Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför säljs inte basar (subbar) i par?

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 23 mars 2012 - 15:48

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Fråga:

headroom är att man kan dra på väldigt mycket mer utan att det börjar dista eller?

mvh

#152

Postad 23 mars 2012 - 16:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Ja, förenklat, det är så även när det kommer kort, stark smäll/trumma, så kommer du inte vara i närheten av att bottna elementet.

#153

Postad 23 mars 2012 - 20:00

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Intressant tråd :)

Många intressanta förslag på orsaker har kommit upp och diskuterats kring hur vida det alls behövs fler subbar.

Själv sitter jag med 4st högpresterande och enligt dom flesta, även ljudintresserade, knasigt stora "subbor" i ett 11kvm rum.
Allt är en avvägning av vad man behöver och hur rummet beter sig, anser jag då ! :)

Mitt rum låter nästar lika bra med 2st som med 4st, men kapaciteten med 2st högpresterande räcker inte till då jag har en hel del krav !

Men det finns också fall där 2st av mina moduler hade varit overkill deluxe!
Fast rummet kräver 4st för att få rätt koppling och undertryckning maximalt av rumsresonanserna.

Oavsett så det där kan man diskutera till oändligheten...
Jag har då nästan inte hört en enda uppsättning där 1st subb låter mer än "ganska dåligt", steget till 2st rätt placerade är oftast Enormt!
Man ges då möjligheten att börja "bearbeta rummets hyss" vilket man inte har med 1st...

Ha de hyvens !

Detsamma.
Det stämmer att rummens interferens ofta överskrider resonansen i membran, desto mindre rum, desto värre blir givetvis problemen. Frågan är väl vad man skall prioritera, har själv provat 4st 15" ihop med 2st 18" i ett 9kvm rum, det var inge vidare. Det är först när man sprider ut basen det händer saker, men att aktivt släcka ut resonanser kanske är att föredra, framförallt inom de lägre registren. Jag har själv valt att lägga resurser att åtgärda rummens basproblem istället för att sprida ut massa subbar.

#154

Postad 23 mars 2012 - 20:14

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Detsamma.
Det stämmer att rummens interferens ofta överskrider resonansen i membran, desto mindre rum, desto värre blir givetvis problemen. Frågan är väl vad man skall prioritera, har själv provat 4st 15" ihop med 2st 18" i ett 9kvm rum, det var inge vidare. Det är först när man sprider ut basen det händer saker, men att aktivt släcka ut resonanser kanske är att föredra, framförallt inom de lägre registren. Jag har själv valt att lägga resurser att åtgärda rummens basproblem istället för att sprida ut massa subbar.


Förutser att du mennar att rums resornanserna hamnar högre upp i registret i ett mindre rum än i ett större?
Kan ju då också vara möjligt att basarna inte spelar kraftigt nog för att "väcka" resonanserna till liv (hörbara) i ett större rum?
Hur delade du dinna 4st 15" och 2st 18"? eller lät du alla 6 köra samma frekvens omfång samtidigt?

Bara undrar :)

Redigerat av ljudfantasten, 23 mars 2012 - 20:22.


#155

Postad 23 mars 2012 - 20:32

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Förutser att du mennar att rums resornanserna hamnar högre upp i registret i ett mindre rum än i ett större?
Kan ju då också vara möjligt att basarna inte spelar kraftigt nog för att "väcka" resonanserna till liv (hörbara) i ett större rum?
Hur delade du dinna 4st 15" och 2st 18"? eller lät du alla 6 köra samma frekvens omfång samtidigt?

Bara undrar :)

Japp, men även motresonanser spelar en stor roll.
Japp, eller brist på information.
Alla delades vid 60/24.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.