Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vantage HD 8000S

465 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 12 november 2008 - 23:16

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Jaha ja... nu har jag provkört min nya HD 8000S :unsure:

Snabb uppritning av OSD och kvicka kanalbyten imponerar. Vissa saker verkar dock lite knöliga, får återkomma när jag kört lite mer och lusläst hur man skall göra vissa saker.

En sak som jag redan nu skulle vilja ha lite hjälp med är hur Video Setting skall ställas in, jag lyckades inte. Jag vill ha ut bilden oskalad och 4:3/16:9 switchning. Alltså ingen omskalning av bilden. Hur skall då (de flera) video inställningarna ställas in?

//Michael

Jag har TV-upplösning: 1080i, TV-format: 16:9, Videoformat: Letter Box och den ändrar automatiskt mellan 4:3 och 16:9 alltså det blir svarta sidor/ingen omskalning på 4:3

#202

Postad 15 november 2008 - 11:41

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Jo, men då skalar boxen om allt till 1080i. Det vill jag inte, p.g.a. bildförsämring.

#203

Postad 15 november 2008 - 19:06

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Jo, men då skalar boxen om allt till 1080i. Det vill jag inte, p.g.a. bildförsämring.


Jag blir väldigt förvånad om du ser en försämring. Vantage har hög kvalitet på omskalningen. Har inte sett någon försämring, och jag har höga krav.

#204

Postad 16 november 2008 - 11:42

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Jo, men då skalar boxen om allt till 1080i. Det vill jag inte, p.g.a. bildförsämring.

Vad ska du skala upp bilden med annars ?
Vantage sköter detta på ett bra sätt själv.

#205

Postad 16 november 2008 - 18:09

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Visst syns det skillnad, till och med på SVTs testbild. Ingen jätte stor skillnad, men den finns där. Hur rörelser är/blir sämre har jag inget svar på, men där finns det säkert skillnad också.

Omskalningen bör endast göras i TVn, där även andra finesser kan integreras för att skapa en bra bild. Boxen är ju begränsad till att skicka ut 1080i. Om det fanns ett interface direkt in till panelen vore det ju en annan sak. Fast då måste ju boxen ta hänsyn till panelens egenskaper, vilket skiljer mellan olika TV apparater. Nä, det är bättre att låta TVn fixa det och skicka in bilden i original format till TVn. Boxen bör fokusera på sitt och inte blanda in TV/bildvisarens egenskaper och funktioner.

//Michael

#206

Postad 17 november 2008 - 02:14

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Visst syns det skillnad, till och med på SVTs testbild. Ingen jätte stor skillnad, men den finns där. Hur rörelser är/blir sämre har jag inget svar på, men där finns det säkert skillnad också.

Omskalningen bör endast göras i TVn, där även andra finesser kan integreras för att skapa en bra bild. Boxen är ju begränsad till att skicka ut 1080i. Om det fanns ett interface direkt in till panelen vore det ju en annan sak. Fast då måste ju boxen ta hänsyn till panelens egenskaper, vilket skiljer mellan olika TV apparater. Nä, det är bättre att låta TVn fixa det och skicka in bilden i original format till TVn. Boxen bör fokusera på sitt och inte blanda in TV/bildvisarens egenskaper och funktioner.

//Michael


Jag får i allfall bättre bild när jag skickar 1080i signal via HDMI in i min 1080p TV....
Kan kanske skilja från TV till TV också...

/ Valle

#207

Postad 17 november 2008 - 16:12

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Naturligtvis kan det skilja mellan olika TV. Det går däremot inte komma ifrån att en förstörande omvandling av bilden inte går att fixa till helt korrekt efteråt, informationen är så att säga inte där längre. Därför bör man (men måste inte, i alla applikationer) undvika onödiga konverteringar av bilden.

Nåväl, jag testade 576p. Tyvärr med två problem:
1) TVn ställer om sig, till min stora förvåning. Har inte ens tänkt tanken att det går att styra TVn via HDMI, men det verkar det gå att göra. Den aktiverar ett zoom läge. Går att fixa genom trycka lite på TV fjärren, blir dock jobbigt i längden. Någon mer som har detta fenomen? Jag har en Sony KDL-32D3000.
2) Det blir ingen växling mellan normal (4:3) och bredbild (16:9). Detta med inställning: PAL, 576p, RGB, 16:9, Full, off. Det verkar som om boxen inte skickar rätt styr information till TVn. Kan tillägga att med inställning "Letter Box" så gör boxen rätt (skalar om 4:3 till en 16:9 bild med svarta kanter), men då blir det ju kvalitets förlust.

PS. Jag har även testat SCART/RGB och där beteer sig boxen korrekt med följande inställning: PAL, 576p, RGB, 16:9, Full, off.

PS2. Topfield TF7700HDPVR har inga problem med ovanstående. Detta innebär också att jag vet att min TV kan hantera det.

PS3. Väldans vad Vantage är snabba på support email. Redan två svar på samma dag.

//Michael

#208

Postad 17 november 2008 - 17:17

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Naturligtvis kan det skilja mellan olika TV. Det går däremot inte komma ifrån att en förstörande omvandling av bilden inte går att fixa till helt korrekt efteråt, informationen är så att säga inte där längre. Därför bör man (men måste inte, i alla applikationer) undvika onödiga konverteringar av bilden.

Nåväl, jag testade 576p. Tyvärr med två problem:
1) TVn ställer om sig, till min stora förvåning. Har inte ens tänkt tanken att det går att styra TVn via HDMI, men det verkar det gå att göra. Den aktiverar ett zoom läge. Går att fixa genom trycka lite på TV fjärren, blir dock jobbigt i längden. Någon mer som har detta fenomen? Jag har en Sony KDL-32D3000.
2) Det blir ingen växling mellan normal (4:3) och bredbild (16:9). Detta med inställning: PAL, 576p, RGB, 16:9, Full, off. Det verkar som om boxen inte skickar rätt styr information till TVn. Kan tillägga att med inställning "Letter Box" så gör boxen rätt (skalar om 4:3 till en 16:9 bild med svarta kanter), men då blir det ju kvalitets förlust.

PS. Jag har även testat SCART/RGB och där beteer sig boxen korrekt med följande inställning: PAL, 576p, RGB, 16:9, Full, off.

PS2. Topfield TF7700HDPVR har inga problem med ovanstående. Detta innebär också att jag vet att min TV kan hantera det.

PS3. Väldans vad Vantage är snabba på support email. Redan två svar på samma dag.

//Michael

Kör TV-upplösning: Auto om du inte vill köra 1080i, då får du alltid rätt upplösning till TVn men jag tycker att det tar längre tid att växla mellan HD och SD kanaler med Auto.
Varför tror du att du får kvalitets förlust när du kör Letter Box? Kör du med Letter Box skickar boxen alltid ut rätt bildformat vad det gäller 4:3 och 16:9

#209

Postad 17 november 2008 - 17:47

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Har ni andra som kör patchad fw 024001 också tappat bilden på Premiere kanalerna eller är det bara min box? De har väl kodat om och den nya fw ser inte ut att vara AU längre?

#210

Postad 17 november 2008 - 17:49

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Samma för mig har också tappat Premiere.

Redigerat av Unregisteredafc8f69d, 17 november 2008 - 17:50.


#211

Postad 17 november 2008 - 18:20

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Varför tror du att du får kvalitets förlust när du kör Letter Box?

Jag tror inte, jag vet. Syns på bilden och teoretiskt, om ett visst antal pixlar skall tryckas ihop till mindre antal så blir det sämre.

Kör du med Letter Box skickar boxen alltid ut rätt bildformat vad det gäller 4:3 och 16:9

Nej, det gör den inte. Se ovan inlägg av mig. Det sett som boxen skickar ut bör också finnas möjlighet till, så inget fel att den kan göra det. Alltså den gör det den borde i "Letter Box" läget, men inte i "Full" läget.

PS. Tänk att ovanstående gäller 576.

//Michael

#212

Postad 17 november 2008 - 22:43

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Har ni andra som kör patchad fw 024001 också tappat bilden på Premiere kanalerna eller är det bara min box? De har väl kodat om och den nya fw ser inte ut att vara AU längre?



Samma för mig har också tappat Premiere.

De har bytt krypteringssystem från conax till nagravision.

#213

Postad 18 november 2008 - 11:21

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Hur funkar OSD Setting - EPG HDD Saving?

Vantage skrev:
- EPG saving aktivated..
The new option can activated in Menue/System Setup/OSD Setting/ EPG HDD Saving
Please go to standby than it will save. It automatic load load when you turn on the box.
Its only working on HD 8000 internal drive or on HD 6000/7100 on e-SATA.


Jag hade förväntat mig att kunna ange tidpunkt och eventuellt transponder, men icke.
Dom skriver att den laddar vid start, men varifrån?

//Michael

#214

Postad 19 november 2008 - 11:18

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Naturligtvis funkade inte disken jag tänkte använda :)
En Hitachi 5K250-250. Då SATA2 diskar inte funkar, utan att bygla ner, i en annan box baserad på liknande chip o mjukvara, så tänkte jag att då är nog denna disk en SATA2 disk. Kollade detta och den finns i två versioner, jag har den med SATA1 (1.5Gb/s). Så då är det nog inte det som är problemet.

Kan boxen ha problem p.g.a. vad som ligger på disken (det är NTFS just nu)?
Kanske skall testa med att tömma disken.

Finns det någon bra lista över diskar som funkar och diskar som inte funkar?

//Michael

#215

Postad 19 november 2008 - 11:46

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Naturligtvis funkade inte disken jag tänkte använda :)
En Hitachi 5K250-250. Då SATA2 diskar inte funkar, utan att bygla ner, i en annan box baserad på liknande chip o mjukvara, så tänkte jag att då är nog denna disk en SATA2 disk. Kollade detta och den finns i två versioner, jag har den med SATA1 (1.5Gb/s). Så då är det nog inte det som är problemet.

Kan boxen ha problem p.g.a. vad som ligger på disken (det är NTFS just nu)?
Kanske skall testa med att tömma disken.

Finns det någon bra lista över diskar som funkar och diskar som inte funkar?

//Michael

Här finns en lista ( vantage-kick-ass ) dock ej komplett då fler har tillkommit sedan den blev först puplicerad.
Här är listan med fungerande HDD från Vantage-kicks-ass.

Hier eine Aufstellung funktionierender Festplatten für die HD6000/7100. Wissensstand: 23.3.2008
Die Liste kann ergänzt werden.

Hersteller / Modell / Grösse / Kapazität / Anschlüsse / funkt. Anschlüsse zum Vantage / Aut. ON-OFF / Firmware

Buffalo / 3,5" / 500GB
Chiligreen / / 2,5" / 250GB / / / /
Chiligreen / / 3,5" / 500GB / USB / USB / JA /
Chili Green / (hat keinen Namen) / 3,5" / 250 GB / USB / USB
Freecom / Mobile Drive / 2,5" / 80GB / USB / USB / /
Fujitsu / HandyDrive III / 2,5" / 200GB / USB / USB / /
Fujitsu / / 2,5" / 80GB
Fujitsu Siemens / STORAGEBIRD SOLO 20-U / 2,5" / 250 GB / USB / USB
Fujitsu Siemens / Storagebird XL - E / 3,5" / 450GB / USB / USB
Iomega® / Desktop-Festplatte / / 500GB
LaCie / Porsche Design / 3,5" / 160GB / USB / USB /
Maxtor / OneTouch / 3,5" / 500GB
Maxtor / Personal Storage 3200 / 3,5" / 400GB
Philips / Easy portable storage / / 160GB / / / /
Packard Bell / Sprint / 3,5" / 360GB / USB / USB / JA /
Samsung / SpinPoint M80 / 2,5" / 160GB / / / /
Samsung / HD103UJ in Revoltec-Gehäuse / 3,5" / 1000GB / USB eSATA / USB eSATA
Samsung / HDL NoName USB Gehäuse von Lidl / 3,5" / 500GB / / /
Samsung / in Revoltecgehäuse AluGuard / 2,5" / 250GB / USB eSATA / USB / / 020101
Samsung / HM320JI im FANTEC DB-228US-1 Gehäuse / 2,5" / 320GB / / / /
Samsung / HDl 501 J in NoName Gehäuse / 3,5" / USB / USB / /
Seagate / FreeAgent Desktop / 3,5" / 500GB / / / /
Seagate / im FANTEC DB-228US-1 Gehäuse / 2,5" / 60GB /
Seagate / FreeAgent Pro / 3,5" / 750Gig / USB eSATA Firewire / / /
Smart Drive / Proworx / 3,5" / 200 GB / USB / USB / /
Tevion / MD90101 / 3,5" / 500GB / USB eSATA / USB eSATA / /
Trekstor / Portable PHA02UE // 80GB / / / /
Trekstor / maxim.u / 3,5" / / / / /
WesternDigital / My Book Studio Edition / 3,5" / 500GB / USB eSATA Firewire / USB / /
WesternDigital / / 2,5" / 160GB / / / /
WesternDigital / My Book Essential 2.0 (WDH1U5000E) / 3,5" / 500GB / USB / USB //
------------------------------------------------------------

#216

Postad 19 november 2008 - 13:17

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Naturligtvis funkade inte disken jag tänkte använda :)
En Hitachi 5K250-250. Då SATA2 diskar inte funkar, utan att bygla ner, i en annan box baserad på liknande chip o mjukvara, så tänkte jag att då är nog denna disk en SATA2 disk. Kollade detta och den finns i två versioner, jag har den med SATA1 (1.5Gb/s). Så då är det nog inte det som är problemet.

Kan boxen ha problem p.g.a. vad som ligger på disken (det är NTFS just nu)?
Kanske skall testa med att tömma disken.

Finns det någon bra lista över diskar som funkar och diskar som inte funkar?

//Michael


Vantagen har endast stöd för FAT32

Mvh: Valle

#217

Postad 19 november 2008 - 16:08

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Ursäkta, jag var nog lite otydlig. Det är den interna disken som avsågs.

PS. För den interna disken så klarar den inte bara FAT32. Den kunde faktiskt läsa disken jag satte in, något Linux filsystem (från Topfield TF7700HDPVR). Hoppas även Vantage kör något annat än FAT32 internt, men jag vet inte. Jag formaterade den disken, verkade dock vara någon bug för den tyckte det var fel på disken vid omstart. Hamnade i någon "Checking File system of HDD. recovering broken files.". Fick bryta med 230V brytaren. Efter ytterliggare en ny formatering så funkade den, även vid omstart. Vill dock inte köra med den disken, för den låter så mycket.

PS2. Har ett 8GB USB minne och en WD 120GB USB disk (30GB partion), de funkar i front USB kontakten (FAT32).

//Michael

Redigerat av Mich, 19 november 2008 - 16:09.


#218

Postad 21 november 2008 - 15:49

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Ursäkta, jag var nog lite otydlig. Det är den interna disken som avsågs.

PS. För den interna disken så klarar den inte bara FAT32. Den kunde faktiskt läsa disken jag satte in, något Linux filsystem (från Topfield TF7700HDPVR). Hoppas även Vantage kör något annat än FAT32 internt, men jag vet inte. Jag formaterade den disken, verkade dock vara någon bug för den tyckte det var fel på disken vid omstart. Hamnade i någon "Checking File system of HDD. recovering broken files.". Fick bryta med 230V brytaren. Efter ytterliggare en ny formatering så funkade den, även vid omstart. Vill dock inte köra med den disken, för den låter så mycket.

PS2. Har ett 8GB USB minne och en WD 120GB USB disk (30GB partion), de funkar i front USB kontakten (FAT32).

//Michael

Hej!
Någon som har fått en Esata disk att fungera till 7100s, jag har införskaffat en Verbatim 500gb med Usb och Esata som fungerar med Usb, men kopplar jag den med Esata så låser mottagaren sig så fort jag försöker formatera eller spela in. Det går att spela upp det som redan är inspelat med Usb men när jag trycker på play så låser sig mottagaren samtidigt som uppspelnigen startar. Fördelen med Esata är den snabba uppstarten och att det ska gå att spara Guiden på hårddisken.

#219

Postad 21 november 2008 - 19:46

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Ny FW.

21.11.2008 Version 02.41T-O
  • You can choose a subfolder in Timermenu. the folder have to be created in VANTAGE Player.
    Other folder will not work!!
  • HDD Stnaby bug. Fixed.
  • Wrong Signal strenght on DVB-T. Fixed.
  • Auto delete function working in Timeshift mode
  • Hang up on some cable TP.Fixed
  • SPDIF output fixed.
  • Channelnumber was wrong on Mosaic.Fixed
  • Bug on Favoritelist.Fixed
  • Manual Timeshift can be switched off with pressing Timeshift-Button
  • Frequency 177.5MHz and 191.5 MHz. on DVB-T working
  • German and Russian language update
  • DiSEqC motor position 8 fixed.
  • Auto resolution is working on playback mode
  • Wrong Display on manual timer fixed
  • On impossible timer there will popup an selection window
  • VANTAGE Player interface for cutting and bookmark changed


#220

Postad 22 november 2008 - 09:15

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Den patchade har dykt upp 024101.




1. fix for premiere HD channels in internal card reader
För övrigt se ovan.

#221

Postad 24 november 2008 - 16:17

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Jag kör nu med min 2½" disk som jag först inte fick att funka. Det verkar som om boxen kan vara känslig för vad som ligger på disken. Efter att jag skrivit nollor till hela disken, så hoppade den igång i Vantagen. Så nu är boxen mycket tystare och svalare, med en Hitachi 5K250-250 (HTS542525K9SA00). Notera att disken finns i två versioner, SATA1 eller SATA2. Jag har SATA1 varianten, den andra har ett lite annorlunda långt produktnummer.

PS. Jag använde DestroyDisk för att nollställa disken, via en USB-SATA låda.

//Michael

#222

Postad 26 november 2008 - 08:52

Becomesoe
  • Becomesoe
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Har ni fått info om denna box kommer att fungera efter kortbyte? Mer info finns här:

https://www.minhembi...howtopic=216914

#223

Postad 26 november 2008 - 12:41

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Har ni fått info om denna box kommer att fungera efter kortbyte? Mer info finns här:

https://www.minhembi...howtopic=216914


Kommer säkert att fungera med en CAS7 Cam.... står lite om det i samma tråd

#224

Postad 01 december 2008 - 22:36

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Min box synkar inte klockan, går ett par minuter fel. Har kollat mot text-tv och en annan klocka. Fick nu förklaring till varför flera kanaler börjat programmen så sent, vilket de inte gjort. Hittar ingen inställning för att välja att den skall synka eller inte. Stängde av med 230-brytaren och hade den av i flera minuter, men det hjälpte inte.

Hur kan jag få den synka klockan?

PS. eller, det kan väl inte va så att klockan går fel i utsändningen.

//Michael

#225

Postad 02 december 2008 - 13:18

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jo, det verkar som om sat.utsändningen av timeprotocol går ca: 3 min före, min CD-box visar åxo fel på 3min. Det är säkert någon som längtar till jul och inte kan bärga sig och ställer fram klockan. :ph34r:

#226

Postad 02 december 2008 - 16:42

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Har haft min box av i flera timmar, alltså strömlös. Slog på den och nu går klockan rätt. Mmm, undra va som va fel. Hjälpte min långa off eller ställde de (Teracom?) om klockan.

ramti: Går din rätt nu?

//Michael

#227

Postad 02 december 2008 - 18:04

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

ramti: Går din rätt nu?

//Michael


Japp, nu är klockan rätt.

#228

Postad 10 december 2008 - 21:25

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Jag är mycket sugen på att skaffa denna box och kommer troligen göra det.

Trots faktum att jag mailat CD och frågat om de kan lova att de inte kommer börja paira deras kort med enbart deras dekodrar. Jag har fått svaret att de inte kan lova det.

Med andra ord är det lite rysk roulette att starta ett 24-månaders abonnemang hos CD nu som kan visa sig vara värdelöst efter kort tid.

Är det någon som vet några andra alternativ (vill inte ha Viasat). Jag tänker främst på några prisvärda alternativ på Astra 19.2 eller Hotbird. T.ex. Holländarna borde väl ha något, de visar ju filmer/serier på engelska. Vill ju gärna ha bra HD-kanaler, därför jag köper dyr dekoder nu... :)

Har någon några bra tips?

#229

Postad 11 december 2008 - 20:04

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Jag omformulerar min fråga. Insåg att den var lite fel.

Vilka HD-kanaler får ni som har denna box in utan problem på Astra 19.2? Jag har kollat på Lyngsat men blir inte klok på vilka som är fria och inte, eftersom ni har nämnt att ni kan se vissa av dem som är markerade som krypterade (mörkgröna).

Är det någon vänlig själ som kan berätta vilka av dessa man kan se utan programkort?

Lyngsat HDkanaler Astra

TVP HD
ORF1
ARTE - den måste vara fri (ljusgrön)
MTVN HD
PREMIERE HD
Discovery HD Deutschland
Astra HD promo - den måste vara fri (ljusgrön)
Anixe HD - den måste vara fri (ljusgrön)
National Geographic Channel HD France
France 2
TF1
Cinecinema Premier
13ème Rue
Disney Cinemagic France
M6
Ushuaïa TV
Sci Fi France
Eurosport

Tack på förhand!

#230

Postad 15 december 2008 - 14:59

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
behöver råd men det finns flera vantage hd trådar så det får bli i denna, vad är skillnaden mellan en 7100ts och en 8000ts, de kör samma mjukvara

fördelar med 8000ts, möjligt med intern hårddisk?, bättre fjärr?, usb på framsidan
fördelar med 7100ts, billigare, extern e-sata disk
nåt jag missat?

ps. det fria hd utbudet på astra 19 är minimalt just nu, (ljusgrönt=fta hos lyngsat), över julhelgen ska det komma en del från ard/zdf, dock som vanligt dubbat till f-bannelse,

#231

Postad 15 december 2008 - 15:02

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Jag hade valt 8000TS pga lättare att få det att fungera med inbyggd hdd.

#232

Postad 16 december 2008 - 20:34

denn
  • denn
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Vad är det för praktisk skillnad på 1100 och 7100? Vi får bara en kabel från antennen, så en tuner räcker bra för oss.
Är det nån större skillnad på USB och e-sata i praktiken?

Har någon erfarenhet av 1100, eller är den helt ny? Den verkar kosta ca 240eur i Tyskland.

#233

Postad 30 december 2008 - 17:54

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Ny mjukvara ute.

Release note
English
Please also read the history note for other new funktions from previous software.
If you feal that the software works not correct after update
please make factory after update to new software
Take care make SYS backup before reset.
Manue/Channel Setup/Software Manager

30.12.2008 Version 02.44T-O

Problem with Kathrein unicable(EXR 501 4ch type), splitter ESU33(150ms block function) fixed.

Sub folder in reservation menue fixed
Problem in Poland radio channel record fixed.
Denmark subtitle first line problem fixed.
Next year reservation problem fixed.
When finishing reservation recording, ask for question if going to standby or not.
Improved the Menu with truetype font.
Improved info banner.
Improved keyboard in rename mode.
If usb file type is not FAT, question coming do you want to format.
Main channelist changed now there is EinsFestival HD included.

#234

Postad 31 december 2008 - 12:26

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
024401 finns ute nu.

#235

Postad 04 januari 2009 - 17:34

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Min box har fått problem, den hänger inspelning när, som det verkar, den kommer till ett visst ställe på hårddisken. Har nu kommit upp till 126,71GB+ på en 232,92 GB disk. Måste stänga av med 230 brytaren, den väntar på disken som tuggar konstigt. Live funkar och den stänger av bild och ljud vid avstängning med fjärren. Har upprepat detta en extra gång, efter att raderat filerna som var kvar efter den felaktiga inspelningen. Vid start så fixar den till disken (Checking File system of HDD. Recovering broken files).

Upptäckte att det är FAT32 på disken (den interna), även förra disken har det. Däremot så kunde den läsa en Ext3 disk, för det var det på den första jag satte in som jag sedan formaterade om.

Har ni andra också FAT32 på interna disken?
Finns den någon som har Ext3?

Jag kör med senaste firmware 2.44 och detta är första gången jag kommer upp i så mycket på disken, men visst måste någon annan ha kommit upp i mer än 128GB?

Kan ju vara min disk som är sönder, men jag provade den innan jag monterade den. Skrev och läste hela disken. En anledning till att jag tror det är något märkligt (inte disken) är att jag är uppe i ca 128GB där det finns/funnits lite begränsningar i vissa applikationer (t.ex. windows). 32K cluster storlek och 4.177.920 clusters ger 127,53GB, alltså ungefär där jag är på min disk. Fanns även en begränsning i IDE på ca 128G, nu är det ju SATA på disken men det kanske finns kvar i någon kod.

Räknar jag på använt utrymme innan inspelning och lägger till så mycket som det borde, ungefär, bli så: 123,78+4,779= 128,559GB (ungefär där det lägger av)
En 32bits variabel som cluster index borde slå om på 128GB blankt. Väldigt nära!

Är det någon av er som kört med och fyllt upp en extern disk på över 128GB?

//Michael

#236

Postad 05 januari 2009 - 22:38

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Goda nyheter! Nu tar man inte längre någon risk om man väljer en annan mottagare än de usla som CanaDigital erbjuder själv:
http://www.digitalt....?ArticleID=2639
Strong kan nu tilbyde et Technisat Conax cam der understøtter Conax Pairing og er godkendt af Canal Digital.

#237

Postad 06 januari 2009 - 20:17

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Nu har jag testat mer med min box och disken, och inte blev jag riktigt klok på det.
- Kopiera från en USB disk till den interna, stannade också vid 'samma ställe'
- Öppnade boxen och anslöt den till datorn (WinXP). chkdsk visade inga fel. Kopierade filer til den, inga problem.
- In i boxen igen... den hittade inte disken! men det verkade vara glapp någonstans. Den hittades efter lite rörelse på kablarna (när den var avstängd).
- Kunde spela in. Tog bort de extra filerna som jag la in från datorn, så den blev som innan dator anslutningen.
- Funkar att spela in.

Däremot så får jag nu en fråga vid start av inspelning. Den var borta i förra versionen och jag är rätt så säker på att den även var borta i den senaste. Men nu kommer den. Undra om något hände när den inte hade en disk.

Kom på att jag inte gjorde en factory default vid senaste firmware uppdateringen. Nu har jag gjort det. Har även bytt ut SerialATA kabeln i boxen.

Få se hur länge det funkar. Känns lite ostabilt, för jag vet inte exakt va det var som strulade eller löste problemet.

Lite senare på kvällen: Nähe, det funkar inte ;)

Redigerat av Mich, 06 januari 2009 - 22:11.


#238

Postad 09 januari 2009 - 19:27

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Nu har jag testat mer med min box och disken, och inte blev jag riktigt klok på det.
- Kopiera från en USB disk till den interna, stannade också vid 'samma ställe'
- Öppnade boxen och anslöt den till datorn (WinXP). chkdsk visade inga fel. Kopierade filer til den, inga problem.
- In i boxen igen... den hittade inte disken! men det verkade vara glapp någonstans. Den hittades efter lite rörelse på kablarna (när den var avstängd).
- Kunde spela in. Tog bort de extra filerna som jag la in från datorn, så den blev som innan dator anslutningen.
- Funkar att spela in.

Däremot så får jag nu en fråga vid start av inspelning. Den var borta i förra versionen och jag är rätt så säker på att den även var borta i den senaste. Men nu kommer den. Undra om något hände när den inte hade en disk.

Kom på att jag inte gjorde en factory default vid senaste firmware uppdateringen. Nu har jag gjort det. Har även bytt ut SerialATA kabeln i boxen.

Få se hur länge det funkar. Känns lite ostabilt, för jag vet inte exakt va det var som strulade eller löste problemet.

Lite senare på kvällen: Nähe, det funkar inte :unsure:


Låter inte bra det där... vilken hårddisk har du? Jag har inte köpt min än, men funderar på Seagate Pipeline HD 1TB när den nu kommer.

#239

Postad 10 januari 2009 - 11:40

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Jag har en Hitachi 2½" disk, Hitachi 5K250-250 (HTS542525K9SA00).
Jag har en ny disk på väg, beställde en Seagate Momentus 5400.5 2,5". Den finns angiven på Vantage hemsida.

Jag har inte gjort någon fullständig test för att avgöra om min disk är paj. Orkar inte strula med boxen. Väntar nu in Seagaten. Efter test i en PC så monterar jag in den i boxen, sedan får vi se.

Jag har lite störningar på uppspelning som jag tror beror på att min nuvarande disk inte riktigt hinner med (ja, alltså det är ju inte enbart diskens fel, utan beror ju på hur mjukvaran är skriven).

PS. Igår så hängde (+ blev överbelastad) sig boxen vid titt på en inspelning. Verkar vara störningar där, alltså paket bort fall. Det borde boxen klara av.

PS2. Har faktiskt en 'riktigt' bra Seagate 3½ disk (inte pipeline utan en DB35.3), mem den låter så mycket så den vill jag inte köra med.

//Michael

Redigerat av Mich, 10 januari 2009 - 11:44.


#240

Postad 11 januari 2009 - 12:45

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Jag går på Pipelinen för den ska ju enligt spec klara hög belastning (10 HD-strömmar parallellt). Hoppas inte det blir lagg i inspelning/uppspelning med den, för i så fall är det ju boxen som är knas.

BTW: Kan någon lägga upp sin kanallista med alla CD-kanaler? Jag lyckas inte hitta Comedy Central och någon mer... Kan det vara så att de heter ngt annat under dagtid när de inte sänder?

#241

Postad 11 januari 2009 - 14:47

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Jag har lite störningar på uppspelning som jag tror beror på att min nuvarande disk inte riktigt hinner med (ja, alltså det är ju inte enbart diskens fel, utan beror ju på hur mjukvaran är skriven).

PS. Igår så hängde (+ blev överbelastad) sig boxen vid titt på en inspelning. Verkar vara störningar där, alltså paket bort fall. Det borde boxen klara av.

//Michael


Tänk på att om dekodern blir för varm så hänger den sig samt kan ge "störningar".
Det går normalt att nyttja även en normal 5400 varvs hårddisk utan problem så det låter faktiskt som värmeproblem och inte som dekoder problem.

/ Valle

#242

Postad 11 januari 2009 - 19:09

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Hej Valle. Tack för tips, men du missade nog att jag kör en 2½ disk (5400rpm, r/w 1,8W). Den drar lite ström och boxen blir inte varm. Jag körde en kort period med 3½ disk, men kommer inte ihåg hur (jätte) varm den blev då. Vet att en Topfield 7700HDPVR med den disken blev väldigt varm.

//Michael

#243

Postad 12 januari 2009 - 02:22

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Hej Valle. Tack för tips, men du missade nog att jag kör en 2½ disk (5400rpm, r/w 1,8W). Den drar lite ström och boxen blir inte varm. Jag körde en kort period med 3½ disk, men kommer inte ihåg hur (jätte) varm den blev då. Vet att en Topfield 7700HDPVR med den disken blev väldigt varm.

//Michael


Hehe, visst missade jag den biten :)

Vet inte ifall det var du som även hade problem med att spela in över ca 130Gb på en hårddisk men vill i allfall säga att jag just nu har 150Gb inspelat material på en ca 300Gb hårddisk.

Fungerar bra.

#244

Postad 12 januari 2009 - 22:49

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Fortsättning på min historia:
Har nu monterat in den nya Seagate disken. verkar som boxen automatisk gör en formatering, för den funkade med engång. Satte inspelning via EPGn på flera program på TV4HD (korta program). Efter några timmar hade den ballat ur. Fastnat på en inspelning. Dialogen Scrambled Channel (eller liknande visades). Boxens CPU överbelastad. Har hänt några gånger de senaste dagarna vid inspleningshängningen (första gången funkade andra saker i boxen).

Så det var inte min gamla disk som var problemet och inte 128GB gräns.

Nu har jag bytt tillbaks till en gammal firmware. Efter om start efter jag gjort Factory Default så checkar den HDD/filsystemet. Lite märkligt och den står länge med det...

Fortsättning följer

#245

Postad 13 januari 2009 - 20:19

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Den fick stå över natten och checka disken. Det var som jag trodde, den hade hängt sig. 230-brytare för att stänga av. Även när boxen var ny och efter första formateringen så hängde den på checking disk. Någon annan som fått liknande?

Jag har nu (med den äldre 2.41 firmwaren) gjort factory default, läst in mina sparade system inställningar och kanallista och formaterat om disken (den nya Seagaten). Resultat: Den ballade ur efter några timmarsinspelning, stillblid denna gång. CPUn överbelastad, tog ca 30 sekunder innan inforutan dök upp och yterliggare 30 innan den skrivit klart i den. 230-brytaren för att stänga av boxen.

Jag har nu kört med två olika diskar och två olika firmware, slutsats: Jag klassar min box som trasig.

//Michael

#246

Postad 15 januari 2009 - 23:11

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Idag fick jag reda på att denna box är lite 'känslig' vad gäller matningsspänningarna inne i boxen. 2½ funkar inte för då belastas 5V för mycket. Det kan även uppstå konstigheter om man ansluter USB minne som drar ström.

Jag har nu monterat in en Seagate DB35.3 disk (3½ tum). Har hunnit med flera timmars inspelning utan strul. Få se i morgon, den skall spela in mycket i natt. Kör utan lock så den inte skall bli för varm.

Skall undersöka detta med matningsspänningarna lite mera. För 3½ disken jag har nu är märkt med +5V 0.72A på etiketten. Så den drar (om det stämmer) mycket mera på fem volten än vad en 2½ disk gör. Plus att 3½an drar en hel del på tolv volten.

//Michael

#247

Postad 21 januari 2009 - 11:52

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Det verkar som om boxen funkar bättre utan lock även med 2½... jag får återkomma när jag testat mera. Nu över till något annat:

Det är lite synd att boxen inte kan spela upp generella ts filer. Det skulle göra en övergång från en annan box lite smidigare. Så man kan spela sina gamla inspelningar. Det får vi råda bot på...

Med RecToTs så går det att konvertera ts filer till filer som Vantage boxen kan spela. Jag har inte provat så mycket ännu, därav att jag inte talat om detta tidigare. Jag har nu i alla fall provat/sett på några HD program och det funkar. Smidigt att slänga in filerna på ett USB minne och plugga in i boxen. Tyvärr så lyser lamporna starkt när fronten är nerfälld (för att USB pinnen sitter där).

Programmet är textbaserat så gå ut i ett kommando fönster (cmd) och kör. Exempel på syntax:
RecToTs /8 C:\TsFiler\*.ts C:\Filmer\

Vill man spara undan utskrifterna från program, så lägg till >>RecToTs.log sist på raden.

Programmet kan hantera att det är ett huvud först i ts filerna, t.ex. rec filer från Topfield.

//Michael

#248

Postad 30 januari 2009 - 02:53

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Någon som hittar Comedy Central ?
Tycks inte pricka rätt ?!

#249

Postad 30 januari 2009 - 11:34

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Någon som hittar Comedy Central ?
Tycks inte pricka rätt ?!

Thor
12.456 V
SR 28000

#250

Postad 30 januari 2009 - 18:42

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Vantage startar idag ett nytt forum där frågor om Vantage produkter ( hårdvara,mjukvara ) + tillbehör ( ca-moduler,redigeringsprogram mm ) besvaras samt diskuteras ( tyvärr endast på tyska ).

Forum Vantage Digital



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.