Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plasma-TV från LG år 2010

7165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 50PK760 (TV) 1 9,14 (6) Inga priser
LG 42PJ550 (TV) 1 (0) Inga priser
LG 50PK550N (TV) 2 8,64 (52) Inga priser
LG 60PK550 (TV) 1 6,25 (3) Inga priser
LG 50PK760N (TV) 2 8,5 (3) Inga priser
LG 50PK350N (TV) 5 8,08 (61) Inga priser
LG 50PK350 (TV) 4 8,29 (30) Inga priser
LG 42PJ350 (TV) 6 7,67 (5) Inga priser
LG 50PJ350 50" 4K Ultra HD (3840x2160) (TV) 1 (0) Inga priser
LG 42PJ650N (TV) 1 7 (1) Inga priser
LG 42PJ650 (TV) 1 (0) Inga priser
LG 60PK760 (TV) 1 (0) Inga priser
LG 50PJ550 (TV) 3 7,33 (2) Inga priser
LG 50PK750 (TV) 1 7 (1) Inga priser
LG 42PJ350N (TV) 7 7,9 (19) Inga priser
LG 50PK950N (TV) 6 7,93 (14) Inga priser
LG 60PK760N (TV) 1 8,87 (14) Inga priser
LG 50PK950 (TV) 1 (0) Inga priser
LG 60PK550N (TV) 1 8,28 (46) Inga priser
LG 50PK550 (TV) 1 7,67 (2) Inga priser
LG 50PK250N (TV) 1 8 (3) Inga priser
LG 50PJ650N (TV) 1 7 (1) Inga priser
LG 50PJ650 (TV) 1 (0) Inga priser
LG 50PJ250N (TV) 1 (0) Inga priser
LG 50PK750N (TV) 1 7,33 (2) Inga priser
LG 50PJ350N (TV) 1 7,4 (4) Inga priser
LG 60PK950N (TV) 6 8,75 (15) Inga priser
LG 60PK950 (TV) 1 7 (1) Inga priser
LG 60PK250N (TV) 3 8,55 (10) Inga priser
LG 60PK250 (TV) 1 7 (4) Inga priser
LG 55LX950N (TV) 1 7,25 (3) Inga priser
LG 50PJ550N (TV) 1 (0) Inga priser
LG 50PX950N (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
LG 60PX950N (TV) 1 9,12 (7) Inga priser
59 relaterade trådar
Tv som inte startar (21 inlägg) 3 år sedan
Trasig LG 60PX950N (4 inlägg) 6 år sedan
Buzzring (surrar) på LG 60PK550N (2 inlägg) 7 år sedan
Total nybörjare. Behöver hjälp! (0 inlägg) 7 år sedan
LG 65" 3D Smart LED-TV 65UF860V - PLEX/PLAYz (3 inlägg) 8 år sedan
Vad är min fem år gamla plasma-TV värd i dag? (LG 50PK350N) (5 inlägg) 8 år sedan
En gång för alla! Vilken tum storlek är lagom för SD bild på 3 meters a (247 inlägg) 8 år sedan
Trasig tv? LG PK950N (13 inlägg) 8 år sedan
Laga hdmi lg plasma! (4 inlägg) 9 år sedan
LG Plasma som lagt av - köpa ny eller något annat? (3 inlägg) 9 år sedan
Köpa ny tv? eller behålla den gamla LG 60PK550 (3 inlägg) 10 år sedan
3D som kommer nu - Bra eller Dåligt (265 inlägg) 10 år sedan
LG 50PS8000 vs. LG 50PK550N (27 inlägg) 11 år sedan
LG PK 550N vs LG PV250N (10 inlägg) 11 år sedan
Flimmer rad 60pk550n (2 inlägg) 12 år sedan
Skillnad/val - LG PK550 vs LG PK950 (16 inlägg) 12 år sedan
Låsa upp THX-läget LG 50PK350 (8 inlägg) 12 år sedan
Kampanj på 43" Samsung plasma, 3690 kr (17 inlägg) 12 år sedan
LG LE9500, LE8500, LE7500 (585 inlägg) 12 år sedan
LG 47LV550W, LG 47LE730N eller LG 50PK950N? (16 inlägg) 12 år sedan
LG 60PK950N & 50PK950N (13 inlägg) 12 år sedan
Hur många LG PKxxx är vi upp i? (104 inlägg) 12 år sedan
Från LG 50PK350 till 50PZ250, värt? (2 inlägg) 12 år sedan
Köpråd på 50" Plasma TV (11 inlägg) 12 år sedan
LG 50PK350 eller 50PV350 (6 inlägg) 12 år sedan
LG 60PK950N - Comhem HD (2 inlägg) 12 år sedan
Hur hittar man WiFi på LG 50pk760N? (3 inlägg) 12 år sedan
Riktigt stor men billig TV? (31 inlägg) 12 år sedan
DU får bestämma vilken tv jag skall köpa (61 inlägg) 12 år sedan
Personlig, ovetenskaplig recension av LG 47LX950N (51 inlägg) 12 år sedan
LG 50PK350N vs. LG 50PK550N (178 inlägg) 12 år sedan
LG 60PK250N.... Är den skräp eller prisvärd? (84 inlägg) 13 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 13 år sedan
G20 VS. PK950N... FIGHT! (116 inlägg) 13 år sedan
LG 50PK550 eller Panasonic P50G20E? (91 inlägg) 13 år sedan
problem med bioljud tv (1 inlägg) 13 år sedan
PanasonicTX-P50S20E Vs LG 50PK550N (17 inlägg) 13 år sedan
Värt 2000 extra för en PANASONIC TX-P50S20E istället för en LG 50PK550? (9 inlägg) 13 år sedan
Köpråd 50" plasma (37 inlägg) 13 år sedan
Gav Plasma-TV en chans, något jag aldrig gör igen! (160 inlägg) 13 år sedan
Väldigt massa LG modeller det finns på 50" (7 inlägg) 13 år sedan
LG 50PK350N eller PANASONIC TX-P46S20E 46" PLASMA-TV FULL-HD (4 inlägg) 13 år sedan
LG 50PX950N (12 inlägg) 13 år sedan
LG to show first 3D THX-certified plasma (PX950N) at IFA 2010 (19 inlägg) 13 år sedan
Koppla ihop enheter funktionellt och snyggt? (2 inlägg) 13 år sedan
Problem med Dolby Digital men inte MPEG - TV-ljud via externt ljudkort (0 inlägg) 13 år sedan
J@vlar i mig jag köpte mig en Goldstar! (52 inlägg) 13 år sedan
Billig plasma - max 6000 (9 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TX-P50G20E eller LG 60PK550? (31 inlägg) 13 år sedan
Råd om nytt tv-ljudpaket (4 inlägg) 13 år sedan
LG 50PK250N (12 inlägg) 13 år sedan
"Bästa" 50 tummaren för ca 8000? (22 inlägg) 13 år sedan
LG 50PK750N (5 inlägg) 13 år sedan
Varför går inte ljudet från tv:n via förstärkaren? (11 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TX-P50G20E vs. LG 50PK750N (5 inlägg) 13 år sedan
LG 50PK760N True black (4 inlägg) 13 år sedan
Köpa stor TV. 60"+ (32 inlägg) 13 år sedan
Vilken prisklass skall man lägga sig i? (29 inlägg) 13 år sedan
Köpråd TV, minst 37", ca 6000:- (7 inlägg) 13 år sedan

#6951

Postad 24 december 2011 - 01:10

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Som jag förstår det är HDMI i många fall begränsat vad gäller ljud och därmed väljs inte det ljud man själv vill ha.

Hur menar du? Du har alltså en HDMI-utgång på dekodern som du inte vill använda? Det blir inga begränsningar på ljudet om du tar det via HDMI från boxen till TV:n. Det blir samma ljud som om du tagit det via S/PDIF.

#6952

Postad 25 december 2011 - 23:32

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Hur menar du? Du har alltså en HDMI-utgång på dekodern som du inte vill använda? Det blir inga begränsningar på ljudet om du tar det via HDMI från boxen till TV:n. Det blir samma ljud som om du tagit det via S/PDIF.


Nej jag läste i manualen om det ljudval som görs i en viss ordning beroende på vilka ljud-format som finns att välja på. Det verkar som om man med optiskt ljud blir mer säker på vilket ljud man får medan man med HDMI inte riktigt kan veta det.
Jag tror inte det är så bra att med HDMI skicka både ljud och bild för ljudet bör man som jag förstår det skicka separat med optisk kabel. Detta går dock inte då både dekoder och tv har ljudutgång och då krävs en ljudanläggning för att hantera detta.
Nu finns det säkert en logisk förklaring till detta och en är väl att tillverkarna vill sälja fler produkter som en hemmabioanläggning. Hur jag än gör får jag inte ljudet från dekodern med de inställningar jag gör i dekoderns meny att nå tv:n och det är oerhört synd då det finns en hel del inställningar att göra vad gäller ljudet som i nuläget är helt värdelösa då man inte kan använda dom.
Jag kan få ut ljud med optisk kabel från både dekoder och tv till en ljudanläggning men inte få ljudet från dekoder till tv med optisk kabel. Nu är ju ändå en tv:s högtalare begränsade jämfört med en surroundanläggning men det hade ändå varit kul att kunna optimera ljudkvalite'n även när man inte vill ha hemmabioanläggningen på.
Dagens i-landsproblem....

Redigerat av PaceEpson, 25 december 2011 - 23:37.


#6953

Postad 25 december 2011 - 23:53

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Dagens i-landsproblem....


Jag tror du krånglar till det i onödan. Det finns ingen nackdel ljudmässigt att ta ljud och bild via HDMI. Sedär, ett i-landsproblem mindre. :)

#6954

Postad 26 december 2011 - 21:10

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Jag tror du krånglar till det i onödan. Det finns ingen nackdel ljudmässigt att ta ljud och bild via HDMI. Sedär, ett i-landsproblem mindre. :)


Bara så trist att vara låst till en lösning. Ser på många produkter att de ofta erbjuder endast utgångar men det är desto mer sällan de har ingångar. HDMI prioriterar ljudet i en viss ordning och därmed kan det ibland råda osäkerhet vilket typ av ljud man får ut.

#6955

Postad 27 december 2011 - 10:16

chris1a
  • chris1a
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Någon som listat ut vad den nya firmwaren innehåller? Har själv inte hittat något (pk760).

#6956

Postad 28 december 2011 - 08:42

EA_73
  • EA_73
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Gjorde slag i saken och ringde lgs kundtjänst idag gällande min inbränning från Cartoon Network. Han som svarade ställde en del frågor och jag berättade att jag försökt med alla ism metoder. Jag fick lämna serienummer och produktnummer samt inköpsdatum för att han skulle boka tide för servicetekniker. Gött tänkte jag att jag fick fingrarna ur och ringde. Efter att han fått mina kontaktuppgifter (cirka 10 min) så meddelar han att det kommer ut en buddisms och hämtar TVn för att ta den till service............
SOM KOMMER ÅTERKOMMA med ett prisförslag då detta inte omfattas av garantin. Jag meddelar mitt missnöje och lägger på.

Man kan tycka att efter jag lämnat produktnummer samt problem skulle få info om detta direkt. Inga dimmor över kundtjänstkillen men detta är min andra tv som jag håller på att krångla med lg om.

Slutsatsen är att det inte blir någon lg mer för min del. Inte heller för familj, släkt och vänner då jag brukar råda dem vid inköp.

#6957

Postad 28 december 2011 - 09:49

Unregistered993f9066
  • Unregistered993f9066
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Finns det någon tillverkare som fixar inbränning på garanti?

#6958

Postad 28 december 2011 - 15:49

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Gjorde slag i saken och ringde lgs kundtjänst idag gällande min inbränning från Cartoon Network. Han som svarade ställde en del frågor och jag berättade att jag försökt med alla ism metoder. Jag fick lämna serienummer och produktnummer samt inköpsdatum för att han skulle boka tide för servicetekniker. Gött tänkte jag att jag fick fingrarna ur och ringde. Efter att han fått mina kontaktuppgifter (cirka 10 min) så meddelar han att det kommer ut en buddisms och hämtar TVn för att ta den till service............
SOM KOMMER ÅTERKOMMA med ett prisförslag då detta inte omfattas av garantin. Jag meddelar mitt missnöje och lägger på.

Man kan tycka att efter jag lämnat produktnummer samt problem skulle få info om detta direkt. Inga dimmor över kundtjänstkillen men detta är min andra tv som jag håller på att krångla med lg om.

Slutsatsen är att det inte blir någon lg mer för min del. Inte heller för familj, släkt och vänner då jag brukar råda dem vid inköp.


Hade du ingen egen tilläggsförsäkring från butiken där du köpte den?
Rådet de annars ger är att hålla ut ett år tills den försäkring man tecknar i samband med köp träder i kraft för då skickar de hem en tekniker. Förstår att du inte vill skicka iväg den och få tillbaka den senare för då känns den ju begagnad.
Vad gäller inbränning får man hålla isär permanent och tillfällig och jag tror att din inbränning är tillfällig och kommer försvinna med tiden om du tittar vidare.
Viasats logga kan ge tillfälliga inbränningar men försvinner som regel efter någon timme eller två medan den kan vara kvar i några dagar om man tittat på flera fotbollsmatcher en hel dag och på kvällen. Dock syns inte dessa tillfälliga inbränningar från soffan ska tilläggas.
Fördelen med en extra försäkring är att den ger bättre service men det måste gå ett år först.

Redigerat av PaceEpson, 28 december 2011 - 15:50.


#6959

Postad 28 december 2011 - 20:26

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Gjorde slag i saken och ringde lgs kundtjänst idag gällande min inbränning från Cartoon Network. Han som svarade ställde en del frågor och jag berättade att jag försökt med alla ism metoder. Jag fick lämna serienummer och produktnummer samt inköpsdatum för att han skulle boka tide för servicetekniker. Gött tänkte jag att jag fick fingrarna ur och ringde. Efter att han fått mina kontaktuppgifter (cirka 10 min) så meddelar han att det kommer ut en buddisms och hämtar TVn för att ta den till service............
SOM KOMMER ÅTERKOMMA med ett prisförslag då detta inte omfattas av garantin. Jag meddelar mitt missnöje och lägger på.

Man kan tycka att efter jag lämnat produktnummer samt problem skulle få info om detta direkt. Inga dimmor över kundtjänstkillen men detta är min andra tv som jag håller på att krångla med lg om.

Slutsatsen är att det inte blir någon lg mer för min del. Inte heller för familj, släkt och vänner då jag brukar råda dem vid inköp.


Detta är egentligen inte LGs fel utan Cartoon Network´s. Jag har varit i kontakt med Cartoon Network och bett dem att dra ner på deras logga och cirkulera den i hörnen med jämna mellanrum. De meddelade att de kunde inget göra åt detta problemet så den enklaste lösningen blev att undvika kanalen istället.

Men visst LGs TV apparater verkar ha större risk för inbränning men får man väl en inbränning så finns det nog ingen tillverkare som tar detta på garanti. Jag hade en 50" Panasonic innan denna och men uppfattning är att Panasonic levererar högre kvalité på både yttre och mindre komponenter, efter in körningen av denna Panasonic TV så fick vi aldrig inbränningar och då råkade vi faktiskt lämna TV på ett par gånger på statiska bilder(XBOX360).

Jag skulle gärna valt Panasonic men när prisskillnaden är 20 000 kr på 60" så kändes det ganska uteslutet.

Med det sagt så är LG ingen dålig TV om man räknar in priset men är man beredd att ge lite mer så får man utan tvekan bättre kvalité från Panasonic.

#6960

Postad 29 december 2011 - 02:18

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Jag blir bedrövad över hur många som gissar en massa istället för att gå till källan (butiken) och fråga som jag gjort. Enligt butikschefen på Expert så har man garanti mot inbränning med deras tilläggsförsäkring men jag vet ju att de flesta inte vill betala för en sådan och då får man faktiskt skylla sig själv.
Jag tror det ska rätt mycket till för att lyckas med en permanent inbränning och då kanske det krävs att man låter barn titta på en kanal från morgon till kväll som har en jobbig logga.
Det där med loggor är rätt märkligt då många kanaler inte verkat fatta att det är en tunn vattenstämpel som gäller istället för en fet och färgglad logga.
Fråga inte nissarna på golvet som bara jobbar tillfälligt i butiken för dessa kulturberikare vet oftast inte vad en butikschef vet och med dom blir diskussionen på en helt annan nivå. Samma nissar som försöker sälja på dig en Samsung även om du direkt säger att du vill köpa ett annat märke har inte betalt för att vara chef och därför kan de heller inte det som en chef kan.
Jag tycker att vi snyggar till snacket lite här istället för att sprida myter för är man emot ett visst märke kan man starta en blogg eller ett upprop på Facebook som ju en del gjort med viss framgång.
Här hoppas jag vi håller oss till saken och inte har rätt för att vi skriker högst eller försvarar ett märke intill dumhet bara för att vi själva köpt en tv av det märket. Jag tror att många ungdomar idag sitter på forum istället för att prata med den ofta något äldre mannen i slips som är chef och då skapas myter och agg och rena idiotin.

#6961

Postad 29 december 2011 - 10:37

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Jag blir bedrövad över hur många som gissar en massa istället för att gå till källan (butiken) och fråga som jag gjort. Enligt butikschefen på Expert så har man garanti mot inbränning med deras tilläggsförsäkring men jag vet ju att de flesta inte vill betala för en sådan och då får man faktiskt skylla sig själv.


Jasså så det blir du? Vi pratar om vanlig garanti här och den täcker inte inbränningar vad jag känner till? att det finns folk som tecknar en tilläggsförsäkring som mer eller mindre redan ingår i hemförsäkring (med billig drulleförsäkring) får stå för dem. Visst vanlig försäkring kräver självrisk men jag köper inte en TV och räknar med att det ska bli inbränningar, då bör jag nog istället titta på någon annan TV helt enkelt.

Jag tror det ska rätt mycket till för att lyckas med en permanent inbränning och då kanske det krävs att man låter barn titta på en kanal från morgon till kväll som har en jobbig logga.


Några belägg för detta? Vi har oftast haft på CN på kvällen och det har då varit i regel 1-2 timmar per kväll, jag kallar inte det från morgon till kväll. Och när jag ljuger inte, vi har fått en diskret inbränning som förhoppningsvis är tillfällig(även om den suttit där nu i några veckor).

När jag pratade med LG själva så erkände de att deras paneler fick väldigt lätt inbränningar, deras rekommendation var att köra på LÅG kontrast men då blir bilden mer eller mindre skit.

#6962

Postad 29 december 2011 - 14:15

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Jasså så det blir du? Vi pratar om vanlig garanti här och den täcker inte inbränningar vad jag känner till? att det finns folk som tecknar en tilläggsförsäkring som mer eller mindre redan ingår i hemförsäkring (med billig drulleförsäkring) får stå för dem. Visst vanlig försäkring kräver självrisk men jag köper inte en TV och räknar med att det ska bli inbränningar, då bör jag nog istället titta på någon annan TV helt enkelt.



Några belägg för detta? Vi har oftast haft på CN på kvällen och det har då varit i regel 1-2 timmar per kväll, jag kallar inte det från morgon till kväll. Och när jag ljuger inte, vi har fått en diskret inbränning som förhoppningsvis är tillfällig(även om den suttit där nu i några veckor).

När jag pratade med LG själva så erkände de att deras paneler fick väldigt lätt inbränningar, deras rekommendation var att köra på LÅG kontrast men då blir bilden mer eller mindre skit.


Om man tror att ens hemförsäkring täcker att en tekniker som jobbar för affären man köpte tv:n i ska komma hem och kolla på den så tror man fel. Man kan se tilläggsförsäkringen som ett slags individuellt avtal med butiken för att de ens ska göra något. Den täcker inbränning men garantier gör det inte. Man får vad man betalar för och jag tycker det är bra att folk som inte köper en försäkring får sitta med svarte Petter.
Min egen erfarenhet är att det rör sig om tillfälliga inbränningar eftersom de försvinner med tiden beroende på hur länge man låtit en logga vara på. Jag har för egen del laborerat med inställningar och använder inte samma inställningar hela tiden. Ser jag film blir det THX Film och slötittar jag så ser jag på min egen expert-inställning med maximal energispar. Ser jag på vanliga program har jag energispar på mellan och bilden är klockren speciellt om det är HD för det beror ju också på vilken kanal som är på.
Sen har jag även drulle både på tv och laptop ifall tv:n skulle välta eller om jag häller nåt på laptopen. Jag tror folk överlag har en övertro på sin hemförsäkring och bolagens agerande ifall något händer.
Vi ser här samma problem som med den usla vård vi har där folk tror att de ska bli botade av en landstingsdriven vård som bara lindrar symptom men som inte har råd att bota sjukdomar i grunden. Vi behöver inse att en egen sjukvårdsförsäkring är framtidens modell liksom en enskild försäkring för allt annat inklusive ens tv också är nödvändig.
Hemförsäkringen kanske man med självrisk kan få ersättning för en tv som vält omkull men de skulle bara skratta om folk försökte få en tekniker att komma på hembesök där hemförsäkringen skulle stå för notan. Jag känner en snål fattig fan som köpte en LG utan försäkring och det slutade i tårar trots att hans hemförsäkring var en av de mer avancerade då hemmet var fyllt med antikviteter.
Man får vad man betalar för....

#6963

Postad 29 december 2011 - 15:38

chris1a
  • chris1a
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
"När jag pratade med LG själva så erkände de att deras paneler fick väldigt lätt inbränningar, deras rekommendation var att köra på LÅG kontrast men då blir bilden mer eller mindre skit. " - SnowJim


Har precis inskaffat ett ex Skyrim så blir många timmar med det på en LG plasma. Jaja får väll hoppas att drulleförsäkringen tar det. :)

#6964

Postad 29 december 2011 - 18:11

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Om man tror att ens hemförsäkring täcker att en tekniker som jobbar för affären man köpte tv:n i ska komma hem och kolla på den så tror man fel. Man kan se tilläggsförsäkringen som ett slags individuellt avtal med butiken för att de ens ska göra något. Den täcker inbränning men garantier gör det inte. Man får vad man betalar för och jag tycker det är bra att folk som inte köper en försäkring får sitta med svarte Petter.

Min egen erfarenhet är att det rör sig om tillfälliga inbränningar eftersom de försvinner med tiden beroende på hur länge man låtit en logga vara på. Jag har för egen del laborerat med inställningar och använder inte samma inställningar hela tiden. Ser jag film blir det THX Film och slötittar jag så ser jag på min egen expert-inställning med maximal energispar. Ser jag på vanliga program har jag energispar på mellan och bilden är klockren speciellt om det är HD för det beror ju också på vilken kanal som är på.
Sen har jag även drulle både på tv och laptop ifall tv:n skulle välta eller om jag häller nåt på laptopen. Jag tror folk överlag har en övertro på sin hemförsäkring och bolagens agerande ifall något händer.


Under den vanliga garantin(utan tillägg) så får man oftast på platsen garanti från "tillverkaren". Att en butik har egna service killar som kan allt om alla märke hade jag ingen aning om? Inbränningar täcks säkert inte av standard garantin om man inte kan på visa att antalet timmar TV har kört är extremt lågt. Jag har en uppfattning som är tvärtemot din, d.v.s folk inser inte hur mycket hemförsäkring med drulle verkligen tar och därför tecknas det en massa extra onödiga försäkringar.

Extra försäkring i butiken har oftast inget med butiken själva att göra utan det är ett försäkrings bolag som sköter detta ex Solid. Försäkringen man får här liknar väldigt mycket den man får från ett vanligt försäkrings bolag med drulle d.v.s de ersätter produkten om något skulle hända med den som gör att den fungerar sämre. Sen ska man ju ha klart för sig att ingen garanti(som jag känner till) täcker förslitningsskador som anses normala vilket tyvärr en inbränning säkerligen räknas som.

Och ja jag har varit med om både på platsen service och försäkrings händelser.

Nackdelen med hemförsäkring med drulle är väll att man har en självrisk som oftast ligger på 1000 kr men oftast så får man tillgodo vart år så har man inte så många försäkrings problem så kan man slippa självrisken helt.

Vi ser här samma problem som med den usla vård vi har där folk tror att de ska bli botade av en landstingsdriven vård som bara lindrar symptom men som inte har råd att bota sjukdomar i grunden. Vi behöver inse att en egen sjukvårdsförsäkring är framtidens modell liksom en enskild försäkring för allt annat inklusive ens tv också är nödvändig.


Åter igen så är det allmänt känt att vården är dålig och att det bästa är att hålla sig ifrån sjukvården. Att folk skulle tro att vården är bra i Sverige tror jag inte en sek på, men detta är väldigt OT.

Hemförsäkringen kanske man med självrisk kan få ersättning för en tv som vält omkull men de skulle bara skratta om folk försökte få en tekniker att komma på hembesök där hemförsäkringen skulle stå för notan. Jag känner en snål fattig fan som köpte en LG utan försäkring och det slutade i tårar trots att hans hemförsäkring var en av de mer avancerade då hemmet var fyllt med antikviteter.
Man får vad man betalar för....


Åter igen så är det tillverkarens service tekniker som kommer hem till en, inte butikens eller ett försäkringsbolags service tekniker. Försäkringarna som butikerna erbjuder är oftast från externa försäkringsbolag så som Solid och de lär knappas komma ut för att mecka på din TV.

Om din kompis inte hade drulleförsäkring i hemförsäkringen(vilket förövrigt endast kostar någon 100 lapp om året) så blir det givetvis väldigt svårt att få ut något även om du råkat tappa TVn i golvet, har du drulle så är det inga problem.

#6965

Postad 29 december 2011 - 18:28

chris1a
  • chris1a
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Panelen samt styrenhet på min 40" Samsung LCD la av helt efter ca 4 år. Vilket drulleförsäkringen tog hand om helt. Men har inte kollat något om drulle inom hemförsäkring och vad som finns för alternativ där? Finns där hemförsäkring som är lika "vattentäta" som drulle (exklusive ev. egenrisk)? Med vänlig hälsning, okunnig. :)


Btw, är det någon som har problem med att klockan halkar efter hela tiden på sin LG plasma? På min 760 får jag ställa fram de flera minuter var 3de dag eller så. Oavsett om det är auto eller manuellt.

Redigerat av chris1a, 29 december 2011 - 18:30.


#6966

Postad 29 december 2011 - 19:02

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Panelen samt styrenhet på min 40" Samsung LCD la av helt efter ca 4 år. Vilket drulleförsäkringen tog hand om helt. Men har inte kollat något om drulle inom hemförsäkring och vad som finns för alternativ där? Finns där hemförsäkring som är lika "vattentäta" som drulle (exklusive ev. egenrisk)? Med vänlig hälsning, okunnig. :)


Du sa ju att drulleförsäkringen tog skadan och drulleförsäkringen är en del av hemförsäkringen. Eller pratar du om drulleförsäkring som du köper i butikerna?

Försäkringsbolagen har olika krav på drulleförsäkring så det bästa är om du ringar o kollar med lite olika men generellt så täcker drulleförsäkring mer eller mindre allt och det kostar inte många 100 lappar om året.

#6967

Postad 29 december 2011 - 19:06

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan mig och många andra här är att jag går direkt till källan för att få information och då är nog en butikschefs ord mer att lita på. Trygghet och lugn och ro får man endast om man köper en ordentlig försäkring som är till enbart för den apparat man köpt. Jag vet att jag inte har något att frukta vad gäller problem med min tv och jag vet att tekniker kommer hem om jag får problem.
Det är dock sällan dom skruvar på en tv av denna typ för butikschefen meddelade att de kommer för att konstatera problem och sen byts tv:n ut.
Har man inte denna försäkring får man skicka iväg tv:n och kan få den lagad och får tillbaka en tv som man kan se som begagnad. Jag vet bara vad jag föredrar men alla har ju inte råd med en god natts sömn året om.
Jag vill också säga att tillfällig inbränning blir en felaktig term för inbränningar som är tillfälliga är ju inga inbränningar. Vi kan kalla de för skuggor och dessa försvinner med tiden. Plasma-tv får dessa skuggor vid långvarigt tittande på vissa kanaler och det är främst loggorna uppe i hörnet som lämnar en skugga. Med tiden och vid blandat tittande försvinner detta.
Kör man bara inställningsguiden får man en fantastisk bild men alla har olika förutsättningar beroende på sin hemmiljö så de inställningar som är perfekt för en person är för mörk eller för ljus för en annan. Jag tror det största problemet är att folk får bilden från en dålig källa och därmed tycker att bilden är dålig. HD-kanaler måste användas som en referens för att göra inställningen.
Det bästa är att variera inställningar och köra sin egen Expert ibland och THX Film när man ser film och så vidare. Det tar en tid att köra in en tv och kör man den för hårt så kan man få inbränningar men det är ju en självklarhet.
Själv är jag så nöjd att de fel som finns är något jag kan stå ut med och jag har hittat sätt att hantera dom. När signalen kommer från en bra källa med HD är bilden så fantastisk att man fortfarande tappar hakan. Numera tror jag inte att kabel-tv kan ge en tillräckligt bra bild och satellit-tv slår ju allt med hästlängder.

Redigerat av PaceEpson, 29 december 2011 - 19:07.


#6968

Postad 29 december 2011 - 19:16

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Man kan lägga till drulle på sin hemförsäkring. Denna är billig och bra att ha om tv:n välter eller släpper från fäste. Försäkring i butik är som försäkring på din bil och har enbart med den produkten att göra som du köpt. Min erfarenhet är att försäkringsbolag är bökiga att ha att göra med om det gäller ens hemförsäkring medans en försäkring tecknad för en specifik produkt är betydligt lättare att åberopa.
Det som gör att färre tecknar en försäkring i butik är att folk i allmänhet (bönder) spridit myter om att det är ett sätt att lura folk på pengar. Folk som inte har råd har en tendens att vilja baktala tjänster och människor som har råd med dom men det är bara gammal svensk avundsjuka. Sitta och knyta handen i fickan och gnälla på SD är dessa människors enda hobby.
Var och en väljer själv om man vill ta en risk eller om man vill betala för att slippa ta en risk. I slutändan är det småpengar för oss som är smarta nog att handla på avbetalning för nackdelarna med kontant är så många att det är skrämmande.

#6969

Postad 29 december 2011 - 20:34

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan mig och många andra här är att jag går direkt till källan för att få information och då är nog en butikschefs ord mer att lita på.


Okay? Men direkt till källan kan väll knappast vara en butikschef? De vet ju bara hur man lurar pengar från folk på bästa vis och om inte så lär de inte vara butikschef länge. Men det är ju min uppfattning.

Har du läst igenom ditt avtal för tilläggsförsäkringen och ställt det mot ditt avtal för hemförsäkring med drulle? d.v.s gör vad konsumentverket råder till : http://www.konsument...a-forsakringar/

Trygghet och lugn och ro får man endast om man köper en ordentlig försäkring som är till enbart för den apparat man köpt. Jag vet att jag inte har något att frukta vad gäller problem med min tv och jag vet att tekniker kommer hem om jag får problem.
Det är dock sällan dom skruvar på en tv av denna typ för butikschefen meddelade att de kommer för att konstatera problem och sen byts tv:n ut.


Jaha? Men om min TV skulle lägga av så får jag ju en ny av mitt försäkringsbolag och det kostar mig högst 1000 kr (självrisk)? Strular inte TVn så betalar jag bara par 100 lappar om året för det och det täcker inte bara TVn utan allt i mitt hushåll, på vilket vis är detta sämre?

Har man inte denna försäkring får man skicka iväg tv:n och kan få den lagad och får tillbaka en tv som man kan se som begagnad. Jag vet bara vad jag föredrar men alla har ju inte råd med en god natts sömn året om.


Hur garanti ärenden hanteras är väldigt olika från tillverkar till tillverkare och från produkt till produkt. De flesta större företagen skickar ut en ersättnings produkt direkt som antingen är ny eller som är beg (och reparerad), när produkten kommer hem så bytar man bara ut den och posten tar med den defekta. Är det så att man fått hem en beg enhet som man inte anser håller måtten jämt emot den man hade så är det bara till att se till så att man får en ny (Har själv gjort detta flera gånger). Andra företag skickar ut en tekniker(ex från LG) som tittar på felet direkt på plats, går det inte att åtgärda så tar de med TVn. Sen finns det de butiker som kräver att produkten ska skickas in på lagning vilket kan ta tid. Viktigt att veta om man låter butiken skicka iväg produkten på lagning är att läsa det finstilta, ibland kan det stå att man blir debiterad för lustiga saker.

När du nyttjar en tilläggsförsäkringen så måste TVn skickas in på "lagning", de kommer då konstatera om TVn går att laga eller om de bytar ut den mot en ny, likvärdig. Detta betyder att även här kommer man få vara utan TV ett tag. Jag har varit med om detta två gånger på olika butiker.


Jag vill också säga att tillfällig inbränning blir en felaktig term för inbränningar som är tillfälliga är ju inga inbränningar. Vi kan kalla de för skuggor och dessa försvinner med tiden. Plasma-tv får dessa skuggor vid långvarigt tittande på vissa kanaler och det är främst loggorna uppe i hörnet som lämnar en skugga. Med tiden och vid blandat tittande försvinner detta.


Det är statiska bilder som är problemet och ligger dessa på för många timmar i streck så finns det risk för permanenta inbränningar. Exempel kan vara HUD på TV spel eller starka kanal loggor som Cartoon Networks.

Jag tror det största problemet är att folk får bilden från en dålig källa och därmed tycker att bilden är dålig. HD-kanaler måste användas som en referens för att göra inställningen.
Det bästa är att variera inställningar och köra sin egen Expert ibland och THX Film när man ser film och så vidare. Det tar en tid att köra in en tv och kör man den för hårt så kan man få inbränningar men det är ju en självklarhet.
Själv är jag så nöjd att de fel som finns är något jag kan stå ut med och jag har hittat sätt att hantera dom. När signalen kommer från en bra källa med HD är bilden så fantastisk att man fortfarande tappar hakan. Numera tror jag inte att kabel-tv kan ge en tillräckligt bra bild och satellit-tv slår ju allt med hästlängder.


Självklart ska du ställa in varje ingång specifikt anpassad för vad det är för källa du får in. Om du har en HD box och det är främst HD kanal du ser på så ska du såklart ställa in efter detta, tittar du dock främst på icke HD kanaler (som i mitt fall) så får du anpassa till denna input istället.

Att köra inställningar för HD (720p/1080p) på vanligt SD material är verkligen ingen höjdare!! Oftast vill man har hög skärpa i HD läget och kör man detta i SD läget så blir allt gryn mer synligt. Men detta kan vara en smaksak.

Man kan lägga till drulle på sin hemförsäkring. Denna är billig och bra att ha om tv:n välter eller släpper från fäste. Försäkring i butik är som försäkring på din bil och har enbart med den produkten att göra som du köpt. Min erfarenhet är att försäkringsbolag är bökiga att ha att göra med om det gäller ens hemförsäkring medans en försäkring tecknad för en specifik produkt är betydligt lättare att åberopa.
Det som gör att färre tecknar en försäkring i butik är att folk i allmänhet (bönder) spridit myter om att det är ett sätt att lura folk på pengar. Folk som inte har råd har en tendens att vilja baktala tjänster och människor som har råd med dom men det är bara gammal svensk avundsjuka. Sitta och knyta handen i fickan och gnälla på SD är dessa människors enda hobby.
Var och en väljer själv om man vill ta en risk eller om man vill betala för att slippa ta en risk. I slutändan är det småpengar för oss som är smarta nog att handla på avbetalning för nackdelarna med kontant är så många att det är skrämmande.


Jo vi har ju förstått att du är "väl gödd" vid detta laget men jag kan tyvärr inte hålla med dig oavsett hur "väl gödd" jag är. Om ditt försäkringsbolag är stingsliga så välj ett annat, betalar du för en tjänst så ska du också kunna nyttja den utan problem annars finns det ingen anledning att ha den, eller hur?

#6970

Postad 29 december 2011 - 23:48

chris1a
  • chris1a
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Du sa ju att drulleförsäkringen tog skadan och drulleförsäkringen är en del av hemförsäkringen. Eller pratar du om drulleförsäkring som du köper i butikerna?

Försäkringsbolagen har olika krav på drulleförsäkring så det bästa är om du ringar o kollar med lite olika men generellt så täcker drulleförsäkring mer eller mindre allt och det kostar inte många 100 lappar om året.


Japp vanlig drulle jag tog I butik (5 år 3000kr).


Tack för infon ska definitivt kolla runt med olika hemförsäkringsbolag.

Redigerat av chris1a, 29 december 2011 - 23:53.


#6971

Postad 30 december 2011 - 02:13

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Sen får man inte glömma att var och en är sin egen ambassadör och man måste tala för sin egen sak. Kan man inte föra fram sin sak så kommer ingen butikspersonal hjälpa en med det. Jag tror det är därför som unga människor kommer i kläm och istället förlitar sig på andras erfarenhet på forum än tar reda på fakta i verkligheten.
Att ha med säljare oavsett business är ett lotteri och man får se till att bevaka sina intressen. Det är dock trist med detta forum att det finns psykopater som inte kan godta att andra har en erfarenhet som bygger på verkliga händelser medan de själva gissar vilt och drar fram den ena kaninen efter den andra i sin "bag of tricks".
Ibland kan det kännas bra att släppa ner axlarna och andas en stund och inse att man inte har alla svar förrän man själv tagit reda på dom på det normala sättet. Att tro att verkligheten finns genom en dator är tyvärr ett uppvaknande som väntar på alltför många unga själar där ute.
Ni har min sympati!

Redigerat av PaceEpson, 30 december 2011 - 02:14.


#6972

Postad 30 december 2011 - 03:05

chris1a
  • chris1a
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Oj! Puffat lite för mycket på pipan tror jag. Slappna av, ta en godnatts sömn! :)

#6973

Postad 30 december 2011 - 04:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

"När jag pratade med LG själva så erkände de att deras paneler fick väldigt lätt inbränningar, deras rekommendation var att köra på LÅG kontrast men då blir bilden mer eller mindre skit. " - SnowJim


Har precis inskaffat ett ex Skyrim så blir många timmar med det på en LG plasma. Jaja får väll hoppas att drulleförsäkringen tar det. :)


Det är inga problem. Jag har loggat minst 100 timmar skyrim på typ 2 veckor utan några inbränningar.

#6974

Postad 03 januari 2012 - 20:17

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Tack så jävla mycket för allt skitsnack om försäkringar etc. Finns redan massa trådar som sånt skit. Kan ni håller er till tråden om saker som faktiskt berör produkterna i tråden? Ville läsa om nån mer än jag tycker svärtan blivit konstig sen nya uppdateringen till 60PK950N. Så får man läsa erat gnäll om försäkringar etc som varenda tomte borde veta om, om man inte är född igår.

Ursäkta humöret och höj kvaliten i forumet. Tack!

#6975

Postad 04 januari 2012 - 12:55

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

  • 683 inlägg
  • 0

Tack så jävla mycket för allt skitsnack om försäkringar etc. Finns redan massa trådar som sånt skit. Kan ni håller er till tråden om saker som faktiskt berör produkterna i tråden? Ville läsa om nån mer än jag tycker svärtan blivit konstig sen nya uppdateringen till 60PK950N. Så får man läsa erat gnäll om försäkringar etc som varenda tomte borde veta om, om man inte är född igår.

Ursäkta humöret och höj kvaliten i forumet. Tack!

Har inte märkt något med svärtan, har inte märkt något över huvud taget. Har försökt söka vad uppdateringen gjorde men hittar ingenting, får la maila LG och kolla.

#6976

Postad 04 januari 2012 - 13:04

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Har inte märkt något med svärtan, har inte märkt något över huvud taget. Har försökt söka vad uppdateringen gjorde men hittar ingenting, får la maila LG och kolla.


Jag har inte heller märkt någon skillnad gällande svärtan. Den enda skillnaden jag märkt är lite tillsnyggade menyer, t.ex. i fotovisningsfunktionen. LG har tydligen skickat ut samma uppdatering till alla Broadcom-baserade modeller, plasma som LCD. Så det varierar säkert bland modellerna hur mycket som ändrats.

#6977

Postad 04 januari 2012 - 13:49

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

  • 683 inlägg
  • 0
Svar ifrån LG:

Vi har ingen direkt information på vad som görs i dessa uppdateringar.
Uppdateringarna ger iaf. ingenting nytt utan förbättringar på det som redan finns.

Mvh Erik
LG support
0770 54 54 54

#6978

Postad 04 januari 2012 - 15:31

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Svar ifrån LG:

Vi har ingen direkt information på vad som görs i dessa uppdateringar.
Uppdateringarna ger iaf. ingenting nytt utan förbättringar på det som redan finns.

Mvh Erik
LG support
0770 54 54 54


Lika värdelöst som Samsung supporten med andra ord. Tråkigt att se.

#6979

Postad 04 januari 2012 - 23:06

chris1a
  • chris1a
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tack så jävla mycket för allt skitsnack om försäkringar etc. Finns redan massa trådar som sånt skit. Kan ni håller er till tråden om saker som faktiskt berör produkterna i tråden? Ville läsa om nån mer än jag tycker svärtan blivit konstig sen nya uppdateringen till 60PK950N. Så får man läsa erat gnäll om försäkringar etc som varenda tomte borde veta om, om man inte är född igår.

Ursäkta humöret och höj kvaliten i forumet. Tack!


När jag slår på TVn så är som om någon skulle ha lagt nått grå/dimmigt filter över skärmen. Kass svärta alltså. Men efter ca 1 minut så slår det om till mina inställningar. Ungefär som att TVn behöver värmas upp innan bildförbättringschip med algoritmer kickar in. Vet ej hur det var innan uppdatering dock.

Men är din bild försämrad även om du låter TVn gå 1 min (Max)? Btw, jag har 760 modellen med allt är ju det samma förutom filtret på skärmen.

#6980

Postad 04 januari 2012 - 23:46

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Inget va förändrat. Va kass kvalite på den serien jag kör från datorn just nu. Drog igång lite bluerays etc som jag sett tidigare många ggr, för att jämföra. Där svärtan va precis som den ska. Men shit alltså svärtan lever verkligen sitt eget liv på det materialet jag kör nu. Aldrig sett nått liknande tidigare.

Så ignorera det om svärtan. Sluta leta fel. Vet att jag skulle göra det om nån annan skrivit det jag skrev om svärtan :)

I övrigt så tycker jag faktiskt att min 950 är värdelös på att visa "svart svart". Kommer inte i närheten av samsung, panasonic och vårat saknade Pioneer.

#6981

Postad 05 januari 2012 - 07:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

I övrigt så tycker jag faktiskt att min 950 är värdelös på att visa "svart svart". Kommer inte i närheten av samsung, panasonic och vårat saknade Pioneer.

Ingen har väl påstått att LG skulle vara kung av svärta heller? Att de skulle vara sämre än en Samsung plasma är väl dock inte givet?

#6982

Postad 05 januari 2012 - 09:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Är svärtan färgad på något sätt när ni pratar om "svart" svart? Det går ibland att åtgärda i bildmenyn med rgb-parametrarna.

#6983

Postad 05 januari 2012 - 12:46

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Ingen har väl påstått att LG skulle vara kung av svärta heller? Att de skulle vara sämre än en Samsung plasma är väl dock inte givet?


Nej, men det va sånt snack om att det skulle va rätt bra svärta etc. Men sen när man väl hade TVn hemma så blev man lagom besviken. Bara det jag mena.

#6984

Postad 05 januari 2012 - 20:44

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

  • 683 inlägg
  • 0

Nej, men det va sånt snack om att det skulle va rätt bra svärta etc. Men sen när man väl hade TVn hemma så blev man lagom besviken. Bara det jag mena.

Du bör kanske se över inställningarna lite, enligt mätningar från förra året så ska 950 vara i paritet med Panasonic och bättre än Samsung (0,04 cd/m2 enligt flatpanels, och med tanke på priset så är det inget att klaga på). Hur den står sig mot årets modeller vet jag dock ingenting om.

#6985

Postad 05 januari 2012 - 23:50

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
om vi säger så här. om jag sänker allt till 0 så är det fortfarande inte så svart. Om man jämför t.ex. mot ramen på TVn så är det "svarta" som visas på skärmen hästlängder från svart. Kanske man har ett dåligt ex? Eller så är man jävligt kräsen. Hade en Panasonic PZ70 innan och den va minst lika bra på att göra "svart"

#6986

Postad 06 januari 2012 - 01:01

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hemskt vad det är mycket gnäll om svärtan. Jag hade en 50" Panasonic innan denna och LGn är utan tvekan bättre när det gäller allt, visst svärtan kanske inte ligger så många steg över men ändå.

Javisst jämför man med samma årsmodell så tvivlar jag inte på att Panasonic har bättre bild men så är de också märkbart dyrare!

Om ni går o köper en Volvo, gnäller ni då om att den inte har samma köregenskaper som en Porsche?

När jag köpte min LG 60" så ville Pansonic ha sådär 20 000 EXTRA för sin, hade det rört sig om ett par 1000 lappars så hade jag inte tvekan men 20 000 kr! De var det helt enkelt inte värt för mig.

#6987

Postad 06 januari 2012 - 10:04

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

  • 683 inlägg
  • 0
Klart att svärtan är dålig om man jämför med en blank ram.
Tråkigt att den inte lever upp till dina förväntningar men ingen i den här tråden har väl påstått att den ska erbjuda absolut svärta (det gör ingen apparat), däremot så stod den sig väldigt bra mot andra modeller från samma år var egentligen bara V/VT som hade bättre svärta. Men då får du precis som SnowJim säger betala ett helt annat pris, inte minst om du vill ha större än 50".

#6988

Postad 06 januari 2012 - 22:50

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Jo jag vet allting redan. Hade bara andra förväntningar. Nog om det nu =)

#6989

Postad 09 januari 2012 - 07:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Klart att svärtan är dålig om man jämför med en blank ram.

950 har väl ingen ram? ;)
Annars kan man väl inte kalla blank svart för svart, den reflekterar ju. Matt svart vore mer korrekt om man ska tala svart och mig veterligen har ingen tv matt svart ram. Kanske bättre att gå tillbaka till de gamla grå-silver-färgade chassin som de senare generationerna tjock-tv hade och som många tidiga platt-tv tog över. Då jämförde ingen svärtan med tvns färg, vilket ju egentligen är rätt tramsigt att göra.

#6990

Postad 09 januari 2012 - 09:40

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Nej, men det va sånt snack om att det skulle va rätt bra svärta etc. Men sen när man väl hade TVn hemma så blev man lagom besviken. Bara det jag mena.


Då har du fått fel information. Vill du ha helt svart så är det LED-LCD med local dimming som gäller.

Redigerat av Unregistereddc471864, 09 januari 2012 - 09:40.


#6991

Postad 09 januari 2012 - 11:04

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

  • 683 inlägg
  • 0

950 har väl ingen ram? ;)
Annars kan man väl inte kalla blank svart för svart, den reflekterar ju. Matt svart vore mer korrekt om man ska tala svart och mig veterligen har ingen tv matt svart ram. Kanske bättre att gå tillbaka till de gamla grå-silver-färgade chassin som de senare generationerna tjock-tv hade och som många tidiga platt-tv tog över. Då jämförde ingen svärtan med tvns färg, vilket ju egentligen är rätt tramsigt att göra.

Njae nån ram har den inte (om man menar svart plast runt glaset). Men nog finns det en svart kant som ligger innanför glaset. Pana hade väl några med grå kant för ett tag sedan om jag inte minns fel, men å andra sidan så var deras design bland det hemskaste jag sett. Nej svart ska det vara, men man kan ju göra som projektordukar och ha svart sammetsram =)

#6992

Postad 09 januari 2012 - 12:52

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0

Skulle gärna vilja uppdatera min med men vet ej hur man gör, kan man göra detta via ett usb minne, tacksam för svar!


Skulle också vilja uppdatera min gamla 60pk550n men hittar ingen firmware alls till denna på lg's hemsida. :/ Någon som vet hur man får tag på den? Eller är det ett måste att kontakta LG om det?

#6993

Postad 09 januari 2012 - 13:38

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

  • 683 inlägg
  • 0

Skulle också vilja uppdatera min gamla 60pk550n men hittar ingen firmware alls till denna på lg's hemsida. :/ Någon som vet hur man får tag på den? Eller är det ett måste att kontakta LG om det?

Släng iväg ett mail till LG, gjorde så nån gång tidigare och fick 30 mail med rar-filer tillbaka. Annars kan du säkert hitta det på någon hemsida men att maila LG är mitt tips.

#6994

Postad 23 januari 2012 - 21:50

Unregistered11a182f7
  • Unregistered11a182f7
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag har en 50PK550N som jag köpte i september 2010 som är extremt känslig för "tillfälliga inbränningar". Jag får alltid bort dom med vittvätt eller bara genom vanligt användande av TVn men det är väldigt irriterande.
Om jag t ex tittar på en mörk film dröjer det bara 5-10 minuter innan det är ett grått fält nertill där texten är. Samma sak om jag knappar runt i menyerna i TVn eller på min mediaspelare, om jag sen sätter på något med mörk bild ser jag tydliga spår av menyerna.
Om jag sätter på en ingång utan insignal kan jag ofta se ett långt spår efter loggan och texten som rör sig över skärmen.

Jag har varit i kontakt med LG om detta men de har bara sagt att TVn måste köras in osv. Om de skickar en tekniker till mig och de anser att det inte är något onormalt måste jag betala för det. Nu har jag ju dock haft TVn i ett och ett halvt år och om det inte blivit bättre nu lär det aldrig bli det antar jag.

Hur mycket måste man acceptera när det gäller tillfälliga inbränningar?

#6995

Postad 23 januari 2012 - 21:52

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Har inget sånt på min PK. Jag har dock 60" och det är inte riktigt samma panel. 50" verkar vara betydligt känsligare.

#6996

Postad 24 januari 2012 - 00:49

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0
Du måste nog acceptera det.

Har haft min 50PK760N i 2 år och har likadant fel som du.

Har varit så från början,bra störande.

Får hoppas att det kommer ut lite nya bra plasmor nu till våren.

Mvh

#6997

Postad 24 januari 2012 - 06:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Teknikern lär inte kunna göra något reparationsarbete. Du får nog stå ut med de tillfälliga spökbilderna.

#6998

Postad 24 januari 2012 - 08:40

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

Inget va förändrat. Va kass kvalite på den serien jag kör från datorn just nu. Drog igång lite bluerays etc som jag sett tidigare många ggr, för att jämföra. Där svärtan va precis som den ska. Men shit alltså svärtan lever verkligen sitt eget liv på det materialet jag kör nu. Aldrig sett nått liknande tidigare.
är
Så ignorera det om svärtan. Sluta leta fel. Vet att jag skulle göra det om nån annan skrivit det jag skrev om svärtan :)

I övrigt så tycker jag faktiskt att min 950 är värdelös på att visa "svart svart". Kommer inte i närheten av samsung, panasonic och vårat saknade Pioneer.


Kolla så det är rätt svartnivå satt i bildmenyn , dator bruk ska den stå på hög och bd och TV på låg.

#6999

Postad 24 januari 2012 - 08:45

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
LG har sämst svärta ja. Det är allmänt känt.

#7000

Postad 25 januari 2012 - 08:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

LG har sämst svärta ja. Det är allmänt känt.

"Allmänt känt", var väl en något ospecifik kommentar?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.