Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hembio-SM 2016

56 svar till detta ämne Hembio-SM HembioSM surround bio film ljud projektor hemmabio biograf filmkväll
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 oktober 2016 - 13:16

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 2

HEMBIO-SM 2016

 

Nu närmar sig årets stora tävling för alla hembiobröder och systrar! Med start från den 27 oktober kommer ett antal entusiaster tävla om vem som har den fetaste bion i vårt avlånga land. Precis som tidigare år är det utöver utmärkelsen, diplom och äran också riktigt fina priser som står på spel.

 

1:a plats vinner ett presentkort på 20.000kr hos Hembiobutiken.*

 

2:a plats vinner en Great Northern Popcorn All Star-popcornmaskin, ett 24-pack med popcorn, ett kryddpaket och popcornbägare. Värde över 6000kr.*

 

3:e plats vinner en Great Northern Popcorn Matinee Movie Popper Bänk, ett 24-pack med popcorn samt popcornbägare. Värde över 4700kr.*

 

I år kommer vi ändra om lite för att de tävlande ska få ännu bättre chans att visa upp och berätta om sina projekt. Det innebär att vi kommer ha färre tävlande men mer utrymme för foton, filmer och text för varje enskild biograf. Vi kommer därför att kontakta och bjuda in några kandidater och bygga egna sidor för att presentera deras projekt.

 

Vi tror att det kommer ge en bättre tävling och vi även kan ge varandra ny inspiration och goda tips inför hembiobyggandet.

 

TIPSA OSS

Vi spanar högt och lågt för att hitta de bästa biograferna men vi är också enormt tacksamma för alla tips vi får. Har du själv en riktigt häftig bio? Känner du till någon som har en anläggning som gör alla besökare gröna av avund? Skicka mig ett PM så tar vi gärna med förslaget i beaktning när vi väljer ut de tävlande!

 

Hoppas vi hörs!

 

Mvh Harald – Hembiobutiken

 

 

*Eventuellt vinstskatt betalas av vinnaren.

 

Länk till bidragen!!



#2

Postad 24 oktober 2016 - 16:16

Unregistered5d343d4e
  • Unregistered5d343d4e
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hej tack för inbjudan till året Hembio SM 2016.

Då vi inte hann med att bygga klart våra projekt förra året tävlade vi inte 2015.

Med vänliga hälsningar Ylva - Circus Cinema

Redigerat av Unregistered5d343d4e, 09 december 2016 - 13:35.


#3

Postad 26 oktober 2016 - 11:37

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Tackar för inbjudan...
Det är såklart en ära att få vara med. Självklart tackar jag Ja.
Det har ju blivit en del uppdateringar sen sist så jag hoppas kunna bjuda på bra motstånd igen.
Mvh Niclas



#4

Postad 27 oktober 2016 - 20:29

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Tackar för inbjudan.
Bilder uppladdade så får vi se vart det leder.

#5

Postad 27 oktober 2016 - 20:54

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Tackar också för inbjudan.



#6

Postad 28 oktober 2016 - 15:30

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Varmt välkomna! :) Och sjukt fina anläggningar allihopa! :)



#7

Postad 02 november 2016 - 08:23

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0
Jag var inne och kikade idag och vi har fått in riktigt grymma bidrag, kul att se alla hembio entusiaster som finns där ute :)

#8

Postad 02 november 2016 - 11:29

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Röstningen är nu igång!

 

Ett fåtal bidrag kommer tillkomma de närmsta dagarna men röstningen pågår till sista november! Vi önskar alla tävlande lycka till! Må bäste biograf vinna!

 

Mvh Harald - Hembiobutiken



#9

Postad 03 november 2016 - 02:25

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Fina bidrag i år :)

 

Synd att man inte fick inbjudan själv, men förstår dock då jag inte har så stort rum att förfoga över. Men nöjd ändå att ha fått in 5.2.4 Dolby Atmos Dts:x uppsättning och 92" bild i ett rum som är på 9.24 kvadratmeter.

 

Lycka till alla deltagare i år :)



#10

Postad 08 november 2016 - 09:28

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 1

Kan inte rösta... vägrar facebook...  :ph34r:  :P

Annars grymma bidrag, som alltid...  gillar finurliga biotunneln! :)

Frågan är hur varmt det blir inne  i "tunneln" vid filmtittande? :) 


Redigerat av Garrett, 08 november 2016 - 09:31.


#11

Postad 08 november 2016 - 09:41

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Många fina bidrag. Har en liknande sak som biotunneln, e ruskigt bra. Men blir rätt varmt efter 3h film :)



#12

Postad 08 november 2016 - 20:47

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Kan inte rösta... vägrar facebook...  :ph34r:  :P

Annars grymma bidrag, som alltid...  gillar finurliga biotunneln! :)

Frågan är hur varmt det blir inne  i "tunneln" vid filmtittande? :)

 

Ja, Garrett, synd att det visade sig att identifieringen av de röstande sker via Facebook vilket i praktiken gör mitt bidrag Biotunneln chanslöst. Eftersom reglerna säger att ”Juryn tar ställning till tre finalister som utses genom nätröstning” så blir det lite ”De som har flest FB vänner går till final”-tävling. Framförallt kollegor som fått nys om mitt bidrag hör av sig dagligen och beklagar att de inte kan rösta på Biotunneln pga av att man inte har FB-konto. Majoriteten av dem arbetar med utveckling och innovation och är hängivna bionördar och ljudnördar av rang som tycker Biotunneln är super-cool, men de bara skakar på huvudet när de märker eller får höra att de måste ha ett Facebook-konto för att kunna rösta. För den absoluta majoriteten av dem är Facebook bara "trams". Konto har man på LinkedIn and that’s it  :D Jag kan dock tycka lite synd om Hembiobutiken som missar kundkategorin "högutbildade bild- och ljudnördar i övre medelåldern med utflugna barn, plats i villan för gigantiska anläggningar och pengar på hög" eftersom marknadsaktiviteten HembioSM i övrigt verkar vara en bra idé, men samtidigt slår lite fel.

 

Men jag gläds istället åt att de andra tävlande, de som har vänner och kollegor som i betydligt större utsträckning nyttjar Facebook, som får chansen att glänsa. Det märks att även de har lagt ner både mycket tid, tagit stora utrymmen i anspråk och lagt ner stora pengar på sina biografer! Snyggt!

Och Ylva, som vann 2014, har jag haft nöjet att umgås lite med och det är världens goaste tjej, så jag tror helhjärtat att alla hembionördar är sköna typer! Heder åt Er!  :wub:

 

 

 

Tack också Garrett, för att du gillar den "finurliga biotunneln"! Den tog betydligt längre tid att klura ut än vad jag förutsåg och flera prototyper för att få den välfungerande. Kanske typisk trail-and-error-verksamhet som innovationer brukar vara? Knepigt också att jag inte kunde hitta någon annan som gjort en elektrisk biotunnel, det hade varit så mycket lättare med en ”speaking partner”. Därför blir jag nyfiken på Lillvilsmyr nedan.

 

Många fina bidrag. Har en liknande sak som biotunneln, e ruskigt bra. Men blir rätt varmt efter 3h film :)

 

Lillvilsmyr! Berätta om din ”liknande sak som biotunneln”, blir så nyfiken! Gjorde du den som jag med elektriska skenor i taket som styrs med en fjärrkontroll? Eller kom du på någon annat sätt att få tunneln ljus-tät? Nyfiken!

 

 

För övrigt var en av mina ”Issues” just värmeutveckling i Biotunneln från främst publik och projektor vilket också var en anledning till planen att sätta projektorn i ett annat rum. Men just denna Issue visade sig vara en överdriven farhåga från min sida. Jag mäter bara upp ett par graders temperaturhöjningen i Biotunneln efter ett par timmar vilket snarare får tittarna att tycka att det blir kallt och omysigt när jag öppnar Biotunneln efter en filmvisning eller en dataspelskväll. I stort sätt alla övriga Issues blev Findings i Biotunnelprojektet som t.ex. snedbelasningar, tyg som gick sönder av egentyngden o.s.v. :P  Men tillslut blev det en konstruktion som fungerar bra och som bara kostar drygt 6kkr plus tid, dvs högst överkomligt.

 

Mvh/rome 



#13

Postad 08 november 2016 - 20:58

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 1
Jag kanske är blind eller korkad men var hittar jag bidragen?

#14

Postad 08 november 2016 - 21:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
Ja, allt som kräver FB konto går fetbort och känns för mig helt uppåt väggarna fel.
Så inga röster från mig och garanterat många andra dessvärre.

Dags att folk som startar dessa saker inser att långt ifrån alla är villiga och imo så dumma att dom går med i sociala medier bara därför.

#15

Postad 08 november 2016 - 21:20

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 3

Röstningen är nu igång!
 
Ett fåtal bidrag kommer tillkomma de närmsta dagarna men röstningen pågår till sista november! Vi önskar alla tävlande lycka till! Må bäste biograf vinna!
 
Mvh Harald - Hembiobutiken


Varför krävs det ett FB konto för att rösta?

#16

Postad 09 november 2016 - 08:04

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 4

Jo känns mest pinsamt det här. Röstning via Facebook, tidigare vinnare tävlar igen. Känslan är att några få är glada att de kan samla ihop ett större gäng Facebook-röster för att på så sätt inkassera en enkel tävlingsvinst år efter år. Hade varit kul om Hembio-SM varit något större som man kunde följa med intresse istället för med missnöje.



#17

Postad 09 november 2016 - 10:24

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Jag kanske är blind eller korkad men var hittar jag bidragen?

https://2016.hembiosm.se/



#18

Postad 09 november 2016 - 15:39

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

 

Ja, Garrett, synd att det visade sig att identifieringen av de röstande sker via Facebook vilket i praktiken gör mitt bidrag Biotunneln chanslöst. 

 

 

Ja, allt som kräver FB konto går fetbort och känns för mig helt uppåt väggarna fel.
Så inga röster från mig och garanterat många andra dessvärre.

Dags att folk som startar dessa saker inser att långt ifrån alla är villiga och imo så dumma att dom går med i sociala medier bara därför.

 

 

Varför krävs det ett FB konto för att rösta?

 

 

Jo känns mest pinsamt det här. Röstning via Facebook, tidigare vinnare tävlar igen. Känslan är att några få är glada att de kan samla ihop ett större gäng Facebook-röster för att på så sätt inkassera en enkel tävlingsvinst år efter år. Hade varit kul om Hembio-SM varit något större som man kunde följa med intresse istället för med missnöje.

 

Hejsan alla!

 

Vi hör kritiken!

 

Att vi använder auntentisering via Facebook är delvis för att det är ett enkelt och relativt effektivt sätt att sortera bort fuskröster samt att det är en kanal som används av 5,4 miljoner svenskar. Det är inte 100% effektivt men vi har gjort bedömningen att det är bättre än att vi inte har någon koll alls på vilka som röstar.

 

Det finns andra sätt att legitimera sig såsom exempelvis Mobilt BankID men det är en mer komplicerad teknisk lösning som medför liknande problematik.  Vi kommer  se över om det går att koppla till andra lösningar i framtiden.

 

En annan aspekt som också hör till tävlingen och kopplingen till facebook är att vi vill sprida intresset för hemmabio och givetvis också att Hembiobutiken finns. Vi är ändå en förhållandevis liten aktör på hemelektronikmarknaden som tävlar mot de stora giganterna.

 

Vi älskar vårt jobb och vi tycker att det är väldigt kul att köra ett sånt här event där alla kan dela med sig av sina fantastiska riggar och tekniska lösningar, men det är också stora kostnader involverade. 

 

Vi förstår och hör att facebook-kopplingen inte uppskattas av alla! Vi hoppas att ni kan ha överseende med att det är något vi behöver undersöka framöver och att många aspekter spelar in.

 

 

Med vänliga hälsningar,

 

Harald - Hembiobutiken



#19

Postad 10 november 2016 - 20:07

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Hoppas på biotunneln. Vill göra likadant hemma hos mig

#20

Postad 11 november 2016 - 08:18

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1

Röstat.

 

Kan hålla med att det känns lite knepigt att behöva Facebook för att kunna rösta. Hade hellre kunnat logga in på HBBs hemsida för att kunna rösta.

 

Sen som kribban frågade, inte lättaste att hitta vart man röstade :D



#21

Postad 11 november 2016 - 20:06

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 3
Och fortfarande ingen som uppdaterar första inlägget med länk.........

Redigerat av kribban, 11 november 2016 - 20:06.


#22

Postad 11 november 2016 - 20:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 3
Har svårt att ta denna tävling som ett SM på allvar som det utförs just nu helt ärligt då det enbart reserveras till de som ev har FB.

Är det inte öppet för alla att rösta blir det mer en liten ankdamm av de på FB som ev råkar vara intresserade av Hembio, vilket jag gissar inte är en allt för stor gruppering.

Om denna tävling ska ha en framtid bör den nog göras om som jag ser det.

#23

Postad 11 november 2016 - 20:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 2

ville rösta. men har ingen facebook :(



#24

Postad 11 november 2016 - 20:30

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 1

ville rösta. men har ingen facebook :(



#25

Postad 11 november 2016 - 20:35

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Har svårt att ta denna tävling som ett SM på allvar som det utförs just nu helt ärligt då det enbart reserveras till de som ev har FB.

Är det inte öppet för alla att rösta blir det mer en liten ankdamm av de på FB som ev råkar vara intresserade av Hembio, vilket jag gissar inte är en allt för stor gruppering.

Om denna tävling ska ha en framtid bör den nog göras om som jag ser det.

Här är en till utan Facebook som inte kan rösta och jag håller med dig, men någon förändring lär vi inte se då det varit samma kritik varje år. 

 

Sedan tycker jag det är synd att man enbart premierar ett fåtal utvalda. Framförallt med argumentet "vi vill sprida intresset för hemmabio " när ni samtidigt skriver "alla kan dela med sig av sina fantastiska riggar och tekniska lösningar, men det är också stora kostnader involverade"

"Kom till oss och handla, istället för de stora giganterna. Och Du, det kostar bara 1,5 miljoner att bygga det ni ser".

 

Näh, återta en klass för "Svensson" också, men publicera inte vad för skräp som helst (vilket ni gjorde för två år sedan).

 

Sedan är det, i mina ögon, "Svensson" som ska kamma hem storvinsten och inte "Eliten" som redan har pengarna att handla för. "Eliten" kan gott nöja sig med äran och lite filmer.



#26

Postad 11 november 2016 - 20:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Här är en till utan Facebook som inte kan rösta och jag håller med dig, men någon förändring lär vi inte se då det varit samma kritik varje år. 
 
Sedan tycker jag det är synd att man enbart premierar ett fåtal utvalda. Framförallt med argumentet "vi vill sprida intresset för hemmabio " [/size]när ni samtidigt skriver "alla kan dela med sig av sina fantastiska riggar och tekniska lösningar, men det är också stora kostnader involverade"[/size]
- [/size]"Kom till oss och handla, istället för de stora giganterna. Och Du, det kostar bara 1,5 miljoner att bygga det ni ser".
 
Näh, återta en klass för "Svensson" också, men publicera inte vad för skräp som helst (vilket ni gjorde för två år sedan).
 
Sedan är det, i mina ögon, "Svensson" som ska kamma hem storvinsten och inte "Eliten" som redan har pengarna att handla för. "Eliten" kan gott nöja sig med äran och lite filmer.


Ja om det som det är nu enbart är bidrag med sponsorer och feta plånböcker och inte ens uppdelat mellan låg och högbudget som det var tidigare så kan man lika gärna lägga ner detta.

Blir helt ointressant tom.

Mer intressant imo att ta fram de som lyckas göra det bästa för pengarna och med smarta lösningar än de som bara kan ösa på med pengar och investeringar utan gränser.

Det heter ju trots allt "Hembio-SM" och inte "Proffsbio-SM".

#27

Postad 11 november 2016 - 21:12

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 2
bästa man/kvinna bör vinna i allmänhet, Men tråkiga bidrag i år i synnerhet.

#28

Postad 11 november 2016 - 21:22

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Jag har inte kollat så noga men är det ett krav att deltagarna byggt allt själva?

 

Finns många extremt fina hembios i landet men som till stor del är byggda av proffs, skulle en sån hembio få vara med eller är det ett "amatör SM" ?



#29

Postad 11 november 2016 - 21:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag har inte kollat så noga men är det ett krav att deltagarna byggt allt själva?

 

Finns många extremt fina hembios i landet men som till stor del är byggda av proffs, skulle en sån hembio få vara med eller är det ett "amatör SM" ?

Var tycker du gränsen "byggd av proffs" ligger? Att man anlitat en akustiker? Att man anlitat snickare?



#30

Postad 11 november 2016 - 21:31

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Jadu det är en VÄLDIGT bra fråga. . nästan lite därför jag frågade ;)

 

Men bara kollat lite snabbt på bidragen o fick lite intrycket att det är till största delen"självbyggda" hembios.

 

Men det finns många hembios i landet som är extremt bra o fina..men till stora delar byggda av proffsfirmor . . .o jag har inte sett ett sånt bidrag i tävlingen

 

EDIT Hembiobutiken skriver "I år består de tävlande av en proffskategori med Sveriges hembioelit"

 

Lite konstigt måste jag säga, jag tolkar en "proffskategori" som man faktiskt skall vara proffs, dvs jobba med det o ha det som yrke


Redigerat av Jolt, 11 november 2016 - 21:36.


#31

Postad 12 november 2016 - 09:41

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Vad hade du velat haft för titel på det istället?

Tanken är ju att det ska vara biorum som man lagt ned betydligt mer tid och resurser på än gemene vardagsrumsbio.

Tex tycker jag inte ditt galleri kvalar in då det uppfattas som ett vardagsrum och inte ett dedikerat rum. Där emot så kvalar din utrustning in på en top3-placering med de bidrag som är med nu.


Annars tycker jag inte att tidigare top3-nominerade bidrag ska ha möjlighet att tävla.
Som synes i röstantalet så är det tidigare vinnare som har flest röster. Det tror jag hämnar andra att söka in och vara med då de känner att de inte når upp till samma kvalitet.

Detta kallas för SM och det är 12 bidrag med? Med tanke på hur många hemmabiorum som finns där ute så är antalet bidrag väldigt lågt. Känns som att det behövs en annan aproch för att få fart på denna typ av tävlingar.

Angående röstning så bör det finnas fler sätt än genom facebook.
Det kan vara genom facebook, eran hemsida och personlig inloggning, smsröstning mot en symbolisk kostnad, klicka på en skärm i era butiker etc etc

Ni säger att ni använder facebook för att nå ut till 5.4 miljoner svenskar.
Antalet röster hitintills är cirka 2000?. Det betyder att var 0.0003 svensk facebookanvändare röstar.

Hade ni gått runt på stan och frågat om vart personer skulle handla hembioprodukter så tror jag betydligt fler än så skulle nämna eran butik. Det betyder att ni inte når ut till massor av nya människor genom facebook.

Jag tror att ni har fler än 2000 besökare i era butiker per vecka. Kan ni få dem att rösta och uppmärksamma tävlingen så tror jag intresset ökar mer.

Övrigt, kul initativ men som inte riktigt är där,

#32

Postad 12 november 2016 - 10:00

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Just att kalla det en "proffskategori" låter fel i mina öron då ordet "proffs" indikerar att den som byggt bion har biobyggande som yrke.

 

Skulle nog föredra att man gör som nästan alla andra tävlingar av denna typ att man sätter ekonomiska tak o har en pro o en amatör kategori.

 

Min bio skall givetvis inte vara med. . men många andra man kan undra varför dom inte är med , "Bio Royal" har väl som exempel legat som top 10 populäraste galleriet i flera år.

 

Sen om man nu får ha med rent Pro byggda hembios som inte finns här på forumet så borde det finnas många att välja på.

 

Jag har ABSOLUT inget imot dom bidrag som finns, jättefina byggen. . .men det finns MÅNGA andra fina byggen i landet som inte syns på forumet. . nått sånt bidrag skulle vara kul att se i tävlingen



#33

Postad 12 november 2016 - 12:07

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Det kanske är så enkelt att för de personer som anlitar företag för att bygga sitt biorum med utrustning som till exempel Trinnov, Procella, Meridian, Sim2-projektorer och Fortress Seating tillsammans med akustikreglering samt kalibrering av systemen, vet hur bra bio dom har och inte har något behov av att ställa upp i någon tävling. Dessa vet ju att deras anläggningar presterar så bra som det bara går.

 

Sen tycker jag att det kan bli lite för mycket fokus på runtomkring-grejer som popcornmaskiner, godis, flipperspel och annat. Saker som för mig är totalt ointressant för en fantastisk filmupplevelse. Jag har full förståelse att andra tycker annorlunda och kan helt klart uppskatta att människor går "all-in" i sina hobbys. Det är väl lite det som ska hyllas i Hembiobutikens tävling, att det är okej att ha detta som hobby och oavsett hur mycket pengar man lägger in, så finns det massor av olika uppfattningar om vad som skapar den bästa upplevelsen. 

 

Men visst skulle man vilja drägla över hur fina anläggningar som finns i detta avlånga land som gjorts utifrån konstens alla regler och utan monetära begränsningar.



#34

Postad 12 november 2016 - 12:41

Unregisteredfeb397d8
  • Unregisteredfeb397d8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 3
Jag kommer att rösta men avvaktar till slutet.Tycker inte om fiskningen av röster från vissa deltagare blir för mycket! "gilla och dela så är du med i utlottning av en filmvisning" Nä den deltagaren går bort för mig!

#35

Postad 12 november 2016 - 13:12

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 4
Röstfiske pågår ju även på Minhembio i form av ständigt uppdaterande med samma/identiska bilder samt "kvällens" film...

#36

Postad 12 november 2016 - 14:14

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 2

Röstfiske pågår ju även på Minhembio i form av ständigt uppdaterande med samma/identiska bilder samt "kvällens" film...

 

Håller med till fullo, riktigt pinsamt beteende på det.



#37

Postad 12 november 2016 - 15:58

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 1

Röstfiske har alltid funnits, och ärligt syns man inte så finns man inte. Men visst kan se lite illa ut för vissa. Hembiobutiken bedriver ju röstfiske också på sätt och vis, då de ger alla som röstar en månads fri träning hos Nordic Wellnes ;)

 

Jag kommer att anmäla mitt bidrag nästa år och hoppas på att jag får vara med men det blir med nya fronten i bion klar och lite andra ändringar jag ska utföra i år och nästa år.


Redigerat av film-fanatiker, 12 november 2016 - 15:59.


#38

Postad 13 november 2016 - 07:03

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 1
Röstfiske i form av att deltagarna anordnar egna tävlingar där de lottar ut saker till de som hjälper dem dela och rösta på Facebook borde leda till diskvalificering. Är väl inte ens lagligt lotta ut priser i Sverige.

Är verkligen sämsta tävlingen jag någonsin sett. Sänker Hembiobutiken i mina ögon. Känns inte som man vill handla där om man stödjer denna form av tävling där deltagarna inte ens får en ärlig chans.

Redigerat av altair4, 13 november 2016 - 07:28.


#39

Postad 14 november 2016 - 09:37

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1

Och fortfarande ingen som uppdaterar första inlägget med länk.........

Tog mig friheten att lägga in länken i första inlägget då :)



#40

Postad 14 november 2016 - 15:14

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Hej alla och tack för ert engagemang!

 

Först vill jag säga att det här är en tävling som arrangeras av oss som en kul grej. Det är inte tänkt att vara en konkurrent till SM i skidåkning. Vi hoppas att tävlingen växer men det kommer sannolikt inte bli en SM-gren i vintersport. :)

 

Ja, det är klart det går att diskutera vad namnet skulle vara på kategorin. Vi får se vad den heter framöver. :)

 

 

Sedan tycker jag det är synd att man enbart premierar ett fåtal utvalda. Framförallt med argumentet "vi vill sprida intresset för hemmabio " när ni samtidigt skriver "alla kan dela med sig av sina fantastiska riggar och tekniska lösningar, men det är också stora kostnader involverade"

"Kom till oss och handla, istället för de stora giganterna. Och Du, det kostar bara 1,5 miljoner att bygga det ni ser".

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men du om ska hitta på citat åt mig så lägg åtminstonde till en bred och jovialisk göteborska. :P

Kostnaderna jag syftade på är vår kostnad för att hålla i tävlingen och det var för att poängtera att vi behöver en teknisk lösning för autentisering som fungerar utan att vara en orimligt dyr investering. 

 

 

Angående röstning så bör det finnas fler sätt än genom facebook.
Det kan vara genom facebook, eran hemsida och personlig inloggning, smsröstning mot en symbolisk kostnad, klicka på en skärm i era butiker etc etc

Ni säger att ni använder facebook för att nå ut till 5.4 miljoner svenskar.
Antalet röster hitintills är cirka 2000?. Det betyder att var 0.0003 svensk facebookanvändare röstar.

 

Jag säger inte att vi använder facebook för att nå ut till 5.4 miljoner svenskar. Jag säger att vi valde autentisering via facebook för att en stor mängd svenskar använder facebook. :) Det är den största gemensamma nämnaren vi kan använda för internetanvändare i Sverige (som vi känner till).

 

Visst finns det andra alternativ som BankID, men internetbankerna räknar med att de har 2.7 miljoner användare totalt och då är det inte heller alla som kör BankID (och det är mycket mer avancerat att implementera). Vi kan låta folk rösta genom att skriva in sitt personnummer med det ger inte heller en bra säkerhet då vi inte effektivt kan följa upp att någon använder en annan persons nuffror. Vår hemsida är tyvärr inte byggd för att vara en extern autentisering. Att använda flera olika typer av autentisering och stämma av dem mot varandra skapar problem för oss dels i att det är ett väldigt mycket större projekt och dels att de har olika nivå på säkerheten.

 

Det kan absolut finnas ett utmärkt alternativ som vi inte har övervägt och då är vi öppna för att byta till det! Vi vill helt enkelt ha ett system som så många använder som möjligt och som ger en rimlig säkerhetsnivå till en rimlig investering i tid. 

 

Är verkligen sämsta tävlingen jag någonsin sett. Sänker Hembiobutiken i mina ögon. Känns inte som man vill handla där om man stödjer denna form av tävling där deltagarna inte ens får en ärlig chans.

 

Tråkigt att höra att det är den sämsta tävlingen du någonsin har sett. Tanken är att det ska vara en lättsam, kul tillställning.

 

Tog mig friheten att lägga in länken i första inlägget då :)

 

Toppen! Tack :)

 

Mvh Harald - Hembiobutiken



#41

Postad 15 november 2016 - 11:02

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Tycker att det är en fantastiskt bra tävling och hoppas själv kunna ställa upp nästa år.

Håller dock med om att har man vunnit tidigare så bör det regleras på något sätt så inte första pris roterar på samma personer. ( Av den enkla anledningen att en annan har ju inte en suck att jämföra sin med dessa😂)

Sen gillar jag inte upplägget i år där det är för få deltagare, även om det är skoj att läsa lite mer om byggena.

Men som jag skrev så är det en fantastisk tävling och bästa initiativet till tävling där man som hobbybyggare kan hämta massor av inspiration till sin egen grotta

#42

Postad 15 november 2016 - 21:47

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Jag tycker det finns väldigt många fina bidrag. Man kunde ju tipsa om fina biosar så dom flesta med bion kunde väl varit mer om dom ville.? Det är väl säkert inte helt lätt att få alla nöjda med röstningar mm.
Men samtidigt tror jag väl dom flesta uppskattar det jobb och tid HBB ändå lägger ned.
Ang röstningen har väl dom flesta ändå nästan samma möjligheter. Jag har flera vänner som vägrar FB och det är ju deras val. Jag kan tänka mig att HBB gärna vill få ut något av allt jobb och tid dom lägger ner. 
Jag har bett vänner mm att dela länken. Flera av mina "vänner" har även röstat på er andra som dom tyckte hade fina biosar. Det är ju ändå en jury som avgör det sista. Jag har bytt ut ganska mycket sen förra året och vill därför ställa upp i år igen.

Jag önskar er alla ett stort lycka till, men inte för mycket ;o)
Det här ska ju vara något kul, som för oss samman och hjälper in andra som är intresserade av hemmabio med tips och ideer. Kom igen nu vänner kämpa på. och framförallt ha kul.
Jag tycker att det var mycket som är riktigt bra i år. Man kan läsa lite mer om allas fina byggen, flera bilder mm.
Trevlig kväll
Mvh Niclas



#43

Postad 17 november 2016 - 18:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Kul tävling, senaste nytt att man anmäler varandras bidrag?!

Redigerat av mcmike, 17 november 2016 - 18:13.


#44

Postad 17 november 2016 - 20:55

Unregistered5d343d4e
  • Unregistered5d343d4e
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Kul tävling, senaste nytt att man anmäler varandras bidrag?!

Käns inte roligt
Hälsningar Ylva- Circus Cinema

Redigerat av Unregistered5d343d4e, 18 november 2016 - 11:45.


#45

Postad 18 november 2016 - 14:07

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
På förekommen anledning vill vi förklara vårt beslut att dra av 50 röster från en tävlande och vad som är tillåtet och ej tillåtet i tävlingen framöver.
 
I fredags fick vi tips om att en tävlande använde betald marknadsföring på facebook. Vi kontaktade personen ifråga och fick beskedet att ingen sådan marknadsföring gjordes, däremot hade en internetbutik upptäckt personens tävlingsbidrag och skrivit om det på sin sida.
 
Samma eftermiddag ringer den tävlande och frågar om det är okej att betala för marknadsföring via facebook. Vi svarar att det inte är okej.
 
Dagen efter får vi bilder på att den tävlandes bidrag marknadsförs via facebook (dock ser vi det först på måndagen efter).
 
Vi anser i det här läget att den tävlande fått klara besked om att det inte var okej att köpa marknadsföring  på facebook. 
 
Den tävlande har därefter förklarat att det var en person i dennes närhet som köpte marknadsföringen utan den tävlandes vetskap samt att väldigt få personer har sett marknadsföringen. Tyvärr har statistik, kvitton och info om marknadsföringen raderats.
 
Vi har i det här läget valt att dra av 50 röster från den tävlande. Vi tycker att det är viktigt att man håller sig till instruktionerna men anser samtidigt inte att det i det här fallet är grund för diskvalificering då vi inte skrivit några tydliga regler om det från början.
 
Vi lägger nu till ett avsnitt med regler på www.hembiosm.se som gäller alla tävlande från och med nu. 
 
REGLER
 
Marknadsföring
Det är okej att marknadsföra sitt bidrag så länge man inte köper marknadsföring eller köper röster. När tävlingen växt till en folkrörelse kommer det inte ha så stor inverkan på tävlingsresultatet, men fram tills dess har alla möjlighet att sprida informationen om sitt bidrag på kreativa sätt. I slutändan är det en jury som bestämmer vem av finalisterna som vinner.
 
Egna tävlingar
Vi kommer inte straffa deltagare som väljer att ha egna tävlingar för folk som röstar på dem. Vi förstår problematiken. Vi vet att vissa inte uppskattar det och att andra tycker att det är kul. Det kan leda till att någon röstar på dem och samtidigt att någon annan inte röstar. I slutändan har alla tävlande valet att bjuda hem folk och kämpa för att få röster. 
 
Manipulera resultat
Det är inte okej att manipulera röstresultaten eller databasen som innehåller röstresultaten på något vis. 
 
Nya regler
Reglerna kan uppdateras när som helst under tävlingens gång. Det är den tävlandes ansvar att hålla sig uppdaterad mot regelverket.
 
Vid brott mot reglerna
Tävlingsledningen bedömer vilken handling som ska tas mot tävlande som bryter mot reglerna. Vid allvarliga förseelser blir den tävlande diskvalificerad. Tävlingsledningens beslut går inte att överklaga.
 
Mvh Harald - Hembiobutiken


#46

Postad 18 november 2016 - 14:27

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 2

Vilket fall, sjukt imponerad av alla bidrag... och här finns många från detta forum som hade platsat! :)

Skulle finnas en lågbudgetkategori  med, och vardagsrumskategori också, svårt för dom med lägre budget och/eller ljusa vardagsrum att tävla med dom riktigt stora grymma, nästan/och är riktiga biografer.... vill haaaa! :D


Redigerat av Garrett, 18 november 2016 - 14:30.


#47

Postad 30 november 2016 - 20:34

nico333
  • nico333
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag tycker det är orimligt att man begränsar en tävling till alla som har tillgång till dator. Det finns säkert massor av hembio-entusiaster där ute utan tillgång till dator/internet som gärna skulle se en manuell röstningsfunktion, gärna indelad i regioner och med någon slags elektorer som sedan fick rösta fram årets vinnare.

Att bara fokusera sin Facebook-tävling till de få som har Facebook är kränkande.

Vad gäller proffs-kategorin så borde bara svenska biografer med THX-licens, Dolby Atmos och plats för minst 200 besökare få delta. Hur kan man kalla någon som lägger ner all sin lediga tid på sitt biobygge för proffs om de inte jobbar med det?

En MYCKET oseriös tävling HembioButiken. Jag kommer hädanefter att köpa all min elektronik stormarknaderna där tävlingarna är rättvisa.

#48

Postad 30 november 2016 - 20:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
Allvarligt talat, skämtar du eller?

Vem äger inte en dator/mobil eller surfplatta idag 2016 och speciellt då bland teknik-intresserade hembiopulare?

Möjligvis bortsett från kanske äldre pensionärer som iaf aldrig skulle vara en målgrupp för detta?

Och har man inte dator finns det ju datorer på typ allt från biblioteket till 7 Eleven och internet cafeer idag.

Redigerat av masse70, 30 november 2016 - 21:29.


#49

Postad 30 november 2016 - 21:25

Psven
  • Psven
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 1

Tycker att det är en fantastiskt bra tävling och hoppas själv kunna ställa upp nästa år.
Håller dock med om att har man vunnit tidigare så bör det regleras på något sätt så inte första pris roterar på samma personer. ( Av den enkla anledningen att en annan har ju inte en suck att jämföra sin med dessa)
Sen gillar jag inte upplägget i år där det är för få deltagare, även om det är skoj att läsa lite mer om byggena.
Men som jag skrev så är det en fantastisk tävling och bästa initiativet till tävling där man som hobbybyggare kan hämta massor av inspiration till sin egen grotta

Röstfiske i form av att deltagarna anordnar egna tävlingar där de lottar ut saker till de som hjälper dem dela och rösta på Facebook borde leda till diskvalificering. Är väl inte ens lagligt lotta ut priser i Sverige.
Är verkligen sämsta tävlingen jag någonsin sett. Sänker Hembiobutiken i mina ögon. Känns inte som man vill handla där om man stödjer denna form av tävling där deltagarna inte ens får en ärlig chans.


Håller med ... tycker att dom som vunnit tidigare kan ju få en egen tävling där dom kan vinna äran. kommer ju alltid vara samma två som kommer till final . Tråkigt att se att den med mest facebook vänner , kontakt nät får mest röster.Folk gör en tävling i tävligen och lottar ut priser bara för att få mera röster.. Där en hel kommun lägger sig bakom ett bidrag.
Större chans att vinna på triss för dom övriga deltagarna ..
Heja Roland ..

#50

Postad 30 november 2016 - 21:30

nico333
  • nico333
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 1
Ja. Jag skämtar. Naturligtvis. Lika löjliga är alla kommentarer om att tävlingen (som är en tävling från en liten men grym butik som inte har miljonbelopp att investera i marknadsföring) är för enbart de 5,4 miljoner personer med Facebook-konton. W... T ... F???

Och att tro att ett konto på Facebook representerar låg utbildning är ju så dumt att man tvingas fisa. Högt!

Istället för att ge cred åt dem för att de gör något bra sitter folk och spyr galla på den ena mer absurda grejen än den andra.

"Kalla det inte proffs-kategori, kalla det pro". För pro betyder något helt annat än proffs. Suck suck suck.
Sen tycker jag regeln om att om man vunnit tidigare så får man inte delta! Borde gälla alla tävlingar. Har ett lag vunnit allsvenskan borde de inte få vara med i allsvenskan nåt mer.




Även taggad med Hembio-SM, HembioSM, surround, bio, film, ljud, projektor, hemmabio, biograf, filmkväll

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.