Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Primare I30

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 oktober 2007 - 19:58

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hej
har talat med en handlare som säger att primare I30 ska gå att använda som slutsteg till en hemmabioreceiver via någon typ av loop, blev inte riktigt klok på vad han menade någon som kan förklara.
Är de kanske någon här på forumet som har en primare kopplad till sin receiver och kan ge ett utlåtande om de fungerar bra.

Alla svar tas tacksamt emot :)

#2

Postad 10 oktober 2007 - 20:03

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Kolla detta albumet, han kör något liknande och har förklarat hur.
https://www.minhembi.../Z3M-johan/4146

#3

Postad 10 oktober 2007 - 21:15

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Fick inte riktigt klart för mig hur han hadde kopplat men efter vad jag kunde förstå så använde han även ett försteg. :)

#4

Postad 11 oktober 2007 - 08:37

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Sitter själv på en Primare dock I21 tillsvidare. Så här ligger det till, Primare kör med no-nonsence filisofin. Dvs allt som inte är direkt välljud är onödigt.

Det går att köra som slutsteg, dock inte som rent slutsteg. Det du får göra är att köra pre out från din reciever till någon ingång på din Primare. Dock kommer signalen att gå via försteget i den och du kommer att behöva höja volymen rätt kraftigt.

Var det mer funderingar vidareutvecklar jag gärna.

// Sat

#5

Postad 11 oktober 2007 - 11:23

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Jasså de lät ju inte så bra :)

#6

Postad 11 oktober 2007 - 12:45

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Man ska inte överdriva problematiken....jag kör min I-30 som slutsteg i hemmabio och det tar ungefär fem sekuner att byta ingång och höja volymen så det är inga större besvär. Det enda man bör tänka på som kan vara en invändning är ju att eftersom jag kör med full volym på primaren vid hemmabioläge så måste jag komma ihåg att sänka volymen innan jag byter över till cd-ingången eftersom min dvd används både som musikförmedlare och filmspelare....annars kommer min plånbok att bli ovän med mig.... :)

#7

Postad 11 oktober 2007 - 13:03

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Så de ända man behöver göra är att höja volymen till max och koppla in sladdarna i en ledig ingång,
jag trodde att man var tvungen att justera volymen hela tiden så fort man skulle höja på receivern så måste man höja ett par snäpp på förstärkaren också.

men de ska altså inte behövas eller. :)

#8

Postad 12 oktober 2007 - 08:13

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Nja...alltså sladdarna kopplar du ju en gång från pre out på hemmabioförstärkaren till en ingång på I-30 och sen föreslår jag att sladden får sitta kvar..... ;) .......när du sen ska titta på en film väljer du den ingången och så höjer du ljudet på I30 till max. Sen justerar du allt ljud med fjärren till hemmabioförstärkaren. En manöver som tar fem sekunder......svårare än så är det inte...

#9

Postad 12 oktober 2007 - 13:45

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Jag kanske uttryckte mig lite rörigt men jag menade såklart att sladdarna får sitta kvar ;)

får ta mig en funderare på om jag vill höja volymen varje gång. :o

#10

Postad 12 oktober 2007 - 21:19

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Jag kanske uttryckte mig lite rörigt men jag menade såklart att sladdarna får sitta kvar :)

får ta mig en funderare på om jag vill höja volymen varje gång.  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Nu vill jag inte vara näsvis utan bara väldigt tydlig med mitt budskap......du skall (och kommer förhoppningsvis) göra precis som du vill men det du ska fundera på är om du kan hitta en bättre förstärkare till samma eller lägre pris vad gäller din smak...för jag hoppas att du tänker dig I-30 för 2-kanal och inte som ett rent slutsteg. Att köpa en annan 2-kanalare för att slippa lägga 5 sekunder på att höja ljudet är för MIG ganska dumt....men om du hittar en annan förstärkare som passar din ekonomi eller ditt kjudideal bättre så är det klart du ska köpa den....... ;)

#11

Postad 12 oktober 2007 - 22:52

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Ja självklart så kommer de vara mest till musik lyssning som jag ska ha den till, men de ska även fungera för mig och sambon till film, men ljudmässigt är I30 att riktigt bra val.

Har lyssnat och tittat på många förstärkare dom senaste månaderna men nu när hösten och vintern kommer så är ett köp nära.

Dom sista jag har kvar och väljer på är DenonPMA 2000AE, och Primare I30, om nu inget annat skulle råka dyka upp. :)

Gillar ljudet hoss båda, Denons nackdel är en något för känslig volymkontroll för min del. Med Primare så har väll den lilla nackdelen framgått rätt tydligt antar jag. :)

#12

Postad 12 oktober 2007 - 22:57

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Jag är väl partisk eftersom jag själv sitter på en I-30 men i valet melan denon o primare hade jag aldrig behövt fundera länge.....där hade det blivit primare alla dagar i veckan för min del. Vad är det för högtalare som skall drivas??

#13

Postad 13 oktober 2007 - 00:47

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Audiovector Mi3 signatur.
Vad är de som gör att Denon går bort för dig. :)

#14

Postad 16 oktober 2007 - 19:50

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Har själv Primare I21 och audiovector mi3 super och är väl inte helt övertygad om att Primare och audiovector är den perfekta kombinationen. Det är nämligen så att både I21 och I30 är väldigt neutrala vilket Audiovector också är. Kan bara prata lite ur min egen synvinkel men jag hade varit sugen på att testa mina högtalare med en lite mörkare/fylligare förstärkare för att få till det där lite varma och behagliga ljudet som uppskattas av många. Därför tror jag mer på Denon än Primaren, i detta fall. Undersök även hur bra diskanten är på förstärkaren, eftersom diskanten på högtalarna i Mi serien kan vara ganska framträdande.

Om jag själv skulle uppgradra nån gång i framtiden så skulle nog valet stå mellan Roksan Caspian för 15 000:- och Bladelius Thor för ca 24 000:- Denon- förstärkaren har jag faktiskt aldrig lyssnat på. Vad du än väljer.. Good luck! ;)

//

Breakpoint

Redigerat av Breakpoint, 16 oktober 2007 - 19:52.


#15

Postad 16 oktober 2007 - 21:59

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Dom sista jag har kvar och väljer på är DenonPMA 2000AE, och Primare I30, om nu inget annat skulle råka dyka upp. ;)


Har du testa med Arcam? Borde vara ett självklart alternativ eftersom Audiovector och Arcam använder varandras produkter som referens.




#16

Postad 16 oktober 2007 - 22:27

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Hade det varit hemmabio hade jag mycket väl kunnat köpa en denon men jag tycker inte den håller riktigt till 2-kanal. Jag tycker den låter lite svullen och har lite loudness-varning....sen är jag inte helt förtjust i hur diskanten låter med denon. JAG tycker den låter lite dovt (svårt att förklara....beslöjad kanske är bättre).

Breakpoint>> Tycker du att Primare är neutral. Själv uppfattar jag Primare som just med varm karaktär och spelglädje. Det skulle vara intressant att höra vad du tycker om Primare jämfört med bladelius eftersom du är sugen på bladelius.

Arcam är för övrigt ett riktigt bra förslag. Jag föredrar Primare själv för jag tycker den har lite mer spelglädje men arcam är som maskin precis lika bra.

#17

Postad 17 oktober 2007 - 12:01

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Det är väl allmänt känt att Primare har en neutral spelstil. Och dom är ju väldigt populära hos många, men dom kanske passar sämre just till Audiovectorns mi-serie. Det är vad jag tycker iaf..

Mvh

#18

Postad 17 oktober 2007 - 18:59

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hallå

Arcam bland annat A90 har jag lyssnat på ett flertal gånger, och visst låter de bra, till och med riktigt bra till viss musik, men saknar lite fart och ######r anamma, tycker att spelstilen är aninge tillbakalutad ibland, saknar lite fart i basen.

Visst Primer är ganska så neutral, och kan möjligen i vissa lägen få diskanten att bli lite väl tydlig, men tycker att detta mest gäller dåliga inspelningar, för de mesta så uppskattar jag Audiovectors renhet och luftighet i dom övre rigistren, har Primers CD21 och tycker den passar bra till högtalarna,
men de kan ju bero på att jag gillar ett neutralt ljud, de passar mig helt enkelt. :)

Vad gäller Denon så kan jag inte riktigt instämma i de merger säger framför allt vad gäller diskanten så tycker åt minstone jag att den spelar ut välldigt bra kanske inte lika luftigt som primer men detaljerna finns på platts.
Loudness de beror på vad man menar denon har för visso ganska mycket bas, men loudness för mig är en dov trög bas som ständigt låter i dom lägre tonerna, och de tycker jag inte riktigt stämmer, som sagt möjligen mycket bas men tycker den är pigg och arlet.

Roksan har jag varit lite intereserad av att lyssna på men vet ingen som sälger den.

Till sist undrar jag om någon har lyssnat på Hegel H1 hur står sig den mot konkurenterna

#19

Postad 18 oktober 2007 - 07:42

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Hallå

Arcam bland annat A90 har jag lyssnat på ett flertal gånger, och visst låter de bra, till och med riktigt bra till viss musik, men saknar lite fart och ######r anamma, tycker att spelstilen är aninge tillbakalutad ibland, saknar lite fart i basen.

Visst Primer är ganska så neutral, och kan möjligen i vissa lägen få diskanten att bli lite väl tydlig, men tycker att detta mest gäller dåliga inspelningar, för de mesta så uppskattar jag Audiovectors renhet och luftighet i dom övre rigistren, har Primers CD21 och tycker den passar bra till högtalarna,
men de kan ju bero på att jag gillar ett neutralt ljud, de passar mig helt enkelt. :wub:

Vad gäller Denon så kan jag inte riktigt instämma i de merger säger framför allt vad gäller diskanten så tycker åt minstone jag att den spelar ut välldigt bra kanske inte lika luftigt som primer men detaljerna finns på platts.
Loudness de beror på vad man menar denon har för visso ganska mycket bas, men loudness för mig är en dov trög bas som ständigt låter i dom lägre tonerna, och de tycker jag inte riktigt stämmer, som sagt möjligen mycket bas men tycker den är pigg och arlet.


Roksan har jag varit lite intereserad av att lyssna på men vet ingen som sälger den.

Till sist undrar jag om någon har lyssnat på Hegel H1 hur står sig den mot konkurenterna

<{POST_SNAPBACK}>



Visst är det fantastiskt när alla får tycka olika...... <_< ....har flera vänner som har provlyssnat och de har sagt ungefär samma sak....men det betyder ju inte att det är rätt......det är dock mitt bestämda intryck!

Redigerat av Unregistered32f0b602, 18 oktober 2007 - 07:43.


#20

Postad 18 oktober 2007 - 12:39

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Kolla detta albumet, han kör något liknande och har förklarat hur.
https://www.minhembi.../Z3M-johan/4146

<{POST_SNAPBACK}>



Han kör likadant som jag gör. Men har som jag seperat försteg och slutsteg. Primare Pre30 har en ht/bypass ingång så den bara skickar singalen oförändrad vidare till slutsteget.

#21

Postad 18 oktober 2007 - 14:31

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
merger

ja visst är de trevligt att folk tycker olika, annars hadde alla diskutioner här på forumet blivit ganska korta. <_<
Man ser hur viktigt de är att lyssna själv och bilda sig en egen uppfattning, de är så mycket som spelar in, rummet, högtalare, kablar, plasering, musik, till viss del vilket humör man är på, mm,
men de är jag övertygad om att du redan visste. :wub:

foxy-

Ja en ht ingång är något som alla skulle ha, eller åtminstone erbjuda som eftermontering.

#22

Postad 18 oktober 2007 - 14:38

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Magic
berätta var du bor så kanske jag kan hjälpa dig.. Vet att roksan finns i Stockholm, Göteborg med omnejd och nånstans i mörkaste småland, närmare bestämt Tranås tror jag..

#23

Postad 18 oktober 2007 - 14:58

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Sala, Västmanland har sökt på nätet men ej hittat någon butik.

#24

Postad 18 oktober 2007 - 15:49

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Då är väl stockholm närmast kanske och Hifi art..

mvh

Redigerat av Breakpoint, 18 oktober 2007 - 16:10.


#25

Postad 18 oktober 2007 - 22:37

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Sala, Västmanland har sökt på nätet men ej hittat någon butik.

<{POST_SNAPBACK}>


Du är välkommen till Stockholm och provlyssna I-30, Monitor audio gold 10, pioneer 989 och pioneer AX5ai....... :D

#26

Postad 18 oktober 2007 - 22:39

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Tranås....nu börjar vi närma oss min hembygd....butiken som har öppnat där är riktigt soft. Annars tror jag Balance i jönköping har haft några beg ex åtminstone...

#27

Postad 18 oktober 2007 - 23:54

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Arcam bland annat A90 har jag lyssnat på ett flertal gånger, och visst låter de bra, till och med riktigt bra till viss musik, men saknar lite fart och ######r anamma, tycker att spelstilen är aninge tillbakalutad ibland, saknar lite fart i basen.


Om det är fart du vill ha så kanske du ska testa något från Naim eller Rega?

Till sist undrar jag om någon har lyssnat på Hegel H1 hur står sig den mot konkurenterna


Om det är en neutral och korrekt förstärkare du är ute efter så är den ett utmärkt val. Kommer dock avslöja eventuella brister/färgningar i källa/högtalare.

#28

Postad 18 februari 2008 - 22:19

Göran Asplund
  • Göran Asplund
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Primare I30 Titan till salu.

Redigerat av Göran Asplund, 19 februari 2008 - 10:32.


#29

Postad 11 mars 2008 - 18:53

patrics
  • patrics
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej alla Primare ägare,

Jag har några små frågor för den som har tid att svara.

Vilka balanserade kablar rekommenderas till I30 och CD31?
Jag funderar på en Marcus Cables Black Silver mkII XLR

Vilka högtalare, fungerar bra tillsammas med I30 och CD31?
Jag letar efter ett ganska neutralt ljud dock inte för ljust.
De modellar jag spanat lite på är Monitor Audio GS20, Dynaudio samt Audiovector..

Till sist, vilka högtalarkablar ska man välja som gör elektronik och högtalare rättvisa?

Mvh Patric

#30

Postad 29 oktober 2010 - 23:19

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Hejsan, kanske lite dum fråga men i och med att jag inte vet och har heller inte hittat något när jag sökt så tänkte jag ställa den ändå :)
Jag kör med en onkyo receiver just nu men går i funderingar på att handla en i30 alt. i32 förstärkare men undrar hur jag skall koppla in min velodyne minivee spl-800i när jag kör med lågnivå kabel. Vet att receiver och en del förstärkare har märkt utgångarna med pre-out sub, sub-out eller dyl. som det t.ex finns på Naims x2 men på i30 så står det bara "pre out left" och "pre out right". Är det bara att koppla in dessa två till min sub på left och right ingångarna ?

#31

Postad 30 oktober 2010 - 08:58

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hejsan, kanske lite dum fråga men i och med att jag inte vet och har heller inte hittat något när jag sökt så tänkte jag ställa den ändå :(
Jag kör med en onkyo receiver just nu men går i funderingar på att handla en i30 alt. i32 förstärkare men undrar hur jag skall koppla in min velodyne minivee spl-800i när jag kör med lågnivå kabel. Vet att receiver och en del förstärkare har märkt utgångarna med pre-out sub, sub-out eller dyl. som det t.ex finns på Naims x2 men på i30 så står det bara "pre out left" och "pre out right". Är det bara att koppla in dessa två till min sub på left och right ingångarna ?

Ja, precis.

Använd pre-put på förstärkaren så skickas signalen oförändrad till din subwoofer. Delnignsfiltret i din subwoofer tar hand om delningen och det kommer att låta mumma. ;)

#32

Postad 30 oktober 2010 - 19:40

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Ja, precis.

Använd pre-put på förstärkaren så skickas signalen oförändrad till din subwoofer. Delnignsfiltret i din subwoofer tar hand om delningen och det kommer att låta mumma. :(


Alright, tack för snabbt svar ;)

#33

Postad 30 oktober 2010 - 23:24

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Alright, tack för snabbt svar :(

Jag menade pre-out. Men det förstod du säkert. ;)

#34

Postad 31 januari 2015 - 22:23

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Nja...alltså sladdarna kopplar du ju en gång från pre out på hemmabioförstärkaren till en ingång på I-30 och sen föreslår jag att sladden får sitta kvar..... ;) .......när du sen ska titta på en film väljer du den ingången och så höjer du ljudet på I30 till max. Sen justerar du allt ljud med fjärren till hemmabioförstärkaren. En manöver som tar fem sekunder......svårare än så är det inte...


Gammal tråd men gör ett försök. Funderar på samma sak här då jag har en primare i21 på gång, för mig är det musik som är prio 1 men då och då blir det även en film. Men när man gör på detta sättet att höja volymen till max blir det inte då ett litet brus i högtalarna?

#35

Postad 01 februari 2015 - 20:17

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0
Höja till max låter olämpligt. Ett HT läge med zero gain motsvarar ca -10 to -15 dB. Öka hellre på receivern och sänk på stärkaren så blir det inte katastrof om du ändrar ingång och glömmer sänka...

#36

Postad 01 februari 2015 - 22:00

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Höja till max låter olämpligt. Ett HT läge med zero gain motsvarar ca -10 to -15 dB. Öka hellre på receivern och sänk på stärkaren så blir det inte katastrof om du ändrar ingång och glömmer sänka...


Den tanken slog mig också att det kanske är bättre att höja nivån på frontkanalerna just för att slippa en olycka. Men funkar det att göra såhär? Blir det lite extra brus i högtalarna? Nån som kör med denna lösningen?

#37

Postad 02 februari 2015 - 20:42

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0
Tror inte att brus är ett problem om du inte störs av det i surr respektive 2-kanal redan. Har själv ett ht-läge i försteget och har aldrig tänkt på brus.

#38

Postad 02 februari 2015 - 21:42

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Tror inte att brus är ett problem om du inte störs av det i surr respektive 2-kanal redan. Har själv ett ht-läge i försteget och har aldrig tänkt på brus.


Det jag menar är att när man höjer volymen kraftigt eller till max så kan man höra ett brus från högtalaren, olika högt brus beroende på förstärkare. Ett ht läge skall ju inte avge nått brus vad jag vet.

#39

Postad 03 februari 2015 - 20:52

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0
Mitt ht-läge sätter den elektroniskt styrda volymen till -9 dB = zero gain. Ett ht-läge är inte samma som maxvolym då försteget normalt har förstärkning. En bra transistorförstärkare brusar marginellt på maxvolym så länge man håller sig till en linjeingång, undantaget om man har väldigt känsliga högtalare. Testa...

#40

Postad 25 mars 2015 - 21:07

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Hej,

 

Nu har jag PRE32 men på den finns en dedikerad ingång för frontarna som går förbi volymen. På PRE32 är det ingång 6 och man får ställa in den på "SSP" för att det skall funka. Och funka gör det!

 

Du tar alltså L/R Pre-Out från recievern och kopplar in på den på den ingången som är dedikerad för just detta ändamål. Om det finns på din stärkare... Volymen sköts alltså på just denna ingången av hemmabiorecievern.

 

Smart PRIMARE!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.