Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluesound

263 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bluesound Node (Mediaspelare) Rapporterad 2 8,45 (10) 5 998:-
Bluesound Node 2 (Mediaspelare) 9 9 (17) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 23 januari 2013 - 08:03

Marmar
  • Marmar
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Intressant nytt alternativ till Sonos och airplay.
http://www.bluesound.com/

Appen ser ut att vara betydligt snyggare och mer lättanvänd än Sonos system. gillar att det är större album covers.

App bilder
https://skydrive.liv...ABCCCE91C88!219

https://www.youtube....h?v=l-AwVqA-6hY
https://www.youtube....h?v=XhJV_aXAvT8

Nån som vet något mer om systemet?när kommer det till Sverige? priser? fördelar nackdelar mot Sonos?

#2

Postad 23 januari 2013 - 15:19

Marmar
  • Marmar
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Tydligen ska Hifi-Klubben börja sälja dem i februari.

#3

Postad 11 februari 2013 - 23:59

Wolfstar
  • Wolfstar
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Till att börja med iaf. så kan man inte få Spotify genom detta system.
+ Spelar högupplöst mtrl. det klarar inte Sonos.
+ Kan koppla in extern hårddisk
+ Den största modellen kan rippa cd-skivor till intern hårddisk på 1 tb (8.000:-)
- Inte lika beprövad som Sonus eftersom det är en ny produkt
- Och som sagt klarar inte Spotify än så länge (skall komma enl. Hifi klubben).
Själv köpte jag ett Sonos pkt. och är mkt. nöjd.
Rippningen verkar toppen men utan Spotify, nej inte för dessa pengar.

#4

Postad 22 februari 2013 - 17:40

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Finns på Hifi klubbens hemsida nu. Tycker det verkar mycket intressanta. Priset verkar väl fullt rimligt också. Ingen som lyssnat?

#5

Postad 13 mars 2013 - 12:50

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Hur kommer det sig att de inte finns på prisjakt?

Redigerat av Jonas_GBG2, 13 mars 2013 - 12:51.


#6

Postad 12 april 2013 - 09:02

sjodingranzell
  • sjodingranzell
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 1
Var på Bluesoundevent på Hifiklubben i Sundsvall 10/4, där lirade dom Bluesound Power Node tillsammans med Ikon 5 MK2 och det lät otroligt bra. Det var alltså bara Bluesounden som drev dessa mindre golvare och tillsammans med 24 bitars upplösning på musik var det riktigt riktigt bra. De spelade inte bara 24 bitars musik på Bluesound utan jämförde också Bluesound Power Node mot Sonos Connect Amp som då är motsvarande. Samma låtar från musiktjänsten Wimp till både Bluesound och Sonos, och även där var Bluesound betydligt vassare! Det märks verkligen att det sitter en bättre teknik i Bluesound.

Power Node är specad till 2x50w och Connect Amp till 2x55 om jag inte missminner mig. Men det var en märkbar skillnad mellan dessa även om Power Noden på papperet ska vara några watt svagare.

Nu är det så att Bluesound har ju haft några år på sig att spana på Sonos och kolla vad som fungerar bra och vad mer som kan tänkas bli bättre i sina produkter. Bluesound för just nu förhandlingar med framförallt Spotify men också andra musiktjänster, och när dessa är tillgängliga till dessa nya prylar så kommer det bli otroligt svårslaget. Framförallt för en publik som kanske kräver lite mer av sin anläggning.

#7

Postad 13 april 2013 - 10:22

ecce
  • ecce
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Dom säljs nu på Hifiklubben i jönköping. Jag var och lyssnade igår, funderar fortfarande. Hifiklubben var väldigt hjälpsamma och ordnade upp med samma låt dels via WIMP och dels 24-bit via en USB-sticka så jag snabbt kunde växla fram och tillbaka mellan låtarna via en ipad. Förstärkaren var en M2 och högtalarna B&W 683or, samma som jag har hemma.

Jag kan inte påstå att jag kunde höra nån direkt skillnad när jag satt i butiken. Funderar på att låna hem den och testa, det känns som det BORDE vara hörtbart bättre med bluesound och 24-bit källor än spotify och ljudchippet i en macbook (airplay) som jag använder nu.

#8

Postad 14 april 2013 - 00:50

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Dom säljs nu på Hifiklubben i jönköping. Jag var och lyssnade igår, funderar fortfarande. Hifiklubben var väldigt hjälpsamma och ordnade upp med samma låt dels via WIMP och dels 24-bit via en USB-sticka så jag snabbt kunde växla fram och tillbaka mellan låtarna via en ipad. Förstärkaren var en M2 och högtalarna B&W 683or, samma som jag har hemma.

Jag kan inte påstå att jag kunde höra nån direkt skillnad när jag satt i butiken. Funderar på att låna hem den och testa, det känns som det BORDE vara hörtbart bättre med bluesound och 24-bit källor än spotify och ljudchippet i en macbook (airplay) som jag använder nu.

Det är inte särskilt troligt att du kommer höra några skillnader mellan musikfiler i 24/96 och 16/44. Det som möjligen kan göra att det låter bättre med Bluesound att det sitter en hyfsad dac i den, men det förutsätter att den är bättre än den du använder idag.

Jag har tittat och känt lite på funktionalitet i Bluesound och jag tycker att det är en intressant apparat. Men även om användargränssnitt ser snyggt ut så saknar jag en del funktioner, tex att kunna spela upp musik från "Favoriter" i Wimp. Det kommer förhoppningsvis uppdateringar av mjukvaran som löser det.

Redigerat av Arngrim, 14 april 2013 - 00:51.


#9

Postad 15 april 2013 - 08:30

palbratelund
  • palbratelund
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 1
Svarer på norsk, håper det går bra: @Arngrim, det kommer en oppdatering hvor "Favoriter" er med. Dette er noe vi kjører hardt på både med Sonos, Simple Audio, Bluesound og andre integrasjoner med WiMP. Rasjonalet er at man kan ha WiMP i alle kanaler og stjernemerke favoritter der man er. Når man vil sette på grym musikk i hjemmet så vil man helst til "Favoriter". Lenbrook, som lager Bluesound, har sagt ja til dette og har det i en kommende sprint. Når det er tilgjengelig må jeg sjekke. Mer også at det kommer WiMP med lossless option ca til sommeren i år. Om dere vil teste i beta, ta kontakt her http://wimpmusic.com...specials/audio/

#10

Postad 15 april 2013 - 19:40

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Svarer på norsk, håper det går bra: @Arngrim, det kommer en oppdatering hvor "Favoriter" er med. Dette er noe vi kjører hardt på både med Sonos, Simple Audio, Bluesound og andre integrasjoner med WiMP. Rasjonalet er at man kan ha WiMP i alle kanaler og stjernemerke favoritter der man er. Når man vil sette på grym musikk i hjemmet så vil man helst til "Favoriter". Lenbrook, som lager Bluesound, har sagt ja til dette og har det i en kommende sprint. Når det er tilgjengelig må jeg sjekke. Mer også at det kommer WiMP med lossless option ca til sommeren i år. Om dere vil teste i beta, ta kontakt her http://wimpmusic.com...specials/audio/

Tack för svaret.
Vad bra att ni kommer fixa så att det går att komma åt favoriter. Det vore bra om ni kunde ordna så att det går att komma åt favoriter på både album och artister. I Sonos fungerar det bara på album.

Kan meddela att jag fått tillgång till beta versionen av Wimp i lossless format och det fungerar ganska bra. Jag har dock haft lite problem med att spela upp vissa album, särskilt nu under helgen. Jag får en känsla av att systemet är överbelastat vissa tider på dygnet.

#11

Postad 14 maj 2013 - 11:22

sjodingranzell
  • sjodingranzell
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Dom säljs nu på Hifiklubben i jönköping. Jag var och lyssnade igår, funderar fortfarande. Hifiklubben var väldigt hjälpsamma och ordnade upp med samma låt dels via WIMP och dels 24-bit via en USB-sticka så jag snabbt kunde växla fram och tillbaka mellan låtarna via en ipad. Förstärkaren var en M2 och högtalarna B&W 683or, samma som jag har hemma. Jag kan inte påstå att jag kunde höra nån direkt skillnad när jag satt i butiken. Funderar på att låna hem den och testa, det känns som det BORDE vara hörtbart bättre med bluesound och 24-bit källor än spotify och ljudchippet i en macbook (airplay) som jag använder nu.


Konstigt ändå, iofs märkte jag den största skillnaden då dem i butiken gick från Sonos Wimp till Bluesound Wimp med exakt samma låtar. Då märkte jag en väldig skillnad på att Bluesound var betydligt bättre. Från Wimp/Spotify till 24 bitars upplösning var det inte den skillnaden som jag väntat mig. Det som säkert skulle märkas större var om dom hade ett större utbud av 24 bitars musik än vad dom hade. Kanske mer rock eller hiphop istället för alltid akustiskt. Känns som att det spelar stor betydelse i vilken genre man lyssnar, inspelningen på låt osv.

De nämnde såklart att det kanske inte går så snabbt att få över så pass mycket musik i olika genrer i 24 bitars upplösning som de också velat.

#12

Postad 29 maj 2013 - 12:23

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Finns inte så mycket att läsa om bluesound, någon som vet när den kommer att stödja spotify ??

om ljudet är bättre än sonos så betalar jag gladeligen ca. 500 kr mer för bättre ljud.

men sedan är ju frågan hur bra fungerar den, hur stabil är den.. sonos har man ju läst om ganska mycket & alla är nöjd
för att den är så stabil & allt fungerar alltid.

#13

Postad 29 maj 2013 - 14:43

sjodingranzell
  • sjodingranzell
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Finns inte så mycket att läsa om bluesound, någon som vet när den kommer att stödja spotify ?? om ljudet är bättre än sonos så betalar jag gladeligen ca. 500 kr mer för bättre ljud. men sedan är ju frågan hur bra fungerar den, hur stabil är den.. sonos har man ju läst om ganska mycket & alla är nöjd för att den är så stabil & allt fungerar alltid.


Jag har inte läst något om det, är inne ganska så frekvent på Hifi Klubben i staden jag bor i och det känns som jag snappat upp det om det hänt. Resonerar som dig, gärna 500:- mer vid den skillnaden på ljud. Bara jämförelsen mellan Sonos och Bluesound när det spelade musik från Wimp övertygade mig. Hur stabil den är kan vara svårare att svara på då det inte funnits speciellt länge och Sonos har ju utvecklat sina produkter i flera år att jämföra med.

Personligen tycker jag verkligen om Sonos men appen är väldigt grötig och har väldiga begränsningar. Som att man inte kan lägga till endast en låt då man sparat en spellista sedan tidigare utan måste spela listan från början, lägga till låten man vill ha in och sedan spara över den befintliga. Hoppas sånt kommer vara smidigare i Bluesound för det blir nog det för mig i framtiden.

#14

Postad 29 maj 2013 - 21:20

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Jag har inte läst något om det, är inne ganska så frekvent på Hifi Klubben i staden jag bor i och det känns som jag snappat upp det om det hänt. Resonerar som dig, gärna 500:- mer vid den skillnaden på ljud. Bara jämförelsen mellan Sonos och Bluesound när det spelade musik från Wimp övertygade mig. Hur stabil den är kan vara svårare att svara på då det inte funnits speciellt länge och Sonos har ju utvecklat sina produkter i flera år att jämföra med.

Personligen tycker jag verkligen om Sonos men appen är väldigt grötig och har väldiga begränsningar. Som att man inte kan lägga till endast en låt då man sparat en spellista sedan tidigare utan måste spela listan från början, lägga till låten man vill ha in och sedan spara över den befintliga. Hoppas sånt kommer vara smidigare i Bluesound för det blir nog det för mig i framtiden.

Jag kan glädja dej med att informera om att idag har Sonos släppt en uppgradering av mjukvaran som gör det möjligt att lägga till låtar till befintliga spellistor. Jag tycker dock att Sonos användargränssnitt börjar kännas lite gammalmodigt när man jämför med vad som finns på marknaden idag. Bluesound ser lite fräschare ut och det är tänkbart att Bluesound har lite bättre dac också men om man använder dom digitala utgångarna och kopplar till en extern dac så blir det troligen ingen skilnad på ljudet mellan Sonos och Bluesound.

Redigerat av Arngrim, 29 maj 2013 - 21:22.


#15

Postad 30 maj 2013 - 07:07

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Använder ju spotify ganska flitigt så man vill ju ha den funktionen om det blir en bluesound, sedan så spelar ju den 24 bitars musik
men det klarar ju inte sonos att spela, vill ju inte sitta & convertera om musik för att det skall fungera på sonos.

har ju inte jätte mycket 24 bitars musik men det kanske blir mer i framtiden & då vill man ju ha ett system som det fungerara att spela upp med.

men en stor punkt är ju att systemet skall ju fungera bra & inte hänga sig o där har ju sonos en stor fördel för att dom har haft lång tid
att utveckla sitt system.

#16

Postad 30 maj 2013 - 10:18

sjodingranzell
  • sjodingranzell
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag kan glädja dej med att informera om att idag har Sonos släppt en uppgradering av mjukvaran som gör det möjligt att lägga till låtar till befintliga spellistor. Jag tycker dock att Sonos användargränssnitt börjar kännas lite gammalmodigt när man jämför med vad som finns på marknaden idag. Bluesound ser lite fräschare ut och det är tänkbart att Bluesound har lite bättre dac också men om man använder dom digitala utgångarna och kopplar till en extern dac så blir det troligen ingen skilnad på ljudet mellan Sonos och Bluesound.


Som ett brev på posten då jag kollade mailen några timmar efter att ha skrivit detta! Detta är en uppdatering jag velat haft sedan jag skaffade SONOS. Mycket bra där! Beroende på om det kommer en uppdatering för gränssnittet får jag se hur det blir mot Bluesound hållet. Som du säger är det lite föråldrat och behöver verkligen en uppfräschning.

#17

Postad 30 maj 2013 - 13:09

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
Fungerar Bluesound hårdvaran stabilt nu för tiden?

#18

Postad 30 maj 2013 - 14:26

palbratelund
  • palbratelund
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Fungerar Bluesound hårdvaran stabilt nu för tiden?


Jeg har testet 1.0.56 og det fungerer stabilt og fint. Den er vel snart ute i den åpne oppdateringsloopen. Da testet med iOS/iPad Mini og Bluesound Node.

#19

Postad 09 juni 2013 - 08:36

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Finns TuneIn radio på Bluesound?

#20

Postad 16 september 2013 - 21:19

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Jeg har testet 1.0.56 og det fungerer stabilt og fint. Den er vel snart ute i den åpne oppdateringsloopen. Da testet med iOS/iPad Mini og Bluesound Node.

Hej Pål,

Jag har precis installerat er nya iPad app och testat betaversionen av Wimp hifi. Jag provade att streama till en dator med Airplay och det fungerade riktigt bra.

Vad jag kan se så är det mycket svårt att få till ett användargränssnitt i dom här olika musikspelarna (Bluesound, Sonos etc.) som fungarar bra med en specifik streaming tjänst. Har ni inte funderat på att utveckla något i stil med "Spotify Connect" så att man kan använda Wimps iPad app för att välja vilken musik man vill spela upp på tex. en Bluesound? Jag tror att det skulle förbättra användbarheten ganska markant.

#21

Postad 16 september 2013 - 21:40

palbratelund
  • palbratelund
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hei, Arngrim

Jo det er saker som vi ser på. Jeg forstår hvorfor Spotify vil forsøke å dominere med Spotify Connect. Samtidig synes jeg det er litt trist at ikke alle bare gjør et felles initiativ ved bruk av bransjestandarder som AirPlay, UPnP, DLNA etc. Vi har fått tilgang til APIet på Bluesound men ikke rukket med å lage en test der vi styrer Bluesound direkte.

Så paralellt som vi tester det så jobber Bluesound med å få appene bedre. Javisst kommer nok Spotify, WiMP, Rdio og alle andre til alltid å være best i eget grensesnitt. Derfor hilser jeg metode som Spotify Connect velkommen. Det skulle bare vært DLNA... :)

Har også sett rykter om at AirPlay kommer til å hente filer fra iCloud i kommende iTunes versjoner. Igjen proprietært. Krysser fingrene for at det åpnes over tid. Teknologien er jo der og er veldig enkel.

Til dess er AirPlay en effektiv metode.

#22

Postad 02 december 2013 - 20:36

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Köpte min bluesound igår och har lekt lite med den, indexeringen av min musik gick smidigt med det går inte se vad det är för kvalite/format på musiken. Bluesound har en blåtandssticka som skall användas till spotify tills den är inbyggd i systemet. Har problem att få wimp hifi att fungera, remote access error, det ingick 3 mån wimp hifi så priset blev ungefär samma som sonos om man nu använder wimp hifi.återkommer med mer info om hur den fungerar mm svarar gärna på frågor om den oxå (om jag kan) :-)
//Bengt

#23

Postad 02 december 2013 - 20:43

palbratelund
  • palbratelund
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hei. Er du sikker på at du valgte Sverige når du logget inn i WiMP? Det virker som om du ikke riktig er koplet til.

#24

Postad 02 december 2013 - 21:35

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Hei. Er du sikker på at du valgte Sverige når du logget inn i WiMP? Det virker som om du ikke riktig er koplet til.

Jo jag väljer Sverige och får upp en genväg till wimp i huvudmenyn i bluesound, när jag går till setupen och skall logga in på wimp står det logout. Jag loggar in med spdid vet ej om det är det som krånglar.

#25

Postad 02 december 2013 - 22:06

palbratelund
  • palbratelund
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Aha - jo det er det som krånglar. På Sonos og Bluesound må du logge inn med WiMP-profilID, ikke SPiD fordi det ikke er stöd for den type autentisering på disse enheter. Du fikk en mail fra WiMP i det du signet opp der disse uppgiftene står. Om du ikke finner det kan du sende meg en mail på pb.audio *snabel-a* wimpmusic.com.

#26

Postad 02 december 2013 - 22:15

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Aha - jo det er det som krånglar. På Sonos og Bluesound må du logge inn med WiMP-profilID, ikke SPiD fordi det ikke er stöd for den type autentisering på disse enheter. Du fikk en mail fra WiMP i det du signet opp der disse uppgiftene står. Om du ikke finner det kan du sende meg en mail på pb.audio *snabel-a* wimpmusic.com.

Ok skall försöka med detta

#27

Postad 03 december 2013 - 11:27

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Ok skall försöka med detta


Det fungerar nu och ljudet är riktigt bra, men appen wimp i bluesound är olidligt långsam det tog mig 1 minut och 40 sekunder från det att jag startade wimp och jag hade ljud i högtalarna från en platta i mina favoriter !

#28

Postad 11 december 2013 - 20:16

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Det fungerar nu och ljudet är riktigt bra, men appen wimp i bluesound är olidligt långsam det tog mig 1 minut och 40 sekunder från det att jag startade wimp och jag hade ljud i högtalarna från en platta i mina favoriter !

Har fått appen att fungera bättre nu, jag körde en reset av bluesounden och routern

#29

Postad 06 februari 2014 - 09:44

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
Nån som vet vilken DAC som sitter i Bluesounds produkter?

Går det att köra multipla strömmar från Wimp Hifi till olika Bluesound i huset, som man kan göra med Sonos och Spotify?

#30

Postad 16 februari 2014 - 16:40

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Fått en Bluesound node.

Ett par frågor:

Kör just nu via usb hårdisk, saknar Nas. Om jag skaffar en Nas är det något att tänka på, ganska oinsatt i sådana. Kanske någon funktion som Nas:en måste ha?

Angående usb, på hifi-klubbens hemsida och i bluesounds manual står att usb måste vara Fat32 formaterade.
Jag har testat med 3 usb minnen/diskar nu. 2 i formatet NTFS som fungerar felfritt, 1 i Fat32 som inte funkar alls, blusound märker inte att den finns. Fungerar dock i datorn.
Är det något jag inte förstår ordentligt?

#31

Postad 29 april 2014 - 18:25

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Nån som vet vilken DAC som sitter i Bluesounds produkter?

Går det att köra multipla strömmar från Wimp Hifi till olika Bluesound i huset, som man kan göra med Sonos och Spotify?


Vet tyvärr inte vad det är för DAC i den men jag roade mig med att koppla min Bluesound Node till min nya NAD T758-stärkare (som var ett djäkla uppsving från min gamla yamaha-stärkare) både via RCA och optiskt (not: Jag kör hyfsat bra RCA-kablage, inga lakritssnören, vet inte om det påverkar men noterar det här iaf). Sedan ställde jag in min NAD så jag snabbt kan switcha mellan analog och optisk överföring och på så sätt byta mellan bluesound-daccen och NAD:ens dac. Jag hör ingen skillnad överhuvudtaget, inte ens på högupplöst (24/88200). Troligen en del tekniköverföring mellan Bluesound och NAD då de har samma ägare...
Jag kör nu helt via Bluesoundens DAC då optiskt inte kan hantera 192000 och jag har några album i den upplösningen. Jag hör ju ändå ingen skillnad så why not :)
Så det beror förstås på vilka krav man har. DAC:en klarar i alla fall att hålla jämna steg med en NAD-stärkare för 10 lax.

Vad gäller flera bluesound-enheter och Wimp vet jag inte, jag har bara en i dagsläget. Det går dock bra att spela Wimp Hifi på bluesounden och på min android-telefons wimp-klient samtidigt (både är uppkopplade mot samma nät).

#32

Postad 29 april 2014 - 18:30

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Fått en Bluesound node.

Ett par frågor:

Kör just nu via usb hårdisk, saknar Nas. Om jag skaffar en Nas är det något att tänka på, ganska oinsatt i sådana. Kanske någon funktion som Nas:en måste ha?


Jag kör en hembyggd NAS-maskin som rullar FreeNAS. Det har stöd för SMB-sharing (vanlig "windows"-sharing). Bluesounden hittade min share direkt, dock ville den först inte riktigt lira med den. Jag gissar att det kan ha att göra med att min NAS är väl tilltagen (åtskilliga TB) med många filer. Jag skapade en ny share där bara musiken ligger och då lirade det direkt utan problem.

#33

Postad 08 juni 2014 - 13:57

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Jag har kikat mycket på Noden kontra Sonos och tycker det verkar intressant.
Men varför ingen möjlighet till extern ljudkälla?

//W

#34

Postad 08 juni 2014 - 19:54

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Jag har kikat mycket på Noden kontra Sonos och tycker det verkar intressant.
Men varför ingen möjlighet till extern ljudkälla?

//W

Det går att streama till noden via Bluetooth från surfplatta, telefon etc

#35

Postad 08 juni 2014 - 21:40

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Det går att streama till noden via Bluetooth från surfplatta, telefon etc

Ok utan dongle då? Iaf positivt. Men min TV är ledsen...

//W

#36

Postad 09 juni 2014 - 07:34

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Ok utan dongle då? Iaf positivt. Men min TV är ledsen...

//W


Förstår inte varför du skulle vilja koppla in din TV i en node. Har du en node har du ju en förstärkare, vad skulle du tjäna på att koppla TV ljudet den vägen? Likaså varför skulle någon koppla tv'n via en annan mediaspelare istället för till sin förstärkare? Låter ju dumt.

#37

Postad 09 juni 2014 - 08:40

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Förstår inte varför du skulle vilja koppla in din TV i en node. Har du en node har du ju en förstärkare, vad skulle du tjäna på att koppla TV ljudet den vägen? Likaså varför skulle någon koppla tv'n via en annan mediaspelare istället för till sin förstärkare? Låter ju dumt.

Aktiva högtalare.

//W

#38

Postad 10 juni 2014 - 01:07

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Aktiva högtalare.

//W

Har dom bara 1 ingång? Annars är det väl bara koppla in tvn och noden som två separata källor.

#39

Postad 10 juni 2014 - 07:55

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Har dom bara 1 ingång? Annars är det väl bara koppla in tvn och noden som två separata källor.

Sant! Men lite osnyggt med kablar överallt. Tack för tipset. //W

#40

Postad 10 juni 2014 - 11:31

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Har en Sonos-enhet som jag testkört och tyvärr är jag inte nöjd med den. Framförallt är det gränssnittet där både Spotify och Wimp känns lite taffligt jämfört med respektives egna gränssnitt i t.ex. en androidtelefon.

Hifiklubben skriver på sin hemsida att i Bluesound är Wimp "fullt integrerad med systemet". Formuleringen kan tolkas på olika sätt, en snäll tolkning är att Wimp Bluesounds gränssnitt funktionsmässigt är identiskt med Wimps eget. Är det så? Kan man t.ex. göra Wimp-spellistor via Bluesond-appen?

#41

Postad 02 juli 2014 - 09:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Bluesound har support för Spotify Connect nu. Nån som provat om det funkar?

#42

Postad 02 juli 2014 - 10:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Jag tycker noden är onödigt dyr och klumpig. Motsvarande apparat (som kan mer och verkar bättre) från Teufel kostar ca 1700 kr just nu inklusive frakt från Tyskland. Kan ju köpa två st. för samma summa som för noden. Nätverksspelaren från Teufel kommer enligt dom alldeles strax att få en mjukvaruuppdatering för Spotify Connect.
http://www.teufelaud...or-2-p9527.html

#43

Postad 03 juli 2014 - 06:20

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Var på hifiklubben igår för att kolla lite närmare på Sonos då de nämnde och visade Bluesound. Tycker den verkar riktigt intressant framförallt som han sa att den nu fått Spotify Connect. En fråga till er kunniga, om jag inte misstar mig så kan man köra internetradio på Sonos kan man göra det med på Bluesound eller är det bara Spotify/Wimp/Nas?

#44

Postad 03 juli 2014 - 06:55

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Internetradio via TuneIn, enligt Bluesounds hemsida.
http://www.bluesound.com/products/node

Däremot står inget om detta på Hifi-klubbens hemsida. Vill du vara på säkra sidan kan du mejla till Hifi-klubben.

#45

Postad 03 juli 2014 - 14:11

goopile
  • goopile
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Har en fråga till er som kör Bluesound, fixar den multipla artister/genrer i id3-taggar separerade med semikolon?
Har den någon sorts jukebox-funktion där man kan köra slumpvis på valda genrer, årtal osv.?

Sneglar lite på alternativ till Squeezeboxen men... alltid är det något.
Men det vore så gött med Spotify:Connect!

#46

Postad 08 juli 2014 - 07:48

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Hej,

Min rekommendation är att köpa Bluesound Node - väldigt bra.

Har en bluesound node sedan snart ett år tillbaka. Efter senaste uppdateringen för några dagar sedan så är jag grymt nöjd med den när den har full support för Spotify connect och att man kan använd spotifys egna app och spela upp via bluesound.

Tidigare har jag haft squeezebox touch som jag ljudmässigt var nöjd med men på slutet så funkade det för struligt och bytte till bluesound node något som kändes som ett rejält lyft hårdvarumässigt.

Internetradio finns självklart och det kör man via Tunein

Känns även som efter dom senaste uppdateringan för Bluesound så har alla barnsjukdomar försvunnit den är riktigt snabb nu och alldrig några problem längre som fanns när jag köpte den för ett år sedan.

Sonos har jag bara testat som hastigast och visst väldigt användarvänligt men tyvärr alldeles för dåligt ljud så har aldrig varit en option för mig hårdvaran i Sonos är för mig antik.

På min bluesound kör jag både Wimp Hifi samt Spotify connect. Wimp Hifi måste man tyvärr köra via bluesounds egen app och där fungerar t.ex inte Wimps spellistor och är då ganska begränsat men ljudmässigt fantastiskt. Söker man upp en skiva på wimp hifi och spelar upp den så blir det loss less samma ljudkvalite som på den tiden man körde en CD direkt hemma.

Spotify connect kör man som sagt direkt i spoitfy och där ställer man in att den skall spela upp via extern spelare som då blir min Bluesound node - otroligt enkelt och lättaanvänt bara starta spotify och se till att förstärkaren är igång så kommer musiken dock inte riktigt samma ljudkvalite som Wimp Hifi men det är en begränsning som Spotfiy har.

Har även en liten bluetooth mottagare i bluesound så den har full support som mottagare om man väljer att köra denna vägen - har gjort det med wimp app men ljudet blir tyvärr lidande om man kör via bluetooth så bättre att köra direkt via wifi.

Angående internetradio så finns det givetvis och funkar hur bra som helst via Tunein går även att spara favorit radiostationer så att man kan få ett bibliotek av t.ex dom svenska stationerna som finns på en vanlig analog radio P1-P4, Rix, Megapol osv ...

Har även rippat av en hel hög av mina gamla cd skivor kanske 300st via en Synology NAS funkar väldigt bra med Bluesound men spelar dessa skivor väldigt sällan men funkar som sagt bra.

När det gäller plattformar så kör jag både IOS via IPAD samt Android via Android plattor och Samsung S3 och apparna funkar på samma sätt/ lika bra på båda.

Min musik setup som jag använder till noden är en Naim Supernait med inbyggd DAC som jag kopplar noden direkt optiskt och högtalarna är Ino Audio Pi60 samt antimode och Rel subwoofer i vardagsrummet som har akustiktak så har en OK rigg...

Redigerat av Michael08, 08 juli 2014 - 07:48.


#47

Postad 08 juli 2014 - 07:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Tidigare har jag haft squeezebox touch som jag ljudmässigt var nöjd med men på slutet så funkade det för struligt och bytte till bluesound node något som kändes som ett rejält lyft hårdvarumässigt.


Ljudmässig skillnad mellan Squeezeboxen och Bluesounden då?

#48

Postad 08 juli 2014 - 19:03

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Har, endast i dag, hört små avbrott i uppspelningen från min Node. Låter som ett litet hack i en cd eller liknande. Musiken har spelats från min nas så jag antar att flera felkällor kan finnas.

Någon som hört något liknande eller har någon ide?

#49

Postad 09 juli 2014 - 09:31

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Uppgraderingen från Squeezebox till Bluesound var ett rejält lyft speciellt dynamikmässigt. blev rejält förvånad då jag inte hade väntat mig så stor skillnad vid ett AB test köra samma spår från Nasen.

Har ganska nyss skaffat mig Naimen innan dess körde jag Primare I30 med extern Hegel DAC HD10 och trodde ljudet skulle vara ungefär detsamma med Squzeebox vs Bluesound men den senare lät betydligt bättre.
Kör man interna DACen i maskinerna så är skillnaden säkerligen ännu större för interna DACen i Bluesound skall vara bra har dock ej testat...

Jonas_BGG2 När det gäller små avbrott i uppspelingen skulle tro att du har dålig mottagning någonstans mellan NAS och router eller Router till bluesound.

#50

Postad 09 juli 2014 - 09:55

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Sonos har jag bara testat som hastigast och visst väldigt användarvänligt men tyvärr alldeles för dåligt ljud så har aldrig varit en option för mig hårdvaran i Sonos är för mig antik.

Intressant kommentar med tanke på att du kör spotify connect och det snarare är där begränsningen ligger istället för hos Sonosen, för du körde ju inte deras högtalare. Ljudbild är relativt så svårt att uttala sej.


Har, endast i dag, hört små avbrott i uppspelningen från min Node. Låter som ett litet hack i en cd eller liknande. Musiken har spelats från min nas så jag antar att flera felkällor kan finnas.

Någon som hört något liknande eller har någon ide?

-> ditt WLAN. Kolla signalstyrka med WifiAnalyzer. Eller hur buffrar Bluesound?

* Bluesound verkade så schysst. Dock utan extern in föll det bort till fördel för Sonos.

//W



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.