Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#1

Postad 21 april 2007 - 09:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Jag har blivit antagen till att testa Microsoft Home Server beta2.

Undrar om det finns fler som testar den och i så fall vilka erfarenheter ni har av den.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 14 september 2008 - 17:24.


#2

Postad 21 april 2007 - 09:37

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Jag har kört den sedan första mars.
Den är mycket enkel att använda , när det är installerat så rullar allt som det skall. Har fått använda backuppfunktionen på en dator en gång, det var helt perfekt.

Media sharing fungerar utmärkt.

Lägga till diskar hur lätt som helst.

Inget strul med att sätta upp RAID, man bara lägger till en disk och sedan initierar och bestämmer man vilka data som skall dupliceras.

MVH
Snyggorik

#3

Postad 21 april 2007 - 09:39

trombon
  • trombon
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Jag är testpilot. Det är en bantad W2K3 server med en backup-programvara + en liten webportal.

Med backup-programmet lär man (har inte testat det ännu) tämligen enkelt kunna återställa en maskin genom att boota upp på en CD och köra en erstore.

I Webportalen kan man ladda upp/ner fikler + fjärrstyra sina maskiner.

Det är en begränsning på 10 användare

#4

Postad 21 april 2007 - 09:47

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Jo, jag håller på att försöka installera det nu, men jag har problem...
Botar från DVD'n sen händer inget mer, står bara "Windows is loading files...", forever.
Jag kanske har för sunking hårdvara, fast jag kör XP Prof på samma burk. Tja, får leta vidare.

#5

Postad 21 april 2007 - 10:03

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Är den stabil?
Jag kör win xp pro på den burk jag tänker använda och har inte startat om den sedan i januari då vi hade strömavbrott. Vill ju helst ha något lika stabilt, men jag förväntar mig en del störningar då det trots allt handlar om en beta.

Hur funkar skrivardelning? Och kan man kanske äntligen dela en scanner, en funktion som jag verkligen saknar då vi är flera i familjen som scannar mycket från olika datorer. Som det är nu får alla scanna till min dator och sedan flytta dokumentet till sina egna maskiner.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 21 april 2007 - 10:04.


#6

Postad 21 april 2007 - 14:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Tycker dock att MS lagt lite krokben för sig själva när de inte låter vista spela in tv till en nätverksenhet, där faller iaf lite av iden med en mediaserver hemma.

#7

Postad 25 maj 2007 - 10:09

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Kan man köra traditionella windowsprogram på maskinen - typ ftp-server och services som fungerar på xp w2003s osv?

#8

Postad 26 maj 2007 - 21:05

trombon
  • trombon
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Jag har iallafall lyckats få in MS Sharepoint 2003 på min installation. En del av tjänsterna som ingår i W2K3 server går också at installera, det lär gå att köra dcpromo så att den blir en domänkontrollant. Det supportas dock inte ev MS

#9

Postad 08 augusti 2007 - 22:40

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Börjar komma lite intressanta addin program till Home Server.

http://www.wegotserv...uk/whs-add-ins/

MVH
SnyggoRik

#10

Postad 07 september 2007 - 11:50

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Verkar vara en intressant produkt, men när kommer den i skarp version?
Noterar att dustinhome har den, men noterad som ej i lager.

Microsofts hemsida hittar jag inget bättre än att det kommer under hösten.

Nån som hört nåt?

#11

Postad 07 september 2007 - 20:41

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Verkar vara en intressant produkt, men när kommer den i skarp version?
Noterar att dustinhome har den, men noterad som ej i lager.

<{POST_SNAPBACK}>


Varför skarp version? Jag är i alla fall inte sugen på att betala 3000kr till för en retail som enligt egen mening inte ger någonting jag saknar hos OEM. Den enda support jag kan tänkas behöva från MS själva rör licensen, en support som ingår även för OEM-produkter.

Mycket riktigt listar Dustin den nu, men som sagt inte i lager. Samma sak gäller samtliga butiker i Sverige just nu, en del anger beräknat datum åter i lager som regelbundet flyttas framåt.

Ett exemplar är dock beställt hos Dustin Home, 1399kr med studentrabatt var det klart värt.

#12

Postad 07 september 2007 - 21:53

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
B)
Jag har väl inte sagt något om vilken licensform jag skulle köpa programmet i???

Jag ville bara veta om någon snappat upp när operativet är klart och ute i handeln.

I mina ögon är både OEM och Retail "skarpa" versioner, att skilja från alfa och beta som är testversioner innan programmet är färdigt att säljas - och beta är vad som diskuterats hittills i tråden.

/b

#13

Postad 08 september 2007 - 02:11

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

I mina ögon är både OEM och Retail "skarpa" versioner, att skilja från alfa och beta som är testversioner innan programmet är färdigt att säljas - och beta är vad som diskuterats hittills i tråden.

/b

<{POST_SNAPBACK}>


Det var goda nyheter, vart smått orolig över att någon efterfrågade en retail där! B)

Följande datum finns upplagda hos de olika butikerna som jag tittat in hos då OEM-versionen beräknas finnas i lager:
2007-09-11
2007-09-14
2007-09-15
2007-09-20
2007-09-21

Flera av dessa, om inte alla, har flyttat fram sina datum löpande. Jag misstänker att Komplett redan prånglat ut sina första exemplar (till det något saltade priset 1995kr), detta efter att löpande ha följt deras lagerstatus. Närmast väntar en leverans om 40 exemplar, dessa lär vara slutsålda misstänker jag. Återstår att se när Dustin kan leverera det jag beställt, återkommer i den frågan när det börjar röra på sig.

#14

Postad 08 september 2007 - 07:07

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Tack för infon, precis vad jag var ute efter!

Trist dock att det inte är tillförlitliga släppdatum... Skriv gärna här när du får ditt exemplar!!

Det var goda nyheter, vart smått orolig över att någon efterfrågade en retail där!    B)

<{POST_SNAPBACK}>


Om folk vill köpa retail så tycker jag inte du ska behöva oroa dig för det. Det skiljer ju mera än vilken dokumentation som följer med skivan, t.ex. rättigheterna att installera. OEM får du t.ex. inte flytta till annan dator om den du installerat på först skulle gå sönder osv.

/b

#15

Postad 08 september 2007 - 07:31

mjensen
  • mjensen
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Den som vill ha den skarpa versionen verkar få vänta ett tag till enligt artikeln i gårdagens
Computer Sweden. B)

Ni som har testat: Går det att göra så att all lagring sker mot en hemmakatalog på servern, på samma sätt som på jobbet?

Mvh//mjensen

#16

Postad 08 september 2007 - 13:36

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Den som vill ha den skarpa versionen verkar få vänta ett tag till enligt artikeln i gårdagens
Computer Sweden:D

Mvh//mjensen

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hoppas att detta är något som enbart drabbar de som tänkt köpa en hemmaserver med WHS förinstallerat på, och inte oss som tålmodigt väntar på OEM-versionen. Tråkiga nyheter var det hur som helst ;)

Din fråga kan säkert någon på forumet som kört betan svara på.

bjogul, det kommer en uppdatering i albumet samt givetvis några rader i denna tråd så snart Dustin levererat mitt exemplar. Mitt behov av den lösning kring diskutrymmet som WHS använder är så stort att jag knappt finner ord till att beskriva det...längtar som sjutton till den dag då jag får fasa in mina diskar i poolen och börja lagra på ett avsevärt effektivare sätt än idag :D

Redigerat av Jizzler, 08 september 2007 - 13:39.


#17

Postad 10 september 2007 - 17:19

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Dustin skickade mail idag och meddelade att mitt beräknade leveransdatum är ändrat till 2007-09-27.

#18

Postad 10 september 2007 - 20:32

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Strålande - om de nu inte ändrar datum ytterligare en gång förstås...

Jizzler - vad menar du med att lagringsutrymmet används mer effektivt i WHS? Formatteras diskarna på något annat sätt, behövs inte en del av disken behållas tom för att funka - eller är det något annat du tänker på?

/b

#19

Postad 11 september 2007 - 08:28

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Jizzler - vad menar du med att lagringsutrymmet används mer effektivt i WHS? Formatteras diskarna på något annat sätt, behövs inte en del av disken behållas tom för att funka - eller är det något annat du tänker på?

/b

<{POST_SNAPBACK}>


De formateras och läggs i en "pool" där alla diskar arbetar tillsammans, sedemera sprider WHS filerna över olika diskar varvid _hela_ lagringsutrymmet kan disponeras effektivt. Detta medför att i alla fall jag kommer åt c:a 200gb ytterligare som idag är "död data" eftersom de ligger på diskar där jag ogärna lägga mindre portioner film, TV eller dylikt. Det senare blir helt enkelt för rörigt, men WHS fixar ju biffen. På köpet får man en effektiv backuplösning som jag inte är alltför insatt i, men vad jag förstår så skall ingen data gå förlorad om en disk dör. Likväl framstår alla diskarna som en enda enhet, vilket i alla fall för egen del underlättar en hel del.

Halva stammen av femtonåringar skriker nu "RAAAAAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIIIIIDDDDDDDDDDD, det är ju 100 år gammal teknik!" när de hör detta, men så är inte riktigt fallet. Mer info under länken nedan;

http://www.winsupers...whs_preview.asp

#20

Postad 11 september 2007 - 23:47

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Noterade att webguide4 - som numera ingår gratis till MCE - också finns i en specialversion för WHS...
http://www.asciiexpr...?g=posts&t=1519

#21

Postad 13 september 2007 - 07:34

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Har sneglat på detta operativ ett tag, dock hade det inte kommit när jag byggde min server så jag drog in XP Pro i väntan på det. Nu har det ju sagts att det ska komma i slutet av Sept. min fråga är om någon vet om det funkar att uppdatera från XP till homeserver utan att förlora data?
Mer specifik så bryr jag mig inte om systemdisken utan mina lagringsdiskar. Jag misstänker att data inte kommer gå förlorad om man har kvar samma konfiguration på diskarna, d.v.s. uppdelade. Men en av finesserna är ju att samla de i en disk pool så man kan utnyttja allt utrymme på varje disk. Någon som har testat detta mer ingående?

#22

Postad 13 september 2007 - 22:13

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Mer specifik så bryr jag mig inte om systemdisken utan mina lagringsdiskar. Jag misstänker att data inte kommer gå förlorad om man har kvar samma konfiguration på diskarna, d.v.s. uppdelade. Men en av finesserna är ju att samla de i en disk pool så man kan utnyttja allt utrymme på varje disk. Någon som har testat detta mer ingående?

<{POST_SNAPBACK}>


Precis som du säger så måste du inte lägga in diskarna i poolen, men som du även påpekar så förlorar man en hel del av själva finessen med WHS om man väljer att inte göra det. För att få in en disk i poolen måste den först formateras. Detta kommer jag att lösa genom att ha 500gb extern disk att tillgå, varvid diskarnas data tillfälligt får flyttas över till den externa varvid jag lägger in en intern disk i taget. Tidskrävande - men klart värt det enligt min åsikt.

#23

Postad 16 september 2007 - 00:06

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Värt att notera att det är en variant av mjukvaruspegling som WHS har, så 300 GB filmer resulterar i 600 GB använt diskutrymme.

Sen så är inte backuperna skyddade av denna spegling vad jag sett, så om disken som de ligger på pajar så är de borta. Detta är kanske en konfigurationsfråga, jag har inte orkat titta på WHS.

Själv föredrar jag RAID-5 i en sån här lösning eftersom det gör tillräcklig säkerhet med minimal disk-overhead och prestanda inte är en viktig faktor.

Och då är det riktig hw-RAID, inte den som sitter på de flesta moderkorten.

#24

Postad 23 september 2007 - 19:19

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Sen så är inte backuperna skyddade av denna spegling vad jag sett, så om disken som de ligger på pajar så är de borta. Detta är kanske en konfigurationsfråga, jag har inte orkat titta på WHS.


Har svårt att tro att man verkligen skulle lägga till en funktion att duplicera en mapp utan att kopian skulle läggas på två olika hårddiskar om det är möjligt. - Ärligt, är det så? Gärna att det kommenteras av nån som faktiskt också tittat på WHS... :)

Är det förresten nån som vet vad det är för skillnad mellan WHS och windows server 2003? Nånstans läste jag en beskrivning att WHS var en bantad version av windows server 2003... I så fall, varför skulle man ha hem-versionen och inte WS 2003?

Home server finns f.ö. listat hos Komplett.se med 14 st.på lager. Även andra leverantörer har listat produkten på prisjakt, dock utan att programmet anges finnas i lager.

/b

#25

Postad 24 september 2007 - 09:33

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

Är det förresten nån som vet vad det är för skillnad mellan WHS och windows server 2003? Nånstans läste jag en beskrivning att WHS var en bantad version av windows server 2003... I så fall, varför skulle man ha hem-versionen och inte WS 2003?

<{POST_SNAPBACK}>


Priset!
Har du sett priset på WS 2003 licens?
Sen så finns det nog ett antal funktioner som är anpassad för hemmet på WHS som inte finns på WS2003.
Antaglien så bygger WHS på WS2003 men har plockat bort funktioner som inte anses behövs i hemmet.

Redigerat av nippe, 24 september 2007 - 09:34.


#26

Postad 24 september 2007 - 10:04

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Värt att notera att det är en variant av mjukvaruspegling som WHS har, så 300 GB filmer resulterar i 600 GB använt diskutrymme.

Sen så är inte backuperna skyddade av denna spegling vad jag sett, så om disken som de ligger på pajar så är de borta. Detta är kanske en konfigurationsfråga, jag har inte orkat titta på WHS.

Själv föredrar jag RAID-5 i en sån här lösning eftersom det gör tillräcklig säkerhet med minimal disk-overhead och prestanda inte är en viktig faktor.

Och då är det riktig hw-RAID, inte den som sitter på de flesta moderkorten.

<{POST_SNAPBACK}>


Man specificerar själv vilka mappar man vill duplicera så har man 4X500 GB diskar så kan man nyttja 2TB om man vill, väljer man dock att duplicera all data man har så kan man bara nyttja 1TB.
Man kan med största sannolikhet duplicera backuperna också om man vill.

#27

Postad 24 september 2007 - 13:28

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Jag gjorde en liten tankevurpa när jag innan mitt inlägg kollade priserna på WinServer 2003 - den billiga licens som jag tittade på verkar endast avse att lägga till klienter till en redan befintlig serverinstallation....

Nåja - förutom det som redan sagts att man får ange om mappar ska speglas/dupliceras eller ej, så är detta en feature som förutsätter att man har flera hårddiskar. Den lägger alltså inte dubbelt av samma sak på samma hårddisk. Qahwas gissningar är alltså felaktiga och inte ett argument mot WHS.

Allt som allt är WHS fortsatt högintressant. B)

#28

Postad 24 september 2007 - 13:56

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Någon som har börjat fundera på vad ni ska ha för hårdvara till WHS?

Webhallen har priset 1495kr men ingen i lager (2007-10-03 preliminärt)... komplett säljer för 1995 och har 13 kvar i lager...

#29

Postad 24 september 2007 - 14:16

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Min plan är att använda en gammal dator med fulltower - med plats för många diskar, och som innehåller bl.a.:




Sen slänger jag på den alla gamla diskar som blivit kvar efter uppgraderingar genom åren. 100 GB, 200 GB et.c. här och där blir ju en del till slut B)

#30

Postad 24 september 2007 - 14:51

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Jag ska nog köpa en ny HTPC/spel-dator och kommer då antagligen ha min nuvarande till WHS.





2gb noname DDR2 minnen som jag inte hittar info om.



Sen så har jag just nu 3st sata2 samsung diskar i den...

#31

Postad 24 september 2007 - 15:55

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Ännu inget nytt från Dustin om WHS, räknar med leverans den 27:e enligt tidigare löfte.

Kommer att köra WHS på befeintlig filserver enl. följande spec;
AMD 3500+
Abit KN-8 Ultra
2x512mb minne, resten av den biten verkar vara förträngd
Gigabyte 6600GT gfx
4x500gb + 2x250gb + 500gb extern ---> skall bli mer, Seagates 1TB-diskar måste dock in i lager först

Hela paketet huserar i ett Antec P180.

#32

Postad 24 september 2007 - 17:32

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad som händer ifall man måste ominstallera whs? måste diskarna formateras om igen eller kommer den känna igen diskarna?

#33

Postad 24 september 2007 - 18:21

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Även om minne är billigt så lär du inte behöva 2GB i en server, antagligen kan du peta in en sticka eller två i den nya burken.
- Jag vill minnas att både rekommenderade och optimala minnesmängden enligt WHS-sajten låg på 512, men att på något annat ställe så har jag sett uppgiften att bäst funkar det med en 1GB.

#34

Postad 24 september 2007 - 18:44

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Detta minne är för långsamt för att passa i min nya dator... Men det blir fint med 2gb minne, även om det nu är ett server os så är det fortfarande MS som gjort det så minnet kommer behövas...

Är det någon som vet hur bra/effektiv stremingen kommer att fungera från whs, för alla filmer och dylikt kommer ju ligga på den och sedan då streamas till htpc:n.

#35

Postad 24 september 2007 - 21:58

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur bra/effektiv stremingen kommer att fungera från whs, för alla filmer och dylikt kommer ju ligga på den och sedan då streamas till htpc:n.

<{POST_SNAPBACK}>


Torde det inte hänga mer på ditt nätverk än WHS? Min uppfattning är att det i regel är nätverket som är flaskhalsen i kedjan, sett till antal megabyte/timme material som streamas är det på intet sätt några mängder som enligt min uppfattning belastar servern nämnvärt. Att WHS skulle göra jobbet med att skicka data i nätverk sämre än t. ex XP, Vista och 2003 Server (jag har testat samtliga för ändamålet utan problem) tror jag inte. Det är först när man närmar sig okomprimerat BluRay/HDDVD-material som jag kan se att det möjligtvis skulle bli problem. När jag streamar det fläskigaste jag har att tillgå (c:a 7gb per timme material) så är det fortfarande nära på tomgång nere hos filservern.

Jag gjorde en del försök med att streama trådlöst tidigare, men fann att stort hus och betongväggar effektivt dödade signalen. Lösningen blev CAT-6 i väggarna mest överallt och rediga grejjer som sköter trafiken. Med trådlöst lyckades jag aldrig riktigt uppnå den signalkvalité som krävs för lite bitigare material, även om t. ex musik och annat lättarbetat fungerade smärtfritt.

#36

Postad 25 september 2007 - 06:50

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad som händer ifall man måste ominstallera whs? måste diskarna formateras om igen eller kommer den känna igen diskarna?

<{POST_SNAPBACK}>


Det verkar som du ska kunna göra en "server repair" enligt den här tråden. Kan ju vara intressant för dem som har kört betan och ska gå över till Retail/OEM <_<

#37

Postad 25 september 2007 - 11:46

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att köra dubbla nätverkskort och låta WHS köra gateway, dhcp samt brandvägg?

Sen har jag en annan fråga ang. hårdvara. brukar inte vanliga tillverkare vara dåliga med att fixa drivrutiner åt server-os? tänkte på om man ska ta en gammal burk som man har hemma.

#38

Postad 28 september 2007 - 09:30

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Dåliga nyheter från Dustin; nytt beräknat leveransdatum 2007-10-12 :P

#39

Postad 04 oktober 2007 - 07:48

riro
  • riro
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
http://bink.nu/news/...nformation.aspx

There is some new content available that some of you may find interesting.  The first of a series of Technical Briefs has been published, and a troubleshooting document to help people get the Windows Home Server Connector installed and configured on their home computers is now available.  Additionally, the Windows Home Server Reviewer's Guide has been updated with a little additional information, the new document version is 1.0a


Tänkte att någon kanske kan vara intresserad av lite läsning...

#40

Postad 05 oktober 2007 - 11:01

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Wiieooo!

Din order är på väg !
Din order har nu lämnat vårt lager. Leverans sker med Posten.

5010114920 MICROSOFT WINDOWS HOME SERVER ENG+10-CAL CD/DVD 1 1 119,71 1 119,71


Go Dustin! :)

#41

Postad 05 oktober 2007 - 20:08

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att köra dubbla nätverkskort och låta WHS köra gateway, dhcp samt brandvägg?

Sen har jag en annan fråga ang. hårdvara. brukar inte vanliga tillverkare vara dåliga med att fixa drivrutiner åt server-os? tänkte på om man ska ta en gammal burk som man har hemma.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har 2003 fritt genom MSDNAA :-) Så jag lär inte byta OS på servern detta år heller.. men WHS bygger ju på 2003 som jag kört i många år. Snacka om rock solid. Så länge du inte pluggar in ungarnas mjukisdjur på USB så borde det inte vara problem ;)

Självklart kan en hyfsad maskin hantera mer än filer.. Jag kör mail, ftp och filserver på en P4 2.6 som fyller 6 år i februari om jag räknat rätt :)

Till gateway hade jag *absolut* valt en separat burk. D-Link DGL-4300 hanterar upp till +90mbs och DIR-655 närmare 300 mbps på WAN. Båda har 4 st Gbps-portar och åtminstone DGL-4300 kan pumpa mellan 7-800 Mbps i ditt LAN . Dumt att strula med det i servern då det finns billiga burkar som tiden visat fungerar bra.

Redigerat av maxxess, 05 oktober 2007 - 20:21.


#42

Postad 08 oktober 2007 - 13:01

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Någon som fått skarpa versionen än? Beta testarna verkar varit nöjda så helt dumt verkar det inte.

Någon som hört om icke oem? Alltså Windows home server med hårdvåra?

#43

Postad 09 oktober 2007 - 14:47

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Eftersom det inte finns nån forumtråd i övrigt som behandlar det här operativet så kopplade jag OEM-versionen till tråden. Hoppas fler som beställt och fått hem därmed hittar hit och kan rapportera hur det funkar. För egen del är det lite ebb i kassan som hindrar en beställning just nu :)

#44

Postad 14 oktober 2007 - 15:49

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Min beta licens utgår i mars -2008, men jag kommer förmodligen att köpa den redan nu. Förutom standard kör jag tversity för streamning av mediabibliotek till wii, nokia 770 mfl. Just nu kör jag på 500 diskar men nu närmar sig 750gb 2 kr / gb så då blir det såna i fortsättningen.

Andra sysslor som min server gör är konvertering av dvr-ms till h.264, nerladdning för usenet / torrent (alt.binz och utorrent) och CIFS lagring för min Dreambox 500s.

Hårdvaran är AMD BE-2300/K9N Ultra SLI/1GB i ett chieftec fulltower med 8 3.5" platser, moderkortet har 6 sata så jag räknar med att klara mig ett tag.

#45

Postad 19 oktober 2007 - 13:04

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Sådärja. Nu har jag beställt, fått hem och installerat WHS. Tog den från Dustin, och passade också på att slänga med 2 st Samsung SATA 500GB. Övrigt hårdvara är de som jag specade tidigare i tråden.

Det funkar tokbra hittills, och det är smart att hårddiskarna läggs i pool så att allt nyttjas som en enda disk. Att ansluta klientdatorerna är inga problem heller, inte ens de trådlösa bärbara. Och med Vista-maskinen märkte jag att man fick åtkomst till servern direkt utan att ens installera klient-mjukvaran.
Den backupar klientdatorerna på ett smart sätt också.

Stor tumme upp!! :)

#46

Postad 19 oktober 2007 - 22:45

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Hur fungerar det att mappa serverutdelningar till explorer i Vista/Win XP? Smärtfritt, laggigt, som att ha en lokal hårddisk? Upplys mig. Är rätt sugen på att ha en tyst WHS burk stå i ett hörn och ha all lagring på den om mappningen fungerar smärtfritt. Kör själv Vista 64 så om någon har erfarenhet av det är jag iontresserad (vet att backup inte fungerar med Vista 64 än, en x64 klient är tydligen under utveckling).

#47

Postad 19 oktober 2007 - 23:34

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Härligt att se att det fungerar bra. Jag har precis påbörjat ett projekt om att bygga en WHS burk då jag inte har hittat någon NAS som leverar det jag vill ha. Har du servern ståendes ingång hela tiden eller går den ner i sparläge?

Jag skulle gärna vilja se lite bilder på servern. :P

Jo, jag glömde fråga. Hur fungerar du om du kopplar in en USB disk. Behöver WHS formatera disken eller kan man ha kvar informationen som redan ligger på den? Bra att veta innan man provar, har alla foton på familjen på en av mina externa hårddiskar.

Sådärja. Nu har jag beställt, fått hem och installerat WHS. Tog den från Dustin, och passade också på att slänga med 2 st Samsung SATA 500GB. Övrigt hårdvara är de som jag specade tidigare i tråden.

Det funkar tokbra hittills, och det är smart att hårddiskarna läggs i pool så att allt nyttjas som en enda disk. Att ansluta klientdatorerna är inga problem heller, inte ens de trådlösa bärbara. Och med Vista-maskinen märkte jag att man fick åtkomst till servern direkt utan att ens installera klient-mjukvaran.
Den backupar klientdatorerna på ett smart sätt också.

Stor tumme upp!! :)

<{POST_SNAPBACK}>


Redigerat av Yggdrasill, 19 oktober 2007 - 23:54.


#48

Postad 19 oktober 2007 - 23:58

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Hittade svaret själv.How to add a USB drive

Windows Home Server needs to format the new hard drive before using it.

Note: if you are using an old hard drive with existing data on it, it will be deleted at this point. If you wish to keep the data on the drive, cancel the wizard at this point, and back up the data before proceeding.



#49

Postad 20 oktober 2007 - 09:29

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Ju mer jag läser om WHS desto tjusigare verkar det. För nån som inte varit med server innan är det watchclean!

Läste precis http://www.practical...iew.asp?pid=694

Jag sitter med 2003 där allt funkar kalas (fil-, mail- www- och ftpserver).

Diskhanteringen verkar ruskigt cool i WHS, allt i en pool och den hanterar *externa* diskar, som jag har en drös av. Verkligen.
Kan man accessa denna pool som en disk via adminshare ($) eller måste det gå via share? Hur gör man om man vill share:a manuellt? Poolen alltså.

Hur är det att köra IIS/asp.net, ftp (G6 har jag) och ev mailserver (hMail har jag) under WHS?

Egentligen vill jag nog inte ha WHS, 2003 är så förbaskat enkelt och stabilt men diskhanteringen.. oj vad jag skulle vilja att nån tog hand om det, det verkar WHS göra.

Redigerat av maxxess, 20 oktober 2007 - 10:19.


#50

Postad 20 oktober 2007 - 19:48

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Externa diskar kan läggas till i poolen, som jag antar framgår av länkarna. Dessutom som framgår av citatet så formateras diskarna innan de förs till poolen, och alltså blir tillgängliga från klientdatorerna.
Jag har t.ex. en extern disk inkopplad och som ger utrymme på servern.

Men, om man har skärm, tgt-bord/mus kopplade till servern, så kan man koppla in en extern USB utan att formattera den för att t.ex. kopiera från servern (eller kopiera till share-mapparna). Däremot så blir inte den disken tillgänglig för klientdatorern på nätverket utan att formatteras.

Servern är igång 24/7, och backupar klientdatorer på nätterna. Bilder... jag vet inte. Det är ett gammalt (4 år) Aopen fulltower-chassi med en massa diskar i. Inte så svårt att föreställa sig antar jag...

Har inte aktiverat Remote Access. Är inte så förtjust egentligen med all info som i det läget måste registreras hos M$. Annars en juste feature.
/b



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.