Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4301

Postad 17 juli 2016 - 06:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Lite händer hemma hos mig med. 

 

I förrgår kopplade jag ur hela anläggningen och drog ut stereomöbeln. Jag har varit irriterad eftersom jag haft en hel del störningar via riaat: det knäpper, har för mycket brus och smatter. Det tog mig nog två timmar att gå igenom grendosorna och sortera elektroniken utifrån resp. uttag. Jag kollade inte på snabbsäkringarna ifall vägguttagen satt på samma fas, men efter ett tag hittade jag emellertid felet. Det verkar som om det första uttaget till höger i vardagsrummet har mer störningar, så jag valde att koppla bort grendosan och valde ett annat uttag istället. 

 

Vidare har jag valt att sätta all potentiellt störande elektronik på en annan grendosa, och använder den andra för välljud. Jag har jag sorterat om hela innanmätet på min hifi-möbel, och följaktligen fick riaat en ny plats. Allt låter bättre nu: timing, mindre brus, mycket bättre klipp och stuns i ljudet. Jag har tom valt att byta ut rca-kablarna från riaat till förstärkaren, och jag inbillar mig att det gjort en viss skillnad. 

 

Vad man behöver i en vinylrigg

 

Hegel H1:

 

Jag har valt att lägga tonvikten på en bra integrerad förstärkare "Hegel H1mk4" som har bra med effekt och är en dual-mono konstruktion. Min bror arbetade på el-giganten i många år, och hade för många år sedan möjligheten att långa hem receivers i 5000:- klassen. Mycket har hänt på marknaden de närmaste 10 åren antar jag, men dessa receivers fick alltid en knäpp på näsan av min dåvarande NAD C3020I. Hembioreceivers har nog blivit bättre sedan dess, men jag tror mer på enkelhet innanför skalet och väljer därför en bra integrerad förstärkare. 

 

Heed Questar: 

 

Har jämfört detta riaa med Vincent PHO-111 och skillnaderna är stora. Heed har mycket mindre brus och presenterar allt mot en svartare bakgrund. Vidare upplevde jag att Heed har mycket mer värme och liv än mitt gamla Vincent RIAA. 

 

Puppa

 

Goldring 2200: En bra detaljförmedlare för en mindre slant, spelar med bra driv men har en tendens att låta lite vasst och ljust. Har mycket bra fart och är tydlig. 

 

Ortofon 2M Blue: En bättre all around puppa som tar fram en levande ljudbild, men är lite rundare och snällare. Kommer inte ihåg att den tar fram ett specifikt register utan spelar ganska jämt. 

 

Dynavector 10x5: Bra attack och driv, har nog alla egenskaper som ovanstående puppor tillsammans. Men överlag är den bättre balanserad och neutral, kan nog inte påstå att den spelar på lyssnaren på det "gosiga varma ljudet", men återger allt korrekt med mycket liv och detaljer. Måste nog säga att den är mest homogen av alla de tre och spelar överlägset bäst. Den blir aldrig vass i ljudet, utan är väldigt nykter och tydlig i sin presentation. 

 

Onzow Zerodust: En liten plastask med en väldigt mjuk gummi/gelelikande kudde. Du sänker ned nålen på denna kudde för att få bort allt fett och damm från nålen. Införskaffade denna efter att ha köpt min Knosti. Knostin tvättar visserligen rent skivorna, men frilägger också en del smuts som sedan kan fastna på nålen vid första spelningen efter tvätt. 

 

Skivborste: Pröva dig fram, jag har två st, men använder den enklaste. 

 

Nålvåg: Digital Precision Scale, kostar en knapp bråkdel av vad Hifi-Butikerna tar runt om i landet. Denna kostar runt 130:- Detta är en bra pryl för att få ett mer exakt nåltryck. Ett felaktigt nåltryck kan orsaka slitage på nålen. Om inte nåltrycket stämmer går det också ut över ljudbilden, ljudet blir antingen för tunnt eller kan du få en för bumlig och fadd basåtergivning. Varje puppa har ett rekommenderat nåltryck. 

 

Analouge Seduciton - Bra sida för vinylintresserade.

 

Våg Länk


Redigerat av Glidtassen, 17 juli 2016 - 06:44.


#4302

Postad 17 juli 2016 - 14:41

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Så krasst sagt borde man alltså klara sig med t.ex Knosti-tvätten och en liten antistatborste? Har hört att man egentligen skall använda en antistatborste inför varje spelning av sina skivor, men kan man över-antistata på nåt vis så att det har bieffekter, eller är det onödigt att ens göra det så ofta.

Jag kommer mestadels lägga pengar på att köpa helt nya (där det går) plattos, men annars bara mint-skivor.

 

Jag har nämligen tillbaka mitt intresse för att lyssna på musik igen, och då man börjar närma sig 40, vill jag ha lite mer kvalitet i tillvaron. Tänkte långt ifrån ersätta min musiksamling, men tänkte börja med att skaffa mig en 100%-ig Dream Theater-samling där många av de gamla originalskivorna fortfarande finns att få tag på helt nya.

 

I början tänker jag köra på de delarna som följer med spelaren, för att sedan byta ut det som går efter hand. Är det generellt bättre att satsa på en fristående RIAA, än att ha det inbyggt alltså? Heed Questar har jag kikat lite på faktiskt, men eftersom detta kommer (förhoppningsvis) bli ett livslångt projekt, där massor med saker ska bytas och tweakas osv, vill jag i alla fall lägga en bra grund åtminstone. Har läst en hel del i denna tråden, men det talas inte så mycket om mattor osv. Vad använder du själv och varför?  :)

Roligt att du kliver in i LP världen! Verkar som om du är rätt på det vad beträffar utrustning, men det går som sagt att uppgradera till "vansinne"! Men roligt är det!

Vad beträffar det statiska så försvinner nästan 100% av problemen när skivorna är tvättade. Jag har en Rega spelare med filtmatta och mattan följer aldrig med skivorna upp. En kolfiberborste ska man ju också ha förstås att använda före varje skivsida. Man bör även tvätta nya skivor enl experterna. Det kan finnas släppmedelsrester kvar från pressningen. Var även beredd på att tvätta skivorna mer än en gång. 

Jag har en SpinClean, den funkar som en Knosti, men man slipper skruva på hållarna på skivan. Vätskan håller sig på skivan och hamnar aldrig på etiketten. Man kan ju köpa fina sug- skivtvättar för många tusen men du kan även bygga en egen som fungerar likadant för 150 spänn. Kolla mitt galleri så får du se min fulvariant.  Inget man har framme i vardagsrummet kanske men den funkar klockrent!



#4303

Postad 18 juli 2016 - 08:19

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Det finns en billig nålvåg som funkar ypperligt från dealextreme, cirka 100 kr inklusive frakt. Kan länka lite senare om du inte redan lyckats hitta.

#4304

Postad 18 juli 2016 - 11:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag kollade förut på Delextreme, men de hade inte längre nålvågen i lager, därför länkade jag via ett annat bolag på mitt inlägg ovan.



#4305

Postad 18 juli 2016 - 11:53

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Oj såg inte ditt svar där Glidtassen, måndagströttheten uppenbarar sig.

#4306

Postad 18 juli 2016 - 19:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Min anläggning sjunger verkligen ut sedan jag kopplade om alla produkterna i grendosan. Vid nästa flytt, det första jag skall kolla är hur RIAAT låter när jag inte kör musik genom att bara vrida upp volymen. Man måste komma ihåg att förstärkningen i ett RIAA är väldigt stor, och därav extra känsligt också. 



#4307

Postad 18 juli 2016 - 22:26

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, jag tror jag börjar få ihop det här nu, med betoning på "tror". Har helt ändrat riktning gällande spelare och kikat mig in på de nyaste tillskotten från Rega istället. Deras Planar 2 och/eller Planar 3. Har försökt läsa mig till större delen av kvällen vad den egentliga skillanden är mellan den, annat än tonarmen. RB220 i P2 och den i P3 heter RB330. Olika pickuper också. Lusläst om båda dessa, men hör lika delar axelryck som hyllningar till båda, då de tillhör de lite billigare. Känner mest att jag vill landa i vilken av dessa som är bäst bang for buck. Detta var svårare än jag trodde  ^_^ 

 

OBS! Har även sneglat en del på https://www.prisjakt...t.php?p=2976370 också skall tilläggas.


Redigerat av Salmonboy, 18 juli 2016 - 23:05.


#4308

Postad 19 juli 2016 - 06:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Återförsäljarna menar att skillnaderna skall vara ganska stora. 

 

Just angående P3:an så har det visst skett ganska mycket. På nya P3:an har de vidareutvecklat tonarmen, och själv tycker jag att den nya motvikten är såå snygg, bredare och ser riktigt elak ut. Powerknappen är numera dold på undersidan och så har den nya P3:an sin nya metallbrygga (brace) blivit bredare.

 

Vad spelarna i instegssegmentet saknar är PSU:n/motorstyrningen. Jag har grubblat i flera år över huruvida denna tillförde så mycket, men förra veckan slog det mig att jag en gång tidigare jämfört RP1 med min P3-24. Största skillnaderna mellan dessa två är timing. Eftersom PSU:n matar motorn med en jämnare effekt så påverkar det direkt skivtallrikens exakta rotation. Alla skeenden i musiken får ett jämnare flöde och allt händer där det skall. 

 

Själv har jag sneglat på PSU:n till mitt HEED RIAA ganska länge nu, detta tillsammans med en bättre nätdel till P3-24:ans PSU.

 

Jämförelse RP3 - P3


Redigerat av Glidtassen, 19 juli 2016 - 06:45.


#4309

Postad 19 juli 2016 - 07:32

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

En skillnad mellan planar 2 och planar 3 verkar vara att planar 2s chassie ,plint eller vad du vill kalla det är tillverkad av nått akrylmaterial. Alltså plast av nått slag.  Detta tror jag dock inte går att se med blotta ögat.

 

Sedan ska enligt vad jag läst tonarmen på planar3 vara flera steg bättre än den på planar 2



#4310

Postad 19 juli 2016 - 17:30

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Sådär ja, då var det beställt och klart!

Blev en Rega Planar 3 (2016) + Elys 2, Rega Fono Mini A2D, en massa tillbehör och fyra stycken Dream Theater-skivor  :wub:

 

Valde att inte snåla på spelaren, då jag i alla fall har förhoppningar att ha den ett tag framöver, och det blev RIAA-delen som fick dra ner lite på sig i budget. Har redan nu planerat mitt nästa inköp med denna, men kände att detta känns som en ganska bra grund för en LP-nybörjare, tja om bortser från när man satt och kastade omkring plattor i pojkrummet då  ^_^

 

Allt jag saknar nu är bara en kabel mellan RIAA och min förstärkare, men tror jag har nån Monster Cable liggande nånstans med god kvalisort.

Tackar som f*n för all hjälp. Kommer fortsätta hänga i denna tråd för mitt nyfunna intresse!


Redigerat av Salmonboy, 19 juli 2016 - 17:39.


#4311

Postad 19 juli 2016 - 19:56

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ser fram emot en uppdatering när du fått grejerna Salmonboy. Vågar man hoppas på lite bilder med må tro?

#4312

Postad 19 juli 2016 - 23:44

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 1

Ser fram emot en uppdatering när du fått grejerna Salmonboy. Vågar man hoppas på lite bilder med må tro?

Blev beställningar av olika saker från tre olika företag, så hoppas att det kommer någorlunda samtidigt.

 

Var uppe på vinden för att leta upp mina Monster Cable-kontakter, men det visade sig vara Component-kablar. Finns det någon nackdel att bara ta bort en av kablarna och köra på dessa, eller är det det helt skevt? Vet inte vad kravet på kablar är annars, om inte dessa skulle fungera. Länge sen jag var inne i den mer analoga världen, så har tappat en hel del kunskap märker jag. Vad ska jag tänka på när jag köper dessa kablar att ha mellan min förstärkare och mitt RIAA-steg?



#4313

Postad 20 juli 2016 - 06:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har haft ett par Van Den Huul kablar till mitt RIAA som visst skulle vara dedikerade för ändamålet. Just nu har jag bytt tillbaka till ett par enkla av märket QED, men jag tror att det rör sig om så pass små skillnader så det är bättre att lägga pengar på annat. 

 

Det finns sedan mer lyckosamma uppgraderingar som jag gjort: Michell3-Point VTA och sedan finns subplattor från både ISOKINETIK och Groovetracer

Jag använde mig av ISOKINETIK's subplatta och var nöjd med den eftersom den tog fram mer mellanregister. Men det bästa jag köpte var Michell 3-Point VTA där du kan justera tonarmens höjd i relation till skrivtallriken. Detta kan behövas om du sedan köper andra puppor med olika höjd. Jag upptäckte till min förvåning att: genom att justera VTA:n så spårar nålen bättre och jag fick ett större register. Nu vet jag inte om Michells VTA korrelerar med skenens bredd som sitter på nya Rega P3?



#4314

Postad 20 juli 2016 - 07:04

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Någon som har nån erfarenhet av denna våg??

 

https://www.amazon.c...9T1WK57ZZEHMMGC

 

De har flera olika för både högre och lägre pris.

Alltid enklare att beställa från uk än us. Bl.a ingen tull risk.


Redigerat av bahama, 20 juli 2016 - 07:07.


#4315

Postad 20 juli 2016 - 07:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det är den jag har, enkel att använda och fungerar bra. 



#4316

Postad 20 juli 2016 - 09:00

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Någon som har nån erfarenhet av denna våg??

 

https://www.amazon.c...9T1WK57ZZEHMMGC

 

De har flera olika för både högre och lägre pris.

Alltid enklare att beställa från uk än us. Bl.a ingen tull risk.

 

Jag med. Funkar bra (även om jag skickade med den när jag sålde min Rega...).



#4317

Postad 25 juli 2016 - 17:57

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Roligt att du kliver in i LP världen! Verkar som om du är rätt på det vad beträffar utrustning, men det går som sagt att uppgradera till "vansinne"! Men roligt är det!

Vad beträffar det statiska så försvinner nästan 100% av problemen när skivorna är tvättade. Jag har en Rega spelare med filtmatta och mattan följer aldrig med skivorna upp. En kolfiberborste ska man ju också ha förstås att använda före varje skivsida. Man bör även tvätta nya skivor enl experterna. Det kan finnas släppmedelsrester kvar från pressningen. Var även beredd på att tvätta skivorna mer än en gång. 

Jag har en SpinClean, den funkar som en Knosti, men man slipper skruva på hållarna på skivan. Vätskan håller sig på skivan och hamnar aldrig på etiketten. Man kan ju köpa fina sug- skivtvättar för många tusen men du kan även bygga en egen som fungerar likadant för 150 spänn. Kolla mitt galleri så får du se min fulvariant.  Inget man har framme i vardagsrummet kanske men den funkar klockrent!

 

Då kommer ju 10000krs frågan (eller åtminstonde 5000kr).

Blir resultatet så mycket bättre med automatsug rengöraren att det motiverar priset??

 

Tänker väl då kanske mest på Okki Nokki och liknande men även med fulmodellen :)

Verkar väl vara en sådär lösning med dammsugare och vatten.



#4318

Postad 25 juli 2016 - 18:25

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Då kommer ju 10000krs frågan (eller åtminstonde 5000kr).

Blir resultatet så mycket bättre med automatsug rengöraren att det motiverar priset??

 

Tänker väl då kanske mest på Okki Nokki och liknande men även med fulmodellen :)

Verkar väl vara en sådär lösning med dammsugare och vatten.

Jag tror att resultatet blir detsamma, skillnaden är ju att jag inte har motordrift på min(än). Jag får snurra för hand. Jag har fått ett par skivor tvättade i en Moth maskin(svalander)-ingen

skillnad. Vad beträffar dammsugare och vatten, det är väldigt lite vatten det rör sig om. Det mesta(allt?) dunstar i slangen och sen sitter ju påsen ivägen också. Ingen risk för kortslutning! Resultatet blir bra, men jag skulle tro att Spin Clean el Knosti är fullt tillräckligt tillsammans med resp fabrikats rengöringsmedel. Men lite egna experiment är alltid kul!



#4319

Postad 25 juli 2016 - 18:33

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Att påsen "sitter i vägen " är ingen fördel. Jag har varit med och brännt en dammsugare just pga att påsen blev blöt.

 

Men det är en annan diskussion. Såg att det kommit en Knosti MKII med vev...

 

Damn alltså

 

Uppgradera en grej hitta 200 saker till som skulle vara kul att ha :)



#4320

Postad 26 juli 2016 - 06:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Använder en egen mix för Knosti

 

3dl isopropanol + 7dl rent apoteket vatten + 3 droppar diskmedel.

 

Jag tror inte att det handlar så mkt om vätskan, utan det handlar om att jag saknar ett en anordning som suger upp smutsen. Det var därför jag skaffade Onzow Zerodust. Isopropanol finns att köpa billigt på Kjell & CO. 


Redigerat av Glidtassen, 06 december 2016 - 18:30.


#4321

Postad 27 juli 2016 - 11:49

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Antar att du änvänder destilerat vatten.

 

Beställde en Knosti skivtvätt idag. Främst för den var billigare än Spin Clean. Så räknar med att kunna tvätt mina gamla skivor inom 14 dagar.

Beställde även en nålrengörings grej dock inte Onzow Zerodust. Valde en som heter Vinyl Passion Dust Buster istället.



#4322

Postad 27 juli 2016 - 13:42

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0
Nu ska jag för första gången testa min nya spelare Rega 3 2016-modellen, men stöter på patrull direkt.
Ska försöka ställa in tracking force får tonarmen och ska få den att balansera någon millimeter ovanför glaset, men det är i princip omöjligt då armen hela tiden vill åka tillbaka till sitt ursprungsläge hela tiden, trots att spelaren står på ett helt plant underlag, som jag dessutom har mätt upp, så inga problem där. Vad gör jag för fel?

#4323

Postad 27 juli 2016 - 14:10

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Om jag minns rätt så sätt antiskatingen på noll.



#4324

Postad 27 juli 2016 - 14:12

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Om jag minns rätt så sätt antiskatingen på noll.

Det är den, även om det känns som om det är den jag vill använda för att få armen att stanna kvar



#4325

Postad 27 juli 2016 - 14:16

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Testa olika inställningar, nollan kanske inte är exakt.

Sen är det slut på mina ideer.



#4326

Postad 27 juli 2016 - 14:41

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Det är den, även om det känns som om det är den jag vill använda för att få armen att stanna kvar

Så är fallet med alla Rega modeller, även lyxvarianten RP10!

Själv satte jag antiskatingen på noll, därefter pallade jag upp högersidan på spelaren något för att få armen att stanna kvar på ett ställe.

Då går det fint att balansera. Nålspets 1 mm från skivytan. Inte helt vetenskapligt korrekt men det funkar. Resultatet blir lika bra eller bättre än om man ska brottas med armen som sticker hela tiden.



#4327

Postad 28 juli 2016 - 09:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

När jag ställer in min anti-skating vill jag gärna att nålen skall sänkas direkt ned, jag kollar från sidan. Möjligtvis kan den dras lite gran mot ytterkanten, och det är det anti-skating är avsett för: att motverka kraften som trycker nålen mot mitten av skivan. 



#4328

Postad 09 augusti 2016 - 21:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Fick hem en korkmatta från Analouge Seduction, vilket oväntat lyft det blev: mindre statisk elektricitet, knäpp och knaster, stummare/fastare bas, och bakgrundsslingor kommer fram tydligare.

 

Matta 



#4329

Postad 10 augusti 2016 - 20:08

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Var får man tag på tonarmskabel till Rega? Efter jag bytte pickup senast så gick flera kablar av vid kontakterna, har lödit ihop det igen men klent är bara förnamnet. Lika bra å byta, är till en P1. 



#4330

Postad 13 augusti 2016 - 12:33

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Fick hem en korkmatta från Analouge Seduction, vilket oväntat lyft det blev: mindre statisk elektricitet, knäpp och knaster, stummare/fastare bas, och bakgrundsslingor kommer fram tydligare.

 

Matta 

Tvungen att justera VTA efter det bytet eller är tjockleken på de olika försumbar??



#4331

Postad 13 augusti 2016 - 20:35

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Var får man tag på tonarmskabel till Rega? Efter jag bytte pickup senast så gick flera kablar av vid kontakterna, har lödit ihop det igen men klent är bara förnamnet. Lika bra å byta, är till en P1. 

 

Vet inte om detta är vad du söker. Vet inget om dem egentligen. Leta efter en annan sak o sprang på dessa o kom ihåg din förfrågan.

 

http://www.cabezon.e...cart-clips.html

 

De har fler på samma sida.


Redigerat av bahama, 13 augusti 2016 - 20:37.


#4332

Postad 13 augusti 2016 - 21:22

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Vet inte om detta är vad du söker. Vet inget om dem egentligen. Leta efter en annan sak o sprang på dessa o kom ihåg din förfrågan.

http://www.cabezon.e...cart-clips.html

De har fler på samma sida.

Ja nått i den stilen är det jag behöver, tackar!

#4333

Postad 24 augusti 2016 - 15:45

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Halloj,är på jakt efter en ny pickup och har spanat lite på Dynavector 10x5. Är det nån här som har nått att säga om den? Har bara läst positiva tester iaf.

#4334

Postad 27 augusti 2016 - 05:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har gått från Ortofon 2M Blue till Dynavector 10x5. Skillnaden är rätt stor. Ortofon 2M Blue är en bra puppa i instegsklassen och har inga egentliga brister. Dynavector har en liknande karaktär som 2M Blue, men kanske lite mer neutral. Dynavector har en lite stramare ton, mer definierad bas och bättre timing. Musiken får mer driv och känns mer sammanhållen. Med tanke på att det är en MC-Puppa med High-Output så går den även att använda tillsammans med MM-RIAA.

 

Detta står på min sida. 



#4335

Postad 06 september 2016 - 07:02

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Har gått från Ortofon 2M Blue till Dynavector 10x5. Skillnaden är rätt stor. Ortofon 2M Blue är en bra puppa i instegsklassen och har inga egentliga brister. Dynavector har en liknande karaktär som 2M Blue, men kanske lite mer neutral. Dynavector har en lite stramare ton, mer definierad bas och bättre timing. Musiken får mer driv och känns mer sammanhållen. Med tanke på att det är en MC-Puppa med High-Output så går den även att använda tillsammans med MM-RIAA.

 

Detta står på min sida. 

Oki det låter bra,får se om det blir en 10x5 eller om jag köper ett nytt riaa+en vanlig MC-pickup.



#4336

Postad 07 september 2016 - 08:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Även om 10x5 är en MC-puppa går en att använda med ett MM-RIIA eftersom puppan har high-output. 



#4337

Postad 09 september 2016 - 10:57

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Även om 10x5 är en MC-puppa går en att använda med ett MM-RIIA eftersom puppan har high-output. 

Ja precis,smidigt att kunna använda mitt inbyggda MM-riaa.

Pickuper som är intressanta just nu är:

Goldring eroica H

Dynavector 10x5

Denon DL-103r



#4338

Postad 02 november 2016 - 13:25

alekks
  • alekks
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hallå, 

 

har fått en vinylspelare på halsen att fixa åt en bekant. En Hitachi HT-7, inte så mycket fix med den, men skulle behöva er hjälp med att hitta en nätadapter till den. 

Den vill nämligen ha 11V AC 100mA, jag är väl inte jättebevandrad men det är första gången jag ser 11V. 12V ser man ju vanligtvis och man har väl sett 10V några gånger, men 11V...

 

Just nu sitter det bara en sockerbit där någon tidigare ägare klippt nätkabeln och antagligen satt dit en passande adapter (hoppas bara på att de inte bränt den).

Den regeln jag har kvar i ryggen sedan skolan är att man inte bör över- eller understiga spänningen med mer än 0,5V... 

 

Vad är era tankar kring detta? Ska jag köra någon ställbar adapter och köra 12V (vilket av någon anledning känns bättre än att köra den på 10V) eller har ni rentutav något tips på var man kan få tag på en AC nätadapter med 11V utspänning? :)

 

Tack och bock!


Redigerat av alekks, 02 november 2016 - 13:26.


#4339

Postad 29 november 2016 - 09:31

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Bytte ut metalltallriken som följde med min Music Hall 2.2le mot en i akryll och styrde upp en liten LED mod också.
Blev riktigt nöjd med resultatet

https://www.instagra...en-by=tretton14


Redigerat av Morot, 29 november 2016 - 09:32.


#4340

Postad 29 november 2016 - 10:22

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Bytte ut metalltallriken som följde med min Music Hall 2.2le mot en i akryll och styrde upp en liten LED mod också.
Blev riktigt nöjd med resultatet

https://www.instagra...en-by=tretton14

Riktigt snyggt :D


Redigerat av FEA, 29 november 2016 - 10:22.


#4341

Postad 29 november 2016 - 13:18

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Är kanske lite negativ men om jag skulle lyssna på musik och den skulle hålla på så skulle jag bli tokig innan första låten är slut.

Snyggt i ett demorum men skulle inte vilja ha så hemma

#4342

Postad 29 november 2016 - 14:42

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Skönt att du slipper ha så hemma  ;) 

Kommer antagligen använda fast ljus för det mesta. Ser rätt cleant ut på de genomskinliga/färgade skivorna  B)


Redigerat av Morot, 29 november 2016 - 14:42.


#4343

Postad 29 november 2016 - 20:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Köpte vinyl första gången sedan i somras, jeesus vad jag gillar min Rega. 



#4344

Postad 29 november 2016 - 21:28

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Bytte ut metalltallriken som följde med min Music Hall 2.2le mot en i akryll och styrde upp en liten LED mod också.
Blev riktigt nöjd med resultatet

https://www.instagra...en-by=tretton14

Har du nån länk eller liknande för att kunna göra samma sak eller liknande som du? Hur går det till? 



#4345

Postad 29 november 2016 - 22:28

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Har du nån länk eller liknande för att kunna göra samma sak eller liknande som du? Hur går det till? 

Jag använde denna list http://www.jula.se/c...ed-list-420121/
Den har massor av program och färger och du kan kapa av den var 10 cm.

Recensionen på Jula (Marcvs) är skriven utav mig. Surt problem men det löste sig fint till slut. 
 

Du kan förmodligen hitta billigare ifall du söker på "rgb led" på ebay. Finns även sånna som är sound controlled ifall man är ute efter det.
Ett annat alternativ är IKEAs Dioder http://www.ikea.com/...ducts/00191735/ men den har trådad kontroll. Den går iofs att modda så den blir trådlös.

 

Jag vet inte vilken spelare du har och hur den ser ut men min hade hål rak igenom plinten där motorn sitter. Jag behövde alltså inte borra utan jag kunde dra strömkabeln genom plinten.

Jag har även sett folk som drar strömkabeln mellan plinten och skivtallriken, ganska osexigt men funkar det så funkar det.

Jag hade problem med att listen låg mot skivtallriken. Det löste jag genom att fästa ett runt gem under gummisnodden som håller upp motorn. Jag böjde upp gemet lite så att kabeln kunde komma emellan.

Bifogad fil  20161128_164904757_iOS.jpg   92,8K   0 Antal nerladdningar

Jag drog sedan stömkabeln under och igenom plinten och sen in under gemet. Lamporna är riktade in mot mitten. Jag fick problem med fula reflektioner i plinten när lamporna var utåt. Testa vad som blir bäst för dig. 
Bifogad fil  20161128_193525778_iOS.jpg   133,9K   0 Antal nerladdningar

 

Har du nån fundering så är det bara o hojta till!


Redigerat av Morot, 29 november 2016 - 22:33.


#4346

Postad 02 december 2016 - 17:44

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Bytte ut metalltallriken som följde med min Music Hall 2.2le mot en i akryll och styrde upp en liten LED mod också.
Blev riktigt nöjd med resultatet

https://www.instagra...en-by=tretton14

 

Coolt.

En liten fråga vad är det för skiva?

Lät intresant men vet inte vad det är.



#4347

Postad 02 december 2016 - 18:31

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Coolt.

En liten fråga vad är det för skiva?

Lät intresant men vet inte vad det är.

Tack.
Det var Anders Björler - Antikythera



#4348

Postad 05 december 2016 - 19:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Roligt med lite mods, jag fick hem min plint för några månader sedan. Den tog ändå inte så lång tid att bygga, men allt material var rester av skräp från en skola. Plintens plywood är från ett söndersågad stolsäte från aulan. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 05 december 2016 - 19:31.


#4349

Postad 06 december 2016 - 07:09

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Oooh snyggt



#4350

Postad 30 december 2016 - 03:26

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Köpte mig en Knosti för att kunna tvätta mina kära vinyler men ganska omgående stötte jag på problem. Eftersom "hållaren" som man skruvar på skivan läcker in vätska så blir ytterkanterna av labeln blöta och limmet löses upp, det blir att se rätt tråkigt ut  :(

Är det den medföljande rengöringsvätskan som är för stark? Vad använder ni?

 

Edit: jag såg glidtassens recept en bit upp, kan vätskan komma på labeln utan att den gör någon åverkan?


Redigerat av spuj, 30 december 2016 - 03:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.