Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#2401

Postad 04 mars 2012 - 10:07

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Hoppas att ni tycker att det är ok om jag tar hjälp av era mer erfarna blickar. Jag har bytt till en Goldring 2200 på min Music Hall 2.2. Allt låter väldigt bra. Ändå skönt med fler ögon som kikar.



Bifogad fil  IMG_3270.JPG   4,26MB   3 Antal nerladdningar

Nåltrycket är satt till 1,75g, kollat med våg. Jag tycker att det ser ut som att den spårar rakt, ligger rätt i spåret

Bifogad fil  IMG_3275.JPG   3,98MB   5 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_3276.JPG   3,27MB   4 Antal nerladdningar

Pro-Jects alignment som följde med spelaren är använt. Eftersom pickupen har runda former är det svårt att ställa in den efter raka linjer. Borde den längre fram på något sätt? Man kan ändra rätt mycket i sidled/"vridled", men det är svårt att flytta den längre fram eller längre bak.

Bifogad fil  IMG_3273.JPG   3,61MB   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_3271.JPG   3,42MB   4 Antal nerladdningar

Jag har höjt tonarmen (VTA) för att få en rakare linje. Är den för hög närmast fästet?

Som sagt, Goldring 2200 låter riktigt bra på min spelare. Den ger mer kropp än jag trodde att den skulle göra och den elaka diskant som en del anmärkt på märker jag inget av i mitt system. Än har den ju bara spårat i ett par timmar, så det blir än bättre. :)

Redigerat av Mange36, 04 mars 2012 - 10:10.


#2402

Postad 04 mars 2012 - 11:08

Unregistered11290036
  • Unregistered11290036
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Innerpåsar, vad rekommenderar ni?

#2403

Postad 04 mars 2012 - 11:18

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Hoppas att ni tycker att det är ok om jag tar hjälp av era mer erfarna blickar. Jag har bytt till en Goldring 2200 på min Music Hall 2.2. Allt låter väldigt bra. Ändå skönt med fler ögon som kikar.

Nåltrycket är satt till 1,75g, kollat med våg. Jag tycker att det ser ut som att den spårar rakt, ligger rätt i spåret

Pro-Jects alignment som följde med spelaren är använt. Eftersom pickupen har runda former är det svårt att ställa in den efter raka linjer. Borde den längre fram på något sätt? Man kan ändra rätt mycket i sidled/"vridled", men det är svårt att flytta den längre fram eller längre bak.

Jag har höjt tonarmen (VTA) för att få en rakare linje. Är den för hög närmast fästet?

Som sagt, Goldring 2200 låter riktigt bra på min spelare. Den ger mer kropp än jag trodde att den skulle göra och den elaka diskant som en del anmärkt på märker jag inget av i mitt system. Än har den ju bara spårat i ett par timmar, så det blir än bättre. :)

Kul att höra att du är nöjd! Tyckte också att min 2400 lät ok direkt ur lådan även om den mjuknade en aning efter inspelning. Goldrings 2x00 är svåra att ställa in korrekt just pga formen. Man får höfta så gott det går men framförallt lyssna. Lättast (tycker jag) brukar vara att lyssna på innerspåren på skivorna då de snabbt brukar avslöja om puppan sitter korrekt (det distar lätt vid lite högre amplituder)

Armen har en vit märkning som skall ligga horisontellt med skivan vid avspelning. Dock så kan det skilja sig rejält i tjocklek mellan oljekrisskivor från 80-talet och feta 180g-pressar.

Redigerat av tomano58, 04 mars 2012 - 11:20.


#2404

Postad 04 mars 2012 - 11:35

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tack för goda råd! De innerspår jag lyssnat på hittills låter väldigt bra. Jag ska ta några till, med lite varierande musik.

#2405

Postad 04 mars 2012 - 11:46

janolja
  • janolja
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Ser ut som de sitter som de ska.Det konstiga är att det låter bra i ca 1-2 minuter sen börjar det spraka.Det sprakar i bägge högtalarna
märkte jag nu.Har "dammat" av skivan.

#2406

Postad 04 mars 2012 - 12:55

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Hej!

Nån som vet nåt om följande Japanska MC PU´s:

Shelter 501 mk II, alt. 5000
ZYX RS-30-02 low

(Vissa av dessa lär vara utgångna, men NOS kan hittas till bra priser...vilket bör göra dem till prisvärda alternativ)

Skall hitta ny PU till min Rega P7 / ASR mini basis II och letar lite alt. till Benz Micro Ace S Low, som jag sen tidigare valt ut - men ännu inte köpt.
Vill hitta en fyllig, slagkraftig PU, som även klarar slitna skivor/dåliga produktioner utan att låta illa, dvs ej ljust klingande karaktär

Tacksam för tips, Jörgen

Redigerat av Jörgen A., 04 mars 2012 - 16:16.


#2407

Postad 04 mars 2012 - 12:58

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Ser ut som de sitter som de ska.Det konstiga är att det låter bra i ca 1-2 minuter sen börjar det spraka.Det sprakar i bägge högtalarna
märkte jag nu.Har "dammat" av skivan.


Antar att du redan testat med annan ljudkälla, t.ex. CD, för att utesluta att det är förstärkaren, högtalare etc som sprakar samt att du kontrollerat att kablarna mellan vinylspelare och förstärkare sitter i som de ska. Har du en annan vinyl att testa med kan du ju prova om problemet sitter i phono-ingången på förstärkaren. Om du kommit fram till att det är vinylspelaren som spökar kan det ju bero på att din nya pickup inte sitter som den ska eller har fel nåltryck. Har du kollat med en "protractor"? (Se http://www.vinylengi...otractors.shtml) Annars har jag personligen slut på idéer. (Är nybörjare på vinylspelare.)

#2408

Postad 07 mars 2012 - 21:33

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Remmen som håller motorn på min pro-ject har gått av visar det sig. Kostar 75 kr från UK men skulle det funka med ett gummiband istället tror ni??

#2409

Postad 07 mars 2012 - 22:13

Unregistereda43257a3
  • Unregistereda43257a3
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag har en Denon DP-21F med en SL-60 pickup vilket är en MM-pickup.

Är det fritt fram att beställa valfri MM-pickup som intresserar eller bör jag tänka på något mer? Tänkte köpa en Audio Technica AT95E som jag förstått ska vara en bra pickup.

#2410

Postad 07 mars 2012 - 23:40

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag har en Denon DP-21F med en SL-60 pickup vilket är en MM-pickup.

Är det fritt fram att beställa valfri MM-pickup som intresserar eller bör jag tänka på något mer? Tänkte köpa en Audio Technica AT95E som jag förstått ska vara en bra pickup.

Svårt att säga. Manualen säger bara att en pu får väga mellan 4-9 g skruvar inräknat, inget om armen är lätt/medel/tung. Skulle dock tro att en AT95E går fint ihop med den om man jämför med originalpickupen.

AT95E
DL-60

#2411

Postad 08 mars 2012 - 08:13

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Jag har en Denon DP-21F med en SL-60 pickup vilket är en MM-pickup.

Är det fritt fram att beställa valfri MM-pickup som intresserar eller bör jag tänka på något mer? Tänkte köpa en Audio Technica AT95E som jag förstått ska vara en bra pickup.


Armen på Din skivspelare är av lättviktstyp vilket kräver högkomplianta pickuper. Ortofon´s OM serie passar därför utmärkt.

#2412

Postad 08 mars 2012 - 10:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Om en AT95E blir aktuell finns den för mindre än 200kr hos Williams Schallplattennadel Shop http://www.zum-shop....39_p7361_x2.htm

AT95E räknas till en av de bättre lågbudgetvarianterna: http://www.hifi-musi...87_Pickuper.pdf

Redigerat av Mange36, 08 mars 2012 - 10:24.


#2413

Postad 08 mars 2012 - 10:31

Unregistereda43257a3
  • Unregistereda43257a3
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Svårt att säga. Manualen säger bara att en pu får väga mellan 4-9 g skruvar inräknat, inget om armen är lätt/medel/tung. Skulle dock tro att en AT95E går fint ihop med den om man jämför med originalpickupen.

AT95E
DL-60

Beställde en AT95E i morse. Eftersom jag inte har någon brådska så beställde jag via tyska Ebay, och fick pickupen för cirka 240kr inkl frakt. En nålvåg kan jag få låna av en vän, men någon inställningsmall till pickupen har jag inte. Är det något som medföljer pickupen? Eller är detta något som man kan skriva ut själv om man hittar en pdf på vinyl engine? Annars får jag beställa från Svalander.

#2414

Postad 08 mars 2012 - 10:38

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Bra pris!

Har aldrig provat själv, men många verkar hämta protractors hos Vinylengine:
http://www.vinylengi...otractors.shtml

#2415

Postad 08 mars 2012 - 10:45

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Bra pris!

Har aldrig provat själv, men många verkar hämta protractors hos Vinylengine:
http://www.vinylengi...otractors.shtml

Funkar bra. Själv brukar jag använda Baerwald då den är enkel att ställa in efter och låter bra när det är klart. Vilken man använder är mer upp till var och en och det finns lite att läsa här.

#2416

Postad 08 mars 2012 - 11:09

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Hej!

Nån som vet nåt om följande Japanska MC PU´s:

Shelter 501 mk II, alt. 5000
ZYX RS-30-02 low

(Vissa av dessa lär vara utgångna, men NOS kan hittas till bra priser...vilket bör göra dem till prisvärda alternativ)

Skall hitta ny PU till min Rega P7 / ASR mini basis II och letar lite alt. till Benz Micro Ace S Low, som jag sen tidigare valt ut - men ännu inte köpt.
Vill hitta en fyllig, slagkraftig PU, som även klarar slitna skivor/dåliga produktioner utan att låta illa, dvs ej ljust klingande karaktär

Tacksam för tips, Jörgen


Jag var sugen på att köpa en Dynavector DV20XX (DV20X2) när jag hade ASR:en hemma. Numera är det mer MM som gäller.... Men det kanske blir MC framöver ändå...
Dynavectorn finns till bra pris på analogueseduction.

Redigerat av hultin, 08 mars 2012 - 11:11.


#2417

Postad 08 mars 2012 - 11:34

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Detta kanske inte är helt rätt tråd att ställa den här frågan i men eftersom de flesta vinylfreaksen verkar hänga här så testar jag ändå:)

För några dagar sedan tyckte jag mig höra lite distortion från musiken när jag lirade vinyl, kikade lite närmare på nålen (Ortofon 2M Blue) och såg att själva "pinnen" som nålen sitter på inte längre satt centrerat utan någon millimeter åt vänster. Misstänker att detta kan hänt när jag använde min Zerodust nålrengörare på ett lite oförsiktigt sätt. Jag puttade väldigt försiktigt till "pinnen" utan att röra själva nålen så att allt hamnade centrerat igen. Testade att spela en skiva och kan inte längre höra någon distortion. Dock är man ju alltid nojjig när något sådant här hänt, tror ni det finns någon risk att jag sabbat nål trots att det nu låter bra?

#2418

Postad 08 mars 2012 - 12:02

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Detta kanske inte är helt rätt tråd att ställa den här frågan i men eftersom de flesta vinylfreaksen verkar hänga här så testar jag ändå :)

För några dagar sedan tyckte jag mig höra lite distortion från musiken när jag lirade vinyl, kikade lite närmare på nålen (Ortofon 2M Blue) och såg att själva "pinnen" som nålen sitter på inte längre satt centrerat utan någon millimeter åt vänster. Misstänker att detta kan hänt när jag använde min Zerodust nålrengörare på ett lite oförsiktigt sätt. Jag puttade väldigt försiktigt till "pinnen" utan att röra själva nålen så att allt hamnade centrerat igen. Testade att spela en skiva och kan inte längre höra någon distortion. Dock är man ju alltid nojjig när något sådant här hänt, tror ni det finns någon risk att jag sabbat nål trots att det nu låter bra?

Är nog lugnt om det ser ok ut och dessutom låter bra. I sämsta fall får du kanske köpa en ny nålinsats om det visar sig att det börjar låta illa igen.

#2419

Postad 08 mars 2012 - 12:29

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Är nog lugnt om det ser ok ut och dessutom låter bra. I sämsta fall får du kanske köpa en ny nålinsats om det visar sig att det börjar låta illa igen.


Det var det jag ville höra:)

#2420

Postad 09 mars 2012 - 08:46

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
I sista nr av Fidelity nr56 ett stort repotage om vinylens ABC, allt du bør veta.
http://audiofidelity.no/

#2421

Postad 09 mars 2012 - 10:33

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Synd att den inte finns att läsa online. Kanske bättre sorterade butiker har den även i Sverige.

Skriver de något om hur man bäst blir av med statisk elektricitet? Hemma knäpper och knastrar det en hel del. Det är främst helt nypressade 180g som verkar fulladdade. Häromdagen fick jag till och med en rejäl stöt när jag lyfte pickupen.

Har läst att korkmatta kan vara en variant. Så finns förstås antistat-pistolerna, t.ex. Zerostat 3. Men den ligger på 885kr hos Svalander och ca 600kr inklusive frakt om man köper den från Ebay. Sjukt.

Någon som har tips på en prisvärd antistat-pistol eller liknande?

Redigerat av Mange36, 09 mars 2012 - 10:41.


#2422

Postad 09 mars 2012 - 10:42

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Undvik den där Zerostat pickadollen. Min pajade efter nån månad.

#2423

Postad 09 mars 2012 - 10:44

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Synd att den inte finns att läsa online. Kanske bättre sorterade butiker har den även i Sverige.

Skriver de något om hur man bäst blir av med statisk elektricitet? Hemma knäpper och knastrar det en hel del. Det är främst helt nypressade 180g som verkar fulladdade. Häromdagen fick jag till och med en rejäl stöt när jag tog tag i spaken för att lyfta pickupen.

Har läst att korkmatta kan vara en variant. Så finns förstås antistat-pistolerna, t.ex. Zerostat 3. Men den ligger på 885kr hos Svalander och ca 600kr inklusive frakt om man köper den från Ebay. Sjukt.

Någon som har tips på en prisvärd antistat-pistol eller liknande?

Statisk elektricitet har jag blivit av med helt efter att skivorna tvättats och innerpåsen bytts mot en antistatisk sådan. Tänk också på att du själv kan bli uppladdad av olika anledningar. Går jag runt o drar i mina innetofflor så kan det smälla rejält när man sen tar i något.

#2424

Postad 09 mars 2012 - 10:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ok. Bättre lägga pengarna på skivor än på en antistat-pistol, alltså. Jag ska byta till antistat-innerpåsar och se vad som händer. Min skivborste påstås också ta bort lite elektrisk laddning, får prova att borsta lite mer. :)

Tänkte inte på att jag själv också är en laddad källa. Efter att ha meckat en del med datorer har jag ett antistat-armband liggande, kanske borde ha det på när jag lyfter pickup och byter skivor. :D

#2425

Postad 09 mars 2012 - 11:21

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Sen blir det väl lite mera statiskt vintertid när det är torrare i luften, vet att jag får stötar lite här och var hemma vintertid, händer inte alls under sommarmånaderna när det är lite mera fukt i luften. Så snart kan jag slippa få smällar på fingrarna varje gång man ska ut på balkongen och ta en rök (******** metallhandtag).

#2426

Postad 09 mars 2012 - 11:28

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Undvik den där Zerostat pickadollen. Min pajade efter nån månad.


Då borde du väl kunna få en ny på garantin, dom skall ju hålla 50 000 "skott".
Tycker Zerostaten funkar väldigt väl, sen om den är värd pengarna är ju upp till var och en men om man nu inte sådan otur så att den går sönder så skall den ju räcka mer eller mindre en livstid.

#2427

Postad 09 mars 2012 - 13:00

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

..........Tänk också på att du själv kan bli uppladdad av olika anledningar. Går jag runt o drar i mina innetofflor så kan det smälla rejält när man sen tar i något.

Är det för att tofflorna ska bli längre?

Har inga probs med statisk elektricitet o går alltid i strumplästen lr strumplös så undvik tofflor kanske!?

#2428

Postad 09 mars 2012 - 13:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Är det för att tofflorna ska bli längre?

Har inga probs med statisk elektricitet o går alltid i strumplästen lr strumplös så undvik tofflor kanske!?

Om du läste ordentligt så kanske du fattade att jag inte heller har några problem med statisk elektricitet. Påtalade bara för Mange36 att man själv kan bli uppladdad av olika skäl, problemet behöver inte alltid ligga i att skivorna är laddade.

#2429

Postad 09 mars 2012 - 13:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Då borde du väl kunna få en ny på garantin, dom skall ju hålla 50 000 "skott".
Tycker Zerostaten funkar väldigt väl, sen om den är värd pengarna är ju upp till var och en men om man nu inte sådan otur så att den går sönder så skall den ju räcka mer eller mindre en livstid.


Köpte den på postorder i UK, så jag orkade inte bry mig. Men den fungerade riktigt bra dom skott den
avfyrade. :)

Jag provade med sånt där packmaterial (står still i huvvet) som fastnade på en
statisk LP. Sköt med pickan och frigoliten(?) lossnade. Så köp bara. I Sverige
då om Ni är lata som mig.

Redigerat av Bongo_Mongo, 09 mars 2012 - 16:11.


#2430

Postad 09 mars 2012 - 17:30

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Jag var sugen på att köpa en Dynavector DV20XX (DV20X2) när jag hade ASR:en hemma. Numera är det mer MM som gäller.... Men det kanske blir MC framöver ändå...
Dynavectorn finns till bra pris på analogueseduction.


Hade en idé om att jag vill köpa en Benz micro Ace S L el. Wood S L- men är öppen för allt!
Jag har spårat upp bra pris på både denna DV20X2 & DVXX2 mk II - vet dock inte nåt om detta märke.
Har för mig att flera på forumet förespråkat just Dynavector så, ge mig lite info:

Jag kör idag med en MM ( Rega Exact ) som är kvick och dynamisk - detta vill jag inte göra avkall på - men gärna få mer av - samt då, mera tyngd & finess. ( ej iheller vass diskant)

Kan nån som vet beskriva hur de 2 olika Dynorna låter - vet att det är stor prisskillnad - men det kan ju faktiskt vara så att båda kan vara prisvärda... vilken rekommenderas - om köpet skall klassas som mest prisvärt?

Hur hög är en Dynavector jämfört med Regas Pu´s?
-dvs hur många mm shims bör man lägga under armbasen för att få rätt VTA?

Tacksam för svar, Jörgen

Redigerat av Jörgen A., 09 mars 2012 - 17:30.


#2431

Postad 09 mars 2012 - 18:15

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Du behöver 2mm på alla Dynavector. Svensk Roger här på forumet kommer att ge
dig sin åsikt då han haft både DV20 och XX2.

Jag kör XX2 sedan snart 4år. Den satt ett halvår på en Rega P3-24 och sen på min VPI.
Du kommer inte att ångra dig om du köper en sån. Men forska noga om du köper
på nätet, så det inte är en re-tippad. Är priset för bra så är det en sån.

#2432

Postad 09 mars 2012 - 19:35

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Ang vilken pickup du väljer tror jag på vad du gillar och jag fick nöjet att testa ett antal pickuper på Stockholms mässan när vi ställde ut min maskin där och det var en erfarenhet till i samlingen.
Kortfattat så hade jag en Benz ace H när jag började och har testat med Lyra delos Dynavecktor xx2 Transfiguration Phoenix och nu slutligen en Benz Wood L2 och jag kan bara hålla med om att xx2 och transF var bra pickuper men jag fastnade mest för Benz L2 som lirar bäst ihop med min rigg o smak och det är ju inget som är lag utan bara mina omdömen.
Hoppas du hittar vad du söker Med vänlig hälsning, Jas

#2433

Postad 09 mars 2012 - 20:05

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Om du läste ordentligt så kanske du fattade att jag inte heller har några problem med statisk elektricitet. Påtalade bara för Mange36 att man själv kan bli uppladdad av olika skäl, problemet behöver inte alltid ligga i att skivorna är laddade.

Jovisst fattade jag det Tomano, ville mest generellt understryka att det mycket väl kan bli lite gnistbildning med olämpligt toffelval, o det var inte riktad till någon specifik person. Kanske finns utrymme för någon driftig typ att uppfinna en vinyllyssnar-toffel (skulle inte bli allt för förvånad om det redan finns- furutech nospark slippers).

#2434

Postad 09 mars 2012 - 20:32

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Ang vilken pickup du väljer tror jag på vad du gillar och jag fick nöjet att testa ett antal pickuper på Stockholms mässan när vi ställde ut min maskin där och det var en erfarenhet till i samlingen.
Kortfattat så hade jag en Benz ace H när jag började och har testat med Lyra delos Dynavecktor xx2 Transfiguration Phoenix och nu slutligen en Benz Wood L2 och jag kan bara hålla med om att xx2 och transF var bra pickuper men jag fastnade mest för Benz L2 som lirar bäst ihop med min rigg o smak och det är ju inget som är lag utan bara mina omdömen.
Hoppas du hittar vad du söker Med vänlig hälsning, Jas



Tack för din input, en liten undran:

Vad skiljer Wood L2 & Wood S L?

Redigerat av Jörgen A., 09 mars 2012 - 20:33.


#2435

Postad 09 mars 2012 - 23:46

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jovisst fattade jag det Tomano, ville mest generellt understryka att det mycket väl kan bli lite gnistbildning med olämpligt toffelval, o det var inte riktad till någon specifik person. Kanske finns utrymme för någon driftig typ att uppfinna en vinyllyssnar-toffel (skulle inte bli allt för förvånad om det redan finns- furutech nospark slippers).

Det är lugnt. Utan smileys är det ibland svårt att se om det är på allvar eller om det finns lite ironi med. Får passa på att varna för Hush Puppies, dem blir man garanterat laddad av ;)

#2436

Postad 10 mars 2012 - 10:25

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Hade en idé om att jag vill köpa en Benz micro Ace S L el. Wood S L- men är öppen för allt!
Jag har spårat upp bra pris på både denna DV20X2 & DVXX2 mk II - vet dock inte nåt om detta märke.
Har för mig att flera på forumet förespråkat just Dynavector så, ge mig lite info:

Jag kör idag med en MM ( Rega Exact ) som är kvick och dynamisk - detta vill jag inte göra avkall på - men gärna få mer av - samt då, mera tyngd & finess. ( ej iheller vass diskant)

Kan nån som vet beskriva hur de 2 olika Dynorna låter - vet att det är stor prisskillnad - men det kan ju faktiskt vara så att båda kan vara prisvärda... vilken rekommenderas - om köpet skall klassas som mest prisvärt?

Hur hög är en Dynavector jämfört med Regas Pu´s?
-dvs hur många mm shims bör man lägga under armbasen för att få rätt VTA?

Tacksam för svar, Jörgen

Har haft begge, men min 20xl var den gamla mod nu heter den mk2 och rykter säger att den blitt ännu bättre. Dv20 er en pu som passar Rega veldigt bra, och speciellt om man spelar mest rock musik, driv dynamik och bas med en snäll topp som inte ställer till problem.
XX2 har den samma ljud sign, men med mer kvalitet i hela spektert, mer oppløsning bla, som gør att den spelar klassiskt, jazz, blues på
ett bättre sätt, klangfärger!
XX2 ska man nog se på pris andra platser en Swe, I UK fex 990£ er vel list prisen der. Walrus kan jag tryggt rekomendera! http://www.walrus.co...dynavector.html
Läs om xx2 http://www.audiophil...-dynavector-xx2
Och om gamla 20xl http://www.audiophil...-dynavector-xx2
Till slut Dynavector passar veldigt bra till Rega soundet :)

#2437

Postad 10 mars 2012 - 12:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Uppe med tuppen som vanligt S.R. Groggade Ni inte igår, mtp bilden du skickade
på allt brunt godis... ^_^

#2438

Postad 10 mars 2012 - 13:22

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Uppe med tuppen som vanligt S.R. Groggade Ni inte igår, mtp bilden du skickade
på allt brunt godis... ^_^

Nja, det var lugnt, men fanns å välja på av drikkevarer om man ville. Men vi gjorde ett intrs konvertering av vinyl till cd å sen jämf cd'n med vinylen, men allt er inte klart än, får en disk senare Jethro tull aqualung classic record var matrialet

#2439

Postad 10 mars 2012 - 15:15

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Har haft begge, men min 20xl var den gamla mod nu heter den mk2 och rykter säger att den blitt ännu bättre. Dv20 er en pu som passar Rega veldigt bra, och speciellt om man spelar mest rock musik, driv dynamik och bas med en snäll topp som inte ställer till problem.
XX2 har den samma ljud sign, men med mer kvalitet i hela spektert, mer oppløsning bla, som gør att den spelar klassiskt, jazz, blues på
ett bättre sätt, klangfärger!
XX2 ska man nog se på pris andra platser en Swe, I UK fex 990£ er vel list prisen der. Walrus kan jag tryggt rekomendera! http://www.walrus.co...dynavector.html
Läs om xx2 http://www.audiophil...-dynavector-xx2
Och om gamla 20xl http://www.audiophil...-dynavector-xx2
Till slut Dynavector passar veldigt bra till Rega soundet :)


Tack för att du delar med dig av din erfarenhet - ev. kan det vara 20X2L som passar mina skivor bäst... får se. Verkar som de flesta PU´s är dyrare i Sverige än i flera andra länder - får skanna marknaden - och hitta bra pris från genuin säljare.
Tack än en gång Roger!!

#2440

Postad 10 mars 2012 - 15:25

Unregistered11290036
  • Unregistered11290036
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag behöver en adapter för singlar till mina rega rp1, någon som har rekommendationer?

#2441

Postad 10 mars 2012 - 15:44

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet - ev. kan det vara 20X2L som passar mina skivor bäst... får se. Verkar som de flesta PU´s är dyrare i Sverige än i flera andra länder - får skanna marknaden - och hitta bra pris från genuin säljare.
Tack än en gång Roger!!

Bara fint att kunna dela med sig lite! Tycker själv att XX2 er jäkligt bra, speciellt om du kan få den till en hygglig pris, men som sagt nya 20xl ska visst va mer uppløst i mk2 mod, en kompis her i Norge testa gamla 20xl i sin VPI (scout) och der var den inte en så lyckad match, begge drar åt det mørka hållet.
I bongos VPI funkar xx2 glimrande, han hade också Dv17 mk3 en stund i Regan, kanske inte den bästa matchen till den, vet flera her som
har VPI å 17mk3 visst veldigt lyckat.

#2442

Postad 10 mars 2012 - 16:11

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Jag behöver en adapter för singlar till mina rega rp1, någon som har rekommendationer?


Kolla på Svalanders, http://svalander.se/...5-varvsadaptrar

#2443

Postad 10 mars 2012 - 16:39

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
17mk3 Karat blev för mycket tyckte jag. Extremt oförlåtande mot dåliga inspelningar.
Men s'atan i gatan vad bra med audiofila skivor. Vore intressant på VPI´n, då Dynavector
är VPI´s first choice så att säga. Har för mig att det till och med fanns en VPI variant av 20xl.

Men som sagt priserna i Sverige är löjliga. Det skylls på yenkursen, men wtf... :angry:

#2444

Postad 10 mars 2012 - 16:41

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Undvik den där Zerostat pickadollen. Min pajade efter nån månad.


Lyckades du inte även ha sönder skivpucken till din VPI? Det går hårt till :huh:

#2445

Postad 10 mars 2012 - 16:54

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Du har ingen aning, Sidelake, För två helger sen gick hela skivspelaren i backen.
Jag är klumpig och har en gnutta antimateria i kroppen. :ph34r:

#2446

Postad 10 mars 2012 - 17:09

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Du har ingen aning, Sidelake, För två helger sen gick hela skivspelaren i backen.
Jag är klumpig och har en gnutta antimateria i kroppen. :ph34r:


Aha. Det är därför du har så stora högtalare, För att inte tippa dom.. ;)

Redigerat av Sidelakebob, 10 mars 2012 - 17:11.


#2447

Postad 10 mars 2012 - 17:13

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Haha, ja det var tanken... :P

Jag meckade med kablarna efter ett rörbyte och kom åt vibrationsplatformen.
Ett par av dom små bollarna kom ur läge och hela svarven svajade fram och tillbaka.
Jag var tvungen att rädda armen, men då jag plockade bort den så rasade hela skiten.
Två klippta kablar och tonarmslyften åt skogen. Så det blir att pimpa VPI i framtiden....

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Ginko.gif   19,15K   5 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  Ginko2.jpg   19,85K   7 Antal nerladdningar


#2448

Postad 10 mars 2012 - 17:27

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Bara fint att kunna dela med sig lite! Tycker själv att XX2 er jäkligt bra, speciellt om du kan få den till en hygglig pris, men som sagt nya 20xl ska visst va mer uppløst i mk2 mod, en kompis her i Norge testa gamla 20xl i sin VPI (scout) och der var den inte en så lyckad match, begge drar åt det mørka hållet.
I bongos VPI funkar xx2 glimrande, han hade också Dv17 mk3 en stund i Regan, kanske inte den bästa matchen till den, vet flera her som
har VPI å 17mk3 visst veldigt lyckat.


Fortfarande nöjd med Zyxen? En bekant har en billig ( Nåja 5-6 Papp kanske ) variant på sin Gyrodeck som jag tycker låter sjukt trevligt.

Är du nöjd med plattformen annars Bongo?

Redigerat av Sidelakebob, 10 mars 2012 - 17:29.


#2449

Postad 10 mars 2012 - 18:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Platformen är en nobrainer. VPI´n jag har går inte att använda utan. Lät för taskigt
då. Blev riktigt besviken när jag satte på första plattorna. Så jag åkte snabbt som tusan och köpte Ginkon av gubben som jag hade köpt svarven av,

"Putting the Gingko Audio Cloud 10 platform under the Scout and Scoutmaster was a bigger upgrade than going from an $800.00 cartridge to a $2500.00 cartridge. The Cloud 10 is a major sonic upgrade providing lower noise, greater space, and a much more realistic presentation and is highly recommended." - Harry Weisfeld of VPI

Redigerat av Bongo_Mongo, 10 mars 2012 - 18:16.


#2450

Postad 10 mars 2012 - 18:35

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Ja konerna på min VPI Scout svor jag över många gånger... Den gode Harry W. Borde åtgärda problemet kan man tycka.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.