Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic VT30 vs. Samsung D8005

132 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 november 2011 - 22:24

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Till att börja med ville jag ju bara ha D8005:an. Jag var säker på att det var tv:n för mig. Men sen märkte jag all clouding och bleeding och kände mig lite missnöjd. Sen fick jag upp ögonen för VT30:n och den fanns inte på lager hos giganten, så det fick bli NetonNet :)


OK, var bara nyfiken :)

Har du bestämt dig än för vilken det blir? Är det samma val med hjärtat och hjärnan? T.ex. kan väl ingen förneka lockelsen med LCD/LED när man är i affären (hjärta) samtidigt som man ju vet att Plasman är det förnuftiga valet, men som kan kännas lite "tråkig" ut jämfört med LCD/LED. Vad tittar du mest på förresten, film, sport, "strötittande" etc? T.ex. en LCD/LED kanske är mer lämpad för att se på fotboll mitt på dagen än en plasma, medan rymdfilmen sent på kvällen kanske gör sig bäst på en plasma...

#102

Postad 09 november 2011 - 10:45

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
bromsa lite nu , varför skulle en LCD-LED vara bättre på dagen än Plasma? kan meddela att jag inte hra några som helst problem med min plasma dagtid vid sport :) och jag kollar på ONORMALT mkt sport ...

#103

Postad 09 november 2011 - 14:27

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

bromsa lite nu , varför skulle en LCD-LED vara bättre på dagen än Plasma? kan meddela att jag inte hra några som helst problem med min plasma dagtid vid sport :) och jag kollar på ONORMALT mkt sport ...


Därför att dom väl normalt är ljusstarkare än plasmorna? Sen är det väl upp till var och en att definiera "bättre" men det var iaf vad jag syftade på

#104

Postad 09 november 2011 - 22:59

Unregistered84666957
  • Unregistered84666957
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

bromsa lite nu , varför skulle en LCD-LED vara bättre på dagen än Plasma? kan meddela att jag inte hra några som helst problem med min plasma dagtid vid sport :) och jag kollar på ONORMALT mkt sport ...


1150 inlägg och blir förvånad över improwise2´s föreställning av att plasma är mer lik en projektor än vad en lcd/led tv är angående hur de levererar under mindre mörka förhållanden? Förlåt alltså, jag har inte gjort många inlägg men nu blev jag upprörd...

Jag lever iaf i tron att plasmorna hellre vill ha lite mörkare för att komma till sin fulla rätt. Därmed inte sagt att jag inte vill at det ska vara så mörkt som möjligt när jag kollar på min LCD men detta är knappast nåt som bara jag och improwise2 ställer sig bakom.... Nämdes väl t o m tidigare i denna tråd.

Att sport leveras bra på plasma tänker jag dock sätta mig emot. Det har väl sen länge hetat att inte LCD "hänger med" men det borde väl ändrats nu.

Jag vill ta tillfället i akt att tacka för en givande tråd, jag står precis i valet att uppgradera till nån utav modellarna handlar om.

Tyvärr är jag inte alls nöjd med att båda TV-apparaterna har brister.. Dessutom så tycker jag det inte nämdes så mycket om själva designen vilket för mig är lite viktigt och där vinner Samsungen stort tycker jag. Jag sitter med vad jag skulle tro är nån gammal Samsung R87 och jag uppskattar den färgrika, klara, och som jag ser det väldigt bra bilden men vill ha större än 40" och gärna med minimal ram och så tunn som möjligt. I och med att jag sett båda modellerna på HIFI-klubben i Kungens kurva så förstår jag exakt vad TS ser och håller med personen som säger att TV apparaterna visst skiljer sig så att de flesta ser skillnaden men behovet och analysen efteråt avgör vad man borde köpa. Jag upplevde Samsungen som färgrik och knivskarp och skitsnygg medan VT30´n såg lite mer städad, färglös och lugn ut. Samsungen kändes som en solklar efterträdare till min gamla TV från 2007 medans plasman kändes som plasor för mig alltid har gjort. Tråkigare men säkert helt underbara när man får mörklägga rummet, se på film och då säkerligen uppleva svart på riktigt (till skillnad mot min gamla Samsung) . Känns som att egenskaperna i stora drag inte förändrats så mycket sen 05-07 då jag själv sålde TV apparater även om jag inte tvekar en sekund på att allt har blivit bättre jämfört med då.

Jag står i färd med att fräsa in kablar till en ny TV motsvarande omnämda modeller och tar gärna emot folks åsikter på om det räcker med en HDMI1,4, en Comhem antennsladd, en DVI-kabel och en strömkabel (ett uttag) och jag förutsätter att eftersom de har en massa smarta funktioner som går via nätverk så måste jag väl ha det också... Säg till om jag glömt nån tack.

Självklart kör jag bildväxel genom nån bra förstärkare men det får jag väl leta efter info i nån annan tråd.

Redigerat av Unregistered84666957, 09 november 2011 - 23:00.


#105

Postad 09 november 2011 - 23:20

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
ja men bara för dom är ljusstarkare betyder det väl fan inte att dom måste visa en bättre bild ? och bara för det är en LCD/LCD-LED så behöver dom väl inte leverera bättre bild ?
tycker själv det blir onaturlig färg och bild på det skitet om jag ska vara ärlig , FETT jobbigt för ögonen och titta på sånt fyrverkeri av färger, då kan jag lika gärna gå på konstutställning om jag behöver någonting sådant.

ska du upp i en vettig LCD-LED så får du verkligen pynta därefter också om man säger så ...
har flera polare som har sånt i klassen mellan 10-17.000 och jag tycker det bara ser konstigt ut runt gubbarna och bollen, någon typ av "störning" eller vafan man ska säga.
nej tack till något sådant för dom pengarna.
skulle väl vara backlit som ska vara ok isåfall ? Vad kostar en sån 60"+ ?

#106

Postad 10 november 2011 - 07:34

Unregistered1d60d079
  • Unregistered1d60d079
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

ja men bara för dom är ljusstarkare betyder det väl fan inte att dom måste visa en bättre bild ? och bara för det är en LCD/LCD-LED så behöver dom väl inte leverera bättre bild ?
tycker själv det blir onaturlig färg och bild på det skitet om jag ska vara ärlig , FETT jobbigt för ögonen och titta på sånt fyrverkeri av färger, då kan jag lika gärna gå på konstutställning om jag behöver någonting sådant.

ska du upp i en vettig LCD-LED så får du verkligen pynta därefter också om man säger så ...
har flera polare som har sånt i klassen mellan 10-17.000 och jag tycker det bara ser konstigt ut runt gubbarna och bollen, någon typ av "störning" eller vafan man ska säga.
nej tack till något sådant för dom pengarna.
skulle väl vara backlit som ska vara ok isåfall ? Vad kostar en sån 60"+ ?


Smaken är som baken (har jag hört). Uppenbarligen har du inte varken sett en riktigt kalibrerad LCD/LED eller läst seriösa tester av dem. Rätt inställd får du enligt mätinstrument perfekta färger och riktigt djup svärta (även om detaljerna inte är lika framträdande som bland de bästa plasmorna). Bilden i en LCD/LED är mer ljusstark vilket kan vara bra när på ser på TV i dagssljus (händer väl mest på vår/sommar och inte så mkt nu :) ). På kvällstid ställer TVn så klart om sig för att visa en något mindre ljusstark bild om man använder autojustering (eller så justerar man om ljusstyrkan lite beroende på säsong och smak).

#107

Postad 12 november 2011 - 14:26

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Papskim, vad blev det till slut? :)

#108

Postad 20 november 2011 - 22:50

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Papskim ge oss en update nu när du haft tvn ett tag. Om jag förstår rätt så lämna du tillbaka D8005? Hur upplever du ditt köp nu när du är klar med allt testande ?

#109

Postad 05 december 2011 - 21:28

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ska komma med ett utlåtanden snart. Haft otroligt mycket på jobb och med flugans graviditet på sista tiden. Men snart så. Det blev VT30 :) Varför skriver jag så fort jag får lite tid över...

#110

Postad 06 december 2011 - 22:06

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Haha, frugans graviditet menar jag såklart :)


#111

Postad 09 december 2011 - 21:50

Unregistered7c63eb84
  • Unregistered7c63eb84
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej Papskim, Tack för ett väldigt bra inlägg.

Jag funderar själv på om jag skall köpa en plasma eller en led-tv.
Och allt utom bildkvalitet har talat för en led-tv.

Jag har dock upptäckt en serie led-tv som har nästan har en så bra bild att jag kan överse med sämre svärta,nyanser och högre värden på responstid som ofta är fallet med en led-tv.
Och sist men inte minst det faktum att bilden "hoppar" vid panoreringar.

Det bakgrundsljud (buzzing) som du beskriver har gjort att jag bestämt mig för att välja en led-tv, får se vilken det blir.

(Jag funderar på Philips:

46PFL8606T

52PFL9606T

58PFL9956T

https://www.prisjakt...0,964344,963641

58 som jag tycker är bäst är för dyr, 46 duger, är dock inte helt säker ännu på att jag väljer den före en plasma.

Philips vinner inga priser längre och verkar vara helt ute, så jag får väl göra som frugan föreslår....vänta och läsa recentioner ;))

Okay, avsikten var att tacka, (ursäkta för referensen till Philips), jag väljer troligen en led-tv med 1 ms responstid under nästa år :)

Redigerat av Unregistered7c63eb84, 10 december 2011 - 21:09.


#112

Postad 09 december 2011 - 22:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
max 1 ms responstid. Inte ens spelmonitorer skryter med sådana specs. Vad är det för tv du kollat på då?

#113

Postad 10 december 2011 - 21:16

Unregistered7c63eb84
  • Unregistered7c63eb84
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Okey, det är en dröm, men ett värde som tillverkaren anger, verkligheten är nog mer som testet på digitalversus
Se test : http://www.digitalve...12066/test.html

#114

Postad 18 februari 2012 - 13:47

Unregistered0b50c762
  • Unregistered0b50c762
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tänkte se om Papskim fortfarande är aktiv här på forumet?
Jag skulle vara intresserad av intrycket såhär några månader senare. Själv står jag och väljer mellan just 46" D8005 och VT30 som jag tänkte köpa denna månad.

Mitt problem är att jag skulle vilja ha en bra LED för att jag känner att men vet vad man får (stabil bra hållbar teknik med led och lcd, låg energiförbrukning, inga inbränningar, lätt och smidig och ljusstark). MEN jag har alltid tyckt att bilden på plasma är bättre på alla sätt så jag skulle alltså vilja ha en led med samma bild som på en plasma.
Med detta sagt så skulle jag om jag fick välja idag gå på VT30.

Min "användarprofil" som jag antar är det viktiga i valet är att jag ser väldigt mycket på Fotboll, säg 50% av tv tittandet är just fotboll, sedan en 25% ps3 (fifa) och 25% Film.

Jag undrar därför om Papskim testade nåt rörade sport?

Tack annars för tiden att på att skriva om alla tester, mycket uppskatta!

#115

Postad 23 februari 2012 - 17:03

Xudo
  • Xudo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!

Inhandlade en UE46D8005 för knappa tre veckor sedan. Var i behov av att byta ut min cirka fem år trogna arbetshäst som tjänat (tjänar) mig väl :).

Eftersom nyss nämnda tv (LE32R86) blivit rejält frånsprungen vad gäller det mesta är mina referenspunkter av naturliga skäl ganska begränsade ;). Detta till trots var mina krav på en tv självklart högt ställda.

Nåväl, efter mycken ansträngning med att luska bland recensioner, forum med mera föll alltså valet på Samsung UE8005. Nu är jag ingen master of technology, men utifrån mina behov (Blu-ray-tittande, Xbox, HD- SD-sändningar etc) är jag hur nöjd som helst.

Precis som många här inne redan påtalat varnade Elgigantens återförsäljare mig för Samsungs uppmärksammade problem med clouding och backlight bleeding, vissa exemplar ganska duktigt drabbade, andra knappt märkbart. Nu är jag som tidigare nämnt verkligen ingen expert, men visst märker jag av lite clouding (bleeding kanske?), men det är i ärlighetens namn inget jag stör mig på, då det endast handlar om någon ynka centimeter i översta hörnen. Efter att ha dragit ner vissa bildinställningar blev ”problemen” än mindre, så nu kan i alla fall inte en amatör som jag klaga ;).

Tv:n återger fantastiska färger i såväl ett ljus som ett helt nedsläckt rum. Den är följsam, har bra detaljrikedom, och är ruskigt bra vid SD-/HD-sändningar. Tv:n är via en toslink kopplad till hemmabiot, men när jag testade tv:n som ljudkälla slogs jag av att den levererade oväntat bra ljud för att vara så tunn.

Cred till Samsung att tv:n kan spela in via USB också. Inget jag testat än så länge, men vad fan, vi har ju bara dejtat i knappa månaden ;).

Vad gäller internetfunktionerna är jag försiktigt positiv. Att läsa på Aftonbladet via tv:n är väl inget jag kommer göra frekvent, men däremot är det riktigt smidigt att streama, kolla TV4 Play, hyra film på SF Anytime etcetera.

Plus även för den medföljande touchremoten som jag anser vara lyxig och trevlig, men självklart inte något som är tungan på vågen J. Den är skön att surfa på, och att föra över filmen/programmet till kontrollen var oväntat enkelt och roligt!
Avslutningsvis vill jag påtala att även det yttre är väldigt viktigt för mig (ja, utsidan spelar roll ;)). Samsung har enligt mig alltid varit bäst på att designa sina produkter, och enligt mig är det här det vackraste de gjort. För att citera en norsk recension:

”At Samsung er blant de beste i klassen når det gjelder design er ingen overraskelse. Det har de allerede vært i flere år. Ok, Loewes modeller er heller ikke å forakte, men de koster da også fort det dobbelte.

Denne gang har imidlertid Samsung overgått seg selv. For dette er ganske enkelt den peneste TV-en vi har sett på lang, lang tid.”

Summasummarum: Köpte tv:n för dryga 13 000:-, vilket jag tycker är prisvärt med tanke på allt man får. Detta gäller självklart inte om man får ett ex med märkbar clouding och backlight bleeding. Panasonics plasma har jag inte stiftat bekantskap med, och kan således inte ge något utlåtande om!

Sist men inte minst vill jag poängtera att det viktiga är hur man själv upplever tv:n med allt vad det innebär. En "skitsnygg" tv med ”fantastisk” bild kan ju lika gärna vara katastrofal enligt någon annan. Det ligger helt enkelt i betraktarens ögon som någon vis människa ska ha sagt ;).

/ Fredrik

Redigerat av Xudo, 23 februari 2012 - 17:06.


#116

Postad 23 februari 2012 - 19:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Nu hamnade du fel. Den här tråden gäller samsung plasman :)

#117

Postad 24 februari 2012 - 15:37

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0

Nu hamnade du fel. Den här tråden gäller samsung plasman :)


Jag tycker du verkar mycket trevlig och hjälpsam här på detta forum och därför tar det emot att påpeka att du har fel. Kopplad Samsung till tråden är: Samsung UE46D8005 (LCD-TV)

#118

Postad 24 februari 2012 - 17:31

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jag tycker du verkar mycket trevlig och hjälpsam här på detta forum och därför tar det emot att påpeka att du har fel. Kopplad Samsung till tråden är: Samsung UE46D8005 (LCD-TV)


Rätt givetvis. Förväxlade den med den gamla PS64D8005 vs 65VT30 tråden :)

#119

Postad 27 februari 2012 - 09:47

Xudo
  • Xudo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hehe, många trådar att hålla reda på :)

#120

Postad 27 februari 2012 - 10:22

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Bara jag som tycker det är helt galet att jämföra en plasma med en LCD?

#121

Postad 27 februari 2012 - 14:20

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
TV apparater som tv apparater jag ser inget galet eller konstigt med det.

#122

Postad 27 februari 2012 - 14:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag håller med radiozo lite. Lcd och plasma skiljer sig när det gäller att hantera svärtan.

#123

Postad 27 februari 2012 - 15:05

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Finns fler kriterier än svärta.. Ändamålet är ändå detsamma. Ingen skulle argumentera för att man inte kan jämföra en bil med framhjulsdrift jämfört med en med bakhjulsdrift :)

#124

Postad 27 februari 2012 - 15:33

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Finns fler kriterier än svärta.. Ändamålet är ändå detsamma. Ingen skulle argumentera för att man inte kan jämföra en bil med framhjulsdrift jämfört med en med bakhjulsdrift :)

Åjo, det finns nog de som skulle kunna hävda det. :-)

#125

Postad 27 februari 2012 - 15:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Menade mest att det inte är en schysst jämförelse för vt30 är totalt överlägsen på alla områden

#126

Postad 27 februari 2012 - 16:27

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Menade mest att det inte är en schysst jämförelse för vt30 är totalt överlägsen på alla områden


Ljusstyrka? Kontrast? Energiförbrukning? Design?

Sorry, blir bara så frustrerad när någon kategoriskt hävdar att någon viss produkt/teknologi skulle vara bäst på allt, blir lätt lite fånigt. Därmed inte sagt att LCD/LED skulle vara bättre än plasma, de har båda sina styrkor och svagheter, och jag har själv svårt att bestämma mig vilken jag personlige tycker är bäst.

Redigerat av Unregistered1413, 27 februari 2012 - 16:27.


#127

Postad 27 februari 2012 - 16:53

Xudo
  • Xudo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Ljusstyrka? Kontrast? Energiförbrukning? Design?

Sorry, blir bara så frustrerad när någon kategoriskt hävdar att någon viss produkt/teknologi skulle vara bäst på allt, blir lätt lite fånigt. Därmed inte sagt att LCD/LED skulle vara bättre än plasma, de har båda sina styrkor och svagheter, och jag har själv svårt att bestämma mig vilken jag personlige tycker är bäst.


Den dagen LCD/LED-Plasman anländer slipper vi fundera ;).

Nej skämt åsido, jag håller med dig i det du säger, men gillar man endera plasma eller LCD/LED riskerar man ju att få lite "tunnelseende" och därmed bortse från det du påpekar :).

Redigerat av Xudo, 27 februari 2012 - 16:56.


#128

Postad 29 februari 2012 - 14:09

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Tja alla föredrar olika saker men experterna är eniga iaf. VT30 är förra årets bästa TV för det priset.

#129

Postad 29 februari 2012 - 15:44

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Är inte Panasonic på gång med nya plasmor, en uppföljare på VT30 vore ju trevligt. Eller släpps det bara 1 version per år nu för tiden ?
Känns som det snart är dags att uppgradera min gamla LG plasma. Jag skulle nog satsa på 55" modellen när jag uppgraderar iaf :D

#130

Postad 29 februari 2012 - 17:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Tja alla föredrar olika saker men experterna är eniga iaf. VT30 är förra årets bästa TV för det priset.


Experterna är inte eniga dock. Nu har du läst recensionerna lite enögt. Finns många som hävdar Samsung plasmorna ex. LGs plasmor har inte vunnit några priser.

Flera tester har utnämnt Sharps Elite till vinnare. Pris bortsett. LCD inte plasma.

#131

Postad 29 februari 2012 - 23:36

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Tja alla föredrar olika saker men experterna är eniga iaf. VT30 är förra årets bästa TV för det priset.


Men seriöst, när det är så lätt att ta reda på att det du säger inte stämmer, varför envisas du med att påstå det gång på gång? T.ex. Samsungs plasmor är billigare (iaf var dom det senaste gången jag kollade) och flera experter anser att dom tom är bättre än Panasonics (om än med rätt små skillnader). Däremot är det nog så att många experter (vad det nu innebär) håller VT30 väldigt högt, så egentligen är du nog inte helt fel ute.

#132

Postad 29 februari 2012 - 23:56

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
En fråga med viss OT varning men ändå, i butik så tycker jag både VT30 och D8005 plasmorna framstår som väldigt mörka och att dom inte alls står sig mot de bätter LCD/LED apparaterna. Hemma har jag dock bland annat än Pioneer 507XD från 2006 (har jag för mig) som jag eg inte tänker på som för mörk (om än inte direkt ljusstark heller) trots att den gått många timmar och därmed säkert tappat lite tryck i bilden. Nån som råkar veta hur den står sig mot VT30/D8005 så man har något att jämföra med? Det ger ju en indikation på hur väl dessa skulle fungera i en typisk hemmiljö, utan kraftiga lysrör i taket. Det sägs ju att Pioneers sista plasmor (generation 9) är minst lika bra som VT30/D8005, men här snackar vi ju 2 generationer innan.

(Har försökt hitta svaret online men inte lyckats)

#133

Postad 01 mars 2012 - 14:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Min Samsung plasma har lite mer ljusstyrka än brorsans Kuro. Mer ljusstyrka än de VT 30 jag pillat på också.

för 2D så kan jag inte se att de saknar ork där uppe för att jag ska orka bry mig. Men så föredrar jag om något överdriven svärta än överdriven ljusstyrka. För 3D hade jag absolut velat ha bättre kontrast än vad jag sett gällande VT30/D7005.

Där hade det absolut hjälpt med än mer ljusstyrka.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.