Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd * - Marantz SR7005

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 27 december 2010 - 20:18

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Var hittade du firmware till din maskin

'manual setup' - 'option setup' och näst längst ner i den menyn 'firmware update', vilket såklart kräver att man har nätverkskabeln till sitt bredband inkopplat i maskinen.

Jag tror faktiskt att man fixat till grafiken på den manuella EQ-inställningen nu, vilket jag inte hann upptäcka i förra inlägget. :)

Redigerat av Velodynamic, 27 december 2010 - 20:36.


#102

Postad 27 december 2010 - 21:10

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

'manual setup' - 'option setup' och näst längst ner i den menyn 'firmware update', vilket såklart kräver att man har nätverkskabeln till sitt bredband inkopplat i maskinen.

Jag tror faktiskt att man fixat till grafiken på den manuella EQ-inställningen nu, vilket jag inte hann upptäcka i förra inlägget. :)

Gott då skal jag se om det finns någon nyare firmware till AV7005

#103

Postad 27 december 2010 - 22:58

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
En liten recention ifall det kan intressera...

http://www.hometheat...005-av-receiver

Rätt så hyffsade effektmätningar ändå måste jag säga, när man vet vilka glädjesiffror som det brukar skyltas med...

HT Labs Measures
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 91.2 watts
1% distortion at 112.1 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 74.6 watts
1% distortion at 89.6 watts

Redigerat av Velodynamic, 27 december 2010 - 23:39.


#104

Postad 27 december 2010 - 23:17

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

En liten recention ifall det kan intressera...

http://www.hometheat...005-av-receiver

Inte illa av en reciver som blev sågade vid fot knölarna av en hobby resicent.

#105

Postad 29 december 2010 - 08:35

Unregisteredad2296f2
  • Unregisteredad2296f2
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
En fråga om SR7005, när man ska göra en firmware uppdaterig kan man göra det själv eller måste den skickas till Maratz för att få det gjort? Vad jag förstår så måste mindre modeller skickas vi uppdatering.

#106

Postad 29 december 2010 - 16:21

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

En fråga om SR7005, när man ska göra en firmware uppdaterig kan man göra det själv eller måste den skickas till Maratz för att få det gjort? Vad jag förstår så måste mindre modeller skickas vi uppdatering.

stoppa i nätverkskontakten bak och gå sedan in i menyn på information sen ner till firmware så fixar maskinen sedan det själv.

#107

Postad 04 januari 2011 - 19:36

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Jag gjorde en firmware uppdatering på min av7005 idag. vore ganska intressant att få veta vad som är nytt med nya firmware. har googlat lite utan resultat, någon som vet vart denna info finns?

#108

Postad 07 januari 2011 - 14:15

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Har köpt AirPlay uppdateringen så nu funkar det perfekt. Tack Apple för att ni har släppt licens till Marantz gällande AirPlay:)

#109

Postad 08 januari 2011 - 09:36

Bek
  • Bek
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Kan någon hjälpa mig? Har precis köpt en sr7005 och är en så länge grymt nöjd med den. Däremot så får jag inte till att spela upp Flac via nätverket på rätt sätt. Kör tversity och har labborerat med olika codec, men när förstärkaren inte klagar på att filen inte finns så spelar den upp den i mp3 format på 192kbps. Vad gör jag för fel? Kan någon vänlig själ tipsa mig om rätt tillvägasätt. Tpfh Bek

#110

Postad 10 januari 2011 - 11:48

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Eftersom inte AV7005 har någon egen tråd och det mest är samma i dessa två maskiner så fortsätter jag fråga här.

Har aldrig haft en förstärkare med någon form av kalibrering förut. När man kör Audyssey ska den inte gör något mer än att mäta ut distanserna? den får ju fram hur långt det är från högtalare till lyssningsplatsen ganska exakt på centimetern och ändrar lite +- db på högtalarna. Efter Kalibreringen har jag fått hiskeliga problem med basen från mina frontar. Inte så att det låter dåligt eller något sånt med det blir väldigt mycket bas på vissa ställen och i vissa lägen på filmerna måste jag helt enkelt sänka för att jag kan bara tänka mig hur det låter hos grannen under.

Förstår ju iofs att kalibreringen endast kan ta hänsyn till dom platser där micken har varit och det är omöjligt för den att veta att det kommer bli bas så in i helvet när den inte skickar ut några bastoner alls vid kalibreringen.

Nu känner jag att jag svamlar på mer och mer, vad ska jag göra för att få bukt med problemet?

#111

Postad 19 januari 2011 - 09:34

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Har en SR 7005 och har den inkopplad på mitt närverk via nätverkskabeln. Har nu inskaffat en Blue ray spelare Marantz UD5005 och frågan är, måste jag dra en ny nätverkskabel från min router till BD spelaren för att få nätverkskontakt eller jag kan på något sätt utnyttja nätverkskopplingen som jag redan har till SR7005:an? Vill ju slippa dra en kabel till med tanke på att det är en antal meter som jag måste dra då....och vill ha båda apparaterna kopplade till nätverket.

JB

#112

Postad 19 januari 2011 - 11:22

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Hej! Tyvärr måste du dra en separat kabel till varje. Kanske om man sätter en switch bakom förstärkare som delar upp siganeln då?

//Erik

Har en SR 7005 och har den inkopplad på mitt närverk via nätverkskabeln. Har nu inskaffat en Blue ray spelare Marantz UD5005 och frågan är, måste jag dra en ny nätverkskabel från min router till BD spelaren för att få nätverkskontakt eller jag kan på något sätt utnyttja nätverkskopplingen som jag redan har till SR7005:an? Vill ju slippa dra en kabel till med tanke på att det är en antal meter som jag måste dra då....och vill ha båda apparaterna kopplade till nätverket.

JB



#113

Postad 19 januari 2011 - 21:09

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Har en SR 7005 och har den inkopplad på mitt närverk via nätverkskabeln. Har nu inskaffat en Blue ray spelare Marantz UD5005 och frågan är, måste jag dra en ny nätverkskabel från min router till BD spelaren för att få nätverkskontakt eller jag kan på något sätt utnyttja nätverkskopplingen som jag redan har till SR7005:an? Vill ju slippa dra en kabel till med tanke på att det är en antal meter som jag måste dra då....och vill ha båda apparaterna kopplade till nätverket.

JB

Skulle inte en sådan här funka trådlöst till den och nätverkskabel från denna till dina prylar .
https://www.prisjakt...kt.php?p=371211

#114

Postad 21 januari 2011 - 20:41

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Testade att decibelmäta ljudet nu ikväll med mina JM Lab Chorus + B&W ASW10" sub.
Har volymen ställd på 0-100 läget. Körde med Audyssey ställd på bypass L-R med dynamic EQ/vol på 'off'.
Hade Röyksopp Senior, CD i DVD-spelaren. Med volymen ställd på "60" blir det nästan obekvämt högt ljud, även om det inte låter direkt färgat utav dist eller brus. Decibelmätaren slog då mot 88 decibel.
Med spåret "The Drug" skramlar allt glas och porslin ute i köket. ;)

Redigerat av Velodynamic, 21 januari 2011 - 20:44.


#115

Postad 21 januari 2011 - 21:18

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Väntar på min sr7005. ska bli kul att jämföra mot min gamla sr8002.

#116

Postad 22 januari 2011 - 10:48

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Testade att decibelmäta ljudet nu ikväll med mina JM Lab Chorus + B&W ASW10" sub.
Har volymen ställd på 0-100 läget. Körde med Audyssey ställd på bypass L-R med dynamic EQ/vol på 'off'.
Hade Röyksopp Senior, CD i DVD-spelaren. Med volymen ställd på "60" blir det nästan obekvämt högt ljud, även om det inte låter direkt färgat utav dist eller brus. Decibelmätaren slog då mot 88 decibel.
Med spåret "The Drug" skramlar allt glas och porslin ute i köket. :)

Hmm intressant enligt vissa så är det bara Denon som har bypass på L/R men troligen så är det nog ingen person som man skall ta på allvar.
Värre är nog den buggen som finns i både xt och 32 men den får man återkomma med när den är utredd.

#117

Postad 23 januari 2011 - 20:06

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Väntar på min sr7005. ska bli kul att jämföra mot min gamla sr8002.


Spännande, posta gärna dina intryck/omdömen här när du fått 7005an tillhanda, jag har nämligen en SR7002:a som jag funderar på att uppgradera (till antingen ny Marantz eller Denon)... :)

Redigerat av ajzman, 23 januari 2011 - 20:06.


#118

Postad 23 januari 2011 - 21:08

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Spännande, posta gärna dina intryck/omdömen här när du fått 7005an tillhanda, jag har nämligen en SR7002:a som jag funderar på att uppgradera (till antingen ny Marantz eller Denon)... :)

Varför vill ni byta som redan har jävligt bra förstärkare med era SR 8002 Och 7002 . Jag skulle nog välja att behålla dessa . Jag är jävligt nöjd än med min SR 6001 vette fan vad man skulle vinna på att byta förutom att man får fler HDMI och bättre Adussey . Om ni inte är nöjda med kraften så häng på ett steg och använd Marantzen som försteg .

#119

Postad 11 februari 2011 - 21:15

Gorgeous81
  • Gorgeous81
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Har idag en Onkyo tx-sr607 samt Canton Movie MX120.
Har aldrig varit nöjd med dessa tillsammans.

Det har aldrig låtit speceillt bra när jag spelat musik vilket är det jag gör mest. Vid pure audio-läget som jag skulle vilja utnyttja mest är ljudet fruktansvärt platt och ingen som helst bas eller ljudbild,

När jag kollar på film låter det kanon, men det är musik jag lyssnar mest på!

Nu har min som hällt saft i min Onkyo och det är dags att byta ut till något annat.
Har fastnat för denna förstärkare, men omdömmena här i tråden verkar vara sådär, men tittar man på tester så får den bra betyg.

Någon som testat med canton mx serien?
Hur låter det?

#120

Postad 13 februari 2011 - 11:44

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Varför vill ni byta som redan har jävligt bra förstärkare med era SR 8002 Och 7002 . Jag skulle nog välja att behålla dessa . Jag är jävligt nöjd än med min SR 6001 vette fan vad man skulle vinna på att byta förutom att man får fler HDMI och bättre Adussey . Om ni inte är nöjda med kraften så häng på ett steg och använd Marantzen som försteg .


Sant sant... I mitt fall så behöver jag snart fler HDMI-ingångar och skulle även vilja ha tillgång till bättre Audyssey-EQ och därför verkar ju 7005an vara ett bra val. Men vete fan om det är värt 15000 spänn, är trots allt fortfarande väldigt nöjd med 7002an... Så jag kommer nog avvakta med eventuell uppgradering/köp ett tag till.

#121

Postad 13 februari 2011 - 14:06

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Sant sant... I mitt fall så behöver jag snart fler HDMI-ingångar och skulle även vilja ha tillgång till bättre Audyssey-EQ och därför verkar ju 7005an vara ett bra val. Men vete fan om det är värt 15000 spänn, är trots allt fortfarande väldigt nöjd med 7002an... Så jag kommer nog avvakta med eventuell uppgradering/köp ett tag till.

Marantz har ju en snygg HDMI splitter om det nu heter så . Och den är ju i samma design som våra Marantz med den raka fronten tror den går lös på en 3000 kr . Det skulle ju lösa HDMI problemet men inte problemet med Adussey fast man läser ju att dom inte är någe vidare bra än heller så jag kommer vänta ett tag till kör tills min lämnar in för gott .

#122

Postad 23 februari 2011 - 13:59

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
min sr8002 strulade så jag fick den utbytt till en 7005 istället.
Tyvärr så har de inte tagit in några i silver utan bara i svart
så jag väntar fortfarande, hoppas att den dyker upp i nästa vecka.

#123

Postad 25 februari 2011 - 22:29

Unregistereda88520d7
  • Unregistereda88520d7
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Har haft min 7005 ett tag nu och jag tycker om den. Själv tycker jag att Audessey funkar perfekt, för att kolla på film, den sätter gärna på en massa extra skit som dynamic audio osv. Någon gnällde att Marantzen lät tam och min känsla är att den personen hade alla "finesser" på vid musiklyssning, vilket i mina ögon/öron är fel. kör själv på pure direct när det gäller vinyl, cd eller spotify. Slår jag på Audessey läget är det faktiskt ingen jätteskillnad på inställningen vilket jag kan se på eq´n. Däremot var det stor skillnad när jag hade mindre frontar. Så jag är helnöjd med denna silver guldiga saken som står i bänken, gott 5 solar!

#124

Postad 06 mars 2011 - 23:27

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

min sr8002 strulade så jag fick den utbytt till en 7005 istället.
Tyvärr så har de inte tagit in några i silver utan bara i svart
så jag väntar fortfarande, hoppas att den dyker upp i nästa vecka.


Har du fått din nya 7005:a ännu och isåfall, hur låter den i jämförelse mot din gamla 8002a? :)

#125

Postad 09 mars 2011 - 15:08

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Nej tyvärr har den inte dykt upp, lite tröttsamt måste jag säga.
Men det är väl som dem säger "den som väntar på nåt gott väntar alltid förlänge".

#126

Postad 09 mars 2011 - 17:36

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Är det någon som har testat koppla in någon äldre spelkonsol tex nintendo 64 eller annat som går via komposit i sin 7005 eller annan liknande förstärkare för den delen. Testade idag koppla in ett 64 i kontakterna under frontluckan. jag får bild och ljudet funkar men det blinkar hela tiden och blir lite myrornaskrig liknande i blinkningarna. Jag antar att det har något med uppskalning att göra. Finns det något sätt att lösa detta på?

#127

Postad 11 mars 2011 - 15:36

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Nej tyvärr har den inte dykt upp, lite tröttsamt måste jag säga.
Men det är väl som dem säger "den som väntar på nåt gott väntar alltid förlänge".


Yep, och jag är faktiskt i en liknande situation nu eftersom min stackars SR7002 verkar ha kastat in handduken (powerlampan blinkar och den är helt död, luktar aningen bränt också vilket inte känns som ngn höjdare...), så idag har jag kontaktat mitt försäkringsbolag och så får vi se... Men det lutar åt en ny 7005a, har alltid gillat Marantz grejer!

#128

Postad 20 mars 2011 - 18:20

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Hej

Någon som vet vad för nyheter som kommit med senaste firmware?? Fick upp meddelande igår att det fanns en uppdatering att hämta....

JB

#129

Postad 28 mars 2011 - 00:15

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min 7005 hemma under några dagar. Mycket nöjd hittills. Tillsammans med ett par klipsch kg4.2 är den riktigt rolig faktiskt, ska bära upp mina pi60s från källaren så att jag kan utvärdera den bättre.

Någon som vet ett bra mediaserver-program till mac. Använder nu vuze och marantzen hittar vuse men jag fattar inte hur jag ska få in media i de olika kolumnerna. Music, movies pictures är alla tomma.

#130

Postad 19 april 2011 - 10:34

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

  • 351 inlägg
  • 0
Var inne och beställde en på Expert i lördags, fick idag reda på att leveranstiden på den svarta modellen är ca Juli, pga allt som hänt i Japan =/

#131

Postad 01 maj 2011 - 17:06

Eorin
  • Eorin
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Isolera samt framföra ljudsignalen på ett omätbart bättre sätt.
Jag skulle kunna byta ut strömkablarna också ifall de är dåligt isolerade. :)


Jag har köpt SILK 050 till min 5.1 utgång från min Marantz 9500, låter alldeles utmärkt!

#132

Postad 01 maj 2011 - 17:29

Eorin
  • Eorin
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har bokat en svart 7005 som antagligen dyker upp till Juli. Nu har jag en 5400 OSE med en DV 9500 som är lite knepig med avspelning av skivor. Då de kanske är dax för en Blueray så blir det en BD 5005 oxå. Ska bestämma tid för en lyssning av de 2 hos Ljudmakar'n, tar nog en tur till Reference med.

Utöver de nya HD-formaten & HDMI switchern så är Bi-ampningen intressant. Att jag har llite försmak för Marantz beror på att andra märken får mina diskanter att bli alltför livliga (Infinity Emit-k), det vore kul att kunna köra mina Modulus(original '91) mha biamp.

Nu tror jag att jag har 9 kablar mellan min receiver & DVD, ska bli skönt om man slipper undan med 1 kabel^^.

Har någon testat att spela SACD/DVDAudio via HDMI kabeln??

Bifogad fil(er)


Redigerat av Eorin, 01 maj 2011 - 18:06.


#133

Postad 01 maj 2011 - 17:40

Eorin
  • Eorin
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Var hittade du firmware till din maskin

jag fick ungefär samma som du men basen hamnade bara 8 meter bort vilket den även gjorde med Denonen.
menigen med audyseyn är att den skall jämna till frekvensgången i rummet men det vete fan om den gör jag gjorde lite mätningar med Denonen efter set up och det vart ingen rolig graf att titta .


Jag har för mig att de flesta avståndsinställningar med Subwoofer ger att de ställs längre bort pga timingen i ljudet, tidsförskjutning, kabel-längd etc....

När jag gör mina inställningar (5400 har ingen auto...) så lägger jag till 50cm - 1m på avståndet till subben. Resultatet ger en fastare bas helt enkelt.

#134

Postad 02 maj 2011 - 05:21

Unregistered2027
  • Unregistered2027
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej

Någon som vet vad för nyheter som kommit med senaste firmware?? Fick upp meddelande igår att det fanns en uppdatering att hämta....

JB

Air play är den stora uppgraderingen för den som andvänder den
men det finns saker i marantzen som inte är önskvärda och delvis felaktiga konstigt att ingen har upptäckt det ännu .

#135

Postad 03 maj 2011 - 17:50

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Air play är den stora uppgraderingen för den som andvänder den
men det finns saker i marantzen som inte är önskvärda och delvis felaktiga konstigt att ingen har upptäckt det ännu .


Jag använder Air play så vet du vad uppgraderingen avser just i den frågan...??

JB

#136

Postad 03 juni 2011 - 17:27

Unregisteredda017923
  • Unregisteredda017923
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jahopp, beställde just en svart SR7005a..

Någon som kan summera lite smarta tipps och rekomendationer..?
Kör både musik och film via min Macbook Pro just nu.. blåspelaren får vänta lite.

Tack på förhand!

#137

Postad 03 juni 2011 - 17:58

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Sitter och jämför AV 7005 och denna SR7005 och det skiljer bara 2 kg i vikt är inte en Av 7005 samma sak som SR fast utan slutsteg ?

#138

Postad 18 juni 2011 - 15:09

Unregisteredda017923
  • Unregisteredda017923
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Fått hem min SR7005a nu och kopplat in den, väntar bara på kablarna för att få bi-ampa frontarna, men kör 5.1 och bi-wire till frontarna nu. Laddade hem Airfoil och kör nu musiken problemfritt från Spotify trådlöst. Men tycker det finns ett brus när man vrider på... Någon som har ett tips på få bort bruset? Eller är det nått jag får leva med när jag kör spotify och trådlöst? I övrigt är jag ruggigt nöjd och från min gamla ( tre år ) Onkyo så är seppareringen av ljudet nått fantastiskt mkt bättre! körde inställning med mic:en alla 8 ggr och kollat genom allt.. Verkar som den gjort ett mkt bra jobb! Verkligen nöjd!

Men tar gärna tipps på om det går puttsa upp ljudet från Spotify.. Funkar det köra med någon dac när jag kör trådlöst Spotify-Airfoil-Router-Airplay..? tror det blir i den ordningen..

/Nybörjare så idiotförklara mig utan att må dåligt!

#139

Postad 05 juli 2011 - 20:08

Unregisteredda017923
  • Unregisteredda017923
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Uppdatering...

Ikväll ploppade det upp en ny uppdatering på Marantzen, någon som har nån aning om vad den innehåller?

#140

Postad 31 augusti 2011 - 21:19

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
Hur funkar denna ihop med Monitor Audio RX seien? Någon som testat?

Är det en uppgradering på G eller?
Ser att det kommit nya 5006 och 6006 på marantz sida.
Kanske en 7006 på gång?

#141

Postad 31 augusti 2011 - 22:20

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Hur funkar denna ihop med Monitor Audio RX seien? Någon som testat?

Är det en uppgradering på G eller?
Ser att det kommit nya 5006 och 6006 på marantz sida.
Kanske en 7006 på gång?


Jag har inte hört den med MA men har hört RX serien tillsammans med marantz sr6004 och det funkar riktigt bra till samman, så får man lite extra watt och finneser på det, tror det är en utmärkt kombination. Försök lyssna själv först bara.

Det kommer inte någon ny modell i denna serie nu, när den här släpptes sas det minst två år till uppdatering, förmodligen blir det ännu längre. det finns inte så mycket man kan slänga in i en uppdaterad version som inte redan finns.

#142

Postad 01 september 2011 - 00:52

hawkster77
  • hawkster77
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Hur funkar denna ihop med Monitor Audio RX seien? Någon som testat?

Är det en uppgradering på G eller?
Ser att det kommit nya 5006 och 6006 på marantz sida.
Kanske en 7006 på gång?


Har en 7001 idag som jag kör med MA Silver RS6. Var runt en hel del när jag köpte denna kombo för ett antal år sen och tyckte de lät bäst i mina öron och för den slant jag var villig att ge. Öppet, homogent (inget som stack ut), klart och musikaliskt. Som jag förstått det är RX-serien snarlik den gamla RS-serien.

Det jag undrar dock är ifall 7005 skulle vara ett klart uppköp från 7001, som jag har idag? Som jag förstått det får man HD-ljudformaten, airplay och hdmi 1.4a (klarar 3d och audio return bland annat), och lite annat smått o gott i features-väg. Tekniska finesser i alla ära, för mig är det dock en dealbreaker ifall ljudkvaliteten inte är märkbart bättre jfr med 7001, nån som har koll på detta?

#143

Postad 18 september 2011 - 13:42

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Man trodde i sin enfalld att dom hade gjort något åt audysey men icke den låter rent skit enligt mig och tycker man att det låter bra när man har gjort en setup med den då borde man nog börja att fundera på vad som är fel.
Tur är väl att man kan köra dvd spelaren i pure direct med.



Gjorde precis två kalibreringar med Audyssey och ny sub, fick inte till det med subben på första placeringen men har nu flyttat den lite närmre ett hörn vid fram väggen och ljudet blev klockrent, men absolut inte automatiskt, fick allt ändra både storlek och delningsfrekvenser för att få någon subbas alls, så någon automatisk setup är det då rakt inte, kanske om man nöjer sig med ett mediokert resultat då :blink:

#144

Postad 25 oktober 2011 - 10:47

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Air play är den stora uppgraderingen för den som andvänder den
men det finns saker i marantzen som inte är önskvärda och delvis felaktiga konstigt att ingen har upptäckt det ännu .


Vad är dessa saker som inte är önskvärda med den?? Och vilka felaktiga konstigheter är det som ingen har upptäckt??
Som du tydligen känner till.
Skriver man något sådant måste man ju förklara sig så klart.

#145

Postad 25 oktober 2011 - 10:52

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Sitter och jämför AV 7005 och denna SR7005 och det skiljer bara 2 kg i vikt är inte en Av 7005 samma sak som SR fast utan slutsteg ?



Jo jag har beställt ett av7005 och det är samma som sr7005 fast utan slutsteg men med en liten anurlunda utseende på utgångar. Har även balanserade utgångar och möjlighet till att koppla in 11.2 högtalaruppsättning (ej balanserat då) men kan bara använda 7.2 precis som sr. Men man kan ändra snabt mellan olika lägen om man råkar ha så många högtalare dvs.
Sedan kan av7005 hantera upp till 4st basar isf två som sr7005 kan. (2st balanserat och 2st ej balanserat).

Men de är i stort sätt samma fast av7005 fick bra recention i minhembio tidningen när de testade den mot just sr7005. (jag ville att de skulle testa de mot varandra då jag tycker att det är sådant som aldrig görs och då fick man mer förståelse för prisskillnaden på kombo eller reciver)

MVH
Fredrik

#146

Postad 10 november 2011 - 01:33

dajo
  • dajo
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0
Mediamarkt i Borås sålde SR7005 för 11900kr såg jag häromdagen.
riktigt bra pris...

#147

Postad 03 januari 2012 - 19:57

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Jag slog till på en idag, har smygkikat på den ett tag och kände att det var dags.

Kraftmässigt är det ett klart nerköp mot min gamla H/K signature-kombo men med tanke på att den har 10-12 år på nacken och saknar HDMI ingångar så var det dags för ett byte och mtp att jag kör Audiovector Kx och Kxx som front och bak så hade 20 procent av kraften i denna maskin räckt:)

#148

Postad 04 januari 2012 - 09:12

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Min AV7005 har börjat bete sig mystiskt. De första 3 mån lät den gudomligt men nu så plötsligt låter den proson. All diskant är borta, all upplösning och den låter instängd och burkig med alla källor, cd via optisk, dator via optisk, film och spel via hdmi.

Jag har provat att återställa etc men samma problem. Först trodee jag att jag kommit åt någon inställning men efter reset så börjar jag undra.

Någon som fått något liknande ?

#149

Postad 04 januari 2012 - 09:15

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Kim jag kör bl a ett sig 2.1 slutsteg till av7005 det låter fint innan det ovan hände...bi amp på det och ett niokanals steg till för resten.

#150

Postad 05 januari 2012 - 10:16

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Hej Daniel

Jag kommer ju bara använda min Marantz till "bio".
För tvåkanal har jag Audionet Sam V2 och Audiovector M3 Avantgarde.

Men jag såg att där var pre-out så jag blev lite sugen på att behålla steget men njäe, det är overkill så det skriker om det till de högtalare jag har :)

Hoppas få hem den till helgen så får vi se vad jag tycker sen, nu eftersom att processorn antagligen dött i min H/K (en dag så slutade den bara att skicka ut ljud) så har min 1500 krs Blu-ray fått sköta ljudet och försteget har bara varit en volymratt.

Så jag lär nog få en "wow" upplevelse.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.