Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildvisning med projektor, vilken källa är bra?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 oktober 2008 - 16:57

dantheman
  • dantheman
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Som gammal fotoentusiast med diaprojektor vill jag nu kunna visa mina digitala bilder på lika bra sätt, är helt ny på det här med digitala projektorer, men har läst mig till via test i tidningen FOTO att tiden är mogen att kunna få en schysst bildvisning med hembioprojektor i HD-klassen 1280*720 (WXGA).

Så vilken källa fungerar?

Att koppla till en dator bör väl ge ok resultat? Är det bara att ansluta och ange en exakt matchad upplösing från grafikkortet, precis som jag gör med en platt TFT-skärm?

DVD-spelare är också intressant, men har mest hört om andras mindre lyckade försök, detta var dock för några år sedan, kanske är bättre nu 2008? Vad hänger det på i detta fall? Moderna spelare anger ofta ett antal uppskalade format de kan ge ut, exempelvis "720p", blir det klockrent resultat om spelaren kan ge en uppskalning som exakt matchar projektorn?

Det jag känner mig osäker på är hur bilden från en DVD är uppbyggd, man pratar här om linjer va? Inte ett antal pixlar i x- resp. y-led? Så kan uppskalning till 720p från DVDn passa en LCD-projektor med 1280*720 i upplösning?

Kan tillägga att jag är van fotograf som alltid brukar anpassa kopior av bildfilerna exakt vad gäller dimensioner, upplösning, skärpa, till respektive användningssätt, så den biten är inga problem. Det jag önskar veta är ifall jag kan få en matching pixel för pixel likt den jag har idag mellan dator och TFT-skärm. (Använder DVI-kabel mellan dessa).

Hoppas nå'n kan klargöra lite, tipsa, eller dela med sig av egna erfarenheter!

#2

Postad 19 oktober 2008 - 19:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
I videovärlden idag så ser ju en Full HD källa (1080p, drygt 2 MP) fantastiskt bra ut på en Full HD display, och i rörligt format.

I kameravärlden är väl dock inte 2 MP så intressant idag. :)

Är inte 100% insatt i kameravärlden, men idag har vi ju kommersiella kameraupplösningar på de 10 MP, så man kan ju bara undra hur bra video kommer kunna bli framöver. :P

Men generellt sett på projektorer, så får man väl damma av den gamla klassiska devisen; skit in, skit ut.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

#3

Postad 20 oktober 2008 - 20:28

dantheman
  • dantheman
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Tack för inlägg.


In-/utdata:
Faktumet att mina stillbilder håller hög upplösning i original oroar inte direkt. Min nuvarnade kamera ger drygt 12MP på originalfilerna, 4368 x 2912 pixlar för att vara exakt . Dock skalar jag alltid ned bilder till versioner för webb och likaså skärmvising, dessa ser toppen ut t.ex. så små storlekar som 800*600 pixlar. (Detta visat på en dataskärm som i mitt fall är på 1280*1024).

Nyckeln är att skala ned och lägga på rätt skärpa (görs enkelt med "unsharp mask" i Photoshop), spara om till JPEG, sedan blir bilderna hanterbara och skarpa.


Datoranslutning:
Med det faktum att en skärm på 1280*1024, och även min gamla skärm på 1024*768, kan visa bilderna klockrent så tycker jag en projektor med 1280*720 bör funka helt ok. Dvs om man kan asnluta den till datorn som en andra "monitor" och välja en anpassad skrivbordsstorlek som exakt matchar LCD-panelen på projektorn? Och det borde väl inte vara några som helst problem med ett modernt grafikkort och Win XP? (Har 2st DVI och 1st VGA ut från grafikkortet).


DVD-anslutning:
Här är jag mer osäker, vet ej hur en DVD-spelare tolkar bilden och i vilket format/upplösning den skickas över till projektorn. Många spelare anger att uppskalat DVD-material kan skickas ut i t.ex. 720p vilket borde matcha tänkt projektor på 1280*720p? Nå'n skillnad i möjligheter om man väljer t.ex. en nyare Pioneer med uttag för USB-minne på fronten? Går bilderna ändå genom samma process som då de ligger på en DVD-skiva och vad händer med dem?


Sammanfattning:
Skärm/projektor skiljer inte nämnvärt i upplösning i mitt exempel, skärmen funkar klockrent till stillbild, projektorn ser jag ingen anledning till att den inte bör göra det samma. Enligt mina gissningar borde en dator ge lika bra bild kopplad till en projektor som med en skärm i motsvarande upplösning. Frågetecknet kvarstår om DVD-spelare eller annat kan användas? Anar att det skiljer något fundamentalt i hur den läser och skickar över signalerna, funkar såklart perfekt med filmmaterial, men är det "skit" när det kommer till att visa stillbild den vägen?



Ös på med mera fakta/synpunkter/erfarenheter ni som vill! :)
Vill nå'n göra ett praktiskt test kan jag bistå med exempelbilder (eller anpassa era bildfiler) i exakt önskad storlek/upplösing.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.