Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är du intresserad av hörlursförstärkare?

122 svar i tråden

Omröstning: Äger du eller tänker du köpa en hörlursförstärkare? (241 medlem(mar) har röstat)

Äger du eller tänker du köpa en hörlursförstärkare?

1. Ja, jag äger en. (64 röster [26.56%])

Procent av omröstning: 26.56%

2. Nej, men jag tänker skaffa en. (133 röster [55.19%])

Procent av omröstning: 55.19%

3. Nej och det är nog lika bra det. (44 röster [18.26%])

Procent av omröstning: 18.26%

Rösta! Gäster kan inte rösta
Little Dot MK III (DAC:ar & Hörlursförstärkare) 0 9,33 (3) Inga priser
1 relaterade trådar

Skickat 19 juni 2005 - 12:00

Jag undrar hur många som är intresserade av hörlursförstärkare. Det är en av det sista komponenterna i en hifi-anläggning som jag kom i kontakt med och jag tror att det är få som inte är insatta som ens har sett en hörlursförstärkare. Det jag undrar är hur många här på forumet som köper/använder hörlurförstärkare.

Skickat 19 juni 2005 - 19:53

har haft funderingar på att skaffa en men är osäker på hur stor förbättring man kan få just nu använder jag phillips hp 890 som drivs av en yamaha rxv-1400.
tror ni det skulle bli stor förbättring eller behöver man bättre hörlurar för att det ska märkas

rgds
matte

Skickat 19 juni 2005 - 23:05

Märkas lär de göra.Men de lär märkas ännu mer med bättre hörlurar.

Skickat 28 juni 2005 - 12:06

Jag är väldigt intresserad.

Tyvärr finns det inte så många alternativ i vårat avlånga land. Skulle dock kunna köpa en förstärare från 70-80 talet, borde väll ha tillräckligt med drivkraft?

Skickat 28 juni 2005 - 12:28

Frågan är bara hur mycket slitage en så gammal apparat har dragit på sig.

Skickat 28 juni 2005 - 12:37

Gilels Jun 28 2005, 12:28 skrev:

Frågan är bara hur mycket slitage en så gammal apparat har dragit på sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Mm det är frågan B)

Jag är lite intresserad av en Porta Corda mkIII från http://www.meier-audio.de/ .

Överkomligt pris, dessa går ju att lyssna på både hemma och i den portabla om så önskas.

Skickat 05 juli 2005 - 09:08

Nu har jag gått och köpt mig en Porta Corda MKIII och ett par DT880.

Kan ju lägga in en review lite senare om någon är intresserad

Skickat 05 juli 2005 - 12:11

Absolut! Det är ju för att få veta vad andra tycker som jag hänger på forumet så jag ser fram emot dina intryck. :(

Skickat 05 juli 2005 - 20:23

Förvånansvärt få som röstar av de som läst tråden. :(

Jag har länge spanat på denna:

Bifogad fil  Cayin_horlursforstarkare_HA_1A.jpg   37,71K   18 Antal nedladdningar

Bifogad fil  ha_1a_black.jpg   29,1K   16 Antal nedladdningar

Det som hämmar mig är att den saknar fjärr ;)

Skickat 05 juli 2005 - 21:08

Calle..tror du inte ratten har en sådan kvalite så att du blir upphetsad av att röra den eller :(

PowercorD HÄRLIGT MED BEYER!

Skickat 06 juli 2005 - 03:43

Hur många hörlursförstärkare har fjärr? :(

Skickat 06 juli 2005 - 05:59

Har ett PA-1 kort liggandes hemma för montering. För den som är intresserad av diy verkar denna vara ett vettigt bygge. http://www.naqref.com/earamp.html

Mvh // Mattias S

Skickat 07 juli 2005 - 10:13

Kommer få min "setup" i början av nästa vecka, sen måste jag spela in hörlurarna och förstärkaren.

Någon som vet ett bra program att göra detta med? Tex ett program som gör frequency sweeps etc?

Efter detta kommer jag lägga in en review :)

Skickat 09 juli 2005 - 22:56

Gilels Jul 6 2005, 03:43 skrev:

Hur många hörlursförstärkare har fjärr?  :D
Jag vet inga, men varför ska man ha 5 fjärrkontroller på bordet men ingen som funkar till hörlursförstärkaren?

Skickat 03 december 2005 - 22:51

gammal tråd med hur gick det med hörlursförstärkarna jag funderar med på att köpa en nämligen

Skickat 04 december 2005 - 00:03

Citat

gammal tråd med hur gick det med hörlursförstärkarna jag funderar med på att köpa en nämligen
Tråden har visat att det finns ett intresse trots att få har röstat. Det hjälpte när vi stod inför valet att lägga upp hörlursförstärkare på www.ihifi.se. Nu kommer det snart upp fler modeller. :(

Skickat 04 december 2005 - 01:01

jag har röstat nej. jag tycker om att spela för grannarna!

Skickat 06 december 2005 - 03:06

Jag saknar alternativet: Ja, jag har hörlursförstärkare, och jag planerar att köpa fler :P.

Skickat 06 december 2005 - 03:32

Vart kan man köpa läckra rör-hörlursförstärkare?

Gillar den där Cayin och har inget bra alternativ till mina Sennheiser HD-580 som jag gillar.

Bud på att byta till HD-650 för att höra mer skillnad?

Skickat 06 december 2005 - 08:18

Svarade själv Ja, jag har en X-can v.2 med X-PSU och lite kringutrustning.
Personligen tyckte jag att hörlursförstärkare gjorde skillnad för den "muskliga" delen av ljudet, kändes lite tunn innan jag köpte X-can.
Sen är rören som sitter original i x-can ganska "dåliga" så ett byte är att föredra då det gör väldigt stor skillnad för ljudet (menar VÄLDIGT).

Bifogade fil(er)

• Bifogad fil  MF.jpg   102,97K   180 Antal nedladdningar

Det här inlägget har ändrats av Time 06 december 2005 - 08:43

Skickat 06 december 2005 - 10:56

hur gör man när man letar rören, hur vet man var man skall leta? funderar på att köpa en rörförstärkare själv till mina lurar så...

Skickat 06 december 2005 - 11:19

Vad det gäller X-can tweaks har jag använt mig av http://www.rock-grotto.co.uk/xcanpropage.htm.
Att hitta mina rör jag bytte till använde jag google tills jag hittade en kille som kunde få hit dom rören jag ville ha (Mullard E88CC).

Skickat 06 december 2005 - 18:14

tack för info uppskattas

Skickat 10 december 2005 - 15:07

Oberg Dec 6 2005, 03:32 skrev:

Gillar den där Cayin och har inget bra alternativ till mina Sennheiser HD-580 som jag gillar.
Varför kan du inte köpa Cayin HA-1A då?

Skickat 10 december 2005 - 15:24

calle_jr Dec 10 2005, 15:07 skrev:

Oberg Dec 6 2005, 03:32 skrev:

Varför kan du inte köpa Cayin HA-1A då?

<{POST_SNAPBACK}>

Oj vad dåligt jag formulerade mig.

Menar... Vart kan man köpa den läckra Cayin rör hörlursförstärkaren?
Jag vill köpa en sådan för jag har inget "bra"förtärkeri till mina Sennheiser-lurar som jag för övrigt är mycket nöjd med hittils. =)

Nu blev nog formuleringen rätt :)

Skickat 17 december 2005 - 07:24

Vart köper man cayin hörlursförstärkare? Pris?

Skickat 17 december 2005 - 10:08

Oberg Dec 17 2005, 07:24 skrev:

Vart köper man cayin hörlursförstärkare? Pris?

Här finns den:
http://www.ornec.com/products/EU/100083/0/Amplifiers/Product
http://coemaudio.com/newwebsite/
http://www.timaudio.com/

Här är några andra typer:
http://www.ornec.com/products/EU/100083/0/Amplifiers/Product

Skickat 16 januari 2006 - 22:56

• Hmm?
  • Wannabe

• 16 inlägg
Själv är jag mycket sugen på en Harmony Design Ear 90.. Har fått riktigt bra recensioner men tyvärr har jag inte haft tillfälle att lyssna på den själv än. Får åka upp till Göteborg nån dag och fixa det... Snygg är den också

Bifogad fil  ear90_big_silver.jpg   70,82K   4 Antal nedladdningar

Skickat 16 januari 2006 - 23:24

• tb303
  • Music for the new generation

• 3 392 inlägg
Här är min minianläggning som jag är mycket nöjd med, fast de kostar ju en slant eller två....

Postad bild

Mera bilder finns i mitt galleri för de som är intresserade :)

Edit: glömde skriva att jag sitter och lyssnar i dem nu, låter väldans bra :)

Det här inlägget har ändrats av tb303 16 januari 2006 - 23:27

Skickat 18 mars 2006 - 19:00

• xict
  • Wannabe

• 47 inlägg
funderar på att skaffa hörlurar till min anläggning men skanar hhurlursutgång så jag antar att enda lösningen är att skaffa en hörlursförstärkare. men, hur ansluter man den, ligger den mellan signalkällan och den vanliga föratärkaren?... om detär så det går till, påverkas signalen som når fram till förstärkaren på något vis?

Skickat 18 mars 2006 - 22:11

Du kopplar den helst direkt till källan men kan använda utgångar från förstärkaren för att komma åt kanalväljaren. Om du placerar hörlursförstärkaren direkt efter källan kommer det att ske en färgning (hörbar eller ej) och det beror helt på kvaliteten på hörlursförstärkaren hur stor den eventuella skadan blir. Om du placerar hörlursförstärkaren efter den ordinarie förförstärkaren i kedjan kommer du att få dennes degradering med dig i hörlurarna.

Det är inte alla hörlursförstärkare som har utgångar men jag kan tipsa om att G&W har två varianter som båda har utgångar. De fungerar alltså som försteg med endast en utgång och en väldigt bra hörlursutgång. ;)

Skickat 19 mars 2006 - 12:35

Min åsikt:
Hörlursförstärkare måste vara den mest meningslösa saken som någonsin tillverkats.

Anledning:
Vill man finlyssna gör man det genom högtalare, hörlurar når aldrig upp till högtalares kapacitet.

Skickat 22 mars 2006 - 15:46

Lukassvensson Mar 19 2006, 12:35 skrev:

Min åsikt:
Hörlursförstärkare måste vara den mest meningslösa saken som någonsin tillverkats.

Anledning:
Vill man finlyssna gör man det genom högtalare, hörlurar når aldrig upp till högtalares kapacitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Men man kan ju komma undan billigare? Om jag ska köpa resterande i mitt system så skulle det kosta drygt 50.000 kr... front systemet e jag super nöjd med! men jag vill ha något grymt i hörlur väg så man slipper störa grannar m.m när man ser på film.

kan man ansluta flera hörlurar in till hörlurförstärkaren?

Jag tänkte mig först dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=20393

Är det klokare att istället köpa en hörlurförstärkare för sig och investera i andra hörlurar?
Kom gärna med förslag och tips, vill ha riktigt bra grejer så man blir nöjd.

//Johan

Skickat 22 mars 2006 - 21:16

tb303 Jan 16 2006, 23:24 skrev:

Här är min minianläggning som jag är mycket nöjd med, fast de kostar ju en slant eller två....

Postad bild

Mera bilder finns i mitt galleri för de som är intresserade ;)

Edit: glömde skriva att jag sitter och lyssnar i dem nu, låter väldans bra  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det står inte vad den kostar elr var man kan köpa den ju ;)
Och så kommer man inte åt dina bilder :/

//Johan

Skickat 22 mars 2006 - 21:43

Hmm? Jan 16 2006, 22:56 skrev:

Själv är jag mycket sugen på en Harmony Design Ear 90.. Har fått riktigt bra recensioner men tyvärr har jag inte haft tillfälle att lyssna på den själv än. Får åka upp till Göteborg nån dag och fixa det... Snygg är den också

Bifogad fil attachmentBifogad fil attachment

<{POST_SNAPBACK}>

Den såg bra ut och diskret, vad kostar den? och var finns den?

//Johan

Skickat 22 mars 2006 - 22:00

sparris Mar 22 2006, 21:43 skrev:

//Johan

Det är Harmony Design som säljer dom. Harmony Design EAR90

Pris från 3600 kr tror jag. Jag har en sådan med balanserade ingångar och den trivs väldigt bra tillsammans med mina hörlurar (Sennheiser HD650).

Skickat 23 mars 2006 - 19:45

joakim99 Mar 22 2006, 22:00 skrev:

sparris Mar 22 2006, 21:43 skrev:

//Johan

Det är Harmony Design som säljer dom. Harmony Design EAR90

Pris från 3600 kr tror jag. Jag har en sådan med balanserade ingångar och den trivs väldigt bra tillsammans med mina hörlurar (Sennheiser HD650).

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man koppla in typ 3 st hörlurar i den? tänkte om man kollar på film och så, så att alla får njuta till 5.1 ljud :P

Skickat 24 mars 2006 - 08:28

Är det någon som har erfarenheter av Pro-Ject Head Box Mk II? Tycker det verkar vara en rätt prisvärd hörlursförstärkare.
http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpa...D317%26menu%3D1

Skickat 01 april 2006 - 20:35

• szoze
  • Användare

• 227 inlägg

Min åsikt:

Anledning:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag respekterar din åsikt, men din anledning håller inte alls.

Det här inlägget har ändrats av szoze 01 april 2006 - 20:37

Skickat 01 april 2006 - 20:39

szoze Apr 1 2006, 21:35 skrev:

Min åsikt:

Anledning:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag respekterar din åsikt, men din anledning håller inte alls.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här finns flera anledningar att ha en hörlursstärkare.

Och ang ljudet så får du köpa ganska dyra högtalare om du ska nå upp till tex Sennheisers HD650 ljud , finlyssna är ju förövrigt grymt bra i ett par schyssta hörlurar..

Skickat 01 april 2006 - 20:59

Lukassvensson Mar 19 2006, 13:35 skrev:

Min åsikt:

Anledning:

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle ALLDRIG våga säga så här innan jag själv har PROVAT med en kompetent/halvbra hörlursanläggning... Detta är ett typiskt utlåtande som jag brukar höra från folk som aldrig sätt på film med projektor... då brukar det låta något i stil med:

"Bioupplevelse går inte att få hemma..." :D

Nu vet ju inte jag.. du kanske HAR provat? Då faller min teori :rolleyes:

Det "värsta" jag lyssnat på är ett par denonlurar som jag köpte till min bror i 1000:- - klassen... (äldre... kan dem heta hd650 eller nått?) Har man nått att hämta ur dessa genom att genom att använda en dedikerad hörlursstärkare vs. en vanlig hörlursingång på tex en reciever?

//Loofy

Skickat 14 april 2006 - 22:34

• tb303

• 3 392 inlägg

sparris Mar 22 2006, 21:16 skrev:

Det står inte vad den kostar elr var man kan köpa den ju  :)
Och så kommer man inte åt dina bilder :/

//Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, nästan 10 000 är nypriset på hela kalaset, eller 9 000 snarare om man ska vara petig:

X-can V3 för 3500kr.
HD650 för 3500kr.
Clou Cable hörlurskabel 2000kr inkl frakt.

Skickat 24 april 2006 - 16:18

• ZIIC
  • Användare

• 108 inlägg

Fogel70 Mar 24 2006, 08:28 skrev:

Är det någon som har erfarenheter av Pro-Ject Head Box Mk II? Tycker det verkar vara en rätt prisvärd hörlursförstärkare.
http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpa...D317%26menu%3D1

<{POST_SNAPBACK}>

Har beställt en just nu :blink: Får se till helgen om jag inte kan ge lite kommentarer

Skickat 08 maj 2006 - 23:14

• tb303

• 3 392 inlägg
Nu kommer man åt mitt galleri :)

Skickat 14 maj 2006 - 11:33

Är det verkligen nödvändigt med en separat hörlurförstärkare? ja kopplar mina lurar i min gamla HK förstärkare,, finns det inte sånna finneser på de nya förstärkarna eller? :( kan ju tänka mej att det kan va bra om man kör med enbart hörlurar,, men det e det väl ingen som gör?

Skickat 27 mars 2008 - 19:48

Visa inlägghmmmm May 14 2006, 11:33 skrev:

Är det verkligen nödvändigt med en separat hörlurförstärkare? ja kopplar mina lurar i min gamla HK förstärkare,, finns det inte sånna finneser på de nya förstärkarna eller? :P kan ju tänka mej att det kan va bra om man kör med enbart hörlurar,, men det e det väl ingen som gör?

Använder hörlurar minst 80% av tiden vid datorn..

Det här inlägget har ändrats av huggormen 05 juli 2010 - 00:29

Skickat 27 mars 2008 - 20:03

Planerar ett litet DIY-projekt, kanske en M3:a... Fast helst skulle jag vilja ha någon med inbyggd usb-dac. Kanske blir att köpa en liten Total bithead till slut ändå...

Apropå hörlurar så tycker jag det är helt sinnessjukt att det är så lite material som spelas in med binaural-teknik nu när alla ändå springer runt och lyssnar med hörlurar via mp3-spelare...

Skickat 27 mars 2008 - 20:14

Någon som har nåt bra tips på en stärkare till ett par AKG k701 i 2-3000 kr-klassen?

Skickat 27 mars 2008 - 22:59

Visa inläggRilly89 Mar 27 2008, 20:14 skrev:

Någon som har nåt bra tips på en stärkare till ett par AKG k701 i 2-3000 kr-klassen?
Har ett par tips som jag anser riktigt värda att kolla upp mer noga.

Först den jag själv har erfarenhet med K701 och tycker att de var en lyckad kombo

Little Dot Mk4:
http://www.little-tube.com/forum/forums/th...s=1&start=1

Om du inte är ute efter rör så har de även en mycket omtyckt transistor förstärkare som många kommenterat passar ypperligt till K701

Little Dot Mk5:

Och till sist en "outsider", har ingen personlig erfarenhet, bara läst om de som tyckt att den passar ihop med K701

Darkvoice 336i:
http://cgi.ebay.com/New-Version-Darkvoice-...0QQcmdZViewItem

Av dessa kan jag väl främst rekommendera någon av Little Dot förstärkarna då jag haft erfarenhet med Mk4 och nu mer även deras "top of the line" Mk4SE. Superb kundservice och verkligt snabba svar på mail (dock får man räkna med tidskillnader då de är baserade i Hong-Kong). Fick problem med min Mk4 som gick sönder och helt slutade funka, fick då skicka tillbaks den till de i Kina, varpå jag blev återbetald fraktkostnaden tillbaks till de och då valde att uppgradera till Mk4SE när jag ändå hade chansen, och de bjöd dessutom på frakten tillbaks då.

Hursomhelst om du vill veta mer om någon av dessa förstärkare så finns det garanterat enorma mänger att läsa om de på www.head-fi.org/forums som har en bra sökfunktion så det går att hitta massa bra och relevant info.

Och till sist angående trådens fråga så svarade jag "Ja, jag äger en." och som ytterligare person uttryckt så kommer jag troligen skaffa minst 1 till (portabel) och eventuellt i framtiden att man ger sig in på balanserat eller elektrostatare och då måste skaffa speciell förstärkning till dessa :P

Det här inlägget har ändrats av TKvC-SainT 27 mars 2008 - 23:11

Skickat 28 mars 2008 - 00:41

Visa inläggTKvC-SainT Mar 27 2008, 22:59 skrev:

Visa inläggRilly89 Mar 27 2008, 20:14 skrev:

Har ett par tips som jag anser riktigt värda att kolla upp mer noga.

Först den jag själv har erfarenhet med K701 och tycker att de var en lyckad kombo

Little Dot Mk4:

Om du inte är ute efter rör så har de även en mycket omtyckt transistor förstärkare som många kommenterat passar ypperligt till K701

Little Dot Mk5:

Och till sist en "outsider", har ingen personlig erfarenhet, bara läst om de som tyckt att den passar ihop med K701

Darkvoice 336i:
http://cgi.ebay.com/New-Version-Darkvoice-...0QQcmdZViewItem

Av dessa kan jag väl främst rekommendera någon av Little Dot förstärkarna då jag haft erfarenhet med Mk4 och nu mer även deras "top of the line" Mk4SE. Superb kundservice och verkligt snabba svar på mail (dock får man räkna med tidskillnader då de är baserade i Hong-Kong). Fick problem med min Mk4 som gick sönder och helt slutade funka, fick då skicka tillbaks den till de i Kina, varpå jag blev återbetald fraktkostnaden tillbaks till de och då valde att uppgradera till Mk4SE när jag ändå hade chansen, och de bjöd dessutom på frakten tillbaks då.

Hursomhelst om du vill veta mer om någon av dessa förstärkare så finns det garanterat enorma mänger att läsa om de på www.head-fi.org/forums som har en bra sökfunktion så det går att hitta massa bra och relevant info.

Okej, tack så mycket

2 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 2 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.