Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 10 - Nvidia grafikkort - HDMI - Pioneer VSX 824-K - DTS

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 december 2016 - 21:41

kiptanoi
  • kiptanoi
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Okej, jag har en htpc, som är inkopplad via en hdmi sladd till min förstärkare.

När jag kör Kodi, och filmer, så står det klart och tydligt att ljudet körs i DTS, DTS-HD MA osv..... och kör jag en gamma rulle så står det Dolby digital. 

Och är det bara stereo så står det PCM på förstärkaren.

Så allt med Kodi fungerar klockrent.....

 

Kör jag netflix via appen så får jag Dolby digital ljud. Så det fungerar också bra.

Kör jag netflix via webbläsare så får jag endast PCM ljud, och inget Dolby digital

 

Men hur får jag andra program att sända ut DTS ljud, spotify? webbläsare? Youtube?

Så fort jag spelar upp något av dessa så får jag endast PCM ljud.

 

Är det inte möjligt att spela upp saker från youtube i formatet DTS, DTS HD MA, Dolby digital etc....?



#2

Postad 09 december 2016 - 00:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Det beror väl på vilket format de skickar ut?

#3

Postad 09 december 2016 - 01:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Precis, Spotify kodar inte signalen i dts eller dolby som är 2 olika företag som tar betalt för att man använder deras codecs. Och det finns ingen anledning att försämra en pcm (okomprimerat) signal till dts eller dolby. När det inte behövs.

Du vill inte ha något annat än pcm ifrån Spotify eller Youtube eller nåt annat som inte är film med fler kanaler än 2.

Vill du ha högupplöst ljud för musik får du ladda flac eller skaffa Tidal ist för Spotify som erbjuder loseless streaming.

#4

Postad 09 december 2016 - 09:55

kiptanoi
  • kiptanoi
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Aha, okej, på youtube då, ska man kunna få annat än pcm där då?



#5

Postad 09 december 2016 - 10:07

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Aha, okej, på youtube då, ska man kunna få annat än pcm där då?

Nej.

 

PCM är inte sämre än DTS på något sätt, utom när det kommer till att spara utrymme. När det står PCM på förstärkaren betyder det bara att källan (datorn) ha avkodat ljudet istället för förstärkaren. Samma avkodnings sker, men på olika ställen i kedjan = samma resultat.



#6

Postad 24 augusti 2019 - 03:07

kiptanoi
  • kiptanoi
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Några år senare....  :)

 

Jag kör Kodi från en windows maskin, och ibland så startar kodi och ändrar ljudutgången från min hdmi till default....

När jag då drar igång en film som jag vet har dts eller dts hd ma, så visar min förstärkare pcm och jag hör genast att ljudet är "sämre"

Så jag kikar och ändrar i kodi från default till min hdmi. Kör jag filmen igen så både ser jag på min förstärkare att den ändrar till DTS HD MA och jag hör mycket skillnad på ljudet..... Så då vet jag att det är bra iaf, när min förstärkare visar rätt ljud, för övriga ljud så visas bara pcm.

och det är ju så jag vet skillnaden och hör.....

Och på andra siter, som viasat med flera, där visas Dolby Digital, istaället för pcm, och det är bra....

Men på tex youtube, där visas endast pcm, oavsett vad.....

 

Så hur kan jag få youtube att skicka ut annat än pcm? 
Finns ju youtube där det står att det är dts osv osv, men när jag kör det så ändras det inte som på viaplay med mera till nått annat än pcm.......

 

Så hur vet jag vad som spelas då?

När förstärkaren ändrar och visas vad för ljud som spelas upp så vet jag ju iaf....
Men pcm säger MIG inget.... förutom att det är det låter sämst i filmer med mera  :P

 

Hoppas mi förstår vad jag menar

För jag har ingen koll på skillnader förutom det jag hör o ser att förstärkaren spelar  :lol:



#7

Postad 24 augusti 2019 - 07:38

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

om du menar skillnad mellan ljudet från dts hd master och PCM i 5.1 så är det EXAKT samma, inte de minsta skillnad, men om ljudet ändras från dts hd master 5.1 till pcm 2 kanals, är de ju en annan sak..

 

Orginal master ljudet är alltid inspelat i PCM 5.1 eller 7.1, så egentligen är dts hd master och true hd en nerpackad version av PCM...

 

bara så du vet, så hör dina öron nåt annat, så är det ren inbildning





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.