Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 9 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 10 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 12 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 12 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 13 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 13 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 13 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 13 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 14 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 14 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 14 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 14 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 14 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 14 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 14 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 14 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 14 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 14 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 14 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 14 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 15 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 15 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 15 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 15 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 15 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 15 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 15 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 15 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 15 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 15 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 15 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 15 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 15 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 15 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 15 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 15 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 15 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 15 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 15 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 15 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 15 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 15 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 16 år sedan

#51

Postad 14 november 2007 - 22:50

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Vad är/blir skillnaden mellan 6500A och 5100SH?

#52

Postad 14 november 2007 - 22:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Vad är/blir skillnaden mellan 6500A och 5100SH?

Framför allt nya chippet och sen en del annat med, har du inte läst i tråden :( :D

#53

Postad 15 november 2007 - 16:59

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Jodå, jag försöker hålla mig uppdaterad då jag planerar att köpa en inom kort, dock är hela grejjen med tvixar en djungel för mig.

Har en tanke där en tvix 6500 + Benchmark DAC-1 skulle kunna ersätta min cd-spelare (sat cd-fix).
Konvertera cd-samlingen till wav eller lossless och köra allt på tvixen.
(Sen är det ju en bonus att jag kan mata min fina sony med hd-material)

#54

Postad 15 november 2007 - 17:13

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
yfront:

Enda problemet är väl att ingen av de Vidoinriktade Mediaspelarna är as-grymma som Audio-streamers... Visst dom spelar bra osv. Men du måste ha TV:n igång, du kommer inte åt alla funktioner via displayen... Så är Audio väldigt viktigt så kika även på en Squeezebox eller Soundbridge! Men det är ju bara att testa annars!

:)

#55

Postad 15 november 2007 - 17:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Så är Audio väldigt viktigt så kika även på en Squeezebox eller Soundbridge! Men det är ju bara att testa annars!

Håller med helt. En Tvix köper man till en sak, och det är att titta på film. Att den sen kan spela musik är bara
en bra bonus, men verkligen inget man vill hålla på med till dagligt bruk.
Squeezebox + Tvix = :)

#56

Postad 15 november 2007 - 19:13

Unregistered342c205a
  • Unregistered342c205a
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Så är Audio väldigt viktigt så kika även på en Squeezebox eller Soundbridge! Men det är ju bara att testa annars!

Håller med helt. En Tvix köper man till en sak, och det är att titta på film. Att den sen kan spela musik är bara
en bra bonus, men verkligen inget man vill hålla på med till dagligt bruk.
Squeezebox + Tvix = :wub:


Jag använder min TVIX till musik dagligen. Jag tycker att det fungerar helt ok. Klart att det vore bättre med en schysst display, men den har iaf display till skillnad från tex. Popcorn. Jag vill inte ha två maskiner för detta... Eller vad är det jag säger ... Jag VILL ha alla maskiner :)

#57

Postad 18 november 2007 - 22:22

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Längtar.... någon info när denna kommer på svenska marknaden? :)

#58

Postad 19 november 2007 - 09:25

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Längtar.... någon info när denna kommer på svenska marknaden? :)

Nix, men vi på den svenska agenturen för TViX kommer att höra av oss ASAP när vi vet att den är på gång. Det är dock inte dags ännu och jag gissar att den inte dyker upp det här året heller.

#59

Postad 19 november 2007 - 14:47

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0
Hmm....den här verkar ju helt klart intressant.
Hade ju bestämt mig för 4100 eller 5100 men nu blir jag lite tveksam om jag ska vänta och
köpa denna istället.

#60

Postad 20 november 2007 - 10:08

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Hmm....den här verkar ju helt klart intressant.
Hade ju bestämt mig för 4100 eller 5100 men nu blir jag lite tveksam om jag ska vänta och
köpa denna istället.


Jag har inte heller fått tummen ur och köpt en 5100 ännu och jag börjar också tveka på om jag inte skall vänta istället (men man vill ju inte vänta för länge)

Redigerat av Tobbev, 20 november 2007 - 10:23.


#61

Postad 20 november 2007 - 14:45

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Hmm....den här verkar ju helt klart intressant.
Hade ju bestämt mig för 4100 eller 5100 men nu blir jag lite tveksam om jag ska vänta och
köpa denna istället.


Jag har inte heller fått tummen ur och köpt en 5100 ännu och jag börjar också tveka på om jag inte skall vänta istället (men man vill ju inte vänta för länge)

Nä precis....det värsta jag vet är att vänta på såna här roliga saker.
Väldigt jobbigt att hålla sig från att köpa 4100 eller 5100. :)
Men det kanske är smart att vänta.

#62

Postad 20 november 2007 - 16:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Hmm....den här verkar ju helt klart intressant.
Hade ju bestämt mig för 4100 eller 5100 men nu blir jag lite tveksam om jag ska vänta och
köpa denna istället.


Jag har inte heller fått tummen ur och köpt en 5100 ännu och jag börjar också tveka på om jag inte skall vänta istället (men man vill ju inte vänta för länge)

Nä precis....det värsta jag vet är att vänta på såna här roliga saker.
Väldigt jobbigt att hålla sig från att köpa 4100 eller 5100. ;)
Men det kanske är smart att vänta.

Här kommer en filosofisk tanke från mig. Jag hoppas att ni är medvetna om att nästa generation, med facit i hand, kommer att behöva buggtestas och behöva några månader på sig innan den väl är riktigt bra som denna? Så, frågan är helt enkelt, köpa nu och få i princip allt att fungera, eller vänta och köpa om några månader (eller köpa tidigare men dras med eventuella buggar)...

Jag säger som jag brukar säga - köp för ditt behov idag och sälj eller uppgradera när du är redo för det. Nu är jag förvisso representant och i det här inlägget även säljare för produkten, men faktum kvarstår, det kommer att komma en modell även efter nästa generation och frågan är om den kommer redan i vår, eller i höst, eller nästa vinter. Hur länge, ska man vänta? :)

Det kan endast ni själva svara på. Ville bara dela med mig av tankarna om att risken finns att det blir en del buggtestande i början av tiden, räknat från nästa år när nästa generation släpps. :wub:

#63

Postad 20 november 2007 - 16:41

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Självklart man väntar tills 6500 släpps.
Kanske ska starta en stödgrupp?

#64

Postad 20 november 2007 - 17:21

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
En filosofisk tanke från mig:

Skulle Sean kunna säga något annat än, "köp för ditt behov idag och sälj eller uppgradera när du är redo för det"

Tror knappast det... ingen vill sätta stopp för sin egna försäljning... :wub:

Känn hur bråttom ni har att köpa. Räkna inte med att kunna köpa M-6500A förrän om ca 2 månader (totalt antagande utan grund ;) ). Har ni mer bråttom än så = köp befintliga maskiner. Glöm heller inte bort att kika på de konkurrerande spelarna...

:)

#65

Postad 20 november 2007 - 20:49

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

  • 902 inlägg
  • 0
Är grymt sugen på en tvix.. men det är ju synd att de kostar en slant. Man kan ju köpa en HTPC för samma slant. :)

#66

Postad 21 november 2007 - 00:22

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Jag ska fråga Sean om de inte kan börja skänka bort spelarna. Kan säkert gå, han är aldrig omöjlig.

#67

Postad 21 november 2007 - 08:15

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag inväntar nog M-7500 ;)
Skämt åsido, är man inte nöjd med specarna/prestandan på spelarna idag utan kan vänta till nästa generation och hoppas att de uppfyller dina krav så vänta. Köp inget du inte tror att du kommer bli nöjd med.

Vet du inte riktigt vad du behöver, det finns alltid kritik mot alla produkter att de inte klarar X eller uppför sig Y,
är du tveksam är det tveksamt om nästa generation kommer göra dig mindre osäker.

Jag håller med Sean i stora delar, vill du ha produkten, så köp den. Är du osäker så ta reda på dina behov och se vad som uppfylls i diverse tester m.m. du kanske oroar dig i onödan.

Jag tycker mest det är synd att det inte går att koppla in en HD-DVD/Blu-Ray-läsare och köra originalskivor (med HDCP) genom TVIXEN, det hade varit en dealbreaker för min del. Annars ser jag den nog mest som mediaspelare för material som är inhämtat från tvivelaktiga ställen. Men det är bara mina åsikter.

#68

Postad 21 november 2007 - 08:33

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

En filosofisk tanke från mig:

Skulle Sean kunna säga något annat än, "köp för ditt behov idag och sälj eller uppgradera när du är redo för det"

Tror knappast det... ingen vill sätta stopp för sin egna försäljning... :blush:

Känn hur bråttom ni har att köpa. Räkna inte med att kunna köpa M-6500A förrän om ca 2 månader (totalt antagande utan grund :lol: ). Har ni mer bråttom än så = köp befintliga maskiner. Glöm heller inte bort att kika på de konkurrerande spelarna...

;)

Om du skulle ta och läsa mina 900 + inlägg här på Min Hembioforumet samt mina åtskilliga tusen poster i andra forum, så skulle du se en röd tråd. Jag försöker nämligen alltid, och har ALLTID försökt få kunder att köpa eller tänka i banorna "vad behöver jag idag" och inte att sälja på dem största mesta bästa. För det är så det fungerar i min värld - du bör inte köpa en dator "för att du ska ha den nästa år eller om tre år". Samma sak gäller med utveckling, det kommer att komma YTTERLIGARE en modell efter den som finns ute nu. Du kan vänta ihjäl dig. Busenkelt. Du ska köpa det du har behov av och eventuellt något du kan växa något i, precis som med kläder om man fortfarande "växer".

Vad jag ville flika in är att säkert 90 % av de som köper en TViX idag köper den för att köra ISO-filer på den. De som kräver HD-material i 1080p i MKV-format är ytterst få, så chill. Jag vet inte vad du jobbar med, jag känner inte dig - men jag vet genom de otaliga forum, flera tusen poster och flera hundra butiker jag har kontakt med varje månad - vad den här typen av produkter används till av den stora massan. Därför menar jag att det inte finns någon anledning för väldigt många att "vänta" på en modell som i stora drag inte skiljer sig så vansinnigt mycket från de befintliga generationerna och återigen - ska man lira ISO-filer eller sina VOB-filer osv (eller till och med sina DivX-filmer), så är 4100 och 5100 mer än tillräckligt (!). Det är onödigt att köpa en Porsche GT3 om du ändå aldrig kommer att kunna köra snabbare än 130 km/h. Jag säger inte att det är puckat att köpa en Porsche GT3, jag säger bara att det är smart att fundera på "vad behöver jag egentligen", när jag nu tittar på bil (eller i det här fallet, media extender). Vad kommer jag använda den till?

Mitt filosofiska inlägg handlar alltså mer om att jag "vet" att de absolut flesta skulle bli mer än nöjda med den nuvarande (4100- och 5100-modellen) och till och med FÖRRA generationen av TViX - för vad de använder den till. Det är därför jag förklarade i mitt ovanstående inlägg att "Jag säger som jag brukar säga - köp för ditt behov idag och sälj eller uppgradera när du är redo för det." Trist att du missuppfattade det jag skrev eftersom du tydligen kände dig tvungen att skriva samma inlägg som jag, men med andra ord. Sen favoriserar du Popcorn och det är ju också lika genomskinligt som att jag är representant för TViX.

Återigen - se till hur och vad du kommer att använda prylen till, och köp sedan vad du har behov av (precis som jag skrev i mitt första filosofiska inlägg). Behöver du uppgradera sedan - gör det när det är dags. Så, för en del i den här tråden som läser, så räcker troligen nuvarande generationen mer än väl. För andra, så krävs det säkert ännu bättre prylar, typ näst-nästa generation. :D

Redigerat av sean.wiklund, 21 november 2007 - 08:35.


#69

Postad 21 november 2007 - 09:32

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena Sean!

Jag behöver inte läsa dina inlägg, jag förstår precis hur du menar, det finns dock några skillnader mellan oss:

- Jag tjänar inte ett öre på mina inlägg/tips/råd/support whatever
- Jag har ingen bindning åt något håll, varken Tvix, Popcorn, Chips, skulle vara öl ;)

Givetvis är det så att man ska köpa befintliga produkter, men... när det kommer produkter "runt hörnet" (inom 1-2 månader) av nästa generation bör man tänka efter. Hur bråttom har jag, vad har jag för behov, vad tycker jag verkar bäst osv? Självklart ska man köpa befintligt om det täcker behovet!

Det roliga med dig är att du går på om att jag "favoriserar Popcorn", om du läst vad jag skrivit så hade du sett att jag promotat Tvix och andra fabrikt otroligt mycket, i dina termer: gynnat din försäljning. Varför jag skrivit mycket om Popcorn är ju ganska självklart, först ut i den nya generationen spelare i kombination med bra funktioner till oslagbart pris... inte konstigt att många är nyfikna, var den hamnar fågel/fisk/mitt-emellan är ju nästa fråga!

Det är jättebra att du är med och hjälper folk med information, support osv, det är toppen. Det stor problemet är när du ska gå in handfast och försöka styra och ställa, då börjar det lukta lite illa! Forumet drivs mycket på folks intresse och nyfikenhet, när du då blir förbannad på mig, MPCclub osv blir det ju lite patetiskt!

Du borde nog själv "chilla" lite när det gäller folks nyfikenhet! Kanske dax att gå o träna?

mikeett:

Det kommer en NMT maskin som heter TopFeeling eller Kingwell. Det är nog inte långsökt att tro att tex Helios kan komma med denna maskin... Den har samma OS som Popcorn Hour, NMT. Den kommer ha DVD-spelare som går att byta mot en BD-spelare istället! Mums! När den kommer är en bra fråga i dagsläget!

Kolla här!! :D

Redigerat av Kanelbulle, 21 november 2007 - 09:46.


#70

Postad 21 november 2007 - 09:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Givetvis är det så att man ska köpa befintliga produkter, men... när det kommer produkter "runt hörnet" (inom 1-2 månader) av nästa generation bör man tänka efter. Hur bråttom har jag, vad har jag för behov, vad tycker jag verkar bäst osv? Självklart ska man köpa befintligt om det täcker behovet!

Jo, fast runt hörnet är de eventuellt. Det är å andra sidan ingen som vet när de dyker upp. Därav mina tankar på hur länge folk vill/bör/ska vänta... Sedan har du själv precis som jag konsterat att det handlar om en lång inkörstid av firmwareuppdateringar och buggfixar så produkterna blir bra först efter ytterligare några månader.

Vi har i alla fall fastställt samma sak båda två - köp vad du behöver. Det var det (och enbart det) jag ville komma fram till (även om du valde att tolka in andra saker). ;)

Redigerat av sean.wiklund, 21 november 2007 - 10:16.


#71

Postad 21 november 2007 - 10:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Är grymt sugen på en tvix.. men det är ju synd att de kostar en slant. Man kan ju köpa en HTPC för samma slant. ;)

Jo, en TViX kostar lite pengar, det gör den. En HTPC för filmuppspelning kostar däremot betydligt mer om du tänker använda den framför allt för filmuppspelning kontra enkelheten att bara kopiera in ditt material osv och köra i den här typen av produkt.

Jag ska fråga Sean om de inte kan börja skänka bort spelarna. Kan säkert gå, han är aldrig omöjlig.

Humor. Det gillar jag. Jag ska framföra det förslaget till min chef. Wish me luck. :D

#72

Postad 21 november 2007 - 16:46

Steele
  • Steele
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag är också grymt sugen på en Tvix men jag kommer avvakta tills den nya maskinen dyker upp. Är den ett par månader bort är det ok för mig. Vem vet kanske sänks då priserna på de gamla modellerna vilket gör dem ännu mer intressanta. Samtidigt är det nog bra med en maskin som fixar 1080p mkv. En 50" plasma (1080p) kräver väl hög kvalite på materialet man tittar på antar jag?

#73

Postad 21 november 2007 - 22:10

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

  • 902 inlägg
  • 0
Någon som vet hur Tvixen låter i musikspelning?

#74

Postad 22 november 2007 - 09:35

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Någon som vet hur Tvixen låter i musikspelning?


Den låter riktigt bra men sjävlva gränssnittet lämnar rätt mycket i övrigt att önska.
//BC

#75

Postad 22 november 2007 - 09:44

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Någon som vet hur Tvixen låter i musikspelning?


Den låter riktigt bra men sjävlva gränssnittet lämnar rätt mycket i övrigt att önska.
//BC

Nu kanske vi inte ska döma ut 6500 GUI innan den släpps! Allt kanske är fixat från föregångaren ;)

#76

Postad 22 november 2007 - 09:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Någon som vet hur Tvixen låter i musikspelning?


Den låter riktigt bra men sjävlva gränssnittet lämnar rätt mycket i övrigt att önska.
//BC

Nu kanske vi inte ska döma ut 6500 GUI innan den släpps! Allt kanske är fixat från föregångaren :blink:

Jag tror nog att BC förklarade hur 4100- och 5100-modellen låter, men att de framför allt är gjorda för filmuppspelning. Alltså, att han menade att det till exempel inte går att söka på artist utan man får strukturera mapparna och så bra istället (vilket fungerar utmärkt för de flesta). ;)

6500-modellen är det ingen som har lagt vantarna på än - eftersom den inte finns till försäljning än, så att höra hur den låter, är svårt. GUI:t till 6500 ska man ju (bland annat) också kunna förändra genom att använda egna Truetype-teckensnitt osv. :)

#77

Postad 22 november 2007 - 10:10

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Någon som vet hur Tvixen låter i musikspelning?


Den låter riktigt bra men sjävlva gränssnittet lämnar rätt mycket i övrigt att önska.
//BC

Nu kanske vi inte ska döma ut 6500 GUI innan den släpps! Allt kanske är fixat från föregångaren ;)


Som Sean påpekade; Jag utgår ju givetvis från de modeller som existerar i dagsläget.

/BC

#78

Postad 22 november 2007 - 10:13

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Jo men eftersom vi är i 6500 tråden nu trodde jag vi pratade om den ;)

#79

Postad 22 november 2007 - 10:22

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Jo men eftersom vi är i 6500 tråden nu trodde jag vi pratade om den ;)


Absolut, men det ligger ju i sakens natur att man inte kan svara på hur något som inte finns låter, så då utgick jag från de tidigare modellerna. Det stod i presserleasen för 6500 att den initialt ska baseras på 4100's GUI för att senare få en complete-gui-makeover.

För att göra det tydligt:

4100/5100 låter riktigt bra men gränssnittet lämnar en del övrigt att önska.

Hur 6500 låter kan man ju bara spekulera om men om man utgår ifrån att de använder samma eller liknande DAC som 4100/5100 kör (Cirrus CS4351), så borde det vara snarlikt.

//BC

#80

Postad 22 november 2007 - 21:59

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Jag är också grymt sugen på en Tvix men jag kommer avvakta tills den nya maskinen dyker upp. Är den ett par månader bort är det ok för mig. Vem vet kanske sänks då priserna på de gamla modellerna vilket gör dem ännu mer intressanta. Samtidigt är det nog bra med en maskin som fixar 1080p mkv. En 50" plasma (1080p) kräver väl hög kvalite på materialet man tittar på antar jag?

Nu tar bara min tv 1080i eller 1080P/24Hz men bägge dessa klarar nuvarande tvix med "rätt" fw att spela upp utan problem så jag undrar om inte 1080P/50-60Hz också funkar bra..

#81

Postad 26 november 2007 - 00:54

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Vet i hundan om inte det blir en match med Popcorn
med tanke på att de använder samma Chips :)

Läste på avsforum där en försäljare påstår att den ska kosta 30$ mer än M-4100.
Klart intressant om Sean och Canman fixar samma pris här hemma i Svedala.

Då kanske den går att få för ett grymt pris på nätet i mitten av januari,
frågan är väl snarare vem som kommer vara först under 3000 pix,
komplett, alina, datorbutiken, webhallen eller mediamania :wub:

#82

Postad 27 november 2007 - 00:28

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Skulle varit underbart om denna släptes innan julhandlen :)

#83

Postad 28 november 2007 - 23:34

tuppen
  • tuppen
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Skulle varit underbart om denna släptes innan julhandlen ;)

Läste på MPC "DViCo announced M-6500A for January" och på siten http://www.kjglobal....IX_M-6500A.html end of December.
Så vi får se vad som händer men i början av nästa år jan/feb blir det säkert :wub:

Redigerat av tuppen, 28 november 2007 - 23:35.


#84

Postad 29 november 2007 - 09:56

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Jo innan julhandeln vore ju guld men så lär det då inte bli tyvärr ;)

Detta är kapat från MPC Club i tråden om M-6500 där Hi-Jack skrev detta den 29:e okt och det är det senaste vad jag sett angående releasedatum i den tråden iaf.

"Updated, available in january... The shipping to distributors is planned around 20 december and with customs clearing and shipping, availability in stores expected around 10 Jan... 2008"

Sen om det gäller Sweland är ju bara att hoppas på. Men känns som att jag räknar med en tvix som tidigast i början av feb. Men jag håller tummarna! Bättre att bli överraskad över en leveranstid än att bli besviken över den.

#85

Postad 30 november 2007 - 19:35

Steele
  • Steele
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
En julklapp till mig själv i januari blir perfekt. Hoppas verkligen maskinen dyker upp i januari.

#86

Postad 30 november 2007 - 23:23

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Finns nu att förhandsboka hos Digital Connection

http://www.digitalco.../tvixm6500a.asp

Preliminärt leveransdatum innan jul låter ju inte helt fel.
Priset 2600 kr låter ju heller inte så pjåkigt, plus då förstås, tull, moms och frakt.
Eftersom priset här hemma säkert blir något likande är detta nog en kommande storsäljare. :P

#87

Postad 30 november 2007 - 23:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Finns nu att förhandsboka hos Digital Connection

http://www.digitalco.../tvixm6500a.asp

Preliminärt leveransdatum innan jul låter ju inte helt fel.
Priset 2600 kr låter ju heller inte så pjåkigt, plus då förstås, tull, moms och frakt.
Eftersom priset här hemma säkert blir något likande är detta nog en kommande storsäljare. :P

I 99% av fallen är dollarpriserna x 10 applicerbara när produkten väl hamnar i sverige .. i detta fall runt 4.000:-
Frågan är om den är dubbelt så bra som Popcornboxen som kommer att kosta under 2.000:-
Blir en intressant batalj!
Kan gissa att Tvix får prispressa lite = bra för oss konsumenter.

#88

Postad 30 november 2007 - 23:40

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

I 99% av fallen är dollarpriserna x 10 applicerbara när produkten väl hamnar i sverige .. i detta fall runt 4.000:-
Frågan är om den är dubbelt så bra som Popcornboxen som kommer att kosta under 2.000:-
Blir en intressant batalj!
Kan gissa att Tvix får prispressa lite = bra för oss konsumenter.

Under 2000 kr, är det någon som satt upp det priset?

divxplayer + mpcclub sålde dem väl för €299. Känns snarare som 2500 kr är mer troligt, men vi får väl se och jag håller med, prispress är trevligt =)

PS Glöm det, läste just ditt inlägg i popcorn-tråden. Mycket bra pris.

Redigerat av Wolfy, 30 november 2007 - 23:43.


#89

Postad 30 november 2007 - 23:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

I 99% av fallen är dollarpriserna x 10 applicerbara när produkten väl hamnar i sverige .. i detta fall runt 4.000:-
Frågan är om den är dubbelt så bra som Popcornboxen som kommer att kosta under 2.000:-
Blir en intressant batalj!
Kan gissa att Tvix får prispressa lite = bra för oss konsumenter.

Under 2000 kr, är det någon som satt upp det priset?

divxplayer + mpcclub sålde dem väl för €299. Känns snarare som 2500 kr är mer troligt, men vi får väl se och jag håller med, prispress är trevligt =)

http://www.dustinhom...5010124770.aspx

Dock har popcorn en egen tråd, så vi behöver inte diskutera den i Tvix-tråden :P

Redigerat av Martin, 30 november 2007 - 23:48.


#90

Postad 02 december 2007 - 11:08

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Finns nu att förhandsboka hos Digital Connection

http://www.digitalco.../tvixm6500a.asp

Preliminärt leveransdatum innan jul låter ju inte helt fel.
Priset 2600 kr låter ju heller inte så pjåkigt, plus då förstås, tull, moms och frakt.
Eftersom priset här hemma säkert blir något likande är detta nog en kommande storsäljare. ;)

I 99% av fallen är dollarpriserna x 10 applicerbara när produkten väl hamnar i sverige .. i detta fall runt 4.000:-
Frågan är om den är dubbelt så bra som Popcornboxen som kommer att kosta under 2.000:-
Blir en intressant batalj!
Kan gissa att Tvix får prispressa lite = bra för oss konsumenter.


Dollarpriserna x 10 är visserligen en gammal hederlig devis,
men håller inte riktigt med att den stämmer så mycket som till 99% längre.
Då pratar jag inte bara om fallande dollarkurser utan även om hur den specifika marknaden ser ut.
I detta fall så är det en betydlig marknad i Norden med som då påpekar rejäl konkurens från t.ex. Popcorn Hour.

En Tvix 4100 kostar t.ex. 379$ i USA, men bara 2770 kr här hemma i Svedala,
den blir bara 7.5 gånger dollarpriset och en 6500A skulle då hamna på cirkus 3000 kr.
Den slutgiltiga prissättningen beror säkert också på hur många 4100 och 5100 leverantören har kvar,
men en kvalificerad gissning är att den släpps för 3490 kr, men att den inom några veckor finns för 3000 kr.

Priset är förstås viktigt, då den totala kostnaden annars börjar närma sig en billig HTPC burk,
men framförallt så tror jag att vi användare söker en stabil produkt som fungerar utan något kludd,
som det är nu lever varken Popcorn Hour eller Tvix upp till detta, utan de bara hastar iväg ofärdiga produkter.

Tror att många med mig betalar lite mer för något som är stabilt och fungerar,
istället för att hela tiden behöva hålla reda på vilken firmware som passar bäst till vilket material :)

#91

Postad 03 december 2007 - 13:01

Nforce
  • Nforce
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hoppas M-6500A stödjer peer-to-peer Internet TV streaming från SayaTV samt YouTube, Google Video och Metacafe via Media Service Portal som Popcorn Hour :)

#92

Postad 03 december 2007 - 16:19

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Nforce:

SayaTV är nog inte troligt, tyvärr!! Både MSP (Media Service Portal) o SayaTV är Syabas egna produkter, så det är nog kört!!

#93

Postad 04 december 2007 - 15:07

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Det verkar som att provex. skickas ut från och med nästa vecka,
ska bli kul att läsa på t.ex. MPC Club vad den går för i verkligheten,
verkar som det är en upphottad 4100 med bättre processor och minne
plus då aluminiumchassi, och hdmi 1.3. vilket gör den lite mer framtidssäker.

Leverans verkar vara bestämt till dagarna före jul, borde nå svenska butiker början av januari.
Priset är som sagt inte satt ännu, men landar säkert till en början på 3490 riksdaler.

#94

Postad 04 december 2007 - 16:43

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
OBS!

HDMI 1.3 är en sanning med modifikation. Den har det, men processorn (Sigma 8634/5) kan inte processa hela den utökade färgpaletten vad jag läst. Men däremot klarar den att skicka alla nya ljudstandarder, DD+ osv.

Ska bli mycket spännande att läsa mer om den!!

;)

#95

Postad 04 december 2007 - 16:57

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Jäpp!

Och som du säkert läst så kommer den inte klara av detta från början,
utan det är tänkt att dessa ljudformat ska uppgraderas med nya firmware.
Från början är den helt enkelt en upphottad och lite dyrare 4100 som de släpper. ;)

#96

Postad 04 december 2007 - 17:49

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena igen!!

Jojjomen, det har jag läst. Så i praktiken är det HD-ljudet som skiljer den åt mot andra Sigma 8634/5-spelare (lös Popcorn Hour A-100). Fler lär ju komma!

Men den kommer definitivt vara mer framtidssäkrad än de äldre!

;)

#97

Postad 05 december 2007 - 20:25

forsaken
  • forsaken
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Ser ut som lanseringen av 6500an är uppskjuten.

http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=419

#98

Postad 05 december 2007 - 22:34

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Ser ut som lanseringen av 6500an är uppskjuten.

http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=419

Inte så oväntat :mellow:
Men det är bra att dvico inte släpper en halvfärdig produkt.
Det känns som den kommer landa i sweland runt feb/mars, men allt tidigare får väl räknas som lyx.
För kommer 6500 i februari är min 4100 redan så sliten att det passar perfekt för ett byte ;)

#99

Postad 08 december 2007 - 11:50

holyhansen
  • holyhansen
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

OBS!

HDMI 1.3 är en sanning med modifikation. Den har det, men processorn (Sigma 8634/5) kan inte processa hela den utökade färgpaletten vad jag läst. Men däremot klarar den att skicka alla nya ljudstandarder, DD+ osv.

Ska bli mycket spännande att läsa mer om den!!

:)


Hmm, kan det verkligen stämma? HDMI 1.3 är ju inte direkt nån ny teknik längre, etablerat ett bra tag nu.

Förvisso är det väl inga filmer som nyttjar denna funktion med utökad färgpalett än, men det är ju världens flopp om detär som du skriver hursomhelst.

Helt galet om chipet inte har fullt stöd för HDMI 1.3 faktiskt.

Har du nån referens till detta påstående?

Jag blir inte riktigt klok på specarna på sigmadesigns hemsida, i pdf filen skriver dom å ena sidan att det är HDMI 1.3

Längre ner i samma PDF skriver dom att det är HDMI 1.2...

http://www.sigmadesi.../SMP8634_br.pdf

#100

Postad 08 december 2007 - 12:59

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

OBS!

HDMI 1.3 är en sanning med modifikation. Den har det, men processorn (Sigma 8634/5) kan inte processa hela den utökade färgpaletten vad jag läst. Men däremot klarar den att skicka alla nya ljudstandarder, DD+ osv.

Ska bli mycket spännande att läsa mer om den!!

:)


Hmm, kan det verkligen stämma? HDMI 1.3 är ju inte direkt nån ny teknik längre, etablerat ett bra tag nu.

Förvisso är det väl inga filmer som nyttjar denna funktion med utökad färgpalett än, men det är ju världens flopp om detär som du skriver hursomhelst.

Helt galet om chipet inte har fullt stöd för HDMI 1.3 faktiskt.

Har du nån referens till detta påstående?

Jag blir inte riktigt klok på specarna på sigmadesigns hemsida, i pdf filen skriver dom å ena sidan att det är HDMI 1.3

Längre ner i samma PDF skriver dom att det är HDMI 1.2...

http://www.sigmadesi.../SMP8634_br.pdf

Att det står olika i PDF angående HDMI-version har antagligen att göra med att det finns inga apparater som har
en HDMI-version.
Det finns funktioner som följer HDMI v1.3-standarden men det är inte säkert att alla 1.3 funktioner finns i en apparat. Varje tillverkare väljer själv vilka 1.3 funktioner som den inkluderar i sina apparater.
Tvixen har antagligen vissa 1.3-funktioner men inte alla.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.