Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

spela in samtal lagligt?

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 december 2006 - 19:44

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
hade ett sk. medarbetar samtal med min chef för ett tag sedan, kände på mig att det som sades kunde vridas o vändas i resten av personalgruppen, så jag beslutade att spela in hela samtala på 23min med min mobil utan chefens vetskap!

nu är det självklart så att det blivit ännu mera infekterat i personalgruppen och en av mina kollegor motsätter sig allt jag säger jag och chefen kommit överens om etc. så imorrn är det möte,, om han inte ger sig, kan jag använda mig av min fina inspelning som visar att jag har 100% rätt???

eller kan jag få skit för detta, är det absolut sista jag kommer ha som argument om det inte löser sig innan dess..

#2

Postad 17 december 2006 - 20:13

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Det bästa för alla parter är väl att du frågar din chef om du får använda din inspelning av erat samtal?
Går han med på det så är det ju inga som helst problem.
När det gäller telefonsamtal så får man spela in dem om den ena parten vet om det och det kan man ju säga att det är eftersom det är den ena parten som spelar in. Hur det gäller vid samtal såhär vet jag inte men kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda.
Men jag är inte 100% säker på detta. Borde väl gå att googla fram.

#3

Postad 17 december 2006 - 20:16

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
glömde skriva att även chefen har en tagg i sidan till mig, jag är tydligen en besvärlig jäkel..

nåja, om det går så långt att jag inte ser ett vettigt slut på de, så slänger jag fram cd-kopian jag gjort o förklarar vad det är o frågar om vi behöver använda oss av detta eller om vi kan lösa sakerna utan att behöva ta till olika bevisföringsmetoder!

ska googla lite o se...

googlat men hittar bara information där man pratar i telefonen o spelar in.. ej i ett irl samtal

Redigerat av Mikolino, 17 december 2006 - 20:21.


#4

Postad 17 december 2006 - 20:35

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
hittade detta, och tolkar det som att det INTE är olagligt!!


Brottsbalken
(www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.HTM)
9 a §
Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239). Det är olagligt att spela in eller lyssna av (ljud) en konversation där man själv inte deltar. Att filma utan ljud är inte olagligt. Att utan den andra partens vetskap spela in ett samtal där man själv deltar är heller inte olagligt.

#5

Postad 18 december 2006 - 02:51

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Då är det bara att köra på!

//Lorryquai

#6

Postad 18 december 2006 - 13:17

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
OJOJOJOJOJ säger bara OJOJOJOJ vilken cirkus det blev nu! blev tvungen att slänga fram skivan mitt framför ögonen på chefen och hela personalgruppen på ett möte! frågade han flera ggr. om vi inte skulle slutflöra diskussiojnen i enrum men han insisterade på att detta skulle lösas här o nu,

Gick inget vidare för han bara, trodde seriöst han skulle få en hjärtattack när han insåg vilken information jag satt på och hans argument föll pladask..

han kallade till Krismöte med personalchefer osv. för att reda ut, men det ledde bara till ännu mera konflikter och inga parter gick därifrån nöjda! varvid nästa steg är högsta hönset på facket, arb.miljö enheten o ännu mera folk inkopplat...

undrar var detta slutar.....

#7

Postad 18 december 2006 - 13:20

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Sanningen kan vara en besvärlig motståndare... hehe

#8

Postad 18 december 2006 - 13:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
"... and the truth will set you free" :))

Skönt att du bandade samtalet, muntliga överenskommelser gäller bara så länge båda parter kommer ihåg den (i praktiken), men eftersom du bandade samtalet så var det lätt att uppfriska chefens minne ;)

Hoppas vi får höra/läsa fortsättningen.

Redigerat av mikeett, 18 december 2006 - 13:33.


#9

Postad 18 december 2006 - 13:53

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
will keep you guys posted on this, alltid kul med david mot Goliat situationer, känner att jag förhoppningsvis ligger på + sidan och inga lika i mina garderober uppdagas! (har inga vad jag vet)

har varit grus i maskineriet drygt 2 år nu(sedan en stöld på arbetsplatsen uppdagade ca: 5000:-, och de ville mörklägga etc. och jag ville inte vara en del i detta då det kan ligga mig i fatet i framtiden samt att det är omoraliskt o fria folk till höger o vänster, då började jag ses som en obekväm historia och alla möjliga metoder har arbetas fram för att stöta bort mig men utan resultat då jag satt stopp för deras planer på ett tidigt stadium coh åberopat mina rättigheter etc.),

och nu kulminerar saker & ting, har visat berörda flertalet gånger innan att jag inte är den som viker mg och är påläst med mina argument etc. men ändå lär dom sig inte att jag kan vara en en kugge på hjulet som bejakar sina rättigheter och även skyldigheter..


jag kanske är konstig, riskerar kanske en del referenser och annat i framtiden, men jag tycker sånt här är skitkul:) ( men naturligvis finns det en jobbig mörk sida med, det är JOBBIGT värre)

#10

Postad 18 december 2006 - 15:05

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Bit ihop, kan tänka mig verkligen att det är tungt och påfrestande men jag hade gärna betalat för en ståplats när din chef hörde sig själv grymta om ngt. :)

#11

Postad 18 december 2006 - 20:12

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

  • 548 inlägg
  • 0
Så har jag fattat detta rätt så försöker firman mörlägga en sak, men du vill inte vara med i detta ?

Efter detta så gillar inte chefen dig, och inte personalen heller.

Är detta rätt uppfattat

#12

Postad 18 december 2006 - 23:42

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
firman försökte mörklägga, jag och ett par andra var emot men jag va "språkrör" efter detta gilalr inte chefen och bemanningsansavarig miga särskilt bra (slickar röv så de stinker) personalen på ca: 12pers. är nu uppdelade i 3 läger "mitt" ett par st. "dom" lika många och sen lika stor del som är för fega för att ta ställning!

#13

Postad 18 december 2006 - 23:56

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

firman försökte mörklägga, jag och ett par andra var emot men jag va "språkrör" efter detta gilalr inte chefen och bemanningsansavarig miga särskilt bra (slickar röv så de stinker) personalen på ca: 12pers. är nu uppdelade i 3 läger "mitt" ett par st. "dom" lika många och sen lika stor del som är för fega för att ta ställning!

<{POST_SNAPBACK}>


Värst är dem som är för fega och bara knyter näven i fickan och håller käft ...

#14

Postad 19 december 2006 - 00:18

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Du måste hålla oss uppdaterade.

#15

Postad 19 december 2006 - 13:44

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Vad händer här då?

#16

Postad 19 december 2006 - 17:34

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
inte hänt mycke idag, facket förbereder sig... tar nog lite tid detta!

#17

Postad 19 december 2006 - 19:55

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

  • 548 inlägg
  • 0

firman försökte mörklägga, jag och ett par andra var emot men jag va "språkrör" efter detta gilalr inte chefen och bemanningsansavarig miga särskilt bra (slickar röv så de stinker) personalen på ca: 12pers. är nu uppdelade i 3 läger "mitt" ett par st. "dom" lika många och sen lika stor del som är för fega för att ta ställning!

<{POST_SNAPBACK}>

OK, tack för det, lite följdfrågor har jag, men det är frivilligt att svara

Dom där "5000kr" som blev stulna, var det en typ "tjänsteman" som stog nära chefen som dom ville behålla ändå han har tagit 5000kr, ellr var det rent av chefen som har tagit dessa eller var det nå liknande.

För vill man mörklägga en sak så har det sina anledningar

#18

Postad 20 december 2006 - 00:15

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
var i princip så du beskriver! dom är polare sen kanske 20 år tillbaka, jobbade på golvet ihopa flertalet år sen gjorde den andra (chefen) karriär och kom upp sig!

#19

Postad 20 december 2006 - 01:22

Unregisteredc1598fe8
  • Unregisteredc1598fe8
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Värst är dem som är för fega och bara knyter näven i fickan och håller käft ...

<{POST_SNAPBACK}>


Typiskt svenskt skulle jag vilja kalla fenomenet, tyvärr.

#20

Postad 20 december 2006 - 09:28

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Värst är dem som är för fega och bara knyter näven i fickan och håller käft ...

<{POST_SNAPBACK}>


Typiskt svenskt skulle jag vilja kalla fenomenet, tyvärr.

<{POST_SNAPBACK}>

Både ja och nej. Det är väl ganska normalt beteende rent allmänt att vänta och se vilken sida man "bör" stå på för att få mest personlig vinning. Har man inget att vinna (eller något att förlora) på att ta ställning så låter man helt enkelt bli så länge det är möjligt. Har man känslomässig involvering eller känner sympati eller ideologisk samhörighet för någon av sidorna kan man ta ställning i motsats till vad som vore personligt fördelaktigt. I det här fallet låter det helt enkelt som en tredje skock som inte tycker att dom vinner något på att stå upp för vad som är rätt och riktigt. Sorgligt ja, men ganska föreståeligt.

Ska bli spännande att höra vad som händer när facket väl får tummen ur. Har själv inga bra erfarenheter att fackförbunds förmåga att lösa sådana här tvister.

#21

Postad 20 december 2006 - 17:47

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Intressant läsning, kul att du står på dig hoppas det reder ut sig, borde ju inte vara någon fara med tanke på att du har spelat in vissa samtal med chefen din.

De där med smöreri för chefen har man ju aldrig gillat om man får vara ärlig, visst att man är lojal och sköter sitt jobb samt är trevlig så länge man har en bra kontakt utan konflikter, men när det börjar spåra ur så lättar jag iaf på trycket.

Det värsta som finns är folk som babblar om hur knäppt allting är eller har synpunkter ute på "golvet" men när det väl blir möten så är folk knäpptysta och tiger.

Var ett "gäng" där på lagret som orderplockade i ackordstempo fast utan förmåner vilket gjorde att alla andra skulle plocka lika mycket som de andra gjort utan ackordstilägg, vilket förstör en hel del, säger ju en del på tal om smöreri, på andra avdelningen så var det ackordsplock vilket vi inte hade utan skulle plocka ex.vis 120 kolli/ h istället för 90 kolli/h för samma timpeng.


Har väl aldrig varit bästis med någon chef av alla jobb man haft om man tänker efter :rolleyes: värst var nog när jag sa till min arbetsledare att han var helt dum i huvudet efter att han "haffade" mig efter att ha varit på muggen i drygt 10min, han stod alltså och väntade på mig utanför, hände en gång tidigare med men höll igen truten då, andra gången brast det som sagt..

Det han sa var att jag inte bara kan gå iväg på toa hur som helst(Jobbad då som truckförare på ett lager, då vi var 2st t.o.m) hans ordspråk var aggressivt mitt likaså hehe som man bäddar får man ligga anser jag.Är man risig i kistan så är man, inte f*n sitter man och vilar på muggen, inte jag iaf.

Kan väl tillägga att jag drog hem efter att jag sa att chefen var helt dum i huvudet.

En sak är säker iaf att en chef, arbetsledare vill jag då aldrig bli, möjligtvis om man är egen företagare :lol:


Nog om min "erfarenhet" hehe...

#22

Postad 22 december 2006 - 19:01

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
händer inget nu innan julledigheterna! har varit hos läkare o pratat av mig lite hon insisterade på att sjukskriva mig januari ut! så det blev så! hon hade haft flera liknande fall, o förstod mig om allt, o ville trycka på hos arb. miljö enheten etc. o började prata om skadestånd osv... så det känns som jag har många i min rygg.

Hon skrev även ett rätt saftigt utlåtande som jag ska (har gjort) delge arbetsledning ang. varför jag blivit sjukskriven osv..

så i januari blir de heta bullar här i stan:)

Redigerat av Mikolino, 22 december 2006 - 19:03.


#23

Postad 23 december 2006 - 09:59

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Har följt den här tråden från starten och måste säga att din sjukskrivning inte kom som någon överraskning direkt med tanke på den situation du har ("... jag känner agg till flera kollegor... , ... chefen har en tagg i sidan på mig").

Är lite förvånad över att du i stort endast får råd av typen "vilda western" och "ensam är stark". Brukar funka väldigt bra på film men är så otroligt mycket svårare och ffa jobbigare irl.

Vet inte hur du uppfattar facket på din arbetsplats men även om jag delvis håller med softman i frågor som vi inte får diskutera här :D så har de en kunskap och rutin som har hjälpt många genom åren. Alla har inte samma energi och är inte lika påstridiga som tex softis eller kanske även undertecknad ibland, och det är heller inget man kan kräva.

Vet inte hur viktigt det är att driva frågan men är du i minoritet bland kollegorna så kommer det inte att bli lätt. Det som gäller är att få en dräglig arbetssituation eller annan vettig lösning. Inte alls säkert att "vilda western metoden" är den rätta. Det får naturligtvis värderas från fall till fall och då knappast från personer utifrån (tex medlemmar här), då helhetsbilden saknas.

#24

Postad 23 december 2006 - 17:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Tyvärr slutar arbetsplatskonflikter alltid på samma sätt. Chefen sitter kvar och den anställde får kicken.

Direktkonfrontation med chefer och medarbetare fungerar aldrig, även om du har rätt och de har fel.

Det enda sättet att lösa problemet med inkompetenta chefer och icke-fungerande arbetsplatser är att du diskret ser dig om efter ett annat jobb.

Sjukskrivning är det värsta alternativet eftersom nya arbetsgivare kan kräva att få se din sjukhistorik innan de anställer dig. Akta dig för att vara sjukskriven under längre tid än någon vecka.

Om du får sparken kan du natruligtvis gå till Arbetsdomstolen men det troliga är att chefen och vissa av dina medarbetare skulle utmåla dig som skyldig med samarbetsproblem m.m. Chansen att vinna är ganska liten och även om du vinner så är skadestånden små, högst 100 000 kr. Därefter är du bränd på arbetsmarknaden.

Som anställd har du tyvärr inte en chans i dagens samhälle. Det är bara att hala ner brallorna, böja dig ner och ta emot.

Redigerat av Unregistered1197, 23 december 2006 - 17:53.


#25

Postad 23 december 2006 - 20:52

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Tyvärr slutar arbetsplatskonflikter alltid på samma sätt. Chefen sitter kvar och den anställde får kicken.

Direktkonfrontation med chefer och medarbetare fungerar aldrig, även om du har rätt och de har fel.

Det enda sättet att lösa problemet med inkompetenta chefer och icke-fungerande arbetsplatser är att du diskret ser dig om efter ett annat jobb.

Sjukskrivning är det värsta alternativet eftersom nya arbetsgivare kan kräva att få se din sjukhistorik innan de anställer dig. Akta dig för att vara sjukskriven under längre tid än någon vecka.

Om du får sparken kan du natruligtvis gå till Arbetsdomstolen men det troliga är att chefen och vissa av dina medarbetare skulle utmåla dig som skyldig med samarbetsproblem m.m. Chansen att vinna är ganska liten och även om du vinner så är skadestånden små, högst 100 000 kr. Därefter är du bränd på arbetsmarknaden.

Som anställd har du tyvärr inte en chans i dagens samhälle. Det är bara att hala ner brallorna, böja dig ner och ta emot.

<{POST_SNAPBACK}>



ja vi kan ju säga så här att utan att få höra denna skiva så vet vi ju ingenting. svårt att bedömma situationen...

#26

Postad 23 december 2006 - 21:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

ja vi kan ju säga så här att utan att få höra denna skiva så vet vi ju ingenting. svårt att bedömma situationen...

<{POST_SNAPBACK}>


Att en anställd har stulit 5 000 kr och att chefen vill hålla tyst om det är ingen stor grej. Det förekommer betydligt värre saker i arbetslivet, tro mig.

Problemet är att någon gör sig omöjlig på arbetsplatsen och det slutar alltid på samma sätt: att den personen får gå, oftast med en uppsägning p g a arbetsbrist eller personliga skäl.

Även om Arbetsdomstolen skulle finna att det saknades grund för uppsägningen, så kommer skadeståndet att bli litet, knappt ett halvårs nettolön. Därefter är man körd på arbetsmarknaden eftersom ingen arbetsgivare vill anställa någon som inte kan samarbeta och stämmer arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Sjukskrivningar på grund av stress, utmattning eller nedstämdhet, som det blir fråga om i dessa fall är fullkomligt livsfarliga eftersom ingen arbetsgivare vill ta en sådan anställd. Det är nämligen arbetsgivaren som har rehabiliteringsansvaret och ingen vill fastna med en bråkig grin-olle som inte jobbar.

Därmed har jag inte sagt att Mikolino har fel, utan att han kommer att bli lidande oavsett om han har rätt eller fel.

Håll tungan i styr och byt jobb, är mitt tips.

#27

Postad 23 december 2006 - 21:22

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Att en anställd har stulit 5 000 kr och att chefen vill hålla tyst om det är ingen stor grej. Det förekommer betydligt värre saker i arbetslivet, tro mig.

Problemet är att någon gör sig omöjlig på arbetsplatsen och det slutar alltid på samma sätt: att den personen får gå, oftast med en uppsägning p g a arbetsbrist eller personliga skäl.

Även om Arbetsdomstolen skulle finna att det saknades grund för uppsägningen, så kommer skadeståndet att bli litet, knappt ett halvårs nettolön. Därefter är man körd på arbetsmarknaden eftersom ingen arbetsgivare vill anställa någon som inte kan samarbeta och stämmer arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Sjukskrivningar på grund av stress, utmattning eller nedstämdhet, som det blir fråga om i dessa fall är fullkomligt livsfarliga eftersom ingen arbetsgivare vill ta en sådan anställd. Det är nämligen arbetsgivaren som har rehabiliteringsansvaret och ingen vill fastna med en bråkig grin-olle som inte jobbar.

Därmed har jag inte sagt att Mikolino har fel, utan att han kommer att bli lidande oavsett om han har rätt eller fel.

Håll tungan i styr och byt jobb, är mitt tips.

<{POST_SNAPBACK}>


jo jag är medveten om det men fortfarande så vet vi inte mycket.

nja inte enligt min mening, du verkar inte förstå vart man kan driva liknanden ärenden utan du ser bara gränser.

har du ett domsbeslut där det framgår saker från ett positivt perspektiv gällande dej spelar det ingen roll. du får jobb. har du dessutom en bra personlighet eller nått företaget behöver så anställer dom en.
ang belopp tänker jag inte uttala mej mer än att säga att jag inte skulle gått med mindre än ett års lön.

ang sjukskrivningen håller jag med fullständigt...

#28

Postad 23 december 2006 - 23:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Softman, jag uttalar mig inte som amatör i det här fallet. Jag har sett en mycket stor mängd sådana här fall både från arbetsgivarsidan och från arbetstagarsidan. De slutar alltid på samma sätt.

Arbetsgivare vill inte ha bråkigt folk som lipar och sjukskriver sig när det blir jobbigt. Framför allt vill de inte ha folk som kopplar in facket så fort det går dem emot eller som stämmer dem i Arbetsdomstolen.

Man kan aldrig stoppa snacket bakom ryggen. Det bästa är att hålla tyst och skaffa ett nytt jobb.

Rättspraxis vid felaktiga uppsägningar är skadestånd på 80 000 kr - 100 000 kr, d v s småpotatis för att ha bränt sig på arbetsmarknaden.

Jag försöker bara hjälpa till eftersom Mikolino är mitt uppe i smeten men jag redan har sett facit. Många gånger. Nu lämnar jag diskussionen.

Take my advice or leave it.

Redigerat av Unregistered1197, 23 december 2006 - 23:37.


#29

Postad 24 december 2006 - 20:46

hm67
  • hm67
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Det är helt okej att spela in så länge du själv är del av samtalet, att däremot spela in eller avlyssna andra utan deras medgivande är förbjudet förutom då det gäller polis som har inhämtat tillstånd.

Redigerat av hm67, 24 december 2006 - 20:46.


#30

Postad 25 december 2006 - 11:22

Unregistered2785219d
  • Unregistered2785219d
  • Lärjunge

  • 420 inlägg
  • 0
softman3, du verkar inte ha full koll på läget...

Bara det faktum att det FINNS ett domstolsbelut, oaktat utgången, gör att man blir en paria på arbetsmarknaden om det blir känt. Sedan kan man ha hur bra personlighet som helst, men det spelar en ynklig roll i sammanhanget.

Jag kan bara instämma 100% i vad Chris Lymme skriver. Mikolino bör redan nu påbörja letandet efter en annan anställning.

Mvh
Joel

#31

Postad 08 januari 2007 - 09:06

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

  • 548 inlägg
  • 0
Mikolino, hur går det, hört nå än

#32

Postad 08 januari 2007 - 14:33

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
nope, inte dragit igång cirkusem riktigt ännu, nyss blivit frisk från övrig sjukdom som hindrat mig i min rättvisejakt, får se nu i veckan om de händer nått! kan ju ta tid sånt hära!

#33

Postad 31 mars 2007 - 16:25

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

  • 548 inlägg
  • 0

nope, inte dragit igång cirkusem riktigt ännu, nyss blivit frisk från övrig sjukdom som hindrat mig i min rättvisejakt, får se nu i veckan om de händer nått!  kan ju ta tid sånt hära!

<{POST_SNAPBACK}>

Inge nytt än, väntar fortfarande



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.