Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

BLU-RAY Vilken besvikelse!

517 svar till detta Àmne
  • StĂ€ngt Ă€mne Detta Ă€mne Ă€r stĂ€ngt

#101

Postad 29 december 2008 - 14:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr rÀtt sÀker pÄ att det finns.. Hos en del personer bryts ljuset för tidigt i ögat, och dÄ behövs en konkav lins för att sprida ljuset mer. Hos andra bryts det för sent och dÄ anvÀnds en konvex lins för att vinkla in ljuset mer.

http://bp3.blogger.c...00-h/konvex.jpg
http://bp2.blogger.c...00-h/konkav.jpg


Jag inser nu att det finns sÄdana:

"Ålderssynthet korrigeras alltsĂ„ med bifokala kontaktlinser eller glasögon med konvex lins."

Citatet Àr frÄn nÄgot lenses4you..eller nÄgot liknande.

Man lÀr sig nÄgot varje dag.... :blink:

#102

Postad 29 december 2008 - 14:44

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlĂ€gg
  • 0

Japp, körde med HDMI och en Optical för ljudet.


Kör du ljudet ut frÄn en PS3:a digitalt genom optisk eller koax sÄ drar du inte nytta av nÄgra HD-ljud. DÄ PS3:an inte klarar att skicka HD-ljudet komprimerat som bitstream.

Men har du bara en stÀrkare som klarar att ta emot ljudet genom HDMI och stÀller in PS3:an sÄ den skickar ljudet som PCM (över HDMI), alltsÄ att PS3:an sköter avkodningen och skickar ljudet okomprimerat sÄ fÄr du ut gött Hi-Definition ljud och i stÀrkarens display sÄ brukar det stÄ MPCM eller Multichannel eller liknande.

Med det man har hört sÄ Àr detta (att man inte fÄr ut HD-ljud genom optisk/koax) INTE nÄgot som kommer vara möjligt att fixas med firmware-uppdateringar. SÄ man har inte nÄgon egentlig nytta av att ha en stÀrkare som kodar av de nya ljudformaten sjÀlv sÄlÀnge man har en som kan ta emot ljud över HDMI om man anvÀnder PS3:an som BD-spelare.

I övrigt sÄ har PS3 fÄtt ganska bra resensioner som BD-spelare. SÄ den ska ju inte orsaka "dÄlig" bild. SÄ jag tror du mÄste upp pÄ större tum pÄ bildvisaren för att fÄ nÄgon riktig wow-upplevelse, om du nu hade blivit besviken pÄ den punkten. SjÀlv kör jag 720p/1080i projektor och skjuter bild pÄ en 92" duk. BD-film frÄn PS3:an gör sig riktigt fint dÀr.

Redigerat av HenkeEdge, 29 december 2008 - 15:00.


#103

Postad 29 december 2008 - 15:44

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0
Allt handlar vÀl om vilka förvÀntningar (och förutsÀttningar) man har nÀr man ska kolla en Bluray film första gÄngen. FörvÀntar man sig stÄfrÀs, gÄshud och hakslÀpp sÄ kanske man blir besviken, men om man har förvÀntningar pÄ klart bÀttre och mer detaljrik bild sÄ lÀr man inte bli besviken. Och som mÄnga andra redan nÀmnt i trÄden sÄ blir skillnaderna Ànnu mer markanta ju större bild man har. Jag kan fortfarande ha stor behÄllning av DVD pÄ vÄr 32" LCD och dÀr har jag inte ens möjlighet att kolla BD eftersom jag inte anser kvalitetsvinsterna vara tillrÀckligt stora för att köpa en BD spelare till. NÀr det gÀller projjen (720p) och PS3 pÄ 95" duk sÄ undviker jag helt klart DVD i det lÀngsta, men visst kan jag kolla pÄ nÄn DVD ibland ocksÄ, men kommer dÄ ofta pÄ mig att tÀnka under filmens gÄng "undrar hur mycket bÀttre bilden kommer bli nÀr den hÀr filmen slÀpps pÄ BD". Men som sagt...det hela handlar mycket om vilka förvÀntningar man har, men det gÄr inte att komma förbi det faktum att skillnaderna blir tydligare i takt med att storleken pÄ bild ökar.

//P

#104

Postad 29 december 2008 - 15:54

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlĂ€gg
  • 0

Ska testa se The Dark Knight framöver, samt ska vi dra fram soffan 1 m. tydligen var 3.5 m för lÄngt ifrÄn?


Alldeles för lÄngt. :blink: Sitter sjÀlv 3.3 meter frÄn 100"...

Jag kan tycka att skillnaden (som i min vÀrld Àr ganska stor, inte alltid för upplösningens skull utan ofta för att det Àr sÄ fruktansvÀrt skönt att slippa alla komprimeringsartefakter som DVD dras med) ofta kan upplevas som störst pÄ IMAX-rullar eller liknande. Kolla tex in BBC:s Planet Earth eller en IMAX-film som The Living Sea eller Blue Planet. SÄ mÄnga hakslÀpp dÀr sÄ det blir gropar i golvet.

#105

Postad 29 december 2008 - 15:56

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

"OMMASTRAD I HIGH DEFINITION" sÄ lyder texten pÄ filmens omslag..g

Betyder att man har fÄtt tillbaka till unsprungkÀlla och gjort en ny master i HD. Inte att man har tagit dvdmastern och konverterat upp den.

Smaken Àr som baken, sitter pÄ en 42" plasma och kör med en PS3 via en Onkyo 606 och jag ser en grym skillnad pÄ PotC nÀr jag jÀmför mellan dvd och BD.

#106

Postad 29 december 2008 - 16:20

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr vÀl ocksÄ sÄ att en mindre skÀrm Àr förlÄtande mot i princip allt material. Var hemma hos mor över julen (och Ät köttbullar som draken i Bamsefilmen :blink: ). Hon har en 4:3 som höll ganska bra kvalitet med SVT och TV4. Den Àr pÄ 26" och det mesta ser helt ok ut pÄ denna.

NÀr jag kör SVT pÄ min 42" plasma - Inte sÄ förlÄtande.
NÀr jag kör SVT pÄ min 82" duk - Inte alls förlÄtande.

Den mÀngd information som finns tillgÀnglig blir ju bÀttre "anvÀnd" pÄ en mindre skÀrm (mÀngden information Àr konstant) oavsett material, helt enkelt för att en större skÀrm visar alla felen i dÄligt kÀllmaterial.

Det omvÀnda fungerar ju pÄ samma sÀtt. Om jag kör en blue-ray pÄ min laptop som har en 16:9 1080p skÀrm (Acer 6920G) sÄ Àr ju inte upplevelsen alltför lÄngt ifrÄn en DVD.

Om jag gör samma sak pÄ min 42" plasma - mer skillnad.
NÀr jag slÀnger in jÀmförelse-ex (King-Kong pÄ dvd vs King-Kong pÄ HD-DVD till exempel) i min Full-HD proj sÄ förstÄr till och med min fru (tekniskt HELT ointresserad och förbannad pÄ alla utgifter i Hemmabiosammanhang) varför prylarna kostar.

Det material som fick henne övertygad var Roy Orbison with friends: Black & White pÄ HD-DVD (kan inte tÀnka mig att Blue-Ray Àr sÀmre), med English Dolby TrueHD 5.1 och otrolig bild.

HD-formaten har krav som inte alla klarar att uppnÄ och dÄ fÄr man lÀtt kÀnslan som du beskriver. Jag tror personligen att Blue-Ray aldrig kommer slÄ som Sony vill. Inte för att kvaliteten Àr dÄlig men för att det krÀvs entusiaster som Àr villiga att lÀgga pengar för att skapa förutsÀttningar för formatet att blomma ut i all sin prakt. Alltför fÄ anser att man kan prioritera sÄdana summor pengar för ljud/bild.

#107

Postad 29 december 2008 - 16:31

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror personligen att Blue-Ray aldrig kommer slÄ som Sony vill. Inte för att kvaliteten Àr dÄlig men för att det krÀvs entusiaster som Àr villiga att lÀgga pengar för att skapa förutsÀttningar för formatet att blomma ut i all sin prakt. Alltför fÄ anser att man kan prioritera sÄdana summor pengar för ljud/bild.

The holy grail ps3 fÄr pisk av xbox 360 och det Àr sÀkert nÄt dom aldrig trodde skulle ske.

#108

Postad 29 december 2008 - 16:58

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlĂ€gg
  • 0
Nej, inget bra Är för Sony.
Har bÄde Xbox360 och Ps3. Vill sÄ mycket med min Ps3 men den anvÀnds i hemmet till ALLT utom spelkonsoll (Singstar exluderat förstÄs). Attans att de inte kan fÄ till saker, ödsla tid pÄ meningslösa HOME istÀllet för att hÀlla pengar pÄ studion som gör God of War-spelen. Hade de haft en bundle med GoW3 sÄ hade nog försÀljningen gÄtt upp, begriper inte att de aldrig lÀr sig.

The holy grail ps3 fÄr pisk av xbox 360 och det Àr sÀkert nÄt dom aldrig trodde skulle ske.



#109

Postad 29 december 2008 - 17:03

IPTV
  • IPTV
  • AnvĂ€ndare

  • 144 inlĂ€gg
  • 0

he he, min 42" pÄ 2m avstÄnd :blink:


###### teoretiker :lol:

#110

Postad 29 december 2008 - 17:05

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlĂ€gg
  • 0

Nej, inget bra Är för Sony.
Har bÄde Xbox360 och Ps3. Vill sÄ mycket med min Ps3 men den anvÀnds i hemmet till ALLT utom spelkonsoll (Singstar exluderat förstÄs). Attans att de inte kan fÄ till saker, ödsla tid pÄ meningslösa HOME istÀllet för att hÀlla pengar pÄ studion som gör God of War-spelen. Hade de haft en bundle med GoW3 sÄ hade nog försÀljningen gÄtt upp, begriper inte att de aldrig lÀr sig.



Dock kommer det sköna exklusiva till PS3:an 2009 som GOW3, Kill Zone 2, Uncharted 2 m.m. m.m.
Tror det Àr just nÀsta Är som PS3:an fÄr visa framfötterna Àn bara som BD spelare dÄ utvecklarna verkar kunna hantera maskinen nu :lol:

Har Àven en 360 men hade det inte varit för Gears 2 sÄ hade jag nog knappt anvÀnt den under Äret.

Tycker det kommer för mycket skit pÄ alla konsoller nu förtiden. LÄngt mellan dom dÀr klassikerna som stÄr sig förevigt.

FÄr hoppas pÄ ett lyckat 2009 :blink:

Borde inte Sony, Microsoft och Nintendo enas nÀsta generation med EN konsoll.
95 procent av alla spel kommer ju Ă€ndĂ„ pĂ„ BÅDE 360 och PS3.
SÄ kan dom fajtas om tillbehör och mjukvara istÀllet.

Redigerat av Svante Skoog, 29 december 2008 - 17:08.


#111

Postad 29 december 2008 - 19:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

DÄlig syn? Tom jag som har synfel ser extremt stor skillnad pÄ BD och DVD pÄ min 40" pÄ ca 3m avstÄnd. Det Àr otroligt mycket mer detaljer pÄ BD.


Jag tror ocksÄ att det handlar om det, iaf delvis. En synundersökning kostar inte sÄ mycket, och enligt en bekant som Àr optiker, sÄ har runt hÀlften av alla mÀnniskor nÄgon typ av synfel. Kan inte garantera att det stÀmmer, men det hade iaf förklarat en del mÀrkliga Äsikter om BD vs DVD.

FörstÄr verkligen inte hur en del kan pÄstÄ att det inte Àr nÄgon skillnad, eller att skillnaden Àr liten.

Jag anvÀnder projektorn för det mesta, men har testat pÄ 32-tummaren med. Det Àr en 3 Är gammal LG som har varit igÄng 4-5 timmar om dagen (anvÀnder den som datorskÀrm med), dvs runt 5000 timmar hittills. Skillnaden mellan BD och DVD pÄ den Àr stor, och klart mÀrkbar pÄ 3 meters avstÄnd.

Med projektorn Àr DVD pinsamt dÄligt i jÀmförelse, förutom nÄgra enstaka filmer dÀr det iaf inte finns irriterande MPEG-fel och fÀrgblödning hela tiden. Men de Àr lÀttrÀknade. Det Àr förövrigt bara en 720p projje.

Har testat pÄ min gamla 480p projektor ocksÄ, och Àven dÀr Àr skillnaden vÀldigt stor (100" duk). Bluray Àr ju sÄ mycket mer Àn bara hög upplösning. Bilden Àr i stort sett befriad frÄn komprimeringsfel, och viktigast av allt, den Àr progessiv, och dÀrmed ocksÄ befriad frÄn alla de fel som interlaced MPEG-kodning ger.

Körde Àven lite med HDDVD-spelaren, och tappade nÀstan hakan nÀr den gamle projjen plötsligt levererade en bild som var mer lik 720p Àn 480p (Dantes Peak, scenen i början av filmen, dÀr staden har utsetts till nÀst bÀsta stÀlle att bo).


OMMASTRAD I HIGH DEFINITION" sÄ lyder texten pÄ filmens omslag.


Ser att flera har svarat pÄ det redan, men det kanske tÄl att upprepas. Den texten innebÀr helt enkelt att man har plockat fram originalfilmen (35mm) och scannat in den i 1080p (eller högre). Det har ingenting med DVD att göra,

Mastern Àr ju 35mm filmen (i de flesta fall, det finns 70mm, IMAX, digitala kameror osv med), och ommastring innebÀr alltsÄ att man anvÀnder den för att fÄ en sÄ bra kopia som möjligt.

Redigerat av Ageve, 29 december 2008 - 19:09.


#112

Postad 29 december 2008 - 19:37

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlĂ€gg
  • 0
Disclaimer: /Monster-OffTopic

Enig med dig SS, MEN 2008 skulle vara Ps3:s Ă„r.
1. Vann formatkriget - Enorm tillgÄng dÄ Ps3 Àr en kompetent spelare. Dock blefvo filmer vÄldsamt dyra -> inga köp.
2. MGS4. Detta blev succe, de sĂ„lde mer konsoller i samband med MGS4 Ă€n nĂ„gonsin. Ett beprövat franchise + bra kvalitet pĂ„ spelet gav försĂ€ljning. LÄRDOM!
3. Little big Planet. Omtalat som spelet att etablisera Ps3 som familjekonsol/förstaval, förhandssnacket var episkt. Debacle kring slÀppet med Koranen-text i sÄngen - dÄlig PR. Marknadsföringen obetydlig under spelÄrets hÄrdaste sÀsong, i Är med fler AAA-titlar Àn nÄgonsin. Debacle kring copyright infringments pÄ user-created material - dÄlig PR, försÀljningen lÄngt under förvÀntan. LÀr av punkt 2, det borde varit God of War3 eller nÄgot annat beprövat franchise, att testa ett nytt gentemot COD5/GOW2 etc Àr nÀstan löjligt dumt.
4. SOCOM. Återigen ett spel (punkt 2 igen, hĂ€r var chansen) som skulle dra Ps2-fansen till kassan och uppgradera. Spelet var sĂ„ buggigt efter slĂ€pp att det en del spelrecensenter har gjort 2 recensioner, en före patch och en efter. Usel koll, Sony borde aldrig tillĂ„ta en 3:epartsleverantör att dra varumĂ€rket i dyn pĂ„ det sĂ€ttet.
5. PS HOME - kommentarer Àr vÀl överflödiga? Besvikelse Àr vÀl en vÀrdig sammanfattning efter alla förvÀntningar.
6. PSN - försÀljning av fullpris-nextgenspel. Mycket imponerad över Burnout Paradise, rea pÄ spel osv. Stort plus i min bok, det enda jag kÀnner funkat med Ps3.

Jag har kÀnslan av att Sony-ledningen inte riktigt begriper hur folk fungerar, dÄ spelar det inte nÄgon roll att massa bra spel kommer.
Microsoft och Nintendo kommer inte vila pÄ hanen utan kontra varje drag Sony gör. OM de kommer göra en gemensam konsoll sÄ Àr det vÀl bra, men om de kommer fortsÀtta vara konkurrenter sÄ har Sony en rejÀl lÀxa att göra och att de Àr en sÄ svag konkurrent just nu gynnar definitivt inte konsumenten.

/backtotopic

Dock kommer det sköna exklusiva till PS3:an 2009 som GOW3, Kill Zone 2, Uncharted 2 m.m. m.m.
Tror det Àr just nÀsta Är som PS3:an fÄr visa framfötterna Àn bara som BD spelare dÄ utvecklarna verkar kunna hantera maskinen nu :lol:

Har Àven en 360 men hade det inte varit för Gears 2 sÄ hade jag nog knappt anvÀnt den under Äret.

Tycker det kommer för mycket skit pÄ alla konsoller nu förtiden. LÄngt mellan dom dÀr klassikerna som stÄr sig förevigt.

FÄr hoppas pÄ ett lyckat 2009 :blink:

Borde inte Sony, Microsoft och Nintendo enas nÀsta generation med EN konsoll.
95 procent av alla spel kommer ju Ă€ndĂ„ pĂ„ BÅDE 360 och PS3.
SÄ kan dom fajtas om tillbehör och mjukvara istÀllet.


Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 29 december 2008 - 19:41.


#113

Postad 29 december 2008 - 20:18

IPTV
  • IPTV
  • AnvĂ€ndare

  • 144 inlĂ€gg
  • 0
Jag ser knappt nÄn skillnad pÄ Bluray och en vanlig DVD lÀngre, kan bero pÄ att man Àr sÄ van vid HD att man stÀller nu högre krav eller sÄ har min Crystalio scaler gjort underverk nÀr jag tittar pÄ DVD att det nu Àr jÀmförbart.

Men sÄ klart HD Àr hypat, sÄ bra Àr det inte, tror vi mÄste upp i Ultra HD för att folk ska börja köpa eller man ska börja tappa hakan nÀr man tittar, för som det Àr nu tappar man absolut inte hakan nÀr man ser Bluray.

#114

Postad 29 december 2008 - 20:30

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlĂ€gg
  • 0
Kan bara ta filmen Mamma Mia som jag hade hoppats mycket pÄ, men ack sÄ besviken man blev dÄ man trodde att Blu-ray utgÄvan skulle vara mycket bÀttre. Har en Full HD Optoma HD80 projektor som jag spelade upp Mamma Mia pÄ, först DVD versionen sedan Blu-ray. Skillnaden var inte sÄ stor som ni sa, DVD versionen skalades upp till 1080p och BR versionen behöver ju ingen skalning. Men just den hÀr flmen ska tydligen vara ganska medioker kvalité pÄ, men det Àr ett bra exempel pÄ dÄlig Blu-ray utgÄva. FÀrgerna kÀndes vattniga och skÀrpen verkade ur fokus, kanske Àr medvetet av filmskaparen att det inte ska vara perfekt bild. En del BR filmer verkar ha lite bildbrus ocksÄ har jag mÀrkt, en bra 720p film kan vara minst lika bra som en 1080p rent kvalitetsmÀssigt, inte tekniskt men kvalitetesmÀssigt.

#115

Postad 29 december 2008 - 20:42

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlĂ€gg
  • 0
Det finns flera sidor pÄ nÀtet som recenserar kvalitet pÄ film/bild/ljud.
Mitt tips Àr att du söker upp lite Äsikter om de filmer du Àr intresserad av innan du köper dem.

Kung Fu Panda köpte jag pÄ BR för kvaliteten skulle vara ypperlig pÄ Bild/Ljud, lÀste i vart fall 2 recensioner innan jag beslöt mig för att lÀgga 199:- för BR istÀllet för 99:- (Àlska MediaMarkt) pÄ en DVD. Filmen Àr fantastisk, bilden Àr referens och ljudet Àr mitt i prick

Som med allt annat i livet, en stÀmpel gör inte automatiskt nÄgot bra, lite overkligt att tro att det ska vara sÄ.

Kan bara ta filmen Mamma Mia som jag hade hoppats mycket pÄ, men ack sÄ besviken man blev dÄ man trodde att Blu-ray utgÄvan skulle vara mycket bÀttre. Har en Full HD Optoma HD80 projektor som jag spelade upp Mamma Mia pÄ, först DVD versionen sedan Blu-ray. Skillnaden var inte sÄ stor som ni sa, DVD versionen skalades upp till 1080p och BR versionen behöver ju ingen skalning. Men just den hÀr flmen ska tydligen vara ganska medioker kvalité pÄ, men det Àr ett bra exempel pÄ dÄlig Blu-ray utgÄva. FÀrgerna kÀndes vattniga och skÀrpen verkade ur fokus, kanske Àr medvetet av filmskaparen att det inte ska vara perfekt bild. En del BR filmer verkar ha lite bildbrus ocksÄ har jag mÀrkt, en bra 720p film kan vara minst lika bra som en 1080p rent kvalitetsmÀssigt, inte tekniskt men kvalitetesmÀssigt.



#116

Postad 29 december 2008 - 22:34

C Upp
  • C Upp
  • LĂ€rjunge

  • 422 inlĂ€gg
  • 0
Ju mer jag lÀser om HD-film (tÀnker inte endast sÀga blu-ray), ju mer övertygad blir jag att det aldrig kommer ta över för gemene man. I ett normalt hem sÄ Àr mÄhÀnda vardagsrummet möblerat runt TVn, men jag tror aldrig att det kommer bli helt normalt att man möblerar med minst en 42":are pÄ max 3 meters hÄll. Snarare sÄ att man stÀller en 32" pÄ 3 meter eller mer. Och i sÄna fall har man ju faktiskt ingen större anledning att lÀgga pengar pÄ nÄt annat Àn DVD. De flesta "vanliga Svenssons" tittar ju inte ens pÄ film med mer Àn typ 40% koncentration. Vilket ytterligare drar ner anledningen. Och ljudmÀssigt. Ja, det Àr nog TVns inbyggda högtalare tyvÀrr.

För oss som bryr oss om ljud och bild sÄ finns ju definitivt en framtid. Och det Àr ju heller inte en mÄlgrupp som Àr rÀdda att kasta pengar omkring oss heller. Vi har sedan lÀnge accepterat att det kostar pengar.

Personligen kör jag HD-DVD (har inte kommit till blu-ray Àn) i 720p frÄn min Xbox 360-addon till min Sanyo Z5 720p-projektor pÄ ungefÀr 100" och ca 3,5 meter och tycker skillnaden mot DVD Àr enorm. Mest skillnad mÀrks dock pÄ film man sett pÄ DVD i samma storlek. Film man aldrig sett fÄr man inte samma wowupplevelse av. Vill se om alla filmerna med en 1080p-projje nÄn dag och se om det blir samma kÀnsla en gÄng till.

#117

Postad 29 december 2008 - 22:56

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv sitter jag med en 40" hd ready och matar med en ps3.

Har köpt min första BD film, Ironman och hoppades kunna se nÄgot som fick mig att vilja köpa BD i fortsÀttningen.
Men jag upplevde inget mÀrkvÀrdigt alls, nu har jag ju inte heller sett ironman pÄ dvd men ÀndÄ, sÄg ut i klass med vanliga dvd filmer som uppskalas.

Vad som dÀremot imponerat hÀr hemma Àr svt hd under os, dÀr kunde man ibland se otroligt fin bilder, dÀr Àr enda gÄngen jag blivit imponerad av bilden.

SÄ att sÀga att alla bör se skillnad Àr inte helt givet,kanske om man har bÄda utgÄvorna men annars tror jag det Àr grymt svÄrt.

#118

Postad 29 december 2008 - 23:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
Tycker du köpa Planet Earth pÄ blu-ray. :)

#119

Postad 29 december 2008 - 23:06

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlĂ€gg
  • 0
SÄ Àr det, jag sitter alltid och (sjukligt) ser filmer ur tvÄ perspektiv:
1. Filmen
2. Kvaliteten

Jag Àr övertygad om att jag i en blind-test skulle kunna se skillnad pÄ flertalet filmer, om inte annat för att jag har trÀnat mina sinnen att uppleva skillnad.
Lite som nÀr jag var pÄ bilprovningen med hustruns Volvo 960, han pÄpekade saker i hur bilen lÀt/betedde sig men som jag inte mÀrkt.

SÄ att sÀga att alla bör se skillnad Àr inte helt givet,kanske om man har bÄda utgÄvorna men annars tror jag det Àr grymt svÄrt.



#120

Postad 29 december 2008 - 23:07

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0

Tycker du köpa Planet Earth pÄ blu-ray. :)


Tycker jag med fast pÄ DVD dÄ :rolleyes: ;)

#121

Postad 29 december 2008 - 23:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
:)

#122

Postad 29 december 2008 - 23:19

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
Jag vÀntar med spÀnning pÄ Mushunts (trÄdskaparen) och de andra testarnas omdöme pÄ Dark knight dÄ tror jag det kan ta fart pÄ allvar i denna trÄd!! :)

#123

Postad 29 december 2008 - 23:45

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlĂ€gg
  • 0
Jepp mÀrker dom ingen skillnad dÀr mellan DVD utgÄvan Àr det nog ingen idé att köra BD för dom tills dom fÄtt större skÀrm, flyttat nÀrmre skÀrmen, synundersökning :)

Redigerat av Svante Skoog, 29 december 2008 - 23:46.


#124

Postad 29 december 2008 - 23:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlĂ€gg
  • 0

Word...


Och ditt Àrende i BD delen av forumet Àr? :)

#125

Postad 30 december 2008 - 01:03

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlĂ€gg
  • 0
Jag gillar det faktum att de flesta verkar vara överrens om att man bör ha en vÀrsting-tv pÄ minst 50" och sitta pÄ runt 2m avstÄnd för att verkligen kunna njuta av BD jÀmfört med dvd, inte konstigt att deras försÀljning inte uppnÄtt de mÄl de satt ut om man inte bara ska köpa en bd-spelare för 2-3000kr utan ocksÄ en tv för en 15.000kr ocksÄ för att mÀrka riktigt bra skillnad :)
SjÀlv har jag varken rÄd med ny tv eller en bd-spelare, sÄ jag Àr bara avis pÄ er andra som kan köpa :rolleyes:

#126

Postad 30 december 2008 - 01:23

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • ForumrĂ€v

  • 565 inlĂ€gg
  • 0
Behövs inte en 50" för att se skillnad mellan DVD och BD. DÀremot kan det vara svÄrt att se skillnad mellan HD-ready och Full HD pÄ mindre skÀrmar och lÀngre avstÄnd.

#127

Postad 30 december 2008 - 01:44

MrCoffecup
  • MrCoffecup
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0

Oj vad du mÄste vara vÀlinformerad...
TĂ€nk att just DU vet vad ALLA tycker!!!!

Jag antar att du menade att DITT inlÀgg INTE var seriöst.

LÀser man inlÀggen Àven frÄn BD föresprÄkarna sÄ medger tom dom den gamla sanningen att man behöver en Projje o en riktigt vass ljudanlÀggning för att fÄ en wow kÀnsla.

Men som sagt, du vet ju allt sÄ alla som skrivit i denna o mÄnga liknande trÄdar mÄste vara dumma eller inte tillhöra gruppen "alla".....


Men lilla grinolle... om du inte ser skillnaden mellan en vanlig dvd film och en blu-rayfilm pÄ t ex en 42" lr 50" teve dÄ lÀr du ta och kolla synen :) , för ska de va sÄ svÄrt att se skillnad?? Jag har dÄ inte hört nÄn av mina polare som inte direkt ser stor skillnad mellan dessa system.. :rolleyes:

Redigerat av MrCoffecup, 30 december 2008 - 01:50.


#128

Postad 30 december 2008 - 01:56

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0

Men lilla grinolle... om du inte ser skillnaden mellan en vanlig dvd film och en blu-rayfilm pÄ t ex en 42" lr 50" teve dÄ lÀr du ta och kolla synen :) , för ska de va sÄ svÄrt att se skillnad?? Jag har dÄ inte hört nÄn av mina polare som inte direkt ser stor skillnad mellan dessa system.. :rolleyes:


Jag har inte sagt vad jag sjÀlv tycker i frÄgan, bara refererade till trÄdinlÀggen och satte heller inte likhetstecken mellan dessa och "alla"... Bra att du iaf definierade "alla" = du o din kompis ;)

Ha en god fortsÀttning o tÀnk i framtiden hur du utrycker dig....

#129

Postad 30 december 2008 - 02:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Jag gillar det faktum att de flesta verkar vara överrens om att man bör ha en vÀrsting-tv pÄ minst 50" och sitta pÄ runt 2m avstÄnd för att verkligen kunna njuta av BD jÀmfört med dvd


Det Àr helt fel, men har av nÄgon mÀrklig anledning blivit en "sanning".

Visst, mÄnga kör kanske sina TV-apparater med fabriksinstÀllningarna, och bilden blir dÀrmed dÄlig vilken kÀlla man Àn anvÀnder. Orkar egentligen inte argumentera mot de som pÄstÄr att skillnaden Àr liten, men snÀlla, kolla igenom instÀllningarna, och se till sÄ att spelaren matar TVn med rÀtt signal (en del spelare ger t ex klart sÀmre bild i 720p Àn i 1080p trots att man har en 720p projektor).

Sen Àr det faktisk inte skadligt att lÀsa tester innan man köper en film pÄ BD. De flesta har riktigt bra bild, en del har grymt bra bild, och nÄgra har tyvÀrr knappt bÀttre bild Àn DVD-utgÄvan.

Om man tankar en Ferrari med 91-oktanig bensin sÄ lÀr den gÄ dÄligt, men Àr det verkligen bilens fel? Det samma gÀller ju Bluray-formatet. Bara för att formatet Àr tekniskt överlÀgset sÄ betyder det inte att alla filmer har bra bild.

Jag har bara 43 filmer i HD-format, men hÀr Àr iaf nÄgra som sticker ut ur mÀngden bildmÀssigt:

The Dark Knight (BD)
Indiana Jones (BD)
Casino Royale (BD)
Pirates Of The Caribbean 1, 2, 3 (BD)
I Am Legend (BD)
Bilar (BD)
Wall-E (BD)
The Day After Tomorrow (BD)
Transformers (HDDVD)
Mummy Returns (HDDVD)
Dante's Peak (HDDVD)
King Kong (HDDVD)

En film som ocksÄ har mycket imponerande bildkvalitet med tanke pÄ Äldern Àr den första bondfilmen, Dr. No (BD).


MÄste ocksÄ kommentera inlÀgget om att 1080p inte Àr tillrÀckligt bra (NÄgon skrev att det blir skillnad först vid Quad HD). Det stÀmmer inte alls. Faktum Àr att de flesta filmer nÄr sitt tak bildmÀssigt strax under 1080p, t ex allt som Àr filmat pÄ 35mm* (minst 99% av alla filmer som slÀppts).

IMAX-scenerna i The Dark Knight, och andra högupplösta filmer som 2001: A Space Odyssey, Àr ett bra exempel pÄ det. Bluray Àr tillrÀckligt bra för att Äterge detaljer som 35mm inte riktigt klarar av. How The West Was Won ska tydligen ocksÄ ha kanonbild (filmad pÄ 70mm). Har inte sett den Àn.


* 35mm ger teoretiskt sett en lite högre upplösning Àn 1080p, men det Àr i teorin det. I praktiken innebÀr det en helt ny perfekt exponerad film som aldrig har kopierats eller ens spelats upp.


#130

Postad 30 december 2008 - 02:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0

Citera(InSane @ Dec 30 2008, 01:03 )
Jag gillar det faktum att de flesta verkar vara överrens om att man bör ha en vÀrsting-tv pÄ minst 50" och sitta pÄ runt 2m avstÄnd för att verkligen kunna njuta av BD jÀmfört med dvd


Det Àr helt fel, men har av nÄgon mÀrklig anledning blivit en "sanning".


Jag föredrar att vÀnda pÄ resonemanget...har man 50+ bildvisare sÄ behövs en högupplöst bildkÀlla typ BD, HDTV etc

#131

Postad 30 december 2008 - 02:37

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • ForumrĂ€v

  • 887 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr sÄ enkelt som att vissa ser detaljer och skillnader dÀr andra inte gör det.

Ett oÀndligt mycket tydligare exempel Àr vilka som uppmÀrksammar felaktiga aspekter i bilden. Min mamma som Àr pensionÀr och knappt klarar att starta dvd-spelaren (som vi köpte till henne eftersom hon inte klarade vhs-spelaren) ringde förtvivlat och krÀvde att jag skulle komma och fixa sÄ inte alla sÄg tjocka ut pÄ hennes nya tv som hon fÄtt av min bror. Hon fick ont i huvudet av att titta nÀr allt sÄg "fel" ut. Brorsan och min syster som kopplat in den brukar mycket riktigt alltid titta med utdragen bild pÄ 4:3 sÀndningar utan att reagera ens om man frÄgar dom varför dom tittar pÄ felaktig bild. "VadÄ fel?" brukar de svara. Men som sagt vÄr mamma blev illamÄende pÄ en kvart. En del ser och kan sen inte undgÄ att se nÄgot medan andra helt kan missa det som tycks sjÀlvklart.

ÖversĂ€tt detta till att se skillnad pĂ„ dvd och bd pĂ„ mindre skĂ€rmar, 42 tum och nerĂ„t, och det Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ att vad vissa av oss omedelbart noterar gĂ„r spĂ„rlöst förbi för mĂ„nga fler.

Detta och att majoriteten av alla vardagsrum bara uppgraderas en storlek per tv-generation gör att det kommeratt ta mycket lÄng tid innan "alla" har nytta av eller ser nÄgon rejÀl fördel med bd. Dom 28-32 tummare som nu byts till (mestadels) 32-42 kommer att om 5-10 Är bytas till 42-50 tummare. Det ligger alltsÄ mycket lÄngt fram i tiden innan en majoritet av svenska vardagsrum ha ens en 50 tummare. Fram till för fem Är sen var det nÀstan ingen som köpte ny tv förrÀn den gamla gick sönder. Vilket oftast tog 10-20 Är. Vi Àr snart tillbaka dÀr.

Jag tror pÄ bd som en stark nisch för oss som Àr intresserade och/eller har tillrÀckligt stor skÀrm. För alla andra lÀr det inte bli bd förrÀn spelarna blir sÄ billiga (500 spÀnn) att det inte görs rena dvd-spelare lÀngre. Och det lÀr dröja det med.

#132

Postad 30 december 2008 - 03:25

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0
Hurvida man ser skillnad mellan dvd och hd-film Àr nog ganska individuellt men jag tvivlar pÄ att nÄgon (synskadad pensionÀr) inte skulle se nÄgon som som helst skillnad. NÀr man jÀmför sÄ ser sÄklart en film i 1080 klart bÀttre ut Àn en dvd, dock sÄ kan man frÄga sig om det Àr nog bra vad det gÀller pris/prestanda. PÄ en normalstor TV, eller en mindre sÄ Àr skillnaden inte sÄ stor att det stör en om man 'rÄkar' se en dvd, utan det Àr med projektor och stor bild som man verkligen fÄr anvÀndning för den höga upplösningen.
Dock vore det lögn att sÀga att jag hellre skulle se dvd Àn hd, sÄ Àr det inte. HD Àr sevÀrdare Àven pÄ en 20" skÀrm :)

#133

Postad 30 december 2008 - 09:52

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlĂ€gg
  • 0
För att inflika i debatten, jag sitter pÄ en ganska gammal bildvisare med dÄlig skalning och dÄ Àr Blu-ray rena turbobrÀnslet Ätminstone pÄ de filmer jag har tittat pÄ. Har bara In Bruges, The Dark Knight, In The Name Of The King och Clone Wars Àn sÄ lÀnge men kvaliteten Àr otroligt bra. Vi tittade pÄ Sagan Om Ringen HÀrskarringen och det slog mig att i framför allt mörka scener vilka problem dvd formatatet har.

#134

Postad 30 december 2008 - 09:59

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • ForumrĂ€v

  • 911 inlĂ€gg
  • 0
Seriöst !!!


Sitter man med en 40" FullHD och större, Blu-ray spelare, HDMI kabel och sedan sitter man och jĂ€mför olika filmer i DVD format och Blu-ray format för att sedan komma fram till att " Äh, det var inte sĂ„ stor skillnad pĂ„ DVD & Blu-ray".


DĂ„ ÄR det dags att ringa och boka en tid hos en optiker!!


Mvh

#135

Postad 30 december 2008 - 10:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Vilka klagomÄl om dvd sen dÄ!

Jag kör fortfarande med en lÀgre upplöst Laserdisc över hd tv, t.o.m pÄ full hd projektor och det rockar flÀsket gott :)

#136

Postad 30 december 2008 - 11:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlĂ€gg
  • 0

Vilka klagomÄl om dvd sen dÄ!

Jag kör fortfarande med en lÀgre upplöst Laserdisc över hd tv, t.o.m pÄ full hd projektor och det rockar flÀsket gott :)


Kan tÀnka mig att imponansvÀrdet Àr högre pÄ dina LD bland polarna ;) Kom bara inte och sÀg att det Àr mer detaljerad bild och ljud :rolleyes: om LD kan man inte sÀga som min mor nÀr jag skulle visa BD vs dvd för henne "Skivorna ser ju likadana ut"

#137

Postad 30 december 2008 - 11:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Jag kör fortfarande med en lÀgre upplöst Laserdisc över hd tv, t.o.m pÄ full hd projektor och det rockar flÀsket gott :)


Fast laserdisc har ju inte samma komprimeringsfel i bilden som DVD. Upplösningen Àr som sagt inte det enda som pÄverkar resultatet.

Efter att ha sett For Your Eyes Only pÄ Bluray, satte jag i DVD-versionen för att jÀmföra. MÄste sÀga att den har ruggigt dÄlig bild pÄ DVD, helt otroligt vilken skillnad det Àr.

NÀr jag köpte den filmen för nÄgra Är sedan tÀnkte jag inte alls pÄ att bilden var dÄlig. Nu ser jag inget annat Àn fastlimmad och efterslÀpande grain (komprimering gone wrong), rejÀl makroblocking, dÄlig skÀrpa osv.

Man blir som sagt snabbt krÀsen nÀr man vÀnjer sig vid BD.


Seriöst !!!


Sitter man med en 40" FullHD och större, Blu-ray spelare, HDMI kabel och sedan sitter man och jĂ€mför olika filmer i DVD format och Blu-ray format för att sedan komma fram till att " Äh, det var inte sĂ„ stor skillnad pĂ„ DVD & Blu-ray".


DĂ„ ÄR det dags att ringa och boka en tid hos en optiker!!


HÄller med. Var inom Elgiganten igÄr och dÀr stod en klump med folk runt en Samsung 40" Full HD kopplad till en BD1500.

"Kerstin, denna TVn Àr ju mycket bÀttre Àn de andra!" var en av kommentarerna jag hörde. Det Àr alltid lite kul nÀr de inte förstÄr varför bilden Àr sÄ mycket bÀttre.

Redigerat av Ageve, 30 december 2008 - 11:16.


#138

Postad 30 december 2008 - 11:51

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • ForumrĂ€v

  • 911 inlĂ€gg
  • 0

HÄller med. Var inom Elgiganten igÄr och dÀr stod en klump med folk runt en Samsung 40" Full HD kopplad till en BD1500.

"Kerstin, denna TVn Àr ju mycket bÀttre Àn de andra!" var en av kommentarerna jag hörde. Det Àr alltid lite kul nÀr de inte förstÄr varför bilden Àr sÄ mycket bÀttre.


Men det Àr tur att personalen hos Elgiganten informerar alla som tittar pÄ tvn att de ser pÄ Blu-ray och vad allt det innebÀr . .. . :)


Mvh

#139

Postad 30 december 2008 - 12:12

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlĂ€gg
  • 0

Jag kör fortfarande med en lÀgre upplöst Laserdisc över hd tv, t.o.m pÄ full hd projektor och det rockar flÀsket gott ;)


Usch vad jag saknar det formatet.
Var rena julaftonen nÀr man köpt en vÀlfylld och tung Special Edition box typ Aliens.
Skitsamma om det kostade 800 spÀnn :P
Special Edition VAR verkligen Special Edition pÄ den tiden.
Those where the days banne mig :)

Laserdisc med 1080p och DTS-HD MA ljud hade varit det manligaste formatet hittils ;)

Nej...dags att försöka laga den gamla trotjÀnaren i garderoben sÄ man kan spinna ivÀg en skiva igen :rolleyes:

#140

Postad 30 december 2008 - 12:18

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlĂ€gg
  • 0
Tycker framför allt att fÀrgerna Àr mycket bÀttre pÄ BD Àn pÄ DVD.

#141

Postad 30 december 2008 - 12:20

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlĂ€gg
  • 0

Jag gillar det faktum att de flesta verkar vara överrens om att man bör ha en vÀrsting-tv pÄ minst 50" och sitta pÄ runt 2m avstÄnd för att verkligen kunna njuta av BD jÀmfört med dvd

Det Àr helt fel, men har av nÄgon mÀrklig anledning blivit en "sanning".


Ja, det Àr helt fel men jag tycker inte det Àr sÄ mÀrkligt att det blivit en "sanning". Faktum Àr att jag inte alls tycker det Àr konstigt.

Som redan sagt mÄnga gÄnger i trÄden sÄ har blu-ray fler bildmÀsiga fördelar gentemot dvd Àn ökad upplösning, blu-ray formatet saknar bl.a. de klassiska dvd artifakterna. Detta lÀgger vi bildnissar mÀrke till direkt - och vi Àlskar det. DÀremot Àr jag inte lika sÀker pÄ att "vanligt folk" lÀgger mÀrke till detta i samma utstrÀckning. Jag Àr t.o.m. övertygad om att de flesta "svenssons" inte ens lagt nÄgon större notis om artifakterna, de tycker sin bild frÄn dvd:n Àr grymt bra som den Àr.

Sen till den större upplösningen. För att kunna utnyttja en större upplösning sÄ krÀvs antingen en större bildvisare eller att ett kortare sittavstÄnd. Jag tÀnkte faktiskt ta ett exempel som förklarar varför, dÄ mÄnga fortfarande inte riktigt vill acceptera detta. Jag utgÄr frÄn en enda pixel frÄn en gigantisk SD-display (för bÀttre förstÄelse), lÄt oss sÀga att pixeln Àr 10 cm hög och bred. Sen tar vi en enda pixel frÄn en gigantisk Full HD display av samma storlek som SD-displayen, denna skulle i sÄ fall vara ca 5 cm hög och bred. För att vi skall uppfatta bÄda dessa enskillda pixlar pÄ samma vis sÄ mÄste man flytta fram Full HD- displayen till halva avstÄndet av det avstÄnd man har till SD-displayen. LÄt mig visa med en bild:
Bifogad fil  SD_och_Full_HD_Pixel.JPG   16,56K   1 Antal nerladdningar
Samma fenomen uppnÄs Àven om man har en dubbelt sÄ stor Full-HD display som SD-display pÄ lika avstÄnd.

Nu tillbaks till "sanningen". Jo hur gör folk nÀr de köper ny tv, vad Àr vanligast? Att de anpassar det gamla sittavstÄndet till den gamla SD-tv efter sin nya Full HD-tv eller att de passar pÄ och flÀskar till med en större Full HD-tv i jÀmförelse med sin förra SD-tv. Jag Àr 100% sÀker pÄ att det senare fallet Àr överlÀgset vanligast.

Nu finns det en enda parameter kvar för att förstÄ sig pÄ denna "sanning". Till vilken upplösning Àr det gamla sittavstÄndet anpassat efter? Ja eftersom man stÀllde ut soffa etc dÄ endast SD-upplösning var tillgÀnglig sÄ Àr naturligtvis de allra flesta betrakningsavstÄnd hyffsat anpassade för SD-upplösning. Satt man för nÀra sÄ blev bilden dÄlig.

Detta innebÀr följande:

1. Att mÀnniskor som köper en Full HD-tv i samma storlek som förra SD-displayen och behÄller sitt gamla sittavstÄnd inte nödvÀndigtvis behöver mÀrka speicellt stor skillnad mellan DVD och blu-ray.

2. Att mÀnniskor som köper en Full HD-tv av större storlek jÀmfört med sin förra SD-display och behÄller sitt gamla sittavstÄnd troligtvis mÀrker en större skillnad mellan DVD och blu-ray.

3. Att mÀnniskor som köper en Full HD-tv i samma storlek som förra SD-displayen men kortar ner sitt gamla sittavstÄnd troligtvis mÀrker en större skillnad mellan DVD och blu-ray.


Eftersom punkt 3 troligtvis Àr ovanlig bland "svenssons" sÄ blir de andra tvÄ punkterna en "sanning"...

Naturligtvis Àr bildkvalite i stort inte riktigt sÄ hÀr enkelt, men det Àr en bra förenkling att utgÄ ifrÄn. :)

Redigerat av jonsod76, 30 december 2008 - 12:22.


#142

Postad 30 december 2008 - 12:28

diddi_e
  • diddi_e
  • Amatör

  • 72 inlĂ€gg
  • 0
Jag förstÄr absolut inte hur man INTE kan se skillnad... bÄde min mor o flickvÀn ser en stor skillnad o de Àr absolut inga experter...

#143

Postad 30 december 2008 - 12:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
De flesta som köper en stor full-HD-TV sitter kvar pÄ samma avstÄnd och kollar pÄ lÄgupplöst material (ofta nÄn sunkig kabel-TV och nedladdade filmer). DÀrför tycker de att bilden blivit sÀmre Àn vad den var innnan.
Det sÀmsta av tvÄ vÀrldar.

#144

Postad 30 december 2008 - 12:33

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlĂ€gg
  • 0
Det första man ska jÀmföra mellan en BD och en DVD Àr just findetaljerna.

Just DVD saknar ju detta. Texturer i klÀderna, porerna i ansiktet, alla smÄ, smÄ detaljer i bakgrunderna som pÄ DVD bara Àr en gröt.

Att vissa kanske inte ser findetaljerna pÄ just sin skÀrm kan Àven ha med andra saker att göra.
Brusreducering!!! Detta lÀga ska stÄ pÄ AV, annars kan det smöra över detaljerna precis som just DNR.

#145

Postad 30 december 2008 - 12:33

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlĂ€gg
  • 0

De flesta som köper en stor full-HD-TV sitter kvar pÄ samma avstÄnd och kollar pÄ lÄgupplöst material (ofta nÄn sunkig kabel-TV och nedladdade filmer). DÀrför tycker de att bilden blivit sÀmre Àn vad den var innnan.
Det sÀmsta av tvÄ vÀrldar.

Det skulle jag ocksÄ vilja kalla för en "sanning", otroligt vanligt... :)

TyvÀrr stÀller det hÀr med olika upplösningar frÄn olika kÀllor till det för oss konsumenter. SjÀlv har jag löst problemet genom att se SD-sÀndningar pÄ en 50" tv och avnjuter Full HD frÄn bd pÄ en 110" duk + projektor. Om man inte vill flytta soffan fram och tillbaka sÄ Àr tvÄ olika displayer en nödvÀndighet utan att "sumpa" bildkvaliten pÄ en av upplösningarna...

#146

Postad 30 december 2008 - 12:40

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Naturligtvis Àr en av fördelarna med högre upplösning att man kan sitta betydligt nÀrmere Àn förut :)

#147

Postad 30 december 2008 - 12:47

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlĂ€gg
  • 0

Naturligtvis Àr en av fördelarna med högre upplösning att man kan sitta betydligt nÀrmere Àn förut :)

Ja för dig och mig (med fler sÄklart) Àr det en sjÀlvklarhet (om man utgÄr frÄn samma displaystorlekar).

Men kolla i trÄdarna i tv-avdelningen i forumet, vÀldigt mÄnga Àr oerhört skeptiska till de "nya" sittavstÄnden som Àr anpassade efter de nya upplösningarna. De skall pronto ha den nyaste tekniken men vÄgar inte ta klivet frÄn dÄtidens anpassningar.

Men att anpassa sig efter Full HD innebÀr samtidigt att man försakar SD (som jag var inne pÄ i mitt senaste inlÀgg), och för mÄnga blir detta en avvÀgning. Vilket man sÄ klart kan förstÄ.

Redigerat av jonsod76, 30 december 2008 - 12:49.


#148

Postad 30 december 2008 - 12:51

Unregisteredeaefbf2e
  • Unregisteredeaefbf2e
  • AnvĂ€ndare

  • 137 inlĂ€gg
  • 0
Ni vet att det ju Àr farligt att sitta för nÀra TVŽn, man fÄr dÄlig syn dÄ...hehe...gammal sanning

#149

Postad 30 december 2008 - 13:21

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv har jag 40" pÄ 3 m och kör uppskald DVD frÄn PS3 och ser inga artefakter eller nÄgra som helst problem med DVD, helt enkelt kanonbild. SÀtter jag in Blu-ray sÄ Àr det ocksÄ kanonbild, enda problemet Àr att dessa blu-ray skivor kostar upp till 5 ggr mera. Varför skulle jag dÄ köpa blu-ray istÀllet? Tills priset sÀnks fÄr dom stanna i butiken.

#150

Postad 30 december 2008 - 13:32

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv har jag 40" pÄ 3 m och kör uppskald DVD frÄn PS3 och ser inga artefakter eller nÄgra som helst problem med DVD, helt enkelt kanonbild. SÀtter jag in Blu-ray sÄ Àr det ocksÄ kanonbild, enda problemet Àr att dessa blu-ray skivor kostar upp till 5 ggr mera. Varför skulle jag dÄ köpa blu-ray istÀllet? Tills priset sÀnks fÄr dom stanna i butiken.

HÄller med dig, sjÀlv sÄ köper jag BD filmer men bara till rÀtt pris...



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.