Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljumskbrock?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 oktober 2007 - 11:04

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
Va hos doktorn och fick diagnosen Ljumskbrock, nån som haft det och kan berätta om själva operationen och hur länge man blev borta från arbete?

#2

Postad 24 oktober 2007 - 11:11

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Har haft det. Operationen tar inte lång tid men man är lite groggy efteråt. Jag fick restriktioner att inte lyfta någonting första veckan, inte ens ett mjölkpaket.

Jag blev sjukskriven 3 veckor pga mitt jobb som jag hade då (servicetekniker). Sitter man på kontor så räcker det nog med 1 el. 2 veckor.

MVH Kribban

#3

Postad 24 oktober 2007 - 11:15

andja260
  • andja260
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Har inte haft det men folk runtomkring har.
Operationen tar inte särskilt lång tid, har för mig att det var runt 1h, dom sätter in nån "platta" för att få stabilitet eller nått sånt.
En kille gjorde operationen på fredag eftermiddag och var tillbaks på jobbet tisdag morgon.
Är ingen expert på detta men kolla länkarna nedan...

http://www.stgoran.s...nfor operation/
http://www.svenskkir...ack/patinfo.htm
http://sjukvårdsrådg...=20457&PreView=

Lycka till...

#4

Postad 24 oktober 2007 - 11:53

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Inte haft det själv men lagt märke till att det inte är ovanligt med återfall så mitt tips är att ta det lugnt och låta det läka ordentligt. Det finns en naturligt impuls hos många att dra igång med träning, sport eller aktivitet i samma omfattning som tidigare lite för tidigt och häftigt efter operation. Motstå den impulsen.

#5

Postad 26 oktober 2007 - 11:04

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Operationen tar ett par timmar och dom sätter oftast in en slags väv som ska hålla "nåt" på plats :P
Jag låg över en dag på sjukan, dom ville skicka hem mig asap men jag kunde knappt gå så dom fick tänka om.
Sen vart jag sjukskriven i 3 veckor och under den tiden fick jag inte lyfta tungt.
Sen är det super viktigt att man börjar träna musklerna i det området, helst med inrådan av sjuk gymnast, för om man skiter i att träna så kan det brista igen, antingen på lagningen eller bredvid.

Kan ju lägga till att det var svårt så in i norden att ta mig hem efter sjukan, även om jag åkte taxi.
Och att knata upp 3 våningar vill jag inte uppleva igen.

Så om du har ett jobb där du lyfter tungt och belastar kroppen hårt så räkna med tre veckor, räkna med lugn träning i ett halvår och glöm inte att ta kontakt med försäkringskassan om vad dom vill ha för info från dig osv och gör det i tid för dom är inte så duktiga på att hålla tiden.

Over and out.

#6

Postad 26 oktober 2007 - 16:38

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
Tack för råden.
Jag har ett ganska tungt arbete så det lär väl ta ett tag innan man är tillbaks för fullt antar jag.

#7

Postad 01 november 2007 - 12:05

joga
  • joga
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag har opererat mig för ljumskbrock för ca 5-6 år sedan och det tog väl en 1 timme och jag blev sjukskriven i 3 veckor. Sedan skulle man inte lyfta något tungt alls under den tiden man var hemma. Jag tog det lugnt i 2-3 månader
med alla lyft och det ska min dåvarnade jobbarkompisar ha en stor eloge för. Men j.ä.v.l.a.r vad ont man hade efteråt för man gick som en mäla och att då ta sig till muggen var ingen trevlig upplevelse.

Men jag skulle göra om operationen DIREKT om jag fick ljumskbrocket igen för den smärtan var mycket värre.

Och dum som man var gick man och drog sig för att gå till läkaren...

#8

Postad 01 november 2007 - 12:10

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag fick förstoppning av Citadontabletterna och jag kan lova er att förstoppning vill man inte ha efter en ljumskbrockoperation.

MVH Kribban

#9

Postad 01 november 2007 - 16:50

Johnnyopel
  • Johnnyopel
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Jag opererades för ljumskbrock för ca 6år sedan. Operationen tog som sagt ca 1 timme. Jag var dock sjukskriven i 4 månader då jag hade ordentlig smärta i operations området. Läkaren trodde att det var någon nerv som blivit klämd eller skadad. Jag kan forfarande känna lite smärta, men det är ingenting mot innan operationen. Jag har som sagt haft lite problem efter ingreppet men tycker att det är värt det alla gånger, och skulle göra det igen om jag fick tillbaka problemet.

#10

Postad 08 november 2007 - 20:24

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0

Jag fick förstoppning av Citadontabletterna och jag kan lova er att förstoppning vill man inte ha efter en ljumskbrockoperation.

MVH Kribban


Det där lät inte skoj alls.... risk att spränga en och annan blodåder i pannan....? :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.