Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon EOS 600D

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 februari 2011 - 11:32

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
600D

Bifogad fil  allroundview_001.jpg   49,15K   10 Antal nerladdningar

Det sämsta är att:
Eye sensor for LCD display replaced by 'DISP' button

skillnader mellan 550D och 600D är:

– Vridbar skärm (samma som på 60D)
– Trådlös blixtstyrning (som på 60D)
– Digital zoom vid filmning
– Automatiskt val av motivprogram
– Mer gummiklädsel
– Programratt i metall
– Basic+ som ger snyggare jpeg-filer rakt ur kameran
– Funktionsguide på skärmen
– Filtereffekter (ex fisheye- och miniatyreffekt)
– aspect ratio 3:2 4:3 16:9 1:1
Liknande Pana GH2:
Canon har byggt ut filmfunktionen med digital zoom med bibehållen upplösning. Det går inte att smidigt zooma från vidvinkel till förstorat teleläge eftersom kameran bara använder pixlar i mitten av sensorn när den digitala zoomen används. I utgångsläget ges tre gångers förstoring och sedan steglöst upp till tio gånger.

Redigerat av Biggles2002, 07 februari 2011 - 14:23.


#2

Postad 07 februari 2011 - 12:48

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
enligt denna sidan så är det säljstart i Mars och rek.pris 9000:-

PS.
Dom skriver på sidan nämnd ovan att "tillsammans med nya EF-S 18-55/3,4-5,6 IS". Skall nog vara 3,5 och inte 3,4. Iallafall enligt de bilder som finns att se.

#3

Postad 07 februari 2011 - 14:09

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Canon EOS 600D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS 7990kr på Cyberphoto.

Det skall vara ett nytt kitobjektiv på denna modell EF-S 18-55/3,5-5,6IS II förbättrad IS

Redigerat av Biggles2002, 07 februari 2011 - 14:19.


#4

Postad 07 februari 2011 - 14:46

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0
Förvånande att specen är så pass lik 60D... kommer 60D att överleva nu? För det lär väl inte komma en 70D förrän tidigast i slutet av året. Personligen kan jag dock lätt betala en tusenlapp eller så extra för att få bättre sökare och ett mer ergonomiskt grepp.

#5

Postad 07 februari 2011 - 15:07

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Canon EOS 600D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS 7990kr på Cyberphoto.

Det skall vara ett nytt kitobjektiv på denna modell EF-S 18-55/3,5-5,6IS II förbättrad IS

Inte för att vara petig men enligt denna sidan (www.dpreview.com) så står det följande:
"The 600D gets a 'new' kit lens, the EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS II. According to Canon this is identical in specification to the previous version, and features exactly the same optics and IS system: it simply has a revised external design. The visible changes suggest a paring down of production costs, for example the 'white square' alignment mark for mounting the lens is now simply painted on, rather than moulded."

Alltså:
600D får en "ny" kit objektivet EF-S 18-55mm F3.5-5.6 II. Enligt Canon denna är identisk i specifikationen till den tidigare versionen, och har exakt samma optik och IS-systemet: det har helt enkelt en reviderad yttre design. De synliga förändringarna föreslår en paring ner produktionskostnader, till exempel "vita rutan 'anpassningen märke för montering av objektivet är nu helt enkelt målat på, snarare än gjutna.

#6

Postad 07 februari 2011 - 15:15

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
The EOS Rebel T3i ships with a new kit lens, the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, in a bundle priced at around US$900. This lens' image stabilization system is said to offer a four-stop improvement

hade för mig den gamla gav 3 stop. men men


The new EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II zoom lens features the wide-angle to mid-range zoom flexibility with the advantage of Canon's optical lens-shift image stabilization system that yields up to a full four stops of image-shake correction. The version II of this lens includes new IS algorithms to distinguish between normal photographing and when the camera is panning to automatically provide the optimal level of image-shake correction.

Redigerat av Biggles2002, 07 februari 2011 - 15:17.


#7

Postad 07 februari 2011 - 16:04

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Förvånande att specen är så pass lik 60D... kommer 60D att överleva nu?

Vänd på det.. Kommer nån köpa 600D?

#8

Postad 07 februari 2011 - 22:44

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Förvånande att specen är så pass lik 60D... kommer 60D att överleva nu? För det lär väl inte komma en 70D förrän tidigast i slutet av året. Personligen kan jag dock lätt betala en tusenlapp eller så extra för att få bättre sökare och ett mer ergonomiskt grepp.

Personligen håller jag med om att en kamera ska vara rejäl. Inte minst för att få lite balans när man skruvar på lite tyngre objektiv. Samtidigt har xxxD-serien alltid sålt bra och det lär även denna modell göra. Det är trots allt väldigt mkt godis för en rimlig peng.

Enligt dpreview ska dessutom greppet vara omdesignat med bättre ergonomi:

In the past we've not been big fans of Canon's entry-level models in terms of handling; since the EOS 350D they've been afflicted by a tiny, slim grips that seem to have been designed for the smallest of hands. The 600D finally addresses this with a grip that's slightly deeper, front to back, than its predecessor's, coupled with a sculpted channel on the back that provides a positive anchor point for your thumb.

This makes a big difference to the feel of the camera in your hand, and while users with large mitts may well still find it cramped, it's likely that a lot of users will find the 600D much more comfortable to hold than its predecessors. Personally I found it to be a huge improvement, and the first 'Rebel' class camera that I've been happy to carry around one-handed for an extended session of shooting since the original 300D.



#9

Postad 08 februari 2011 - 11:10

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Ja jösses. Det börjar bli trångt nu i canons instegs/amatör segment.
Hur pass nödvändig var denna release egentligen?
Detta börjar ju likna Sony. ;)

Intressant dock med en ny 18-55 kit-zoom. Man kan ju undra ifall man har putsat någonting på den optiska prestandan eller enbart på IS-delen. Den nuvarande är väl kanske inte så himla pjåkig för att vara kitzoom.
Synd att man inte var generös nog att trycka dit en USM när man ändå var igång.

Redigerat av Velodynamic, 08 februari 2011 - 11:22.


#10

Postad 08 februari 2011 - 21:56

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Intressant dock med en ny 18-55 kit-zoom. Man kan ju undra ifall man har putsat någonting på den optiska prestandan eller enbart på IS-delen. Den nuvarande är väl kanske inte så himla pjåkig för att vara kitzoom.
Synd att man inte var generös nog att trycka dit en USM när man ändå var igång.

EnligtCanon ska det bara vara en förändring av objektivets yttre, förmodligen för att få ner tillverkningskostnaden.

Från DPReview:
"The 600D gets a 'new' kit lens, the EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS II. According to Canon this is identical in specification to the previous version, and features exactly the same optics and IS system: it simply has a revised external design. The visible changes suggest a paring down of production costs, for example the 'white square' alignment mark for mounting the lens is now simply painted on, rather than moulded."

#11

Postad 08 februari 2011 - 23:49

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

EnligtCanon ska det bara vara en förändring av objektivets yttre, förmodligen för att få ner tillverkningskostnaden.

Från DPReview:
"The 600D gets a 'new' kit lens, the EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS II. According to Canon this is identical in specification to the previous version, and features exactly the same optics and IS system: it simply has a revised external design. The visible changes suggest a paring down of production costs, for example the 'white square' alignment mark for mounting the lens is now simply painted on, rather than moulded."


Jasså, där föll ju den förhoppningen ganska snabbt och exakt. ;)

Vad jag inte fattade först var ju att 600D och 1100D ersätter 500D och 1000D rakt av!
Man har alltså tagit vinklingsbar skärm och videofunktioner ytterligare ett steg längre.
Så de som resolut inte vill ha någon videofunktion får väl snabba sig och rycka åt sig av de äldre modellerna innan de är utrensade ur sortimentet. :D

Redigerat av Velodynamic, 09 februari 2011 - 00:24.


#12

Postad 09 februari 2011 - 09:17

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Jasså, där föll ju den förhoppningen ganska snabbt och exakt. ;)

Vad jag inte fattade först var ju att 600D och 1100D ersätter 500D och 1000D rakt av!
Man har alltså tagit vinklingsbar skärm och videofunktioner ytterligare ett steg längre.
Så de som resolut inte vill ha någon videofunktion får väl snabba sig och rycka åt sig av de äldre modellerna innan de är utrensade ur sortimentet. :D

Inte för att vara petig men ersätter inte 600D 550D?
Och 500D har videofunktion...

#13

Postad 09 februari 2011 - 18:29

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
http://www.kamerabil...d-1.389505.html

:)

#14

Postad 09 februari 2011 - 19:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Samma strategi som innan att låta den tidigare modellen gå ner i modellprogrammet alltså. Som 500 och 450 samt 550 och 500 alltså :)

#15

Postad 14 februari 2011 - 16:04

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Hur står sig D7000 mot denna ?
Om ngn vet :blush:

#16

Postad 14 februari 2011 - 16:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Hur står sig D7000 mot denna ?
Om ngn vet :blush:

60D anses ju vara knappt under D7000 så denna är givetvis ytterligare ett snäpp ner.

#17

Postad 27 februari 2011 - 16:35

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Här visas funktioen 3-10X Digital zoom vid filmning

#18

Postad 28 februari 2011 - 08:57

Peer95
  • Peer95
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en 600D tillsammans med EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM IS.
Jag som tar första steget in på systemkameror, ansåg att denna hade flera fördelar (rätt mig gärna om jag har fel)
+För en amatör fotograf som mig, så skall den ha bra auto lägen
+Någorlunda bra hjälp i displayen.
+Min videokamera är "out of date" 10 år, denna kamera kan också användas för videofilmning.

En fråga har jag dock som jag inte har kunnat läsa mig fram till, kanske någon kan hjälpa mig.
Kan man använda AF när man videofilmar?

Redigerat av Peer95, 28 februari 2011 - 08:58.


#19

Postad 28 februari 2011 - 10:09

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en 600D tillsammans med EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM IS.
Jag som tar första steget in på systemkameror, ansåg att denna hade flera fördelar (rätt mig gärna om jag har fel)
+För en amatör fotograf som mig, så skall den ha bra auto lägen
+Någorlunda bra hjälp i displayen.
+Min videokamera är "out of date" 10 år, denna kamera kan också användas för videofilmning.

En fråga har jag dock som jag inte har kunnat läsa mig fram till, kanske någon kan hjälpa mig.
Kan man använda AF när man videofilmar?

nej.
Du kan däremot trycka ned avtryckaren halvvägs för att focusera på nytt, det är då du har nytta av USM (tystare) som du har på 15-85 objektivet.


Edit:
* Kameran kommer ej kunna att ersätta en dedikerad videokamera med avseende på lättanvändhet, AF och zoomning.
* Det krävs mer av filmaren om man skall köra i manuellt läge, zoomning och panorering bör undvikas samt att man fokuserar innan filmtagningen.
* Svårt att filma saker med manuell fokus som rör sig mycket i djupled ex. barn och dylikt.

Nu vet jag inte hur bra "autoläget" är på 600D .
Det finns ju alternativ såsom Sony A55 som har massa finesser i sitt Auto+läge samt att Autofokus fungerar vid filmning ....tyvärr har den inga manuella inställningar i filmläget och bara 1 hastighet (25p ) där Canon har1080@ 24p 25p 30p och 720@50p 60p .

Redigerat av Biggles2002, 28 februari 2011 - 12:34.


#20

Postad 01 mars 2011 - 09:18

Peer95
  • Peer95
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

nej.
Du kan däremot trycka ned avtryckaren halvvägs för att focusera på nytt, det är då du har nytta av USM (tystare) som du har på 15-85 objektivet.


Edit:
* Kameran kommer ej kunna att ersätta en dedikerad videokamera med avseende på lättanvändhet, AF och zoomning.
* Det krävs mer av filmaren om man skall köra i manuellt läge, zoomning och panorering bör undvikas samt att man fokuserar innan filmtagningen.
* Svårt att filma saker med manuell fokus som rör sig mycket i djupled ex. barn och dylikt.

Nu vet jag inte hur bra "autoläget" är på 600D .
Det finns ju alternativ såsom Sony A55 som har massa finesser i sitt Auto+läge samt att Autofokus fungerar vid filmning ....tyvärr har den inga manuella inställningar i filmläget och bara 1 hastighet (25p ) där Canon har1080@ 24p 25p 30p och 720@50p 60p .


Tackar för snabbt svar, det är vad jag har misstänkt, när det gäller AF vid filmning.
Zoomning på 600D har jag förstått fungerar (digital zoom), medans som du säger att zooma med optiken ska man nog undvika .


Men som sagt så e jag nybörjare. Jag kan ha fel.
Men som du påpekar skall USM vara tystare det är en av två anledningar att jag införskaffade det objektivet istället för 18-55 objektivet, den andra anledningen är att det är ett bättre objektiv.

#21

Postad 04 mars 2011 - 13:18

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
"Movie digital zoom" verkar tyvärr vara begränsat till 1920*1080 läget, i läget 1280*720 har inte den funktionen.
Kanske kommer i 650D? :)

Panasonic GH2 har sin 3x funktion i båda.

#22

Postad 04 mars 2011 - 13:48

Peer95
  • Peer95
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Så kan det vara, men det lilla som jag avsett att filma så blir det troligen 1920x1080 läge för att visas upp på TV:en hemma.
Här kommer en länk till manualen till EOS 600D för den som vill tjuvläsa.

http://gdlp01.c-wss....s600d-im-en.pdf

Redigerat av Peer95, 04 mars 2011 - 13:53.


#23

Postad 04 mars 2011 - 16:03

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
720@50p/60p är en fröjd att filma sport med.
Hade vart bra med digitalzoom så man kunde filma med sin ljusstarka normalzoom (istället för att köpa ljusstark telezoom för >10kkr).

1080@24p/25p/30p funkar inte lika bra till sport.

Redigerat av Biggles2002, 04 mars 2011 - 16:05.


#24

Postad 16 mars 2011 - 07:54

Peer95
  • Peer95
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Är det ingen som har fått händerna på 600D än, som har lust att kommentera dess funktion.
Jag sitter på nålar och väntar på min SUCK :)

Nu har jag fått kameran (igår kväll). För tidigt att ge några betyg.
Men två saker reagerade jag över.
Kamerahuset i kombinationen med lins (se kommentar ovanför) är ganska tung.
Samt att den låter som ett tröskverk (låter högt) när den tar bilden.
Bildkvaliteten odyl. väntar jag med, det är för tidigt att uttala sig.

Okej angående bildkvalitet så är jag förvånad hur bra bilder den levererar i närbildsläge.
Autoläget fungerar perfekt väldigt sällan jag får till bättre bilder än med autoläge (än så länge, kom ihåg att jag är en glad amatör) men det händer och det är ofta i dåligt belysta rum som jag får till det bättre än autoläget.

Sen får någon annan översätta detta till fakta språk =-)
Idagsljus med fullgod belysning funkar allt perfekt.
Utom hus är allt perfekt.
Filmningen är lite överskattat med den leverar bra kvalitet.

En sak är jag dock rent ut sagt missnöjd med. Med det objektivet jag köpte och den inbyggda blixten blir det ett mörkt fält i underkant på bilderna (troligen skuggan från linsen) viket gör mig besviken eftersom jag tidigare sa att många av mina foton sker ofta på kvällstid inomhus.

Börjar ångra köp av linsen???

Redigerat av Peer95, 09 april 2011 - 14:46.


#25

Postad 09 april 2011 - 18:11

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Är det ingen som har fått händerna på 600D än, som har lust att kommentera dess funktion.
Jag sitter på nålar och väntar på min SUCK ;)

Nu har jag fått kameran (igår kväll). För tidigt att ge några betyg.
Men två saker reagerade jag över.
Kamerahuset i kombinationen med lins (se kommentar ovanför) är ganska tung.
Samt att den låter som ett tröskverk (låter högt) när den tar bilden.
Bildkvaliteten odyl. väntar jag med, det är för tidigt att uttala sig.

Okej angående bildkvalitet så är jag förvånad hur bra bilder den levererar i närbildsläge.
Autoläget fungerar perfekt väldigt sällan jag får till bättre bilder än med autoläge (än så länge, kom ihåg att jag är en glad amatör) men det händer och det är ofta i dåligt belysta rum som jag får till det bättre än autoläget.

Sen får någon annan översätta detta till fakta språk =-)
Idagsljus med fullgod belysning funkar allt perfekt.
Utom hus är allt perfekt.
Filmningen är lite överskattat med den leverar bra kvalitet.

En sak är jag dock rent ut sagt missnöjd med. Med det objektivet jag köpte och den inbyggda blixten blir det ett mörkt fält i underkant på bilderna (troligen skuggan från linsen) viket gör mig besviken eftersom jag tidigare sa att många av mina foton sker ofta på kvällstid inomhus.

Börjar ångra köp av linsen???


Filmningen med en DSLR är inte som en Videokamera men man kan göra saker som inte går med en vanlig videokamera kort skärpe djup, byta objektiv mm.


Inget att ångra.... skaffa en extern blixt eller ett 50 /1.8 .

#26

Postad 10 april 2011 - 06:47

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

En sak är jag dock rent ut sagt missnöjd med. Med det objektivet jag köpte och den inbyggda blixten blir det ett mörkt fält i underkant på bilderna (troligen skuggan från linsen) viket gör mig besviken eftersom jag tidigare sa att många av mina foton sker ofta på kvällstid inomhus.

Börjar ångra köp av linsen???


När det gäller det objektiv du köpt (som är mycket fint för övrigt) i kombination med din kameras inbyggda blixt finns det ytterligare ett problem efter vad jag har förstått. Blixten i din kamera klarar inte av lika bred bildvinkel som ditt objektiv vilket innebär att när du har det max utzoomat kommer du, förutom skuggan i nederkant, även få mörkare sidokanter på bilden.
Lösningen är, som konstaterats ovan att skaffa en extern blixt, förslagsvis Canon Speedlight 430EX II.

#27

Postad 10 april 2011 - 08:46

Peer95
  • Peer95
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Det är sant att man kan skaffa en extern blixt, eller ett annat ojektiv. Men kom ihåg att jag är en amatör och budgeten har redan spräckts med detta kit. Att skaffa mera prylar vad nog inte tanken. Men man kan ha det i bakhuvudet iallafall. Jag trodde att jag skjulle ha en fullgod kamera med denna investering. Jag är dock överlag väldigt väldigt nöjd med investeringen.

Jag la upp en ganska intetsägande bild, men det syns tydligt vad jag menar. Det beror givetvis på hur mycket jag har zoomat också. Denna bild är extremt tydlig med en mörk kant i nedre delen av fotot.

Redigerat av Peer95, 10 april 2011 - 09:05.


#28

Postad 10 april 2011 - 10:59

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Det är sant att man kan skaffa en extern blixt, eller ett annat ojektiv. Men kom ihåg att jag är en amatör och budgeten har redan spräckts med detta kit. Att skaffa mera prylar vad nog inte tanken. Men man kan ha det i bakhuvudet iallafall. Jag trodde att jag skjulle ha en fullgod kamera med denna investering. Jag är dock överlag väldigt väldigt nöjd med investeringen.

Jag la upp en ganska intetsägande bild, men det syns tydligt vad jag menar. Det beror givetvis på hur mycket jag har zoomat också. Denna bild är extremt tydlig med en mörk kant i nedre delen av fotot.

Vart la du upp den bilden?

#29

Postad 10 april 2011 - 13:46

Peer95
  • Peer95
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Vart la du upp den bilden?


I min galleria

#30

Postad 10 april 2011 - 14:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Helt klart objektivet som skymmer blixten. Vanligt på lite större, vidvinkligare zoomar. Om du hade motljusskyddet på kan det räcka för att undvika det ;)

#31

Postad 11 april 2011 - 22:55

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Det är sant att man kan skaffa en extern blixt, eller ett annat ojektiv. Men kom ihåg att jag är en amatör och budgeten har redan spräckts med detta kit. Att skaffa mera prylar vad nog inte tanken. Men man kan ha det i bakhuvudet iallafall. Jag trodde att jag skjulle ha en fullgod kamera med denna investering. Jag är dock överlag väldigt väldigt nöjd med investeringen.


Kruxet är att du valt en väldigt fin optik som Canon tog fram för att ha något bra att bundla med EOS 7D (som för övrigt klarar av att lysa upp hela bilden i objektivets vidvinkligaste del med den inbyggda blixten). Canons kitobjektiv till 600D är som bekant 18-55-zoomen, vilken inte hade gett dig blixtproblemet. Nu har du ett mycket fint objektiv som kan pressa mycket mer ur ditt kamerahus än vad en 18-55 skulle klara av men du får problem med den inbyggda blixten. Du kommer att kunna ta väldigt mycket bilder inomhus utan blixt men sätt upp en blixt på listan över framtida inköp.

#32

Postad 12 april 2011 - 20:41

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Det är sant att man kan skaffa en extern blixt, eller ett annat ojektiv. Men kom ihåg att jag är en amatör och budgeten har redan spräckts med detta kit. Att skaffa mera prylar vad nog inte tanken. Men man kan ha det i bakhuvudet iallafall. Jag trodde att jag skjulle ha en fullgod kamera med denna investering. Jag är dock överlag väldigt väldigt nöjd med investeringen.

Jag la upp en ganska intetsägande bild, men det syns tydligt vad jag menar. Det beror givetvis på hur mycket jag har zoomat också. Denna bild är extremt tydlig med en mörk kant i nedre delen av fotot.

Jag tycker inte man ska se den inbyggda blixten som något annat än en nödlösning. Det gäller alla kameror. Blixtljuset blir platt, hårt och ger ofta röda ögon. Man måste skaffa en extern blixt om man vill få ett bra resultat.

Utan att ha testat en 600D vågar jag lova att det är en förbaskat bra kamera med massor av nyttiga funktioner. 15-85:an är också ett väldigt bra objektiv och jag tycker du gjorde helt rätt som köpte det istället för 18-55:an.

En kameraväska tar tid att bygga upp. Köp saker när du känner att du behöver dem och har råd. Du har börjat väldigt bra tycker jag.

#33

Postad 14 april 2011 - 15:01

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Är det ingen som har fått händerna på 600D än, som har lust att kommentera dess funktion.
Jag sitter på nålar och väntar på min SUCK :)

Nu har jag fått kameran (igår kväll). För tidigt att ge några betyg.
Men två saker reagerade jag över.
Kamerahuset i kombinationen med lins (se kommentar ovanför) är ganska tung.
Samt att den låter som ett tröskverk (låter högt) när den tar bilden.
Bildkvaliteten odyl. väntar jag med, det är för tidigt att uttala sig.

Okej angående bildkvalitet så är jag förvånad hur bra bilder den levererar i närbildsläge.
Autoläget fungerar perfekt väldigt sällan jag får till bättre bilder än med autoläge (än så länge, kom ihåg att jag är en glad amatör) men det händer och det är ofta i dåligt belysta rum som jag får till det bättre än autoläget.

Sen får någon annan översätta detta till fakta språk =-)
Idagsljus med fullgod belysning funkar allt perfekt.
Utom hus är allt perfekt.
Filmningen är lite överskattat med den leverar bra kvalitet.

En sak är jag dock rent ut sagt missnöjd med. Med det objektivet jag köpte och den inbyggda blixten blir det ett mörkt fält i underkant på bilderna (troligen skuggan från linsen) viket gör mig besviken eftersom jag tidigare sa att många av mina foton sker ofta på kvällstid inomhus.

Börjar ångra köp av linsen???


Jag har läst om det där problemet med blixten i nån tidning, innan dess var det inget jag tänkte på heller, så jag hade nog också gjort samma misstag, men alltid lär man sig nått nytt.
Är också en glad amatör som funderar på att köpa en ny lite mer avancerad kamera som EOS 600D eller Nikon D5100 som kommer i dagarna.

Hur mycket låter den tycker du?

Kan man koppla en DC-adapter till kameran, eller måste man koppla in en batterisimulator i batterifacket om man vill/behöver köra den på direkt-ström (om t.ex. batteriet är dåligt laddat och man vill ladda över bilder)?

#34

Postad 26 april 2011 - 16:04

Peer95
  • Peer95
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag har läst om det där problemet med blixten i nån tidning, innan dess var det inget jag tänkte på heller, så jag hade nog också gjort samma misstag, men alltid lär man sig nått nytt.
Är också en glad amatör som funderar på att köpa en ny lite mer avancerad kamera som EOS 600D eller Nikon D5100 som kommer i dagarna.

Hur mycket låter den tycker du?

Kan man koppla en DC-adapter till kameran, eller måste man koppla in en batterisimulator i batterifacket om man vill/behöver köra den på direkt-ström (om t.ex. batteriet är dåligt laddat och man vill ladda över bilder)?


Nåja jag har väl vant mig med ljudet, jag har min syster dotter som har en Nikon D7000 (tror jag) de har något läge för att den skall vara extra tyst, den var tystare. Risken finns om man knäpper en bild med kameran nära på sovande barn att de vaknar om de inte sover djupt.

Jag vet faktiskt inte angående laddaren. Har du kollat manualen som jag har skickat en länk på i tidigare inlägg i denna forumtråd. Jag skulle säga att det inte går om du tvingar mig att gissa.

Lägg märke till att det med blixt inte är något problem med standard lins (om jag har förstått saken rätt).
Detta med blixt problemmet uppkommer i väldigt specifika situationer. Något man kan undvika utan problem. Vinkla kameran lite annourlunda så fixar det sig.

Annars som sagt är jag mycket nöjd med kameran.

#35

Postad 11 maj 2011 - 17:18

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på att trycka in knappen för skärpedjupskontroll mot att trycka ner avtryckaren halvvägs?


Bifogad fil  Sk_rpedjup.PNG   120,99K   5 Antal nerladdningar

#36

Postad 11 maj 2011 - 19:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Normalt så visas i sökaren hur det ser ut med maximal bländaröppning, detta för att du ska få ljusstark bild som möjligt. Trycker man på skärpedjupsknappen så bländar man ner till den bländare som är valt dvs bilden blir mörk men man kan då rent teoretiskt kunna se skärpedjupet. I praktiken så har jag aldrig använt det för med det sämre ljuset så är det också ganska svårt att bedömma skärpedjupet. En funktion som inte ger så mycket när det är lättare och enklare att bara ta en bild (funktionen gav nog mer på den analoga tiden)

#37

Postad 11 maj 2011 - 19:54

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Normalt så visas i sökaren hur det ser ut med maximal bländaröppning, detta för att du ska få ljusstark bild som möjligt. Trycker man på skärpedjupsknappen så bländar man ner till den bländare som är valt dvs bilden blir mörk men man kan då rent teoretiskt kunna se skärpedjupet. I praktiken så har jag aldrig använt det för med det sämre ljuset så är det också ganska svårt att bedömma skärpedjupet. En funktion som inte ger så mycket när det är lättare och enklare att bara ta en bild (funktionen gav nog mer på den analoga tiden)

Men om man trycker ner avtryckaren halvvägs, ser man inte skärpedjupet då med, eller? För det gör jag på min gamla Fujifilm-kamera.

#38

Postad 11 maj 2011 - 20:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Men om man trycker ner avtryckaren halvvägs, ser man inte skärpedjupet då med, eller? För det gör jag på min gamla Fujifilm-kamera.

Bara om du inte bländat ner något ser du alltid skärpedjupet i sökaren direkt (eller nja, mattskivorna ger ingen perfekt uppfattning om skärpedjupet iaf). Halvtryck ger normalt bara AF. Skärpedjupskontroll är aldrig kopplat till det utan det finns separat knapp.

que:s svar är mkt bra om hur det funkar :P

Jag har programmerat min skärpedjupskontrollsratt till att ta en provbild utan att spara. Ska utvärdera om jag gillar den funktionen bättre (har dock inte canon så jag vet inte vilka funktioner som bjuds här).

#39

Postad 17 maj 2011 - 14:09

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
EOS 600D Firmware Version 1.0.1

#40

Postad 21 maj 2011 - 23:24

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Så här kan det se ut
600D + 55-250 ISBifogad fil  IMG_0229.JPG   751,44K   31 Antal nerladdningar

#41

Postad 22 maj 2011 - 07:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Så här kan det se ut

riktigt bra bild och otäck

#42

Postad 09 juni 2011 - 07:49

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Hej!
Har tänkt att köpa min första systemkamera, funderar mellan EOS 600D och Nikon D5100. Synpunkter?

#43

Postad 09 juni 2011 - 14:48

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Hej!
Har tänkt att köpa min första systemkamera, funderar mellan EOS 600D och Nikon D5100. Synpunkter?



Båda är bra. Kolla vilka objektiv som finns / du vill ha till.

60D bättre på filma.

#44

Postad 10 juni 2011 - 11:31

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
ok, tack för svar. funderar mest på nikon eftersom den är ca 1000 kr billigare. Trar jag ska börja med 18-55 objektiv och sedan uppgradera efter hand.

#45

Postad 10 juni 2011 - 11:38

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0
Det finns även Canon 550D som du kan kolla på, bra kitobjektiv (det med is) 50 1,8 får du för 1000, 55-250 får du för 2300.



ok, tack för svar. funderar mest på nikon eftersom den är ca 1000 kr billigare. Trar jag ska börja med 18-55 objektiv och sedan uppgradera efter hand.



#46

Postad 18 juni 2011 - 08:28

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
"Snapshot" funktionen i filmläget visar sig vara en mycket användbar sak, hade inte trott jag skulle använda den nåt större men använder den i stort sett hela tiden :-)

Den tvingar fram lite tanke bakom varje filmklipp vilket inte är helt fel.

Den 3-10x digitala "sensor zoom" funkar bra så länge man inte sträcker sig över 5x och är utmärkt sätt att få ökad brännvidd på exempelvis objektiven 18-55 och 50/1.8.

#47

Postad 05 juli 2011 - 15:05

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Bifogad fil  HDMI_kabel.jpg   42K   1 Antal nerladdningar

http://www.jula.se/k...dmi-mini-980539

Letade efter en HDMI-kabel till Canon EOS 600D, att köpa den dyra originalkabeln verkade onödigt.
Hittade en på Jula idag, som kostade en bråkdel, 89 sek!
Och jag har kopplat in den på TV'n via denna, och det funkar bra.
Vad skiljer denna kabel från original och andra dyrare kablar egentligen?

#48

Postad 05 juli 2011 - 22:45

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Vad skiljer denna kabel från original och andra dyrare kablar egentligen?

Priset. :)

#49

Postad 07 juli 2011 - 17:54

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
Hörrni! 25% på ALLT i ALLA OnOFF-butiker idag. Plockade upp en Canon EOS 600D med kitobjektivet för 5996kr. Kostade hutlösa 7995kr från början. Oh yeah!

#50

Postad 12 juli 2011 - 14:06

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Jag försöker använda fotografering med fjärrkontroll och låst spegel med en fördröjning på 2 sekunder på EOS 600D
Men jag får inte detta att fungera.
Titta på sid 89, 122 och 261 i bruksen.
På sid 261 står det att man kan välja att ta bilden direkt med fjärrkontrollen eller använda 2 sekunders fördröjning. Men hur tusan väljer man 2 sekunders fördröjning, den tar ju bilden direkt varje gång man använder fjärrkontrollen?
Någon som vet??
(Samma står det även på sid 122, punkt *Fotografering med fjärrkontroll)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.