Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ASUS EeeBox PC EB1012

303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 14 januari 2010 - 18:22

Hans_Lindkvist
  • Hans_Lindkvist
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Någon som vet how windows levereras med till burken, förinstallerat eller separat, och om man kan välja mellan svensk och engelsk windows?


Någon som vet how windows levereras med till burken, förinstallerat eller separat, och om man kan välja mellan svensk och engelsk windows?

#102

Postad 15 januari 2010 - 19:35

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Jo för jag tänkte skaffa en EB1012 och en NAS som jag tänkte fylla med ett stort bibliotek av HD-filmer. Hårddisken i EB1012:an blir då lätt fylld :D

Jag tror att vi har lite förvirring runt terminologin. Streaming för mig är när en programvara skickar en ström till en klient, typ Voddler. Det du vill göra är att läsa en fil över nätverket och samtidigt spela upp den. Lite som skillnaden mellan pull och push för dom som var med innan Web 2.0... :) Det enda som är viktigt då är att du har en hyfsat jämn dataström och att filöverföringen går fortare än det tar att titta på filen.

Jag har min EB1012 ansluten till samma gigabit-nät som min NAS. Jag tittar utan problem på 1080p-mkv-filer och BluRay-ISO-filer som ligger på NASet men det kräver förstås att du använder program som kan utnyttja ION-grafiken, Atom-processorn är lite för klen för det. Jag kör MPC-HC-codecen för mkv (H.264) och ArcSoft TotalMedia Theatre 3 för BluRay. Senaste Flash och Silverlight fixar även dom strömmande HD-material från YouTube och andra siter.

Däremot tvivlar jag på att det fungerar så bra över det trådlösa nätverket. Även om det ska fungera i teorin så brukar verkligheten sätta krokben för en när DECT-telefonen ringen eller grannen startar micron...

#103

Postad 16 januari 2010 - 00:21

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Någon som vet how windows levereras med till burken, förinstallerat eller separat, och om man kan välja mellan svensk och engelsk windows?


Någon som vet how windows levereras med till burken, förinstallerat eller separat, och om man kan välja mellan svensk och engelsk windows?


Det är en OEM version, som när du starta datorn för första gången så installeras Windows från en partition på HDDn. På min svensksålda burk kunde jag välja sv, dk, no, fi eller en. Har du valt en gång så går det inte att ändra.

#104

Postad 16 januari 2010 - 00:38

Bostongurka
  • Bostongurka
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag tror att vi har lite förvirring runt terminologin. Streaming för mig är när en programvara skickar en ström till en klient, typ Voddler. Det du vill göra är att läsa en fil över nätverket och samtidigt spela upp den. Lite som skillnaden mellan pull och push för dom som var med innan Web 2.0... :) Det enda som är viktigt då är att du har en hyfsat jämn dataström och att filöverföringen går fortare än det tar att titta på filen.

Jag har min EB1012 ansluten till samma gigabit-nät som min NAS. Jag tittar utan problem på 1080p-mkv-filer och BluRay-ISO-filer som ligger på NASet men det kräver förstås att du använder program som kan utnyttja ION-grafiken, Atom-processorn är lite för klen för det. Jag kör MPC-HC-codecen för mkv (H.264) och ArcSoft TotalMedia Theatre 3 för BluRay. Senaste Flash och Silverlight fixar även dom strömmande HD-material från YouTube och andra siter.

Däremot tvivlar jag på att det fungerar så bra över det trådlösa nätverket. Även om det ska fungera i teorin så brukar verkligheten sätta krokben för en när DECT-telefonen ringen eller grannen startar micron...




Tack för det utförliga svaret, jag kanske använde mig av fel benämningar men svaret kom ut rätt =)

//Bostongurka

Redigerat av Bostongurka, 16 januari 2010 - 00:39.


#105

Postad 17 januari 2010 - 13:16

limpet
  • limpet
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Fick hem min EB1012 i förrgår och tänkte bara informera om vad jag hitintills har testat och vad jag tycker.

Det är en smidig liten sak. Väldigt tyst men med en irriterande stark blå HD-lampa som jag tejpade över. Nu syns den inte heller så mycket då jag monterade den på baksidan av monitorn. Den lilla datorn ser ut att ha assimilerats av Borg med alla kablar & stickor i sig. :)

Detta är systemet:

  • Samsung 18.5"-skärm i min bokhylla där jag har alla apparater. VGA till den.
  • Philips 42"-TV bredvid bokhyllan. HDMI till den.
  • EB1012 monterad på baksidan av Samsung-skärmen mha medföljande fäste.
  • Deltaco-tangentbord & Logitech-mus med varsin USB-sticka in i EB1012.
  • Ljud ut till min gamla Denon-förstärkare via S/PDIF toslink + medföljande 3.5mm-adapter.
  • Trådlöst nätverk till min Linksys N-router.

Den lilla skärmen använder jag för Spotify och allmän surfning. TV:n använder jag om jag ska se ett längre filmklipp. Jag har egentligen inget behov av att använda skärmarna samtidigt.

Ser jag till att ha TV:n igång och även rätt HDMI-ingång vald så dyker den upp i EB1012. Den försvann ett tag efter att jag hade uppdaterat grafikdrivarna, men efter lite omstartandes och trixande så hittades den igen. Detta kan ha med handskakningen över HDMI att göra antar jag.

Jag har inte använt några avancerade skärminställningar. Min lilla skärm är på 1360x768 och min TV på 1920x1080 full HD. Via skärminställningarna kan jag på EB1012 i Windows 7 välja:

  • Spegla skärmarna: Samma innehåll på bägge skärmarna men det är den mindre som dikterar upplösningen. På min TV blir det 1080-signal men det syns att det är uppskalat.
  • Utvidga skärmarna: Detta skapar en enda stor gemensam yta som delas av skärmarna. Den skärm som är vald till primärskärm får skrivbordet. Med monitorn som primärskärm så blev det en liten 1360x768-yta med feta svarta kanter runtom på TV:n. Med TV:n som primärskärm så blev det 1920x1080 på TV:n och det såg det bra ut på monitorn men jag testade inte så mycket.
  • Visa enbart på en skärm: Välj vilken skärm som ska användas. 1360x768 på monitorn eller 1920x1080 på TV:n.

När jag fick 1920x1080 på TV:n flimrade det lite men jag såg till att välja "PC" som källa på HDMI-ingången och då blev det perfekt. Pixelmappat givetvis och inga overscanproblem.

Jag har inte testat MKV-filer mm. Däremot har jag testat:

  • Spotify: Fungerar bra.
  • Flash: T ex Youtube HD och SVT Play. Funkar bra efter att ha laddat hem 10.1-betan. Dock tycker jag det blir dålig kvalitet på tv3 play och tv6 play? Det hackar av någon anledning.
  • SVT Prima: Fungerar bra men kunde av någon anledning inte få fram kontrollerna som visar på bildkvalitet.
  • Voddler: Fungerar bra. Ser bra ut på TV:n. Skickar ut Dolby Digital optiskt till min gamla Denon.

Slutligen en kommentar angående nätverket. Kör trådlöst och har en dual link N-router men av någon anledning säger uppkopplingens status i Windows 7 bara 65 Mbit/s. Jaja, det duger tills vidare för Internet-material.

Det var allt tills vidare. Jag gillar den här lilla lådan. :)

#106

Postad 17 januari 2010 - 15:02

Bostongurka
  • Bostongurka
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Fick hem min EB1012 i förrgår och tänkte bara informera om vad jag hitintills har testat och vad jag tycker.

Det är en smidig liten sak. Väldigt tyst men med en irriterande stark blå HD-lampa som jag tejpade över. Nu syns den inte heller så mycket då jag monterade den på baksidan av monitorn. Den lilla datorn ser ut att ha assimilerats av Borg med alla kablar & stickor i sig. :P

Detta är systemet:

  • Samsung 18.5"-skärm i min bokhylla där jag har alla apparater. VGA till den.
  • Philips 42"-TV bredvid bokhyllan. HDMI till den.
  • EB1012 monterad på baksidan av Samsung-skärmen mha medföljande fäste.
  • Deltaco-tangentbord & Logitech-mus med varsin USB-sticka in i EB1012.
  • Ljud ut till min gamla Denon-förstärkare via S/PDIF toslink + medföljande 3.5mm-adapter.
  • Trådlöst nätverk till min Linksys N-router.

Den lilla skärmen använder jag för Spotify och allmän surfning. TV:n använder jag om jag ska se ett längre filmklipp. Jag har egentligen inget behov av att använda skärmarna samtidigt.

Ser jag till att ha TV:n igång och även rätt HDMI-ingång vald så dyker den upp i EB1012. Den försvann ett tag efter att jag hade uppdaterat grafikdrivarna, men efter lite omstartandes och trixande så hittades den igen. Detta kan ha med handskakningen över HDMI att göra antar jag.

Jag har inte använt några avancerade skärminställningar. Min lilla skärm är på 1360x768 och min TV på 1920x1080 full HD. Via skärminställningarna kan jag på EB1012 i Windows 7 välja:

  • Spegla skärmarna: Samma innehåll på bägge skärmarna men det är den mindre som dikterar upplösningen. På min TV blir det 1080-signal men det syns att det är uppskalat.
  • Utvidga skärmarna: Detta skapar en enda stor gemensam yta som delas av skärmarna. Den skärm som är vald till primärskärm får skrivbordet. Med monitorn som primärskärm så blev det en liten 1360x768-yta med feta svarta kanter runtom på TV:n. Med TV:n som primärskärm så blev det 1920x1080 på TV:n och det såg det bra ut på monitorn men jag testade inte så mycket.
  • Visa enbart på en skärm: Välj vilken skärm som ska användas. 1360x768 på monitorn eller 1920x1080 på TV:n.

När jag fick 1920x1080 på TV:n flimrade det lite men jag såg till att välja "PC" som källa på HDMI-ingången och då blev det perfekt. Pixelmappat givetvis och inga overscanproblem.

Jag har inte testat MKV-filer mm. Däremot har jag testat:

  • Spotify: Fungerar bra.
  • Flash: T ex Youtube HD och SVT Play. Funkar bra efter att ha laddat hem 10.1-betan. Dock tycker jag det blir dålig kvalitet på tv3 play och tv6 play? Det hackar av någon anledning.
  • SVT Prima: Fungerar bra men kunde av någon anledning inte få fram kontrollerna som visar på bildkvalitet.
  • Voddler: Fungerar bra. Ser bra ut på TV:n. Skickar ut Dolby Digital optiskt till min gamla Denon.

Slutligen en kommentar angående nätverket. Kör trådlöst och har en dual link N-router men av någon anledning säger uppkopplingens status i Windows 7 bara 65 Mbit/s. Jaja, det duger tills vidare för Internet-material.

Det var allt tills vidare. Jag gillar den här lilla lådan. :)



Bra skrivet!
Kommer du på något mer som är värt att ta upp så gör gärna det :)
//Bostongurka

#107

Postad 19 januari 2010 - 20:29

Gothr2
  • Gothr2
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Hur löser ni säkerhetskopian av Windows 7?
Jag trodde man kunde lägga in på nån extern hårddisk eller skicka till nån nätverksenhet.
Programmet säger bara att det inte finns nån brännare installerad på datorn och avslutas.....
Kasst! Hur gör ni med detta?

/Henrik

#108

Postad 20 januari 2010 - 11:03

limpet
  • limpet
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

  • Spotify: Fungerar bra.
  • Flash: T ex Youtube HD och SVT Play. Funkar bra efter att ha laddat hem 10.1-betan. Dock tycker jag det blir dålig kvalitet på tv3 play och tv6 play? Det hackar av någon anledning.
  • SVT Prima: Fungerar bra men kunde av någon anledning inte få fram kontrollerna som visar på bildkvalitet.
  • Voddler: Fungerar bra. Ser bra ut på TV:n. Skickar ut Dolby Digital optiskt till min gamla Denon.


Efter att ha surfat runt lite på den här och andra ION-trådar så verkar det vara problem med Flash från just tv3 & tv6. Viasat verkar köra med en väldigt prestandakrävande plattform med högupplösta menyer. Resultatet blir att det hackar. För min EB1012 spelar upplösningen på video ingen roll eller om det är helskärm eller inte, det hackar ändå. Även flash på kanal5 hackar.

Det känns trist att Youtube HD, SVT Prima, Voddler och HD-material på fil fungerar bra men inte flash på viasat pga av att någon konsult har byggt ett flådigt GUI. En strippad version utan allt lull-lull med enbart ljud & bild hade varit bra.

:)

#109

Postad 20 januari 2010 - 11:47

Makusi
  • Makusi
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Hur löser ni säkerhetskopian av Windows 7?
Jag trodde man kunde lägga in på nån extern hårddisk eller skicka till nån nätverksenhet.
Programmet säger bara att det inte finns nån brännare installerad på datorn och avslutas.....
Kasst! Hur gör ni med detta?

/Henrik


Hej!

Jag undrar precis samma sak! :-)
Hur gör man för att få ut en restore-image externt (utifall hårddisken en dag skulle bli helt korrupt)??
Detta måste ju vara samma "problem" även för små "netbooks" som heller inte har någon DVD-brännare! :-o

Hur gör folk som rullar om OS på denna maskin??

/Makusi

#110

Postad 20 januari 2010 - 13:50

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Det känns trist att Youtube HD, SVT Prima, Voddler och HD-material på fil fungerar bra men inte flash på viasat pga av att någon konsult har byggt ett flådigt GUI. En strippad version utan allt lull-lull med enbart ljud & bild hade varit bra.

Jag kör MediaPortal med pluginet OnlineVideos som ger just ett avskalat gränssnitt utan lull-lull. Från och med version 0.16 har dom med Visat (3, 6, 8, Sport) och dom verkar fungera bra utan hack på min EB1012.

#111

Postad 20 januari 2010 - 15:01

h_liljeqvist
  • h_liljeqvist
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Ser jag till att ha TV:n igång och även rätt HDMI-ingång vald så dyker den upp i EB1012. Den försvann ett tag efter att jag hade uppdaterat grafikdrivarna, men efter lite omstartandes och trixande så hittades den igen. Detta kan ha med handskakningen över HDMI att göra antar jag.

Vilket TV-kort använder du?

Är det någon som lyckats få in Comhem digital-TV till en EB1012 eller EB1501?

/Henk

#112

Postad 20 januari 2010 - 22:21

limpet
  • limpet
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag kör MediaPortal med pluginet OnlineVideos som ger just ett avskalat gränssnitt utan lull-lull. Från och med version 0.16 har dom med Visat (3, 6, 8, Sport) och dom verkar fungera bra utan hack på min EB1012.


Tack tack för tipset! <_<

Efter lite trixande installerade jag MediaPortal, OnlineVideos och SAF för att få till det med codecs, flv splitters och allt vad det heter och då funkade det!

#113

Postad 23 januari 2010 - 09:37

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Hur löser ni säkerhetskopian av Windows 7?
Jag trodde man kunde lägga in på nån extern hårddisk eller skicka till nån nätverksenhet.
Programmet säger bara att det inte finns nån brännare installerad på datorn och avslutas.....
Kasst! Hur gör ni med detta?

/Henrik

Jag hade en eee box b202 tidigare. I kartongen till den låg en återställningsdvd. Kolla bland grejerna i kartongen till b1012, kanske finns en skiva även där?

Hur man skulle installera med denna dvd framgick dock inte, men det gick till slut:
Ta ett usbminne
kopiera över återställningsdvdn till usbminnet mha ett program som gör att usbminnet går att boota ifrån
sätt i usbminnet i datorn
starta sen upp datorns bios (viktigt att usbminnet sitter i datorn när du går in i bios!!),
välj usbminnet i listan av "hårddiskar"
starta om
återställ

Det kluriga var att man var tvungen att sätta i usbminnet först och sedan gå till bios och välja minnet som startenhet. Man kunde inte bara sätta i usbminnet och tro att datorn skulle hitta det (som det står överallt på internet).

#114

Postad 23 januari 2010 - 12:14

Lindfors
  • Lindfors
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Har fixat en EB1012 till brorsan.

Kör senaste ndvidia drivarna för grafikkortet och chipset.
Installerade senaste flash betan, men IE8 hänger sig när jag försöker spela ett youtube klipp.

Ni som fått det att lyckas med HW kodning av flash, kör ni firefox? Vilken av flash betorna installerade ni, den vanliga windows installationen eller activex?

#115

Postad 23 januari 2010 - 22:32

limpet
  • limpet
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Ni som fått det att lyckas med HW kodning av flash, kör ni firefox? Vilken av flash betorna installerade ni, den vanliga windows installationen eller activex?


Jag har för mig att jag var osäker så jag installerade båda två. :)

Prova att högerklicka på flash-klippet och se om det finns någon "Om Adobe Flash Player..."-meny att klicka på i pop-up:en. Det tar dig till en webbsida där du ser vilken version av Flash du kör i webbläsaren.

#116

Postad 28 januari 2010 - 17:21

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Jag tror att vi har lite förvirring runt terminologin. Streaming för mig är när en programvara skickar en ström till en klient, typ Voddler. Det du vill göra är att läsa en fil över nätverket och samtidigt spela upp den. Lite som skillnaden mellan pull och push för dom som var med innan Web 2.0... :P Det enda som är viktigt då är att du har en hyfsat jämn dataström och att filöverföringen går fortare än det tar att titta på filen.

Jag har min EB1012 ansluten till samma gigabit-nät som min NAS. Jag tittar utan problem på 1080p-mkv-filer och BluRay-ISO-filer som ligger på NASet men det kräver förstås att du använder program som kan utnyttja ION-grafiken, Atom-processorn är lite för klen för det. Jag kör MPC-HC-codecen för mkv (H.264) och ArcSoft TotalMedia Theatre 3 för BluRay. Senaste Flash och Silverlight fixar även dom strömmande HD-material från YouTube och andra siter.

Däremot tvivlar jag på att det fungerar så bra över det trådlösa nätverket. Även om det ska fungera i teorin så brukar verkligheten sätta krokben för en när DECT-telefonen ringen eller grannen startar micron..


Vanlig TV fungerar bra att streama med Atom-burkarna, även med klenare grafikhårdvara än Nvidia ION.
Jag har en Eee Top i köket som streamar från en Wlan-router från intilliggande vardagsrum dit det är anslutet en Dreambox KabelTV-mottagare. Det fungerar mkt bra, jag har provat att ha 4 st VLC gående samtidigt på skärmen med var sin TV-kanal och det flyter utan hack. Och det är inget nedsamplat format utan rå DVB-bitström (Transport Stream).

Vill man streama från annan dator är det bästa att ha en router som klarar Gigabitnätverk och sedan ha en central NAS där man lagrar det mesta. Och sedan se till att Eb1012, ASRocken eller vad man nu har som mediacenter har så snabb förbindelse med routern som möjligt, t ex Ethernet-kabel. Som sagt skall man bara streama standard-TV så går det ganska bra med Wifi. Kör man 5GHz är kapaciteten väldigt avstånds-känsligt och känsligt för allt som skymmer fri sikt.
Vanlig 2.4 GHz är oftast bäst om man skall gå mellan våningar och större avstånd.

#117

Postad 28 januari 2010 - 23:14

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Är på jakt efter ett mediacenter för att strömma musik över nätverk, köra spotify, voddler, SVT play etc, och är inne på en EB1012.

Jag har ingen erfarenhet av att använda fjärrkontroll till dator. Går det på något smidigt sätt att klara sig undan med att göra sakerna jag nämnt ovan + att väcka/sätta datorn i standby-läge med enbart en fjärrkontroll (inget mus/tangentbord)?

Jag förstår givetvis att det inte är lätt att söka i spotify utan tangentbord, men jag är mer ute efter enklare funktionalitet som tex att starta en spellista.

Jag har ett trådlöst tangentbord med styrkula, men eftersom jag tänkt använda datorn i vardagsrummet vill jag inte ha tangentbordet liggande framme. Det är däremot ok att ta fram när något behöver konfigureras. Alternativet är att skaffa ett diNovo mini, men det känns lite väl dyrt.

Tips på lämpliga fjärrkontroller mottages gärna! Runt 300kr har jag tänkt mig.

#118

Postad 29 januari 2010 - 07:12

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Är på jakt efter ett mediacenter för att strömma musik över nätverk, köra spotify, voddler, SVT play etc, och är inne på en EB1012.

Jag har ingen erfarenhet av att använda fjärrkontroll till dator. Går det på något smidigt sätt att klara sig undan med att göra sakerna jag nämnt ovan + att väcka/sätta datorn i standby-läge med enbart en fjärrkontroll (inget mus/tangentbord)?

Jag förstår givetvis att det inte är lätt att söka i spotify utan tangentbord, men jag är mer ute efter enklare funktionalitet som tex att starta en spellista.

Jag har ett trådlöst tangentbord med styrkula, men eftersom jag tänkt använda datorn i vardagsrummet vill jag inte ha tangentbordet liggande framme. Det är däremot ok att ta fram när något behöver konfigureras. Alternativet är att skaffa ett diNovo mini, men det känns lite väl dyrt.

Tips på lämpliga fjärrkontroller mottages gärna! Runt 300kr har jag tänkt mig.


Det går säkert att ställa in det mesta av vad du har nämnt. Men det kommer att vara krävande. Jag själv är på precis samma spår. Min Harmoni 555 kommer att klara av det tror jag.

#119

Postad 29 januari 2010 - 17:36

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Det går säkert att ställa in det mesta av vad du har nämnt. Men det kommer att vara krävande. Jag själv är på precis samma spår. Min Harmoni 555 kommer att klara av det tror jag.

Intressant. Hur långt har du kommit? Eller är det fortfarande på planeringsstadiet?

Fungerar det bra att använda fjärren till att starta/stänga/växla mellan program i Windows?

#120

Postad 29 januari 2010 - 19:19

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Intressant. Hur långt har du kommit? Eller är det fortfarande på planeringsstadiet?

Fungerar det bra att använda fjärren till att starta/stänga/växla mellan program i Windows?


Jag har inte testat så mycket. Min laptop har inbyggd IR mottagare och jag har en fjär till den (plus en liten mini fjär som sitter i själva dator). Harmony har jag programmerat så att den ersätter originalfjäret. Vodler och Spotify fungerar bra. Att växla mellan program och stänga av kan jag försöka hinna testa under helgen. Det vill jag också kunna göra när jag köper EEE Boxen. Jag tror att det kan bli ett köp denna månad. Annars får man leva med ett mindre tangentbord. Microsoft Arc ser bra ut.

#121

Postad 30 januari 2010 - 08:59

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag har inte testat så mycket. Min laptop har inbyggd IR mottagare och jag har en fjär till den (plus en liten mini fjär som sitter i själva dator). Harmony har jag programmerat så att den ersätter originalfjäret. Vodler och Spotify fungerar bra. Att växla mellan program och stänga av kan jag försöka hinna testa under helgen. Det vill jag också kunna göra när jag köper EEE Boxen. Jag tror att det kan bli ett köp denna månad. Annars får man leva med ett mindre tangentbord. Microsoft Arc ser bra ut.

Tack för snabbt svar. Låter ju ganska lovande. Återkom gärna när du testat mer. Det börjar klia ordentligt i köptarmen. :(

#122

Postad 30 januari 2010 - 19:43

exiz
  • exiz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
blev väldigt intreserad utav denna nu då jag inte orkar hålla på och koppla in macbooken till tvn hela tiden.
Ska självkalrt ha den som media center köra XBMC är det något jag behöver tänka på ?

tänkte även köpa ett dinovo mini eftersom den saknar bluetooth blir det även en liten usb adapter.

#123

Postad 30 januari 2010 - 20:08

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Fungerar det bra att använda fjärren till att starta/stänga/växla mellan program i Windows?

Det finns en bra profil att lägga till sin Harmony om man vill ha mus och tangentbordsfunktioner.

#124

Postad 30 januari 2010 - 22:48

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Det är nog mest att värmen lättare skall evakuera, som ett konvektor-element eller
en platt-TV. Värme stiger uppåt och drar med sig svalare luft underifrån. Nu finns
visserligen fläkt som hjälper till. Kan hända maskinen går något svalare vertikalt monterad.
Själv tror jag inte den far alltför illa av att prova den liggande i stereobänken. Rekommendationerna
tar väl i beaktande användning i något stekhett kontor vid en strand-bar på Bermudas och svenska vardgsrum
är ett beskedligare klimat. Du får lyssna om fläkten går upp i varv eller så. Känn på höljet om den verkar bli varm.


Någon som har testat att ha den liggande ner utan att få problem?

#125

Postad 31 januari 2010 - 20:01

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar. Låter ju ganska lovande. Återkom gärna när du testat mer. Det börjar klia ordentligt i köptarmen. :)


Haha, det kliar här med!

Jag testade lite olika funktioner som du och jag är intresserade av. Jag måste först säga att jag testade allt på min HP laptop med deras fjär som är tänkt till WMC (och med harmony som är programmerad som HPs). Det gick bra med "vila" och "viloläge". Multimedaiknappar har jag alltid använt i windows mediaplayer och spotify.

Men allt det där är trams. ;) Man skall satsa på RElofssons länk lite längre upp. Jag kunde tyvärr inte testa allt själv då min inbyggda mottagare inte är av samma typ som krävs. Men eftersom man kommer ändå att köpa en ny till Asusen då kan man välja rätt mottagare. Då får man massor av tangentbord/mus funktioner direkt i fjären. MUMS!!! Det blir inga problem att konfigurera en harmony fjär som man vill ha det.

Redigerat av master_of_rock, 31 januari 2010 - 20:02.


#126

Postad 31 januari 2010 - 22:13

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Det finns en bra profil att lägga till sin Harmony om man vill ha mus och tangentbordsfunktioner.

Tackar för länken. Ser klart lovande ut! Detta funkar för alla Logitech Harmony-fjärrar, antar jag?

Haha, det kliar här med!

Jag testade lite olika funktioner som du och jag är intresserade av. Jag måste först säga att jag testade allt på min HP laptop med deras fjär som är tänkt till WMC (och med harmony som är programmerad som HPs). Det gick bra med "vila" och "viloläge". Multimedaiknappar har jag alltid använt i windows mediaplayer och spotify.

Men allt det där är trams. :) Man skall satsa på RElofssons länk lite längre upp. Jag kunde tyvärr inte testa allt själv då min inbyggda mottagare inte är av samma typ som krävs. Men eftersom man kommer ändå att köpa en ny till Asusen då kan man välja rätt mottagare. Då får man massor av tangentbord/mus funktioner direkt i fjären. MUMS!!! Det blir inga problem att konfigurera en harmony fjär som man vill ha det.

Det känns som att det mesta börjar klarna nu. Allt jag är ute efter verkar lösbart. Nu återstår bara den sista pusselbiten. Det verkar inte vara det lättaste att hitta lösa IR-mottagare, och Microsofts variant som nämns i logitech-tråden verkar inte ens tillverkas längre... Någon som har tips på mottagare som skulle fungera?

#127

Postad 01 februari 2010 - 20:17

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Någon som har tips på mottagare som skulle fungera?

Sök på HP MCE WIRELESS USB IR RECEIVER på ebay, jag har inte provat den själv men sett många som rekommenderar den.

#128

Postad 03 februari 2010 - 22:31

Bostongurka
  • Bostongurka
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ni som har haft EB1012 ett tag nu kan väl skriva lite för och nackdelar med den, är ni 100% nöjda?
Funkar allt som ni hade tänkt er?

Tack på förhand!
//Bostongurka

#129

Postad 04 februari 2010 - 07:28

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Ni som har haft EB1012 ett tag nu kan väl skriva lite för och nackdelar med den, är ni 100% nöjda?
Funkar allt som ni hade tänkt er?

Tack på förhand!
//Bostongurka


Läser du genom hela den här tråden och den här också då kommer du att få svar på 99,9% av dina frågor :-)

#130

Postad 04 februari 2010 - 09:23

Bostongurka
  • Bostongurka
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Läser du genom hela den här tråden och den här också då kommer du att få svar på 99,9% av dina frågor :-)



Jag har läst igenom båda trådarna och jag tycker att många skriver att dom ska köpa en eller precis har köpt en och ska testa, nu vill jag höra vad dom tycker efter en tids användande.

#131

Postad 04 februari 2010 - 19:54

Gothr2
  • Gothr2
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Helt grym dator att ha vid TV:n i vardagsrummet. Köpte en optiskt kabel till ljudet med 3,5mm plugg i ena änden och toslink i andra änden så man slipper använda adaptern som är med. Kör HDMI till plasman och måste säga att det är riktigt bra bild. Har faktiskt inget att klaga på.

Den enda nackdelen är väl att operativsystemet inte finns på nån skiva eller USB-minne. Så pajar Windows 7 får jag väl köpa det på nytt....eller nån som har löst det problemet?

/Henrik

#132

Postad 04 februari 2010 - 20:28

abrovink
  • abrovink
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Huj!

Någon som kör Windows Server 2008 på sin Box?

Vore juste att höra om/hur det fungerar =)

#133

Postad 04 februari 2010 - 21:01

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Den enda nackdelen är väl att operativsystemet inte finns på nån skiva eller USB-minne. Så pajar Windows 7 får jag väl köpa det på nytt....eller nån som har löst det problemet?

/Henrik


Kan detta vara lösningen?

Redigerat av master_of_rock, 04 februari 2010 - 21:02.


#134

Postad 05 februari 2010 - 22:26

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Sökt i båda trådarna nu, men jag känner inte att jag har kött på benen nog för att ersätta min nuvarande HTPC.
Mitt utgångsläge: Har en HTPC som klarar allt i mediaväg, på den kör jag Vista MCE som jag fått till att ta precis allt utom BD och HD-DVD som jag har PowerDVD till...m.a.o så käkar den 1080p.mkv.
Problemet: Jag har fullt i tv-bänken och den blir kvar så för att få plats så har jag tittat på denna lilla låda som alternativ.
Mitt dilemma: Förstått att W7 är lite duktigare på format än tidigare MCE, så min fråga således....kan man få den här grunkan att spela allt med kvalité i W7 MCE ?

#135

Postad 06 februari 2010 - 14:35

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Sökt i båda trådarna nu, men jag känner inte att jag har kött på benen nog för att ersätta min nuvarande HTPC.
Mitt utgångsläge: Har en HTPC som klarar allt i mediaväg, på den kör jag Vista MCE som jag fått till att ta precis allt utom BD och HD-DVD som jag har PowerDVD till...m.a.o så käkar den 1080p.mkv.
Problemet: Jag har fullt i tv-bänken och den blir kvar så för att få plats så har jag tittat på denna lilla låda som alternativ.
Mitt dilemma: Förstått att W7 är lite duktigare på format än tidigare MCE, så min fråga således....kan man få den här grunkan att spela allt med kvalité i W7 MCE ?


Ja in med *nix och XBMC.

#136

Postad 06 februari 2010 - 14:42

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Ja in med *nix och XBMC.


Oki, tolkar det som en "nej" då.

#137

Postad 07 februari 2010 - 16:53

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Oki, tolkar det som en "nej" då.


Jag har inte testat med W7, det är enklare i *nix.

#138

Postad 08 februari 2010 - 11:49

Bostongurka
  • Bostongurka
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag har inte testat med W7, det är enklare i *nix.



Vad är nix?

#139

Postad 08 februari 2010 - 22:21

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Vad är nix?


*nix..

Betyder system som bygger på unix/linux.

#140

Postad 08 februari 2010 - 22:41

Bostongurka
  • Bostongurka
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

*nix..

Betyder system som bygger på unix/linux.


Aha, tack för upplysningen =)

#141

Postad 09 februari 2010 - 14:23

Hans_Lindkvist
  • Hans_Lindkvist
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Aha, tack för upplysningen =)


Jag kör Windows 7 och XBMC på min 1012. Jag hade problem med full-HD material eftersom, åtmisntons så vitt jag förstår, den medföljande videospelaren inte uttnyttjade ION's hårsvarustöd. Efter att ha bytt till dsplayer funkar det klockrent.

#142

Postad 09 februari 2010 - 17:29

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Grymt sugen på denna.. verkar vara många schyssta personer som svarar på frågor i denna tråd också!

Hur funkar det där med ION processorn, windwos 7 kommer förinstallerat på denna htpc och jag undrar därför vilka mediacenter som utnyttjar ION tekniken i windows 7. Media Portal? XBMC? Jag ätnkte använda media portal så undrar om den utnyttjar detta.. man vill ju inte ha hack när man kollar HD material eller något det hade varit förskräckligt ;)

Undrar även om nån har tvkort för ComHem i sin? Och isåfall om någon vete något kort för det där man kan spela in p hårddisken.

#143

Postad 09 februari 2010 - 22:19

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Grymt sugen på denna.. verkar vara många schyssta personer som svarar på frågor i denna tråd också!

Hur funkar det där med ION processorn, windwos 7 kommer förinstallerat på denna htpc och jag undrar därför vilka mediacenter som utnyttjar ION tekniken i windows 7. Media Portal? XBMC? Jag ätnkte använda media portal så undrar om den utnyttjar detta.. man vill ju inte ha hack när man kollar HD material eller något det hade varit förskräckligt ;)

Undrar även om nån har tvkort för ComHem i sin? Och isåfall om någon vete något kort för det där man kan spela in p hårddisken.


Ang. XBMC läs inlägget ovan ditt eget.

#144

Postad 09 februari 2010 - 22:44

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Ojdå, skrev jag med XBMC, ops ;) Det var inte meningen då jag sett inlägget hehe. Någon som vet hur det ligger till med mediaportal?

#145

Postad 10 februari 2010 - 09:17

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Ojdå, skrev jag med XBMC, ops :) Det var inte meningen då jag sett inlägget hehe. Någon som vet hur det ligger till med mediaportal?

Jag kör MediaPortal på min och det handlar bara om att se till så att man kör rätt codecs. Jag fuskar och använder Windows 7 Codecs, där är det lätt att ställa in att MPEG2 ska använda Microsofts decoder och att MPC-HC ska ta hand om H.264. Då rullar både SD och HD-material på utan problem medan ArcSoft Total Media tar hand om BD.

#146

Postad 11 februari 2010 - 08:44

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Kan vara ett alternativ

Redigerat av master_of_rock, 11 februari 2010 - 08:45.


#147

Postad 11 februari 2010 - 15:19

Unregistered5ae3e7fd
  • Unregistered5ae3e7fd
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Ni som har haft EB1012 ett tag nu kan väl skriva lite för och nackdelar med den, är ni 100% nöjda?
Funkar allt som ni hade tänkt er?

Tack på förhand!
//Bostongurka

Har haft min 1012a i par månader nu, en av de bäst prylarna jag köpt.

Största fördelarna: installation helt problemfri, väldigt tyst (hör den inte alls), lågt pris, snygg och funkar kanon

Mina användningsområden: Spotify, Surf, Filmer sf-anytime, film från extern hd, svt/tv4/tv3 play och alla de sakerna tycker jag 1012an hanterar kanon.
För den pokerintresserade så kör jag flerbords FullTilt Rush Poker och hinner få med statistik från Poker Tracker med acceptabel fördröjning.

Nackdelar:
- Tycker det hackar lite när jag scrollar websidor med mycket content (exvis dn.se), kan vara grafik inställning, kan vara strul med Flash
Annars typ 100% i mina böcker.

Har 1012an (alltid påslagen) inkopplad till en Onkyo 607a, som "kringutrustning" till 1012an har jag ett trådlöst tangentbord (Logitech DiNovo Edge) en "air mouse" (Logitech MX air), har också en Freecoom extern HD på 1.5TB (väldigt tyst).

#148

Postad 11 februari 2010 - 16:45

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Jag kör Windows 7 och XBMC på min 1012. Jag hade problem med full-HD material eftersom, åtmisntons så vitt jag förstår, den medföljande videospelaren inte uttnyttjade ION's hårsvarustöd. Efter att ha bytt till dsplayer funkar det klockrent.


Kan inte hitta vart man ställer in att den ska använda dsplayer?

#149

Postad 11 februari 2010 - 17:21

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Lite vagt förklarat kanske.. saken är att den inte spelar upp. när jag väljer spela upp med dsplayer så får jag ingen bild..ljudet hörs men bilden fryser och musen lämnar spår efter sig då jag rör den. Jag har INTE lagt till path i dsfilterconfig.xml då jag inte vet pathvägen? bör vara det som ställer till det?

Nu hittade jag pathen men då kunde jag itne spara dsfilterconfig.xml filen istället... hur fan fixar man rättigheterna jag har bara 1 användare på datorn och den är jag inne på??

Redigerat av sebbe1891, 11 februari 2010 - 17:29.


#150

Postad 11 februari 2010 - 18:11

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag kör MediaPortal på min och det handlar bara om att se till så att man kör rätt codecs. Jag fuskar och använder Windows 7 Codecs, där är det lätt att ställa in att MPEG2 ska använda Microsofts decoder och att MPC-HC ska ta hand om H.264. Då rullar både SD och HD-material på utan problem medan ArcSoft Total Media tar hand om BD.

Vad väljer du för codecs i MediaPortals config för att köra på dessa codecs? Jag har installerat Windows 7 codecs, men det kommer inte upp några nya val i MediaPortals Config.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.