Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3701

Postad 07 oktober 2014 - 19:19

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Någon som provat Laimrig batch4?

#3702

Postad 07 oktober 2014 - 21:03

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Nope... Frågade efter den på destilleriet, men dom får tydligen inte många flaskor av den i UK. I princip allt landar i Sverige, Holland, Tyskland och Frankrike.

Provade Tempest Batch 4 och den var inte i min smak alls.

#3703

Postad 07 oktober 2014 - 22:28

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ok! Har sett den i Tyskland o Holland men tycker priset e högt. Hoppas på bättre pris när den kommer hit.

Nyfiken då jag inte hört så mycket om den o hur den står sig mot dom tidigare.

Tempest batch 1 tyckte jag var helt ok 2an o 3an gillade jag inte.

#3704

Postad 08 oktober 2014 - 09:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
varför är svenska eldvatten inte så eftertraktat? dom släppte ju två st på bolaget nu för någon vecka sen. runt 150 flaskor bara. Tänkte att det kunde vara kul att ha men fick inte syn på det förrän dagen efter så jag bara testade att beställa ändå. Och nu fick jag sms att jag har en ståendes på bolaget att hämta ut.

Är det ingen som vill ha dom? trodde dom skulle gå som smör när det fanns så få av dom

#3705

Postad 08 oktober 2014 - 10:45

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Ok! Har sett den i Tyskland o Holland men tycker priset e högt. Hoppas på bättre pris när den kommer hit.

Nyfiken då jag inte hört så mycket om den o hur den står sig mot dom tidigare.

Tempest batch 1 tyckte jag var helt ok 2an o 3an gillade jag inte.


Tempest 1 var smått makalös... lätt överdrivet kanske, men riktigt god iaf. 2 & 3 var okej, men en bra bit från första ändå.
Nu kanske det var orättvist mot 4'an då jag kom direkt från lagerhuset och fick smaka på den, men den kändes inte alls bra där och då tyvärr.


varför är svenska eldvatten inte så eftertraktat? dom släppte ju två st på bolaget nu för någon vecka sen. runt 150 flaskor bara. Tänkte att det kunde vara kul att ha men fick inte syn på det förrän dagen efter så jag bara testade att beställa ändå. Och nu fick jag sms att jag har en ståendes på bolaget att hämta ut.

Är det ingen som vill ha dom? trodde dom skulle gå som smör när det fanns så få av dom


Svenska Eldvatten är ruskigt populära. Nästan allt dom häller på flaska är suveränt, deras lägstanivå är alltid bra.
Kan vara att det är en tung period nu då det släpps väldigt mycket bra samt att priserna stuckit iväg så hejdlöst.
Det är riktigt svårt för oberoende buteljerare att hitta bra fat just nu och svårare kommer det nog bli. Hade jag inte haft så fullt just nu så hade jag nog plockat upp dom två som släpptes nyligen.

#3706

Postad 08 oktober 2014 - 11:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
men är dom ruskigt populära som du säger så borde dessa 150 flaskor sålt slut på ett par minuter. 1100kr är inte så mycket jämfört med vad folk betalar dagligen för andra sorter.

#3707

Postad 08 oktober 2014 - 12:36

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tror nog inte att dom finns kvar så väldigt länge till, men som Lucifer skriver så har det varit rätt mycket som släppts det senaste så skulle nog tro på lite dålig timing samt tyvärr lite av att nyhetens behag med SE klingat av.
Tror nog mer på vad dom släpper än att det är dom som släpper som gäller framöver. Men dom är onekligen väldigt bra på att välja fat så kommer absolut att följa dom även i framtiden och hoppas att det går bra för dom.



#3708

Postad 08 oktober 2014 - 15:11

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Dessa två fat är, om jag förstått det rätt, från två privatfat som fylldes samtidigt. De som ägde faten buteljerade en del via SE och sålde vidare det som blev över som SE i sin tur säljer nu.

Som jag sa så har jag stort förtroende för SE och det dom buteljerar och dessa kommer nog inte ligga så länge på bolaget innan dom är slut. Är lite förvånad att det fortfarande finns Rum Swedes Caroni kvar i beställningssortimentet. Kan iofs vara SB's uppgifter som är felaktiga?!

Visst, dryga tusenlappen börjar vara standard idag om man kollar på bättre whisky. Men har man en handfull flaskor på ingång så blir det ganska mycket i slutändan. Speciellt då i princip ALLA är ute efter Ardbeg SN14 + Kildalton, Laphroaig Caerdias 14, Kilchoman Port Casks, Lagavulin DE, Bowmore DC, mm som släpps nu under hösten. Då är 1100-1200,- ganska mycket pengar.

#3709

Postad 08 oktober 2014 - 15:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ok kanske ska va glad att jag Fick en flaska då :)

Får spara den :)

#3710

Postad 08 oktober 2014 - 15:39

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Apropå spara så såg jag att min Karuisawa dragit iväg i pris nå i hästväg!
Har ökat i värde nästan 2000,- på bara ett halvår. Är lite glad att jag köpte två men man kanske borde ha fyllt hela resväskan när man hade chansen! :)

#3711

Postad 08 oktober 2014 - 17:23

ChristofferL
  • ChristofferL
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Tur att smaken är som den är... lyckades igår buda hem en Bowmore slutlagrad på Bordeaux som jag tycker är fantastiskt god. :)

12 årig Bowmore från TaxFree... det var inte Enigma?! Den hade jag för ett par år sedan. Gillade den skarpt på den tiden då jag inte var så van vid annan rökig whisky. Bowmores standard 12yo är riktigt bra den också.


Ja precis det är enigma :-) Ska ta och köpa standard 12an också. För tyckte enigma var riktigt god.

Redigerat av ChristofferL, 08 oktober 2014 - 17:23.


#3712

Postad 08 oktober 2014 - 22:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Apropå spara så såg jag att min Karuisawa dragit iväg i pris nå i hästväg!
Har ökat i värde nästan 2000,- på bara ett halvår. Är lite glad att jag köpte två men man kanske borde ha fyllt hela resväskan när man hade chansen! :)

Har en Karuizawa 17 som nog är uppåt 7-8 år gammal nu. Kanske inte skulle öppnat den. Ingen sensation smakmässigt, men kanske dyr nu. :)

#3713

Postad 09 oktober 2014 - 04:52

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Till alla som lägger ut tusentals kronor på sk vintage serier. Åk ut till Islay eller mindre orter i Skottland så finner ni garanterat dessa fina drycker till tidigare listpris. Ett tips bara. ^_^

#3714

Postad 09 oktober 2014 - 15:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Ja precis det är enigma :-) Ska ta och köpa standard 12an också. För tyckte enigma var riktigt god.


Darkest tror jag är lite mer åt samma håll som Enigman, men standard 12 är inte att förakta!

Har en Karuizawa 17 som nog är uppåt 7-8 år gammal nu. Kanske inte skulle öppnat den. Ingen sensation smakmässigt, men kanske dyr nu. :)


Garanterat! :)

Till alla som lägger ut tusentals kronor på sk vintage serier. Åk ut till Islay eller mindre orter i Skottland så finner ni garanterat dessa fina drycker till tidigare listpris. Ett tips bara. ^_^


Vad tänkte du då på för vintageserier? I princip allt är ganska slutsålt även där, det som finns att köpa i Islay Whiskyshop snordyrt även där tyvärr!

#3715

Postad 09 oktober 2014 - 17:51

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Vad tänkte du då på för vintageserier? I princip allt är ganska slutsålt även där, det som finns att köpa i Islay Whiskyshop snordyrt även där tyvärr!


Njae, när jag varit över och botaniserat i deras vanliga mataffärer eller tobaksaffärer så har jag funnit många gamla varianter till gamla listpriset. Helkul. Kanske är mer rensat idag, men det finns garanterat anonyma små hål i väggen som än har fina sorter till riktigt bra priser. Islay whiskyshop är dyr, ja. Men det finns en liten affär på shore street, Bowmore eller om det var parallellgatan ovanför som hade fina grejer. Fann t o m Bowmore 17 där för 48pund. :)

Ska till Dublin i december, får se vad butikerna har där. Gillar egentligen inte idén med att destillera en gång för mycket när stor del av smaken försvinner för varje gång... :huh:

Redigerat av PML73, 09 oktober 2014 - 17:52.


#3716

Postad 18 oktober 2014 - 14:19

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Fått ordnat så jag får en Talisker 18 den originala. De har inte den til salu for tiden vel?

Har avtal om 800 norska kronor, jag håppast det er et bra pris då jag aldri har smakat denna førut.

Edit då va den her...

Postad bild

Redigerat av Danke, 19 oktober 2014 - 16:07.


#3717

Postad 20 oktober 2014 - 21:50

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om Big Peat Julwhisky?
Finns tydligen Christmas Edition från 2011, 2012, 2013 och 2014.

#3718

Postad 20 oktober 2014 - 23:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om Big Peat Julwhisky?
Finns tydligen Christmas Edition från 2011, 2012, 2013 och 2014.


Har inte smakat men jag vill ha dom själv, enbart för flaskorna skull. Fint att ha på hyllan tycker jag :)

#3719

Postad 21 oktober 2014 - 12:16

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om Big Peat Julwhisky?
Finns tydligen Christmas Edition från 2011, 2012, 2013 och 2014.


Big Peat standard 46% tycker jag är helt okej.
Big Peat X-mas 2012 var riktigt bra, tömde sista dropparna här för bara någon månad sedan.
Big Peat X-mas 2013 har jag inte hunnit prova ännu, men jag har den hemma i skåpet... är lite kluven hur vida jag kommer köpa X-mas 2014. Vore kul att ha, men det är så mycket som vore kul att ha just nu! :)

#3720

Postad 21 oktober 2014 - 14:52

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Vad gäller Big Peat så kan jag hålla med föregående "talare" ang. X-mas 2012. Tycker även att 2013 var bra men kanske inte riktigt i samma klass som året innan.
Ska man smaka en annan riktigt bra Big Peat så tycker jag att man ska prova Small Batch Cask Strenght. Den tog dock aldrig bolage in. Jag köpte den direkt utan Big Peat (DOUGLAS LAING).

Redigerat av TomasL, 21 oktober 2014 - 14:54.


#3721

Postad 21 oktober 2014 - 15:26

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Big Peat är den hittils roligaste whiskyn jag provat! Lyxblended som är rökigare än en cigarr, otroligt god och mäktig eftersmak!

#3722

Postad 21 oktober 2014 - 16:42

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Den innehåller ju en hel del ung whisky, vilket kanske är en fördel om man vill ha väldigt rökig whisky, men den är bra blandad. Känns inte som att dom fått något udda fat som spretar ut för mycket.

Annars kan vissa av Douglas Laings vats vara väldigt svåra. Scallywag t.ex. klarade jag inte alls av då jag provade den. Inte alls min grej tydligen. :)
Ändå är det Speysidewhisky från bl.a. Mortlach, Macallan and Glenrothes och mestadels sherryfat... något som borde tala för att jag borde gilla den, men så var tydligen inte fallet.
Timorous Beastie, som är en vat av Highlandwhisky som också verkar intressant bandad av bl.a. Dalmore, Glen Garioch, Glengoyne. Samma här, verkar lovande, men jag skulle vilja testa den innan jag lägger någon beställning.

#3723

Postad 22 oktober 2014 - 08:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Glen Garioch 12, kan jeg nesten garantere at du liker.

#3724

Postad 22 oktober 2014 - 14:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Glen Garioch 12, kan jeg nesten garantere at du liker.


Har provat några Glen Garioch och blir lika tagen varje gång över hur bra dom är.
Vet inte varför man inte köper fler av dom? Kan vara att dom är relativt sällsynta? Hittar dom ofta utomlands, men då har man så mycket annat intressant som går före på inköpslistan. :)

#3725

Postad 22 oktober 2014 - 18:24

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Har provat några Glen Garioch och blir lika tagen varje gång över hur bra dom är.
Vet inte varför man inte köper fler av dom? Kan vara att dom är relativt sällsynta? Hittar dom ofta utomlands, men då har man så mycket annat intressant som går före på inköpslistan. :)


Fikk en Glen Garioch 12 i gåva från en kamrat som hadde varit utomlands. 1 liter, mycket godt och jag spanderade sjelvklart nåra glass til min kamrat som Inte Gillar whisky så godt, iaf de røkigare som jag Gillar, men vi Gillar båda Glen Garioch. Man får Inte bli blind på nonchill høgare styrka etc men vi bør jammen stødja de produsenterna som gjør detta bra.

Redigerat av Danke, 22 oktober 2014 - 18:26.


#3726

Postad 23 oktober 2014 - 18:40

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Letar efter whisky från mitt födelseår (1958). Det vore kul att ha en som är lika gammal som en själv. :)
Har ni tips på något gott som inte är allt för dyrt?

#3727

Postad 23 oktober 2014 - 18:56

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Letar efter whisky från mitt födelseår (1958). Det vore kul att ha en som är lika gammal som en själv. :)
Har ni tips på något gott som inte är allt för dyrt?


Inget tips tyvärr då jag inte kan påminna mig att ha druckit något från just -58 (väl -59 dock). Finns en del Vintage -58 om man tex. söker på whiskyfinder, både högt och lågt :)

http://whiskyfinder....p?freetext=1958

#3728

Postad 23 oktober 2014 - 22:59

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Glen Grant 1958 G&M är väl en av få som fortfarande finns hyfsat lättillgänglig. Finns väl lite ströflaskor av annat med men räkna med 5000:- och uppåt så billiga är dom inte.
Gå in på whiskybase och sök på vintage 1958!
Börja spara!

#3729

Postad 24 oktober 2014 - 17:49

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Glen Grant 1958 G&M är väl en av få som fortfarande finns hyfsat lättillgänglig. Finns väl lite ströflaskor av annat med men räkna med 5000:- och uppåt så billiga är dom inte.
Gå in på whiskybase och sök på vintage 1958!
Börja spara!

Ja den verkar intressant och priset överkomligt.
Tack för tips.

#3730

Postad 24 oktober 2014 - 20:43

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Glen Grant, var det inte den som blandades till Shivas Regal? :wacko:

#3731

Postad 24 oktober 2014 - 22:09

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Glen Grant, var det inte den som blandades till Shivas Regal? :wacko:

Chivas regal då men jag har inte en susning.

#3732

Postad 24 oktober 2014 - 22:15

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Borde vara en hel del Strathisla!!!!

#3733

Postad 25 oktober 2014 - 17:29

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Laddat inför julen.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   141,77K   13 Antal nerladdningar


#3734

Postad 26 oktober 2014 - 14:30

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Bowmore Black Rock som jag kjøpte på Taxfree va inte nogåt god øverhuvudtaget. Rett och slett førferdlig smak. Den er altfør ung til at den borde seljast. Jag kommer inte på nåt annat jag betalta så mycke før og som smakade så dåligt.

Bowmore Tempest 10 va jag mer nøjd med, men den hadde ju inte någon Røk? En Islay caskstrength som inte heter Bunnahabhain eller Bruichladdich borde ha hur mycket røk som helst....

Dersom Black Rock lignar Enigma så fattar jag ingenting, før jag tror knappast en 12 åring kan smaka så illa...

#3735

Postad 26 oktober 2014 - 15:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Bowmore Black Rock som jag kjøpte på Taxfree va inte nogåt god øverhuvudtaget. Rett och slett førferdlig smak. Den er altfør ung til at den borde seljast. Jag kommer inte på nåt annat jag betalta så mycke før og som smakade så dåligt.

Bowmore Tempest 10 va jag mer nøjd med, men den hadde ju inte någon Røk? En Islay caskstrength som inte heter Bunnahabhain eller Bruichladdich borde ha hur mycket røk som helst....

Dersom Black Rock lignar Enigma så fattar jag ingenting, før jag tror knappast en 12 åring kan smaka så illa...

Enigma gör skäl för namnet. En gåta hur man kan göra nåt så hemskt. Enda whiskyn jag spottat ut faktuskt. Vämjelig kombination av muggig rök och sötslisk. :(
Men standardtolvan är jättefin. :)

#3736

Postad 26 oktober 2014 - 15:45

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Bowmore är i regel ganska medelrökig, runt 25ppm om jag inte minns fel, att jämföras med södra Islays 40-45ppm och uppåt.

#3737

Postad 29 oktober 2014 - 20:13

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Springbank har jag hört mkt bra om - men aldrig provat. Någon som kan tipsa om en bra Whisky att starta med?

#3738

Postad 29 oktober 2014 - 20:24

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Laddat inför julen.

Du kommer med all säkerhet ha den bästa julen....... Är inte Big Peat för god för att säljas?
Jul edition är ju lite mer tjoho i och faktist stråt godare.
Kan man bjuda in sig till din jul ��
Mvh jas

#3739

Postad 30 oktober 2014 - 09:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Springbank har jag hört mkt bra om - men aldrig provat. Någon som kan tipsa om en bra Whisky att starta med?


Var som helst nästan! Men 10 eller 12 åringen är ju ett bra ställe att börja. Sen kanske man kan utforska Hazelburn och Longrow som också tillverkas i samma pannor.
* Hazelburn är destillerad 3 gånger och är helt orökt.
* Springbank destillerad 2,5 ggr och är lättrökt
* Longrow destillerad 2 ggr (om jag inte minns helt galet) och är lika rökig (40-45ppm) som Laphroaig/Lagavulin/Ardbeg.

Har man kommit sig så långt så rekommenderar jag att ge sig på någon/några av deras specialutgåvor och single casks. Dom är till och från näst intill fantastiska men aldrig dåliga.

Springbank är ett av Skottlands sista familjeföretag där allt fortfarande drivs för hand och allt från mältning till buteljering sker på plats. Bara en sån sak gör den väldigt speciell. Tycker man att den är lite dyr så bör man tänka på att tillverkningskostnaden är betydligt högre per liter sprit än majoriteten av alla whiskytillverkare! Då är 600-700,- / flaska extremt billigt!

#3740

Postad 30 oktober 2014 - 09:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Var som helst nästan! Men 10 eller 12 åringen är ju ett bra ställe att börja. Sen kanske man kan utforska Hazelburn och Longrow som också tillverkas i samma pannor.
* Hazelburn är destillerad 3 gånger och är helt orökt.
* Springbank destillerad 2,5 ggr och är lättrökt
* Longrow destillerad 2 ggr (om jag inte minns helt galet) och är lika rökig (40-45ppm) som Laphroaig/Lagavulin/Ardbeg.

Har man kommit sig så långt så rekommenderar jag att ge sig på någon/några av deras specialutgåvor och single casks. Dom är till och från näst intill fantastiska men aldrig dåliga.

Springbank är ett av Skottlands sista familjeföretag där allt fortfarande drivs för hand och allt från mältning till buteljering sker på plats. Bara en sån sak gör den väldigt speciell. Tycker man att den är lite dyr så bör man tänka på att tillverkningskostnaden är betydligt högre per liter sprit än majoriteten av alla whiskytillverkare! Då är 600-700,- / flaska extremt billigt!

Ja, enastående hög lägstanivå från detta fantastiska lilla destilleri. Egentligen bara någon av deras vinfatslagringar jag inte tyckte var så bra. Länge sedan förstås, minns inte vilken. Standardtappningen är förvisso bra men mår jättebra av lite högre alkoholhalt, så kör på den fatstarka. Har en vintage -97 batch no 2 som bara är helt underbar. :)
Longrow tillför en mycket trevlig rök som integrerar perfekt och gör detta till en rökwhisky i en klass för sig. Hazelburn var en trevlig överraskning. Visst är den som väntat lätt i kroppen men otvetydig Springbankkaraktär. Lättheten och frånvaron av rök släpper fram nyanser på ett helt fantastiskt sätt. Här kan man sitta och upptäcka i timmar. :)

#3741

Postad 30 oktober 2014 - 11:01

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Var som helst nästan! Men 10 eller 12 åringen är ju ett bra ställe att börja. Sen kanske man kan utforska Hazelburn och Longrow som också tillverkas i samma pannor.
* Hazelburn är destillerad 3 gånger och är helt orökt.
* Springbank destillerad 2,5 ggr och är lättrökt
* Longrow destillerad 2 ggr (om jag inte minns helt galet) och är lika rökig (40-45ppm) som Laphroaig/Lagavulin/Ardbeg.

Har man kommit sig så långt så rekommenderar jag att ge sig på någon/några av deras specialutgåvor och single casks. Dom är till och från näst intill fantastiska men aldrig dåliga.

Springbank är ett av Skottlands sista familjeföretag där allt fortfarande drivs för hand och allt från mältning till buteljering sker på plats. Bara en sån sak gör den väldigt speciell. Tycker man att den är lite dyr så bör man tänka på att tillverkningskostnaden är betydligt högre per liter sprit än majoriteten av alla whiskytillverkare! Då är 600-700,- / flaska extremt billigt!


Tack för svar. Kanske ska prova 10 åringen och se vart det bär. "Det hela" började egentligen när jag var på Whiskyresa på Orkney när jag provade en Glen scotia 16 åring (fantastikt god) som jag senare kollade upp Cambelton området ... Springbank ligger ju som bekant i krokarna ;)

Smaklökarna för mig lutar mer åt smakrika whisky's såsom Jura, Scapa, Highland Park, Edradour, Glen scotia mfl men alltid trevligt att testa ngt nytt =)

#3742

Postad 30 oktober 2014 - 11:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Och lyckas man få tag i någon Springbank som är buteljerad tidigt 2000-tal eller tidigare så är dom ruggigt bra! Har haft förmånen att få prova några sånna. Bara gamla 12 åringar märker man att dom dras mycket mot dagens 18-21 åringar, men har en mer distinkt smak som man inte hittar i dagens Springbank.


Det är lite synd att dom gått ner sig den senaste tiden, men det är förståeligt med tanke på efterfrågan som har varit den senaste tiden. Det finns inte kvar lika mycket gammal whisky idag som för 10år sedan. Men med det sagt så är dom absolut inte dåliga.

#3743

Postad 03 november 2014 - 14:21

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Laddat inför julen.

Gaaah! Gissar att hela hemmet kommer lukta Big Peat i jul! ;) Är det någon whisky som verkligen luktsätter ett helt rum så är det Big Peat!

#3744

Postad 03 november 2014 - 21:34

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Gaaah! Gissar att hela hemmet kommer lukta Big Peat i jul! ;) Är det någon whisky som verkligen luktsätter ett helt rum så är det Big Peat!

Hahaha Aj då.

#3745

Postad 04 november 2014 - 13:06

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 1
Lite nytt har det trillat in det senaste samt mer Caroni från Velier på väg från min "french Connection"!
Har haft fullt sjå att försegla mina flaskor så dom goda whiskydofterna som brukat komma vid hyllorna försvunnit. Tråkigt men bra!

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered0d487954, 04 november 2014 - 13:08.


#3746

Postad 04 november 2014 - 14:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Oj, Solsticen är ruggigt bra. Var hittade du 2nd Ed? Verkar bara finnas 3rd Ed att få tag i just nu.
Glenfarclasen har jag sneglat lite på... verkar intressant!

#3747

Postad 04 november 2014 - 15:07

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Solstice 55 euro hos whiskysite!!!! Passa på, novemberpris! Kom i kontakt med den genom ett sample från dig,tack!Väldigt bra!

Har testat tidigare G'farclas potstillutgåvor som varit bra. Spännande att se hur denna håller.Finns ett sample med ditt namn på!
BAs smoking Islay är avslutad på sherryfat så får se hur länge jag kan hålla mig då jag är mer än nyfiken på den(också!).
Linkwood refill sherry borde kunna funka då MoS brukar släppa bra saker.Är inne på Linkwoodspåret för tillfället så varför inte.
På lördag kommer brorsan från Frankrike så.....! :P

Redigerat av Unregistered0d487954, 04 november 2014 - 15:09.


#3748

Postad 04 november 2014 - 16:39

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Ojdå.. hade missat att dom hade inne den. Jag hade för mig att det var deras nyhetsmail som sa att dom hade den nya utgåvan. Det här blev ju jobbigt! :)
Satt just och kollade om jag inte skulle beställa därifrån, hade två helt andra buteljer i åtanke dock. Vi får se vart det slutar! Hade tänkt ha köpstopp fram till Cinderella, men det har skitit sig flera gånger om! :lol:

#3749

Postad 04 november 2014 - 17:50

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Beslut, beslut,beslut, det är ett hårt liv vi lever. :(

Betalade 72 euro för min Solstice 2dagar efter sänks priset till 55! Stackars mig! :(

#3750

Postad 04 november 2014 - 18:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Hehe... man har aldrig tur i livets lotteri! :)
€55 är ju riktigt bra pris! Men, jag har ögonen på några Glendronach och Macduff som kan vara snuskigt goda dom också... Man får försöka sälja sin kropp för att finansiera sitt missbruk! ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.