Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitt HTPC bygge med en Mac mini.

3 svar i tråden

Skickat 10 juli 2012 - 08:49

Hej,
Det har varit en rad frågar gällande mac mini som htpc, jag har nu byggt klart min HTPC och fått allt att fungera klockrent.
Jag tänkte skriva in lite saker så att alla kan ta hjälp från denna tråd.

Maskin: Mac Mini mitten 2011
Uppgradering: 8GB 1333MHz DDR3 SO-DIMM

Fjärrkontroll: Apples fjärrkontroll som man har till ATV2, denna kostar 169kr på clas ohlsson och fungerar utmärkt.

Bluray spelare: Samsung Blu-ray SE-506AB 3D stöd.
Extern HDD: Seagate GoFlex Desk USB/FW800 2TB / uppgraderd till FW800

Koppling: HDMI kabel direkt in i TV:n
Nätverk: 5GHz trådlöst.

-Mjukvaror-
OS: Mac OS X Mountain Lion & Mac OS X Server Mountain Lion
Spelare: Plex & Mac bluray player

Rippmjukvaror: Mac the ripper, Handbreak & MakeMKV

Uppgraderingar:
Jag började med att sätta in 4GB ram men detta räckte inte riktigt till då jag även har min HTPC som en server, mailserver osv.
Man kan trycka in 16GB ram, men detta är inte officiellt erkännt utav Apple så det kan hända att det blir lite problem med deras mjukvaror osv.
Därför tog jag det säkra före det osäkra och satte in 8GB istället vilket räcker alldeles utmärkt.

Bluray:
Nu stödjer Mac uppspelning utav Bluray filmer, dock så behöver man köpa en extern BD spelare.
Just nu så är det ända programmet som stödjer uppspelning Mac bluray player.
Detta fungerar alldeles utmärkt, filmerna spelas upp helt okej och flyter på bra.

Extern HDD:
Som att Mac mini inte har USB 3 så valde jag att uppgradera min HDD till FW800 då det är ca 2ggr snabbare än USB 2, man kan behöva det lilla extra när man flyttar stora filer osv.

Nätverk:
För att slippa kablar osv så kopplade jag upp min Mac mini mot mitt 5GHz nätverk till min Airport Extreme.
Jag har testat att strema filmer till min ATV2 och detta flyter på perfekt.
Men se till att ni låser er router till en viss kanal som inte har andra nätverk på sig så att ni kan utnyttja det till max.

Sedan har jag kopplat en D-Link DIR 855 till min extreme så att alla andra enheter som inte skall streama är kopplade till den för att avlasta min airport extreme.

Jag har även koppalt en 1TB USB HDD till min Airport Extreme som jag kör Time Machine backup till från min server och även från min Macbook Pro.
Detta fungerar utmärkt, kom bara ihåg att ta bort mapparna där ni har filmer så att den inte tar backup på detta då tar HDD:n slut fort.

Plex:
När man får detta att fungera så är det världen bästa och underbaraste media mjukvara.
Jag har te.x spotyfi plugin, kanal 5 play osv osv.
Jag återkommer med div inställningar sedan för att ni skall kunna optimera er Mac mini.

Bild:
Bilden kan kalibreras helt perfekt, den klipper inte BTB eller WTW utom den levererar nästan helt OK bild out from box.
Dock får ni se till att ni ändrar färgprofil inne i bildinställningar till 709-A.

Jag fyller på lite mer senare, hinner inte just nu. Får hoppas att man kan editera sina inlägg senare ikväll.

Skickat 10 juli 2012 - 09:46

Underbart! Har tänkt fixa precis samma setup om sådär 2-3 månader så mera info!

Skickat 20 juli 2012 - 17:20

Kanon att du skriver detta.

När du kör BD skivor, får du ut HD ljuden?

Om du rippar BD t.ex via MakeMKV, får man då med HD ljud och den textning som man önskar direkt från skivan?

Skickat 24 augusti 2012 - 12:38

Visa inläggTriggerhappy 20 juli 2012 - 17:20 skrev:

Kanon att du skriver detta.

När du kör BD skivor, får du ut HD ljuden?

Om du rippar BD t.ex via MakeMKV, får man då med HD ljud och den textning som man önskar direkt från skivan?

Hej,
Ursäkta det sena svaret har varit på resande fot.

Som jag kan se så med en HDMI 1.4 kabel så får jag ut HD-Ljud.

OM man rippar med MakeMKV så gör den en direkt kopia utav skivan till HDD:n i MKV format.
Man får välja vilka texter, ljud, matreal osv som man vill skall rippas.

Jag brukar välja filmen, HD ljud samt svenskundertext.

Extra matrealet kan man ju sätta i skivan för att kolla på, inte ofta man kollar på det ändå.

En BD film hamnar på ca 12-25GB när man rippar skivan rakt av.
Som att BD redan är så pass komprimerat när dom lägger in det på skivan så rekommenderar jag att man ej skall komprimera det något mer för att få ut bästa bild.
Iofs har jag 60" kan ju hända att jag ser skavankerna mer än en 32" men ändå bara en rekommendation.
Tar ca 20-30 min att rippa en hel BD skiva.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.