Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#1751

Postad 17 maj 2011 - 09:43

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Du har inga funderingar att installera WHS 2011 istället?. Fullversionen på svenska finns att beställa från enstaka säljare nu men om någon vecka så finns den säkert ute på bred front. Priset verkar hamna kring tusenlappen, min installation av WHS 2011 gick helt problemfritt och alla enheter hittades, nya versionen känns "ny" och har, tycker jag, en helt annan integration med andra datorer och andra nätverksenheter än WHS 1.

Det slog mig nu det är inte så att du har lyckats ansluta med WIFI-delen på ditt kort? I så fall kan det förklara den tappade kontakten. Har du testat stänga av WIFI på kortet?

Var helt inställd på att gå över till WHS 2011 tills det framkom att de tog bort Drive Extendern som jag tycker är väldigt smidig och eftersom WHS1 funkat bra tidigare så valde jag att fortsätta med den.

Har inte aktiverat WiFi, det var den enda drivrutinen som inte ville installeras korrekt så den är disablad i enhetshanteraren.

Däremot slog det mig nu att jag lyckades kopiera filer till server häromdagen (visserligen tror jag att det var lite problem då också men inte lika stora som nu). Vad jag gjort sen dess är att jag installerat Avast på servern, ska börja med att testa att inaktivera det när jag kommer hem och se om det på något sätt ställer till det.

Annars kanske jag får omvärdera WHS 2011 trots att jag just köpt WHS1-licensen för 900pix (då den gamla inte gick att hitta vid ominstallationen) och dessutom Avast för x hundra. Får läsa in mig lite mer på 2011-an i den tråden.

#1752

Postad 17 maj 2011 - 12:27

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Var helt inställd på att gå över till WHS 2011 tills det framkom att de tog bort Drive Extendern som jag tycker är väldigt smidig och eftersom WHS1 funkat bra tidigare så valde jag att fortsätta med den.

Annars kanske jag får omvärdera WHS 2011 trots att jag just köpt WHS1-licensen för 900pix (då den gamla inte gick att hitta vid ominstallationen) och dessutom Avast för x hundra. Får läsa in mig lite mer på 2011-an i den tråden.


Det var ju surt att du just köpt licens, då förstår jag att du vill köra 1:an, kanske kommer en uppgradering till hyfsat pris.

Var själv tveksam till borttagandet av DE men då jag nu vant mig vid WHS 2011 så känner jag mig faktiskt rätt nöjd. Har nu mer kontroll och tvingas vara mer aktiv då man väljer lagring. Enda gång då jag upplevt problem är när jag lyckats fylla mapp med rippade filmer som är över 2 TB (storlek på mina HDD), har då tvingats dela mapp som jag tidigare inte behövde tänka på i 1:an.

#1753

Postad 17 maj 2011 - 17:56

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Det var ju surt att du just köpt licens, då förstår jag att du vill köra 1:an, kanske kommer en uppgradering till hyfsat pris.

Var själv tveksam till borttagandet av DE men då jag nu vant mig vid WHS 2011 så känner jag mig faktiskt rätt nöjd. Har nu mer kontroll och tvingas vara mer aktiv då man väljer lagring. Enda gång då jag upplevt problem är när jag lyckats fylla mapp med rippade filmer som är över 2 TB (storlek på mina HDD), har då tvingats dela mapp som jag tidigare inte behövde tänka på i 1:an.

Det hade varit kul med WHS 2011 men med en fru som redan tycker att jag sitter för mycket vid datorn och en dotter som kräver uppmärksamhet är det skönt att köra på något som man vet hur det funkar redan från början :)

Mitt problem löstes med ett PCE-express nätverkskort för 95kr så nu är allt frid och fröjd. Tack för hjälpen och stödet :)

#1754

Postad 13 juni 2011 - 13:38

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut ett nytt problem.

Jag installerade nyligen SabNZB & Sickbeard på min server, och det har rullat bra i ca 48h nu, men nu kom ett fellmeddelande om filkonfilkt som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt.

Felmeddelandet är "Access is denied" på en en temporär arbetsfil i SabNZB
Jag kan inte hitta filen den klagar på, och det hänvisade hjälpavsnisttet gör mig inte klokare.
http://social.micros...9e-cacd41365442

Om någon kan vet vad som kan göras, eller förklara vad som menas i hjälpavsnittet så vore jag mycket tacksam.

#1755

Postad 07 juli 2011 - 22:18

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Finns det något sätt i whs att kunna använda sig av energispar läge till diskarna? känns lite onödigt att de skall tugga 24/7 när burken kanske används säg 4 timmar om dagen.
Problemet ja har är att ställer jag in tex diskarna på 20 minuterm, kan jag inte streama film utan att det hackar till just ungefär var 20e minut.

#1756

Postad 07 juli 2011 - 23:27

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Finns det något sätt i whs att kunna använda sig av energispar läge till diskarna? känns lite onödigt att de skall tugga 24/7 när burken kanske används säg 4 timmar om dagen.
Problemet ja har är att ställer jag in tex diskarna på 20 minuterm, kan jag inte streama film utan att det hackar till just ungefär var 20e minut.


Eftersom WHS är utvecklat för 24/7 användande så antar jag (kanske felaktigt) att strömbesparing av hårddiskar etc styrs av OS:et.

Har själv inte gjort några som helst ändringar och förstår faktiskt inte varför man skall göra det. Har ett nätagg på 300 watt och tror aldrig att det drar detta. Skulle det emellertid vara så att aggregatet drar maxvärdet på 300 watt så innebär det att det blir 8 kwh per dygn (ungefär 8 kronor). Tycker att tillgänlighet 24/7 är värt det och som sagt vid normalanvändande så tror jag inte man kommer i närheten av 300 watt per timme.

Vet att det finns en del program för att styra WHS "upptid" - ett är "Lights Out" och sedan tror jag något heter "Awieco" eller liknande.

#1757

Postad 09 juli 2011 - 00:05

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Jag har en WHS som jag har 7 st hårddiskar i. När jag mäter hur mycket den drar hamnar jag på ca 120W. :)

#1758

Postad 09 juli 2011 - 12:07

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag har en WHS som jag har 7 st hårddiskar i. När jag mäter hur mycket den drar hamnar jag på ca 120W. :)


Precis som jag misstänke, vid snabb uträkning innebär det alltså att om WHS:en är igång 24/7 så drar den inte ens 3 kwh per dygn.

#1759

Postad 28 juli 2011 - 18:00

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Har haft inbrott hemma och av alla datorer de kunde sno så valde de min WHS (plus en gammal laptop). Eftersom jag precis skaffat ny huvuddator hemma med mindre hårddisk än den tidigare så hade jag flyttat alla filer från den datorn till servern utan att uppdatera min backup dumt nog. Har lyckats återskapa en del filer från den gamla datorn men många jpg-bilder är korrupta. Jag har en Extern disk med BDBB-backuper på varifrån jag borde kunna återskapa de skadade filerna men eftersom jag inte har någon WHS längre så undrar jag om det går att göra något med de backuperna ändå?

Eller finns det någon med WHS 1 och BDBB i Göteborgstrakten som skulle kunna assistera mig med att återskapa filer från mina backuper?

Edit: Löste det genom att tömma en laptop och installera WHS på den.

Redigerat av sjostrand, 30 juli 2011 - 17:24.


#1760

Postad 31 juli 2011 - 21:58

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har haft inbrott hemma och av alla datorer de kunde sno så valde de min WHS (plus en gammal laptop). Eftersom jag precis skaffat ny huvuddator hemma med mindre hårddisk än den tidigare så hade jag flyttat alla filer från den datorn till servern utan att uppdatera min backup dumt nog. Har lyckats återskapa en del filer från den gamla datorn men många jpg-bilder är korrupta. Jag har en Extern disk med BDBB-backuper på varifrån jag borde kunna återskapa de skadade filerna men eftersom jag inte har någon WHS längre så undrar jag om det går att göra något med de backuperna ändå?

Eller finns det någon med WHS 1 och BDBB i Göteborgstrakten som skulle kunna assistera mig med att återskapa filer från mina backuper?

Edit: Löste det genom att tömma en laptop och installera WHS på den.


Är väl en bra erinran för oss alla. Inget antivirus i världen kan skydda oss från det fysiska borttagandet. Har själv sett till att ha bilder och annat personligt lagrat på både externa hårddiskar och på lagringsplatser i cyberspace.

Hoppas att du får rätt på allt sjostrand.

#1761

Postad 16 augusti 2011 - 20:49

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Jag kör WHS på en HP Mediasmart Server EX470 och har problem att köra Boxees mjukvara på den pga av att den klagar på att "Desktop color depth isn't 32-bit".

Jag kan varken ändra upplösning eller färgdjup när jag är inne via RDP.

Nån som har nått tips på vad jag kan göra?

#1762

Postad 16 augusti 2011 - 21:29

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag kör WHS på en HP Mediasmart Server EX470 och har problem att köra Boxees mjukvara på den pga av att den klagar på att "Desktop color depth isn't 32-bit".

Jag kan varken ändra upplösning eller färgdjup när jag är inne via RDP.

Nån som har nått tips på vad jag kan göra?


Antar att du kör WHS 1 och att du inte kan ansluta en bildskärm till servern.

Har du testat add-in "Advanced Admin Console", vet inte om det funkar men man kan göra en hel del med hjälp av det kanske till och med ändra upplösning.

#1763

Postad 16 augusti 2011 - 21:50

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Tack för tipset... men det verkar som att man egentligen kan göra samma saker den vägen som via RDP. Tar jag dock upp display i kotrollpanelen den vägen så visar den 24-bit, via RDP är det 8-bit. Men det går inte att ändra nått den här vägen heller....

#1764

Postad 18 augusti 2011 - 11:48

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Jag kör en hembyggd whs 2011. Vid installationen skapades en mapp med server-folders, bl.a. Video (D:\ServerFolders\Videos). Därefter har jag lagt till mera hårddiskar och har nu filmer utspritt på flera diskar och i flera mappar med olika namn (barnfilm, musikvideor osv). Bara en mindre del av filmera ligger i den ursprungliga video-mappen.

De nya mapparna för filmer har jag skapat genom Dashboard på servern. De kommer alltså upp när jag klickar upp "server folders and hard drives" i dashboard. När jag ska spela film från servern så blir det dock lite hackigt. Inte jättemycket, men det känns som att filmen inte flyter. Rörelserna känns inte helt naturliga. Det gäller även lågupplöst material, typ divx. Materialet spelas över ett trådat nätverk, Cat5E, så jag antar att felet ligger i servern. När jag spelade en 1080p-film via min MacMini (Plex) så hackade det så mycket att det inte gick att se. Fick därför tanka över filmen till lokala hårddisken och köra därifrån. Då funkade det fint.

Jag misstänker att filmerna hackar därför att mediedelning inte är aktiverat för filmer som ligger i andra mappar än den ursprungliga D. Kan man ändra properties för en viss mapp så att den ska innehålla filmer och att någon slags mediedelning startar i servern? Andra tips på vad felkällan kan vara?

Redigerat av bjogul, 18 augusti 2011 - 11:52.


#1765

Postad 18 augusti 2011 - 13:38

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag kör en hembyggd whs 2011. Vid installationen skapades en mapp med server-folders, bl.a. Video (D:\ServerFolders\Videos). Därefter har jag lagt till mera hårddiskar och har nu filmer utspritt på flera diskar och i flera mappar med olika namn (barnfilm, musikvideor osv). Bara en mindre del av filmera ligger i den ursprungliga video-mappen.

De nya mapparna för filmer har jag skapat genom Dashboard på servern. De kommer alltså upp när jag klickar upp "server folders and hard drives" i dashboard. När jag ska spela film från servern så blir det dock lite hackigt. Inte jättemycket, men det känns som att filmen inte flyter. Rörelserna känns inte helt naturliga. Det gäller även lågupplöst material, typ divx. Materialet spelas över ett trådat nätverk, Cat5E, så jag antar att felet ligger i servern. När jag spelade en 1080p-film via min MacMini (Plex) så hackade det så mycket att det inte gick att se. Fick därför tanka över filmen till lokala hårddisken och köra därifrån. Då funkade det fint.

Jag misstänker att filmerna hackar därför att mediedelning inte är aktiverat för filmer som ligger i andra mappar än den ursprungliga D. Kan man ändra properties för en viss mapp så att den ska innehålla filmer och att någon slags mediedelning startar i servern? Andra tips på vad felkällan kan vara?


Jag gissar på nätverksproblem, har du kollat vilken hastighet ditt trådade nätverk har? Har själv råkat ut för det att en bristfällig nätverkssladd inte hade full hastighet vilket fick till följd att filmer hackade.

#1766

Postad 18 augusti 2011 - 22:29

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Jag gissar på nätverksproblem, har du kollat vilken hastighet ditt trådade nätverk har? Har själv råkat ut för det att en bristfällig nätverkssladd inte hade full hastighet vilket fick till följd att filmer hackade.

OK. Tack för input. Har tidigare hittat en nätverkskabel som glappade. Det är lite knöligt att felsöka kablar, ffa om de funkar "litegrann". Ska dock ta tag i detta.

Men hur är det med mediedelning. Ska man inte aktivera något sådant? Är det ingen skillnad på "originalmappen" Videos - och som Microsoft anser ska användas för film - och en mapp som jag själv skapar och som heter "Filmer"?

Redigerat av bjogul, 18 augusti 2011 - 22:29.


#1767

Postad 20 augusti 2011 - 15:45

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

OK. Tack för input. Har tidigare hittat en nätverkskabel som glappade. Det är lite knöligt att felsöka kablar, ffa om de funkar "litegrann". Ska dock ta tag i detta.

Men hur är det med mediedelning. Ska man inte aktivera något sådant? Är det ingen skillnad på "originalmappen" Videos - och som Microsoft anser ska användas för film - och en mapp som jag själv skapar och som heter "Filmer"?


Mediedelning behövs enligt mig enbart på nätet, detta om du mappar "biblioteken" i klientdatorn till din whs-maskin. Biblioteken i Win 7 tycker jag är en underskattad tillgång, med WHS snabba nätverksrespons så blir biblioteken precis som en hårddisk på klientdatorn.

Enklast att felsöka nätverk tycker jag är via aktivitetshanteraren, har du ett gbit nätverkskort och du ser att det är 100 mbit eller ännu värre 10 mbit där så är något fel. Har du uppdaterade drivrutiner för ditt nätverkskort så är det garanterar kabeln eller eventuell switch som strular.

#1768

Postad 14 september 2011 - 18:58

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Har också börjat fått problem med hackande filmer som spelas upp från min WHS (ej 2011).

Vissa filmer går perfekt, andra inte. Vissa filmer verkar vara värre än andra.
Kopierar man över dem lokalt flyter de perfekt. Alltså inget fel på filmerna.

När jag kopierar eller skriver till min WHS kommer jag upp i över 80mb/s så något problem med kabel eller nätkorts rutiner tycker jag känns longsökt.
Har defragmenterat alla diskarna med vad nu programmet heter.
Testat att under services stänga av drive extender utan att det verkar göra någon större skillnad.
Förslag någon. Börjar bli RÄTT desperat på detta.

#1769

Postad 14 september 2011 - 22:56

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Är det samma filmer som strular, även vid olika uppspelningstillfällen?
Servern råkar inte ta en backup just då, eller spegla data på diskarna?

#1770

Postad 15 september 2011 - 20:55

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Är det samma filmer som strular, även vid olika uppspelningstillfällen?
Servern råkar inte ta en backup just då, eller spegla data på diskarna?


Lite svårt att svara på det faktiskt.
För det verkar som det är olika. Filmer som fungerat förut fungerar dåligt nu. Vissa dagar fungerar det bättre än andra.
Igår var dock droppen.
Var ett ända diabilds-vm när jag försökte titta.
Märke igår att överföringshastigheten sjunkit drastiskt mot vad jag har haft förut.


Har idag benchmarkat med HDTune samtliga mina diskar jag har i systemet. Det verkar inte vara något problem där. Ligger för det mesta över 100mb/s med någon dipp på några till 40mb/s korta stunder.
Verkar inte heller vara några DMA inställningar som är fel. Välldigt låg cpu usage vid testerna.
Sedan testade jag att föra över filer med Totalcommander till min tyvärr tröttaste dator men iafall.
Det jag märkt nu är att det är väldigt olika på överföringshastigheten mellan olika filer. Vissa 60mb/s. Andra så lågt som 9mb/s (nu pratar vi filer över 1gig styck).
Enligt perfect disk är samtliga enheter 0% fragmenterade och jag har kört defrag på samtliga diskar.

Tar vi Wort case senario jag hittat är det dock fortfarande konstigt med hackandet.
9mb/s är långt över vad en DVD behöver för att spelas upp.

#1771

Postad 21 september 2011 - 21:58

WillTry
  • WillTry
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hur får man tag i WHS om man är privatperson? Det är ju OEM. Finns att köpa på Dustin mm. jag vet men får man koden då också?
Om man installerat på ett mobo kan man inte flytta OSet - är det så med OEM?

#1772

Postad 21 september 2011 - 22:52

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Ja, du får "kod" eller licens när du köper OEM-versionen.

Om du ominstallerar på annan bräda så är det bara att aktivera igen (vilket resulterar i felmeddelande) och sedan ringa MS och aktivera den på nytt genom deras telefontjänst. Jag är stamkund hos dem och det fungerar lika bra varje gång :)

#1773

Postad 22 september 2011 - 09:01

WillTry
  • WillTry
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tusen tack för det svaret - en sten föll från mitt bröst; nu kan jag bygga min HemmaServer och lyckan är total :)
.....och produkten uppdateras som vanligt men inget övrigt stöd från MS?

#1774

Postad 22 september 2011 - 19:52

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Det stämmer.

#1775

Postad 23 september 2011 - 23:35

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Hej igen. Nu börjar jag bli riktigt nollställd på mina problem med hackande filmer som jag streamar från whsen.
Har sedan min senaste post uppdaterat min defrag mjukvara till perfect disk 12. En disk var då på 37% procent fragmentering och resterande på max 2%,

Idag tittade barnen på en dvd backup. Det är en ren dvd kopia från min original skiva.
Filmen började efter ett tag att hacka lite. Inte så mycket som de gjort förut med med lite intervall fortfarande hack.
Testade efter det att kopiera filmen över till min lokala dator med ssd.
Windows 7 säger att överförshstigheten maxar på 99,6mb/s vilket jag tycker är RIKTIGT bra.
Testade sedan lite fler filer.
Windows rapporterar då max hastighet på 122mb/s och aldrig under 90mb/s
6,46 GB (6 937 575 424 byte) fil tog 80 sekunder exakt.
Tog sedan samma fil och kopierade över till Whsen till en annan katalog. Då sjunk hastigheten till ca 40mb/s.
Sedan tog jag samma fil jag just kopierat över till whsen och kopierade tillbaka den till min dator. Nu börjar hastigheten högt men sjunker efter ca 30% av filen ner till 5mb/s och sjunker fortfarande.
Testar att stänga av DE och kör igen. EXAKT samma sak.

KAn det vara någon av diskarna trots att S.M.A.R.T inte rapporterar några större problem bland diskarna som kan vara påväg att lägga ner?
Isådantfall finns det något program som man kan se på vilken av de fysiska diskarna filerna ligger på?

#1776

Postad 24 september 2011 - 13:27

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej igen. Nu börjar jag bli riktigt nollställd på mina problem med hackande filmer som jag streamar från whsen.
Har sedan min senaste post uppdaterat min defrag mjukvara till perfect disk 12. En disk var då på 37% procent fragmentering och resterande på max 2%,

Idag tittade barnen på en dvd backup. Det är en ren dvd kopia från min original skiva.
Filmen började efter ett tag att hacka lite. Inte så mycket som de gjort förut med med lite intervall fortfarande hack.
Testade efter det att kopiera filmen över till min lokala dator med ssd.
Windows 7 säger att överförshstigheten maxar på 99,6mb/s vilket jag tycker är RIKTIGT bra.
Testade sedan lite fler filer.
Windows rapporterar då max hastighet på 122mb/s och aldrig under 90mb/s
6,46 GB (6 937 575 424 byte) fil tog 80 sekunder exakt.
Tog sedan samma fil och kopierade över till Whsen till en annan katalog. Då sjunk hastigheten till ca 40mb/s.
Sedan tog jag samma fil jag just kopierat över till whsen och kopierade tillbaka den till min dator. Nu börjar hastigheten högt men sjunker efter ca 30% av filen ner till 5mb/s och sjunker fortfarande.
Testar att stänga av DE och kör igen. EXAKT samma sak.

KAn det vara någon av diskarna trots att S.M.A.R.T inte rapporterar några större problem bland diskarna som kan vara påväg att lägga ner?
Isådantfall finns det något program som man kan se på vilken av de fysiska diskarna filerna ligger på?


Kolla nätverkshastigheten, en trasig nätverkssladd kan ställa till det. Ctrl+Alt+Delete och sedan fliken nätverk, längst ned ser du nätverksöverföringen.

Sen är det ju bara så att WHS 1 hade sina begränsningar i nätverket - allt detta är borta i WHS 2011. Det är som natt och dag att köra WHS 2011 jämfört med version 1, speciellt om klienterna är Win 7.

#1777

Postad 25 september 2011 - 08:14

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
De hastigheter jag angivit i min post är över nätverket. Dvs hastigheten där är riktigt bra.
Med största säkerhet är det något med hårddiskhanteringen som inte riktigt är perfekt. Eller något fysiskt med någon eller några av diskarna som gör problemet.

Uppgradera till Vail är ett väldigt intressant alternativ.
Dock verkar det sakna redundansen som whs har i form av DE. Det gör att det känns som hela iden med en HS faller platt. Ms kanske har löst detta på något annat vis?

#1778

Postad 25 september 2011 - 19:49

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

De hastigheter jag angivit i min post är över nätverket. Dvs hastigheten där är riktigt bra.
Med största säkerhet är det något med hårddiskhanteringen som inte riktigt är perfekt. Eller något fysiskt med någon eller några av diskarna som gör problemet.

Uppgradera till Vail är ett väldigt intressant alternativ.
Dock verkar det sakna redundansen som whs har i form av DE. Det gör att det känns som hela iden med en HS faller platt. Ms kanske har löst detta på något annat vis?


För egen del är drive extenderfunktionen något jag kan leva utan, visst saknar man funktionen men jag klarar mig utan problem utan den. WHS 2011 har så mycket mer funktionalitet än version 1 så jag tycker det kompenserar för förlusten av DE.

#1779

Postad 26 september 2011 - 17:57

Greatben
  • Greatben
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har en HP MediaSmart Server EX490.
Har haft i lite mer i ett år, har nu fått problem med den, när jag startar upp den så blinkar status lampan blått hela tiden men inga hårdiskar börjar lysa. Har prövat åh köra med recovery skivan man får med, men det blir bara fail hela tiden.
Nån annan som haft detta broblem eller kanske har en ide? Har även testat starta med annan disk men samma problem.

#1780

Postad 01 oktober 2011 - 22:42

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Jag har börjat få problem med WHS och Triode's Spotify plugin. Kan ej spela någon låt alls, när men laddar playlist så får man "bad file descriptor". Firewalls kollade och allt uppdaterat och omstartat. Loggen säger lite mysko grejjor:

Plugins::Spotify::Settings::__ANON__ (203) failed to set password
Plugins::Spotify::ParserBase::__ANON__ (136) error http://192.168.1.5:9005/playlists.json: Connect timed out: Bad file descriptor

Any ideas ???

Update: Flera har rapporterat problem med Triode's plugin på WHS v1 och Squeezebox server 7.6.x
Lösningen verkar vara göra en roll-back till Squeezbox server 7.5.5.

Redigerat av what17ever, 10 oktober 2011 - 21:20.


#1781

Postad 11 november 2011 - 19:34

:stefan:
  • :stefan:
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Sådärja, nu började en hårddisk bli "unhealthy" och jag försökte koppla bort den genom Remove Hard Drive, men det misslyckades gång på gång, först genom olika felmeddelanden om I/O error och The File Exists (!) för att sedan övergå till File conflicts prevented the hard drive removal och en retry/cancel-knapp. Jahapp? I det här läget stod disken som Missing.

Jag har min gamla Win7 systemdisk kvar, så jag hivade i den och bootade - gick fint, men den hittade inte ett spår av den failande disken när jag kopplade in den, inte ens genom Diskhanteringen.

Det riktigt sura är att jag har en ny 2tb liggandes här som jag skulle stoppa i för att få lite mer utrymme och kunna slå på duplicering - något jag alltså inte har nu... Suck.

Jag har sökt runt men inte hittat nåt bra (mer eller mindre pålitligt) sätt att rädda mina stackars filer.

Nu har jag servern igång igen, men det går inte att starta med den disken inkopplad. Bios hittar den inte och uppstarten stannar mellan Boot from cd/dvd och Windowsloggan.

Några tips från det erfarna folket?

#1782

Postad 16 november 2011 - 18:36

:stefan:
  • :stefan:
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Nevermind, disken rasade helt innan jag hann rädda nåt. Click of Death är inte att leka med...

#1783

Postad 12 december 2011 - 19:23

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Är det någon som använt http://www.mymovies.dk/products/windows-home-server/my-movies-disc-copier.aspx
och har något att säga om den? fungerar det bra? lätt att hantera?
jag har en HP MediaSmart Server EX470, Kan någon också rekomendera nån bra cd-läsare/brännare som
man kan koppla in via USB utan problem så är den informationen också välkommen :)

#1784

Postad 26 december 2011 - 23:22

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej

Vilken typ av NAS HW skall man köpa nu för tiden, min Scaleo håller på att ge upp. Hittar dock ingen ersättare för WHS, funkar WHS för tex Synlogy ds411j eller ngn annan?

#1785

Postad 27 december 2011 - 03:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Det är på gång enheter ut med WHS 2011, några finns säkert redan i handel, men om de kommit till sverige har jag ingen koll på

#1786

Postad 08 januari 2012 - 12:55

atr
  • atr
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

...


Redigerat av atr, 04 mars 2017 - 16:51.


#1787

Postad 08 januari 2012 - 17:07

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Revon kommer med WHS2011

#1788

Postad 09 januari 2012 - 20:26

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0
Fått i min E2220 nu och nu klarar den att agera airvideo server galant! Dock jobbar den ca 70-90% i professorkraft och 53C i cpu temp men det rullar iaf!
Dock låter den som FAEN, någon som bytt ut fläktarna om så till vad?

Vad har ni för temp på era riggar ni som kör airvideo eller annan transkodning?

/R

#1789

Postad 21 januari 2012 - 13:00

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Sitter idag med WHS V.1 som fungerar helt fantastiskt bra för mig och har faktiskt gjort hela tiden, har dock nu börjat rippa mina bluray filmer till servern och de blir ca 30gb vardera samt jag har ca 250 filmer så det kommer gå åt några tb=). Har idag endast 6tb på 6 olika 1tb diskar.

Funderar på hur jag ska göra, ska jag byta till WHS 2011 då det klarar större diskar (även om man får partitionera dem) eller ska jag byta um mina diskar mot 2tb och även bygga ut lagringen med flera diskar?

När 4tb diskarna kommer så är ju det lite enklare att få plats med mina filmer som säkert kommer behöva mellan 10-15tb, hur skulle ni göra/tänka i mitt fall för att få det framtids säkert?

#1790

Postad 21 januari 2012 - 13:30

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Sitter idag med WHS V.1 som fungerar helt fantastiskt bra för mig och har faktiskt gjort hela tiden, har dock nu börjat rippa mina bluray filmer till servern och de blir ca 30gb vardera samt jag har ca 250 filmer så det kommer gå åt några tb=). Har idag endast 6tb på 6 olika 1tb diskar.

Funderar på hur jag ska göra, ska jag byta till WHS 2011 då det klarar större diskar (även om man får partitionera dem) eller ska jag byta um mina diskar mot 2tb och även bygga ut lagringen med flera diskar?

När 4tb diskarna kommer så är ju det lite enklare att få plats med mina filmer som säkert kommer behöva mellan 10-15tb, hur skulle ni göra/tänka i mitt fall för att få det framtids säkert?


Den första frågan är väl om det verkligen vara värt att rippa alla dina Bluray filmer?
Du kanske konsumerar filmer på ett annat sätt än vad jag gör. Det är få filmer som är värda att titta om, och det kommer hela tiden ut nya.
Att just rippa Bluray som tar +30Gb är ju i skenet av detta ännu mer tveksamt.

Men men, alla gör som alla vill.

Jag gick nyss över till WHS 2011 från WHS 1, och då WHS 2011 är billigt i inköp så tycker jag nog att det var värt uppgraderingen.
Den känns helt klart snyggare och rappare, och även jag tyckte att WHS 1 fungerade bra för mina behov.

Det finns diskpool lösningar för WHS 2011 om du saknar det, men personligen så tycker jag att det fungerar bra utan.
Diskdubbleringen på vissa viktiga kataloger har jag löst med SyncBack (freeware) med schemalagd synkning som har fungerat bra.

Redigerat av Manor, 21 januari 2012 - 13:31.


#1791

Postad 21 januari 2012 - 13:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Den första frågan är väl om det verkligen vara värt att rippa alla dina Bluray filmer?
Du kanske konsumerar filmer på ett annat sätt än vad jag gör. Det är få filmer som är värda att titta om, och det kommer hela tiden ut nya.
Att just rippa Bluray som tar +30Gb är ju i skenet av detta ännu mer tveksamt.

Men men, alla gör som alla vill.


Jag har rippat alla min bd, bara för att jag kan :D Men skämt och sido så kanske man inte behöver rippa de man inte gillar och inte tänker se om, men några som definitivt är värda att rippa är ju barnfilmer, de kan ju snurra flera gånger om dagen ibland :)

Personligen rippar jag alla filmer direkt efter köp, tycker det är lättare att välja sen när man vill se dem.
Känner inte igen problemet med 2tb-diskar vilket jag hade flera, men man ska undvika WD green

#1792

Postad 21 januari 2012 - 15:46

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Alla är nog olika=), jag är så att jag ser hellre om en gamal goding än tittar på allt som hollywood "spyr" ur sig. Ser många filmer varje år så att rippa dem är för mig givet (och som Goldstar sa, barnfilmer går ju hela tiden). Dock är inte utseendet viktigt alls för mig med nya 2011, en bra server behöver man inte se ;).

Problem med 2tb diskar? Jag kanske formulera mig fel men det är inget fel på dem bara att det behövs många=). Tror jag kommer fortsätta med gamla servern och bygga ut samt byta diskar till större

#1793

Postad 21 januari 2012 - 17:15

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Dock är inte utseendet viktigt alls för mig med nya 2011, en bra server behöver man inte se ;).


Jo, jag håller med...men den känns även snabbare/rappare och det är ingen nackdel.
I mitt fall så tog jag steget till WHS 2011 när jag inte lyckades lägga till ytterligare en disk till diskpoolen i WHS. Detta är inget som man behöver grubbla på i WHS 2011.

#1794

Postad 21 januari 2012 - 18:58

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jo rappare är alltid välkommet. Varför fick du inte fler diskar? Hur många hade du då?

#1795

Postad 21 januari 2012 - 19:08

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Jo rappare är alltid välkommet. Varför fick du inte fler diskar? Hur många hade du då?


Jag hade 1 st. 2TB, 2 st. 1TB och en 640GB.
Jag köpte ytterligare en 2TB, inget problem att sätta in och få servern att notera disken...men att adda den till diskpoolen gick bara inte. Den kämpade på ett tag, och gav därefter ett felmeddelande...jag gjorde några halvtappra försök att komma vidare, men när det inte gick så gav jag upp. Det kändes som ett bra läge att uppgradera servern till WHS 2011, och allt fungerade bra med installationen av servern och installationen av connect-programvaran på klientdatorerna så jag ångrar mig inte.

#1796

Postad 21 januari 2012 - 19:40

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Ok, nä i ett sådant läge skulle jag med uppgradera. Hur gjorde du med det som låg på diskarna? Kunde du behålla den datan eller fick du formatera diskarna på nytt?

#1797

Postad 21 januari 2012 - 20:31

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Jag tog backup på allt jag ville spara på externa USB-diskar medan WHS 1:an fortfarande var igång.

In med 640GB och installerade WHS 2011. In med den nya 2TB och en av de gamla diskarna...och kopierade ut allt från den gamla disken...formatera den...i med ytterligare en gammal disk osv. Det fungerade kanon, och hade något missats så hade jag ju backuper tillgängliga.

Jga höll på med detta och installerade därefter klientdatorerna på en dryg dag. Merparten av tiden gick åt till kopieringarna.

#1798

Postad 09 februari 2012 - 22:42

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att alltid logga in på samma session? Varje gång jag loggar in med samma användare eller admin så kommer jag till en ny session vilket är lite irriterande.

Vill ha en användarkonto/admin en session. Hur göra?

/R

#1799

Postad 10 februari 2012 - 09:38

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Kan man ansluta till WHS via RDP utanför sitt eget nätverk med sin egen domän, "xxxx.homeserver.com"? Jag har googlat som en galning och provat lite olika varianter i Fjärrskrivbord men inte lyckats. Jag har öppnat de portar som krävs, bla 3389.

#1800

Postad 29 februari 2012 - 20:19

IL_Caesar
  • IL_Caesar
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en HP MediaSmart EX490 med WHS v1 på. För några veckor sedan fick jag problem med att den blev okontaktbar via Console och RDP, när den varit igång någon timme. Gick inte heller att komma åt de utdelade mapparna, men den svarade på pinganrop. Kunde inte komma på vad som var fel, så idag gjorde jag en systemåterställning med den medföljande Recoveryskivan.
När WHS Connector nu ska installeras på mina klienter får jag följande fel efter att jag skrivit in lösenordet:
"The operation cannot be completed this time. Try again later. If the problem persist, please contact product support".
Har provat både på min stationära och min bärbara, men får samma fel. Båda kör Windows 7 Home Premium..

Är det någon som har en idé om vad som är fel?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.