Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bass Pumper III a.k.a Rumpskakare

654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 10 mars 2009 - 20:00

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Beställde 2 stycken basspumps nu från hembiobutiken var 2 stycken för 750 där ;). Nu äre förstärkare som skall inhandlas.. räcker en spark gott o väl nu då eller ska ja satsa på en med mer kanaler? Vill max lägga 1500 på stärkare till dessa.. Kan ju vara bra att ha en hyffsad om ja ska köpa till 2 till sen....

#52

Postad 10 mars 2009 - 22:30

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Grymt! Det borde räcka med en spark! Jag tvivlar på att du behöver två rumpskakare till :) Känns lite onödigt om du inte enbart har fotöljer förståss ;)

/Christian

#53

Postad 11 mars 2009 - 01:48

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna:



Billig, smidigt format (gömma under/bakom soffan), gott om kraft. Den enda som talar emot den är den effektstyrda fläkten...

#54

Postad 12 mars 2009 - 09:39

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Nu har ja som sagt köpt mej ett par basspumps och nu kommer förstärkarvalet... Va har ni för förslag???

Skulle denna funka?





eller finns de nå billigare subwofferförstärkare..


Tänkte denna borde ju vara bra till kommande dedikerade biorum när man flyttar till hus? Eller är ja helt ute och cyklar?

Då ska ja ha min onkyo 605 + canton högtalare
Sen så vil ja ha 2 baslådor och 2 stycken basspumps...
Skulle allting funka då mån tro? kan man koppla 4 bas grejer till den där prosonen? Mvh Voldoo

#55

Postad 12 mars 2009 - 13:04

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Nu har ja som sagt köpt mej ett par basspumps och nu kommer förstärkarvalet... Va har ni för förslag???

Skulle denna funka?






eller finns de nå billigare subwofferförstärkare..


Tänkte denna borde ju vara bra till kommande dedikerade biorum när man flyttar till hus? Eller är ja helt ute och cyklar?

Då ska ja ha min onkyo 605 + canton högtalare
Sen så vil ja ha 2 baslådor och 2 stycken basspumps...
Skulle allting funka då mån tro? kan man koppla 4 bas grejer till den där prosonen? Mvh Voldoo

Många y-split blir det.. för du hade väl inte tänkt att driva alla fyra med ett sådant slutsteg? Subbarna har väl aktiva hoppas jag?

Btw.. sjukt att audio video är billigare på Proson förstärkaren än Fynda.se? :S

#56

Postad 12 mars 2009 - 18:43

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0
visst duger de, men varför inte satsa på blocket.se? finns förstärkare som klarar det här jobbet för ett par 100-lappar där.

mvh Dell

#57

Postad 12 mars 2009 - 19:36

hkforever
  • hkforever
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Hej
Köp ett begagnat Zachry D 250 sub steg , det kan du köra 2 kanaler ut på som du kör till dom 2 första pumparna som du sen seriekopplar till nästa 2 pumpar.
Volym och frekvens justering finns på steget , du vill ju inte mata dom med 20 000 Hz , skakar dåligt där.
Själv använder jag ett Zachry D 250 till min sub och ett gammalt substeg till baspumparna

Jag har kopplat på line ut från steget till min sub på line in på steget till baspumparna , funkar kalas
Bästa investeringen på länge , var försiktig med volymen bara som flera nämt.

Har några bilder i galleriet men jag vet inte om dom är till någon hjälp.

#58

Postad 12 mars 2009 - 22:01

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Det finns säkert begagnat som fixar biffen men ja är ju inte riktigt en begagnad entusiast om vi säger så.. Köpt dator o grejer förut som inte varit i min smak.. så tror de blir nytt o fräscht för mej. Men känns inte som att den där prosonen kommer funka om ja vill ha 4 stycken ikopplade om ja ökar på bion i framtiden. Det sa dem på hembiobutiken iaf och dem tycker ja kan sina saker.. Vill ha nån billig NY förstärkare som kan fixa 4 stycken och ha gärna basgrejer bara eftersom ja har en bra vanlig reciver. Max 2000kr

Och vet ni nå begangnad som uppfyller mina mål för max 1000. Tycker inte begangnad är värt mer så kan ni hojta till. Vore väldigt tacksam för de.

Men kravet är

SVART
LITEN SOM PROSON
Fjärr så man kan ställa hz m.m. på basspumpsen...

tack för all hjälp än så länge..!!Mvh Voldoo

#59

Postad 14 mars 2009 - 21:05

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0
Jag har en uppsättning med 3st recliner-fåtöljer av "bio-modell", dvs. hopmonterade i sidled. Jag är väldigt nyfiken på hur det skulle fungera att montera dylika tingestar i fåtöljerna.

Ett problem är att de hårda delarna av fåtöljerna som man skulle kunna montera basarna i inte har så mycket kontakt med sittytorna, dvs. det finns inte så stora möjligheter för vibrationerna att fortplanta sig från fåtöljernas "fötter" till sittdyna/ryggstöd. Vad tror ni som har lite erfarenhet av sånt här, skulle det funka eller skulle det bara vara armstöden som vibrerade ordentligt och knappt nån känsla alls i sitsarna?

Funderar på att montera en bas längst till höger på den vänstra fåtöljen och en längst till höger på den vänstra, och på så sätt få en del vibrationer från varje sida till den mittre sitsen. Vad tror ni om detta?

Kan ju vara värt ett försök om det inte låter helt dödsdömt, priset för två basar är ju väldigt överkomligt med tanke på vad man lagt ut på allt annat i systemet, och isåfall skulle jag köpa någon enklare begagnad stereoförstärkare eller någon form av slutsteg att driva dem med. Mindre än 2.000 med kablar och allt.

Vad sägs?

#60

Postad 16 mars 2009 - 14:08

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0
Blev lite för sugen för att vänta på kommentarer så jag beställde grejerna nu. Bestämde mig för att inte snåla så jag köpte 4st bass pumper III och en XTZ Sub Amp 1, den borde inte ha några problem att driva basarna.

#61

Postad 16 mars 2009 - 19:33

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Tjena igen funderar fortfarande på förstärkare :)


Vilken skulle ni valt för 1500 kr?

Blir de mkt skillnad om ja väljer
som är till för subbar eller om ja väljer

som är billigare och desutom har 2 kanaler. Tänkte på om man kan använda den sistnämna om man vill ha 4 stycken i framtiden? Den är ju billigare men hur lätt blir det och ställa den perfekt så man får ut maximal kraft från bass pumpsen? sub förstärkaren har ja förstått att man bara kan ha 2 stycken bass pumps inkopplad till för varje bass pump tar runt 60 watt i styrka och den där är ju bara `1x150 watt. men blire lättare om man har den andra som har 2 kanaler fast bara på 75watt per kanal? Ja är inte riktigt haj på de där :) Vore tacksam för svar.

#62

Postad 17 mars 2009 - 19:01

oaim
  • oaim
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej jag skulle behöva lite hjälp av er som har installerat basshakers. Har köpt mig två substeg men är osäker på hur jag ska koppla. Har skickat med en bild på hur dom ser ut.Bifogad fil  78715913_1.jpg   87,32K   14 Antal nerladdningar

#63

Postad 17 mars 2009 - 20:17

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Hur många kickers ska du installera?

Signalen kör du lättast in där det står "LINE IN", du måste inte använda båda ingångarna utan en räcker oftast (det finns undantags fall där båda skall användas). Från stegen till kickers använder du högnivå kabeln som finns på andra sidan av steget, dvs du använder ingen av högnivå ut/in-gångarna på "inkopplingssidan".

#64

Postad 17 mars 2009 - 21:23

oaim
  • oaim
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hur många kickers ska du installera?

Signalen kör du lättast in där det står "LINE IN", du måste inte använda båda ingångarna utan en räcker oftast (det finns undantags fall där båda skall användas). Från stegen till kickers använder du högnivå kabeln som finns på andra sidan av steget, dvs du använder ingen av högnivå ut/in-gångarna på "inkopplingssidan".


Ska bara installera två stycken. Fick bra pris för substegen därför köpte jag två kan ju vara bra och ha. Men tack för hjälpen.

//Jocke

#65

Postad 17 mars 2009 - 23:28

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ja visst, använd en per buttkicker så blir det ordentligt med skak!

#66

Postad 18 mars 2009 - 08:08

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0
Uppdatering: fick alla prylarna igår och monterade, har inte hunnit finjustera än men jag måste säga att effekten blev minst lika bra som jag förväntat mig, har man dem på en "lagom" nivå så flyter vibrationerna ihop bra med ljudet. Stänger man av dem efter en stunds användande så känns basljudet plötsligt väldigt klent... :)

#67

Postad 18 mars 2009 - 12:46

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ja det är helt omöjligt att gå tillbaka när man väll har känt av kraften av dessa!

#68

Postad 22 mars 2009 - 18:50

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Hm, skulle det funka att koppla in dessa på mina "överblivna" kanaler (har 7.1 stärkare och kör 5.1), eller är det en till stärkare som gäller?


/Jocce

#69

Postad 22 mars 2009 - 18:53

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det skulle gå att koppla in dem på dina överblivna kanaler om du har möjlighet att välja vilken signal de skall spela. Dock så är det inte så stor chans att det går att skicka subwoofersignalen dit vilket gör att det blir problem om du har en sub.

#70

Postad 22 mars 2009 - 23:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Körde tidigare med en gamer på en kontorsstol. Nu har jag uppgraderat till en redig cockpit och en LFE monterad under stolen. Skakar mina 90 kg stål utan problem :P.

Som sagt fantastisk för spel och film men även rätt musik får ett klart lyft. För hörlurar speciellt då det är ju rätt svårt få sub woofer kvalitet i små 40 mm drivare. Finns ju en del musik där det inte passar annars är går den för fulla muggar.

Tack vare min dator så har jag det fixat utan att behöva köpa någon separat förstärkare så jag får rumble även för PS 3 som bara har optisk eller hdmi om du vägrar komponent. Kör samma lösning på Xboxen 360n också även om jag kan köra med pre outen på min hörlursförstärkare också. Enda lösningen för Wiin

Stora kruxet är att på PCn få dolby 5.1 att fungera. Måste köra omvägar aktivera dolby encoding i creatives mjukvara för att på så sätt få ut en analog signal samtidigt som den digitala :(. skaffa DTS HD förstärkare med preout för bass är inte billigt tyvärr och ser inte på tillräckligt mycket bluray filmer för att kunna rättfärdiga det :P

#71

Postad 23 mars 2009 - 08:27

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Det skulle gå att koppla in dem på dina överblivna kanaler om du har möjlighet att välja vilken signal de skall spela. Dock så är det inte så stor chans att det går att skicka subwoofersignalen dit vilket gör att det blir problem om du har en sub.


Förstår inte riktigt vad du menar? Om han har pre-in på varje slutsteg i förstärkaren finns det väl inget hinder?

#72

Postad 23 mars 2009 - 13:33

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar? Om han har pre-in på varje slutsteg i förstärkaren finns det väl inget hinder?


Nä men hur många receivers har det?

#73

Postad 23 mars 2009 - 16:19

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Nä men hur många receivers har det?


Jag vet bara att min egen har det (NAD T753v2), och de flesta andra NAD-receivers. Det verkade på ditt inlägg som om det fanns fler möjliga hinder men då var det alltså bara ett missförstånd. Formuleringen "vilket gör att det blir problem om du har en sub" förstod jag inte alls.

#74

Postad 23 mars 2009 - 17:23

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
finns de pre out på en onkyo 605aa? och hur kopplar ja då isf så ja slipper köpa en extern stärkare..?

#75

Postad 23 mars 2009 - 18:30

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

finns de pre out på en onkyo 605aa? och hur kopplar ja då isf så ja slipper köpa en extern stärkare..?


Pre-out finns det säkert, men frågan är om det finns pre-in, det är nämligen det du behöver. Jag har för mig att Onkyo inte har det på sina receivers men jag är inte helt 100, kolla i manualen (finns säkert på Onkyos hemsida om du tappat bort din) eller på baksidan av receivern om du har en hemma.

#76

Postad 23 mars 2009 - 21:34

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Jag vet bara att min egen har det (NAD T753v2), och de flesta andra NAD-receivers. Det verkade på ditt inlägg som om det fanns fler möjliga hinder men då var det alltså bara ett missförstånd. Formuleringen "vilket gör att det blir problem om du har en sub" förstod jag inte alls.


Om man inte har en subb så skickas ju LFE till front L/R och det är mycket större chans att det går att styra så att slutstegen spelar FRONT L/R än LFE.

#77

Postad 23 mars 2009 - 21:44

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

finns de pre out på en onkyo 605aa? och hur kopplar ja då isf så ja slipper köpa en extern stärkare..?

Kolla min guide hur du kopplar en 605.. jag har nämligen en sån. Men pre-out är bara en signalutgång.. finns inget slutsteg till den!

/Christian

#78

Postad 23 mars 2009 - 23:48

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Finns det någon i Umeå med omnejd som sitter med buttkickers? Blir mer och mer sugen på detta, men känner att jag måste testa först ^_^

PM isåfall

Frugan bara skakar på huvudet, så jag har nog fått tillåtelse, trots att soffan är sprojlans ny :wub: :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 23 mars 2009 - 23:48.


#79

Postad 24 mars 2009 - 00:10

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Hallå jag har letat på blocket och kollat lite på försärkare på prisjakt. Jag skulle vilja ha tag i en stärkare som jag får plats med under soffan! Är det någon som har något förslag?? Den ska helst kunna driva 4st rumpskakare

#80

Postad 24 mars 2009 - 12:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Har en men det var rätt mycket bök med att installera den på min racing stol så inte särskilt mobil tyvärr. Visserligen har min cockpit hjul men måste demontera högtalarstativen för att få ut dem genom dörren ^_^

Tanken har slagit mig att det hade vart rätt kul att sätta en gräsklipparmotor på den eller något samt fixa styrning på hjulen och dra ut på motorvägen med :).

#81

Postad 24 mars 2009 - 14:27

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Har en men det var rätt mycket bök med att installera den på min racing stol så inte särskilt mobil tyvärr. Visserligen har min cockpit hjul men måste demontera högtalarstativen för att få ut dem genom dörren :D

Tanken har slagit mig att det hade vart rätt kul att sätta en gräsklipparmotor på den eller något samt fixa styrning på hjulen och dra ut på motorvägen med ;).

Vad i hela fridens namn pratar du om?


Leris: Är du säker på att du behöver fyra stycken?? Måste vara en ENORM soffa :) Annars räcker en Spark II till två st :) Och dom är ju rätt små!

/Christian

#82

Postad 24 mars 2009 - 22:25

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Leris: Är du säker på att du behöver fyra stycken?? Måste vara en ENORM soffa :) Annars räcker en Spark II till två st :) Och dom är ju rätt små!

/Christian


Tack för dit svar ska titta lite mer på den.
Nja jag har en 3a och en 2a vet inte kanske räcker med en i varje??? eller 2st i 3an?? (se mitt galleri)

Redigerat av leris, 24 mars 2009 - 22:26.


#83

Postad 25 mars 2009 - 03:35

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
äntligen är allting införskaffat. Blev en proson 2050 som ja hittade på blocket för 700 spänn :). sen har kablarna kommit så när ja vaknar imorrn eftermiddag blir det att leka som ******** :).

#84

Postad 25 mars 2009 - 17:46

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
aj aj aj glömnde beställa rca kabel men va ska man ha för någon rca kabel med ysplit.. Nå som kan ge nå förslag som är billiga att köpa samt gratis frakt.. Tänkte beställa idag....


Finns ju en hel uppsjö av kablar....


RCA-kablar
Visa alla 1 300 produkter
• Analogt ljud
• Analogt ljud och Bild
• Digitalt ljud (Koaxial)
• Kompositvideo
• Subwoofer


Vilken ska ja välja samt en ysplit.. tacksam för hjälp...


Mvh Voldoo Ja vet att ja skr4ivit mkt här men ja är rätt lost på såna här saker :P

#85

Postad 25 mars 2009 - 18:58

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Vad i hela fridens namn pratar du om?


Leris: Är du säker på att du behöver fyra stycken?? Måste vara en ENORM soffa :( Annars räcker en Spark II till två st :D Och dom är ju rätt små!

/Christian


Min buttkicker LFE givetvis som jag monterat på denna http://www.nixim.com/flight.html

Redigerat av oqvist, 25 mars 2009 - 18:59.


#86

Postad 26 mars 2009 - 00:37

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det spelar ingen roll vilken RCA-kabel du köper, bara den är skärmad så att du slipper eventuellt brumm. Själv kör jag med Proson crystal smoke med y-split från samma serie, finns på fynda.

#87

Postad 26 mars 2009 - 08:37

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Det spelar ingen roll vilken RCA-kabel du köper, bara den är skärmad så att du slipper eventuellt brumm. Själv kör jag med Proson crystal smoke med y-split från samma serie, finns på fynda.

Fast tro nu inte att det INTE kan brumma bara för att du köper en skärmad.. dom där 50Hz leds nämligen i skärmningen..


En jordfelsavskiljare är lösningen på brumm.. För mig brummade det trots att jag hade Proson Crystal Smoke :(

/Christian

#88

Postad 26 mars 2009 - 08:42

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

aj aj aj glömnde beställa rca kabel men va ska man ha för någon rca kabel med ysplit.. Nå som kan ge nå förslag som är billiga att köpa samt gratis frakt.. Tänkte beställa idag....


Finns ju en hel uppsjö av kablar....


RCA-kablar
Visa alla 1 300 produkter
• Analogt ljud
• Analogt ljud och Bild
• Digitalt ljud (Koaxial)
• Kompositvideo
• Subwoofer


Vilken ska ja välja samt en ysplit.. tacksam för hjälp...


Mvh Voldoo Ja vet att ja skr4ivit mkt här men ja är rätt lost på såna här saker :(

Om du bara ska ha rumpskakare och ingen subba så ska du ha följande:

- Singel RCA HA - HA (Subkabel) i önskad längd
- Y-split RCA HO -> HA HA

HA = Hane
HO = Hona


Det behöver absolut inte vara det dyraste som finns på marknaden... tvärtom..
/Christian

#89

Postad 26 mars 2009 - 10:36

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Om du bara ska ha rumpskakare och ingen subba så ska du ha följande:

- Singel RCA HA - HA (Subkabel) i önskad längd
- Y-split RCA HO -> HA HA

HA = Hane
HO = Hona


Det behöver absolut inte vara det dyraste som finns på marknaden... tvärtom..
/Christian


Det finns ju även färdiga Y-split-kablar, t.ex Supra har sådana (även om jag kanske inte skulle lägga de pengar som just Supra kostar för det här ändamålet).

#90

Postad 26 mars 2009 - 23:42

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Det finns ju även färdiga Y-split-kablar, t.ex Supra har sådana (även om jag kanske inte skulle lägga de pengar som just Supra kostar för det här ändamålet).



blev proson crystal för min del också.. beställde kl 6 imorse och paketet kommer imorrn... Härligt blir perfekt till ps3an så man kan lira lite resident evil :D.


Mjoo såg supran var sjukt sugen 434 kr och då får man ju verkligen bra grejer.. Har en del supra kablar sen tidigare och tycker dem är en fröjd för ögat också :D. Har bla deras högtalarkablar och hdmikablar.. Kabelfetish som man är :D. Men funkar dessa rumpskakare bra kan de bli att uppgradera kablarna längre fram i tiden... Vet att de inte blir nån skillnad säkert men va fan dem är ju läckra och sponsrar svensk export vilket ja tycker är toppen :rolleyes:

#91

Postad 27 mars 2009 - 00:22

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

blev proson crystal för min del också.. beställde kl 6 imorse och paketet kommer imorrn... Härligt blir perfekt till ps3an så man kan lira lite resident evil :P.


Mjoo såg supran var sjukt sugen 434 kr och då får man ju verkligen bra grejer.. Har en del supra kablar sen tidigare och tycker dem är en fröjd för ögat också :P. Har bla deras högtalarkablar och hdmikablar.. Kabelfetish som man är :rolleyes:. Men funkar dessa rumpskakare bra kan de bli att uppgradera kablarna längre fram i tiden... Vet att de inte blir nån skillnad säkert men va fan dem är ju läckra och sponsrar svensk export vilket ja tycker är toppen :D

Det låter bra! :D Helt rätt inställning! Fast jag måste säga att enda felet på Proson kabeln är att det står Proson på den :D Annars är det en jäkligt läcker kabel faktiskt! :D Välbyggd!

Hoppas du blir nöjd!

/Christian

#92

Postad 27 mars 2009 - 15:49

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
har kopplat allting nu men de låter absolut ingenting från rumpskakarna va gör ja för fel... Har kopplat som följer.....!!!


högtalarkabel till rumpskakarna in i den extrna förstärkaren på left och right..... Sen rca kabel från extrena ingången på dvd till pre out på subbwofferingången på onkyon 605an... hör ingenting iaf... behöver mkt hjälp o helst snabbt ;)

externa ser ut så här på baksidan [Bifogad fil  proson_rv_2050_svart_baksida_version_2.jpg   103,68K   9 Antal nerladdningar


och 605an ser ju ut så här.Bifogad fil  Onkyo_20TX_sr605_20back3.jpg   136,65K   11 Antal nerladdningar

sen har ja köpt yspliten och en lång rca kabel...Hur ska ja nu koppla.. Hör absolut ingenting.. provade med att köra i högtalarkabeln från basspumpsen i front i onkyo o kolla om dem funka och dem funkar men tycker den börjar vibrera på väldigt hög volym...

Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 27 mars 2009 - 19:18.


#93

Postad 28 mars 2009 - 10:51

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

har kopplat allting nu men de låter absolut ingenting från rumpskakarna va gör ja för fel... Har kopplat som följer.....!!!


högtalarkabel till rumpskakarna in i den extrna förstärkaren på left och right..... Sen rca kabel från extrena ingången på dvd till pre out på subbwofferingången på onkyon 605an... hör ingenting iaf... behöver mkt hjälp o helst snabbt :P

externa ser ut så här på baksidan [Bifogad fil  proson_rv_2050_svart_baksida_version_2.jpg   103,68K   9 Antal nerladdningar


och 605an ser ju ut så här.Bifogad fil  Onkyo_20TX_sr605_20back3.jpg   136,65K   11 Antal nerladdningar

sen har ja köpt yspliten och en lång rca kabel...Hur ska ja nu koppla.. Hör absolut ingenting.. provade med att köra i högtalarkabeln från basspumpsen i front i onkyo o kolla om dem funka och dem funkar men tycker den börjar vibrera på väldigt hög volym...

Tänk på att rumpskakarna bara reagerar på väldigt låga Hz..

Men koppla så här:
605 PRE-OUT -> Singel RCA -> Y-Split -> Proson AUX (AUX-ingången)

När du kopplat så gå in i Onkyon. Tryck följande:

Setup (på fjärrkontrollen) -> Speaker Setup -> Speaker Config -> Subwoofer YES

Sedan kollar du på din proson och höjer allt till max, utom volymen som du får öka succesivt. Pröva nu några djupa filmscener och testa dig fram! Låt inte rumpskakarna skaka för mycket! Det ska bara vibrera i de allra värsta scenerna ;)

/Christian

#94

Postad 28 mars 2009 - 14:32

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
###### skitgrejer nu lägger ja ner har gjort precis som du sa och som alla andra säger men kommer inte det minsta ljud från grejerna ###### skitsaker......!!!! Nån som vill köpa skiten.....

kan även säga att dem fungerar iaf.. för när man slår på tuners går radion igång på dem iaf så de blir ett ###### surr i soffan men kan man koppla på nåt annat än på subwofferns pre out? Kan de vara den som är sönder eller kablarna ja nyss beställt från fynda???

Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 28 mars 2009 - 16:55.


#95

Postad 28 mars 2009 - 17:06

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Oj oj oj nu är de fixat fan va skönt.. har hållit på o ######s i säkert 5 timmar... Men nu provade ja och byta yspliten och sätta ysplitens röda i stärkarens vita och ysplitens svarta i stärkarens vita??? Va de nu gjorde för skillnad men de funkar nu iaf... ******** vilket dunk :):D:D:D

#96

Postad 28 mars 2009 - 17:06

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

###### skitgrejer nu lägger ja ner har gjort precis som du sa och som alla andra säger men kommer inte det minsta ljud från grejerna ###### skitsaker......!!!! Nån som vill köpa skiten.....

kan även säga att dem fungerar iaf.. för när man slår på tuners går radion igång på dem iaf så de blir ett ###### surr i soffan men kan man koppla på nåt annat än på subwofferns pre out? Kan de vara den som är sönder eller kablarna ja nyss beställt från fynda???


Du har ingen subwoofer sedan tidigare? Isåfall kanske den kanalen är avstängd, finns säkert någon setting för det i receiverns menyer.

Har du en sub kan du ju kolla om subwoofer pre-out fungerar genom att koppla in subben och se om den låter något.

#97

Postad 28 mars 2009 - 19:01

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Oj oj oj nu är de fixat fan va skönt.. har hållit på o ######s i säkert 5 timmar... Men nu provade ja och byta yspliten och sätta ysplitens röda i stärkarens vita och ysplitens svarta i stärkarens vita??? Va de nu gjorde för skillnad men de funkar nu iaf... ******** vilket dunk :):D:D:D

Nice!

#98

Postad 28 mars 2009 - 19:16

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Vill tacka för alla svar ja fått av er.. Man har ju varit helt lost men blev ett riktigt bra slutresultat.... Kanontack till alla er som hjälpt en vilsen själ :)

#99

Postad 28 mars 2009 - 20:14

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Oj oj oj nu är de fixat fan va skönt.. har hållit på o ######s i säkert 5 timmar... Men nu provade ja och byta yspliten och sätta ysplitens röda i stärkarens vita och ysplitens svarta i stärkarens vita??? Va de nu gjorde för skillnad men de funkar nu iaf... ******** vilket dunk :):D:D:D


Oj, såg inte att vi postade våra inlägg samtidigt förrän nu. Tänkte bara tillägga att det du skriver låter en aning märkligt (röd i den vita och svart i den vita?), du har säkert gjort rätt, men för att vara riktigt säker tycker jag du ska känna på basskakarna så att verkligen alla är igång och inte bara en eller så.

#100

Postad 28 mars 2009 - 20:31

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Oj, såg inte att vi postade våra inlägg samtidigt förrän nu. Tänkte bara tillägga att det du skriver låter en aning märkligt (röd i den vita och svart i den vita?), du har säkert gjort rätt, men för att vara riktigt säker tycker jag du ska känna på basskakarna så att verkligen alla är igång och inte bara en eller så.

Låter det ur en så låter det ur båda. Om inte så är utgångarna trasiga på den ena.. Annars så får Prosonförstärkaren en mono-signal från Onkyon :) Därmed, borde det vara omöjligt att den ena låter medans den andra inte.

/Christian



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.