Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optimal storlek på biorum?

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 oktober 2016 - 16:48

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Är lite i planeringsstadiet av ett biorum men känner att jag behöver lite hjälp med vad man bör tänka på osv så jag kommer säkert ställa många frågor framöver.

Jag kan väl börja berätta om mina förutsättningar.

Jag har en gammal bilverkstad på min tomt där vi tänkte bygga bio med foajé samt flipper och arkadspelsrum med möjlighet att sätta upp lan osv för grabbarna och deras polare.

Lokalen är uppdelad i två stora rum varav det största rummet är runt 90kvm (tänkte lägga upp en planskiss här när jag tagit lite mer exakta mått på byggnaden).

Så till min första fråga.
Jag tänkte bygga bion och foajén i den stora byggnaden och jag undrar om det finns någon magisk gräns där rummet blir för stort, med tanke på akustik? Förstår att det beror lite på vad man har för högtalare och elektronik osv, och där är väl planen att i framtiden iallafall köra på mk sound S150 som lcr samt att jag ska köra Atmos och dts:x. Längre än så har jag inte kommit :) Ungefärligt mått på lokalen är 7x14 meter samt 4-5 meter i takhöjd.
Tacksam för svar :)

#2

Postad 24 oktober 2016 - 17:16

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 1

Med ett så stort rum antar jag att du tänker ha en projektor där med. Jag misstänker att det kan bli den som sätter gränsen för hur stort du vill ha det eftersom projektorer som klarar en gigantisk yta blir rätt dyra. Om du nu ska göra en så stor investering och bygga en rum tycker jag gott att du kan lägga några tusen på att få rummet ritat så att det blir bra akustiskt sett. 

 

Jag skulle frågat någon på the rock eller hembiobutiken om vilka alternativ som finns för olika dukstorlekar. När du bestämt dig för största storlek du är villig att betala för kan du gå vidare till en akustikkonsult (som du hittar i tråden "länkar till akustikkonsulter"). 

 

Annars finns ju biobygget här på forumet som du säkert kan fråga ett och annat. 

 

Och nej, det finns nog ingen magisk gräns, bara olika akustiska åtgärder och högtalare för olika rum. Begränsningen akustiskt sett är nog mer i att rummet inte ska vara för litet.



#3

Postad 24 oktober 2016 - 17:32

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Med ett så stort rum antar jag att du tänker ha en projektor där med. Jag misstänker att det kan bli den som sätter gränsen för hur stort du vill ha det eftersom projektorer som klarar en gigantisk yta blir rätt dyra. Om du nu ska göra en så stor investering och bygga en rum tycker jag gott att du kan lägga några tusen på att få rummet ritat så att det blir bra akustiskt sett. 

 

Jag skulle frågat någon på the rock eller hembiobutiken om vilka alternativ som finns för olika dukstorlekar. När du bestämt dig för största storlek du är villig att betala för kan du gå vidare till en akustikkonsult (som du hittar i tråden "länkar till akustikkonsulter"). 

 

Annars finns ju biobygget här på forumet som du säkert kan fråga ett och annat. 

 

Och nej, det finns nog ingen magisk gräns, bara olika akustiska åtgärder och högtalare för olika rum. Begränsningen akustiskt sett är nog mer i att rummet inte ska vara för litet.

 

Kommer inte använda hela ytan för biorum :)
Hittade precis en artikel där det står att bredden på rummet ska vara 1,6xhöjden och längden 2.6xhöjden.

Om jag då räknar på att sätta innertak på 3.5m så blir rummet 5,6m brett och 9,1m långt.

Självklart kommer jag att använda projektor, det gör jag redan idag :) men jag kommer att byta upp den till någon 4K projektor i framtiden lagom tills bion blir klar. Har lite kontakt med biobygget på facebook redan och har fått några värdefulla tips redan... hoppas bara han står ut med mina frågor längre fram också :)



#4

Postad 24 oktober 2016 - 18:27

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 1

Har varit ute och mätt lite nu men där är så mycket bråte just nu så mätningarna blev kanske inte så exakta, men i stora drag så är den ena byggnaden 13x6m och 3.60 i takhöjd och den andra byggnaden är ca 10x5,5m och 3,45m i takhöjd.



#5

Postad 24 oktober 2016 - 18:50

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1
För min egen del om jag hade dom möjligheterna till ett sånt rum så skulle dukstorleken sätta mycket av storleken på rummet..särskillt bredden på rummet.

Anledningen är helt enkelt att tex en 3m duk ser väldigt liten ut på en 6m bred vägg...blir intae alls den där "bio känslan" där duken täcker nästan hela bredden på rummet.

Så bestäm dukstorleken först, då ger sig optimalt tittavstånd mm .

Men helst, fråga ett proffs...blir billigare o bättre i slutändan

Redigerat av Jolt, 24 oktober 2016 - 18:52.


#6

Postad 24 oktober 2016 - 19:07

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Får ta och slå Marcus på The Rock en signal imorgon kanske :)

#7

Postad 24 oktober 2016 - 19:29

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Det är lugnt Bleppe fråga på du.. Jag tröttnar inte jag svarar efter bästa förmåga och tid.
Men som sagt ta till i takhöjden lite för att få riktigt bra Atmos..
Lite större duk än man först tyckte för man vänjer sig fort.
Det är alltid kul att kunna vara några stycken i bion..
Så lite storlek är inte fel, även om det kräver lite högtalare för att fylla..
Glöm inte ventilation den är mycket viktigare än du tror..
Finns billiga paket på nätet.. samt som du var inne på en luftvärmepump..
Då får du ju kyla på köpet
Planera något bra rack för elektroniken och se till att du kommer åt det bakifrån...
Mitt skåp är stort och ventilerat MEN jag kommer inte åt bakifrån
det är bra drygt och pilligt att ändra och lägga till saker då...
Men framförallt ha kul och stressa inte.. och ett stort lycka till.
Det kommer bli ett otroligt fint biorum med dom förutsättningarna.
Finns på FB och bara att ringa om du vill.

Väntar själv på 4st 18"are att stoppa in i fronten. Samt något lämpligt steg till det.

#8

Postad 24 oktober 2016 - 21:34

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Med en så stor byggnad tycker jag att man skall ta chansen och tänka i lite större banor än vad som är brukligt. Dom flesta som bygger hemmabio styrs ju av begränsningar när det gäller takhöjd, rumsstorlek osv. Här har du ju alla möjligheter att skapa det rum du vill ha. T.ex. Varför sänka taket? Varför inte höja golvet istället så man kommer in längst bak och får gå ned till sin plats så som det är på många biografer. Blir ju en helt annan känsla än att gå upp på ett podium och sätta sig.

Visst allt är en ekonomisk fråga men med duk tänker jag minst 200" i 2.35:1 format. Kräver en del av projektorn men i ett rum utan fönster borde det funka.

Kan bli hur grymt som helst och skall bli kul att följa även om det säkert tar sin lilla tid.

#9

Postad 24 oktober 2016 - 21:47

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Med en så stor byggnad tycker jag att man skall ta chansen och tänka i lite större banor än vad som är brukligt. Dom flesta som bygger hemmabio styrs ju av begränsningar när det gäller takhöjd, rumsstorlek osv. Här har du ju alla möjligheter att skapa det rum du vill ha. T.ex. Varför sänka taket? Varför inte höja golvet istället så man kommer in längst bak och får gå ned till sin plats så som det är på många biografer. Blir ju en helt annan känsla än att gå upp på ett podium och sätta sig.
Visst allt är en ekonomisk fråga men med duk tänker jag minst 200" i 2.35:1 format. Kräver en del av projektorn men i ett rum utan fönster borde det funka.
Kan bli hur grymt som helst och skall bli kul att följa även om det säkert tar sin lilla tid.


Tackar :) Det kommer att ta tid då vi har en del i huset som måste göras också och det är inte direkt gratis att renovera en så stor byggnad. Men det får ta den tid det tar. En sak i taget :)
Har faktiskt tänkt att man ska gå in där bak men bakre raden stolar får nog stå på ett podie. Det är ren betongplatta där ute nu så golvet kommer att höjas ändå och jag vill inte tappa allt för mycket takhöjd pga atmos och dts:x.
Är det någon förresten som kan rekommendera ett bra och enkelt program till datorn för att rita upp rummen?

#10

Postad 25 oktober 2016 - 10:20

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Du kan få in RÄTT många stolar i ett så stort rum...detta har Perra1 här på forumet byggt, tror rummet va 10x6x4m på ett ungefär .. ganska nära dina mått

 

Bild från Tiwia o deras facebooksida

 

Bifogad fil  11207320_928870760506176_4945269402802871439_n.jpg   44,74K   7 Antal nerladdningar

 

 

 



#11

Postad 25 oktober 2016 - 10:28

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Det hade iofs varit jävligt fett men jag har svårt att se att jag skulle fylla alla dom stolarna :D Om jag inte skulle hyra ut den för filmvisning förståss :D

#12

Postad 25 oktober 2016 - 10:39

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Har ingen bild "framåt" men har för mig duken var runt 4m bred ( 4,2m tror jag ) o det är nog vad man måste upp i för att duken skall kännas stor. . vi satt på 3e raden under kalibreringen o därifrån va dukstorleken perfekt.

 

Men du har en KUL storlek på rum att "leka" med. . . körde 114dB i rummet ovan o det var en upplevelse man som lägenhetsägare inte kan ha .. hehe



#13

Postad 25 oktober 2016 - 10:42

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 2

Jag skulle börja i andra änden, alltså inte börja med projjen och dukstorleken och låta dessa bestämma resten (mer än i "stora drag"). Om bygget måste dras ut över tid, pga ekonomi och andra prioriteter samtidigt, tror jag det är klokare att börja med att få till själva rummets konstruktion så bra som möjligt. -Dom projjar med tillhörande möjliga dukstorlekar kan mycket väl ha ersatts av andra när du är klar med ombyggnaden om X år.

 

För att hålla kostnader nere, skulle jag anlitat någon akustiker som inte har något egenintresse av att sälja produkter eller direkt hänvisar till någon som han har "gott samarbete med". En hel del av bygget kan du göra själv av ganska enkla och billiga material / komponenter om du föredrar det, istf att köpa färdiga produkter. (Kolla upp den där länken som Tarzan 91 nämnde.)



#14

Postad 25 oktober 2016 - 11:01

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Självklart skall du se till att rummets grundkonstruktion blir så bra som möjligt...prylar kommer o går men rummet består :) 



#15

Postad 25 oktober 2016 - 12:01

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Ja som sagt... måste ju börja någonstans :) Projektorn har jag ändå tänkt att byta ut när rummet blir färdigt till en 4K variant. Kör på en Sony VPL VW95ES idag men vill ha 4K där inne. Och det är ingen mening att börja byta elektroniken innan bygget är klart känns det som. Men jag ska kolla upp länkarna med akustikkonsulter och se om jag hittar någon i närheten.



#16

Postad 25 oktober 2016 - 12:05

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Verkar dock som den listan på akustikfolk inte är uppdaterad på 8år så finns fler. . vart i landet bor du?



#17

Postad 25 oktober 2016 - 12:27

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Bor i Sölvesborg/Blekinge, på gränsen till Skåne.



#18

Postad 25 oktober 2016 - 12:48

hjärter kung
  • hjärter kung
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Vad är fördelen med ett stort biorum?

 

Visst om man vill få plats för jättemånga personer, men när man får plats för tillräckligt många.

 

Större rum kräver dyrare projektor och större förstärkare och fetare högtalare.

 

Jag tänker: dimensionera rummet efter vad som blir optimalt med avseende på hur många platser som behövs.



#19

Postad 25 oktober 2016 - 12:53

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Tanken är väl att man ska bjuda in vänner och familj för en sittning och nu börjar grabbarna komma upp i ålder så dom har många kompisar hemma osv. Sen har vi lite andra planer också där ett större rum skulle vara en fördel också :)

Sen hade det bara varit rätt maxat med en duk på 4 meter eller mer :D


Redigerat av Unregistered4f83064c, 25 oktober 2016 - 12:54.


#20

Postad 25 oktober 2016 - 13:39

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Bor i Sölvesborg/Blekinge, på gränsen till Skåne.

Då är ju "The Rock" inte SÅ långt borta :)



#21

Postad 25 oktober 2016 - 13:55

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Då är ju "The Rock" inte SÅ långt borta :)

Nej det är ca en timmes körtid. Har varit där för några år sen och hälsat på. Sen har vi ju Reptil Audio också här i Blekinge som är jävligt trevliga och kunniga. Men vet inte om de gör akustikmätningar konsultation på det viset. Men det gör kanske The Rock?



#22

Postad 25 oktober 2016 - 14:47

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Vad är fördelen med ett stort biorum?

 

Visst om man vill få plats för jättemånga personer, men när man får plats för tillräckligt många.

 

Större rum kräver dyrare projektor och större förstärkare och fetare högtalare.

 

Jag tänker: dimensionera rummet efter vad som blir optimalt med avseende på hur många platser som behövs.

+ Jämnare bas (rumsmoderna ligger närmre varandra i frekvens)

+ Mindre problem med tidigare reflektioner, du kan diffusera istället för att dämpa.

+ Större "sweet-spot", det blir inte så stor skillnad i avstånd/vinkel till högtalarna beroende på om man sitter strax bredvid sweet-spot



#23

Postad 25 oktober 2016 - 14:51

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

En tanke gällande duken...

Låt säga att man går lite overkill på storlek med en dukbredd på 4-4.5 meter i 2.35:1... borde det inte bli bättre med en kurvad duk då med tanke på ljusflöde över duken osv?

Tänker att man kan köpa dukmaterial och bygga en ram själv så den blir kurvad.



#24

Postad 25 oktober 2016 - 16:33

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

En tanke gällande duken...

Låt säga att man går lite overkill på storlek med en dukbredd på 4-4.5 meter i 2.35:1... borde det inte bli bättre med en kurvad duk då med tanke på ljusflöde över duken osv?

Tänker att man kan köpa dukmaterial och bygga en ram själv så den blir kurvad.

Om det är någon form av högkontrast duk så blir det nog bättre, annars tror jag inte det spelar någon roll. Om inte projektorn är väldigt nära, för då kan jag tänka mig att du får mindre ljusflöde längst ut mot kanterna. (Om man tänker rent geometrisk med infallsvinklar så blir det ju så)



#25

Postad 25 oktober 2016 - 17:27

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 2

Oavsett vilken av dom två lokalerna du använder är förutsättningarna goda att få till det bra ljudmässigt. Längden betyder dock att du får svårt att i basen nå ned till infraljud med stor output. (Du kommer få väldigt lite av gratis "pressure gain" med 9 a' 10 m i längd mellan hårda reflekterande ytterväggar.) Om det var mitt bygge skulle jag funderat på att avsätta 5-7 dm för isolering på vardera långsidesväggen och 1-1,5 m för isolering vid bakre kortväggen. Troligen vinklat sidoväggarna som en tårtbit med spetsen framåt mot duken, placerat soffa/fåtölj så yttersta platsen hamnar ca 1,5 m från den yttre hårda sidoväggen och bakersta raden uppemot 2 m från den bakre hårda kortväggen. Eventuell vinkling av sidoväggarna beror på högtalarnas spridningsmönster horisontellt. Nu har bions inre krympt väsentligt ... men förutsättningarna för schyst ljud börjar bli uppfyllda om man tänker sig att det ska bli bra för så många som möjligt i salongen. Dessutom mindre bioduk blev nu billigare och kanske också projjen. :) Eventuellt kan taket vinklas uppåt mot bakre delen av salongen, det beror på hur högtalarna sprider vertikalt, hur hög bioduken är tänkt att bli och hur du bygger podium / dosering av golvet.

 

(Ovanstående innerskal är början på ett RFZ-rum (googla), där samtliga högtalare byggs in i väggarna och inte är någon på eller vid väggen utanpåliggande låda. Med den tomma skalvolym du har att leka med, kommer du fortfarande ha ett hyfsat stort biorum, där ganska många får plats. Med många i rummet kan det bli varmt och kvalmigt och du behöver då schyst till- och frånluftsventilation. Dimensionsmässigt på rören behöver ventilationen överdimensioneras så att luftflödeshastigheten blir låg men fortfarande ger stort luftombyte per tidsenhet. Klent dimensionerade rör = sus, brus och drag.)


Redigerat av Adhoc1, 25 oktober 2016 - 17:31.


#26

Postad 25 oktober 2016 - 19:29

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Oavsett vilken av dom två lokalerna du använder är förutsättningarna goda att få till det bra ljudmässigt. Längden betyder dock att du får svårt att i basen nå ned till infraljud med stor output. (Du kommer få väldigt lite av gratis "pressure gain" med 9 a' 10 m i längd mellan hårda reflekterande ytterväggar.) Om det var mitt bygge skulle jag funderat på att avsätta 5-7 dm för isolering på vardera långsidesväggen och 1-1,5 m för isolering vid bakre kortväggen. Troligen vinklat sidoväggarna som en tårtbit med spetsen framåt mot duken, placerat soffa/fåtölj så yttersta platsen hamnar ca 1,5 m från den yttre hårda sidoväggen och bakersta raden uppemot 2 m från den bakre hårda kortväggen. Eventuell vinkling av sidoväggarna beror på högtalarnas spridningsmönster horisontellt. Nu har bions inre krympt väsentligt ... men förutsättningarna för schyst ljud börjar bli uppfyllda om man tänker sig att det ska bli bra för så många som möjligt i salongen. Dessutom mindre bioduk blev nu billigare och kanske också projjen. :) Eventuellt kan taket vinklas uppåt mot bakre delen av salongen, det beror på hur högtalarna sprider vertikalt, hur hög bioduken är tänkt att bli och hur du bygger podium / dosering av golvet.

 

(Ovanstående innerskal är början på ett RFZ-rum (googla), där samtliga högtalare byggs in i väggarna och inte är någon på eller vid väggen utanpåliggande låda. Med den tomma skalvolym du har att leka med, kommer du fortfarande ha ett hyfsat stort biorum, där ganska många får plats. Med många i rummet kan det bli varmt och kvalmigt och du behöver då schyst till- och frånluftsventilation. Dimensionsmässigt på rören behöver ventilationen överdimensioneras så att luftflödeshastigheten blir låg men fortfarande ger stort luftombyte per tidsenhet. Klent dimensionerade rör = sus, brus och drag.)

Tackar för tipsen :) Ska kolla RFZ-rum med en gång.

 

 

Om det är någon form av högkontrast duk så blir det nog bättre, annars tror jag inte det spelar någon roll. Om inte projektorn är väldigt nära, för då kan jag tänka mig att du får mindre ljusflöde längst ut mot kanterna. (Om man tänker rent geometrisk med infallsvinklar så blir det ju så)

Iom att det blir ett helt ljuskontrollerat rum så borde jag inte behöva en högkontrastduk, kanske en vit duk med något högre gain dock beroende på vad dukstorleken blir.


Har kollat på denna videon och funderar på att göra något liknande med sidoväggarna. Vad tror ni om det?

 

https://www.youtube....h?v=yFloFpjUhcU



#27

Postad 25 oktober 2016 - 19:47

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

För att ge er en liten idé om hur lokalen ser ut så har ni en bild här.

Tanken är att ha bion i den vänstra lokalen och mura igen garageporten och ha duken mot den väggen.

 


Innerväggarna i den andra lokalen går inte ens upp till taket utan är bara uppsatta som avskiljare så dom ska rivas bort är tanken.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered4f83064c, 25 oktober 2016 - 19:47.


#28

Postad 25 oktober 2016 - 20:10

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Och såhär har jag fantiserat lite om att upplägget skulle kunna vara i bion med det lilla rummet som elektronikrum.

Eventuellt (beroende på hur lång bion ska vara) så kan man förlänga rummet så att man kan ha projektorn där inne för att slippa ljudet från den.

 

Bifogad fil(er)



#29

Postad 26 oktober 2016 - 00:28

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 1

Om du inte har ett tungt vägande skäl att ha dörren in till rummet vid ett hörn; skulle jag flyttat den till centrum (vid projjen) för att få symmetri gentemot rummets centrumlinje.

 

Sidoväggarna i youtube-rullen är ingen dum ide', den praktiseras i en del studios sedan mitten på 1970-talet. Den brukar ibland kallas för "shark tooth" eller "shark fin", i Sverige har gubben Öhman döpt den till gälabsorbent. "Gapet" mot bioduken är då fyllt med isolering med ett ljudtransparent tyg framför och utsidan är av plywood, spånplatta eller dylikt hårt reflekterande material. Det är viktigt med rätt utvinkling på skivan så reflektioner från höger högtalare som går in i vänster sidovägg reflekteras mot bakre kortväggen i salongen och inte studsar direkt tillbaks in mot soffan/fåtöljerna. Vid bakre kortväggen sätts då ofta 1D-diffusorer vertikalt som sprider ljudet horisontellt över rummet. (Återigen är det alltså bra att ha pejl på fronthögtalarnas horisontella spridningsmönster för att utvinklingen ska bli OK.) Du har en variant på sidoväggsdesignen i youtube-rullen om du googlar CID room (Controlled Image Design), från Walker på BBC om jag minns rätt. Finns dokument med kompletta måttsatta ritningar på nätet. Laptopen säckade ihop för någon vecka sedan så jag kommer inte åt mina gamla sparade länkar längre.


Redigerat av Adhoc1, 26 oktober 2016 - 00:46.


#30

Postad 26 oktober 2016 - 05:50

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Du verkar vara sjukt påläst om rum och akustik :) Jag bugar och tackar :)

#31

Postad 26 oktober 2016 - 05:57

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Tanken med dörrens placering var väl om man skulle bygga elektronikrummet så att det svalde projektorn också.

#32

Postad 26 oktober 2016 - 09:21

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

En normalhög dörr ligger kring 210 cm och så värst mycket lägre vill du nog inte ha projjen. Om dörren bör gå inåt eller utåt vid maskinrummet beror på vilken sida av väggen du placerar projjen. 

 

Det kan vara ide' att saxa stolsraderna, så den ena inte skymmer den andra, ställer lägre krav på podiehöjd/dosering för rad två. Det går ju att ha en rad med udda antal stolar och den andra med jämnt antal. The "money seat" skulle jag då ha i raden med udda antal stolar, så den hamnar i centrum mot duken. Om the money seat ska hamna på rad 1 eller 2 kan vara lite tycke och smak. En del tycker om att sitta nära duken med en bred betraktningsvinkel, andra längre bak med smalare betraktningsvinkel. Någonstans 36-45 grader kan vara lämpligt. Om du ska ha recliners får du tänka på att dom tar stor plats i djupled, för du vill inte sparka den på raden framför i röven när du lutar dig bakåt. Gör praktiskt prov och mät med måttband i någon butik hur mycket utrymme som behövs. Om du kör med vinklade sidoväggar, öppnar dom sig bakåt mot projjen och rummet blir bredare, det finns då mer plats mot sidoväggrna för en rad med 1 stol mer. 

 

En bra placering av högtalarna och väggarna från början är viktigt av mer än ett skäl, dels ska det ju låta bra men minst lika viktigt är ju att det inte är något som du vill behöva justera senare. Kablage vill du inte ha slingrandes utefter väggar och golv utan i rör närmast vägg/tak/golv. Rören och uttagsdosor byggs in med isolering, tyg, diffusorer, skivor, armaturer och vad det nu kan vara framför. -Hur kul är det att riva och bygga om något sådant pga miss i planeringen  ... 

 

Mycket av det jag skrivit har med kontrollrum / rum för kritisk lyssning att göra, en hel del men inte allt kan vara intressant intressant även i en hemmabio. Ljudrummet (för stereo) kan ges lite längre tid för ljudutklingning medan biorummet kan ha kortare pga surroundhögtalarna och ljudmixningen till dom. 



#33

Postad 26 oktober 2016 - 12:40

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Vart bor du? Låter som jag skulle bjuda ner dig för hjälp med planeringen av bion  :D



#34

Postad 26 oktober 2016 - 13:50

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag bor i Göteborgstrakten. För övrigt är jag bara en glad amatör som tycker att du borde ta kontakt med en duktig smårumsakustiker, som dac83 gjorde tex. Även om han/hon tar en slant i arvode för planering och ritningar kan du säkert räkna hem det i sparad tid, uteblivna misstag, sparad peng på egengjorda akustikfix direkt anpassade mot rummet istf köpeprylar med ibland tveksam funktion. (Han i dina trakter som knåpat ihop välljudande högtalare i många år, räknar jag inte in i akustikerskrået.) 



#35

Postad 26 oktober 2016 - 15:38

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Jag bor i Göteborgstrakten. För övrigt är jag bara en glad amatör som tycker att du borde ta kontakt med en duktig smårumsakustiker, som dac83 gjorde tex. Även om han/hon tar en slant i arvode för planering och ritningar kan du säkert räkna hem det i sparad tid, uteblivna misstag, sparad peng på egengjorda akustikfix direkt anpassade mot rummet istf köpeprylar med ibland tveksam funktion. (Han i dina trakter som knåpat ihop välljudande högtalare i många år, räknar jag inte in i akustikerskrået.) 

 

Ah inte jättelångt härifrån då :) Jag är semi-exil-göteborgare hahaha. Född och uppvuxen i Blekinge men bodde i Göteborg några år och fick med mig sambo därifrån ner hit igen.

 

Det var lite OT men iallafall :D

Vem tänker du på som knåpat ihop högtalare i mina trakter? Såg i en av akustiktlänkarna att det fanns en snubbe i Ängelholm och det är inte vansinnigt långt iväg om det var han du tänkte på?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.