Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oppo BDP-95

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 04 september 2012 - 09:05

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Youtube appen verkar lagt ner i min 95:a. Jag har dock inte uppdaterat till senaste fimware, anledning se ovan...
Någon mer som fått problems med Youtube, den funkade ju förut?

#252

Postad 04 september 2012 - 09:09

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Nej, tyvärr ingen Spotify klient. Har själv önskat det genom Oppo's kundsupport.

#253

Postad 04 september 2012 - 09:52

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0

De flesta skulle jag tro. Eller något motsvarande t.ex. aac. Själv kör jag dock 99% Spotify numera.



Så det är inte på utgående då som jag trodde,trodde alla hade bytt till flac för att få så bra ljud som möjligt?

Men jag bytte ut alla mina mp3 och det var en hel del till flac och klar skillnad på ljud helt klart.

#254

Postad 04 september 2012 - 12:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 1
Själv är jag så "gammalmodig" att jag kör CD.
Spotify och MP3 duger dock fint till att finna ny musik att sedan införskaffa på plastskiva.
När det gäller komprimerat musik så är ju dock flac klart bäst.

#255

Postad 04 september 2012 - 14:17

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Hej, efter senaste firmwaren har jag fått ett märkligt problem med undertexterna, de är förhandsinställda på svenska men ibland så tappar den helt texten och/eller hänger sig då får man lägga in den "manuellt" igen via skivdiscmenyn.. skumt .. någon annan som erfarit detta? Gäller BD , kollar sällan dvd numer...

#256

Postad 05 september 2012 - 02:04

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Så det är inte på utgående då som jag trodde,trodde alla hade bytt till flac för att få så bra ljud som möjligt?

Men jag bytte ut alla mina mp3 och det var en hel del till flac och klar skillnad på ljud helt klart.


Är lite småkul att efter 10-15 år så kan folk numera säga att mp3 inte var så bra. Flac är ju mycket bättre hör man ofta från folk som definitivt inte gick med på att CD lät bättre än mp3. Ingen aning om just du SWEwillow tillhörde dom men det är i alla fall många som börjar inse hur dom lurat sig själva.

#257

Postad 05 september 2012 - 08:15

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Är rätt övertygad om att det är svårt att höra skillnad på en CBR 320kbps MP3'a (utan hög- och lågpass filter och HQ ripping) och en FLAC.

#258

Postad 05 september 2012 - 09:56

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Youtube appen verkar lagt ner i min 95:a. Jag har dock inte uppdaterat till senaste fimware, anledning se ovan...
Någon mer som fått problems med Youtube, den funkade ju förut?


Fick tyvärr svaret på min fråga på Oppo:s Facebooksida.

Om man inte uppdaterar sin Oppo så kommer inte Youtubeappen att funka. Youtube ändrade tydligen så att Leanbacken inte funkar med Oppos gamla firmware. Ytterligare en påtryckning för att uppdatera bort ISO:n?

#259

Postad 05 september 2012 - 10:23

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0

Är rätt övertygad om att det är svårt att höra skillnad på en CBR 320kbps MP3'a (utan hög- och lågpass filter och HQ ripping) och en FLAC.

Är rätt övertygad om att jag kan höra skillnad på en från samma källa komprimerad mp3 och flac.
Avgörande är också hur man lyssnar och genom vilken uppspelare.
Vad som sen låter sämre eller bättre är ju en smaksak.
Somliga tycker att en mp3@320kbps låter bättre än en flac@5300kbps.
Smaken är som baken... å tur är väl det! :D

#260

Postad 05 september 2012 - 16:24

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 1
Intressant diskussion om vad som låter "bäst"... jag tog hela skivsamlingen och körde ned på en hårddisk för några år sedan och först körde jag ned till AAC ( ITunes..), vilken miss... efter något halvår gjorde jag om proceduren i motsatt riktning via ett program som heter AVS, samplade "upp" till 96/24... he-he det var skillnad det. Körde i ett mellan läge med AAC konverterat till Flac, var okey tycker jag.. men hör man ingen skillnad på ex. 96/24 eller DVD-A eller SACD och MP3 så sparar man ju många kronor och behöver väl inte alls lägga 13k på en Oppo utan snarare 1300kr på något annat, mobiltfn exempelvis.. MP3 är ju kanon för alla mobila applikationer men hallå, vi spenderar väl inte tusentals kronor på våra anläggningar för "seriöslyssna" på det i min åsikt totalt "andefattiga" formatet som saknar allt vad liv och nerv heter? Bara min åsikt.

#261

Postad 06 september 2012 - 08:57

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 1
Kolla hörseln.
http://www.noiseaddi...y-test-128-320/

Många gillar Eric Clapton å då har man förmodligen 461 Ocean Boulevard kanske både på LP å CD.
Gör en mp3 av "I Shot The Sheriff" å jämför, lyssna även på en snutt i 96kHz/24bit här:
https://www.hdtracks...D00731453182127
Kan rekommendera hdtracks, för en billig peng får du en utmärkt flac eller helt album av din favoritmusik.

Redigerat av Unregisteredc3031afe, 06 september 2012 - 08:58.


#262

Postad 06 september 2012 - 10:49

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Jag har SACD/DVD-A som låter fantastiskt bra, men också de som låter skräp, so what?

A/B test, blindtest m.m är något som har diskuterats sen detta forumet startade. Ingen har ännu kunnat bevisa varken det ena eller det andra, beroende på att det dels finns tekniska fakta och dels audiologi som är svåra att motbevisa men även att en upplevelse är subjektiv och ingen annan kan tala om för den personen att det den upplever är fel. Diskussionen tenderar alltid till att spåra ur så den är meningslös

Om ni söker runt på forumet så ser ni att detta har diskuterats till leda, så vi kanske ska lägga det åt sidan och fokusera på tråd-topic.

Redigerat av Melmac, 06 september 2012 - 11:05.


#263

Postad 06 september 2012 - 11:44

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0

Jag har SACD/DVD-A som låter fantastiskt bra, men också de som låter skräp, so what?

A/B test, blindtest m.m är något som har diskuterats sen detta forumet startade. Ingen har ännu kunnat bevisa varken det ena eller det andra, beroende på att det dels finns tekniska fakta och dels audiologi som är svåra att motbevisa men även att en upplevelse är subjektiv och ingen annan kan tala om för den personen att det den upplever är fel. Diskussionen tenderar alltid till att spåra ur så den är meningslös

Om ni söker runt på forumet så ser ni att detta har diskuterats till leda, så vi kanske ska lägga det åt sidan och fokusera på tråd-topic.

Precis... smaken är som baken! Now back on topic... att använda Oppo till mp3 eller annat oljud är som att kasta pärlor för svin... :D

#264

Postad 07 september 2012 - 12:56

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Här finns lite bilder och info om dom nya Oppo spelarna 103 och 105 http://cave.homethea...rt-robert-kozel

Thomas

#265

Postad 07 september 2012 - 13:49

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Här finns lite bilder och info om dom nya Oppo spelarna 103 och 105 http://cave.homethea...rt-robert-kozel

Thomas

Trevliga bilder.
Nu är den en hel förförstärkare med de nya digitala ingångarna! Man är ju nyfiken på vilka hårdvaruförändringar som skett på DA och analogsidan, samt kraftförsörjning?

#266

Postad 08 september 2012 - 14:44

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0
Funkar oppo 95 och styra med Ipad 3 och i så fall hur?

#267

Postad 10 september 2012 - 18:07

Unregistered3a29f2ae
  • Unregistered3a29f2ae
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Hejsan!,

Om jag har förstått det hela rätt så kan du använda denna minst sagt imponerande BD-spelare även som ett flerkanalsförsteg?

Alltså: köp en Oppo BDP- 95, ett fint 7-kanalsslutsteg och rock on!? Frontarna kan man ju då även koppla i ren balanserad XLR, detta är ju helt suveränt enligt mig.

Så jag undrar helt enkelt om ngn utav er som äger denna spelare kör på detta sättet, har testat, eller har ngt annat att tillföra i denna _enligt mig_ intressanta fråga.

Ett rent flerkanalsförsteg, en helt suveränt bra BD-spelare, Rotel-förfinad strömförsörjning till det analoga ljudet, ytterst kompetenta daccar, och egna separerade daccar enbart till 2-kanalsljudet för 11000kr.... för bra för att vara sant!?

Väl mött!

Micke

Klistar in frågan som "EtageMedia" skrev i tråd - https://www.minhembio...0

Edit: svar finns här : http://forum.audiogo...home

Redigerat av Unregistered3a29f2ae, 10 september 2012 - 19:03.


#268

Postad 10 september 2012 - 18:15

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Hej, efter senaste firmwaren har jag fått ett märkligt problem med undertexterna, de är förhandsinställda på svenska men ibland så tappar den helt texten och/eller hänger sig då får man lägga in den "manuellt" igen via skivdiscmenyn.. skumt .. någon annan som erfarit detta? Gäller BD , kollar sällan dvd numer...


Japp, exakt samma problem har jag. Jag har nu tagit bort automatisk svensk text och det verkar fungera bättre då. Har dock inte testat så mycket film efter denna ändring.

#269

Postad 11 september 2012 - 09:34

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0
Ingen som vet om man kan styra oppo 95 med sin ipad 3 vore smidigt som bara den.

#270

Postad 11 september 2012 - 19:39

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

Klistar in frågan som "EtageMedia" skrev i tråd - https://www.minhembio...0

Edit: svar finns här : http://forum.audiogo...home



Oppo BDP-105 är tydligen på gång!!! :wub:

Egen tråd eller ska vi luska reda på allt i denna tråd?

Jag kommer ialla fall köpa mig en så fort det går, och använda den som DAC, Flerkanalsförsteg, BD-spelare, kopplat till ett 7-kanals slutsteg av klass, koppla XLR till musik/2-kanal och resterande kanaler genom RCA (givetvis)...

Äntligen kommer "försteget" jag väntat på! BDP-105 ska tydligen ha 2st HDMI in om jag fattat det rätt, så nu kan man ju då även koppla in lite andra källor, helt sanslöst bra detta :)

Vad säger ni andra?

Redigerat av EtageMedia, 11 september 2012 - 19:39.


#271

Postad 21 september 2012 - 20:12

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Jag kommer köpa Oppo BDP-95 Regionsfri till veckan, är inte intresserad av den nyare oppon, vill nämligen ha just regionsfri då jag har massor av Dvd Region 1, ska till Usa under våren 2013 och då vill man ju köpa lite filmer utan att behöva oroa sig om dom går att spela eller ej då man kommer hem.

#272

Postad 23 september 2012 - 15:24

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Nu finns BDP-105 på Oppo:s sida och det går att regga sig för ett ex.:
http://www.oppodigit...lu-ray-bdp-105/
BDP-103 finns redan prissatt till det facila priset 499 $ på samma ställe.

Det är faan att man bara fick sitta med the real shit (95:an) i ett år innan man blir frånkörd av nästa bättre spelare :-)

#273

Postad 23 september 2012 - 15:44

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Ingen som vet om man kan styra oppo 95 med sin ipad 3 vore smidigt som bara den.


Nej men den går att köra med Android!
https://play.google....oremote.message
Nu skall jag testköra appen!

#274

Postad 23 september 2012 - 15:44

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 1

Nu finns BDP-105 på Oppo:s sida och det går att regga sig för ett ex.:
http://www.oppodigit...lu-ray-bdp-105/
BDP-103 finns redan prissatt till det facila priset 499 $ på samma ställe.

Det är faan att man bara fick sitta med the real shit (95:an) i ett år innan man blir frånkörd av nästa bättre spelare :-)


:)

Härligt!

Längtar tills man kan ställa den i media bänken och trycka på "ON-Knappen"

#275

Postad 23 september 2012 - 16:55

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Nu finns BDP-105 på Oppo:s sida och det går att regga sig för ett ex.:
http://www.oppodigit...lu-ray-bdp-105/
BDP-103 finns redan prissatt till det facila priset 499 $ på samma ställe.

Det är faan att man bara fick sitta med the real shit (95:an) i ett år innan man blir frånkörd av nästa bättre spelare :-)

Som ej finns som region fri, 95an blir den sista som klarar att spela allt och just därför är den bättre i min värld.

#276

Postad 24 september 2012 - 16:33

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 1
Köpte min oppo idag, måste säga att cd ljudet är grymt, min anläggning har vaknat på nytt, cd har aldrig låtit så bra, nu blir de å köpa ny reciver också om nån vecka till.

#277

Postad 24 september 2012 - 17:01

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Ingen som vet om man kan styra oppo 95 med sin ipad 3 vore smidigt som bara den.


Kikar du på nätet efter iRule så kommer du hitta info, finns bla en tråd här på minhembio.
Rättare sagt, man kan styra allt med denna, bör bli mycket smidigare så du slipper växla mellan olika appar för att styra dina apparater.

#278

Postad 24 september 2012 - 17:19

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Hallå,, alla, är det bara jag som har buggar i undertexterna sedan senaste fw;en? Strular nästan jämt nu.. hela tiden manuellt byta undertexter från ett språk till ett annat för att få det att funka och skiten hänger sig hyfsat frekvent också.. visst i-lands problem men klart störigt då det inte funnits tidigare... eller hur? Någon som sett dessa problem dryftas någon annan stans?

#279

Postad 24 september 2012 - 18:16

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Står tidigare i tråden (Eller i 93 tråden) att det är undertextval som spökar. Stängde av på min och har inte haft problem sen dess

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 24 september 2012 - 18:28.


#280

Postad 24 september 2012 - 19:33

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Testat lite film och måste säga att nu är bilden riktigt bra på min Epson tw3200, körde från ps3an förut men oj vilken skillnad de blev med oppon, knivskarp bild och inte lika suddig som från ps3an, extremt nöjd.

#281

Postad 24 september 2012 - 20:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Testat lite film och måste säga att nu är bilden riktigt bra på min Epson tw3200, körde från ps3an förut men oj vilken skillnad de blev med oppon, knivskarp bild och inte lika suddig som från ps3an, extremt nöjd.


Är det sån skillnad mot ps3 att en 'amatör' som mig skulle se skillnad sitter i bytar tankar?:)

#282

Postad 25 september 2012 - 17:42

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Apropå "undertext buggen" med senaste fw;n... ladda hem beta fw och kör den, problem solved.. var tydligen ett känt fenomen... så där,,,, Oppo äger igen... hoppas de nu inte helt lägger av med fw till 95an då den nya kommer.. brukar ju tyvärr bli så...

#283

Postad 25 september 2012 - 17:46

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Är det sån skillnad mot ps3 att en 'amatör' som mig skulle se skillnad sitter i bytar tankar? :)

Man kan säga så här att oppon är 5 gånger dyrare en ps3an och bilden är också minst 5 gånger bättre, är man halvblind så ser man kanske inte nån skillnad men på 90 tums duk är de en otroligt stor skillnad, ps3an är ok men jag har hela tiden känt mig lite lessen då bilden saknar de där sista, har sett ett par filmer på min projje med ps3an innan jag köpte oppon och nu har min projje vaknat till liv med nya spelare, borta är de suddiga/brusiga i bilden och färgerna är klarare och skarpare, nu är jag hel nöjd, bytte tillbaka till ps3an bara för att jämföra och nu ser man vilken enorm skillnad de är i bilden. Du kan ju gå på den billigare oppon bdp-93, kostar väl runt 5-6 tusen och den har samma video krets som den dyrare oppon så bilden ska nog vara lika, skillnaden med den dyrare är bättre ljud del och bättre ström försörjning m.m

#284

Postad 25 september 2012 - 18:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Man kan säga så här att oppon är 5 gånger dyrare en ps3an och bilden är också minst 5 gånger bättre, är man halvblind så ser man kanske inte nån skillnad men på 90 tums duk är de en otroligt stor skillnad, ps3an är ok men jag har hela tiden känt mig lite lessen då bilden saknar de där sista, har sett ett par filmer på min projje med ps3an innan jag köpte oppon och nu har min projje vaknat till liv med nya spelare, borta är de suddiga/brusiga i bilden och färgerna är klarare och skarpare, nu är jag hel nöjd, bytte tillbaka till ps3an bara för att jämföra och nu ser man vilken enorm skillnad de är i bilden. Du kan ju gå på den billigare oppon bdp-93, kostar väl runt 5-6 tusen och den har samma video krets som den dyrare oppon så bilden ska nog vara lika, skillnaden med den dyrare är bättre ljud del och bättre ström försörjning m.m


Okey! Att det var sån stor skillnad avgör saken. Blir till att beställa en då! Tack för svaret :)

#285

Postad 25 september 2012 - 23:13

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0

Nej men den går att köra med Android!
https://play.google....oremote.message
Nu skall jag testköra appen!


Tja har du hunnit testa den än?

#286

Postad 26 september 2012 - 10:59

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Tja har du hunnit testa den än?

Rapport kommer, tänkte jämföra med iRule appen. Ska bara hinna...

#287

Postad 26 september 2012 - 13:32

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0

Rapport kommer, tänkte jämföra med iRule appen. Ska bara hinna...


Hej testat den nu och funkar ok för skivor,men hittar inte hdd jag kopplat till den som jag kör all flac ifrån.
Så för mig funkar den ej.

Någon som fått den att funka med hdd inkopplad?

Alltså funkar med hdd men vill se flac filerna i mobilen ,slippa sätta på tv:n varje gång man skall byta album.

Men nyfiken på irule om det funkar med iPad 3 så man kan byta album utan att sätta på tv:n.

Man vill ju se filerna i ipaden inte på tv:n risk för inbränningar mm och krångligt.

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 26 september 2012 - 14:19.


#288

Postad 30 september 2012 - 11:05

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Hej testat den nu och funkar ok för skivor,men hittar inte hdd jag kopplat till den som jag kör all flac ifrån.
Så för mig funkar den ej.

Någon som fått den att funka med hdd inkopplad?

Alltså funkar med hdd men vill se flac filerna i mobilen ,slippa sätta på tv:n varje gång man skall byta album.

Men nyfiken på irule om det funkar med iPad 3 så man kan byta album utan att sätta på tv:n.

Man vill ju se filerna i ipaden inte på tv:n risk för inbränningar mm och krångligt.


Har nu kört Oppoandroidappen med Oppo 95:an.
Det är en ren fjärrkontroll med två paneler. En förenklad med vanligaste knapparna, och en som ser ut precis som Oppos hård-fjärrka. Funkar lika snabbt som IR-fjärrkan. Har löst allt jag hade gjort över IR. Den letar igenom nätverket vid start och hittar 95:an klockrent varje gång man startar appen från scrach.
Den ena nackdelen med att köra på telefonen är att man måste titta när man trycker, annars hamnar man lätt fel, gummiknapparna på IR:en gör att man känner att man hamnar rätt.
Den andra tråkigheten med appen är att den "glömmer bort" kopplingen till hårdvaran och att man inte kan söka om hårdvara innifrån appen. Jag blir tvungen att starta om luren för att få tillbaka kontakten med Oppon, dåligt.
För att kunna koppla appen var jag tvungen att installera senaste firmwaren och säga ajöss till ISO. Så nu funkar Youtubeappen i 95:an igen.
Trevlig överraskning är att man nu kan para Youtube remote appen i telefonen med Oppons integrerade Youtubeapp. Detta misslyckades jag tidigare med att göra på PS3:n, som brukar vara uppdaterad annars.
Youtube remote appen funkar klockrent att söka direkt i luren för att sedan bara trycka på videons bild och hela härligheten börjar strömma via Oppon till TV och högtalare! Riktigt bra! (Men sedan hade Oppo fjärrkan i luren tappat kopplingen...)

Tittade även på iRule.
För att ta alla apparater i racket var man tvungen att köpa iRules hårdvara iTach. Ser inga fördelar med iRule framför den Logitech Harmony One jag redan äger. Så jag lade ner iRule.

Redigerat av Ingenjör, 30 september 2012 - 11:07.


#289

Postad 30 september 2012 - 17:54

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
En fråga:

Är det ngn utav er som HAR använt bdp-95 som ett rent försteg, tex kopplat 5st RCA rakt in i ett 5-kanaligt slutsteg från multikanalsutgången?

Och hur fungerade det? några problem med för låg utnivå från 95:an etc?

Mvh

Micke

Redigerat av EtageMedia, 30 september 2012 - 17:55.


#290

Postad 30 september 2012 - 18:14

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0

Har nu kört Oppoandroidappen med Oppo 95:an.
Det är en ren fjärrkontroll med två paneler. En förenklad med vanligaste knapparna, och en som ser ut precis som Oppos hård-fjärrka. Funkar lika snabbt som IR-fjärrkan. Har löst allt jag hade gjort över IR. Den letar igenom nätverket vid start och hittar 95:an klockrent varje gång man startar appen från scrach.
Den ena nackdelen med att köra på telefonen är att man måste titta när man trycker, annars hamnar man lätt fel, gummiknapparna på IR:en gör att man känner att man hamnar rätt.
Den andra tråkigheten med appen är att den "glömmer bort" kopplingen till hårdvaran och att man inte kan söka om hårdvara innifrån appen. Jag blir tvungen att starta om luren för att få tillbaka kontakten med Oppon, dåligt.
För att kunna koppla appen var jag tvungen att installera senaste firmwaren och säga ajöss till ISO. Så nu funkar Youtubeappen i 95:an igen.
Trevlig överraskning är att man nu kan para Youtube remote appen i telefonen med Oppons integrerade Youtubeapp. Detta misslyckades jag tidigare med att göra på PS3:n, som brukar vara uppdaterad annars.
Youtube remote appen funkar klockrent att söka direkt i luren för att sedan bara trycka på videons bild och hela härligheten börjar strömma via Oppon till TV och högtalare! Riktigt bra! (Men sedan hade Oppo fjärrkan i luren tappat kopplingen...)

Tittade även på iRule.
För att ta alla apparater i racket var man tvungen att köpa iRules hårdvara iTach. Ser inga fördelar med iRule framför den Logitech Harmony One jag redan äger. Så jag lade ner iRule.


Så verkar inte finnas någon app som man kan styra oppon när man kör flac från hdd utan att behöva sätta på tv:n.

Vill ju se albumen/låtarna i min ipad eller samsung g3 och styra därifrån utan behöva sätta på tv:n varje gång,för ibland vill man ju ha på tv:n och ljudet av och lyssna på musik,och nu måste man ju ändra hela tiden tillbaks till oppon på tv:n mm så jäkla irriterande.

Mvh

Peter


Peter

#291

Postad 01 oktober 2012 - 06:07

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Så verkar inte finnas någon app som man kan styra oppon när man kör flac från hdd utan att behöva sätta på tv:n.

Vill ju se albumen/låtarna i min ipad eller samsung g3 och styra därifrån utan behöva sätta på tv:n varje gång,för ibland vill man ju ha på tv:n och ljudet av och lyssna på musik,och nu måste man ju ändra hela tiden tillbaks till oppon på tv:n mm så jäkla irriterande.

Mvh

Peter


Peter


Nej får hoppas det flyter upp någon. Önskar dito för tex skivor.

#292

Postad 05 oktober 2012 - 21:18

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

En fråga:

Är det ngn utav er som HAR använt bdp-95 som ett rent försteg, tex kopplat 5st RCA rakt in i ett 5-kanaligt slutsteg från multikanalsutgången?

Och hur fungerade det? några problem med för låg utnivå från 95:an etc?

Mvh

Micke

Jag kör oppon via analoga 7.1 utgångarna vidare in i min Pioneer reciver, där väljer jag stream direct, har ännu inte kopplat in mina surround högtalare så jag kör bara med frontar och center men avkodningen funkar bra och de är enkelt att ställa in olika ljudnivåer till varje högtalare i oppons meny system. Jag hade tänk uppgradera med ny reciver som har hdmi men testade att koppla på de här sättet och jag får ju alla ljudformat som finns via oppon och min nuvarande reciver är så pass bra på allt så jag kommer nog behålla den ett tag till och låta oppon sköta ljud avkodningen.

#293

Postad 06 oktober 2012 - 11:40

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

Jag kör oppon via analoga 7.1 utgångarna vidare in i min Pioneer reciver, där väljer jag stream direct, har ännu inte kopplat in mina surround högtalare så jag kör bara med frontar och center men avkodningen funkar bra och de är enkelt att ställa in olika ljudnivåer till varje högtalare i oppons meny system. Jag hade tänk uppgradera med ny reciver som har hdmi men testade att koppla på de här sättet och jag får ju alla ljudformat som finns via oppon och min nuvarande reciver är så pass bra på allt så jag kommer nog behålla den ett tag till och låta oppon sköta ljud avkodningen.


Ok..

Men det jag undrar är om det går bra att använda Oppon som ett rent flerkanalsförsteg, kopplat rakt in i ett slutsteg.

För nu när du kopplar genom din reciver så hanteras ju signalen av försteget i recivern, och du höjjer tex volymen på recivern och inte i Oppon?

Jag däremot har tänkt att enbart använda Oppon och ett flerkanalsslutsteg, om det nu visar sig att den har tillräckligt med kraft ifrån sina utgångar så att slutsteget får en tillfredställande stark signal, och att Oppons HDMI ingångar går att använda som rena vanliga ingångar?

Mvh

Michael

#294

Postad 06 oktober 2012 - 13:41

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Ok..

Men det jag undrar är om det går bra att använda Oppon som ett rent flerkanalsförsteg, kopplat rakt in i ett slutsteg.

För nu när du kopplar genom din reciver så hanteras ju signalen av försteget i recivern, och du höjjer tex volymen på recivern och inte i Oppon?

Jag däremot har tänkt att enbart använda Oppon och ett flerkanalsslutsteg, om det nu visar sig att den har tillräckligt med kraft ifrån sina utgångar så att slutsteget får en tillfredställande stark signal, och att Oppons HDMI ingångar går att använda som rena vanliga ingångar?

Mvh

Michael


95:an har inga HDMI ingångar (bara två ut), men det kommer 105:an att ha!

BDP-95 kommer funka kalas som försteg om du kopplar den rakt på ett flerkanalsteg med tex 7.1.
Saxat från manualen:
"
1. On the BDP-95, the volume control only affects the analog
audio output. It does NOT apply to digital audio output (HDMI,
Coaxial and Optical) either in raw bitstream format or in
LPCM format.
2. The VOL +/- buttons on the player remote control is provided
as an alternative way of controlling the audio volume. It is
recommended that you use this control to make the audio
volume from the player the same as from other sources, such
as TV programs or a VCR.
Press the VOL – button to decrease the volume.
Press the VOL + button to increase the volume.
"
Om fast eller variabel volym står så här:
"
Output Volume: To set to enable or disable the analog volume controls (also known as Variable
Audio). The available options are:
-Variable – Enable the analog volume control. Use the VOL-/+ buttons on the remote to
decrease/increase the analog audio output level (the maximum is 100).
-Fixed – Disable the analog volume control. The VOL-/+ buttons on the remote will no
longer affect the analog audio output, and the volume level is fixed to 100.
"
Manulen finns på:
http://download.oppo...nual_v1.5.1.pdf

Att den skulle ha svårt att driva en modern effektförstärkar ingång har jag mycket svårt att tänka mig.

#295

Postad 06 oktober 2012 - 14:00

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

95:an har inga HDMI ingångar (bara två ut), men det kommer 105:an att ha!

BDP-95 kommer funka kalas som försteg om du kopplar den rakt på ett flerkanalsteg med tex 7.1.
Saxat från manualen:
"
1. On the BDP-95, the volume control only affects the analog
audio output. It does NOT apply to digital audio output (HDMI,
Coaxial and Optical) either in raw bitstream format or in
LPCM format.
2. The VOL +/- buttons on the player remote control is provided
as an alternative way of controlling the audio volume. It is
recommended that you use this control to make the audio
volume from the player the same as from other sources, such
as TV programs or a VCR.
Press the VOL – button to decrease the volume.
Press the VOL + button to increase the volume.
"
Om fast eller variabel volym står så här:
"
Output Volume: To set to enable or disable the analog volume controls (also known as Variable
Audio). The available options are:
-Variable – Enable the analog volume control. Use the VOL-/+ buttons on the remote to
decrease/increase the analog audio output level (the maximum is 100).
-Fixed – Disable the analog volume control. The VOL-/+ buttons on the remote will no
longer affect the analog audio output, and the volume level is fixed to 100.
"
Manulen finns på:
http://download.oppo...nual_v1.5.1.pdf

Att den skulle ha svårt att driva en modern effektförstärkar ingång har jag mycket svårt att tänka mig.


Tackar!

Ha en fortsatt trevlig helg!

#296

Postad 07 oktober 2012 - 14:13

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Har nu kört Oppoandroidappen med Oppo 95:an.
Det är en ren fjärrkontroll med två paneler. En förenklad med vanligaste knapparna, och en som ser ut precis som Oppos hård-fjärrka. Funkar lika snabbt som IR-fjärrkan. Har löst allt jag hade gjort över IR. Den letar igenom nätverket vid start och hittar 95:an klockrent varje gång man startar appen från scrach.
Den ena nackdelen med att köra på telefonen är att man måste titta när man trycker, annars hamnar man lätt fel, gummiknapparna på IR:en gör att man känner att man hamnar rätt.
Den andra tråkigheten med appen är att den "glömmer bort" kopplingen till hårdvaran och att man inte kan söka om hårdvara innifrån appen. Jag blir tvungen att starta om luren för att få tillbaka kontakten med Oppon, dåligt.
För att kunna koppla appen var jag tvungen att installera senaste firmwaren och säga ajöss till ISO. Så nu funkar Youtubeappen i 95:an igen.
Trevlig överraskning är att man nu kan para Youtube remote appen i telefonen med Oppons integrerade Youtubeapp. Detta misslyckades jag tidigare med att göra på PS3:n, som brukar vara uppdaterad annars.
Youtube remote appen funkar klockrent att söka direkt i luren för att sedan bara trycka på videons bild och hela härligheten börjar strömma via Oppon till TV och högtalare! Riktigt bra! (Men sedan hade Oppo fjärrkan i luren tappat kopplingen...)

Tittade även på iRule.
För att ta alla apparater i racket var man tvungen att köpa iRules hårdvara iTach. Ser inga fördelar med iRule framför den Logitech Harmony One jag redan äger. Så jag lade ner iRule.


Nu kan man radera sin YouTube Remote app i luren. Remoten såg jag nu var integrerad i vanliga android-Youtubeappen.
Så här enkelt är det:
Starta YouTube i Oppon, välj Mitt Youtube, Koppla.
Starta Youtube appen i androiden, välj Meny, Lägg till YouTube TV,
Knacka in sifferkoden som visas på skärmen Oppon är kopplad till i androidens ruta för kopplingskod, döp skärmen till Oppo eller liknande.
Voila, it works!
Och man kan stänga av TV:n, allt syns i androiden.
Sök från luren och lägg till i TV-kön, så var den dagen borta :-)

Funkar bergis lika på Ajfån.

Redigerat av Ingenjör, 07 oktober 2012 - 14:14.


#297

Postad 08 oktober 2012 - 16:18

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Nu kan man radera sin YouTube Remote app i luren. Remoten såg jag nu var integrerad i vanliga android-Youtubeappen.
Så här enkelt är det:
Starta YouTube i Oppon, välj Mitt Youtube, Koppla.
Starta Youtube appen i androiden, välj Meny, Lägg till YouTube TV,
Knacka in sifferkoden som visas på skärmen Oppon är kopplad till i androidens ruta för kopplingskod, döp skärmen till Oppo eller liknande.
Voila, it works!
Och man kan stänga av TV:n, allt syns i androiden.
Sök från luren och lägg till i TV-kön, så var den dagen borta :-)

Funkar bergis lika på Ajfån.

Finns ingen sån app till iphone.

#298

Postad 15 oktober 2012 - 20:20

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
När kommer 105:an dååååå!

#299

Postad 16 oktober 2012 - 08:57

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0

Nu kan man radera sin YouTube Remote app i luren. Remoten såg jag nu var integrerad i vanliga android-Youtubeappen.
Så här enkelt är det:
Starta YouTube i Oppon, välj Mitt Youtube, Koppla.
Starta Youtube appen i androiden, välj Meny, Lägg till YouTube TV,
Knacka in sifferkoden som visas på skärmen Oppon är kopplad till i androidens ruta för kopplingskod, döp skärmen till Oppo eller liknande.
Voila, it works!
Och man kan stänga av TV:n, allt syns i androiden.
Sök från luren och lägg till i TV-kön, så var den dagen borta :-)

Funkar bergis lika på Ajfån.

Hej dum fråga men är detta bara till youtube du kan inte spela upp flac från hdd på oppon utan att ha tv:n på?
Letar efter ett knep så man kan styra allt med android eller ios6.



#300

Postad 16 oktober 2012 - 14:39

Ingenjör
  • Ingenjör
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0


Det är bara från Youtube du kan koppla telefonskärmen till Youtube på Oppon.
Det är samma funktion som när du kopplar Youtube i PC:n (eller mac:en) till din telefon app. När du kopplat enheterna så skickiar du framsökta videos/låtar från telefonen till Youtubes server som skickar infon tillbaka till den kopplade "skärmen", dvs Oppo eller PC/Mac, som spelar upp dem.
Så tyvärr styr du egentligen inget i Oppon, bara Youtubes stream till en viss uppspelare.
Om du hittar ett sätt att browsa eget nätverk och styra via android/IOS till Oppon, utan att använda TV-skärm, hoppas jag vi får veta det!
För Oppo själva borde det vara en smal sak att sy ihop en app som returnerar TV-bilden (att browsa nätverk och lokala hårddiskar, BD-spelare, USB-enheter) till telefonen, så att TV:n kan slås av.
På min QNAP-NAS går det alldeles utmärkt att browsa nätverk och spela upp i telefonen via en dedikerad app, bara direkta kopplingen mot den externa spelaren OPPO som jag inte fått att funka...
Lycka till!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.