Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla ihop två recievers?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 mars 2015 - 18:05

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag har en Yamaha RX-V630 samt en Denon 1911 samt fyra golvhögtalare. Har två högtalare inkopplade till varje reviever. Men nu vill jag synka ljudet och alltså få ut samma ljud från en reviever till alla högtalare. Alltså, då att en reviever styr allt. Är detta ens möjligt? Hur?

Tacksam för svar.

#2

Postad 22 mars 2015 - 18:12

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Pre-out front till en ingång på den andra.

 

Men varför vill du göra såhär? Jag antar att det är multirum.



#3

Postad 22 mars 2015 - 18:12

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Har någon av dom lågnivå ut för frontarna och har i så fall den andra receivern Main in eller så kan man köra på valfri analog ljudingång. Kruxet är väl volymkontrollen på receiver 2, men om den har main in så kan det vara så att man kopplar förbi hela förförstärkaren i denna inklusive volymkontrollen och bara använder den som förstärkare/slutsteg.


Redigerat av Unregistered2413ad54, 22 mars 2015 - 18:14.


#4

Postad 22 mars 2015 - 18:15

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Pre-out front till en ingång på den andra.

Men varför vill du göra såhär? Jag antar att det är multirum.



Japp, de ena två i förrådet och de andra i garaget.

Vad är pre-out front och vilken sladd behöver jag?

Har någon av dom lågnivå ut för frontarna och har i så fall den andra receivern Main in eller så kan man köra på valfri analog ljudingång. Kruxet är väl volymkontrollen på receiver 2, men om den har main in så kan det vara så att man kopplar förbi hela förförstärkaren i denna inklusive volymkontrollen och bara använder den som förstärkare/slutsteg.


Tack för svaret! Men jag är ledsen att jag inte förstår vad du menar. Har verkligen noll koll på sånt här. Är glad att jag fått ljud ur den ena revievern.:)

#5

Postad 22 mars 2015 - 18:17

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Kolla vad dina receivers har för möjligheter och du kanske rentav borde använda dig av zone ut om det finns på någon istället för pre-out front? Vanlig analog ljudkabel med RCA-kontakter.

 

Sorry såg inte att du redan svarat på mitt tidigare inlägg.


Redigerat av Unregistered2413ad54, 22 mars 2015 - 18:18.


#6

Postad 22 mars 2015 - 18:28

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Yamahan har main out, dvs en pre-out. de sitter precis under högtalarkontakterna. Men jag anar att det är Denonen du vill styra ifrån?

 

rx_v630titgrog.jpg



#7

Postad 22 mars 2015 - 18:33

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

På denna finns det även Main in om man använder 6CH Input och Main som är det fjärde paret uppifrån i Audio in kolumnen.



#8

Postad 22 mars 2015 - 18:45

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Nu ser jag ju att det även finns Main A och B högtalarutgångar. Vet dock exakt inte hur dessa fungerar men troligtvis kan det vara något som du har nytta av. Kanske tvett vet mer om A och B högtalarutgångar?

 

Hittade även en manual till Yamahan. Verkar som det du behöver veta om högtalarinkopplingar står under Speaker Setup på sidan 9.

http://data.manualsl...dba06386505e3c8

 

Hittade även en manual till Denon.

http://data.manualsl...e237eba191388e3


Redigerat av Unregistered2413ad54, 22 mars 2015 - 18:59.


#9

Postad 22 mars 2015 - 20:32

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Stort j*vla tack, tvett och Termen55! Ni är grymma.

Jag känner dock inte att jag har full koll än.

Jag har tänkt att styra det hela genom Denon och det vore bara positivt att jag kan styra volymen på de olika högtalarna separat.

Har ni någon koll på vilken typ av sladd/kabel jag behöver för att länka ihop recievrarna?



#10

Postad 22 mars 2015 - 20:35

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Du kommer inte kunna styra från Denonen.



#11

Postad 22 mars 2015 - 21:42

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Du kommer inte kunna styra från Denonen.


Det är ok. Men kan jag styra från Yamahan?

#12

Postad 22 mars 2015 - 22:51

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Det är ok. Men kan jag styra från Yamahan?

Ja och om jag fattat det rätt så behöver du inte Denonen alls. Kolla mitt tidigare svar om A och B högtalarutgångar på Yamahan. Manualen sida 9. Och då behöver du inget annat än att koppla in högtalarna på Yamahans utgångar. Men kolla i manualen om detta och då framförallt impedansinställningen (Ohm). Om du skall göra på detta sätt så måste alla högtalare vara på minst 8 Ohm vardera och förstärkaren vara inställd på rätt Ohm tal. Högtalarens impedans står oftast på en skylt på högtalarens baksida.



#13

Postad 22 mars 2015 - 23:09

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Ja och om jag fattat det rätt så behöver du inte Denonen alls. Kolla mitt tidigare svar om A och B högtalarutgångar på Yamahan. Manualen sida 9. Och då behöver du inget annat än att koppla in högtalarna på Yamahans utgångar. Men kolla i manualen om detta och då framförallt impedansinställningen (Ohm). Om du skall göra på detta sätt så måste alla högtalare vara på minst 8 Ohm vardera och förstärkaren vara inställd på rätt Ohm tal. Högtalarens impedans står oftast på en skylt på högtalarens baksida.


Jag förstår hur du menar. Men till mina Infinity-högtalare har jag fyra kabelingångar och dessa tar därför upp all plats på min Yamaha (bi-wire, eller vad det nu heter), och eftersom jag ändå har två recievers så tänkte jag att jag lika gärna kan ha en reviever per högtalarpar och tänkte därför länka ihop dessa två. Men jag fattar inte riktigt vad jag behöver för sladd till detta.

#14

Postad 22 mars 2015 - 23:20

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Du behöver en RCA-kabel! Finns lite överallt, inte så dyra.

#15

Postad 22 mars 2015 - 23:47

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Du behöver en RCA-kabel! Finns lite överallt, inte så dyra.


Kool. Tack! Då kommer jag alltså att få köra Yamahan som "huvudreciever"?

#16

Postad 23 mars 2015 - 00:02

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Yamahan har main out, dvs en pre-out. de sitter precis under högtalarkontakterna. Men jag anar att det är Denonen du vill styra ifrån?

rx_v630titgrog.jpg


Om jag kopplat in en RCA i main out... Var kopplar jag då in den i Denonen?
Baksida Denon: http://cnet2.cbsista...34078971_BK.JPG

Redigerat av RaktPåSak, 23 mars 2015 - 00:37.


#17

Postad 23 mars 2015 - 07:08

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Om jag kopplat in en RCA i main out... Var kopplar jag då in den i Denonen?
Baksida Denon: http://cnet2.cbsista...34078971_BK.JPG

Eftersom den inte har samma möjligheter som Yamahan så får du koppla in RCA-kabeln på valfri analog ingång på Denonen.



#18

Postad 23 mars 2015 - 08:56

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Eftersom den inte har samma möjligheter som Yamahan så får du koppla in RCA-kabeln på valfri analog ingång på Denonen.


Det är inte krångligare än så, alltså? Du ska ha stort tack för all hjälp!

#19

Postad 23 mars 2015 - 14:24

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Nu har jag RCA-kopplat, men får bara ljud från ena receivern. Sedan antar jag att det blir problem att jag kopplar mobilen till ena receivern via RCA. Går det här ens att lösa? Börjar nästan tro att jag får köra receivrarna separat.

#20

Postad 23 mars 2015 - 15:14

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Vilken receiver får du ljud från och var har du kopplat in mobilen?

 

Du skall bara koppla in ljudkällorna i Yamahan. Denon används bara som förstärkare/slutsteg genom att koppla in en RCA-kabel från Yamaha Main Out till Denon CD In (eller annan valfri ljudingång) och dom två extra högtalarna till Front Out på Denon.



#21

Postad 24 mars 2015 - 08:40

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Såg nu att jag kollat på en annan bild av baksidan på Denon AVR-1911 (måste vara någon annan version tex USA modellen). Upptäckte det först nu när jag kollade på din bild. Du har tydligen Zone 2 Ut från Denonen och då kan du även prova att koppla in RCA-kabeln där och på Yamahan kopplar du in på 6CH Input och Main som är det fjärde paret uppifrån i Audio In kolumnen. I detta falla kan du styra från Denonen om du aktiverar Zone 2. Vet ej om jag länkade till rätt manual tidigare i tråden eftersom du har en annan version än jag trodde. Men detta borde gå.

 

OBS! Prova bara en kopplingsvariant åt gången men om du bara har en RCA-kabel så är det inga problem. OBS!



#22

Postad 02 april 2015 - 14:58

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Såg nu att jag kollat på en annan bild av baksidan på Denon AVR-1911 (måste vara någon annan version tex USA modellen). Upptäckte det först nu när jag kollade på din bild. Du har tydligen Zone 2 Ut från Denonen och då kan du även prova att koppla in RCA-kabeln där och på Yamahan kopplar du in på 6CH Input och Main som är det fjärde paret uppifrån i Audio In kolumnen. I detta falla kan du styra från Denonen om du aktiverar Zone 2. Vet ej om jag länkade till rätt manual tidigare i tråden eftersom du har en annan version än jag trodde. Men detta borde gå.

OBS! Prova bara en kopplingsvariant åt gången men om du bara har en RCA-kabel så är det inga problem. OBS!


Hur menar du att jag ska koppla in på zone 2 ut på Denon samt 6ch på Yamaha? Jag får verkligen inte till det här alls. Har hållit på i två timmar nu.
Du råkar inte bo i Göteborg och vill tjäna en slant?

#23

Postad 02 april 2015 - 16:14

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Hur menar du att jag ska koppla in på zone 2 ut på Denon samt 6ch på Yamaha? Jag får verkligen inte till det här alls. Har hållit på i två timmar nu.
Du råkar inte bo i Göteborg och vill tjäna en slant?

Jo jag menar att du kan prova att koppla från Zone 2 ut på Denon till 6 CH Input (Main som är detsamma som Front in) på Yamahan! Om det nu finns en Zone 2 ut på Denon?

 

Därefter får du aktivera Zone 2 på Denon välja en källa där tex CD och Välja 6 CH Input på Yamahan!

Då skall du få CD ljudet från högtalarna som är kopplade till Yamahan!

Om detta fungerar så kan du även prova att aktivera CD ingången i Main Zone på Denon och nu skall du ha samma ljud ut från alla fyra högtalarna! Denon x 2 + Yamaha x 2!

 

OBS! Att nu måste du koppla in alla källorna som tex CD direkt till Denon om du skall få det att fungera i ovan beskrivna kopplingsfall då du styr från Denon!

 

Om problem så fråga vidare!

 

Lycka Till!


Redigerat av Unregistered2413ad54, 02 april 2015 - 16:16.


#24

Postad 20 april 2015 - 02:58

RaktPåSak
  • RaktPåSak
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Jo jag menar att du kan prova att koppla från Zone 2 ut på Denon till 6 CH Input (Main som är detsamma som Front in) på Yamahan! Om det nu finns en Zone 2 ut på Denon?

Därefter får du aktivera Zone 2 på Denon välja en källa där tex CD och Välja 6 CH Input på Yamahan!
Då skall du få CD ljudet från högtalarna som är kopplade till Yamahan!
Om detta fungerar så kan du även prova att aktivera CD ingången i Main Zone på Denon och nu skall du ha samma ljud ut från alla fyra högtalarna! Denon x 2 + Yamaha x 2!

OBS! Att nu måste du koppla in alla källorna som tex CD direkt till Denon om du skall få det att fungera i ovan beskrivna kopplingsfall då du styr från Denon!

Om problem så fråga vidare!

Lycka Till!


Tjenare igen! Nu har jag gett upp. Det funkar inte. Tror du att det skulle bli bättre om jag bytte ut Denonen mot en vanlig stereoförstärkare och därigenom driva alla högtalare? Har nu fyra högtalare som drivs av Yamahan och har två till som vill vara med och låta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.