Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aircondition - till hemmet

418 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Wilfa WAC-12000 (Portabel AC) 1 6,2 (4) Inga priser
Zibro P-332 (Portabel AC) 1 5,5 (1) Inga priser
CoolMan 23S (Portabel AC) 1 7,9 (9) Inga priser
Zibro P-828 (Portabel AC) 1 4,67 (2) Inga priser
KCC 267EB (Portabel AC) 1 (0) Inga priser
CoolMan 28S (Portabel AC) 1 6,6 (4) Inga priser

#51

Postad 09 juni 2007 - 15:56

joel87
  • joel87
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Nu får det vara nog, vaknade precis av att det är för varmt i rummet. Minns att siba hade en förra året som kostade ca 4500kr som ej hade något utblås utan den tog hand om allt så att man var tvungen att tömma den på vatten. mitt problem ligger i det att lägenheten ej har några hål där man kan montera slangen och att öppna fönstrerna är som att låta allmänheten komma in för jag bor på en våning upp på en hårt traffikerad väg i centrala gbg. Någon som har några andra exempel på ac utan utblås ?

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns inte en enda luftkonditionering i världen med hjälp av kompressormetod som är byggda utan kondensor. Kondensorn blir varm pga att värmen från rummet transporteras dit och värme från kompressorn. Så jag vet inte vad du har sett för kalle-anka-ac som inte har någon typ av kondensorkylning. Dessutom rekommenderar jag alla här som ska köpa ac att köpa en med utedel för då får man bra kylning på kondensorn och mest effektivitet. Sitter själv med en relativt "svag" ac på 2650 Watt men den fungerar nog mycket bättre än en likadan modell med slang. Dessutom förstör man ventilationen, för en modell med slang blåser ut luft från rummet och det lär ju vara en hel del här som kan räkna ut att om man använder den nedkylda luften till att kyla kondensorn så förlorar man där också effekt och som sagt ventilationen blir förstörd. Men jag har faktiskt sett modeller med två slangar där den ena tar in uteluft och den andra blåser ut varm luft från kondensorn, dom lär väl funka hyffsat. Hoppas jag har kunnat bidragit till något! :)

#52

Postad 09 juni 2007 - 16:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Har kört min ac i 1,5 sommar och den har fortfarande inte varnat för att tanken är full med vatten...
Verkar inte som nått stort problem?

#53

Postad 09 juni 2007 - 21:22

Mikael G
  • Mikael G
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Mikael G:

Vad är det för spec på din AC, funderar nämligen på att åka ut och köpa en sådan

<{POST_SNAPBACK}>


Den har kyleffekt på 2000W och en strömförbrukning på 780W enligt speccarna. Ljudvolymen skall var på ca 54db. Sen ska skall den klara rum upp till 65m3, notera att dom mäter i kubik och inte i m2 som dom flesta andra.

Finns mer speccar här, jag har lagt till och felanmält en del som inte hunnits godkännas av nån mod ännu.

#54

Postad 09 juni 2007 - 21:22

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Har kört min ac i 1,5 sommar och den har fortfarande inte varnat för att tanken är full med vatten...
Verkar inte som nått stort problem?

<{POST_SNAPBACK}>


Vissa Ac fixar ju att transportera ut kondensvattnet med varmluften, vilket det står i manualen att min modell gör, billigare maskiner kanske måste tömmas på vatten oftare?

#55

Postad 09 juni 2007 - 21:25

Mikael G
  • Mikael G
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Har kört min ac i 1,5 sommar och den har fortfarande inte varnat för att tanken är full med vatten...
Verkar inte som nått stort problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt manualen för min behöver man inte tömma om den körs under normala förhållanden, vad det nu innebär. Förmodligen att det lilla vätskan som bildas dunstar bort av sig själv...

#56

Postad 09 juni 2007 - 22:37

Unregistered59e8425d
  • Unregistered59e8425d
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
För den snåle finns denna på OnOff: :)

http://www.onoff.com...markID=25-10-11

#57

Postad 10 juni 2007 - 08:55

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
Det finns faktiskt ett par saker som är bra med den. Den låter nästan inget och den behöver ju ingen slang ut i fria luften. Men kyleffekten lär ju vara rätt dålig, dessutom rätt omständigt att kyla klampar hela tiden.

#58

Postad 10 juni 2007 - 09:40

clafa
  • clafa
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
någon som har hittat någon portabel med låg ljudnivå? alla verkar ligga ganska högt tycker jag...

dessa verkar dock lite intressanta...

http://www.luftmiljo...wpage-72-11.htm

Kyleffekt: 3 kW/12000 BTU
Strömförbrukning:900w
EER (energieffektivitet): 3,88
ljud: 49dB... tror jag

eller denna:

http://www.luftmiljo...wpage-82-32.htm

Kylkapacitet: 2,3 kW
Strömförbrukning: 850w
EER (energieffektivitet): 2,7
ljud: 48dB

Redigerat av clafa, 10 juni 2007 - 10:41.


#59

Postad 10 juni 2007 - 15:39

Mikael G
  • Mikael G
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Jag gjorde som Stefan N en lite mer ordentligare installation idag. Dock så kan jag inte göra hål i väggen eftersom jag bor i lägenhet så jag löste problemet med en vit träskiva som jag kapade till för att passa i ett av fönstren.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#60

Postad 10 juni 2007 - 16:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Snygg lösning :)

#61

Postad 10 juni 2007 - 16:42

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Man kan skära upp ett hål i fönstret snyggt också, det gör dom nere vid medelhavet har jag sett.

Ring nån glasmästare bara...

#62

Postad 10 juni 2007 - 20:23

Unregistered7a0d727f
  • Unregistered7a0d727f
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
har precis hämtat en tectro tp020 och kan säga att efter en timmes användning så är det äntligen behagligt att vara hemma igen =) den gör sitt jobb men den funkar inte för att kyla ner en hel lägehet. är nu illa tvungen att sälja den pga det enda stället där jag kan ha utblåset mot fönstret är i köket och sovrummet där jag vill ha den bästa kyleffekten ligger såpass långt ifrån så jag måste köpa en lite styggare.

Får väl se hur lång tid det tar innan man får sålt den..

#63

Postad 10 juni 2007 - 20:45

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag själv har nu beställt en sån maskin (12000-maskinen jag snackade om förut) förhoppningsvis så har jag den hemma under veckan som kommer.

//Loofy

#64

Postad 10 juni 2007 - 20:53

joel87
  • joel87
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

har precis hämtat en tectro tp020 och kan säga att efter en timmes användning så är det äntligen behagligt att vara hemma igen =) den gör sitt jobb men den funkar inte för att kyla ner en hel lägehet. är nu illa tvungen att sälja den pga det enda stället där jag kan ha utblåset mot fönstret är i köket och sovrummet där jag vill ha den bästa kyleffekten ligger såpass långt ifrån så jag måste köpa en lite styggare.

Får väl se hur lång tid det tar innan man får sålt den..

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det är inte så konstigt att den inte räcker till med ynka 2 kW. Sitter själv med en 2,65 kW med utedel och den ska väl räcka till ungefär 25 kvadrat. Dessutom brukar inte portabla vara så kraftfulla, de starkaste ligger runt 4 kW och såna brukar man säga ska räcka till 40-45 kvadrat.

#65

Postad 10 juni 2007 - 21:05

Unregistered7a0d727f
  • Unregistered7a0d727f
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Har nu hittat en fin ac som har nästan samma spec som den Loofy har kollat på.

Kapacitet (kylning) 12000 Btu/h 3,5 kW
Köldmedel R407c
Ljudnivå Inomhus (Hi/Med/Low) 52/50/46 dB(A)
Storlek och vikt Dimension 460x840x325 mm 37 kg
Användningsyta upp till 50 kvm
Lev. med 2 meter kondensslang

Pris:3675kr eller 3300kr vid köp av 5st

Skulle vara nice om man kunde hitta andra i gbg som också är sugna på ett köpa för då kan man lägga en beställning.

vet ej om priset va 3300kr men det är vad jag uppfattade av "OBS! Vid köp av 5 st är priset end. 2,640:- + moms" annars så skulle det ju ha stått inkl. moms

#66

Postad 10 juni 2007 - 21:16

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
värmeböljan tar slut på onsdag, gött hehe

#67

Postad 10 juni 2007 - 23:38

Unregistered7a0d727f
  • Unregistered7a0d727f
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
henke007: vart har du hört/läst det ?

#68

Postad 11 juni 2007 - 08:37

clafa
  • clafa
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Har nu hittat en fin ac som har nästan samma spec som den Loofy har kollat på.

Kapacitet (kylning)  12000 Btu/h  3,5 kW
Köldmedel  R407c
Ljudnivå  Inomhus (Hi/Med/Low) 52/50/46 dB(A)
Storlek och vikt  Dimension 460x840x325 mm 37 kg
Användningsyta upp till 50 kvm
Lev. med 2 meter kondensslang

Pris:3675kr eller 3300kr vid köp av 5st

Skulle vara nice om man kunde hitta andra i gbg som också är sugna på ett köpa för då kan man lägga en beställning.

vet ej om priset va 3300kr men det är vad jag uppfattade av "OBS! Vid köp av 5 st är priset end. 2,640:- + moms" annars så skulle det ju ha stått inkl. moms

<{POST_SNAPBACK}>


har du nån länk?

http://www.citcop.se/ har en som skjuter kyla med 26dB...
(edit... som endast verkar sälja till företag... grr..)

Redigerat av clafa, 11 juni 2007 - 09:24.


#69

Postad 11 juni 2007 - 18:42

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Ett test för den som vill läsa:

Aftonbladet

Klicka på bilden för att läsa testet. Bosch o Siemens verkar tysta o bra

#70

Postad 11 juni 2007 - 20:12

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Den maskinen jag beställde är specad till 52 dB.
Men jag tror inte det primärt handlar om dBnivån utan snarare i vilket frekvensspektra det låter...(så enbart dB-nivån är inte i sin ensamhet intressant)
Hursomhelst. jag kommer inte ha min i sovrummet. Planen är att ställa den strax bakom den bild i mitt galleri som heter "frontLeft" och låta den blåsa ut i rummet. (och in genom dörrarna.)

Den till höger är köket den till vänster är sovrum:
Postad bild

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 11 juni 2007 - 20:12.


#71

Postad 11 juni 2007 - 23:19

Unregistered7a0d727f
  • Unregistered7a0d727f
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
http://villaprodukte...82eff9ee4fa0ba2

Köpte min idag och den är ju betydligt bätttre än den som den som de säljer på netonnet och media markt.

den fungerar utmärkt och han kan köra ut den till dig för ca 280kr, vet ej hur långt han kör men iaf i gbg regionen annars så skickas den.

#72

Postad 12 juni 2007 - 13:38

Cowb0y
  • Cowb0y
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Fick en sådan här för 500kr från brorsans jobb som bara stod och skräpade..
https://www.prisjakt...kt.php?p=146810

Riktigt bra för den pengen, känns som mitt bästa köp någonsin, så här efter en natt!
Hade säkert över 30 garder i rummet innan jag drog igång AC'n på max.

Nu gäller det bara att bygga en smart lösning, lite som "Mikael G" gjorde.

#73

Postad 13 juni 2007 - 12:40

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Bästa är att ha en med utedel så man slipper "vatten tunnan"och avkalknings elände(Mkt kalkrikt vatten där jag bor)

#74

Postad 13 juni 2007 - 17:02

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Den som Rusta säljer för 3995 kr är en riktig liten värsting med bla 14000 BTU!
I alla fall på pappret...

http://www.rusta.se/...r El&p=90751045

Fick nyss hem den och har inte hunnit sätta den på kraftprov ännu.

Info enligt medföljande "vitvaru lapp":

* Märke: Midea
* Modell: MPF-14ERN2
* Energiklass A
* Årlig energiförbrukning i kylläge kWh: 775
* Kyleffekt(kW): 4,1
* Energieffektivitetskvot. På högsta kylläge(ju högre dessto bättre): 2,63
* Typ: Kylning och uppvärmning
* Buller (dB(a)): 53/51/49 (high/medium/low)

Övrigt:

* Automatisk tömning av kondensvattnet när den inbyggda tanken är full via separat uttag (3 meters gummislang medföljer(0,7 cm i diameter)).

* Programmerbar fjärrkontroll

* Kylning, Avfuktning, Fläkt(3 hastigheter), Uppvärmning

Mer info finns här:

http://www.puravent....y...=3875¶m=288

Har sökt dag och natt efter den bästa portabla AC:n på marknaden med avseende på effekt/pris/ljudnivå och den här tog hem segern.

Redigerat av Imaginer, 14 juni 2007 - 10:13.


#75

Postad 13 juni 2007 - 20:49

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Bästa är att ha en med utedel så man slipper "vatten tunnan"och avkalknings elände(Mkt kalkrikt vatten där jag bor)

<{POST_SNAPBACK}>


eller så köper man en lite dyrare produkt som transporterar ut kondensvattnet med utblåsluften så slipper du att tömma vatten helt och hållet, precis som med en utedel.

Redigerat av Unregistered8147b14e, 13 juni 2007 - 20:50.


#76

Postad 13 juni 2007 - 23:27

joel87
  • joel87
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Bästa är att ha en med utedel så man slipper "vatten tunnan"och avkalknings elände(Mkt kalkrikt vatten där jag bor)

<{POST_SNAPBACK}>


eller så köper man en lite dyrare produkt som transporterar ut kondensvattnet med utblåsluften så slipper du att tömma vatten helt och hållet, precis som med en utedel.

<{POST_SNAPBACK}>


Bara för att man har utedel betyder det inte att kondensvattnet förångas i kondensorn. Jag har själv ac med utedel men den är byggd så att vattnet pumpas till utedelen och sen får man sätta dit en slang där man får leda vattnet till en rabatt tex. Men om man har en ac där kondensvattnet förångas i kondensorn så har man en ac som är mer energieffektiv eftersom det förångande vattnet använder värme från kondensorn och det leder till lägre temp i kondensorn. En värmepump/fast installerad ac brukar inte vara byggda på det sättet, utan vattnet leder man till avlopp eller utomhus.

För att kommentera den övre så kan jag säga att något kalk hittar du inte i kondensvatten. Om så vore fallet så skulle förångaren (kylelementet, kylbatteriet) vara igenkalkat och således leda till att det blir stopp för den inkommande luften. Kalk är något som tillförs via berggrunder tex. När vatten övergår till ånga så följer inte kalket med. På den här punkten får någon rätta mig om jag har fel ;)

#77

Postad 14 juni 2007 - 08:45

XFire
  • XFire
  • Lärjunge

  • 360 inlägg
  • 0
Hmm..har riktigt svårt att bestämma vilken man ska ha. <_<
Dessa funktioner skulle jag vilja ha: Kyler (självklart :wub: ), avfuktare och luftrengöring.
Nån rekommendation?

Sen en sak som förbryllar mig, står i manualen på de flesta AC att man ska koppla in den i ett jordat eluttag och är det ett måste för få den att fungera?

Hela min lägenhet har endast ojordade uttag och tyvärr inga jordad.

Ett ex är på Wilfa 12000 manual, står det att ACn inte kommer att fungera om man inte kopplar in den i ett jordat el uttag.

Betyder det är kört för mig och får uthärda den varma somamren som kommer? ;)

#78

Postad 14 juni 2007 - 10:24

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

Bästa är att ha en med utedel så man slipper "vatten tunnan"och avkalknings elände(Mkt kalkrikt vatten där jag bor)

<{POST_SNAPBACK}>


eller så köper man en lite dyrare produkt som transporterar ut kondensvattnet med utblåsluften så slipper du att tömma vatten helt och hållet, precis som med en utedel.

<{POST_SNAPBACK}>


Bara för att man har utedel betyder det inte att kondensvattnet förångas i kondensorn. Jag har själv ac med utedel men den är byggd så att vattnet pumpas till utedelen och sen får man sätta dit en slang där man får leda vattnet till en rabatt tex. Men om man har en ac där kondensvattnet förångas i kondensorn så har man en ac som är mer energieffektiv eftersom det förångande vattnet använder värme från kondensorn och det leder till lägre temp i kondensorn. En värmepump/fast installerad ac brukar inte vara byggda på det sättet, utan vattnet leder man till avlopp eller utomhus.

För att kommentera den övre så kan jag säga att något kalk hittar du inte i kondensvatten. Om så vore fallet så skulle förångaren (kylelementet, kylbatteriet) vara igenkalkat och således leda till att det blir stopp för den inkommande luften. Kalk är något som tillförs via berggrunder tex. När vatten övergår till ånga så följer inte kalket med. På den här punkten får någon rätta mig om jag har fel :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Jag skrev faktiskt att kalkproblemen är med AC (Toshiba minicool)modell äldre som man använder kranvatten till för kylningen.Man fyller en ca 10 l dunk och kör tills den är tom fyller etc Blir mkt kalk.
Klart som f-n att det inte blir kalk i en med utedel ;) Min Toshiba Mini cool med UTEDEL behöver jag bara bry mig om i höst Tömma ut lite vatten ur innedel och ytterdel Aldrig under säsogen det dunstar bort trots att den kan gå en hel het dag på full kyla.

Vad har du för något som du måste dra slang ifrån? <_<

Jag håller mig till Toshiba Dom funkar utmärkt.Efter några år med AC så är man "beroende av den svala luften ..kör min äldre vatten burna AC riktigt varma sommar nätter Den har en perfekt termostat och "natt läge"som gör en ljummen fuktig natt till en sval njutning

#79

Postad 14 juni 2007 - 11:25

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Hur många idag använder kranvatten egentligen? Jag letade ju lite nu innan jag skaffade och hittade knappt någon som fungerade på det viset.

dd2: Enda gången man behöver tömma exm den där som ordeith och jag har(UTAN utedel :wub:) är vid mycket extrema miljöer - typ ett badrummet precis efter man dushat eller liknande. Vidare fungerar dem som så att kondensvatten(utan kalk) följer med luften ut (=tom behållare vid "normala" förhållanden)

//Loofy

#80

Postad 14 juni 2007 - 12:22

joel87
  • joel87
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
"Jag skrev faktiskt att kalkproblemen är med AC (Toshiba minicool)modell äldre som man använder kranvatten till för kylningen.Man fyller en ca 10 l dunk och kör tills den är tom fyller etc Blir mkt kalk.
Klart som f-n att det inte blir kalk i en med utedel :wub: Min Toshiba Mini cool med UTEDEL behöver jag bara bry mig om i höst Tömma ut lite vatten ur innedel och ytterdel Aldrig under säsogen det dunstar bort trots att den kan gå en hel het dag på full kyla.

Vad har du för något som du måste dra slang ifrån? ;)

Jag håller mig till Toshiba Dom funkar utmärkt.Efter några år med AC så är man "beroende av den svala luften ..kör min äldre vatten burna AC riktigt varma sommar nätter Den har en perfekt termostat och "natt läge"som gör en ljummen fuktig natt till en sval njutning"

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Ahaa då fattar jag.. du har haft en så kallad evoporativ kylare, dvs en fake-ac etc etc.. Alltså inte en ac med kompressor och hela kitet?

Och angående vad jag har för modell med slang? Om du hade läst min förra post noggrant så hade du förstått det.. så du kan läsa den igen så kommer du förstå. <_<

Du har alltså en modell som förångar vattnet och därför en modell som är mer energieffektiv.

Redigerat av joel87, 14 juni 2007 - 12:35.


#81

Postad 14 juni 2007 - 14:50

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Hmm..har riktigt svårt att bestämma vilken man ska ha.  <_<
Dessa funktioner skulle jag vilja ha: Kyler (självklart :wub: ), avfuktare och luftrengöring.
Nån rekommendation?

Sen en sak som förbryllar mig, står i manualen på de flesta AC att man ska koppla in den i ett jordat eluttag och är det ett måste för få den att fungera?

Hela min lägenhet har endast ojordade uttag och tyvärr inga jordad.

Ett ex är på Wilfa 12000 manual, står det att ACn inte kommer att fungera om man inte kopplar in den i ett jordat el uttag.

Betyder det är kört för mig och får uthärda den varma somamren som kommer?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Till min maskin så stog det oxå i manualen att man mpåste ha ett jordat uttag, men då jag inte har några sådana i hela lägenheten så chansade jag och testade ändå, hitills har det fungerat iallafall. däremot så löste en jordfelsbrytare (snabbsäkring eller vad det nu heter) ut när det var fullt ös i köket med ugn å spis och fläktar och gudvetvad.

#82

Postad 14 juni 2007 - 15:47

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

Ahaa då fattar jag.. du har haft en så kallad evoporativ kylare, dvs en fake-ac etc etc.. Alltså inte en ac med kompressor och hela kitet?

Och angående vad jag har för modell med slang? Om du hade läst min förra post noggrant så hade du förstått det.. så du kan läsa den igen så kommer du förstå.  :wub:

Du har alltså en modell som förångar vattnet och därför en modell som är mer energieffektiv.

<{POST_SNAPBACK}>


Hehe den e riktigt riktig denna är det
http://www.ventilati...tk_portabel.htm

#83

Postad 14 juni 2007 - 15:52

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

Hur många idag använder kranvatten egentligen? Jag letade ju lite nu innan jag skaffade och hittade knappt någon som fungerade på det viset.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har ett par äldre Toshiba ACn då fanns det bara sådana tror jag Portabla köpta i slutet på 90 talet och början 2000 nåt.
Kostade 19000:- den första eller var det 16k :wub:
Numer är det bara med utedel tror inte det går att köpa Toshiba med vattendunk längre.
Men bägge typerna är svinbra.Om man slapp kalkeriet etc med vatten etc etc

#84

Postad 14 juni 2007 - 16:03

Vincentboy
  • Vincentboy
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Hejsan jag undrar om nån har testat en värmepump kontra
en vanlig ac om det skiljer något i effektivitet ?
Låter som ett väldigt plus att dom verkar vara hyffsat
tysta iallafall :wub:

Med vänliga hälsningar

Magnus

#85

Postad 14 juni 2007 - 22:35

joel87
  • joel87
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Hejsan jag undrar om nån har testat en värmepump kontra
en vanlig ac om det skiljer något i effektivitet ?
Låter som ett väldigt plus att dom verkar vara hyffsat
tysta iallafall  :wub:

Med vänliga hälsningar

Magnus

<{POST_SNAPBACK}>


Står det 5 kW kyleffekt på en portabel och 5kW på en fast installerad (som exempelvis kan fungera som värmepump) så har dom samma effektivitet.

En värmepump är en ac fast man har utedelen inne. Det som gör att att de flesta värmepumpar kan agera ac är att dom har ett såkallat "reversing valve" som vänder hela processen.

Och ja, de flesta fast installerade är betydligt tystare än portabla. I fast intstallerade hittar man kompressorn i utedelen som oftast låter mest. Lite dyrare värmepumpar och ac är dessutom utformade att verkligen vara tysta. Jag har sett en mitsubishi-värmepump som kunde låta som lägst 21 dB. Så har man en villa tycker jag defenetivt att man ska installera en fast luftkonditionering.

#86

Postad 15 juni 2007 - 11:09

Vincentboy
  • Vincentboy
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Tackar för informationen Joel.

Jag har nämligen två stycken portabla
idag och när jag frågade en säljare
av aircondition så sa han att dom
portabla och två delade kylde luften bättre än en
värmepump. (Antar han menade snabbare) Så därför har jag inte
vågat köpa en värmepump ännu.
Ser oxå att vissa skriver ut db tal
från 3 meter och vissa inte alls.
Kan det innebära att vissa mäter
från 1 meter och andra 3 meter eller
är det standard 3 meter ?

Det går ju även att koppla kylkoppel
på sin bergvärme anläggning och sätta
ditt konvektorfläkt fast det blir ganska dyr
installations kostnad då. ( Men tyst :) )

Med vänliga hälsningar

Magnus

Redigerat av Vincentboy, 15 juni 2007 - 11:10.


#87

Postad 16 juni 2007 - 10:42

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
standarden på att mäta ljudnivåer ifrån hemelektronik och dylikt är en meter ifrån maskinen.

#88

Postad 17 juni 2007 - 20:04

magny
  • magny
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
ordeith och Loofy, har ni hunnit testa era Wilfa WAC12000?, är inne på att köpa en likadan om dom fungerar till belåtelse.

Specsen är ju bra och den ser hyffsat bra ut... tycker dom flesta AC jag kollat på ser riktigt fula ut, så det hade ju varit ett plus med en något vackrare pjäs.

#89

Postad 17 juni 2007 - 20:18

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag skall hämta min i morrn...

Posten har småstrulat till leveransen en aning....

Jag återkommer med lite bilder men testet kommer först vid nästa värmebölja...

//Loofy

#90

Postad 17 juni 2007 - 20:59

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

ordeith och Loofy, har ni hunnit testa era Wilfa WAC12000?, är inne på att köpa en likadan om dom fungerar till belåtelse.

Specsen är ju bra och den ser hyffsat bra ut... tycker dom flesta AC jag kollat på ser riktigt fula ut, så det hade ju varit ett plus med en något vackrare pjäs.

<{POST_SNAPBACK}>


jag har ju en Zibro P832.. :D

Fast den har tydligen ingen återförsäljare i sverige längre, Onoff säljer den inte längre.

Redigerat av Unregistered8147b14e, 17 juni 2007 - 21:02.


#91

Postad 22 juni 2007 - 18:52

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Zibro verkar finnas på Onoff igen: http://www.onoff.com...35?opendocument

#92

Postad 27 juni 2007 - 19:42

getabock
  • getabock
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

jag har ju en Zibro P832..  :(

Fast den har tydligen ingen återförsäljare i sverige längre, Onoff säljer den inte längre.

Jag var på Bauhaus idag och de hade fått in Zibro P832, men de gick på 7k :)

Däremot har onoff modellen under, Zibro P828, för lite vettigare pris (5295:-).

Själv funderar jag på en Wilfa 12000 från Ola Ring, men jag är lite tveksam att köpa över nätet när det gäller så stora saker. Tänk om den pajar och man måste skicka tillbaka den.. även om garanti finns så kanske man måste betala frakten dit iaf. Och det lär ju kosta MULTUM att skicka en sådan koloss för en privatperson :) Har även mailat Ola och frågat hur sånt sköts, men fick inget tydligt och betryggande svar tyvärr.

#93

Postad 27 juni 2007 - 20:13

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

jag har ju en Zibro P832..  :)

Fast den har tydligen ingen återförsäljare i sverige längre, Onoff säljer den inte längre.

Jag var på Bauhaus idag och de hade fått in Zibro P832, men de gick på 7k ;)

Däremot har onoff modellen under, Zibro P828, för lite vettigare pris (5295:-).

Själv funderar jag på en Wilfa 12000 från Ola Ring, men jag är lite tveksam att köpa över nätet när det gäller så stora saker. Tänk om den pajar och man måste skicka tillbaka den.. även om garanti finns så kanske man måste betala frakten dit iaf. Och det lär ju kosta MULTUM att skicka en sådan koloss för en privatperson :( Har även mailat Ola och frågat hur sånt sköts, men fick inget tydligt och betryggande svar tyvärr.

<{POST_SNAPBACK}>


sååå, man tjänade en krona på att handla den på onoff alltså, det lär väl aldrig hänt förut, hehe.. Jag brukar heller inte köpa stora tunga grejjer på postorder/internet långt hemifrån, det är alltid värt ett par hundringar att kunna slänga in en defekt vara i bilen och sticka till inköpsstället tycker jag. Det har jag lärt mig den hårda vägen.

Dock så är ju t.ex. tysklandspriser på vissa produkter så svårt att blunda för att man måste prova ibland :)

#94

Postad 10 augusti 2007 - 17:57

finderbot
  • finderbot
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

har du nån länk?
http://www.citcop.se/ har en som skjuter kyla med 26dB...
(edit... som endast verkar sälja till företag... grr..)

<{POST_SNAPBACK}>


Den går bra att köpa som privatperson i vanliga butiker :unsure:

Några polare lessnade på värmen & gick in på Elgiganten och köpte Matsui MPA9KVRN för då 2900kr, är billigare nu ser jag. Ngn hade en variant från Rusta & en annan en från Jula, en 3:e från On/Off. Fast numera vill de hör å häpna aldrig köra den då de är hemma, de låter massor, tror det var runt 60dB *osäker*.

Så jag forskade lite med en polare som jobbar som säljare av bla vitvaror dvs på en helt vanlig butik, ej på Citcop. De hade uppmärksammat problemet med att kunderna inte förstår hur mkt 50-60dB faktiskt låter i verkligheten (3dB ökning uppfattas tydligen av örat som en fördubbling av ljudtrycket va) & börjat ta hem den tystaste de funnit via sina grossister(26-35dB) då kunder återlämnade den billiga pga ljudnivån. Den de funnit skulle vara minst 10ggr tystare så jag beställde den efter att ha provlyssnat flera ggr hos polarna där en del av dem bor i stor Villa, jag själv i lägenhet.

Nu har jag den hemma, köpte den tystare produkten främst för att jag & tjejen skulle ha den i sovrummet (den har tyst nattläge) trots att den är nästan dubbelt så dyr som Elgigantens, ångrar vi det inte en sekund(tjejen betalade halva då hon hört polarnas produkter och pga det vägrade gå med på de billigare varianterna).

Har precis som på tidigare inlägg anslutit slangen till en rund ventil som jag ryckte loss från vädringsluckan, köpte sedan en adapter via Ahlsell som gick trycka in i hålet och som jag sedan trycker in slangen inuti. Så kör vi om nätterna. Har en 3-rums lägenhet på 85kvm och som ni ser i specifikationerna på länken nedan är de anpassade för ett antal kvadratmeter, fast ta det med en stor nypa salt, mkt stor, den kyler ned hela lägenheten till +23 även om det är +30 då du kommer hem, det handlar bara om några timmars extra driftstid. Fast att kyla ned endast sovrummet med stängd dörr går i ett nafs. Går ställa ned som kallast till +18.

Nu är det rötmånad idag +29.7* ute enl. http://www.temperatur.nu/ fast det är ser jag +38.9* utanför köksfönstret, så räkna med att då kall och varm luft möts i en kondensor att de bildas fukt, enorma mängder. På vår AC finns inbyggd kondensbehållare som du kan köra tills den är full då säger den till, aldrig testat hur länge det tar eller hur mkt den rymmer fast den är ganska stor, samt ett specialanpassat kärl att ställa bakom den sedan skruvar man ur tapp-pluggen ur kondensbehållaren så rinner det kontinuerligt ut i kärlet, eller så kan du ansluta den medföljande kondensslangen och dra den någonstans, den är inte så lång, fast går ju sätta dit vad som helst. Kör själv med öppen kondensbehållare dvs pluggen ej ditsatt och specialkärlet. Det bildas kanske 0.5L vatten på 3-5timmars drift just nu så det blir en del kondens. För en månad sedan blev det bara några droppar, så det varierar, och en del åker ut med luftslangen som för övrigt skickar ut enormt varm luft, lyckades mäta varmare än +50* (sedan dog min digitaltermometer).

Har nu denna Vortice Polar M10 EA (Klicka här för *.pdf)
Ljudnivå vid maximal hastighet 35 dbA*
Ljudnivå vid minimal hastighet 26 dbA*
* Uppmätt 3 m från anläggningen

Tro nu inte att jag påstår att den är knäpptyst för det kan aldrig en sådan lösning bli, fast den är enormt mkt tystare än budgetprodukterna på Jula/Elgiganten/On/Off. Har du råd köp en med utedel så slipper ni kompressor inomhus, räcker pengarna inte riktigt och du vill kunna vara inomhus då du kör en AC, kolla iaf upp ljudnivån i verkligheten, tänk dig att se en film eller läsa en bok med en fläkt som pumpar ut enorma mängder luft och en kompressor precis som i en frysbox som jobbar.
Som med allt annat, man får vad man betalar för.

Fördelar med Vortice Polar M10 EA:
1. Tystast på marknaden iaf av de vi funnit hittills.
2. Följer med en hel del olika adapters till luftslangen (tyvärr passade det ej hos oss ;)
3. Fjärrkontroll, bekvämt i soffan eller i sovrummet.
4. Mkt låg energiförbrukning. (Kollade elmätaren igår, grannen har ingen AC, hade högre än oss?)
5. Bra kylkapacitet trots låg ljudnivå.
6. 4 st tvättbara dammfilter (Verkar unikt)
7. Timerfunktion, ställ in när den skall starta/stanna. (Smart om du är borta, kom hem till svalt sovrum)
8. SLEEP-läge (tystare gång tex bra i sovrummet)
9. Aktivt kolfilter (Har ej monterat: Tar bort lukt som i en köksfläkt, 2st medföljde)
10. Möjlighet till kontinuerlig tömning av kondens. (slang medföljer, dock kort)

Nackdel: Dyr, betalade 4200kr genom en polare.

Rullade in den till datorn & tog några foton med mobilen för den nyfikne (kan ordna fler om ngn vill veta nåt).

Bild:1 (utdragbara filter ovansidan och på sidan)
Bild:2 Samma bild, med filter inskjutna (specialkärlet för kondens placerad baktill)
Bild:3 Närbild på display, kontrollpanel, fjärrkontrollen
Bild:4 Foto snett framifrån på längre avstånd.
Bild:5 Vädringslucka (Tar bort denna ventil & monterar adaptern, inga skruvar)
Bild:6 Adaptern jag använder i vädringsluckan och sätter luftslangen i.

Hoppas den som funderar är nöjd med min review.
Lycka till i värmen.

Redigerat av finderbot, 10 augusti 2007 - 18:16.


#95

Postad 22 augusti 2007 - 12:58

marwede
  • marwede
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Var kan man köpa en Vortice luftkondtionering???

#96

Postad 23 augusti 2007 - 12:14

finderbot
  • finderbot
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Var kan man köpa en Vortice luftkondtionering???

<{POST_SNAPBACK}>


Köpte min i en helt vanlig järnaffär/byggvaruhus (Hemma/Woody) dvs http://www.jernbolaget.se/ och googlar man finner man flertalet sk webbutiker.

Redigerat av finderbot, 23 augusti 2007 - 12:21.


#97

Postad 18 april 2008 - 19:51

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Tänkte dra liv i denna tråden igen då det börjar bli sommar o dags för AC :)

köpte en portabel AC förra sommaren och jag kämpade som många andra med att göra av med värmen på något sätt. Har en 40kvm lgh och jag har provat att leda ut värmen i köket, toaletten och ut genom fönstret i köket.. med ganska dåliga resultat.

Såg att många använt sig av vädringsluckorna, verkar som en god ide, mitt enda bry är att de endast är ca 6cm breda och med en stor järnstav i mitten, så det är inte så mycket utrymme för luften att smita ut.

min fråga är om det kommer funka att ha ett litet munstycke anslutet via en träskiva där, eller värmen kommer bara gå rakt in i maskinen igen? den spyr ju ut en hel del värme.

tar gärna emot tips på var man hittar ett sånt munstycke också :)

#98

Postad 19 april 2008 - 00:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja tog bort vädringsluckan och den medföljande grunkan som man fäster slangen i den nya luckan passa perfekt...Däremot var fick jag ta bort lite isolering längst ner och bryta upp ett galler som sitter på utsidan så de blev mer fritt fram för luften..

Ibland följer det med ett munstycke som är smalare,avsett för att dra ut uti balkongdörren eller klämma fast i ett fönster...Funkar men eftersom man inte vill ha in äckelkryp går den lösningen bort förmig men vad du kan göra är att använda det munstycket...Gör en ny vädringslucka av en tunn skiva och kapa ut så du får fast munstycket..
kolla så de är så fritt som möjligt..Borde inte vara nå problem..... :D

#99

Postad 08 maj 2008 - 13:21

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
köpte en extra slang så jag skulle kunna kyla mitt vardagsrum bättre (acn behöver stå i köket), hittade en 3m slang man kopplar till tvättmaskiner tror jag för att transportera ut varmluft.

dock är det lite mindre diameter på den mot acn så det läcker ut luft där de går samman.

Vad kan man använda för något att täta kopplingen med? en handduk eller nåt sånt känns lite brandfarligt.. :)

#100

Postad 28 juli 2008 - 13:04

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
"Allt i ett" varianterna är ren skit.
Förbannat lurendrejeri.
Sätter därför min tilltro till denna 2 delade variant(innomhusdel och utomhusdel) som förhoppningsvis är några strå vassare.

Förstod varför min enkelvariant gav så dålig effekt när jag gjorde en lufttät fast installation av utblåset och då kunde konstatera följande. Den luft du suger ut ur ett rum(utblåset) skapar ett stort undertryck i rummet ifråga vilket medför att luften sugs in igen från anda håll för att jämna ut lufttrycket. Och vad är det för luft som sugs in igen, jo hederlig varm sommarluft. Jag har en av marknadens kraftigaste varianter med 14000 btu för hemmabruk och den plockar ned tempen med några ynka grader(idag från 32 till 29). Effekten är helt värdelös med andra ord.

Med de tvådelade varianterna så slipper man detta problem.

http://www.rusta.se/..._p90751057.html

Någon som har en i sin ägo?
Recensera!

Redigerat av Imaginer, 28 juli 2008 - 17:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.