Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon PowerShot SX1 IS

313 svar i tråden
Canon PowerShot SX1 IS (Digitala kompaktkameror) 15 8,5 (20) Inga priser
Canon SpeedLite 270EX (Blixtar) 0 9,13 (8) 1 195:-
4 relaterade trådar

Skickat 16 juni 2009 - 13:41

Nej har inte valt ut dem sämsta, bara ett axplock, dvs slumpvist valda kort. Alla kort på min kollega är till exempel lika felaktiga. Är lite nervös att canon skall säga att kameran är ok.

Skickat 16 juni 2009 - 21:35

Klart dom måste ta in och kolla upp den för så där dåliga ska dom inte bli plus att du har garanti på den.

Jag har då sett bilder av 3 andra Sx1´or och dom ser då inte ut så där på autoläget.

Skickat 16 juni 2009 - 23:21

Denna sidan är min referens varje gång jag får intresse för en digitalkamera.
Länken här går direkt till hans testbilder av SX1, men de är tagna i programläget som i mångt och mycket
påminner om "gröna rutan" som jag antar att ni menar med auto-läget.
Dessa ser så bra ut att jag funderade på en sån här för att slippa kånka omkring på min system-digitalare.
3 veckor kvar till semestern...

Skickat 17 juni 2009 - 09:07

Jaha, jag åkte på en nitlott iaf. jag stod och valde mellan denna kamera och Panasonic TZ7, det blev en TZ7 och jag blev totalt missnöjd! kameran som sådan är ok, bra kvalité och känlsa, men vad hjälper det när min IXUS 700 tar bättre bilder, filmar bättre och är generellt bättre?
Trisst!
Så det blir backning på den kameran och en SX1:a är beställd istället. Hoppas nu att jag blir nöjd med denna kamera, ni som är här inne verkar ju nöjda

Skickat 18 juni 2009 - 17:23

Nu har 2 fototekniker på mediamarkt tydligen kollat på kameran och inte upptäckt några fel. Har dock tagit kontakt med canon som vill titta på kameran innan ytterligare åtgärd görs i ärendet. Så man får väl avvakta service svar från canon hurvida det är ställt med den. Men det lutar väl mer och mer åt att kameran faktist inte presterar bättre? Vilket skulle kännas ytterst märkligt med tanke på recensioner och övriga erfarenheter man läst. Kan inte släppa tanken att en Canon G2 springer åttor runt en fullt fungerande SX1 bildmässigt. Får återkomma när Canon service har tittat på kameran.

/Martin

Skickat 18 juni 2009 - 18:42

Visa inläggmartinw30 Jun 18 2009, 18:23 skrev:

Nu har 2 fototekniker på mediamarkt tydligen kollat på kameran och inte upptäckt några fel. Har dock tagit kontakt med canon som vill titta på kameran innan ytterligare åtgärd görs i ärendet. Så man får väl avvakta service svar från canon hurvida det är ställt med den. Men det lutar väl mer och mer åt att kameran faktist inte presterar bättre? Vilket skulle kännas ytterst märkligt med tanke på recensioner och övriga erfarenheter man läst. Kan inte släppa tanken att en Canon G2 springer åttor runt en fullt fungerande SX1 bildmässigt. Får återkomma när Canon service har tittat på kameran.

/Martin

Jag är ganska säker på att din gamla kamera är optiskt bättre, men inte så mycket att du kan se skillnad i normala brännvidder. Lång zoom är alltid sämre än kort eller ingen optisk zoom alls.
Med tanke på att bilderna ser så dåliga ut och Steve's digicams bilder så pass bra, så hade jag aldrig gett upp.
Du får så klart vänta på Canon's uttalande.

EDIT: "Fototekniker" på Mediamarkt... tillåt mig tvivla! /EDIT.

Det här inlägget har ändrats av Gabbe 18 juni 2009 - 18:43

Skickat 18 juni 2009 - 19:31

Vore ju en hyfsad knäpp på näsan hos mediamarkt om det visar sig att kameran faktist är felaktig. Dem sa ju mest lite arogant att det inte var på nåt fel på kameran och att den tar toppenbilder och det är bara att hämta den. Skall dit på söndag och lämna kartongen och skall då ta tillfället i akt och se på dessa bilder. Fortsättning följer, bemötandet hos canon har varit kanon både support och andra i personalen.

Skickat 21 juni 2009 - 20:31

Hämtat kameran igen, provskjutet mer bilder med båda kamerna. Senaste testet är inomhus med speedlite extern blixt och det är bara att bedömma själva. Skall ta kontakt med canon service imorgon i Solna och eventuellt åka in om dem har tid. Se själv provresultatet mellan Canon G2 och SX1 här: Min fotoserver

Skickat 21 juni 2009 - 21:00

1. De bilderna från SX1'an är mycket sämre.
2. Har du någon form av inställning som avgör packningsgraden av JPEG? Det ser ut som att bilderna är hårt komprimerade nämligen. Man kan ju ana komprimeringsgraden på storleken av bildfilerna.
Har du provat att köra i RAW-läget och tagit in bilderna i Photoshop eller liknande.
Jag brukar använda Capture One själv t.ex.
Hittar du ingen inställning för komprimeringen så är det ändå ett faktum att jpeg-bilder blir sämre från den nya kameran.

Jag tror att Irfanview har möjlighet att importera RAW-bilder ifall du vill testa. Ladda ner både programmet och plugin's.

Skickat 22 juni 2009 - 13:29

1. Bara att hålla med.
2. Nej, men intressant nog sa Canon service precis samma sak. Bildstorleken är orginal runt 3-5mb beroende på bildtyp. Visst RAW ger ju bättre förutsättningar, och lite synd att jag inte testade det innan jag lämnade in den,men å andra sidan skall inte jpeg bilderna se ut så där på högsta inställningen.

Min gissning är att kameran tas i retur av canon och ersätts av en ny alt pengar tillbaka. Han höll med om att kvaliten på bilderna var tveksamma.

Skickat 22 juni 2009 - 13:52

Visa inläggmartinw30 Jun 22 2009, 14:29 skrev:

1. Bara att hålla med.
2. Nej, men intressant nog sa Canon service precis samma sak. Bildstorleken är orginal runt 3-5mb beroende på bildtyp. Visst RAW ger ju bättre förutsättningar, och lite synd att jag inte testade det innan jag lämnade in den,men å andra sidan skall inte jpeg bilderna se ut så där på högsta inställningen.

Min gissning är att kameran tas i retur av canon och ersätts av en ny alt pengar tillbaka. Han höll med om att kvaliten på bilderna var tveksamma.

Skönt och höra att han höll med (på Canon antar jag?).
På min Canon systemdigitalare kan man välja storlek och komprimeringsgrad separat.
Tänkte ifall du har tolkat inställningarna fel..
Hoppas du hör av dig om hur det går oavsett vilket.

Skickat 22 juni 2009 - 14:04

Jo man kan välja grov och fin har jag för mig, nollställde även inställningarna ifall man kommit åt nåt när var inne och micklade med inställningarna. Visst hör av mig hur det gick, får se om dem erbjuder en ny kamera eller pengarna tillbaka. Som det är just nu vet jag inte vilket jag föredrar. Får man pengarna tillbaka står man på ruta 1 igen. Då är väl valet att gå systemkamera vägen vilket jag ville undvika först men vi får se. Systemkamrer som dessutom filmar är ju klart begränsade och dem instegskamror som canon har är lite för små i min mening. Alternativet är en dräpare helt enkelt 5D II, vilket är sjukt mycket pengar.

Skickat 22 juni 2009 - 22:57

Visa inläggmartinw30 Jun 22 2009, 15:04 skrev:

Jo man kan välja grov och fin har jag för mig, nollställde även inställningarna ifall man kommit åt nåt när var inne och micklade med inställningarna. Visst hör av mig hur det gick, får se om dem erbjuder en ny kamera eller pengarna tillbaka. Som det är just nu vet jag inte vilket jag föredrar. Får man pengarna tillbaka står man på ruta 1 igen. Då är väl valet att gå systemkamera vägen vilket jag ville undvika först men vi får se. Systemkamrer som dessutom filmar är ju klart begränsade och dem instegskamror som canon har är lite för små i min mening. Alternativet är en dräpare helt enkelt 5D II, vilket är sjukt mycket pengar.

500D har ju full-HD också och ligger lite bättre i pris.
För min del hade jag gärna haft en lite mindre kamera, men filmerna och bilderna i de mindre kamerorna (pocket-modeller) presterar alldeles för dåligt. SX1 var det naturliga valet även om den inte går ner i en normal ficka.
Dessutom är bilderna riktigt bra på testsidorna som företagen har (som jag har tjatat om innan).

EDIT: Jag läste ditt inlägg lite slarvigt. 500D som är en "instegskamera" är liten, men är den mindre än SX1? Om inget annat så kan du vänta på ersättaren till 50D som borde få filmningsmöjlighet. /EDIT.

Det här inlägget har ändrats av Gabbe 23 juni 2009 - 13:04

Skickat 23 juni 2009 - 17:27

hej

Har nu fått min kamera och jag måste säga att jag är imponerad!verkar vara perfekt för mig. Tjejen är lite tveksam till storleken, men det är nog en vanesak..

en sak jag reagerat på nu är att om jag fotar i 10mpix och sen trycker på filma knappen så blir filmen 640x, jag måste först trycka på widescreen knappen och sen på record (alt alltid vara i wide läge...?)

ska på teater ikväll, då blir det fota av :(

Skickat 24 juni 2009 - 11:10

Canon service har beställt ny kamera, så jag får en helt ny som jag kommer att få tidigast imorron och senast fredag. Skall bli intressant att testa den nya och förhoppningsvis tar den acceptabla bilder. Får återkomma mer vid test.

Skickat 24 juni 2009 - 11:59

Visa inläggmartinw30 Jun 24 2009, 12:10 skrev:

Canon service har beställt ny kamera, så jag får en helt ny som jag kommer att få tidigast imorron och senast fredag. Skall bli intressant att testa den nya och förhoppningsvis tar den acceptabla bilder. Får återkomma mer vid test.

Nice!
Själv har jag nästan alltid otur med mina saker oavsett om jag köper värstingprylar eller billigt.
Är alltid reserverad när det är dags att köpa något nytt. Jag väntar med spänning...

Skickat 24 juni 2009 - 19:31

Hej, jag har läst hela den här tråden. Funderar på att antingen köpa SX10 eller SX1. Det jag funderar på är filmningen. Jag skulle vilja byta ut min äldre kompaktkamera och äldre DVvideokamera och där borde SX1 passa in. Men jag blir lite fundersam över filmningskvaliteten. Är filmningskvaliten i SX10 likvärdig med min äldre DVvideo (Panasonic NV17)? SX1 är väl så mycket bättre med full HD men då har jag läst att flera haft problem med hackningar vid uppspelning i dator. Jag skulle vilja tanka över filmer och sen redigera i Pinnacle studio och sen bränna DVD? Är jag rätt ute med SX1 då? Har dator med 3,20 Ghz och 1 gb ram?

Thomas

Skickat 24 juni 2009 - 20:26

Visa inläggthomas85g Jun 24 2009, 20:31 skrev:

Hej, jag har läst hela den här tråden. Funderar på att antingen köpa SX10 eller SX1. Det jag funderar på är filmningen. Jag skulle vilja byta ut min äldre kompaktkamera och äldre DVvideokamera och där borde SX1 passa in. Men jag blir lite fundersam över filmningskvaliteten. Är filmningskvaliten i SX10 likvärdig med min äldre DVvideo (Panasonic NV17)? SX1 är väl så mycket bättre med full HD men då har jag läst att flera haft problem med hackningar vid uppspelning i dator. Jag skulle vilja tanka över filmer och sen redigera i Pinnacle studio och sen bränna DVD? Är jag rätt ute med SX1 då? Har dator med 3,20 Ghz och 1 gb ram?

Thomas

Hej!
För ett par veckor sedan var jag i din situation, hade en gammal kompaktkamera och en äldre dv-kamera. Valde SX1:an och nu efter att ha haft den i 2 dagar så är jag så nöjd jag kan bli!!
Tar riktigt bra bilder och helt underbar HD-video!! Så grymt nöjd! Skillnaden mellan min DV-kamera och SX1:an är som att jämföra en svartvit grynig 50talsfilm med dagens 1080p blueray!

Är din dator en 3.2ghz (Core2duo) så bör det inte vara några problem, framförallt inte om du har ett hyffsat modern grafikkort. Som referens som klarar min Mac Mini (2.4ghz, intel gma 950 grafik) av att köra filmerna, min nya Macbook pro 17" (2.93ghz, 8gb ram) klarar det inte om jag kör på geforce9400 , men klarar det utmärkt om jag byter till geforce 9600 (finns två grafikkort i bärbara mac:ar)

Så det enklaste är att ladda hem några filmer från nätet (vimeo.com) har några "original" filmer som man kan testa med.
Tror inte att du blir missnöjd med varken SX10 eller SX1, men hade jag varit dig skulle jag tagit S1:an trots att den är mycket dyrare. Då är du framtidssäker. Själv köpte jag min på Pixmania för 5300:-

ps. gör inte om det till dvd om du inte måste, det försvinner jättemycket kvalité då. då kan du nästan lika gärna ta en sx10.....d.s

Det här inlägget har ändrats av CyberTron 24 juni 2009 - 20:36

Skickat 25 juni 2009 - 06:18

min 2,5 quad core dator med 8 gig ram med geforce 9800 och windows 64 bit vista klarar inte filmerna. Märkligt nog går bara datakraften på 30-40 %. Men precis som föregående talare så snurrrar det utmärkt på en 2 år gammal Macbook!. Nu är inte detta något större problem då jag tänkte konvertera filmerna till 720p och en bitrate på runt 8-12 mbit per sekund, måste dock få tag i en fungerande kamera först, hoppas man får den idag.

Skickat 25 juni 2009 - 10:20

Visa inläggmartinw30 Jun 25 2009, 07:18 skrev:

min 2,5 quad core dator med 8 gig ram med geforce 9800 och windows 64 bit vista klarar inte filmerna. Märkligt nog går bara datakraften på 30-40 %. Men precis som föregående talare så snurrrar det utmärkt på en 2 år gammal Macbook!. Nu är inte detta något större problem då jag tänkte konvertera filmerna till 720p och en bitrate på runt 8-12 mbit per sekund, måste dock få tag i en fungerande kamera först, hoppas man får den idag.

bara en parentes, ittekniker som jag är, om inte din dator klarar filmerna, så är det något fel! Med de prestanda du beskriver skall du inte ha något problem med att visa filmerna flytande! testa VLC eller QuickTime och se om det flyter bättre. Rent prestandamässigt skall det ju räcka med en 2.6 dualcore samt ett standardgrafikkort. Men uppenbarligen inte i ditt fall?

hmm...jaja, hoppas att du får din kamera snart iaf. !

Skickat 25 juni 2009 - 13:31

Testat med senaste VLC och Quicktime men icke, filmerna hackar. Även fått nya kameran, tyvärr exakt samma fel som förra kameran, tyvärr kommer även denna kamera med största sannorlikhet att lämnas tillbaka och vi får se hur jag går vidare i ärendet. Är nog tyvärr så att kameran inte tar bättre bilder.

Skickat 25 juni 2009 - 13:56

Länk till bild exempel med nya kameran Fotoserver

Skickat 25 juni 2009 - 14:02

Visa inläggmartinw30 Jun 25 2009, 14:56 skrev:

Länk till bild exempel med nya kameran Fotoserver

Trist, och det får inte mig att bli mer positiv till kameran...
Jag hade uppskattat mycket om du kunde ta några bilder i RAW också, så jag kan se ifall det
kan övertyga mig. Om du vill alltså...
:)

Skickat 25 juni 2009 - 15:08

Skall givitvis försöka få till det. Tog bilder utomhus helt klart bra bilder. Verkar ha problem med inomhusbilder med relativt låga ISO tal.

Skickat 25 juni 2009 - 22:13

Har samma problem har haft kameran inlämnad 2 gånger för dåliga kort får till vissa kort med bra skärpa.
Nu vid sista servicen böt dom hela optiken i den. Och nu är det något som är löst i den när kameran är avslagen och man skakar lite lätt på den så skramlar det i den men tystnar när man startat den är något med linsen skulle ja tro.

Det sjuka är att när man filmar med den blir det perfekta filmer bildkaliteten är enorm då men så fort man ska ta kort klarar den inte av att fixa skärpan på korten.
Skulle nog vilja kalla denna videokamera med kort möjlighet.
Har inte bestämt mig om ja ska skicka in den en tredje gång.

Men plus å heder åt canons support å personal jättetrevliga å hjälpsamma.

Skickat 26 juni 2009 - 10:26

Visa inlägglistner Jun 25 2009, 22:13 skrev:

Skulle nog vilja kalla denna videokamera med kort möjlighet.

I och med att jag misstänker att min äldre dator inte mäktar med HD, undrar jag om man kan filma med SX1 utan HD och hur kvaliteten i så fall blir. I så fall kan jag kanske tanka över till datorn. (Pentium 4, 3,20 ghz, 1 gb ram). Jag har ju spanat på SX10 men den kanske inte har alls samma filmningskvalitet? Nån som vet?

Skickat 26 juni 2009 - 15:48

Min dator orkar inte heller med att köra filmerna i hd utan dom går lite i slowmotion då men ja använder
WinAVI Video Converter och gör om dom till avi filer i bästa kvalitet och även dom blir riktigt bra.
men ja kommer nog att lämna tillbaka denna då det är kort i främsta hand ja köpte denna då ja har en hyfsad videokamera.

Skickat 27 juni 2009 - 18:09

Så nu kameran inlämnad på nytt, har begärt att få pengarna tillbaka. Antingen har jag haft oturen att fått 2 raka dåliga kameror eller så är sx1 inte bättre kamera än så här. Tog kort inomus på hunden och pälsen är rödstickig och helt oskarp samt brusig. Detta uppstår även med extern canon speedlite blixt. Kunde inte i min vildaste fantasi att tro att en 7 år äldre kamera canon kompakt kamera (G2) tar bättre skarpare bilder. Får nu hoppas att canon och mediamarkt fixar ut ersättning för den så jag kan köpa nåt annat. Det som förbryllar är att det finns personer här som faktist är nöjda med sin kamera, men även som upplever dem fel jag har. En gissning jag har är att kameran är alldeles för högupplöst och att optiken inte klarar av det med sin långzoom. Förstår inte riktigt varför man jagar upp upplösning på 10 megapiel på en kompakt kamera. Nya G serien är uppe i 14 någonting, helt absurt. Dyra systemkameror kan man förstå.

Skickat 27 juni 2009 - 19:06

Visa inläggmartinw30 Jun 27 2009, 19:09 skrev:

Så nu kameran inlämnad på nytt, har begärt att få pengarna tillbaka. Antingen har jag haft oturen att fått 2 raka dåliga kameror eller så är sx1 inte bättre kamera än så här. Tog kort inomus på hunden och pälsen är rödstickig och helt oskarp samt brusig. Detta uppstår även med extern canon speedlite blixt. Kunde inte i min vildaste fantasi att tro att en 7 år äldre kamera canon kompakt kamera (G2) tar bättre skarpare bilder. Får nu hoppas att canon och mediamarkt fixar ut ersättning för den så jag kan köpa nåt annat. Det som förbryllar är att det finns personer här som faktist är nöjda med sin kamera, men även som upplever dem fel jag har. En gissning jag har är att kameran är alldeles för högupplöst och att optiken inte klarar av det med sin långzoom. Förstår inte riktigt varför man jagar upp upplösning på 10 megapiel på en kompakt kamera. Nya G serien är uppe i 14 någonting, helt absurt. Dyra systemkameror kan man förstå.

Trist bara att man inte kan få se hur den presterar i RAW-formatet.
Tycker fortfarande inte att det ser ut som ett optiskt problem eller fokusproblem, utan komprimeringen
som ställer till det. Jag antar att du laddade ner nyaste programvaran till kamerorna?

Om någon vet var man kan hitta bilder i orört RAW-format från denna kameran, så hojta till.

Skickat 27 juni 2009 - 19:41

Ställde in kameran att ta raw bilder men när jag tittade på minneskortet hittade jag bara jpeg bilder, märkligt. Ser dock inte kompimeringsproblem när vid utomhusbilder.

Skickat 28 juni 2009 - 02:04

Visa inläggmartinw30 Jun 27 2009, 20:41 skrev:

Ställde in kameran att ta raw bilder men när jag tittade på minneskortet hittade jag bara jpeg bilder, märkligt. Ser dock inte kompimeringsproblem när vid utomhusbilder.

Nej, det talar emot att komprimeringen skulle vara boven.
Däremot verkar det vara någon typ av mjukvara som spökar... CMOS-sensor har ju använts på Canons systemdigitalare sedan starten och borde inte vålla såna problem.
Jag vågar inte köpa något innan jag vet att RAW fungerar som det ska och det lutar åt att kånka
på min 20D till Turkiet istället.

Skickat 29 juni 2009 - 18:46

OM man tittar på bilder tidigt i tråden så är den första som kan kallas acceptabel den med jycken och snön, dock inte bra ända.. dom tidigare är ju rent ut sagt urkassa. .trodde dom var ironiskt tagna först.. :-/

var sugen oxo på en sådan men... nu är jag osäker.. lutar mot nej...

Skickat 30 juni 2009 - 11:21

Visa inläggUnpoor2 Jun 29 2009, 19:46 skrev:

OM man tittar på bilder tidigt i tråden så är den första som kan kallas acceptabel den med jycken och snön, dock inte bra ända.. dom tidigare är ju rent ut sagt urkassa. .trodde dom var ironiskt tagna först.. :-/

var sugen oxo på en sådan men... nu är jag osäker.. lutar mot nej...

Min förhoppning är att de har någon form av mjukvaruproblem, men det verkar konstigt att det inte har
blivit löst vid detta laget i såna fall. Canon accepterade Martins kamera som felaktig, vilket de inte borde gjort
ifall det inte blir bättre än så.
Konstigt är också att det finns sidor på nätet som har fått bra resultat inomhus... Cyberphoto's bilder har
samma tendens som Martins (martinw30) bilder däremot. Nja, jag skulle åtminstone vilja veta att de blir bra
om man använder sig av RAW-bilder eftersom jag brukar använda det på min systemkamera.
Man kan ju editera bilderna i efterhand utan att påverka kvalitén som man gör med jpeg och dessutom
finns det ett gäng program som gör jpeg-konverteringen mycket bättre än kameran själv gör.

Har inte haft tid att leta efter RAW-bilder riktigt än... ska ge det en bättre chans nästa vecka när semestern
har börjat (mellan badningar och MC-turer).

Skickat 05 juli 2009 - 20:22

Detta inlägget får kanske räknas som OT, men jag skriver det ändå.
P.g.a. risigt intryck på inomhusbilderna av SX1 så gjorde jag slag i saken och köpte en 500D istället.
Den kan av någon outgrundlig anledning inte filma 1080p i 30 bilder/sek., utan endast 20 b/sek.
Däremot kan den filma i 720p 30 b/sek. vilket känns som ett bättre alternativ och stillbilderna blir lika bra som
man kan förvänta sig av de dyrare systemdigitalarna.

Skickat 20 juli 2009 - 12:12

hej alla fotovänner!

En fråga, ni som fotar närbilder, hur gör ni? jag använder supernärbild och oftast i AV läget ( med 2.8 som inställning för att få den där trevliga suddeffekten i bakgrunden)
Men det känns som att jag kommer för långt ifrån objektet, om man ex. tar en bild på en blomma så är det fullt tillräckligt, men nu när jag skall ta på ex. en igelkott så blir det lixom lite långt ifrån.
(detta trots att jag är så nära jag kan utan att skada föremålet ifråga.:ph34r:

tips och idéer mottages gärna!

Skickat 01 augusti 2009 - 06:17

Har kollat priser på Canon PowerShot SX1 IS och snubblade in på Webbhallen.com och de hävdar att de inter lagerför kameran för den har slutat tillverkas. Någon som har hört liknande?

Den är bara något år gammal och om de drar in en modell så kan den ha något fel som de inte klarar av och då är jag inte sugen att köpa! :)

Skickat 01 augusti 2009 - 19:52

Visa inläggtjaabo Aug 1 2009, 06:17 skrev:

Har kollat priser på Canon PowerShot SX1 IS och snubblade in på Webbhallen.com och de hävdar att de inter lagerför kameran för den har slutat tillverkas. Någon som har hört liknande?

Den är bara något år gammal och om de drar in en modell så kan den ha något fel som de inte klarar av och då är jag inte sugen att köpa! :(

Låter som en lam ursäkt från deras sida, det är en poppis modell som är svår att få tag på.
Tror inte Canon skulle lansera den på bred front i USA om det var en kass modell.

Står inget på denna sida om nåt sånt heller och denna kille har koll på Canon.

Om du är sugen på en gör som flera på detta forum och köp den från England via denna shop , samma garantier som i Sverige, om det blir nåt fel så skickas kameran till närmaste Canon service center och det blir i Sverige.

Jag kan bara tala ur egen erfarenhet och det är att den är en potent efterträdare till Canon S3 och S5.
Jag ångrar INTE mitt köp i alla fall, suverän kamera om man inte vill lägga ner pengar på en systemkamera plus 2-3 objektiv för att kunna göra samma saker som med denna.

Skickat 02 augusti 2009 - 12:30

Visa inläggJonny74 Aug 1 2009, 20:52 skrev:

Låter som en lam ursäkt från deras sida, det är en poppis modell som är svår att få tag på.
Tror inte Canon skulle lansera den på bred front i USA om det var en kass modell.

Står inget på denna sida om nåt sånt heller och denna kille har koll på Canon.

Om du är sugen på en gör som flera på detta forum och köp den från England via denna shop , samma garantier som i Sverige, om det blir nåt fel så skickas kameran till närmaste Canon service center och det blir i Sverige.

Jag kan bara tala ur egen erfarenhet och det är att den är en potent efterträdare till Canon S3 och S5.
Jag ångrar INTE mitt köp i alla fall, suverän kamera om man inte vill lägga ner pengar på en systemkamera plus 2-3 objektiv för att kunna göra samma saker som med denna.

Kan bara instämma med föregående talare, själv kommer jag från en ixus700, och tycker att denna kamera är helt klart värd sitt pris! suverän kvalité för pengarna, och hd filmerna blir kanon! perfekt att köra på 90" duken!

visst det är en del brus när man tar bilder i mörka miljöer eller höga isotal. men det går att leva med så länge man inte skall skriva ut a1 format på bilderna :(
16gb minneskort rekommenderas då man lätt gör av med mycket bilder, knäppte 700 bilder på typ 3-4 minuter när det åskade ute för att fånga en blixt...

Köpte min på Pixmania, där finns dem fortfarande..

Skickat 05 september 2009 - 09:30

Allmän fråga:

Är det någon som testat CHDK ännu?

Skickat 27 september 2009 - 20:52

Här kan ni hitta ett bra linslock för 3£ till SX1an, ett linslock med snöre!

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...e=STRK:MEWNX:IT

Skickat 28 september 2009 - 08:22

...å ett svenskt alternativ, dock utan den snajsiga loggan. :)
Linslock

Skickat 28 september 2009 - 08:25

Visa inläggborkis72 Sep 27 2009, 20:52 skrev:

Här kan ni hitta ett bra linslock för 3£ till SX1an, ett linslock med snöre!

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...e=STRK:MEWNX:IT

Bra pris på denna, har du ett sånt själv?
Hur sitter det jämfört med orginalet som fått kritik för att inte sitta så bra?

Skickat 05 oktober 2009 - 21:07

Borde det inte vara en efterföljare på väg snart?

Skickat 06 oktober 2009 - 09:52

Visa inläggMatsen Oct 5 2009, 22:07 skrev:

Borde det inte vara en efterföljare på väg snart?
Jodå Sx20:an har ju kommit och finns att köpa bland annat här:
Cyberphoto

Skickat 06 oktober 2009 - 13:25

Med risk för att vara besserwisser :)

Sx20 is ersätter Sx10 is.

Rykten gör sig gällande att "Sx2 is" (eller vad den nu kommer att heta) kommer att ha mer "lull lull", samt att en modell kommer att visas på PMA och förhoppningsvis kommer den att demonstreras fullt ut så folk kan se resultatet.

Skickat 07 oktober 2009 - 18:00

Visa inläggJonny74 Oct 6 2009, 14:25 skrev:

Med risk för att vara besserwisser :P

Sx20 is ersätter Sx10 is.

Rykten gör sig gällande att "Sx2 is" (eller vad den nu kommer att heta) kommer att ha mer "lull lull", samt att en modell kommer att visas på PMA och förhoppningsvis kommer den att demonstreras fullt ut så folk kan se resultatet.

Ja "SX2" är det jag är nyfiken på.... Är ruggigt sugen på en SX1:a men det vore ju fånigt om 2:an kom strax efter att man handlat!! :P

Skickat 09 oktober 2009 - 19:46

Visa inläggMatsen Oct 7 2009, 18:00 skrev:

Ja "SX2" är det jag är nyfiken på.... Är ruggigt sugen på en SX1:a men det vore ju fånigt om 2:an kom strax efter att man handlat!! :angry:

Snacka om typiskt det vore, ungefär som att köpa en teknisk pryl för att se en annons efter ett par veckor att den är prissänkt med massa pengar.

Men jo SX2:an bör bli riktigt intressant.

Skickat 11 oktober 2009 - 19:55

• BigR
  • Amatör

• 83 inlägg
Äh, vänta kan man inte. Det kommer ju hela tiden bättre och billigare. Jag åkte påNetOnNet idag och köpte en SX1 idag.

Skickat 12 oktober 2009 - 06:47

Hehe det är sant... :unsure:

Skickat 12 oktober 2009 - 06:54

• BigR
  • Amatör

• 83 inlägg
Apropå hack vid uppspelning av SX1:ans högupplösta video så är det relaterat till hård/mjukvaran på datorn. Jag har en fyrkärnig processor, men det är ändå bara vissa programkombinationer som klarar av att spela upp filmerna perfekt.

PowerDvd 8 spelar upp filmerna perfekt. Man kan verkligen få till grym detaljrikedom i inspelningarna!

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Maskinrummet färdigt.
    jajoj
    2013-05-23 21:05:23
  • Uppdaterad
    Benkke
    2013-05-23 18:52:13
  • crills
    2013-05-23 17:26:52
  • crills
    2013-05-23 17:25:41
  • Kaffe-alien
    Schonning
    2013-05-23 17:09:12
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.