med det.

Min "största" kÀlla Àr Spotify, dÀr jag har ett par lÄtar som jag lyssnar pÄ.
Sara K
Maria Mena
Och en hel del klassisk musik.

Jag började med detta, nu för en musikÀlskare antar jag att jag syndat en hel del redan nu :). Ber om ursÀkt dÀr.
Jag Àr en smÄbarnsförÀlder med tvillingar pÄ 6 Är och en till pÄ 5, bekvÀmast och snabbt Àr bÀst.

Men nÀr jag gick igenom mina vanliga lÄtar pÄ Spotify som jag brukar njuta av sÄ slÀngde jag faktiskt in en konsert ifrÄn Journeys (DVD), och det var hÀr jag satt och log, det var första gÄngen pÄ över 10 Är jag gjorde nÄgot liknande.
Aldrig kÀnt att jag haft tid eller ork för detta pÄ vÀldigt lÀnge.

Men efter ditt inlÀgg och min upplevelse med journeys, Àr jag vÀldigt sugen att bestÀlla hem lite mer musik pÄ skiva, riktigt sugen :).

 
’Stort grattis till ditt nya inköp och att du Ă€r nöjd.

Verkar vara vÀldigt kompetenta högtalare och mÄste lyssna pÄ dom sÄ fort jag fÄr möjlighet.

 

LÀgg inte energi pÄ dryga och nedlÄtande svar.

Ingen annan rÀknar med ett prof. test och du var öppen med hur du jÀmförde.

Du har inget att be om ursÀkt för.

 

Inte lustigt att detta forum dör mer och mer.



#53

Postad 16 januari 2022 - 10:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlĂ€gg
  • 0
@Nimman hĂ€rligt att du Ă€r nöjd och tack för dina synpunkter. Skulle vara kul att höra trĂ„d produkten. Vi fĂ„r ta en "nörd" trĂ€ff framöver, vi Ă€r ju nĂ€stan grannar.Grattis iallafall 😊

Annars kan jag bara hĂ„lla med Anton ovan, bra skrivet👍

Redigerat av mcmike, 16 januari 2022 - 10:41.


#54

Postad 16 januari 2022 - 11:11

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

  • 465 inlĂ€gg
  • 0

Tack Anton :)

Det Ă€r en riktigt rolig resa att göra igenom att uppgradera och fĂ„ till alla detaljer man vill ha :) 

 

Tack mcmike :)

Har ett par gÄnger tÀnk frÄga om att bjuda över dig dÄ du har en hel del kunskap inom projektorer. Jag Àr nöjd med min epson projektor men jag Àr ganska sÀker att jag kan fÄ ut en hel del mer ifrÄn den med rÀtt kunskap.

SÄ en nörd trÀff vore skoj.

 

Off topic:

Överlag sĂ„ tog jag inte riktigt illa vid mig vid kommenterar, men jag sĂ€ger ifrĂ„n nu förtiden för jag vill alltid att man bemöter varandra pĂ„ en vĂ€nligt sĂ€tt.

Jag respekterar de som kör dynavoice till focal 2 miljoners högtalare, alla har vi en budget och det viktigaste Àr att man sjÀlv Àr nöjd.

 

Och Àr det nÄgon som vill provlyssna sÄ Àr det bara höra av er, det blir kaffe, lite skÀllande pÄ ungarna att de ska lugna sig och lite demos i hemmabion :)



#55

Postad 16 januari 2022 - 11:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlĂ€gg
  • 0


LÀgg inte energi pÄ dryga och nedlÄtande svar.

Ingen annan rÀknar med ett prof. test och du var öppen med hur du jÀmförde.

Du har inget att be om ursÀkt för.

 

Inte lustigt att detta forum dör mer och mer.

 

Nu vet jag inte vem du syftade pÄ, men:

 

Mitt inlÀgg var enbart menat som hjÀlp för bÀttre jÀmförelser. Har inte krÀvt nÄgot. Professionella tester finns det ju redan, och det Àr nog ingen av oss hÀr som har resurser för att göra det.

 

https://www.audiohol...s/perlisten-s4b

https://www.audiohol...s/perlisten-s7t

https://www.stereoph...er-measurements

 

Det Àr vÀl sjÀlvklart att man ska fÄ skriva vad man tycker om det man har köpt, lika sjÀlvklart som att folk ska fÄ svara pÄ det, om mÄlet Àr en konstruktiv diskussion dÄ.

 

 

SjÀlvklart hade jag velat jÀmföra dem sida vid sida, men jag var tvungen att sÀlja dem innan jag fick mina nya. (Riskabelt, sjukt mycket, lÄg vaken pÄ nÀtterna för detta men jag gjorde det)

 

 

FörstÄr det. Jag hade nog inte vÄgat köpa utan att lyssna först. ;)

 

Men baserat pÄ tester av snarlika modeller verkar de ju vara riktigt bra iaf. Ska bli intressant att lyssna pÄ de nÀr/om Hembiobutiken har de i butik.


Redigerat av Ageve, 16 januari 2022 - 11:16.


#56

Postad 16 januari 2022 - 16:05

BlÄtand
  • BlĂ„tand
  • MĂ€stare

  • 3 140 inlĂ€gg
  • 0

@Nimman: Tycker dessa Àr bÄde snygga och intressanta men har en frÄga.
Har du kunnat skaffa dig nÄgon uppfattning om hur dessa fungerar beroende pÄ lyssnings avstÄndet, vad hÀnder t.ex. med ljudbilden pÄ typ 2.5-3 m?

 



#57

Postad 16 januari 2022 - 16:36

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

  • 465 inlĂ€gg
  • 0

@Nimman: Tycker dessa Àr bÄde snygga och intressanta men har en frÄga.
Har du kunnat skaffa dig nÄgon uppfattning om hur dessa fungerar beroende pÄ lyssnings avstÄndet, vad hÀnder t.ex. med ljudbilden pÄ typ 2.5-3 m?

Det Àr en sak jag tÀnkt nÀmna men inte mÀtt upp Àn. Bara sett indikationer ifrÄn dirac samt att jag upplever att de behÄller liknande dB pÄ avstÄnd och plats.
Dvs min frÀmre soffrad hÄller vÀldigt lika frekvens och dB pÄ samtliga 3 platser.

Tror det Àr dÀrför jag uppskattar dem sÄ mycket, för jag tar gÀrna en hörnplats i soffan pga reclainer funktionen :).

Edit: NÀr jag hittar tid och energi sÄ ska jag mÀta det.

Redigerat av nimman, 16 januari 2022 - 16:36.


#58

Postad 17 januari 2022 - 19:06

BlÄtand
  • BlĂ„tand
  • MĂ€stare

  • 3 140 inlĂ€gg
  • 1

Gör gÀrna det, kan ju vara intressant att veta för den som Àr spekulant.
TÀnker eftersom de designats för att uppfylla speckraven för en THX klassning som stÀller krav pÄ att de skall kunna fylla stora lokaler och fungera pÄ lÄnga lyssningsavstÄnd. Skulle ju kunna vara sÄ att de lÀmpar sig mindre bra pÄ korta avstÄnd vilket förmodligen relativt mÄnga har.
  



#59

Postad 17 januari 2022 - 20:04

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

  • 465 inlĂ€gg
  • 0

Gör gÀrna det, kan ju vara intressant att veta för den som Àr spekulant.
TÀnker eftersom de designats för att uppfylla speckraven för en THX klassning som stÀller krav pÄ att de skall kunna fylla stora lokaler och fungera pÄ lÄnga lyssningsavstÄnd. Skulle ju kunna vara sÄ att de lÀmpar sig mindre bra pÄ korta avstÄnd vilket förmodligen relativt mÄnga har.
  

 

Absolut, ska försöka göra det. (kommer dröjja en stund, födelsedagskalas stundar i ett par helger framöver)

Kom ihÄg att det Àr ifrÄn Reference serien jag har sÄ de Àr endast dominus klassade som sourround högtalare.



#60

Postad Idag, 11:03

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 678 inlĂ€gg
  • 0

LÀnge sen det var ngn fart i denna trÄd, sÄ hivar in ett inlÀgg! Perlisten nya serie av subwoofers i R-serien med enkelelement finns att köpa hos HBB! De spÀnner Ànda upp till 18" och jag hoppas de gÄr att provlyssna under Äret. Ett lite mer ekonomiskt alternativ till d-serien samt ocksÄ om man vill ha 18".



#61

Postad Idag, 12:01

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

  • 465 inlĂ€gg
  • 0

HĂ€r vaknar jag till liv igen :).

Den nya 18" ser vÀldigt intressant ut och det Àr nÀstan sÄ jag tÀnker "man skulle vÀntat in dessa". Men aah jag fÄr vara nöjd, jag Àr nöjd med ljudet ÀndÄ.
Jag hoppas jag kan skaka av mig tanken att sÀlja min 15" och ta 18", lÀst och jÀmfört specifikationer.

NÄgon med mer kunskap som kan rada upp vad som Àr bÀttre/sÀmre med D15s vs R18?



#62

Postad Idag, 13:17

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 678 inlĂ€gg
  • 0

D15s ser ut att ha ett kraftfullare slutsteg. Det Àr aldrig fel med mkt mos. R18 har Ä andra sidan mer konarea och kan flytta mer luft. Borde ge lite mer taktil kÀnsla.



#63

Postad Idag, 17:43

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 68 inlĂ€gg
  • 0
D15s har lÀngre slaglÀngd 30mm mot R18s 23.7mm.
SÄ det Àr inte en avsevÀrd skillnad i luftflyttnings kapacitet.

SÄ jag hade haft kvar D15s. DÄ det ser ut att vara bÄde ett bÀttre element och slusteg.

Men visst 18" Àr alltid coolt..

#64

Postad Idag, 17:52

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 678 inlĂ€gg
  • 0
Jag hade heller inte övervÀgt att byta frÄn d15s till r18. Gissar att d15s har kvalitéer som r18 inte har. De ska vÀl lösa olika saker.

#65

Postad Idag, 17:54

nimman
  • nimman
  • LĂ€rjunge

  • 465 inlĂ€gg
  • 0

Japp det Àr vÀl lite sÄ jag tÀnker. Skulle vara kul att prova för den goda sakens skull.

Men basen som dessa d15s producerar, har jag svÄrt att tÀnka mig Àr sÀmre...men tanken Àr kul:)





8 anvÀndare lÀser detta Àmne

7 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar


    beatelund, STiFLR, genstruktur, sallemander, Mr_Dan, MK, nimman
  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.