Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#251

Postad 03 september 2011 - 21:41

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Nån som tänkt bygga en ny fin snabb WHS med ASUS moderkort? Eller annat moderkort (P67/H67/Z68) med Intels NIC 82579V?
Jättesmidigt!! :-)

Alltså, seriöst, det är inte jättenkelt med R2 i botten och en dator med konsumentgrejor. Kan vara värt att kolla/Googla en del innan man köper nytt. Tyckte jag hade gjort det men gick ändå på en nit.

(På tal om att kolla upp så var det tur att jag insåg att WHS 2011 bygger på Foundation och endast stöder max 8 Gb RAM strax innan inköp, hade lätt köpt 16 Gb annars och det hade varit pengar i sjön)

Delar med mig av hur min installation gick, kanske sparar lite tid åt någon i liknande sits, speciellt om man har samma nätverkskrets.

Först och främst gick det ju inte att installera WHS på min 128 Gb systemdisk men det hade jag kollat upp.
Lösning: För över skivan till USB-minne (Windows 7 USB/DVD Download Tool) och skapa i roten på minnet cfg.ini med innehåll:
[WinPE]
CheckReqs=0

Nästa show stopper: Setup vägrar fortsätta utan driver för nätverkskort, det var inte väntat och lite oroande. Man kan endast välja reboot eller att öppna device manager, inga som helst möjligheter till några tricks. Reboot eller device manager alltså.
Som grädde på moset visar det sig att V-varianten (icke-server) av Intel 82579-kretsen INTE supportas av Intel under 2008 R2 så det finns egentligen ingen driver. Detta är en vanlig krets på många modekort tror jag och man kan komma runt problemet genom att ladda ned:

Drivers för 2008 R2
Packa upp allt till USB-minnet och:

Device manager -> update driver -> browse -> let me pick from a list -> network.. -> have disk -> välj Intel 82579LM (!)
Efter att WHS 2011 är inne kan man köra setup för drivern och då kompletteras stödet för övriga features som NIC:et har.

Liten extra show stopper på vägen som uppmuntran efter ovan övning: Setup kräver link på nätkortet när det väl är installerat, annars var det bara reboot igen. Det blev många ihopkopplade kablar in till köksbordet där burken byggts ihop långt långt ifrån närmaste switch.. Att jag sedan inte hade internetanslutning struntade setup i (jag hoppade ändå över Windows update)

När man väl fått in OS inser man att enligt gammal god tradition så fungerar inga av ASUS installationsprogram under 2008 R2 men det hade jag också kollat. Lösning:
Ladda ned det som behövs från deras web och packa upp. Lokalisera de olika AsusSetup.ini-filerna för x64-versionerna och komplettera dessa med:
WNT_6.1I_64 = Win7_64
på lämpligt ställe. Då tror setup att det är Windows 7 x64 som gäller och fungerar bra.

Efter detta började jakten på driver för USB 3.0-controllern, den finns nämligen inte på ASUS hemsida för nedladdning (ASM är nog rätt vanlig på andra kort också).. Lösning ladda ned:
ASMedia drivers

Packa upp, sedan device manager -> have disk -> peka på drivermappen, sedan asmtxhci.inf, Generic USB Hub dyker upp. Upprepa för port två.
Efter install skall det finnas "ASMedia XHCI Controller" under Universial Serial Bus Controller i device manager

Nu har jag en WHS med samtliga drivers laddade (utom bluetooth vilket jag struntar i) men det var allt lite arbete. Det kostar på att ligga på topp ;-)

Nu väntar man bara på det första publika släppet av Drive Bender som skall komma i RC nästa vecka så man kan skrota den gamla servern! Backupfunktionen är ju perfekt för systemdisken men för data är det ohållbart så nu håller jag tummarna för att de fått bort de värsta buggarna i Drive Bender.

#252

Postad 03 september 2011 - 22:01

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

läser om det. Stämmer det att man kan ansluta en (och endast en) disk som bara används till backuper? Gäller det då klientbackuper, sharesbackuper och systembackup av själva servern? Är det schemalagda backuper eller görs det


Har precis fått igång min 2011 men som jag fattar det är det en disk åt gången som gäller, fast man kan unplugga disken om man vill och ta den offsite och stoppa in en ny. Kanske fattar fel? Har läst detta tidigare vilket gör att det känns rätt kört för data shares i vilket fall som.

Två ggr går backup som default per dygn. Jag läste på http://onlinehelp.mi...-support-2.aspx vilket är sidan som öppnas när man trycker på "help".

Backuperna från dina klienter hamnar på en speciell share på servern precis som innan, det hamnar alltså inte direkt på "server backup"-disken.

Inget fullständigt svar, men jag har inte läst på så mycket då jag enbart är intresserad av C: och system state ifall min systemdisk f**kar upp. Till det verkar denna metod vara klockren med små inkrementiella backuper.

Redigerat av maxxess, 03 september 2011 - 22:06.


#253

Postad 10 september 2011 - 12:06

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
...det verkar oerhört knökigt och jobbigt att få till något med WHS 2011...ska inte detta vara ett operativ för en hemmaserver för gemene man, som ju nästan WHS v:1 faktiskt var!!?

#254

Postad 10 september 2011 - 19:13

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Jo, det kan ju vara skönt att veta att någon annan fått igång samma moderkort med 2008R2 när man börjar bygga. Just ASUS är lite ökända för att göra setups som ej funkar på server trots att det inte är något fel på drivers för det os:et..

whs v1 var server för vem som helst, v2 känns lite som servern för oss entusiaster, bättre att tänka att man får 2008R2 superbilligt och så klientbackup på köpet än att man får "whskonceptet". Priset per år är faktiskt lägre än att köpa "windows update" för Red Hat t.ex. :-)

Måste säga att prestandaskillnaden märks med x64 och mer av allt. Gick från dual core till en 2500K, 8 Gb ram och en rapp SSD på SATA 3.0 till både system för WHS och mina virtuella maskiner. Allt flyter på underbart fint, om man nu bara kunde fixa en diskpool också. RC-rel. av Drive Bender har blivit uppskjuten pga ytterligare buggar.

#255

Postad 12 september 2011 - 10:15

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Kort fråga:

Kan man köra torrent klient på whs 2011 med remote access och styrning? , dvs logga in på servern via webinterface, och därifrån starta och ta bort de torrents man önskar ex från en laptop? , fast själva ned/uppladdningen av torrents går direkt från serverns uppkoppling och inte från laptopen?

Så om jag sedan stänger av laptopen så fortsätter ändå torrententerna att köras då servern är i gång?

Redigerat av DmD, 12 september 2011 - 10:17.


#256

Postad 12 september 2011 - 15:31

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 938 inlägg
  • 0
Klart du kan, bara logga in med rdp

#257

Postad 13 september 2011 - 00:12

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

...det verkar oerhört knökigt och jobbigt att få till något med WHS 2011...ska inte detta vara ett operativ för en hemmaserver för gemene man, som ju nästan WHS v:1 faktiskt var!!?


Jag har läst en hel del på olika forum och många verkar tycka att WHS2011 är en halvfärdig produkt. Jag hoppas innerligt att dess efterträdare är en bättre helhet och att MS vid det laget kläckt någon ny käck idé om hur en stabil diskpool ska fungera. Tills dess håller jag mig till gamla hederliga WHS v1. Testade nykomlingen när priset för ett par månader sedan gick genom golvet men sålde den snart vidare då det kändes som ett rejält steg tillbaka i flera avseenden. Även om plattformen är mycket modernare och nya funktioner tillkommit så räcker det inte hela vägen fram för mig.

#258

Postad 13 september 2011 - 16:33

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Såg nyss på DriveBenders forum att den funkar som så att när någon disk blir trasig och faller ur poolen så blir resten av poolen bara "read only". Känns inte helt ok eller vad säger ni? De säger att det är för att inte resten av filerna ska bli korrupta eller att det ska hända nåt med dem. Det kan jag hålla med om.

Det borde finnas en toggle där man kunde välja om det skulle vara så eller inte.

Varför jag nämner detta är för att jag och många med mig bara väntar på att DB ska komma ut med en RC1. Fast detta känns som något som jag vill kunna välja faktiskt. Oftast när en drive går sönder kanske man inte märker det på en gång och ska man sen beställa en ny hårddisk så kanske det tar några dar innan den kommer med Posten. Under dessa dagar kan man alltså inte skriva till sina återstående diskar i poolen.

#259

Postad 13 september 2011 - 20:56

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Fick nyss även igång VPN-servern så nu är det skarpt läge.


Behövde du göra några inställningar i windows-brandväggen för att få igång VPN? Kör du PPTP?
Får inte igång mitt med telias "smarta" router... Har öppnat port 1723, men det ger sig ändå inte...

#260

Postad 13 september 2011 - 21:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag har läst en hel del på olika forum och många verkar tycka att WHS2011 är en halvfärdig produkt. Jag hoppas innerligt att dess efterträdare är en bättre helhet och att MS vid det laget kläckt någon ny käck idé om hur en stabil diskpool ska fungera. Tills dess håller jag mig till gamla hederliga WHS v1. Testade nykomlingen när priset för ett par månader sedan gick genom golvet men sålde den snart vidare då det kändes som ett rejält steg tillbaka i flera avseenden. Även om plattformen är mycket modernare och nya funktioner tillkommit så räcker det inte hela vägen fram för mig.


Instämmer helt, jag gillar prestandan i whs2011, men hanteringen av framförallt duplicering av filer var klart mycket smidigare, poolen skapade också mindre arbete än separata diskar, 3:partslösningar som drivebender mfl känns inte helt korrekt när ms faktiskt hade ett ganska bra system från början. Att skapa duplicering av alla filer jag har på min server är i praktiken omöjligt eftersom att man mycket riktigt endast väljer en disk åt gången, själv har jag inte så mycket jag duplicerar, men för de som vill ha lite extra säkerhet på hela sitt filmbibliotek så kan det bli jobbigt.

Tycker även att dashboard känns lite halvskumt, inte alls den användarvänlighet som gamla console hade, kanske går att lösa med plugin i framtiden men out of the box var console kraftfullare och även betydligt lättare att installera plugin och annat från. Rdp behöver användas rejält mycket mer med whs2011

#261

Postad 15 september 2011 - 07:15

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Jag har inte läst inlägget om Drive Bender och trasig disk, men är det inte som så att när man gör en remove på den trasiga disken (vilket ju sker rätt omgående) så funkar allt som vanligt igen?

#262

Postad 15 september 2011 - 13:51

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Jag sitter idag med en gammal D-Link DNS-323 som börjar gå ur tiden för mig. Nu funderar jag på om en liten burk med WHS2011 är något för mig. Om jag ändå byter så vill jag köra Squeezeserver på den och även ha möjlighet att kolla på fotografier som ligger på servern genom min iPhone och iPad utanför hemnätverket? Squeezeserver vet jag att det fungerar bra, men hur är det med bildspelvisning på en iPad?

Synology har ju flera nas:ar som klarar av detta och har appar för både Android och iOS. Är det bästa lösningen för mig?

Redigerat av Equinoxe, 15 september 2011 - 13:53.


#263

Postad 18 september 2011 - 19:49

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

även ha möjlighet att kolla på fotografier som ligger på servern genom min iPhone och iPad utanför hemnätverket?



Bildvisning inom det egna hemnätverket har jag numera fått att fungera bra på iPad:en.
Använder Filebrowser från Stratospherix, dvs ren smb share och Filebrowser som har inbyggd slideshow function.

Däremot har jag inte hittat ett bra sätt att kunna använda iPad:en för bildvisning av bilder från WHS:en när man är ute och reser.
Har inte lagt massa tid på detta eftersom jag alltid har en laptop med mig när jag reser där det funkar kanon att använda det i WHS 2011 inbyggda webgränssnittet. Problemet med iPad/iPhone är att WHS gränssnittet kräver Silverlight vilket man inte kan installera på iPad/iPhone.
Antar att du skulle kunna sätta upp en VPN server på WHS 2011 och sedan via den tunneln och komma åt bilderna på ett säkert sätt. Har dock inte provat detta ännu (eftersom behovet som sagt inte funnits).

#264

Postad 21 september 2011 - 21:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Ang. att visa album med bilder på WHS så går det ju bra att använda valfritt program för att generera ett färdigt album som man stoppar in i IIS:en (eller som jag gör, ha källfiler på servern och bygger albumet rakt i samma katalog, behöver bara droppa in nya bilder och välja "build changes" då)

Min favorit är helt klart JAlbum med Chameleon som skin och det har jag använt sedan WHS 1. Nu är mina album inte optimerade för varken min iPhone 4 eller Iconia A500 (1280x800) men dessa går hyfsat bra ändå att bläddra runt med (jag har designat mina album att passa 1600x1200 men det är ju en smaksak).
Det blir ju inte "fullskärmsläge" på bilden, men det finns mkt bra navigeringsmöjligheter med nämnda combo som gör att det funkar bra/snabbt på "pekenhet".

JAlbum är gratis och väldigt kompetent och utnyttjar många cores väldigt effektivt. Kan vara värt en test om man vill organisera upp sina bilder snyggt och ha dem enkelt nåbara.

#265

Postad 22 september 2011 - 15:53

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Kan man installera xbmc på samma maskin som whs 2011 ligger på och sen köra det utan problem? , dvs så det blir som en nas+htpc i ett och samma?

#266

Postad 23 september 2011 - 13:21

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Kan man installera xbmc på samma maskin som whs 2011 ligger på och sen köra det utan problem? , dvs så det blir som en nas+htpc i ett och samma?


Då kan du ju istället välja Win 7 som OS, eller varför skulle du vllja köra WHS som htpc?

#267

Postad 04 oktober 2011 - 21:09

reef
  • reef
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Har precis byggt ihop min WHS och sitter och tittar runt på olika add-ins och funderar lite om ni har några bra tips på saker man "bara inte kan vara utan"
Tänkte jag skulle kolla lite på drivebender och drivepool båda verkar vara hyffsat stabila så det kanske kan vara en bra start.
Alla tips mottages tacksamt..

#268

Postad 05 oktober 2011 - 08:40

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Är det nån som vet någon enkel add-in för att streama FLAC via webben? Helst via det redan befintliga gränssnittet, men det antar jag kan bli svårt...

Hittade subsonic, men vill helst inte hålla på och installera extra webservrar osv..

Tips någon?

#269

Postad 06 oktober 2011 - 12:34

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Då har DriveBender äntligen kommit i en RC1. 20 dollar för de som var med i betan. Rätt så skapligt pris.

Jag tänkte fixa till en WHS2011+DriveBender nu i helgen så får vi se hur det blir.

#270

Postad 19 oktober 2011 - 18:50

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Fråga: nu äntligen tänkte jag installera WHS2011 på min gamla Asus mobo (AM2).

Började med att försöka installera WHS på en 3TB disk. Det gick ju förstås käpprätt åt skogen.

Nästa jag försökte med var en 1TB disk som jag hade i en annan dator. Den var full med filer men det ska inte spela någon roll då disken formateras vid installationen.

Men jag har kört fast vid början av installetionen. "Expanding Windows files" har det stått i 1 timma nu. Man hör att disken jobbar men såå lång tid ska det väl inte ta?? Prickarna efter meningen står och blinkar, så den jobbar väl. När ska jag avbryta?

Redigerat av Unregisteredbf364490, 19 oktober 2011 - 18:52.


#271

Postad 19 oktober 2011 - 20:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Fråga: nu äntligen tänkte jag installera WHS2011 på min gamla Asus mobo (AM2).

Började med att försöka installera WHS på en 3TB disk. Det gick ju förstås käpprätt åt skogen.

Nästa jag försökte med var en 1TB disk som jag hade i en annan dator. Den var full med filer men det ska inte spela någon roll då disken formateras vid installationen.

Men jag har kört fast vid början av installetionen. "Expanding Windows files" har det stått i 1 timma nu. Man hör att disken jobbar men såå lång tid ska det väl inte ta?? Prickarna efter meningen står och blinkar, så den jobbar väl. När ska jag avbryta?


Det beror ju på, det tar ju en stund att partionera och formatera hela disken, den partionerar ju upp den i 2 delar och sen formaterar båda partionerna.

#272

Postad 20 oktober 2011 - 21:30

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Går inge bra för mig... Jag lät burken stå på hela natten men det gick inte framåt alls. Köpte ny hårddisk men det blev inte bättre. Det roliga är att jag provade att installera Windows7 på datorn och det gick inte det heller. Sen nu ikväll tänkte jag att jag skiter i allt och kopplar in alla gamla diskar och kör WHS v1, men det gick inte alls heller tyvärr. Så gissa om jag är trött på allt som heter datorer!

Ska jag behöva köpa ny hårdvara?

EDIT: Kan nämna att det hela tiden fastnar under "Expanding Windows Files". Jag kommer ca 15-20% och sen fastnar det. Ibland även blåskärm (som jag tyvärr inte kan läsa ut nåt utav.)

Redigerat av Unregisteredbf364490, 21 oktober 2011 - 00:39.


#273

Postad 21 oktober 2011 - 19:01

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Tröttnade idag så jag åkte iväg och köpte nytt moderkort, processor och minnen. Vips funkade allt!

Så nu är WHS 2011 installerat och DriveBender också. Nu återstår det roliga jobbet med att återställa allt disk för disk! :-)

#274

Postad 23 oktober 2011 - 11:32

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Så då har jag en liten fråga igen! Överflytten till WHS2011 har gått smärtfritt. Nu har dock SATA-platserna tagit slut på moderkortet och jag skulle ta fram mina två SATA-kontrollerkort och fortsätta överflytten. Tji fick jag! De syns i BIOS när man startar dem men jag fick lite onda föraningar när det senare i BIOS stod att de var invalid. Sen väl inne i WHS2011 så vill förstås datorn ha drivisar på kontrollerkorten. De bygger bägge på välkända SIL3112 och SIL3114 så jag hade faktiskt hoppas på att WHS2011 hade drivisar inbyggda för dem. Vet att det funkade på "gamla" WHS v1.

Jag har provat med Win7 x64 drivisar som finns att ladda hem på deras sida men icke. Inga drivisar duger!

Så min fråga är om någon av er lyckats installera något kontrollerkort som använder sig av SIL-chippen? Jag vill ogärna köpa ett nytt då jag redan har två som ligger här och skräpar. När jag surfat runt så visar det sig att jäkligt många kontrollerkort bygger på SIL-chippen också.

#275

Postad 23 oktober 2011 - 12:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Mitt sata kort bygger på SIL, vet inte vilken krets dock, men det är sata1 och de funkade direkt. Nu hittades det direkt av bios också och jag får upp dem med diskar redan vid uppstarten

#276

Postad 23 oktober 2011 - 12:47

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Så då har jag en liten fråga igen! Överflytten till WHS2011 har gått smärtfritt. Nu har dock SATA-platserna tagit slut på moderkortet och jag skulle ta fram mina två SATA-kontrollerkort och fortsätta överflytten. Tji fick jag! De syns i BIOS när man startar dem men jag fick lite onda föraningar när det senare i BIOS stod att de var invalid. Sen väl inne i WHS2011 så vill förstås datorn ha drivisar på kontrollerkorten. De bygger bägge på välkända SIL3112 och SIL3114 så jag hade faktiskt hoppas på att WHS2011 hade drivisar inbyggda för dem. Vet att det funkade på "gamla" WHS v1.

Jag har provat med Win7 x64 drivisar som finns att ladda hem på deras sida men icke. Inga drivisar duger!

Så min fråga är om någon av er lyckats installera något kontrollerkort som använder sig av SIL-chippen? Jag vill ogärna köpa ett nytt då jag redan har två som ligger här och skräpar. När jag surfat runt så visar det sig att jäkligt många kontrollerkort bygger på SIL-chippen också.


Verkar vara lite av ett lotteri, en polare hade precis samma problem. Hade befintligt SATA kontrollerkort som inte funkade, han köpte ett nytt på Kjell&Co och det funkar. Kan det ha att göra med något "bäst före datum" vad gäller WHS kompabilitet?

#277

Postad 23 oktober 2011 - 13:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0


Verkar vara lite av ett lotteri, en polare hade precis samma problem. Hade befintligt SATA kontrollerkort som inte funkade, han köpte ett nytt på Kjell&Co och det funkar. Kan det ha att göra med något "bäst före datum" vad gäller WHS kompabilitet?


WHS 2011 bygger ju på windows server 2008 så man bör kolla efter drivare som funkar med 2008 när man letar hårdvara.

#278

Postad 23 oktober 2011 - 19:22

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Jag hittade en drivis på en suspekt tysk sida som faktiskt funkade! Jag blev väldigt förvånad måste jag säga.

Så nu rullar den på med 10 TB fördelat på nio hårddiskar (133W stod elmätaren på när jag mätte nyss.).

Dock så blir det Error när jag ska installera Connector programmet på min andra dator. Den fastnar efter det att man skriver in serverns lösenord. Har detta hnt er också?

RDPa går inte heller men det är säkert för att jagmglömt slå på nåt på WHSen eller hur?

#279

Postad 23 oktober 2011 - 21:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag hittade en drivis på en suspekt tysk sida som faktiskt funkade! Jag blev väldigt förvånad måste jag säga.

Så nu rullar den på med 10 TB fördelat på nio hårddiskar (133W stod elmätaren på när jag mätte nyss.).

Dock så blir det Error när jag ska installera Connector programmet på min andra dator. Den fastnar efter det att man skriver in serverns lösenord. Har detta hnt er också?

RDPa går inte heller men det är säkert för att jagmglömt slå på nåt på WHSen eller hur?


Har inte hänt på den skapa versionen, men på betan fick man slå ipnr serverns ipnr /connect för att dashboard skulle installera sig korrekt.
Rdp måste mycket riktigt slås på

#280

Postad 25 oktober 2011 - 05:00

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Provade att göra som du skrev och då gick det att installera. Dock blir det nåt felmeddelande precis efter man har skrivit in lösenordet.

EDIT: Så här ser felmeddelandet ut.

EDIT2: Jag har nu lyckats RDPa in mig på servern. MEN JAg kan inte öppna Dashboarden även när jag är inne via RDP. Vad kan detta vara??

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredbf364490, 26 oktober 2011 - 08:12.


#281

Postad 02 november 2011 - 21:28

sledde
  • sledde
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej alla
Hur har det gått med disk pool programmen?
Är det någon som har kört något av alternativen en längre tid?
Är dom stabila nog till att ha till en server? Man vill ju inte bli av med all data.

MVH sledde

#282

Postad 04 november 2011 - 13:33

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Jaha då har man helt plötsligt beställt delar till en hemma server inklusive WHS 2011. Hoppas nu det var rätt val, men det tror jag. Gillar alla möjligheter som finns med WHS jämfört med en t.ex. en NAS. :)

Jag har inte beställt några diskar ännu, utan ville fråga om det är något speciellt man ska tänka på när man köper diskar till en server? Strömsnålt såklart, och då letar man efter eco, green eller nåt annat miljömedvetet ord :). Men mer? Speciellt storlek på cache som är bättre av någon anledning osv?

#283

Postad 04 november 2011 - 21:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jaha då har man helt plötsligt beställt delar till en hemma server inklusive WHS 2011. Hoppas nu det var rätt val, men det tror jag. Gillar alla möjligheter som finns med WHS jämfört med en t.ex. en NAS. :)

Jag har inte beställt några diskar ännu, utan ville fråga om det är något speciellt man ska tänka på när man köper diskar till en server? Strömsnålt såklart, och då letar man efter eco, green eller nåt annat miljömedvetet ord :). Men mer? Speciellt storlek på cache som är bättre av någon anledning osv?


Jag kör med lite blandat med diskar och har faktiskt inte märkt nån större skillnad, har nån samsung på 1tb och 2 st WD Green 2tb och 6st WD black i blandad storlek, Tyvärr så är mina 2 st satakort enbart sata 1 så de 2 diskarna är ju lite slöare, kör dem för backup och musik och tvinspelningar. 6 Diskar är kopplade till moderkortet som har sata2

#284

Postad 05 november 2011 - 11:34

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jaha då har man helt plötsligt beställt delar till en hemma server inklusive WHS 2011. Hoppas nu det var rätt val, men det tror jag. Gillar alla möjligheter som finns med WHS jämfört med en t.ex. en NAS. :)

Jag har inte beställt några diskar ännu, utan ville fråga om det är något speciellt man ska tänka på när man köper diskar till en server? Strömsnålt såklart, och då letar man efter eco, green eller nåt annat miljömedvetet ord :). Men mer? Speciellt storlek på cache som är bättre av någon anledning osv?


Jag kör också med WD Green 2 tb och de funkar utmärkt, hur pass gröna det är jämfört med standard har jag inte en aning om men jag märker ingen skillnad i prestanda då jag skall nå lagringsplatserna.

#285

Postad 05 november 2011 - 16:12

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Ok då är det kanske bara att köpa första bästa, men jag har ju sett att många använder just WD Green så det kanske får bli såna.

Ser verkligen fram emot att få grejerna så jag kan dra igång servern! :)

#286

Postad 05 november 2011 - 21:46

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Någon som provat lite software RAID?
Kör 3 st Samsung F4 2TB och tycker det små buggar lite ibland. RAID5 fick jag att fungera utan problem med RC1 versionen. Med riktiga versionen va de omöjligt utan att få varningar om att 2 eller flera dynamiska diskar behövde omsynkas. Kör nu RAID1 speglat på 2 diskar och tyckte jag såg liknande fenomen idag.
Erfarenheter?

/W

#287

Postad 06 november 2011 - 13:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Tycker jag haft mycket problem med min server på slutet, diskaktivitet som avbryter uppspelningar osv, kan inte hitta nån anledning till det heller
Diskarna kan arbeta oavbrutet i 5-6 minuter och det verkar som att det blockerar all användning, problemet återkommer för ofta för att systemet ska vara användbart.

#288

Postad 07 november 2011 - 08:28

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Tycker jag haft mycket problem med min server på slutet, diskaktivitet som avbryter uppspelningar osv, kan inte hitta nån anledning till det heller
Diskarna kan arbeta oavbrutet i 5-6 minuter och det verkar som att det blockerar all användning, problemet återkommer för ofta för att systemet ska vara användbart.

Ajajdå! Trodde de (MS) fått bukt med det till 2011. I första WHS fanns ju detta problem vilket då orsakades av demigrator. Stänger av denna med script under primetime för film och då funkar det bra.
Men 2011 har väl ingen typ av demigrator alls? Kan du lägga till kolumner för disk I/O i aktivitetshanteraren och försöka se vilken process som är boven?

#289

Postad 07 november 2011 - 19:40

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Ajajdå! Trodde de (MS) fått bukt med det till 2011. I första WHS fanns ju detta problem vilket då orsakades av demigrator. Stänger av denna med script under primetime för film och då funkar det bra.
Men 2011 har väl ingen typ av demigrator alls? Kan du lägga till kolumner för disk I/O i aktivitetshanteraren och försöka se vilken process som är boven?


Jag har inte märkt något av detta i WHS 2011, i gamla WHS hade jag däremot jätteproblem där demigrator var problemet. Har nu en lagringsplats för mina rippade filmer som är näst intill full och jag märker inte av någon ökad oförklarlig diskaktivitet.

#290

Postad 07 november 2011 - 20:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag har inte märkt något av detta i WHS 2011, i gamla WHS hade jag däremot jätteproblem där demigrator var problemet. Har nu en lagringsplats för mina rippade filmer som är näst intill full och jag märker inte av någon ökad oförklarlig diskaktivitet.


Hittade felet för en stund sen tror jag, norton antivirus verkar vara boven plus diskindexering, slog av indexeringen och avinstallera norton och nu rullar den fint. Dock är halva hårddiskparken i en annan dator och rullar på ubuntu server nu, vilket gav ytterliggare prestandahöjning särskilt som den burken har 8 gb minne

#291

Postad 07 november 2011 - 22:50

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Har kört min WHS2011 nu ett tag med Drivebender och jag är mycket nöjd. De problemen jag har beskrivit ovan löste sig sjlv på nåt sätt. Nu funkar allt.

Har kollat mycket på film och har inte upptäkt några problem alls. Tillsammans med Drivebender har jag allt jag hade i min WHS v1 fast i lite mer modern förpackning.

Kan också rekomendera PC Monitor som man installerar på WHSen och sen på sin Android/iPhone/iPad. Programmet visar temperaturer, processer, CPU%, installerade program mm mm. Jäkligt bra program. Jag kan till och med köra Windows Update på min WHS via appen.

#292

Postad 07 november 2011 - 22:54

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Jaha då har man helt plötsligt beställt delar till en hemma server inklusive WHS 2011. Hoppas nu det var rätt val, men det tror jag. Gillar alla möjligheter som finns med WHS jämfört med en t.ex. en NAS. :)

Jag har inte beställt några diskar ännu, utan ville fråga om det är något speciellt man ska tänka på när man köper diskar till en server? Strömsnålt såklart, och då letar man efter eco, green eller nåt annat miljömedvetet ord :). Men mer? Speciellt storlek på cache som är bättre av någon anledning osv?


Eftersom min WHS snurrar 7x24 köper jag numera Seagate Constellation ES-diskar, de är gjorda för mera kontinuerlig drift och känns säkrare. De kostar visserligen lite mer men jag har haft så många Samsung- och WD-diskar som strulat att de känns värda merkostnaden.

#293

Postad 07 november 2011 - 22:59

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Kan också rekomendera PC Monitor som man installerar på WHSen och sen på sin Android/iPhone/iPad. Programmet visar temperaturer, processer, CPU%, installerade program mm mm. Jäkligt bra program. Jag kan till och med köra Windows Update på min WHS via appen.


+1

Grymt verktyg. Och gratis upp till 3 övervakade system.

Man kan bl a sätta bevakning på specifika tjänster, t ex har jag satt newcs på bevakning så om cardservern dör får jag en alert till telefonen. Dito för Plex, dvblink och Audiogalaxy.


#294

Postad 07 november 2011 - 23:03

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har kört min WHS2011 nu ett tag med Drivebender och jag är mycket nöjd. De problemen jag har beskrivit ovan löste sig sjlv på nåt sätt. Nu funkar allt.


Kör än så länge med separata diskar i WHS 2011, i WHS ver 1 var det självklart med diskpool men nu vet jag inte. Kan någon ge mig en fördel med diskpool?, för egen del tycker jag just att avsaknaden av diskpool gör att jag tvingas vårda hårddiskarna och det är ju av godo. För mig så gjorde nog MS rätt när de tog bort möjligheten till diskpool, jag saknar den inte alls.

The chin is out for beating

+1

Grymt verktyg. Och gratis upp till 3 övervakade system.

Man kan bl a sätta bevakning på specifika tjänster, t ex har jag satt newcs på bevakning så om cardservern dör får jag en alert till telefonen. Dito för Plex, dvblink och Audiogalaxy.


Kan man starta om tjänsten också¨??

Redigerat av spelevinken, 07 november 2011 - 23:02.


#295

Postad 07 november 2011 - 23:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kör än så länge med separata diskar i WHS 2011, i WHS ver 1 var det självklart med diskpool men nu vet jag inte. Kan någon ge mig en fördel med diskpool?, för egen del tycker jag just att avsaknaden av diskpool gör att jag tvingas vårda hårddiskarna och det är ju av godo. För mig så gjorde nog MS rätt när de tog bort möjligheten till diskpool, jag saknar den inte alls.

The chin is out for beating



Kan man starta om tjänsten också¨??


Det som jag ser som en nackdel med att köra utan pool är att diskutrymmet kan ta slut pga inspelad tv när jag inte är hemma eller håller på att rippa hårt. Annars håller jag till stor del med dig.

#296

Postad 10 november 2011 - 08:53

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Kör än så länge med separata diskar i WHS 2011, i WHS ver 1 var det självklart med diskpool men nu vet jag inte. Kan någon ge mig en fördel med diskpool?, för egen del tycker jag just att avsaknaden av diskpool gör att jag tvingas vårda hårddiskarna och det är ju av godo. För mig så gjorde nog MS rätt när de tog bort möjligheten till diskpool, jag saknar den inte alls.

The chin is out for beating



Kan man starta om tjänsten också¨??


Yes

#297

Postad 10 november 2011 - 12:44

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Kör än så länge med separata diskar i WHS 2011, i WHS ver 1 var det självklart med diskpool men nu vet jag inte. Kan någon ge mig en fördel med diskpool?, för egen del tycker jag just att avsaknaden av diskpool gör att jag tvingas vårda hårddiskarna och det är ju av godo. För mig så gjorde nog MS rätt när de tog bort möjligheten till diskpool, jag saknar den inte alls.

The chin is out for beating

För min egen del är poolen högst väsentlig eftersom:
1. Dels har jag 16TB i servern på 9 diskar. Finns många som har betydligt mer än så.
Att ha så många ställen att välja på vid lagring av filer från klienter vill jag inte ha!
2. Stora mängden av utrymmet utgörs av film. Jag gillar film!
Betydligt smidigare att bara mappa upp mappen "movies" i de mediaextenders man har jämfört med om man hade allt i olika mappar på 9 olika diskar. Många mediaextenders kan inte mappa upp hur mycket som helst.
3. Duplicering. Har i och för sig inte med själva poolen att göra, men ingår i DE-kittet så att säga.
Mycket smidigare än att hålla på med RAID och effektivare att kunna välja exakt vilka mappar som skall säkerhetskopieras.
Rippade filmer dupliceras inte men foton och docs...

Så är läget för mig! :)

Men min WHS v1 har precis kraschat, så om någon kan övertyga mig om att man kan åstadkomma nästan samma utan pool på WHS2011 så lyssnar jag gärna!
Av vad jag kan läsa mig till på olika forum så är det många som är ganska nöjda med DriveBender. Tror jag skall testa det på kommande server...

Edit: Kostar en WHS2011 bara 3-400:- !?!
Hade för mig att WHS v1 låg på 1200:- för ett par år sedan.
Om man skall installera DB, spelar det någon roll om man kör eng eller swe WHS?

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 10 november 2011 - 12:51.


#298

Postad 10 november 2011 - 14:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
PJay

Dustin tar 445:- för den engelska och 545:- för den svenska

#299

Postad 10 november 2011 - 14:10

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0

Men min WHS v1 har precis kraschat, så om någon kan övertyga mig om att man kan åstadkomma nästan samma utan pool på WHS2011 så lyssnar jag gärna!


Om man skall installera DB, spelar det någon roll om man kör eng eller swe WHS?


DriveBender fungerar lika bra som poolen i v.1 tycker jag faktiskt. Nästan lite bättre då jag kan ställa in mer i DB som tex att jag kan välja vilka undermappar jag vill duplicera i en mapp. I v.1 duplicerade man ju hela huvudmappen så att säga.

DB kan du installera på vilken språkversion somhelst.

#300

Postad 10 november 2011 - 19:48

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

PJay

Dustin tar 445:- för den engelska och 545:- för den svenska

DriveBender fungerar lika bra som poolen i v.1 tycker jag faktiskt. Nästan lite bättre då jag kan ställa in mer i DB som tex att jag kan välja vilka undermappar jag vill duplicera i en mapp. I v.1 duplicerade man ju hela huvudmappen så att säga.

DB kan du installera på vilken språkversion somhelst.

Japp!
Har beställt en HP ProLiant N36L
WHS2011 ENG
Extra 2 GB Ram
Allt från Dustin och den är nu påväg med posten! :)
Tyckte först det var surt att inget OS var bundlat i HPn, men kostar den såpass lite är det ju ingen större deal.

Så bra att det är positiva omdömen kring DB!
Går det att schemalägga när på dygnet den skall utföra själva dupliceringen också?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.