Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson LCD TW5210 eller Optoma hd141x som instegs projektor??

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 maj 2016 - 08:58

nafets86
  • nafets86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej på er,

Är helt novis i detta så nu söker jag lite stöd hos er med lite mer kunskap i bagaget.

Jag tittar nu inför Fotbolls EM och höstens kvällar på att köpa en projektor,
de jag tittar på är följande:
859210.jpg822325.jpg877207.jpgEpson 3D LCD Projektor TW5210 Optoma 3D DLP Projektor HD141X BenQ 3D DLP Projektor TH670s KÖP
4.990:- 249:-/mån. (24 mån.) KÖP
5.490:- 274:-/mån. (24 mån.) KÖP
5.990:- 299:-/mån. (24 mån.)
till dom priserna som står,
Jag har velat flera dagar på om jag ska ha Epson eller Optoma eller Benq och läst mycket om LCD och DLP Projektor, Som jag förstått det (rätta mig gärna om jag har fel) så ger DLP bättre svärta (Bra till film?). Mitt maxtak är 6000-6500kr. Vill inte lägga allt för mycket pengar på detta då även kablage osv kostar en del (hdmi, ljudkablar mm).
Jag har en 120" duk sen innan som jag fick billigt av en granne.

Vad skulle ni rekommendera som första köp? Det kommer att kopplas in HDMI switch 4 ingångar, ljud till soundbar med 3,5mm och chromecast på den så att man via netflix osv kan streama film. Har även Kodi installerat på min Macbook pro för filmer via hdmi. Är det något jag missat i mina tankar? Vad tycker ni jag bör titta på?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Stort tack på förhand

Redigerat av nafets86, 26 maj 2016 - 17:53.


#2

Postad 26 maj 2016 - 13:24

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Dina krav gör att de alla duger så att säga. BenQ TH670 är dock ingen hemmabiomodell och där finns det alltid en risk med sämre bild som är anpassad för powerpoint snarare än film, TV och rörlig bild. Till exempel är det inte självklart att den typen av projektorer kan köra 50 Hz-signal utan att rycka. Den kan förstås fungera lika bra men du vet inte innan du eller någon annan testat.



#3

Postad 26 maj 2016 - 13:31

nafets86
  • nafets86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Dina krav gör att de alla duger så att säga. BenQ TH670 är dock ingen hemmabiomodell och där finns det alltid en risk med sämre bild som är anpassad för powerpoint snarare än film, TV och rörlig bild. Till exempel är det inte självklart att den typen av projektorer kan köra 50 Hz-signal utan att rycka. Den kan förstås fungera lika bra men du vet inte innan du eller någon annan testat.


Tack för ditt svar,
Men isåfall av de två första. Epson Lcd eller optoma DLP, vilken av de två tror du/ni blir bäst i längden när man vill se film, sport och serier i ett ljust vardagsrum som går att mörka ner lite grann. Det kommer inte att spelas spel direkt på den då barnen inte är tillräckligt gamla för det ännu.
Vilken hade ni köpt?

#4

Postad 26 maj 2016 - 14:05

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Har en tw5210 som jag är väldigt nöjd med! Har visserligen ett dedikerat rum som blir väldigt mörkt !

#5

Postad 26 maj 2016 - 14:32

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Tänk på att mörkläggnings gardiner (Tupplur) för några hundringar kan vara en bra investering också i din första "setup".

// Morgan T



#6

Postad 26 maj 2016 - 14:34

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

[...]i ett ljust vardagsrum som går att mörka ner lite grann. [...]

 

I det läget är projektorn, särskilt i denna prisklass, av mindre betydelse eftersom eventuella skillnader (dålig svärta vs. dålig svärta på lite annat sätt) kommer att raderas ut av ljusinsläppet du har i rummet. Situationen är inte optimal för någon av projektorerna.

 

Det är lite som att fundera huruvida det är ketchupen från Findus eller den från Felix som är lämpligast till blodpudding. :)


Redigerat av Ringblixt, 26 maj 2016 - 14:34.


#7

Postad 26 maj 2016 - 17:02

nafets86
  • nafets86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har en tw5210 som jag är väldigt nöjd med! Har visserligen ett dedikerat rum som blir väldigt mörkt !


Okej :) även om rummet är ljust i sig så går det att mörka ner ordentligt med hjälp av rullgardiner som tur är.
Men om jag läst på rätt, hur har din fungerat mot damm osv? Läste något om att lcd projektorer är rätt känsliga för sådant?

#8

Postad 26 maj 2016 - 17:08

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Okej :) även om rummet är ljust i sig så går det att mörka ner ordentligt med hjälp av rullgardiner som tur är.
Men om jag läst på rätt, hur har din fungerat mot damm osv? Läste något om att lcd projektorer är rätt känsliga för sådant?


Har bara haft den 1 månad ungefär! Skulle lcd vara mer känslig för sådant menar du än dlp? Hade lcd tidigare i 9 år och hade aldrig problem då heller! Finns en lucka man stänger framför linsen efter användning .

#9

Postad 26 maj 2016 - 17:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Men om jag läst på rätt, hur har din fungerat mot damm osv? Läste något om att lcd projektorer är rätt känsliga för sådant?

Alla typer av projektorer har elektronik som behöver kylas och har därför fläktar. Fläktarna drar förstås in både luft och damm. En del projektorer har filter som reducerar att det kommer in damm i projektorn. De flesta LCD projektorer har ett sådant filter, men det är vanligt att det saknas på DLP(i instegsklassen). Det beror inte på att DLP på något magiskt sätt inte drar in damm. Problemet är precis lika stort på DLP, men artar sig på lite annorlunda sätt. På en LCD-projektor så blir det oftast ett problem när dammkorn lägger sig på någon av de tre LCD-panelerna eftersom man då ser det i bilden(oftast vid mörka sekvenser). På en DLP lägger det sig ofta på sensorn som styr färghjulet och man upptäcker då inte detta omedelbart. Men även på DLP kan det komma in damm som syns i bilden direkt och risken är förstås mycket större om det saknas filter.

 

Problemet är enligt mig betydligt mycket mer modellberoende än teknikberoende. En del modeller är väldigt utsatta, medan andra klarar sig bättre. I de lite finare modellerna finns det ibland sluten optik och oftast en mer genomtänkt konstruktion och i kombination med att de också oftast är större så minskar risken för dessa problem till nästan noll.

 

Finns en lucka man stänger framför linsen efter användning .

Luckan påverkar inte detta problem överhuvudtaget. Luckan är till för att skydda linsen mekaniskt vid transport.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 26 maj 2016 - 17:28.


#10

Postad 26 maj 2016 - 17:31

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Jag tänkte mer på dammtussar från taket, då skyddar såklart linskyddet... Ialla fall mitt!;)

#11

Postad 26 maj 2016 - 17:49

nafets86
  • nafets86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

...Luckan påverkar inte detta problem överhuvudtaget. Luckan är till för att skydda linsen mekaniskt vid transport.
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Tack så mycket för ett utförligt svar, då känner jag mig inte orolig över det.
Mycket av det jag läst har nämligen handlat om dammpartiklar och lcd. Men då förklarar det lite mer..

Men vad skulle du rekomendera av epson eller optoma?

#12

Postad 26 maj 2016 - 18:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag tänkte mer på dammtussar från taket, då skyddar såklart linskyddet... Ialla fall mitt! ;)

Hur tänker du då? Skulle dammtussarna attackera linsen, eller? :P

 

/Marcus



#13

Postad 26 maj 2016 - 18:23

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Vet nu inte hur relevant det är,men har en Epson 5200 själv, å är riktigt nöjd med den,ända jag klagar på är fläkt ljudet i normal mode, men kör Eco ändå och då är det överkomligt.. Svärtan kunde vara bättre, men då har jag min i ljust vardagsrum, och funkar bra att åtminstone se film trots ljust i rummet..Så med tanke på vad jag betala för den så värt varje cent
Btw den har filter som går att putsa av 😀 lite snabb info bara

#14

Postad 26 maj 2016 - 18:54

nafets86
  • nafets86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Vet nu inte hur relevant det är,men har en Epson 5200 själv, å är riktigt nöjd med den,ända jag klagar på är fläkt ljudet i normal mode, men kör Eco ändå och då är det överkomligt.. Svärtan kunde vara bättre, men då har jag min i ljust vardagsrum, och funkar bra att åtminstone se film trots ljust i rummet..Så med tanke på vad jag betala för den så värt varje cent Btw den har filter som går att putsa av lite snabb info bara


Det är just priset som gjorde just epson så intressant och jag tar varmt emot alla förslag som kan hjälpa mig i beslutet.. Har du prövat 3d läget? Något av värde att tala om?

Är det någon som har en hd141x som kan berätta lite om den?

#15

Postad 26 maj 2016 - 19:05

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Tyvärr så använder jag inte 3d så kan inte uttala mig om det...visst finns det bättre projektorer men kom över min billigt å var inte den jag hade sikte på,men ångrar mig absolut inte

#16

Postad 26 maj 2016 - 19:07

nafets86
  • nafets86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Tyvärr så använder jag inte 3d så kan inte uttala mig om det...visst finns det bättre projektorer men kom över min billigt å var inte den jag hade sikte på,men ångrar mig absolut inte


Okej, jo. Jag tycker att det kanske är en bra instegsraket för mig och familjen. För att köra på detta några år. Sen när man flyttar till hus köpa en bättre projektor och göra en hemmabiosalong på riktigt om man säger så..

#17

Postad 26 maj 2016 - 21:01

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Hur tänker du då? Skulle dammtussarna attackera linsen, eller? :P

/Marcus


Inte bara linsen utan hela maskinen!;)

#18

Postad 26 maj 2016 - 21:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Inte bara linsen utan hela maskinen!;)

Fast linsskyddet skyddar ju enbart optiken, eller missförstår jag dig?

/Marcus

#19

Postad 26 maj 2016 - 21:38

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Fast linsskyddet skyddar ju enbart optiken, eller missförstår jag dig?

/Marcus


Har ingen aning om du missförstår mig...... Känns som det kvittar!;)

#20

Postad 27 maj 2016 - 10:36

nafets86
  • nafets86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Nu blev det beställt en Epson. Förväntad leverans nästa vecka så får vi se vad den kan leverera.
Tack för den hjälp jag fått

#21

Postad 03 juni 2016 - 22:02

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Har en 5300 och är otroligt nöjd. Kan göra det väldigt mörkt i mitt vardagsrum och det har hjälpt väldigt mycket. Har även kalibrerat den så att färgerna och svärtan nu är ännu bättre!

Har bra svärta och väldigt bra bild. Gör ett utmärkt jobb i 3D. Recensenter säger att den här har utvecklats och blivit bättre än den tidigare. Har för mig att det finns lite nya funktioner också.

Till det priset är den helt fantastisk!

Vilken valde du?

#22

Postad 04 juni 2016 - 09:41

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hur står Epson EH-TW6100 mot 5300?

 

https://www.prisjakt...t.php?o=1440484

 

Finns inte så många LCD projektor kring den prisklassen

 

#23

Postad 05 juni 2016 - 07:49

nafets86
  • nafets86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har en 5300 och är otroligt nöjd. Kan göra det väldigt mörkt i mitt vardagsrum och det har hjälpt väldigt mycket. Har även kalibrerat den så att färgerna och svärtan nu är ännu bättre!
Har bra svärta och väldigt bra bild. Gör ett utmärkt jobb i 3D. Recensenter säger att den här har utvecklats och blivit bättre än den tidigare. Har för mig att det finns lite nya funktioner också.
Till det priset är den helt fantastisk!
Vilken valde du?


Det blev en Epson. Är toppen nöjd! Jag har beställt 3D glasögon för att testa den delen så småningom.
Barnen älskar att titta på film och ligger helt stilla och bara tittar.
Har inte kalibrerat den nämvärt utan tycker allt ser mycket bra ut ändå. Den är hyffsat ljusstark även på dagen trots eco-läge. I Eco läge låter den inte alls mycket. Men i dynamiskt läge stör det.
Dock försöker jag hitta om man kan finna en inställning för att den ska spela upp filmer mer "smooth". Ibland i snabba scener kan den hacka. Tror inte det är hdmi-kablen, datorn eller hdmi switchen.

#24

Postad 05 juni 2016 - 09:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Datorn. I alla fall om det hackar oregelbundet. Jag slår vad om att det är datorn...



#25

Postad 05 juni 2016 - 10:30

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Japp måste vara datorn! Min hackar inget i panoreringar!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.