Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

kablar och säkringar

7 svar i tråden

Skickat 31 januari 2012 - 00:26

Hej

Min golf kommer rulla till våren efter långt projekt och har därför lite panik att koppla in ljud i bilen.

Jag kommer köra med en 54kvmm kabel från batteriet med 200 eller 300A säkring?
Vidare till ett fuseblock med två 100A? säkringar som ska säkra 2x 25kvmm sladdar då jag förbereder för en bas och ett slutsteg som ska inhandlas.

Nu är det så att det ena steget jag ska driva är ett dls ca23 som går till mitt kitsystem fram. Om jag inte mins helt fel så sitter det 2x 30A säkringar på steget och då undrar jag om de kommer smältas i med att jag kör 100A säkring på sladden.

Är ganska färsk vad det gäller ljudbyggen så vill vara säker på detta innan jag börjar handla massa dyra kabalge

Skickat 05 februari 2012 - 21:59

Normalt sätt så ska du räkna ihop säkringarna på slutsteget för att se vilken säkring du ska avsäkra kabeln med.
Är det 2x30A säkringar på steget så räcker det med om du har säkring på 60A på kabeln och 16mm2 kablar.

Exempel:
Om du använder ditt dls steg med 2x30A säkringar och köper ett monoblock (eller annat) med en 80A säkring så säkrar du av med 140-150A säkring framme vid batteriet. Sen drar du kabeln till ett "fuseblock" där du har säkring på 60A till dls steget och 80A till monoblocket.

Själv köper jag dom billigaste kablarna och det funkar utmärkt. Men det finns ju folk som tycker om att köpa en meter kabel för några tusingar och tror den ska ge mirakel.

Det här inlägget har ändrats av Maolmob 05 februari 2012 - 22:00

Skickat 16 februari 2012 - 21:11

Jag har två slutsteg som vardera ska avsäkras enligt manuel på 80A. Jag har valt att säkra lågt, dvs 80A på båda stegen, varför detta undrar du nu, jo för att jag pressar inte min utsustning till max och har hög känslighet på mina saker vilket innebär att om jag spelar normalthögt och förbrukar 20A/steg betyder det att även en mindre tjuvström/kortslutning bränner säkringen.
Om du har lite tjuvström och för högt säkret så bränner du komponenter eller skapar en brand på kretskortet.

Men följ säkringsvärdet i manualen! enklast, Och ÖVERSKRID den inte, men du kan säkra lägre om du vill.

MVH
Fredrik

Skickat 18 februari 2012 - 12:10

Har inte ett slutsteg interna säkringar undrar jag då?
Har aldrig hört att man dimensionerar säkringar för annat än kablar, säkringen är ju till för att kabel inte ska brinna upp och inget annat.
Här finns en säkringstabell som visar vd du MAX får säkra din kabel med, den skall inte överstigas, så dra hellre för grov kabel.

Skickat 21 februari 2012 - 12:31

Olika, mitt b2 har interna men mitt dls steg har två 30a säkringar utanpå. Man ska ju säkra av efter kablen och inte steget, grövre kabel desto bättre enligt folk och manualen. Därför började det snurra lite frågor kring detta. Lite jobbigt om man ska behöva bränna säkringar på stegen med jämna mellanrum med tanke på att jag kommer att köra ganska grova kablar, eller man kanske inte gör det ändå?

Skickat 21 februari 2012 - 15:20

Pratat med blekingebilradio nu och 2-300A säkring vid batteriet och 2st 100A i fuseblocket skulle bli perfekt. Tack för hjälpen ändå :)

Skickat 21 februari 2012 - 17:32

Du bränner ju inte säkringar i steget bara för att du har avsäkrat kabeln mer än vad steget kan dra.
2-300 Ampere vid batteriet, okej beror ju på vad du har dragit för kabel till fuseblocket då säger jag.-

Skickat 21 februari 2012 - 23:44

Står i mitt första inlägg

Men det är löst nu, de på blekingebilradio kan sin grej

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.