Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarbygge av smart men okunnig

22 svar i tråden

Skickat 12 juni 2011 - 17:27

Hej alla glada fixare.

Tänkte dra igång ett bygge nu i sommar då jag kommer att ha ganska mycket tid över och behöver något att sysselsätta mig med.

Lite bakgrundsfakta:

Jag har byggt ett par tidigare för nu ca fyra år sedan, så helt grön är jag inte. Men då jag satte ihop dessa så gick jag mer på känsla än fakta och när dessa idag har blivigt något nötta (läs: förstörda av flytt och en katt) så tänkte jag att det var dax för ett par nya.

Till projektet:

Jag har igentligen inte bestämt något än så länge. I skrivande stund så tänker jag nog bygga 2-vägs basreflex med 8" bas. Jag funderar på om jag ska ha en eller flera basar per högtalare, tips? Jag fick en idee innan idag om att använda två olika stora baselement för att på så sätt ha en som är lite rappare och en som spelar djupare. Kanske att detta också kan ge mindre problem med resonansfrekvensen på elementen om man väljer element med olika resonansfrekvens? Någon som vet om det går att göra så och isf om det är bra?

Jag slänger ut detta och hoppas det finns någon som kan komma med lite trevlig feedback. Jag är absolut inte expert men går så gottt jag kan.

Skickat 12 juni 2011 - 17:42

Läs igenom http://www.drkrupp.se/hifi/ innan du börja bygga annars kan det helt tokigt.

Skickat 12 juni 2011 - 18:23

Visa inläggmetalmackan Jun 12 2011, 18:42 skrev:

Läs igenom http://www.drkrupp.se/hifi/ innan du börja bygga annars kan det helt tokigt.
Tackar för länken, mycket att ta del av där, en del känndes bekant men där fanns också lite nytt trots att jag inte betat av allt ännu. De kallade det som jag funderar på för 2 1/2-vägs system och då delar de av den ena basen tidigt (runt 300Hz) och låter den andra jobba upp till där diskanten tar vid. Jag vet inte om detta är det ända sätt som fungerar. Tycker att risken borde vara att man drar på sig de problem som man får med ett 3-vägs system. Dessutom så måste man göra mer avanserade filter.

Jag vet inte vad ni säger om att köpa färdiga filer eller om man bör ta fram lödpennan och fixa det själv. På de gammla så gjorde jag ett försök att fixa det själv. I mina öron så blev det ganska bra men det kan ha varit mer tur än skicklighet. Tänkte välja den enklare vägen och köpa färdigt men man bör kanske tänka om?`

Skickat 16 juni 2011 - 21:06

Bifogad fil  h_gtalare.jpg   60,99K   7 Antal nedladdningar

Något åt det hållet hade jag tänkt mig. Kanske med lite mjukar kanter men formen tycker jag blir ganska bra...

Skickat 17 juni 2011 - 20:39

Projektet kommer dock att fortgå i sommar. Just nu håller jag på att fasa kanterna på lådorna. Blir ganska snyggt om jag får säga det själv...
Bifogad fil  h_gtalare_ritning.jpg   31,11K   9 Antal nedladdningar
Det ska in två 10", en 4" och en 3/4" får jobba överst. Blir alltså en 3-vägs trots många om och men.

Det här inlägget har ändrats av Viggan 23 december 2011 - 12:46

Skickat 19 juni 2011 - 11:32

Jag tar och flyttar tråden till Gör-Det-Självforumet där den säkerligen kommer att få mer uppmärksamhet. :D

Skickat 19 juni 2011 - 12:02

Vad har du tänkt för element, inte storlek utan specifikt vilka element du tittar på? Hur ska du göra delningsfiltret? Vad är din budget? Din ljudkaraktärssmak?

Skickat 19 juni 2011 - 20:34

Detta är lite av ett budget-bygge. Så efter att ha tittat runt en del så valde jag Hifi-kits färdiga satts, mest för att filtren var färdiga och jag slipper sitta och jämföra frekvenskurvor i all oändlighet.

Så jag anväder deras element från Acustic Symfoni. Jag håller ju dock på att bygga lådorna själv. Tycker att även om de inte har världens bästa ljud så kan de i alla fall vara trevliga att titta på.

Ska nu lägga beställning på kontakter, dämpull och högtalarsladd till lådorna. Någon som har förslag på hur mycket som går åt, lådorna kommer att vara ca 70l. sen kommer jag nog att behöva lite extra till kammaren som huserar delningsfiltret, och om det finns andra affärer än Hifi-kit som säljer bra grejer?

Det här inlägget har ändrats av Viggan 19 juni 2011 - 20:37

Skickat 22 juni 2011 - 06:42

Svårt det där med budget när man väl börjat. Man vill gärna välja lite dyrare pinaler och tycker det är onödigt att spara 3kr/kontakt, sen helt plötsligt så har det blivit dyrt. Min plan var från början att hålla allt under 3500. Rag har redan lagt 4500 och jag är långt ifrån färdig...Hoppas bara att inget går sönder. Då blir de jobbigt.

Spar tips? Sluta äta? De e dyrt.

Skickat 25 juni 2011 - 18:23

käka nudlar ett tag :)

Skickat 27 juni 2011 - 07:42

Visa inläggProfessor_Kalkyl Jun 25 2011, 19:23 skrev:

käka nudlar ett tag :)

Det är ju alltid en lösning. Jobbigt om man var tvungen att gör det redan innan...

Skickat 19 december 2011 - 23:36

Tänkte att jag skulle försöka blåsa lite liv i tråden... Har nu tänkt slutföra bygget av högtalarna. Har tyvärr stått still sedan slutet av sommaren då jag studerar i Luleå och har dessa stående hos mina föräldrar i Trelleborg (160 mil kör man inte gärna för att slipa högtalarlådor).

Här e ett par bilder också...

Bifogade fil(er)

Det här inlägget har ändrats av Viggan 19 december 2011 - 23:49

Skickat 20 december 2011 - 10:04

Snygg design av lådorna!
Ska bli kul att läsa om slutresultatet.

Skickat 20 december 2011 - 10:40

Tackar och bockar...

Jag har provspelat dem i sommras och det lät riktigt bra enligt mina mått mätt. Sen är jag fullt medveten om att man inte kan förvänta sig den kvalitet som många här kräver. Men med min budget så är resultatet klart över förväntan.

En sak som stör mig lite är att i sommras så slipade, spaklade och målade jag dem med grundfärg. Jag tänkte att jag helt enkelt bara skulle slippa dem lite lätt och sedan smälla på med färgen jag valt. Men till min förvåning så hade nya kanter och förskjutningar dykt upp som jag inte sett tidigare. Jag vet inte om de har torkat ihop sen i sommras eller om mdf'en har satt sig i skarvarna? men jag har varit tvungen att slipa ner ganska mycket runt både skarvar och kanter.

Är det någon som upplevt något liknande? Hade varit bra att veta så man kan tänka på att inte gör om samma miss igen...

Skickat 23 december 2011 - 11:02

Puh...

Efter allt för många timmar i garaget med sandpapper och rundslip så är de klara för målning. Ikväll så läggs de första lagren matt svart. Ser verkligen fram emot att se hur de blir!

Skickat 31 december 2011 - 10:29

Visa inläggViggan 20 december 2011 - 10:40 skrev:

Tackar och bockar...

Jag har provspelat dem i sommras och det lät riktigt bra enligt mina mått mätt. Sen är jag fullt medveten om att man inte kan förvänta sig den kvalitet som många här kräver. Men med min budget så är resultatet klart över förväntan.

En sak som stör mig lite är att i sommras så slipade, spaklade och målade jag dem med grundfärg. Jag tänkte att jag helt enkelt bara skulle slippa dem lite lätt och sedan smälla på med färgen jag valt. Men till min förvåning så hade nya kanter och förskjutningar dykt upp som jag inte sett tidigare. Jag vet inte om de har torkat ihop sen i sommras eller om mdf'en har satt sig i skarvarna? men jag har varit tvungen att slipa ner ganska mycket runt både skarvar och kanter.

Är det någon som upplevt något liknande? Hade varit bra att veta så man kan tänka på att inte gör om samma miss igen...

Trevligt bygge!

När jag byggde mina Hfls så upplevde jag samma sak när de stått inne i vardagsrummet ett halvår. Skruvhål och kanter blev synliga. Jag slipade av dem och målade ett par gånger. Efter det så höll dom sig.
Har läst lite olika tips på vilka spackel som ska kunna minska detta, men kommer inte riktigt ihåg vilka som nämndes.

Hur målar du dom? Rollar, penslar eller sprutar du dom?

Ska bli kul att se när de blir färdiga.

/Tony

Skickat 06 januari 2012 - 16:03

Nu är de så gott som färdiga, dock så kvarstår ett problem. Jag är i Luleå och de står i Trelleborg. Har pratat med en snäll själ som lova att köra upp dem men detta dröjer nog till efter vecka fem... Vad ska man hitta på fram till dess?

Här kommer bild också något suddigt men bästa jag har just nu.
Bifogad fil  IMG_0132.jpg   3,26MB   5 Antal nedladdningar

edit: F*N I HEL*ETE #€&"/#

Hur gör man för att få upp bilder? Har ju lyckats innan... Irriterad

edit 2: Löst :rolleyes:

Det här inlägget har ändrats av Viggan 06 januari 2012 - 19:10

Skickat 17 mars 2012 - 15:45

Bifogad fil  IMG_0388.JPG   2,21MB   3 Antal nedladdningar

Färdig och testad.

Mycket nöjd med både ljudet och utseendet. Nu ska jag bara fixa till nya högtalarkablar också. Hoppas att kabelstrumpan kommer på måndag. Jobbigt att vänta.

Om det är någon som har tips på någon bra sida eller affär som har andra snygga kabelstrumpor så dela gärna med er. Nu kommer jag använda vanlig svart till högtalarkablarna men jag tänker så småningom löda ljudkablar också och då tänkte jag ha någon lite roligare färg.

Det här inlägget har ändrats av Viggan 17 mars 2012 - 15:50

Skickat 17 mars 2012 - 16:47

Tjusigt :)
Har du gjort egna frontskydd? Hur gjorde du i så fall dessa?

Kabelstrumpor och dylikt hittar du här.
http://www.svalander.se/

Skickat 17 mars 2012 - 17:08

Jodå de har jag snickrat...

Gjorde en ram av dubbla sockellister i två olika höjder den bredare ytterst som jag limmade och häftade samman. Blev styvt och fint. Viktigt att skarvarna inte överlappar utan jag fick se till att göra hörnen olika. Målade detta svart och spände fronttyg över som köptes från HiFi-kit. Mycket bra tyg som både var elastiskt nog att dra över kanterna utan veck och starkt så att det ser plant och fint ut. Lite lätt genomskinligt så att man precis kan skymta elementen bakom.

Bifogad fil  IMG_0390.JPG   1,85MB   4 Antal nedladdningar

Jag köpte också pluggar från HiFi-kit.

Bifogad fil  IMG_0391.JPG   1,53MB   3 Antal nedladdningar

Tack för länken. De verkar ha lite större utbud än Elfa.

Det här inlägget har ändrats av Viggan 17 mars 2012 - 17:14

Skickat 23 mars 2012 - 12:28

Nu så har jag börjat spela in högtalarna på riktigt och fin lirar med placering. Tyvärr så upplever jag att basen är något hög. Tycker inte att den låter dåligt utan bara för högt.

Finns det några bra knep för att dämpa den lite?

Skickat 23 mars 2012 - 18:04

Hur gjorde du med filtren?

Skickat 20 juni 2012 - 10:43

Jag köpte färdiga filter. De delar vid 1000 och 5000 hz med 6db branthet.

(Ledsen för det sena svaret...)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Riaa test!
    MrLelle
    2013-06-18 22:38:30
  • mitt tuffa troll
    smörgås
    2013-06-18 20:15:48
  • grabbens hand
    smörgås
    2013-06-18 20:14:25
  • Nytt vs gammalt
    vinballe
    2013-06-18 13:49:33
  • SKIBBE
    2013-06-18 11:19:44
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.