Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Naim XS serien!

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 16 augusti 2010 - 20:52

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
tackar tackar!
Håller med om att den passar fint.

Mina S3 Super gör ett kanonjobb och de bara älskar naimelektroniken, det gör jag också iofs :rolleyes:

#102

Postad 16 augusti 2010 - 22:55

magusXII
  • magusXII
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Nu blev jag helt plötsligt grymt intresserad av en Dual Teddycap istället för en Flatcap. Den verkar ju som ett fantastiskt komplement vad man har läst sig till. Hade ett tag mållåst på en Flatcap men nu vacklar jag... Lika bra som Hicap, är det möjligt!?

Redigerat av magusXII, 16 augusti 2010 - 22:57.


#103

Postad 17 augusti 2010 - 16:52

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Den slår Flatcap på fingrarna iaf.
Hicap har jag inte bara provatmed just min anläggning men 26k (2xHicap) mot under 7k(Dualteddycap), Hicap är inte värld 19k mer i mina öron iaf. Men visst du riskerar ju att det blir krabbigt om något går sönder. (Garanti) Samt att även om teddyn är vacker så är dubbla Naim Hicaps vackrare! Men rent ljudmässigt så är absolut Teddy med o slåss mot Hicap.

#104

Postad 17 augusti 2010 - 17:09

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Tydligen så ska ju HiCap kräva underhåll med jämna mellanrum. Något som TeddyCap ska klara sig utan enligt hemsidan. Är lite frågande till det vad det där underhållet ska vara bra för och varför det ens krävs? :blink:

#105

Postad 17 augusti 2010 - 19:43

mnbs
  • mnbs
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
PureDigital, riktigt kul att du också blev så nöjd med DualTeddyCap!

Redigerat av mnbs, 17 augusti 2010 - 19:44.


#106

Postad 17 augusti 2010 - 20:39

magusXII
  • magusXII
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
mnbs, verkar som om du har testat många kombinationer av strömförsörjning till XS-serien. Att Hicap står över Flatcap är ju solklart men hur står sig Teddycap mot Hicap? Jag ställs ju nu inför dessa olika val av uppgradering av strömförsörjning av mitt system (CD5 XS och NAC 112x). Teddycap är ju svår att få demo på...

Vore tacksam för ett utlåtande :-)

#107

Postad 23 augusti 2010 - 20:51

nT1
  • nT1
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Lånade hem en hi-cap att prova ihop med min xs-2a, och jag blev såld direkt. Fick hem den i helgen och just nu spelas den in för fullt, helt nöjd!
nu blir väl nästa steg att uppgradera s3-burkarna, eftersom Si3 är på g.

// nT1

#108

Postad 31 augusti 2010 - 08:26

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Morsning!

Har slängt upp lite bilder tagna med mobilen tills vidare. Kameraköp fick vänta lite när det blev beställning av förstärkare :)

Blir bara mer och mer nöjd med Naim XS2 ju längre tid det går.. .och samtidigt mer och mer nöjd med mina gamla Trottjänare MA RS6.

/Laph

#109

Postad 31 augusti 2010 - 21:15

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Ni som har XS, är de ett stort steg att gå upp från Nait 5i till Nait XS?

Jag letar nämligen me ljus och lykta efter en XS då jag tänkte prova den iaf, men ingen verkar vilja sälja en begagnad.

Och Även fast den inte hör hit, hur spelar den integrerade Uniti jämfört med Nait XS?

Som sagt, har du tänkt uppgradera skicka gärna ett PM om din XS ska säljas:)

Redigerat av Graziano, 31 augusti 2010 - 22:31.


#110

Postad 01 september 2010 - 15:53

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Tänkte faktiskt först köpa 5i men det var innan jag hade lyssnat på XS. När väl XSen var provlyssnad så var det inget snack om att 7500kr extra var värt det. Man får helt enkelt mer av allt det göttiga med en XS. :blush:

Passar även på att lägga upp en bild på min Nait XS så att jag officiellt kan gå med i "klubben" :(
Postad bild

#111

Postad 01 september 2010 - 16:46

Unregistered211c6871
  • Unregistered211c6871
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Och Även fast den inte hör hit, hur spelar den integrerade Uniti jämfört med Nait XS?


Uniti är väldigt nära ljudet man får ut av en nait 5i om man matar dom med samma analoga insignal.
Tyvärr så har jag aldrigt jämfört Uniti mot Nait XS, däremot har jag provat att koppla på ett NAP 155 XS slutsteg på Uniti, och det blir hörbart bättre :blush: Men det blir även ett lyft att haka på slutsteget Nap 150X, fast XS steget lyckades nog sortera ut olika ljud bättre.

#112

Postad 12 september 2010 - 10:55

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Morsning!

Har slängt upp lite bilder tagna med mobilen tills vidare. Kameraköp fick vänta lite när det blev beställning av förstärkare :rolleyes:

Blir bara mer och mer nöjd med Naim XS2 ju längre tid det går.. .och samtidigt mer och mer nöjd med mina gamla Trottjänare MA RS6.

/Laph


Ett par bilder till upplagda... Det värsta är att man blir så sugen att skaffa en riktig kamera för att kunna föreviga nyförvärvet på ett något bättre sätt :P

#113

Postad 12 september 2010 - 11:13

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Har sett en XS på hifimagasinet för 13.700:- brukar dom inte gå för straxt under 10´?

Någon som kan försöka ge en lite mer beskrivande ljudbild av Naim XS jämfört med andra märken? Ibland tycker jag mig ha kunnat utläsa att dom är lite mörkare med mkt bas, ibland påstås dom vara detaljrika i toppen m.m. Har inte riktigt fått kläm på hur de låter annat än "mkt musikaliska".

#114

Postad 12 september 2010 - 12:03

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Har sett en XS på hifimagasinet för 13.700:- brukar dom inte gå för straxt under 10´?

Någon som kan försöka ge en lite mer beskrivande ljudbild av Naim XS jämfört med andra märken? Ibland tycker jag mig ha kunnat utläsa att dom är lite mörkare med mkt bas, ibland påstås dom vara detaljrika i toppen m.m. Har inte riktigt fått kläm på hur de låter annat än "mkt musikaliska".


Naim 5i är den mindre integrerade som ligger runt 9990:-.. Sen finns det väl en "gammal" XS och den nya XS-2 såvitt jag vet.

Själv tycker jag att Naim låter mysigt men ändå med pondus.. Väldigt dynamiskt och mycket punch även om de inte är specade högt vad gäller watt. Jag bytte från en Yamaha Rxv2500 surroundreciever till XS2 och ALLT är såååå mycket bättre.. skärpa, detaljer, kraft, spelglädje.. you name it. Ska givetvis som allt annat provlyssnas tillsammans med den kringutrustning man tänkt sig.

*edit* Såg nu att du kör Rx8.. XS2an funkar förträffligt med mina RS6or i alla fall.. kan vara en fingervisning :rolleyes:

/Laph

Redigerat av wdblaphroaig, 12 september 2010 - 12:05.


#115

Postad 12 september 2010 - 12:54

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>Donatello

Finner du en XS för 10 000:- ska du ropa JAA! och köpa den, tycker jag iaf :rolleyes:

Jag hade en Nait 5i tidigare och jämförde den mot Hegel H100. Hegeln spelade luftigare men inte roligare som jag tycker e så viktigt när de gäller musik. Naim var snabbare och levererade bättre snärt över hela registret, där Hegeln var lite rundare i kanterna och inte tryckte ifrån på samma sätt.
Eftersom jag skulle uppgradera från 5i:an så blev det då istället en XS istället för Hegel H100.

Sen som en ren bonus tycker jag de e så smidigt att köra me Naims egna högtalarkablar så slipper man ge sig in i den djungeln också!

Redigerat av Graziano, 13 september 2010 - 16:37.


#116

Postad 06 december 2010 - 17:47

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Dags att uppa denna tråd om dessa emintenta elektronikprodukter.

Fick äntligen hem min efterlängtade TeddyCap idag efter att Herr Tull pillat lite på paketet (men jag kom undan med ett par hundralappar). Har inte hunnit göra någon jätteprovlyssning men jag kan redan nu säga att dom dryga 4000kr som kalaset gick på var väl investerade pengar och att min lilla Nait XS kan börja ta ut svängarna lite mer.

Så nu är det "bara" att spara lite pengar till nya fronthögtalare och efter det börja klättra på Naim-stegen. ;)

Edit: F*n vad det här är kul, kul, kul. Helt grymt vilken skillnad det blev på låga volymer. Imorrn är det dags att testa HÖGA.

Redigerat av Unregisteredd6957fbe, 06 december 2010 - 19:49.


#117

Postad 11 december 2010 - 20:52

magusXII
  • magusXII
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Fick hem min DualTeddyCap för ett par veckor sedan. Ojoj, vilken skillnad det blev! Fantastisk produkt för en liten peng.

#118

Postad 19 december 2010 - 13:18

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Hej Naimvänner!

Jag tänkte att jag inte skulle behöva uppgradera på åtminstone ett par år men nu smyger sig välljudssuget på sakta men säkert. Har funderat på en Flatcap XS men ni verkar vara flera som har testat TeddyCap med goda erfarenheter. Skulle någon vilja ge sig på att försöka beskriva vad det gör för skillnad med extern strömförsörjning?

Tack på förhand!

#119

Postad 21 december 2010 - 12:58

mnbs
  • mnbs
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hej Naimvänner!

Jag tänkte att jag inte skulle behöva uppgradera på åtminstone ett par år men nu smyger sig välljudssuget på sakta men säkert. Har funderat på en Flatcap XS men ni verkar vara flera som har testat TeddyCap med goda erfarenheter. Skulle någon vilja ge sig på att försöka beskriva vad det gör för skillnad med extern strömförsörjning?

Tack på förhand!


Du får mer definierad bas, t.ex. trumslag framstår mycket mer naturtroget dvs. snärtigare och med mer dynamik. Du får också mycket mer svärta i ljudbilden, dvs. tystare partier i musiken blir tystare och luftigare.

Jag har själv en TeddyCap till min Nait XS sedan ett halvår, jag är mycket nöjd. I början av nästa år skall jag beställa en TeddyXPS till min Naim Dac.

#120

Postad 21 december 2010 - 13:15

mnbs
  • mnbs
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Har beställt en Naim CD5XS och en HiCap. Borde komma nästa vecka, provlyssnade med Naim DAC till min Arcam DV139:a men CD5XS:en lät bättre.

/Håkan


Kvalitén på digitalkällan och digitalsignalen har grym betydelse... Jag har både min dator och CD5 XS kopplade till min Naim Dac via S/PDIF, skillnaden är uppenbar!!!

Mina olika kombinationer av ljudkällor rangordnar jag enligt följande:

Klar förstaplats: CD5 XS + Naim DAC
Delad andraplats: PC + Naim DAC / CD5 XS + TeddyCap (lite olika sound...)
Tredjeplats: CD5 XS

/Martin

#121

Postad 22 december 2010 - 03:16

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Du får mer definierad bas, t.ex. trumslag framstår mycket mer naturtroget dvs. snärtigare och med mer dynamik. Du får också mycket mer svärta i ljudbilden, dvs. tystare partier i musiken blir tystare och luftigare.

Jag har själv en TeddyCap till min Nait XS sedan ett halvår, jag är mycket nöjd. I början av nästa år skall jag beställa en TeddyXPS till min Naim Dac.


Tack för beskrivningen. Det kanske får bli en julklapp till mig själv att beställa en TeddyCap helt enkelt. En bra julklapp till mig själv.

#122

Postad 22 december 2010 - 08:39

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Bra idé! Det är du VÄRD Martin. :)

#123

Postad 22 december 2010 - 08:45

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Tycker jag absolut du ska göra fransosen. Speciellt med tanke på hur relativt billig uppgradering det är. Kan nästan garantera att du kommer bli nöjd. :)

#124

Postad 22 december 2010 - 08:54

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Åhh denna tråd har jag missat.
Att jag gillar denna är nog inte så svårt att fatta.
Har varit AFK ett tag.
X serien fans inte när jag köpte mina prylar.
Måste ha tag i en DAC efter att jag kasta ut min Dacmagic då ludet hacka tillsamans med Airport-express.
/Simz

#125

Postad 17 januari 2011 - 23:08

magusXII
  • magusXII
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Fiskar upp tråden efter juluppehållet.

Har en fundering avseende nätdelsuppgradering av NAC 152XS (som jag inte äger än) och CD5XS (som jag äger). För att uppgradera detta system maximalt, krävs det då 3st strömförsörjningar (exempelvis en Flatcap 2XS och en Hicap)?

Tycker mig ha luskat ut detta ur manualen från NAC 152XS som kan uppgraderas i 2 steg (stage 1 and Stage 2).

Någon som har facit som äger hela XS-systemet?

#126

Postad 24 februari 2012 - 11:21

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Fiskar upp tråden efter juluppehållet.

Har en fundering avseende nätdelsuppgradering av NAC 152XS (som jag inte äger än) och CD5XS (som jag äger). För att uppgradera detta system maximalt, krävs det då 3st strömförsörjningar (exempelvis en Flatcap 2XS och en Hicap)?

Tycker mig ha luskat ut detta ur manualen från NAC 152XS som kan uppgraderas i 2 steg (stage 1 and Stage 2).

Någon som har facit som äger hela XS-systemet?


Ska du uppgradera "maximalt" med Flat-Cap XS behöver du två st. En Flatcap kan försörja 152 XS:ens båda uppgraderingsingångar (en extra kabel beöver köpas till, säöljaren "kan" slänga med den, annars kostar den någon tusenlapp)

Sen en Flat-Cap XS till CD5-XS.

Alternativt om man vill gå längre kan man köra två flatcaps eller en flatcap + hi-cap för försteget (overkill/onödigt?).

Jag kör själv XS serien med försteget helt försörjt på båda uppgraderingsingångarna (NAC 152 XS + Flat-Cap XS) så slutsteget är "orört" gällande att försteget annars skulle sluka sin ström från det. Jag vill itne använda utryck som "Sopade banan med..... ", allt är subjektivt. Men kan i alla fall säga att jag föredrog denna kombo klart före en Supernait.

Till det har jag en CD2X, så det slog jag på lite "större", Den kan man visserligen också uppgradera, men 20k (nya XPS-XS ska funka till den) eller 40k (XPS2) är saftiga pengar, den har redan som den står en strömförsörjning som är bättre än många i 40k klassen.

#127

Postad 31 oktober 2012 - 21:44

ski3r
  • ski3r
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag letar för tillfället efter en begagnad Naim Nait XS-2, vad anser ni vara ett vettigt pris att ge?

#128

Postad 11 november 2012 - 11:30

ski3r
  • ski3r
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Ingen som vet vad de brukar gå loss på? Jag har en köpes annons ute för 12000 men ingen verkar intresserad vilket jag tycker är lite märkligt. Går man högre än så kan man ju lika gärna köpa nytt.

#129

Postad 22 mars 2015 - 15:01

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Köpte mig en beggad XS förra helgen och jag är så lycklig! Har varit utan NAIM i tre år men nu ska jag aldrig göra om samma misstag...

Sålde av Vincent SV-237 som jag inte saknar ett dugg...



#130

Postad 26 mars 2015 - 01:16

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Har nu även CD5i. Vilken spelare, helt underbar...



#131

Postad 26 mars 2015 - 19:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Åhh denna tråd har jag missat.
Att jag gillar denna är nog inte så svårt att fatta.
Har varit AFK ett tag.
X serien fans inte när jag köpte mina prylar.
Måste ha tag i en DAC efter att jag kasta ut min Dacmagic då ludet hacka tillsamans med Airport-express.
/Simz

Gillar du Naim och skall skaffa ny DAC så är DAC-V1 kalas. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.