Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

KEF LS50?

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
KEF LS50 (Surroundhögtalare) 9 8,93 (13) 16 990:-
KEF LS50 Wireless (Surroundhögtalare) 9 8,33 (2) 14 990:-
3 relaterade trådar

#1

Postad 01 november 2012 - 18:06

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0


Någon mer än jag som lyssnat på dessa smått fantastiskt välljudande och vackra stativare?

Eller kanske till och med någon som funderar på inköp?

#2

Postad 02 november 2012 - 22:35

mrvaio
  • mrvaio
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej ByggareB har lyssanat lite snappt på dem ska i väg i mårgon till hembioconsult göteborg
och lyssna ordentligt.mäktigt imponerad av så små rackare med så stort ljud

#3

Postad 28 mars 2013 - 00:19

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Jag var och lyssnade på dessa idag. riktigt bra högtalare. kändes som man var i en studio. körde dessa med en Marantz SR6007. fungerade hur fint som helst. bra botten och sjukt bra mellanregister och en mjuk men endå tydlig diskant. helt perfekt högtalare för min smak. kommer nog att investera i dessa.

#4

Postad 10 april 2013 - 11:45

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Har nu beställt dessa fina högtalare men tyvärr var dem slut hos tillverkaren så jag får nog vänta ett tag innan jag får dem. någon annan här på forumet som hört eller har dessa små underverk till högtalare?

#5

Postad 10 april 2013 - 12:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag ska ta mig iväg och lyssna på dom nästa vecka tror jag. dåligt att dom var slut hos tillverkaren btw. gör man bra högtalare så får man väl räkna med att dom säljer! :D

#6

Postad 10 april 2013 - 12:15

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jag ska ta mig iväg och lyssna på dom nästa vecka tror jag. dåligt att dom var slut hos tillverkaren btw. gör man bra högtalare så får man väl räkna med att dom säljer! :D


ja vafään liksom. trodde jag skulle få dem till helgen (hämtar dem direkt hos importören)

ska bli kul att höra om dina intryck Zartok.

#7

Postad 10 april 2013 - 14:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har ett gott öra till kef så finns dom kvar på lyd så lär jag nog gilla dom misstänker jag. r-serien är riktigt riktigt bra, basen är fantastiskt silkeslen. mumma!

#8

Postad 10 april 2013 - 14:29

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Hmm, spännande.
Skulle vara intressant med en review samt lite mätdiagram :)

#9

Postad 10 april 2013 - 14:52

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jag har ett gott öra till kef så finns dom kvar på lyd så lär jag nog gilla dom misstänker jag. r-serien är riktigt riktigt bra, basen är fantastiskt silkeslen. mumma!


jag lyssnade på dessa och R100 samt Q100. gillar också KEF kan jag säga. alla lät bra. Q100 hade lite "mer" bas än R100 men R100 var lite vass i diskanten. LS50 var självklart bäst på allt men jag hade lite pengar vs ljudkvalité tänk och tänkte att ifall Q100 lät tillräckligt bra kunde jag tjacka dem då dem passar min budget bättre men så fick jag lyssna på LS50 och kan inte tänka mig att äga ett par andra högtalare. iaf inte i denna prisklass och som är stativare.

#10

Postad 10 april 2013 - 17:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Såhär på förhand ska jag säga att jag aldrig hört ett par bra stativare i klassen 10.000 kr. system audios skrek av smärta vid väldigt låga volymer exempelvis. bra stativare har jag hört från 20.000 (volent, canton mfl) så är dessa högtalare bra så är dom kanske extra attraktiva pga motståndet i klassen som jag upplevt det :)

#11

Postad 10 april 2013 - 22:10

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Såhär på förhand ska jag säga att jag aldrig hört ett par bra stativare i klassen 10.000 kr. system audios skrek av smärta vid väldigt låga volymer exempelvis. bra stativare har jag hört från 20.000 (volent, canton mfl) så är dessa högtalare bra så är dom kanske extra attraktiva pga motståndet i klassen som jag upplevt det :)


hehe ja men allt handlar ju om HUR bra man vill att det ska låta. men för mig personligen kan jag ha högtalarna från TVn om jag ska lyssna på väldigt låga volymer. för mig handlar det om att allt ska låta tajt men ändå rymligt när jag spelar den skränigaste musiken och det på ganska hög volym. som om man var i en studio. jag har varit i ett gäng studios och spelat in så jag vet vad jag har för preferenser och jag kan säga att LS50 infriar allt jag vill ha av en högtalare utom kanske en "liten grej" och det är att högtalaren bara ska försvinna. så stort spelar dem naturligtvis inte men det är jag medveten om och det är inget jag direkt är villig att lägga ner pengar på för att uppnå :)

#12

Postad 11 april 2013 - 13:35

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Hello!

Frågan är då Beat_strandh om du verkligen ska komma hem till mig nästa helg och lyssna på min Kef R500!;)


#13

Postad 11 april 2013 - 13:41

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Hello!

Frågan är då Beat_strandh om du verkligen ska komma hem till mig nästa helg och lyssna på min Kef R500! ;)


haha ja klart jag ska MEN dina högtalare ligger inte inom min budget och dessutom är det golvare ;)

#14

Postad 11 april 2013 - 14:11

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

haha ja klart jag ska MEN dina högtalare ligger inte inom min budget och dessutom är det golvare ;)


Förstår det mate!;)

Tycker kef ls50 är en helt makalöst prisvärd högtalare tycker det är nästintill galet att man kan få så mkt välljud för 10.000kr!

Har svårt att glömma dem sen jag lyssnade på dom i helgen kan jag ju säga;)

#15

Postad 11 april 2013 - 14:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
ls50 fanns inte där. dom fanns tydligen bara under ett par dagar i vintras, så jag måste ha sett dom då. mats på LYD sa att han valde att ta hem R100/300 (minns ej vilken) då han upplevde den som lite lugnare och behagligare. så det var med andra ord synd. dock så har jag gjort en recension på Acoustic Energy Reference 1, och jag ska minsann göra en på kefs stativare där också =)

#16

Postad 11 april 2013 - 15:27

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

ls50 fanns inte där. dom fanns tydligen bara under ett par dagar i vintras, så jag måste ha sett dom då. mats på LYD sa att han valde att ta hem R100/300 (minns ej vilken) då han upplevde den som lite lugnare och behagligare. så det var med andra ord synd. dock så har jag gjort en recension på Acoustic Energy Reference 1, och jag ska minsann göra en på kefs stativare där också =)


det måste ha varit R300.

vart kan jag läsa den recensionen?

#17

Postad 11 april 2013 - 15:27

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

ls50 fanns inte där. dom fanns tydligen bara under ett par dagar i vintras, så jag måste ha sett dom då. mats på LYD sa att han valde att ta hem R100/300 (minns ej vilken) då han upplevde den som lite lugnare och behagligare. så det var med andra ord synd. dock så har jag gjort en recension på Acoustic Energy Reference 1, och jag ska minsann göra en på kefs stativare där också =)


Hej!

Vad tyckte du om Acoustic Energy Reference 1,? har hört mkt bra om den talaren.

Mvh/micke

#18

Postad 11 april 2013 - 17:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Recensionen lär inte bli publicerad förrän den nya bloggen startar, så den finns inte ute officiellt ännu.

Mike: om du vill så kan du få mina upplevelser av högtalaren via pm. generellt sett så kan jag säga att det är en mycket bra stativhögtalare som sätter sig just under den massiva konkurrensprissättningen på 20.000. Basen är tydlig och bra, man kan få massor av den om man placerar den medvetet basrikt, men då förstörs mycket.

Mellanregistret är lite tunt och blekt, färglöst. diskanten är rikigt bra, då jag tror att det är en diskant som kan passa nästan vilka öron som helst :)

En fördel kan vara att högtalaren är liten och diskret, men den kommer ändå att ta liks myclet plats som rn golvare. generellt så spelar den bäst till musik med attack samt bra inspelningar. dåliga diton kan falla platt och jävligt tråkigt.

det måste ha varit R300.

vart kan jag läsa den recensionen?

jag hat ännu inte recenserat någpn kef-stativare, har funnits mycket annat i butiken som behövt få plats. men den kanske kommer den också, får höra med mats vart han önskar att jag ska lägga krutet

#19

Postad 12 april 2013 - 07:00

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

jag hat ännu inte recenserat någpn kef-stativare, har funnits mycket annat i butiken som behövt få plats. men den kanske kommer den också, får höra med mats vart han önskar att jag ska lägga krutet


jag menade Acoustic Energy recensionen och det fick jag ju svar på hehe...

fan, kan dessa högtalare komma hem till mig NU!

#20

Postad 12 april 2013 - 08:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Aye, en sammanfattning iaf :) jag ska gå igenom och redigera lite innan jag skickar in den för print, men överlag så är jag positivt inställd :)

#21

Postad 12 april 2013 - 15:20

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 1
Zartok - Märkligt att du finner mellanregistret tunt, blekt och färglöst? Mellanregistret är ju lite av KEFs signum annars och jag håller inte riktigt med.

Köpte själv ett par LS50 idag som jag har på mitt skrivbord, låter mycket bra om även inte i Reference-nivå :)
(bild finns i galleriet)

#22

Postad 12 april 2013 - 16:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Byggare, fel högtalare :) det är en annan burl jag skrev om där :D

#23

Postad 12 april 2013 - 17:12

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Byggare, fel högtalare :) det är en annan burl jag skrev om där :D


Det var ju tur :)

#24

Postad 27 maj 2013 - 13:13

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
sådär! nu har jag fått mina LS50! ruskigt snygga! och väljudande. bilder finns i mitt galleri ;)

EDIT: har inte riktigt fått till det hemma och väljer då att ta bort mina intryck för att inte skrämma bort folk från denna högtalare. dem låter helt fantastiskt med rätt förutsättningar.

Redigerat av beat_strandh, 05 juni 2013 - 11:27.


#25

Postad 16 september 2013 - 18:20

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 1
Uppdatering: Hängde på ett riktigt kraftigt slutsteg och h***** vad dem spelar på bra nu. Djup tajt bas (visst högtalare kan gå djupare men den är tillräckligt djup för mig), rapp bas. härligt mellanregister och en detaljerad diskant. riktig punch i ljudet. stort ljud! ett sjukt driv helt enkelt.

Jag drev dem först med min Marantz reciever men högtalarna krävde verkligen sin förstärkare så ett slutsteg eller bra integrerad stereo är att föredra...

här är en liten film på hur 5,23 tumsbasen arbetar ;)
http://www.youtube.c...h?v=hYrYG8p960w

#26

Postad 29 januari 2014 - 13:50

Phill-E
  • Phill-E
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tjena,

Funderar på att köpa ett par LS50 för ett bra pris. Var runt och lyssnade på högtalare för drygt ett år sedan och fastnade för Amphion Ion+, lyssnade på LS50 samtidigt men tyckte inte de hade en lika stor ljudbild. Enligt diverse recensioner verkar de dock väldigt lika, med ett litet övertag för LS50, kanske var de jag lyssnade på dåligt uppställda, de är ju tydligen väldigt känsliga för placering? Har någon annan lyssnat på dessa båda ordentligt och kan jämföra dessa?

Tänkte använda dem i en kombinerad hemmabio/stereo med en Marantz SR5007 reciever, på sikt kompletterad med en effektförstärkare, surrounder och möjligtvis en subbas.

#27

Postad 29 januari 2014 - 14:38

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
hmm jag har inte hört Amphion men mina intryck om LS50 kan du läsa posten ovanför. Drev dem förrut med en Marantz reciever SR6006. men nu kör jag processor+slutsteg 2x250W

Redigerat av beat_strandh, 29 januari 2014 - 14:41.


#28

Postad 29 januari 2014 - 16:12

LYD
  • LYD
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag väljer definitivt R100 före LS50. Till att börja med tycker jag att R100 är mycket snyggare. Ljudmässigt liknar de varandra väldigt mycket. Jag tycker att R100 är lite bättre på att fylla rummet och lite mindre "på" än LS50. I ett mindre rum där man sitter nära och lyssnar fokuserat kanske LS50 passar lite bättre.

#29

Postad 29 januari 2014 - 16:50

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Vad man tycker är snyggt är helt personligt. Själv gillar jag den unika looken som LS50 har. R100 har ett mer traditionellt utseende.
Själv lyssnade jag på R100 och LS50 tillsammans med en Marantz reciever när jag skulle köpa nytt. det jag kom fram till var att R100 lät mer vasst och att LS50 hade en mer direkt punch och mer pondus. Väldigt mycket studiohögtalare. Själv lyssnar jag på 3-4 meters avstånd och bryr mig bara om hur dem låter i sweetspot och då levererade LS50 enligt mig en allmänt bättre ljudbild mot R100.

#30

Postad 29 januari 2014 - 17:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Sen så står det ju också lyd tycker att r100 är snyggare, inte att r100 är snyggare :P

Men... det är en coax där ytterdiametern är 5.25. Räcker med bas? Till vilken film? Teletubbies, långfilmen?

#31

Postad 29 januari 2014 - 17:04

LYD
  • LYD
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Vad man tycker är snyggt är helt personligt. Själv gillar jag den unika looken som LS50 har. R100 har ett mer traditionellt utseende.
Själv lyssnade jag på R100 och LS50 tillsammans med en Marantz reciever när jag skulle köpa nytt. det jag kom fram till var att R100 lät mer vasst och att LS50 hade en mer direkt punch och mer pondus. Väldigt mycket studiohögtalare. Själv lyssnar jag på 3-4 meters avstånd och bryr mig bara om hur dem låter i sweetspot och då levererade LS50 enligt mig en allmänt bättre ljudbild mot R100.


Jag förstår definitivt vad du menar. Studiohögtalare är verkligen rätt ord. Av den anledningen skulle jag välja R100, då den känns mer vardagsduglig för mig. I vilket fall som helst är det två väldigt bra högtalare.

#32

Postad 29 januari 2014 - 18:54

Phill-E
  • Phill-E
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hmm. Tänkte som sagt använda högtalarna i en hemmabio, förutom musiklyssning. Passar LS50 dåligt som frontar i en bio med sin monitorkaraktär?

#33

Postad 29 januari 2014 - 19:07

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Sen så står det ju också lyd tycker att r100 är snyggare, inte att r100 är snyggare :P

Men... det är en coax där ytterdiametern är 5.25. Räcker med bas? Till vilken film? Teletubbies, långfilmen?


har inte sagt något annat. bara konstaterade det självklara och sedan vad jag tyckte.

ja du, om jag nu behöver braka loss med bas i en film har jag en sub till det. till den typ av musik jag lyssnar på räcker basen gott och väl. inte mycket musik som mixas medvetet med frekvenser under 80-60Hz.

#34

Postad 29 januari 2014 - 19:15

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Hmm. Tänkte som sagt använda högtalarna i en hemmabio, förutom musiklyssning. Passar LS50 dåligt som frontar i en bio med sin monitorkaraktär?


ja, du kommer vara nöjd med LS50 som hemmabiohögtalare. om jag inte är helt fel ute så borde filmstudios ha studiomonitorer när dem mixar sitt filmljud då dem vill ha så ofärgade och naturliga högtalare som möjligt.

#35

Postad 29 januari 2014 - 21:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Troligtvis bara min märkliga smak, men r0typ alla blackmores nightlåtar upplever jag behöver förstärkning i basen :)
Then again, jag knarkar väl endel..

#36

Postad 29 januari 2014 - 21:05

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
dessa har varit på min radar ett tag .. kan man köpa dom styckevis? skulle vara grymt att ha 3 som front

#37

Postad 29 januari 2014 - 21:25

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Enligt digitalbilds prislista är det per par men man kan ju alltid slänga iväg ett mejl till Bosse på digitalbild vilka har agenturen idag :)

http://digitalbild.s...?page=402&m=402

#38

Postad 29 januari 2014 - 21:52

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Det skulle vara intressant ändå att veta hur pass bra R100 står sig mot denna LS50? :) Vad är skillnaden? Enligt dom på Balance ljud och bild spelar R-serien större men om det stämmer det vet jag inte. Han syftade kanske mer på R300 för det var den jag var mest inne på. Skulle vara kul att höra om någon har lyssnat på både R100 och LS50 och kan dela med sig av detta :)

#39

Postad 30 januari 2014 - 06:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Det skulle vara intressant ändå att veta hur pass bra R100 står sig mot denna LS50? :) Vad är skillnaden? Enligt dom på Balance ljud och bild spelar R-serien större men om det stämmer det vet jag inte. Han syftade kanske mer på R300 för det var den jag var mest inne på. Skulle vara kul att höra om någon har lyssnat på både R100 och LS50 och kan dela med sig av detta :)


citerar mig själv från igår ;)

"Själv lyssnade jag på R100 och LS50 tillsammans med en Marantz reciever när jag skulle köpa nytt. det jag kom fram till var att R100 lät mer vasst och att LS50 hade en mer direkt punch och mer pondus. Väldigt mycket studiohögtalare. Själv lyssnar jag på 3-4 meters avstånd och bryr mig bara om hur dem låter i sweetspot och då levererade LS50 enligt mig en allmänt bättre ljudbild mot R100. "

#40

Postad 30 januari 2014 - 06:40

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
ps: pondus kan ju tolkas olika men vad jag menade var att LS50 hade mer tryck. man fick en rejäl jävla käftsmäll helt enkelt och det fick man inte av R100. dem lät mest vassa i mina öron... Jag lyssnade på hårdrock, metal, punk och pop... sådan musik är ju väldigt komprimerad så jag kunde inte avgöra om dem spelade större eller mindre än R100.

#41

Postad 30 januari 2014 - 10:21

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0

dessa har varit på min radar ett tag .. kan man köpa dom styckevis? skulle vara grymt att ha 3 som front


Jag har en bättre och snyggare idé. Du tar klivet upp i högsta divisionen istället och köper mina 201/2 och 202/2C.

Redigerat av Dave R, 30 januari 2014 - 10:22.


#42

Postad 30 januari 2014 - 11:45

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Tack för svaret! :)

ps: pondus kan ju tolkas olika men vad jag menade var att LS50 hade mer tryck. man fick en rejäl jävla käftsmäll helt enkelt och det fick man inte av R100. dem lät mest vassa i mina öron... Jag lyssnade på hårdrock, metal, punk och pop... sådan musik är ju väldigt komprimerad så jag kunde inte avgöra om dem spelade större eller mindre än R100.



#43

Postad 30 januari 2014 - 11:51

LYD
  • LYD
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Det skulle vara intressant ändå att veta hur pass bra R100 står sig mot denna LS50? :) Vad är skillnaden? Enligt dom på Balance ljud och bild spelar R-serien större men om det stämmer det vet jag inte. Han syftade kanske mer på R300 för det var den jag var mest inne på. Skulle vara kul att höra om någon har lyssnat på både R100 och LS50 och kan dela med sig av detta :)


Både jag och beat_strandh verkar ha lyssnat på de två kandidaterna. LIte högre upp i tråden kan du se lite om vad jag tycker. Jag upplever definitivt att R100 spelar större än LS50. LS50 är dock bättre på att spela fokuserat och exakt. Det är lite därför jag påstår att R100 är bättre som vardagshögtalare om man inte alltid sitter och lyssnar fokuserat. Som biohögtalare tror jag att R100 kommer att fungera bättre, då den sprider bredare. För min del är valet lätt. Spara 2000kr och få en högtalare som är snyggare och bättre!

#44

Postad 30 januari 2014 - 13:32

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Hej!

Äger själv Kef R500 och har lyssnat på R100 och Beat_Strandhs Ls50 några gånger.

Kan säga såhär att R100 är mer "lättnyssnad" men LS50:na är mer korrekta/bättre... avslöjar saker ting betydligt mer! både på gott och ont.

Sen kan jag säga att LS50:na är ganska trögdrivna och kommer ihåg när han hakade på sitt monstersteg på LS50:na vilken sjuk skillnad det blev!

Så om Marantzen kommer vara drivkraften så skulle jag nog också köpa R100.

#45

Postad 02 februari 2014 - 12:03

Phill-E
  • Phill-E
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Åkte till Ljudmakarn i Sthlm och lyssnade på både Ion+ och LS50. Till att börja med sågade jag Ion+ direkt, den lät inte alls som jag kom ihåg. I deras lyssningsrum (som iofs är ganska "boomigt" enligt säljaren) var basen väldigt otight, och ljudet var inte alls så omslutande som jag hade för mig. Den gick helt enkelt bort direkt. Lyssnade därefter på LS50. Tyckte ljudet var bättre, bättre kontroll på basen och lite större ljudbild, men fortfarande ganska boomigt. Ljudet stannade dock kvar mellan högtalarna även med lite trixande med placeringen. Man kan säkert få till ett bättre ljud med mer experimenterande, men jag blev inte såld.
Därefter lyssnade jag på ELAC BS 403, vilken skillnad! Den gav den upplevelse som jag förväntat mig från Ion+ och LS50, och mer därtill! Den spelade med ett självklart ljud, alla instrument var lätt urskiljbara och gav en upplevelse av att låta "precis som det var tänkt". Nu är det ju en mycket dyrare högtalare, men LS50 blev inget alternativ efter provlyssningen.
Därefter föreslog säljaren att jag skulle provlyssna Sonus Faber Venere 1.5, en högtalare jag inte reflekterat över över huvud taget då den ger intrycket av att vara mycket dyrare än dom andra högtalarna med sin speciella design. Och jag blev helt överrumplad av ljudet, utbrast spontant "Åh jävlar!" då första demolåten satte igång. Inte lika självklart och klart ljud som BS 403, men av någon anledning var det inget jag saknade. Ljudbilden var extremt stor jämfört med de andra högtalarna, alla instrument och sångare kändes MYCKET större. Jag kan jämföra det med att gå från en 42" LCD till en 100" projektor. Krävde lite tillvänjning, men gav en riktigt häftig upplevelse. Basen var mycket djupare än på någon av de andra högtalarna också, men inte alls boomig. Inte så detaljerad kanske, men ändå tight.

Slutsats: Jag kan ansluta mig till skaran som inte tycker LS50 lever upp till förväntningarna. För omkring 10.000 SEK väljer jag Sonus Faber Venere 1.5 över LS50. Det säkerligen till viss del på kringutrustning, uppställning och att jag föredrar det lätt färgade ljudet framför monitorljud, men upplevelsen den förmedlade var sjukt häftig. Nu måste jag bara bestämma mig för svart eller vitt kabinett. :)

#46

Postad 02 februari 2014 - 12:29

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Vilken elektronik var det dom demade med samt vilken musik spelades? :)

Åkte till Ljudmakarn i Sthlm och lyssnade på både Ion+ och LS50. Till att börja med sågade jag Ion+ direkt, den lät inte alls som jag kom ihåg. I deras lyssningsrum (som iofs är ganska "boomigt" enligt säljaren) var basen väldigt otight, och ljudet var inte alls så omslutande som jag hade för mig. Den gick helt enkelt bort direkt. Lyssnade därefter på LS50. Tyckte ljudet var bättre, bättre kontroll på basen och lite större ljudbild, men fortfarande ganska boomigt. Ljudet stannade dock kvar mellan högtalarna även med lite trixande med placeringen. Man kan säkert få till ett bättre ljud med mer experimenterande, men jag blev inte såld.
Därefter lyssnade jag på ELAC BS 403, vilken skillnad! Den gav den upplevelse som jag förväntat mig från Ion+ och LS50, och mer därtill! Den spelade med ett självklart ljud, alla instrument var lätt urskiljbara och gav en upplevelse av att låta "precis som det var tänkt". Nu är det ju en mycket dyrare högtalare, men LS50 blev inget alternativ efter provlyssningen.
Därefter föreslog säljaren att jag skulle provlyssna Sonus Faber Venere 1.5, en högtalare jag inte reflekterat över över huvud taget då den ger intrycket av att vara mycket dyrare än dom andra högtalarna med sin speciella design. Och jag blev helt överrumplad av ljudet, utbrast spontant "Åh jävlar!" då första demolåten satte igång. Inte lika självklart och klart ljud som BS 403, men av någon anledning var det inget jag saknade. Ljudbilden var extremt stor jämfört med de andra högtalarna, alla instrument och sångare kändes MYCKET större. Jag kan jämföra det med att gå från en 42" LCD till en 100" projektor. Krävde lite tillvänjning, men gav en riktigt häftig upplevelse. Basen var mycket djupare än på någon av de andra högtalarna också, men inte alls boomig. Inte så detaljerad kanske, men ändå tight.

Slutsats: Jag kan ansluta mig till skaran som inte tycker LS50 lever upp till förväntningarna. För omkring 10.000 SEK väljer jag Sonus Faber Venere 1.5 över LS50. Det säkerligen till viss del på kringutrustning, uppställning och att jag föredrar det lätt färgade ljudet framför monitorljud, men upplevelsen den förmedlade var sjukt häftig. Nu måste jag bara bestämma mig för svart eller vitt kabinett. :)



#47

Postad 02 februari 2014 - 18:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Slutsats: Jag kan ansluta mig till skaran som inte tycker LS50 lever upp till förväntningarna. För omkring 10.000 SEK väljer jag Sonus Faber Venere 1.5 över LS50. Det säkerligen till viss del på kringutrustning, uppställning och att jag föredrar det lätt färgade ljudet framför monitorljud, men upplevelsen den förmedlade var sjukt häftig. Nu måste jag bara bestämma mig för svart eller vitt kabinett. :)


Har du hört HRT Stage apropå detta sammanhang?

#48

Postad 12 januari 2016 - 13:42

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Funkar det att köra dessa med en standard 7.1 förstärkare från Yamaha eller är det att pinka i det blå skåpet? I det här fallet gäller det en Yamaha rx-v771.



#49

Postad 12 januari 2016 - 13:46

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Ett hett tips! 

 

XTZ är på gång med aktiva stativare, Finns på fyndbörsens hemsida nu!

 

XTZ Tune 4.

 

Tidigare erfarenheter med xtz är att de har helt fantastisk ljud :)



#50

Postad 12 januari 2016 - 13:53

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Ett hett tips! 

 

XTZ är på gång med aktiva stativare, Finns på fyndbörsens hemsida nu!

 

XTZ Tune 4.

 

Tidigare erfarenheter med xtz är att de har helt fantastisk ljud :)

 

Nu frågade han om förstärkaren skulle vara bra till Kef LS50 och inte om ett alternativ till högtalarna.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.