Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Indraget körkort?!

41 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 mars 2008 - 09:30

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlĂ€gg
  • 0
Nu var det sÄ hÀr att jag skulle köra om en person som körde i ca 10km/h pÄ 70-vÀg.
NÀr jag ligger jÀmte henne sÄ vid vÀxling rÄkar bilen börjar snurra (det var rÀtt halt).
Och vid snurren sÄ trÀffar min bil hennes lite lÀtt och jag Äker sedan av vÀgen, men hon fortsÀtter rakt fram.

Senare kommer snuten och sÀger att det Àr heldraget dÀr jag skulle köra om och det var inget jag hade mÀrkt givetvis, men sÄ var det.

De intervjuade vidare mig lite om olyckan o sÄ men sa inget om hur det lÄg till med körkortet. Kan de dra in det nu i efterhand eller hur ligger det till?!

#2

Postad 03 mars 2008 - 09:38

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlĂ€gg
  • 0
Ja, blir det utredning och du döms för (grova)trafikbrott kan du mycket vÀl bli av med körkortet i efterhand. Det Àr ju sÄ rÀttsamhÀllet fungerar. Du Àr oskyldig tills annat bevisas, du bli av med körkortet pÄ plats eller om de bedömer att du kommer förbli en trafikfara (onykter sjukdomsfall m.m) eller om bevisen Àr starka och du godkÀnner (hastighetskontroll m.m)

Redigerat av nippe, 03 mars 2008 - 09:39.


#3

Postad 03 mars 2008 - 09:39

benteboy
  • benteboy
  • AnvĂ€ndare

  • 147 inlĂ€gg
  • 0
hmm nej det tror jag inte. dÄ mÄste dom ta det direkt tror jag..

hoppas det gÄr bra ;)

mvh benteboy ;)

#4

Postad 03 mars 2008 - 09:40

toska
  • toska
  • ForumrĂ€v

  • 616 inlĂ€gg
  • 0
Jag gissar att dom ser pÄ sin utredning och sedan tar beslut om hur dom ska göra. Ifall dom tycker att du brustit i omdömme mm. sÄ ja det kan dom. Dom behöver inte ta kortet direkt. Jag brast i omdömme en gÄng ;) och fick bilen ut pÄ en Äker, det tog ca 2 mÄnader innan dom tog mitt körkort för ett par mÄnader.

Redigerat av toska, 03 mars 2008 - 09:43.


#5

Postad 03 mars 2008 - 09:45

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlĂ€gg
  • 0

Ja, blir det utredning och du döms för (grova)trafikbrott kan du mycket vÀl bli av med körkortet i efterhand. Det Àr ju sÄ rÀttsamhÀllet fungerar. Du Àr oskyldig tills annat bevisas, du bli av med körkortet pÄ plats eller om de bedömer att du kommer förbli en trafikfara (onykter sjukdomsfall m.m) eller om bevisen Àr starka och du godkÀnner (hastighetskontroll m.m)


Okej, jag vet inte riktigt vad som rÀknas till "grovt" trafikbrott.

Hon stannade ju inte ens utan fortsatte rakt fram och ringde snuten nÀr hon kommit till stan.

#6

Postad 03 mars 2008 - 09:58

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlĂ€gg
  • 0

Ja, blir det utredning och du döms för (grova)trafikbrott kan du mycket vÀl bli av med körkortet i efterhand. Det Àr ju sÄ rÀttsamhÀllet fungerar. Du Àr oskyldig tills annat bevisas, du bli av med körkortet pÄ plats eller om de bedömer att du kommer förbli en trafikfara (onykter sjukdomsfall m.m) eller om bevisen Àr starka och du godkÀnner (hastighetskontroll m.m)


Okej, jag vet inte riktigt vad som rÀknas till "grovt" trafikbrott.

Hon stannade ju inte ens utan fortsatte rakt fram och ringde snuten nÀr hon kommit till stan.



Det har inte att göra med om det blir skador eller inte. Samma sak gÀller ju om du gör för fort. kör du 50 km/h pÄ 30-vÀg utan attt det finns nÄgon i nÀrheten sÄ kan du bli av med körkortet.
FrÄgan Àr hur de bedömer att du körde om dÀr det var heldraget och om du kunde se detta (snö pÄ vÀgen m.m.)
Hade det inte varit heldraget sÄ skulle de nog med sÀkerhet inte dra körkortet men att köra om pÄ heldragen linje kan ju kanske klassas som en grov företeelse

#7

Postad 03 mars 2008 - 10:06

Unregisteredaa31cb0b
  • Unregisteredaa31cb0b
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Oftast sÄ tar dom kortet direkt.
HÀnder tydligen sÀllan att dom tar det i efterhand. Det kan dock hÀnda sÄ som nÄn svarade hÀr innan

#8

Postad 06 mars 2008 - 14:33

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlĂ€gg
  • 0
Det kan mycket vĂ€l hĂ€nda att de drar körkortet i efterhand, de Ă€r en bedömning de gör pĂ„ platsen. Är de sĂ„ uppenbart att körkortet ryker (att du kört sĂ„ vĂ„rdslöst eller annat) sĂ„ kan de ta de redan pĂ„ plats.

Sen med de dÀr om heldraget. Visst finns det omstÀndigheter som Àr till din fördel ex. att de ligger snö pÄ vÀgen sÄ den heldragna linjen inte syns eller att den Àr sÄ utnött att de inte gÄr att se osv. Men de finns ju antagligen en anledning till att de Àr heldraget dÀr, en korsning, ett krön eller nÄgot annat vilket gör att de kanske inte de smartaste att köra om.

#9

Postad 06 mars 2008 - 14:53

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0
En pÄ jobbet var inblandad i en olycka. Det var inte alls hans fel, men ringde ÀndÄ polisen och fick - precis som han som bar skulden till olyckan - böter. Anledningen var, enligt honom att man skulle alltid göra allt man kan för att undvika tillbud och det hade man inte gjort om man blev pÄkörd. SÄ hans rÄd var att aldirg ringa till polisen om man krockat - om nu det inte Àr nÄgot speicellt, som att den man krockar med inte kan uppvisa körkort eller sÄ...

#10

Postad 06 mars 2008 - 14:58

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlĂ€gg
  • 0
sÄnt Àr ju trist att de blir sÄ.

men kan tÀnka mig att de kan vara rÀtt svÄrt (kanske inte denna gÄng de vet ja inget om) att avgöra nÀr alla skyller pÄ alla och anser att de inte gjorde nÄgot fel om man inte har fler vittnen osv.

#11

Postad 06 mars 2008 - 15:02

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • MĂ€stare

  • 3 680 inlĂ€gg
  • 0

hmm nej det tror jag inte. dÄ mÄste dom ta det direkt tror jag..

hoppas det gÄr bra :)

mvh benteboy ;)


Eftersom det Àr LÀnsstyrelsen (har jag för mig) som bestÀmmer om indraget körkort sÄ brukar dom i regel INTE tas pÄ plats....

Och i trÄdskaparens fall sÄ tror jag chansen Àr vÀldigt liten att det slutar med indraget körkort... möjligtvis om dom anser att du har gjort dig skyldig till grov vÄrdslöshet i trafik... beror ju lite pÄ om du har prövotid eller inte.. isÄfall kan dom plocka kortet ganska lÀtt...

#12

Postad 06 mars 2008 - 16:13

Stenlund
  • Stenlund
  • AnvĂ€ndare

  • 191 inlĂ€gg
  • 0
Hm, njaa Àr vÀl inte helt sant.. Om man te.x Äker för fortkörning och har kört sÄ fort sÄ att kortet ska ryka sÄ tar polisen det pÄ en gÄng. Dom vÀntar inte pÄ nÄ svar frÄn lÀnsstyrelsen..

#13

Postad 06 mars 2008 - 18:11

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlĂ€gg
  • 0
Om det Àr svinhalt och man kör om en bil som hÄller en hastighet som Àr anpasssad till vÀglaget och dÀrmed kör pÄ vederbörande samtidigt som man Äker av vÀgen sÄ tycker jag inte det Àr mer Àn rÀtt att man blir av med körkortet pga vÄrdslöshet i trafik.

#14

Postad 06 mars 2008 - 20:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

  • 775 inlĂ€gg
  • 0
Egentligen besvarade du nog din egen frÄga i ditt första inlÀgg. Du körde fortare Àn vad vÀglaget tillÀt och dessutom körde du om vid heldragen linje. Var inte ledsen för ditt indragna körkort utan glad för att olyckan faktiskt inte blev vÀrre Àn vad den blev.

#15

Postad 06 mars 2008 - 20:22

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • ForumrĂ€v

  • 910 inlĂ€gg
  • 0

Nu var det sÄ hÀr att jag skulle köra om en person som körde i ca 10km/h pÄ 70-vÀg.
NÀr jag ligger jÀmte henne sÄ vid vÀxling rÄkar bilen börjar snurra (det var rÀtt halt).
Och vid snurren sÄ trÀffar min bil hennes lite lÀtt och jag Äker sedan av vÀgen, men hon fortsÀtter rakt fram.

Senare kommer snuten och sÀger att det Àr heldraget dÀr jag skulle köra om och det var inget jag hade mÀrkt givetvis, men sÄ var det.

De intervjuade vidare mig lite om olyckan o sÄ men sa inget om hur det lÄg till med körkortet. Kan de dra in det nu i efterhand eller hur ligger det till?!


Hon körde sÀkert bra mycket fortare Àn 10 km/tim och ÀndÄ kör du om vid heldraget nÀr det Àr halt. Hmm, klokt beslut... not. Och dessutom av en 20-Äring. Varför blir jag inte förvÄnad. Var glad om du fÄr behÄlla lappen och sakta ner. Du Àr f_n inte vÀrldsmÀstare dagen efter att du fÄtt körkortet. Din kategori av bilförare Àr direkt livsfarliga i trafiken och kostar mÀnniskor livet. :) Tagga ner för helv...

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 06 mars 2008 - 20:26.


#16

Postad 06 mars 2008 - 20:37

jimel
  • jimel
  • MĂ€stare

  • 3 057 inlĂ€gg
  • 0
snÀllt av henne att stanna och se hur det gick för dig :)

#17

Postad 06 mars 2008 - 21:31

Unregisteredab349fae
  • Unregisteredab349fae
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0

snÀllt av henne att stanna och se hur det gick för dig :)


FÄr se om hon fÄr behÄlla körkortet, man fÄr ju inte avvika frÄn en olycksplats sÄdÀr.

#18

Postad 06 mars 2008 - 21:32

Unregisteredebb0ddf9
  • Unregisteredebb0ddf9
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0

snÀllt av henne att stanna och se hur det gick för dig ;)


Det kan ju gÄ illa för henne för detta ocksÄ.
Saxat frÄn VV.se

LÀnsstyrelsen i det lÀn dÀr du Àr folkbokförd kan Äterkalla ditt körkort pÄ följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vÄrdslöshet i trafik.
2. Smitning frÄn trafikolycksplats.
3. Upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvÄÄrsperiod.
4. Brott mot nÄgon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergÄngsstÀlle, olovlig körning eller vÄrdslöshet i trafik.
5. OpÄlitlighet i nykterhetshÀnseende.
6. AllmÀn brottslighet.
7. Sjukdom.
8. UnderlÄtenhet att följa förelÀggande om lÀkarintyg eller förarprov.


Edit: Var 1 min sen med detta :)

Redigerat av Unregisteredebb0ddf9, 06 mars 2008 - 21:33.


#19

Postad 07 mars 2008 - 16:41

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0
Att tanten skulle Äka dit för smitning Àr ju befÀngt att tro.

PÄ vilket vis skulle hon vara skyldig att stanna bara för att nÄgon okÀnd person börjar knuffa pÄ hennes bil som Äker i 10 km/h? Det kan ju knappast ha varit frÄgan om nÄgon akut fara för liv eller personskador i aktuell hastighet oavsett om den andra bilen parkerade konstigt vid sidan om vÀgen efterÄt.

Dessutom kontaktade hon ju polisen och tillkallade dÀrmed hjÀlp i den mÄn som kan ha varit nödvÀndig för att utreda om personen var sjuk/full/drogad eller i behov av bÀrgning eller annan hjÀlp.

Att stanna bilen pÄ en uppenbarligen mycket hal vÀgstrÀcka bara för att diskutera eventuella plÄtskador, hade dÀremot varit bÄde vÄrdslöst och trafikfarligt.

Sen utesluter jag inte alls att det gick betydligt fortare Àn tÀnkbara 15-30 km/h bÄde nÀr trÄdskaparen trÀffade hennes bil och nÀr han Äkte av vÀgen. I sÄdant fall vore det enligt mig inte mer Àn rÀtt med indraget körkort eller Ätminstone tvÄng pÄ att besöka halkbanan igen :D

#20

Postad 07 mars 2008 - 17:00

pazzo
  • pazzo
  • AnvĂ€ndare

  • 210 inlĂ€gg
  • 0

Och dessutom av en 20-Äring. Varför blir jag inte förvÄnad. Var glad om du fÄr behÄlla lappen och sakta ner. Du Àr f_n inte vÀrldsmÀstare dagen efter att du fÄtt körkortet. Din kategori av bilförare Àr direkt livsfarliga i trafiken och kostar mÀnniskor livet. :D Tagga ner för helv...

För det första kÀnner du trÄdskaparen? eftersom du vet att han Àr en trafikfara och att det var dagen efter han fickl sitt kort(ironiskt jag vet)....
Och den verkliga faran i trafiken Àr alla dessa "poliser" som vet bÀst och aldrig kör för fort etc... Kör 500mil om Äret och tror de Àr bÀst i vÀrlden, har rÄkat ut för sÄdana hÀr flera gÄnger...
SjÀlv kör jag ca:3500mil/Är med min privata bil och kör bÄde för fort ibland och idiotiskt, men dÀremot sÄ kör jag aldrig fort förbi(byter fil om möjligt) ett stillstÄende fordon, vÀgarbete etc... DÀr de flesta oerfarna personer bara dundrar förbi utan att ens upptÀcka detta.

Sen sÄ kanske det inte var speciellt intelligent av trÄdskaparen att göra en omkörning i sÄdant vÀglag, sÄ kortet kan ju kanske ligga lite osÀkert, men sedan sÄ har ju personen som blev pÄkörd ocksÄ smitit men kan aldrig tÀnka mig att de bryr sig om att bötfÀlla den "snÀlla gamla damen", efterom hon Àr ju en av sveriges bÀsta bilförare...

#21

Postad 07 mars 2008 - 21:41

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

Och den verkliga faran i trafiken Àr alla dessa "poliser" som vet bÀst och aldrig kör för fort etc... Kör 500mil om Äret och tror de Àr bÀst i vÀrlden, har rÄkat ut för sÄdana hÀr flera gÄnger...


Och hur menar du att de skulle vara den största faran? Det Àr vÀl ÀndÄ de personer som retar upp sig pÄ dessa "poliser" och som agerar idiotiskt utifrÄn det som Àr faran??? SjÀlv kan jag ocksÄ reta ihjÀl mig pÄ vÀglöss och sÄskoppar i trafiken, men jag Àr sÄ pass mogen att jag kan hantera det utan att göra korkade saker. SÄvida inte lite svavelosande svordomar rÀknas som korkade saker...

Och Àrligt talat - halt vÀglag och heldraget...jösses!

//P

#22

Postad 08 mars 2008 - 14:20

Purre
  • Purre
  • ForumrĂ€v

  • 609 inlĂ€gg
  • 0

Att tanten skulle Äka dit för smitning Àr ju befÀngt att tro.

PÄ vilket vis skulle hon vara skyldig att stanna bara för att nÄgon okÀnd person börjar knuffa pÄ hennes bil som Äker i 10 km/h? Det kan ju knappast ha varit frÄgan om nÄgon akut fara för liv eller personskador i aktuell hastighet oavsett om den andra bilen parkerade konstigt vid sidan om vÀgen efterÄt.

Dessutom kontaktade hon ju polisen och tillkallade dÀrmed hjÀlp i den mÄn som kan ha varit nödvÀndig för att utreda om personen var sjuk/full/drogad eller i behov av bÀrgning eller annan hjÀlp.

Att stanna bilen pÄ en uppenbarligen mycket hal vÀgstrÀcka bara för att diskutera eventuella plÄtskador, hade dÀremot varit bÄde vÄrdslöst och trafikfarligt.

Sen utesluter jag inte alls att det gick betydligt fortare Àn tÀnkbara 15-30 km/h bÄde nÀr trÄdskaparen trÀffade hennes bil och nÀr han Äkte av vÀgen. I sÄdant fall vore det enligt mig inte mer Àn rÀtt med indraget körkort eller Ätminstone tvÄng pÄ att besöka halkbanan igen :D


Men om du krockar med en bil pÄ en parkeringsplats dÀr det blir lite plÄtskador och bara Äker dÀrifrÄn har du gjort dig skyldig till smitning vilket kan kosta körkortet. Varför skulle det dÄ inte göra det i detta fall? Ser ingen direkt skillnad egentligen. Inga personskador i nÄgot utav fallen.


Har förövrigt sjÀlv kört mot rött en gÄng om man ska tro polisen, jag hÀvdar fortfarande att det var grönt. SvÄrt dÀremot att bevisa och sen var det tvÄ poliser mot mig. SÄ att gÄ till rÀtten hjÀlper inte heller direkt.
Dom tog inte mitt körtkort pÄ plats dÄ dÀremot sÄ 2-3 mÄnader efterÄt fick jag papper ifrÄn lÀnsstyrelsen om att jag skulle skicka in mitt körkort och det för att ha kört mot rött ljus som innebÀr att körkortet blir indraget precis som om man skulle skippa stopplikten. Dock Àr detta 2-3 Är sen och det kanske har Àndrats sen dess.

#23

Postad 08 mars 2008 - 22:48

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • ForumrĂ€v

  • 744 inlĂ€gg
  • 0
Hon smet frÄn olycksplatsen, speciellt alvarligt Àr det om hon har noterat att den andre kört av vÀgen men inte stannat för att se efter hur det gick.

Men det gör ju inte den idiotiska omkörningen sÄ mycket bÀttre, ingen vits att Àlta om han blir av med kortet eller inte, denna hÀndelse lÀr han förhoppningsvis komma ihÄg i sin framtida körning.
Nu vet han ju Ätminstone att mÄlade linjer Àr snorhala i vÄt vÀglag.

Inget ont om trÄdskaparen, men det finns gott om idioter pÄ vÀgarna, sÄg gott om sÄna idag :) Synd att man inte va snut, skulle dragit in samtligas kort asap :blush:

#24

Postad 09 mars 2008 - 17:25

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0

Men om du krockar med en bil pÄ en parkeringsplats dÀr det blir lite plÄtskador och bara Äker dÀrifrÄn har du gjort dig skyldig till smitning vilket kan kosta körkortet. Varför skulle det dÄ inte göra det i detta fall? Ser ingen direkt skillnad egentligen. Inga personskador i nÄgot utav fallen.

Jo, det Àr en vÀsentlig skilnad. Om DU kör pÄ nÄgons bil pÄ en parkeringsplats sÄ Àr det enbart DU som Àr ansvarig att stanna kvar(eller nÀrmare bestÀmt meddela bilens Àgare).
Om du dÀremot börjar knuffa pÄ min bil sÄ har jag ingen skydlighet alls att stanna kvar. Skall man jÀmföra med parkeringsolycka sÄ var det ju i sÄ fall trÄdskaparen som smet. Damen smet inte oavsett förutsatt att det nu var hon som tillkallade polis.

Edit: Syftningsfel och förtydligande.

Redigerat av Bertilsson, 09 mars 2008 - 17:28.


#25

Postad 09 mars 2008 - 20:49

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • ForumrĂ€v

  • 744 inlĂ€gg
  • 0
Vad sÀgs om att ta reda pÄ lite fakta :

http://www.xn--trafi...rafikolycka.htm

SÄ, blir du pÄkörd, knuffad osv och den andre kör av vÀgen SKA du stanna kvar.

Om smitning :

http://www.trafikjur...erkallelse4.htm

#26

Postad 09 mars 2008 - 21:00

Purre
  • Purre
  • ForumrĂ€v

  • 609 inlĂ€gg
  • 0

Men om du krockar med en bil pÄ en parkeringsplats dÀr det blir lite plÄtskador och bara Äker dÀrifrÄn har du gjort dig skyldig till smitning vilket kan kosta körkortet. Varför skulle det dÄ inte göra det i detta fall? Ser ingen direkt skillnad egentligen. Inga personskador i nÄgot utav fallen.

Jo, det Àr en vÀsentlig skilnad. Om DU kör pÄ nÄgons bil pÄ en parkeringsplats sÄ Àr det enbart DU som Àr ansvarig att stanna kvar(eller nÀrmare bestÀmt meddela bilens Àgare).
Om du dÀremot börjar knuffa pÄ min bil sÄ har jag ingen skydlighet alls att stanna kvar. Skall man jÀmföra med parkeringsolycka sÄ var det ju i sÄ fall trÄdskaparen som smet. Damen smet inte oavsett förutsatt att det nu var hon som tillkallade polis.

Edit: Syftningsfel och förtydligande.


Fast fortfarande sÄ mÄste du enligt lagen oavsett om du Àr skyldig eller ej till olyckan stanna, och Àr hon sen inblandad fast inte skyldig sÄ Àr det ju inte bara att köra vidare och tro det blir bra.

#27

Postad 09 mars 2008 - 22:16

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr vÀl sjÀlvklart att man mÄste stanna. Om inte annat Àr det vÀl rÀtt puckat att inte stanna - man vill vÀl ha ersÀttning för skador mm.? Alla inblandade mÄste ju veta vilka som Àr inblandade.
Dessutom, om jag inte minns fel, har alla trafikanter en skyldighet att stanna pÄ en olycksplats. Nu vet jag ju inte hur det sÄg ut just dÀr, men Äker man av vÀgen i 70 sÄ borde hon ju om inte annat kolla hur det var med dig.

För övrigt sÄ tycker nog jag att du har nog lÀrt dig ett och annat av detta och tÀnker nog till i fortsÀttningen. AlltsÄ tycker jag att indraget körkort vore onödigt, men hur praxis ser ut har jag ingen aning om.

#28

Postad 10 mars 2008 - 01:28

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0

Vad sÀgs om att ta reda pÄ lite fakta :

http://www.xn--trafi...rafikolycka.htm

SÄ, blir du pÄkörd, knuffad osv och den andre kör av vÀgen SKA du stanna kvar.

Det stÄr att du vid behov skall stanna och hjÀlpa till utifrÄn egen förmÄga samt att du inte fÄr försöka hemlighÄlla din identitet eller delaktighet.

PÄ vilket sÀtt gör tanten sig mest nyttig?
A. Genom att flytta sig bort frÄn den hala trafikstrÀckan innan nÀsta omkörare Äker i diket?
B. Genom att tillkalla hjÀlp/polis?
C. Genom att stanna och riskera fler olyckor?
D. Riskera sitt eget liv ifall det var en avsiktlig prejning utförd av en psykopat?
E. Genom att vara en 10-kmh-tant som ÀndÄ inte tillför nÄgot pÄ en olycksplats men envist skall försöka hjÀlpa till istÀllet för att fÄ dit nÄgon som KAN hjÀlpa till?

A+B Är för mig sjĂ€lvklara alternativ.
C. Är ett vĂ„rdslöst alternativ till A och förmodligen straffbart om det gĂ„r illa.
D. Är beroende pĂ„ hur tanten upplevde situationen och eventuell dödslĂ€ngtan.
E. Är bara korkat.

Redigerat av Bertilsson, 10 mars 2008 - 01:29.


#29

Postad 10 mars 2008 - 01:49

oset_olholm
  • oset_olholm
  • AnvĂ€ndare

  • 120 inlĂ€gg
  • 0
Herregud vilken kul debatt dÄ =) alltsÄ jag skiter kapitalt i hur ni tolkar lagar och regler olika men som trÄdskaparen skriver sÄ fortsatte ju damen och ringde nÀr hon kom in till stan, finns inte nÄgon tid angiven men de kan ju vara lÄngt senare....menar nÄn stanns i nÀra anslutning till olycksplatsen mÄste hon ju kunnat stanna gÄ ur och gÄ tillbaka och titta om personen i andra bilen mÄdde bra, stÀller hon sig pÄ lÀmpligt stÀlle nÀra sÄ Àr de ju inte fara för andra mÀnniskor, eller hur Bertilsson ?? eller finns de lagar mot de ocksÄ ?

#30

Postad 10 mars 2008 - 02:13

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0
Nej, tanten fÄr gÀrna Àgna sig Ät alterntiv E. Jag tycker bara det Àr dumt och har fortfarande inte sett nÄgon lagtext eller liknande "fakta" som bestrider det pÄstÄendet.

Gick det sÄ lÄngsamt och oskyldigt till som trÄdskaparen beskriver sÄ kan det inte ha varit frÄga om nÄgra personskador, brinnande bilar, fastklÀmda mÀnniskor eller nÄgot annat Àn pÄ sin höjd en billst som vill ha hjÀlp med plÄtskador och/eller bÀrgning.

Hade det varit jag som hade Äkt av hade jag verkligen inte blivit glad av att tanten hade stannat eftersom jag dÄ eventuellt hade strypt henne om hon Àven börjat kuckla om att man mÄste köra försiktigt samtidigt som jag förmodligen hade ansett att hennes snigelfart bar skuld till hÀndelsen :)

#31

Postad 10 mars 2008 - 02:52

oset_olholm
  • oset_olholm
  • AnvĂ€ndare

  • 120 inlĂ€gg
  • 0
Var verkligen inte det jag menade, sjÀlvklart har de gÄtt fortare Àn vad som pÄstÄs...men man kan stanna lÀgga dom 5 minuterna de tar pÄ att frÄga och sÄ kunde trÄdskaparen ringt polis om nu tanten inte hade en mobil, menar sÀg att han ocksÄ dum som han var kört utan bÀlte och kört av vÀgen i ska vi sÀga 25 km/h dÄ har han rÀtt sköna skador om han har otur som tanten i alla fall vet om Àven om hon nu inte kan göra nÄt Ät dom kan de snabba pÄ en ev ambulans typ 10 viktiga minuter...

#32

Postad 10 mars 2008 - 11:28

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0

Vad sÀgs om att ta reda pÄ lite fakta :

http://www.xn--trafi...rafikolycka.htm

SÄ, blir du pÄkörd, knuffad osv och den andre kör av vÀgen SKA du stanna kvar.

Det stÄr att du vid behov skall stanna och hjÀlpa till utifrÄn egen förmÄga samt att du inte fÄr försöka hemlighÄlla din identitet eller delaktighet.

PÄ vilket sÀtt gör tanten sig mest nyttig?
A. Genom att flytta sig bort frÄn den hala trafikstrÀckan innan nÀsta omkörare Äker i diket?
B. Genom att tillkalla hjÀlp/polis?
C. Genom att stanna och riskera fler olyckor?
D. Riskera sitt eget liv ifall det var en avsiktlig prejning utförd av en psykopat?
E. Genom att vara en 10-kmh-tant som ÀndÄ inte tillför nÄgot pÄ en olycksplats men envist skall försöka hjÀlpa till istÀllet för att fÄ dit nÄgon som KAN hjÀlpa till?

A+B Är för mig sjĂ€lvklara alternativ.
C. Är ett vĂ„rdslöst alternativ till A och förmodligen straffbart om det gĂ„r illa.
D. Är beroende pĂ„ hur tanten upplevde situationen och eventuell dödslĂ€ngtan.
E. Är bara korkat.


Grymt skruvade och vinklade alternativ du har skrivit. Skulle jag varit tanten och i den situation jag TROR att det var vid olyckstillfÀllet hade inte jag heller stÀlt mig mitt i vÀgen. SjÀlvklart hade det varit en trafikfara! DÀremot hade jag pÄkallat trÄdskaparens uppmÀrksamhet och sÄ fort som möjligt parkerat vid första bÀsta sÀkra tillfÀlle. Sen tror jag att alla har allt att vinna pÄ att hon försöker hjÀlpa till vid olycksplatsen. Jag tror det Àr vÀldigt vÀldigt fÄ som skulle virra runt pÄ olycksplatsen och inte tillkalla ambulsans om det var nödvÀndigt. Dessutom kan man ju lugna och fÄ tips frÄn SOS-alarm pÄ plats hur man ska förhÄlla sig till situationen om det Àr allvarligt.

#33

Postad 11 mars 2008 - 06:18

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0

Var verkligen inte det jag menade, sjÀlvklart har de gÄtt fortare Àn vad som pÄstÄs...men man kan stanna lÀgga dom 5 minuterna de tar pÄ att frÄga och sÄ kunde trÄdskaparen ringt polis om nu tanten inte hade en mobil, menar sÀg att han ocksÄ dum som han var kört utan bÀlte och kört av vÀgen i ska vi sÀga 25 km/h dÄ har han rÀtt sköna skador om han har otur som tanten i alla fall vet om Àven om hon nu inte kan göra nÄt Ät dom kan de snabba pÄ en ev ambulans typ 10 viktiga minuter...

Köra av vÀgn i 25km/h lÀr vara ungefÀr lika farligt och smÀrtsamt som att springa in i en vÀgg. Som du kanske minns frÄn yngre dagar sÄ gör detta inte ont alls ifall du tar emot med hÀndera. Om du istÀllet har en bekvÀm stol, en ratt att hÄlla i och ett stort skyddande plÄtskal sÄ fÄr du faktiskt bÀra dig extremt klantigt Ät för att skada dig sjÀlv, bÄde med och utan bilbÀlte.

Om nÄgon ÀndÄ lyckats med den bravaden precis efter att ha misslyckats med att köra om och samtidigt lyckats köra pÄ en bil sÄ hade jag i första hand stannat för att mobba skiten ur personen och krÀva ersÀttning för eventuella plÄtskador/sjÀlvrisk. I andra hand hade jag Àven hjÀlpt till genom att ge personen rÄdet att skaffa en stor hjÀlm och aldrig nÄgonsin köra bil igen, samt erbjudit mig att ringa en taxi. ;)

Grymt skruvade och vinklade alternativ du har skrivit. Skulle jag varit tanten och i den situation jag TROR att det var vid olyckstillfÀllet hade inte jag heller stÀlt mig mitt i vÀgen. SjÀlvklart hade det varit en trafikfara! DÀremot hade jag pÄkallat trÄdskaparens uppmÀrksamhet och sÄ fort som möjligt parkerat vid första bÀsta sÀkra tillfÀlle. Sen tror jag att alla har allt att vinna pÄ att hon försöker hjÀlpa till vid olycksplatsen. Jag tror det Àr vÀldigt vÀldigt fÄ som skulle virra runt pÄ olycksplatsen och inte tillkalla ambulsans om det var nödvÀndigt. Dessutom kan man ju lugna och fÄ tips frÄn SOS-alarm pÄ plats hur man ska förhÄlla sig till situationen om det Àr allvarligt.

Jo, men alternativet att tanten skulle ha gjort sig skyldig till smitning genom att Äka och tillkalla hjÀlp Àr ganska skruvat det ocksÄ.

Personligen hade jag sjÀlvklart stannat vid en olycksplats om jag trodde att jag kunde tillföra nÄgot. Det behöver inte ens vara en olycka utan kan rÀcka med nÄgon som fÄtt motorstopp. PoÀngen Àr dock att sÄ lÀnge personen hjÀlper till pÄ det sÀtt den finner mest lÀmpligt, t ex genom att ringa efter hjÀlp, sÄ ser jag inte hur det skulle kunna vara smitning annat Àn om det valda sÀttet Àr att Äka hem och gömma sig under sÀngen.

Nog tjatat om detta för min del dock. Finns det nÄgon som faktiskt kÀnnner till ett fall dÀr nÄgon blivit dömd för smitning trots att denna tillkallat hjÀlp och uppgett sin identitet sÄ skulle jag tycka det vore jÀtteintressant. I annat fall stÄr jag fast vid att tanten handlat helt rÀtt.

#34

Postad 11 mars 2008 - 07:45

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlĂ€gg
  • 0

Köra av vÀgn i 25km/h lÀr vara ungefÀr lika farligt och smÀrtsamt som att springa in i en vÀgg. Som du kanske minns frÄn yngre dagar sÄ gör detta inte ont alls ifall du tar emot med hÀndera. Om du istÀllet har en bekvÀm stol, en ratt att hÄlla i och ett stort skyddande plÄtskal sÄ fÄr du faktiskt bÀra dig extremt klantigt Ät för att skada dig sjÀlv, bÄde med och utan bilbÀlte.


Gör det inte ont att krocka i 25 km/h?!?

Kommer ihÄg nÀr man fick provsitta en bilstol som stod pÄ en rÀls. Man hade bÀlte pÄ sig och rullade ner för en 1 meter lÄng "backe". Det gick dÄ i motsvarande 7 km/h och det blir en ordentlig "smÀll" om man inte har nÄgot att hÄlla hÀnderna emot. Man fick lite kÀnnslan av att nyckelbenet skulle gÄ av, och det var i SJU km/h.

Kommer inte ihÄg exakt hur det Àr, men har för mig att det ligger till sÄhÀr:

Frontalkrockar du med ett stumt objekt i 30 km/h sÄ kan du INTE hÄlla emot din kroppsvikt med armarna. Armarna viker sig helt enkelt och du slÄr ansiktet i ratten om du inte har bÀlte.

StÀll dig pÄ ett matbord och fall framÄt mot golvet. Försök att ta emot dig med hÀnderna utan att armarna viker sig. Detta motsvarar 30 km/h.

StÀll en stol pÄ det nÀmnda matbordet och fall framÄt. Nu Àr du uppe i 50 km/h.

Har du blivit delaktig i en trafikolycka sÄ SKA du stanna. Punkt slut. TÀnk om personen som körde av vÀgen i 25 km/h satt med en kofot i knÀt nÀr det tog stopp, han kanske har den igenom lugan nu?!? Det hade varit hans fel, men han Àr likförbannat skadad...

Stanna Àven om du blir vittne till en trafikolycka. Antingen för att hjÀlpa skadade, eller för att vara just ett vittne.

/Johan

#35

Postad 11 mars 2008 - 07:55

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlĂ€gg
  • 0
Precis som NAD2700THX sÀger. 7km/h kan kanske rÀcka för att slÀnga fram huvet in i ratten om man kör in i ett stumt objekt. Men sen sÄ har stolen i de testet ingen demoleringsyta vilket lindrar lite i en krock. Kanske inte tillrÀckligt men ÀndÄ lite. Men att krocka i 25 km/h Àr nog svÄrt att jÀmför med att springa in i vÀggen. Fast ja har ifs aldrig provet nÄgot av sakerna sÄ ja kanske inte ska uttala mig ;)

Det Àr svÄrt att disskutera en sÄn hÀr situation eftersom man aldrig fÄr hela bilden. Man gör egna tolkningar om hur man uppfattar de man lÀser osv.

#36

Postad 11 mars 2008 - 08:55

Unregistered59e8425d
  • Unregistered59e8425d
  • LĂ€rjunge

  • 477 inlĂ€gg
  • 0
En bekant var pÄ vÀg till jobbet en vintermorgon nÀr han i backspegeln ser hur bilen bakom fÄr sladd, kör av vÀgen och sÀtter sig fint i en snödriva. Han kör vidare tills han hittar ett bra stÀlle att vÀnda pÄ och kör tillbaka. NÀr han kommer tillbaka till "olycksplatsen" ser han att en annan bil har stannat och föraren i olycksbilen klivit ur och Àr oskadd, sÄ han tÀnker: "finns ingen anledning att jag ocksÄ ska stanna och blockera vÀgen", sÄ han kör vidare och Äker till jobbet. NÄn timme senare ringer Polisen och meddelar att han Àr misstÀnkt för smitning...
Har dock för mig att han klarade sig till slut nÀr han förklarat situationen och varför han inte stannade direkt.

Redigerat av Unregistered59e8425d, 11 mars 2008 - 08:57.


#37

Postad 11 mars 2008 - 18:27

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlĂ€gg
  • 0

Köra av vÀgn i 25km/h lÀr vara ungefÀr lika farligt och smÀrtsamt som att springa in i en vÀgg.

Jaha, dÄ vet vi pÄ vilken nivÄ av kunskap Bertilsson ligger i det hÀr Àmnet. OvanstÄende mening Àr tokfel.

#38

Postad 12 mars 2008 - 04:22

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0

Köra av vÀgn i 25km/h lÀr vara ungefÀr lika farligt och smÀrtsamt som att springa in i en vÀgg.

Jaha, dÄ vet vi pÄ vilken nivÄ av kunskap Bertilsson ligger i det hÀr Àmnet. OvanstÄende mening Àr tokfel.

Klarar du inte att springa i 25 km/h? :(
LedtrÄd: "Ratt att hÄlla i"

Redigerat av Bertilsson, 12 mars 2008 - 04:32.


#39

Postad 12 mars 2008 - 12:01

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • ForumrĂ€v

  • 744 inlĂ€gg
  • 0
Plogade med en traktor i vintras och körde skopan i ett brunnslock, hastigheten lÄg runt 10-15 km/h nÀr det tog tvÀrstopp, hade jag inte haft bÀlte sÄ hade det gjort djÀvligt ont kan jag lova.
Med otur hade jag farit ut genom rutan och ner pÄ skopan eller med tur dragit skallen i instrument panelen och rutan.
Brunnslock, kantstenar, fartgupp och annat skit kan skada ordentligt, dessutom kan man glömma allt vad airbag och krockgardiner heter ;)

#40

Postad 12 mars 2008 - 12:24

plojdo
  • plojdo
  • Wannabe

  • 27 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker Bertilsson ska sÀtta pÄ sig ögonbindel eller dylikt, strÀcka ut armarna ca 25 meter frÄn en vÀgg, och sen springa för allt vad tygen hÄller.

För övrigt, om 30km/h stÄende frÄn bordet gÀller, fÄr han gÀrna stÀlla sig och kÀnna efter om han öht vÄgar falla framÄt.

Filmbevis uppskattas.

#41

Postad 26 juni 2008 - 09:53

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlĂ€gg
  • 0

Jaha, dÄ vet vi pÄ vilken nivÄ av kunskap Bertilsson ligger i det hÀr Àmnet. OvanstÄende mening Àr tokfel.


Det beror ju pÄ om det tar tvÀrstopp ocksÄ :)

Jag har kört av vÀgen vid 2 tillfÀllen, ena gÄngen i ca 30km/h och andra gÄngen i ca 40km/h.
Det lÄter ju som att jag Àr vÀrdelös pÄ att köra, men ena gÄngen körde jag rally och andra gÄngen var vid olyckan.

Det har aldrig ens gjort lite ont. Men om jag hade kört in i en vÀgg eller ett trÀd sÄ hade det garanterat gjort ont :(

Och för övrigt sÄ har inte blivit av med mitt körkort (Àn iaf), sÄ nu behöver ni inte oroa er mer ;)

Redigerat av Warlokk, 26 juni 2008 - 09:56.


#42

Postad 26 juni 2008 - 21:59

Unregisteredf198cd57
  • Unregisteredf198cd57
  • AnvĂ€ndare

  • 128 inlĂ€gg
  • 0

Och för övrigt sÄ har inte blivit av med mitt körkort (Àn iaf), sÄ nu behöver ni inte oroa er mer :)


Det Àr ju det som oroar oss ;)

*obs skÀmt*

Redigerat av Unregisteredf198cd57, 26 juni 2008 - 22:00.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.