Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rippa till .FLAC

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 10 juni 2010 - 18:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Håller med Joakim om bra kodad 320 kbps mp3 och flac/wav. Om fler vågade ABX testa så skulle dom också inse detta :)

Redigerat av MKarlsson74, 10 juni 2010 - 18:54.


#52

Postad 25 juni 2010 - 10:17

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

I princip allt är bättre

Att din Nas skulle funka bättre med squeezserver för att den är ny, tror jag knappast
Du får ha en riktig värsting NAS för att det skall gå någorlunda snabbt

Visst kostar det mer, men med deras egna kontrollers eller en Iphone så är det så bekvämt
och det tar inte emot att köra hela huset på en gång. Testa köra 4 squeezar mot en NAS
då blir det klister i ledningarna

Sedan är Sonos interna trådlösa nätverk oslagbart.


Fasen också. Tur att man har er på forumet att luta sig mot. Har insett att det är ett Sonossystem jag ska ha. Köpte på impuls en första ZP90 igår, och den är ju en dröm! Tog kanske 20 minuter att installera, och fungerar exakt som jag vill. Låter utmärkt. Använder IPhonen som enda kontroll än så länge, och det fungerar ju strålande. Tänkte kanske köpa på mig en enhet per månad, tills jag har de fyra eller fem jag behöver.

Har förresten kommit till "G" nu i rippningen. Bara ca tre veckor kvar, sedan packar jag ner alla plattor i kartonger.

Redigerat av Joppe Apa, 25 juni 2010 - 10:22.


#53

Postad 30 juni 2010 - 16:30

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Köpte lite nya datorprylar och passade på att installera windows 7. Den musik jag hade på gamla datorn lät jag gå förlorad, tänkte jag skulle bygga upp mitt nya musikbibliotek enligt konstens alla regler. Windows 7 installerades och körde alla uppdateringar. Squeezebox Server 7.5.1 installerades och jag rippade ner en skiva (Silje Nergaard). Körde musik på sb3:an under tiden via en webradiokanal och det fungerade perfekt. Men musik från musikbiblioteket gick det sämre. Verkar som det hänger sig och har sig. Går inte att stoppa musiken och först hörs det inget alls så kommer lite så hoppar det tillbaka till början.

Vad tusan har hänt? Just nu känns det som om sonos ligger nära eller en Bladelius Embla eller nått.

#54

Postad 30 juni 2010 - 19:39

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0
:huh:

Varför börjar man diskutera 320 mp3 i en rippa till flac tråd?

Förstår inte riktigt vitsen med at rippa till ett lossy format med dagens billiga massiva hårddiskar. Behöver ni mp3 för bilen eller annat så är det bara att konvertera on demand så att säga.

Själv vill jag rekommendera fulla köpe versionen av DBpoweramp i kombinaton med CloneCD för de skivor som är förstörda med kopieringsskydd.

#55

Postad 01 juli 2010 - 14:00

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Köpte lite nya datorprylar och passade på att installera windows 7. Den musik jag hade på gamla datorn lät jag gå förlorad, tänkte jag skulle bygga upp mitt nya musikbibliotek enligt konstens alla regler. Windows 7 installerades och körde alla uppdateringar. Squeezebox Server 7.5.1 installerades och jag rippade ner en skiva (Silje Nergaard). Körde musik på sb3:an under tiden via en webradiokanal och det fungerade perfekt. Men musik från musikbiblioteket gick det sämre. Verkar som det hänger sig och har sig. Går inte att stoppa musiken och först hörs det inget alls så kommer lite så hoppar det tillbaka till början.

Vad tusan har hänt? Just nu känns det som om sonos ligger nära eller en Bladelius Embla eller nått.


Löste sig. Återställde fabriksinställningar så vips fungerade det.

#56

Postad 07 juli 2010 - 08:27

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Men jag rekommenderar alla som har svårt att skilja på Mp3 och Flac (eller annat okomprimerat material)
att använda sig av rikgtiga mediaspelare som Sonos eller Squeezbox och hämta filerna från en bra NAS
En dator kan förstöra så mycket på vägen att man kanske aldrig får uppleva hur det verkligen skall höras.


Oh herregud vilket BS. Du menar att datorn inte avkodar och skickar ettorna och nollorna på samma sätt som en Sonos eller Squeezebox? Backa upp dina sjuka påståenden med lite fakta är du snäll, på vilket sätt är en Windows-installation med foobar2000 och WASAPI plugin sämre än en squeezebox? Jag har nämligen lite svårt att se hur bitkorrekt uppspelning kan vara förstörd.

Skulle en bra NAS på nåt sätt skicka 1orn och 0orna över TP-kabel (eller än värre, WLAN!) bättre än en dator?

Du inser inte att alla dessa 4 saker (PC, NAS, Squeeze, Sonos) är datorer i grund och botten, med OS, CPU, RAM, HDD och nätagg?

Redigerat av bran, 07 juli 2010 - 08:30.


#57

Postad 07 juli 2010 - 10:12

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Oh herregud vilket BS. Du menar att datorn inte avkodar och skickar ettorna och nollorna på samma sätt som en Sonos eller Squeezebox? Backa upp dina sjuka påståenden med lite fakta är du snäll, på vilket sätt är en Windows-installation med foobar2000 och WASAPI plugin sämre än en squeezebox? Jag har nämligen lite svårt att se hur bitkorrekt uppspelning kan vara förstörd.

Skulle en bra NAS på nåt sätt skicka 1orn och 0orna över TP-kabel (eller än värre, WLAN!) bättre än en dator?

Du inser inte att alla dessa 4 saker (PC, NAS, Squeeze, Sonos) är datorer i grund och botten, med OS, CPU, RAM, HDD och nätagg?


+1

#58

Postad 07 juli 2010 - 18:40

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0
just för flacrippning kan jag varmt rekommendera denna guide som jag alltid följt:

http://blowfish.be/eac/Rip/rip1.html

Rätt simpel och enkel och det blir alltid rätt om man följer den där såvitt jag vet.

#59

Postad 09 juli 2010 - 05:01

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Oh herregud vilket BS. Du menar att datorn inte avkodar och skickar ettorna och nollorna på samma sätt som en Sonos eller Squeezebox? Backa upp dina sjuka påståenden med lite fakta är du snäll, på vilket sätt är en Windows-installation med foobar2000 och WASAPI plugin sämre än en squeezebox? Jag har nämligen lite svårt att se hur bitkorrekt uppspelning kan vara förstörd.

Skulle en bra NAS på nåt sätt skicka 1orn och 0orna över TP-kabel (eller än värre, WLAN!) bättre än en dator?

Du inser inte att alla dessa 4 saker (PC, NAS, Squeeze, Sonos) är datorer i grund och botten, med OS, CPU, RAM, HDD och nätagg?


En dator Sonos eller Squeezbox skickar ju som de flesta använder dem en analog ljudsignal, visst väljer du koaxialt eller optiskt digitalt ut till en extern dac eller en reciver med dac så har det ju inte så stor betydelse vilken typ av enhet som är tidigare i kedjan. Generellt är koaxial något bättre än optiskt, då man slipper en omvandling, då den optiska kablen gör om elektriskt digital till optiskt digital för att sedan ytterligare en gång återskapa den till en elektriskt digital signal. Dessa kablar är dock enkelriktade och kan inte skicka om data om det blir felskickat, det är således inte totalt betydelselöst vad du har för kabelkvalitet även om det är en av de sista komponenterna som det är värt att satsa några stora pengar på, enligt mitt tycke. En optisk kabel med hög kvalitet är dyrare än en koaxilal med bra kvalitet.
Generellt så har Squeezebox och framför allt Sonos bättre digital till analogdelar än de som sitter i standarddatorer med integrerade ljudkort, dock finns det datorer som är bestyckade med mycket fina ljudkort som naturligtvis även kan vara bättre än både Sonos och Squeezebox.
Många gånger kan det vara bättre att använda sig av en optisk kabel framför att använda en koaxial mellan dator och DAC. En vanlig dator har ofta problem med krypspänningar, vilka kan försämra den digitala signalens kvalitet.
Så länge signalen hålls digital och skickas via TP eller för den delen W-lan så ska den ju vara bitkorrekt och okänslig för störningar eftersom det skicka om tills det blir rätt och därmed inte ska bli fel så länge buffringen är tillräcklig och det ska ju ganska mycket till innan det blir problem där.
Vad en Sonos eller Squeezebox gör bättre än en dator är alltså det där sista, alltså den konverterar den digitala signalen till analog bättre än de flesta datorerna gör... Allt annat gör nog datorn lika bra...

Redigerat av hampestampe, 13 juli 2010 - 04:16.


#60

Postad 09 juli 2010 - 12:56

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Word, hampestampe! Så är det. Nu tycker jag vi slutar denna diskussion.

#61

Postad 09 juli 2010 - 15:56

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Ja att dom har en bättre analog del än en dator är det ju ingen som sagt något om.. Dock att säga att en bättre NAS skulle förbättra ljudet har jag svårt att acceptera. Vad jag vet så har inte nån NAS jag sett någon DAC.

#62

Postad 17 september 2010 - 20:08

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Hej

Jag har börjat att rippa till Flac med EAC. Jag tittade i text-dokumentet som ligger i mappen och där står det-

Vald bitrate 768 kBit/s

Är det rätt? Finns det något annat jag kan göra fel så det inte blir bra sen?

Tacksam för svar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.