Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aircondition - till hemmet

418 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Wilfa WAC-12000 (Portabel AC) 1 6,2 (4) Inga priser
Zibro P-332 (Portabel AC) 1 5,5 (1) Inga priser
CoolMan 23S (Portabel AC) 1 7,9 (9) Inga priser
Zibro P-828 (Portabel AC) 1 4,67 (2) Inga priser
KCC 267EB (Portabel AC) 1 (0) Inga priser
CoolMan 28S (Portabel AC) 1 6,6 (4) Inga priser

#101

Postad 28 juli 2008 - 13:41

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Har inte en exakt likadan, men en cirka 25 år gammal av samma typ (mobil split). Konceptet funkar, bristen är ju såklart att man måste ha lite öppet för "slangen" mellan. Milsvid skillnad mot "allt-i-ett" varienten som precis som du märkte i bästa fall gör det lokalt lite svalare i ditt rum, men varmare på alla andra.

Frågan är ju till det priset om du inte lika gärna kan köpa en riktig split och smälla upp istället? Värmepumpsdelen hade jag inte gett mycket för i dem, men som AC lär de fungera finfint.

#102

Postad 28 juli 2008 - 14:20

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Har inte en exakt likadan, men en cirka 25 år gammal av samma typ (mobil split). Konceptet funkar, bristen är ju såklart att man måste ha lite öppet för "slangen" mellan. Milsvid skillnad mot "allt-i-ett" varienten som precis som du märkte i bästa fall gör det lokalt lite svalare i ditt rum, men varmare på alla andra.

Frågan är ju till det priset om du inte lika gärna kan köpa en riktig split och smälla upp istället? Värmepumpsdelen hade jag inte gett mycket för i dem, men som AC lär de fungera finfint.


" bristen är ju såklart att man måste ha lite öppet för "slangen" mellan":
- Behöver ju inte bli någon "brist" om man borrar ett anpassat hål i väggen.

"riktig split":
- Antar att du menar en värmepump?

För övrigt är RUSTAS pris för den 2-delade varianten riktigt billigt. Inga andra ligger ens i närheten av 3995 kr för en portabel AC i split utförande.

Redigerat av Imaginer, 28 juli 2008 - 14:48.


#103

Postad 28 juli 2008 - 15:42

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Förlåt, uttryckte mig lite slarvigt.

Med största sannolikhet kan du inte bara borra ett litet hål, då "slangen" antagligen inte går att lossa från någon sida utan att allt köldmedium läcker ut - skulle det vara så att de har satt avstängningskranar på båda sidorna om kopplingen, så skulle det kunna vara möjligt. Alternativt kan man ju "jacka ur" en bit av fönster eller dörrkarm, så löser det sig också.

"Riktig split" var tänkt som en för fast installation, till exempel de som säljs som värmepumpar på till exempel rusta eller jula, de har ju sålts riktigt billigt emellanåt, men ska man bara använda dem som AC på sommaren tror jag nog de kommer funka fint. Det innebär ju såklart lite mer jobb, men å andra sidan slipper man plocka fram och tillbaka den varje år (har ännu inte orkat plocka fram min trots 30+ på ovanvåningen, då det är för mycket jobb med en portabel).

#104

Postad 28 juli 2008 - 16:27

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Förlåt, uttryckte mig lite slarvigt.

Med största sannolikhet kan du inte bara borra ett litet hål, då "slangen" antagligen inte går att lossa från någon sida utan att allt köldmedium läcker ut - skulle det vara så att de har satt avstängningskranar på båda sidorna om kopplingen, så skulle det kunna vara möjligt.


"Snabbkopplingen" är tydligen uppfunnen...

Här exempelvis:
http://www.ventbutiken.se/?artnr=20004

"Kylaggregat med utedel är sammankopplade vid leverans. För att dela på ute/innedelen lossas snabbkopplingen på innedelen."

Rustas modell Appliance ACV-3000:
http://www.rusta.se/...5-1057(im1).pdf

Ser mycket smidig och behändig ut.
Snygg design.

Om den har snabbkoppling återstår att se.
Förhoppningsvis.

Redigerat av Imaginer, 28 juli 2008 - 17:29.


#105

Postad 28 juli 2008 - 18:46

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Jo, till exempel Foma kör med förfyllda rör med självförslutande kopplingar till sina värmepumpar, men hade faktiskt inte en tanke på det i den här prisklassen - men med lite tur så kan det finnas en sådan lösning på Rustan. :)

Annars kan man ju hitta en mindre nogräknad kylkille som kan suga och fylla för en billig penning efter man haft isär den - som du själv sa så blir det ju en väldigt billig lösning för en split.

#106

Postad 29 juli 2008 - 09:35

dreamzor
  • dreamzor
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag köpte en KCC 267 på elgiganten för 2500kr i veckan. Tyckte det skulle bli jävligt skönt med en ac hemma eftersom vi han en 1:a som har alla fönster åt samma håll :/ , plus att solen står på hela eftermiddagen så vi har ganska varmt hemma, runt 25-28 grader beroende på värmen ute.
Iaf ställde in AC:en och körde igång, låter som en traktor men det kan man stå ut med tänkte jag eftersom den fick kämpa rejält för att få ner värmen.
Efter ca 4 timmar hade den dragit ner värmen 4 grader! ifrån 28 till 24.... ###### skit, är det fel på den eller skall det vara så?
Vi har ett rum som är på ca 40kvm så den borde klara av att kyla det mera. Jag stängde alla fönster, det enda som fick vara lite öppet var det fönstret som slangen ifrån ac:en fick gå ut igenom så det stod öppet ca 15cm.

#107

Postad 29 juli 2008 - 10:04

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Jag köpte en KCC 267 på elgiganten för 2500kr i veckan. Tyckte det skulle bli jävligt skönt med en ac hemma eftersom vi han en 1:a som har alla fönster åt samma håll :/ , plus att solen står på hela eftermiddagen så vi har ganska varmt hemma, runt 25-28 grader beroende på värmen ute.
Iaf ställde in AC:en och körde igång, låter som en traktor men det kan man stå ut med tänkte jag eftersom den fick kämpa rejält för att få ner värmen.
Efter ca 4 timmar hade den dragit ner värmen 4 grader! ifrån 28 till 24.... ###### skit, är det fel på den eller skall det vara så?
Vi har ett rum som är på ca 40kvm så den borde klara av att kyla det mera. Jag stängde alla fönster, det enda som fick vara lite öppet var det fönstret som slangen ifrån ac:en fick gå ut igenom så det stod öppet ca 15cm.


Du behöver en AC som klarar större volymer, sen ska du helst borra ett hål i glaset för slangen så att det är helt tätt.

Det finns skärare för det att köpa så det blir perfekt snyggt.

#108

Postad 29 juli 2008 - 12:04

dreamzor
  • dreamzor
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Har inte lust att skära i fönstret, finns det inte någon slags tätning man kan sätta på sidan av fönstret som tätar runt och har ett hål för slangen, har för mig jag har sett någon här på forumet ha något liknande.
Annars får jag skära i fönstret.
Jag kommer att flytta snart, och då kommer vi ha den i sovrummet, det är runt 20kvm om inte mindre så det blir säkert bättre kylning då.

Redigerat av dreamzor, 29 juli 2008 - 12:07.


#109

Postad 29 juli 2008 - 13:12

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
alternativet är ju om du hittar ett reservfönster som passar så kan du ju skära i det och bara haka av originalfönstret för att haka dit "AC-fönstret" på vårkanten och vise versa på hösten :)

Dreamzor, För att en AC skall fungera effektivt är det mycket viktigt att täta, täta och täta så att ingen varmluft läcker tillbaka in, då kommer nog graderna sjunka lite mera.

jag använder denna lösning... En list med hål i som man "klämmer fast" i fönstret, dock så får jag täta upptill och nertill på fönstret.

https://www.minhembi...c_id=158612.jpg

Redigerat av Unregistered8147b14e, 29 juli 2008 - 13:18.


#110

Postad 29 juli 2008 - 18:43

dreamzor
  • dreamzor
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

alternativet är ju om du hittar ett reservfönster som passar så kan du ju skära i det och bara haka av originalfönstret för att haka dit "AC-fönstret" på vårkanten och vise versa på hösten :)

Dreamzor, För att en AC skall fungera effektivt är det mycket viktigt att täta, täta och täta så att ingen varmluft läcker tillbaka in, då kommer nog graderna sjunka lite mera.

jag använder denna lösning... En list med hål i som man "klämmer fast" i fönstret, dock så får jag täta upptill och nertill på fönstret.

https://www.minhembi...c_id=158612.jpg


Ja vi komemr att ha ett mindre vädringsfönster jämter det stora i vårat sovrum seda, så vi kan säkert fixa ett nytt fönster med ett hål i ;) .
Har du lust att visa mera bilder på din lösning annars ? Det ser ut som en bra lösning, men det är lite svårt att se på bilden.

#111

Postad 29 juli 2008 - 22:51

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Startade nyligen denna tråd:

https://www.minhembi...howtopic=204012

Även lite nyttig info om varför "allt i ett" varianterna är skit. Split aggregat är det som gäller.
De fysikaliska trycklagarna sätter käppar i hjulen för "allt i ett" varianterna. Blir med andra ord inte ett skvatt bättre av att täta och hålla på. Den luft du skickar ut letar sig in igen via springor osv för att trycket skall bli normalt igen.

Redigerat av Imaginer, 29 juli 2008 - 22:56.


#112

Postad 30 juli 2008 - 08:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Har själv haft min portabla ac i 2 år...Solen ligger på från eftermiddag till kväll..
Det är ca 30 grader varmt i sovrummet på kvällen och jag har ett skapligt stort sovrum i mitt tycke iaf.
Inga som helst problem att ligga under 20 grader i sovrummet men nu brukar inte min äkta hälft gilla det så oftast ställer ja den på 22 grader.....Inga problem.

Har tagit bort vädringsluckan och gjort en ny med hål för slangen och brytit upp plåten på utsidan så det blåser rätt ut..Tar inte ens specielt lång tid att få rätt temp..

Det enda stora problemet jag har är att ställer jag 22 grader så slås den av å fläkten går..Nåra minuter sen så har tempen stigit 0.5 grader åså startar kompressorn igen..

Skulle ha gått att ställa intervall..Typ stannar vid 22 å sen får de stiga till 25 innan den stratar igen

Edit
Sovrummet är väl på ca 25-30 kvadrat

Redigerat av moparman, 30 juli 2008 - 08:57.


#113

Postad 30 juli 2008 - 12:49

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Allt beror ju på vilken temperatur luften du ersätter den du blåser ur ditt rum (med slangen) med, var den hamnar till att börja med, och kyleffekten på din portabla enhet. Så länge kyleffekten på ditt aggregat räcker, kan den kyla ner den "nya" luft du får in i rummet så att man får lokal svalka (i rummet). Har du tur så kanske uteluften sugs in via källaren där den dessutom kyls av något innan den hamnar i det rum där aggregatet står.

Ser man dock på huset i helhet som system så kan inte en portabel AC göra något särskilt med temperaturen som inte en vanlig ventilationsfläkt också kunde gjort, då mängden varm luft den blåser ut ersätts av luft utifrån.

En något slösaktig men fungerande lösning är att ta en bilkylare med fläkt (som lämpligen körs med en laddare) och koppla på kallvatten från kranen som spolar genom kylaren :unsure:

[EDIT: Stavning]

Redigerat av -Q-, 30 juli 2008 - 12:51.


#114

Postad 30 juli 2008 - 12:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Är väl vanligast att en portabel ac fixar 25-30 kvadrat..
Iaf när ja skulle köpa en relativt billig ac..

#115

Postad 30 juli 2008 - 13:29

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
verkningsgraden på min är det i alla fall absolut inget fel på.
stod i valet ooch kvalet mellan en wilfa och en coolman 23S för mig är designen lika viktig som funktionen, men till slut kunde jag inte motstå coolman, så jäkla snygg och trycker ur sig kyla något grymt, även med balkongdörren på glänt för slangen så lyckas den hålla temperaturen i min 55kvm stora lägenhet på behagliga 22 grader oavsett yttertemp. Så när jag byggt någon liknande lösning som jag sett i tråden för att få slangen tät kommer kompressorn ju att ansträngas mindre (mindre ljud) och man kan säkert ha den avstängd längre perioder då också eftersom kylan inte kommer att "läcka" ur lägenheten. Finns det fler på forumet som har bilder på fiffiga lösningar på "slangbyggen" får ni gärna posta dom.

#116

Postad 30 juli 2008 - 18:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt allt mumbojumbo i den här tråden..

Skulle tro att de allra flesta här är intresserad av en relativt billig smidig lösning för att kyla ner ett rum å inte ett helt hus på 200 kvadrat.

Min ac klarar att hålla 17 grader i sovrummet om jag skulle vilja det.Tycker då jag är alldeles tillräckligt bra

#117

Postad 30 juli 2008 - 19:03

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Här har vi ett annat prisvärt alternativ med bra effekt:

Svalan RCS-S5000UA:

http://www.hallbacks.se/?pid=289262

http://www.clima.se/...RCS-S5000UA.pdf

Snabbkopplad! :unsure:

Redigerat av Imaginer, 30 juli 2008 - 19:09.


#118

Postad 30 juli 2008 - 19:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Mm...Väldigt prisvärt om du bara ska kyla ett rum :unsure:

#119

Postad 30 juli 2008 - 19:38

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Trådarna slogs ihop så jag repeterar:

Någon som testat följande split aggregat?
Appliance ACV-3000

http://www.rusta.se/..._p90751057.html
http://www.rusta.se/...5-1057(im1).pdf

Recensera!


Mm...Väldigt prisvärt om du bara ska kyla ett rum :unsure:


En garderob menar du...

För övrigt: I jämförelse med ProCool 44T för 14 papp så är det överkomligt...

Redigerat av Imaginer, 30 juli 2008 - 19:41.


#120

Postad 31 juli 2008 - 05:37

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
testade på kul igår! köpt en digitaltermometer på classe, kopplade in slangen från coolman-aggregatet till ventilationen i köksfläkten och stängde igen lägenheten. efter 3 timmar kom jag hem igen och lägenheten var nerkyld till 17grader. så kan det gå om det är tätt! ruggig verkningsgrad, för er andra som kan stava till det, hehe

#121

Postad 31 juli 2008 - 06:45

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Jag har dolt ett antal inlägg som verkligen inte hör till ämnet. Kom igen nu, trådskaparen letar runt lite efter en bärbar AC som jag ska ha i lägenheten, låt tråden handla om det.

/ Pär

#122

Postad 31 juli 2008 - 12:06

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

testade på kul igår! köpt en digitaltermometer på classe, kopplade in slangen från coolman-aggregatet till ventilationen i köksfläkten och stängde igen lägenheten. efter 3 timmar kom jag hem igen och lägenheten var nerkyld till 17grader. så kan det gå om det är tätt! ruggig verkningsgrad, för er andra som kan stava till det, hehe


Aggregatet klarar väl 17 grader som bäst?

Att man skulle nå detta minimivärde låter otroligt och för bra för att vara sant. Men men, mirakel sker ju...
Lucky you!

Vad var tempen från början?

Redigerat av Imaginer, 31 juli 2008 - 12:13.


#123

Postad 31 juli 2008 - 13:37

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
enligt manualen ska aggregatet klara 15 som bäst, men när jag satte temometern 1cm från utblåset visade den 12grader!! hade 25grader i lägenheten när jag lämnade den.
att få ner temperaturen i lägenheten från 30gr till 22 tog cirka 6 tim, men då hade jag som sagt balkongdörren på glänt för slangen

just nu är det 20grader prick i lägenheten för 17gr var lite väl kallt.
aggregatet jag har (coolman23S) är ju helt nytt så tillverkarna kommer väl på bättre och bättre metoder för att effektivare kunna kyla ner antar jag, utvecklingen står ju knappast stilla på det området heller utan kallast säljer bäst bör ju vara ett utvecklingsmotiv som räcker en stund.

#124

Postad 31 juli 2008 - 13:43

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
en liten bonuseffekt jag inte tänkt på är att badrummet som varit en fuktig svettfälla förut numera är helt torrt och allmänt trevligt att vistas i

#125

Postad 31 juli 2008 - 18:53

noxerox
  • noxerox
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej alla. Tillbaka på forumet. Tacksam för tips.

Måste snart kunna kyla min arbetsplats innan jag avlider av värmeslag. Har en ljudstudio byggd i en kontorsbarack på 25 m2 ca. Blir lite förvillad av snacket om ute/innevarianter/split aggregat av AC. Fattar ju att luften AC:n skickar iväg skall hämtas nånstans. Och är det 30 grader utanför byssjan så…….?

Imaginer skrev så här tex: ”Verkningsgraden i ALLA "allt i ett system" är helt värdelös. Så är det bara. Punkt slut.”

Kan göra hål i väggarna i tre väderstreck – öster – söder – väster. Spelar det nån roll?

dB är inte så väsentligt då den skall stå i kontrollrummet.

Idag värms baracken/byssjan med vanliga element – inte så energieffektivt. Rustas variant både värmer och kyler:

http://www.rusta.se/...
Kan det vara nåt för mig?

Andra grejer jag kikat på:

Rustas portabla ute/inne variant 3.995:- (split aggregat)
http://www.rusta.se/..._p90751057.html

onoffs innevariant 4 498:-
http://www.onoff.com...35?opendocument

elgigante inne 2.490:-
Matsui luftkonditionering
MPA9KWRN
http://www.elgigante...gory_tabcontent


Citcop har utförsäljning på värmepump 5.990. (reversibel) 5.900:- Panasonic CE9GKE Nordic - utförsäljning!
Men installationen kostar ca 4.500:-
http://www.citcop.se/

Vill ni ha en göteborgshistoria?
Fängelsechefen på Härlanda fängelse fick ett klagomål från fångarna som tyckte det var för kallt i cellerna. Fängelsechefen svarade att det beror på att vi har så många dåliga element här. Svaret blev från fångarna: Vi tror det beror på skit i ledningen.

Har du erfarenhet av NÅGOT av ovanstående så tackar jag för tips

Dan
[email protected]

Expert har en grej också i dagens reklamblad:
http://www.expert.se...aspx?id=1858603

Redigerat av noxerox, 31 juli 2008 - 19:01.


#126

Postad 31 juli 2008 - 20:54

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
noxerox du ska inte bry dig så mycket om imagines kunskaper om verkningsgrad, min nya portabla har i alla fall övertygat mig rent praktiskt om att verkningsgraden stigit skyhögt samtidigt som graderna inomhus skjunkit lägre än Glocalnet, jag är toknöjd!

#127

Postad 31 juli 2008 - 21:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Läs mitt tidigare inlägg i tråden...Vi är många som får ett bra resultat med en portabel AC i rum upp till 30 kvadrat..
Beror ju lite på vilken sort du köper.

Ska du ha ett hus som ska hålla 20 grader behövs andra lösningar

#128

Postad 31 juli 2008 - 22:42

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

noxerox du ska inte bry dig så mycket om imagines kunskaper om verkningsgrad, min nya portabla har i alla fall övertygat mig rent praktiskt om att verkningsgraden stigit skyhögt samtidigt som graderna inomhus skjunkit lägre än Glocalnet, jag är toknöjd!


Verkningsgraden är naturligtvis inte värdelös, men sämre pga att lika mycket varm utomhusluft cirkulerar tillbaka in i lägenheten som ur den pga trycklagarna. Men är aggregatet smart konstruerat och kan ge ifrån sig tillräckligt mycket kyla så verkar det ju defakto så att även ett kraftigt "allt i ett" aggregat kan ge ett tillfredställande resultat och det är ju det som räknas. Min onödigt hårda dom var ett uttryck för min besvikelse med mitt eget aggregat som endast lyckades pressa tempen från 32-29 nu senast. Aggregatet var Rustas största "allt i ett" variant för 3995 kr. Specen på hela 14000 btu visade sig inte vara mycket värt...

Nästa gång blir det dock ett split aggregat.
Svalan RCS-S5000UA från Clima är en klar kandidat:
http://www.clima.se/...RCS-S5000UA.pdf

Redigerat av Imaginer, 31 juli 2008 - 22:56.


#129

Postad 01 augusti 2008 - 00:01

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
noxerox: jag kollade länkarna, experts modell princess var ju ganska snygg, samma sak med onoff's zibro.
hade jag valt mellan dom hade jag nog satsat på zibron, den verkar på pappret ha minst lika bra egenskaper som min.
att det står 18gr minimum behöver enligt min erfarenhet inte betyda något, bara ta med en termometer och be dom slå igång ett demo-ex och mät kylan vid utblåset, om det inte är mindre än 18gr kanske man bör kolla andra alternativ.

imaginer: fick du bara ner tempen till 29gr förstår jag att du blev besviken, det är ju sämre än sämst. hur hade du kopplat upp aggregatet och under vilka omständigheter?

rusta går bort för mig anyway vid köp över 99sek...men lite nyfiken på hur du kopplade in raset...

Redigerat av Unregistereda84af05a, 01 augusti 2008 - 00:15.


#130

Postad 01 augusti 2008 - 06:48

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

imaginer: fick du bara ner tempen till 29gr förstår jag att du blev besviken, det är ju sämre än sämst. hur hade du kopplat upp aggregatet och under vilka omständigheter?

rusta går bort för mig anyway vid köp över 99sek...men lite nyfiken på hur du kopplade in raset...


Har testat ett antal olika inkopplingar, gjorde även en fast installation och det blev inte bättre för det.

Aggregatet är ett: Midea MPF-14ERN2

Säljs här tex:
http://www.puravent....y...5&param=288

Är som du ser placerad i Puravent's "large" kategori för portabla aggregat.
Den är högspecad(4,1 kW kyleffekt, 67,2 liter/dygn avfuktningskapacitet osv) för att vara ett hemsystem och borde plocka ned tempen ett antal grader.
Mätte tempen med en vanlig kyl/frys termometer som jag tryckte in i utblåset och den kom ned till 13 grader.

Jag borde ju lätt kunna pressa ned tempen med detta i tanke + den mycket kraftfulla luftflödes volymen på hela 460 m3/timme. Vad fan kan det vara som sätter käpparna i hjulet för mig?

Skulle kunna vara så här:
Möjligheten finns att jag pga lägenhetens läge(längst upp i huset där värmen samlas + svart värmesugande yttertak) får ett såpass tungt kylmotstånd så att det helt enkelt behövs mera "kräm" för att få ned tempen jämfört med någon som bor exempelvis mitt i huset. Jag motarbetas helt enkelt mer av yttre faktorer även om vi hade samma starttemperatur(tex 30 grader) från början i våra lägenheter.

EDIT: Mätte tempen vid utblåset nu senare under dagen och den var nere och slickade på 11 graders sträcket så kylan verkar det inte vara något fel på.

Redigerat av Imaginer, 01 augusti 2008 - 19:48.


#131

Postad 01 augusti 2008 - 09:35

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
mitt aggregat har en spec som följer:

Zibro P 832
3200 watt cooling capacity
1300 watt power sonsumption
500 m3/h Air delivery max
Dehumidification 40L/24h
For rooms up to 120m3

Det var det kraftigaste aggregatet jag hittade med 10 mils omkrets ifrån där jag bor, så jag slog till.

Detta petar ner mitt sovrum + vardagsrum (på uppskattningsvis 50m3) till c:a 20 grader dessa varma dagar.

#132

Postad 01 augusti 2008 - 11:21

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Blev inspirerad av tråden (och värmen) att asa fram min gamla mobila split från lägesedan (konverterad från R22, stor sorg att det läckt ut), för att se vad den kan åstadkomma med andra våningen en varm och solig dag som denna. Tyvärr känns det som den behöver lite mer soppa, för jag har ett distinkt minne av att den blåste kallare förr :lol: Får väl se om det är något man orkar åtgärda. I alla fall, 25 grader i rummet när jag startade - kyleffekt enligt spec 3 kW, nu ska jag iväg lite ärenden!

#133

Postad 01 augusti 2008 - 19:23

noxerox
  • noxerox
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Håller med monti garbi om”rusta går bort för mig anyway vid köp över 99sek”

Vanligtvis rena skiten därifrån. Men jag har gjort bort mig förr och kanske gjorde jag det idag igen. Köpte en :
http://www.rusta.se/...
ATLAS heter den kostade 3.995:- Så här står det om den

Portabel luftkonditionering med fjärrkontroll, 14000 btu. Luftkonditioneringen är försedd med timer samt hjul för enklare förflyttning. Kyler, värmer, fläktar och avfuktar. Fjärrkontroll ingår. Kyleffekt: 14000 Btu/h, värmeeffekt: 7000 Btu/h, effektförbrukning vid kyla: 1550W, effektförbrukning vid värme: 1800W. Köldmedium: R407C. Kyler 20-28 m2. Ljudnivå 53dB

Skall rapportera resultat snart

Tack för synpunkter

Experts Princess 2.990:- fick gå bort pga hetta. Dvs alla var slut i Göteborgsområdet
http://www.expert.se...aspx?id=1858603

Redigerat av noxerox, 01 augusti 2008 - 19:28.


#134

Postad 01 augusti 2008 - 19:31

Imaginer
  • Imaginer
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Håller med monti garbi om”rusta går bort för mig anyway vid köp över 99sek”

Vanligtvis rena skiten därifrån. Men jag har gjort bort mig förr och kanske gjorde jag det idag igen. Köpte en :
http://www.rusta.se/...
ATLAS heter den kostade 3.995:- Så här står det om den

Portabel luftkonditionering med fjärrkontroll, 14000 btu. Luftkonditioneringen är försedd med timer samt hjul för enklare förflyttning. Kyler, värmer, fläktar och avfuktar. Fjärrkontroll ingår. Kyleffekt: 14000 Btu/h, värmeeffekt: 7000 Btu/h, effektförbrukning vid kyla: 1550W, effektförbrukning vid värme: 1800W. Köldmedium: R407C. Kyler 20-28 m2. Ljudnivå 53dB

Skall rapportera resultat snart

Tack för synpunkter

Experts Princess 2.990:- fick gå bort pga hetta. Dvs alla var slut i Göteborgsområdet
http://www.expert.se...aspx?id=1858603


Modellen du har heter Midea MPF-14ERN2:
http://www.puravent....y...5&param=288

Samma som jag har.
Det står Atlas på framsidan. Förmodligen någon importörs/leverantörs märkning eller liknande.

Redigerat av Imaginer, 01 augusti 2008 - 20:10.


#135

Postad 02 augusti 2008 - 14:46

Unregisteredc1598fe8
  • Unregisteredc1598fe8
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jag sitter också på en Zibro portabel AC. Jag köpte sista exet på lokala Onoff när EM började. Jag har dock lillebror P828. Jag är mycket nöjd med hur det presterar, använder den bara till mitt sovrum på 20kvadrat och det fixar den utan ansträngning. Från 29-30 grader nu när det är varmt till 20-21grader på en strax över en timme!

Redigerat av Unregisteredc1598fe8, 02 augusti 2008 - 15:17.


#136

Postad 03 augusti 2008 - 19:06

noxerox
  • noxerox
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Här kanske den som vill kan göra ett fynd:
http://www.bilauktioner.se/
Kolla under maskiner övr objekt.
Hittills bjudet 3.500:- - 4.000:- för ett fyrapack ARGO AC (7 st 4-pack att bjuda på)

4 st Portabel Airconditioner, Oscar Junior.
Tack vare den låga vikten och att aggregatet står på hjul kan du flytta den enkelt och smidigt.
Kyleffekt (W) 1880
Spänning (V/f/Hz) 230/1/50
Dimension (mm, hxbxd) 961x455x356
Vikt (kg) 30
Kyler ca (m2) 35
Kylmedia R410A


96876 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 3500 kr 7/8 13:58 GBG
96877 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 3500 kr 7/8 14:00 GBG
96878 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr 7/8 14:02 GBG
96879 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr 7/8 14:04 GBG
96880 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr 7/8 14:06 GBG
96881 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr 7/8 14:08 GBG
96882 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr

Bifogad fil(er)



#137

Postad 04 augusti 2008 - 02:01

Unregisteredc1598fe8
  • Unregisteredc1598fe8
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Här kanske den som vill kan göra ett fynd:
http://www.bilauktioner.se/
Kolla under maskiner övr objekt.
Hittills bjudet 3.500:- - 4.000:- för ett fyrapack ARGO AC (7 st 4-pack att bjuda på)

4 st Portabel Airconditioner, Oscar Junior.
Tack vare den låga vikten och att aggregatet står på hjul kan du flytta den enkelt och smidigt.
Kyleffekt (W) 1880
Spänning (V/f/Hz) 230/1/50
Dimension (mm, hxbxd) 961x455x356
Vikt (kg) 30
Kyler ca (m2) 35
Kylmedia R410A



96876 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 3500 kr 7/8 13:58 GBG
96877 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 3500 kr 7/8 14:00 GBG
96878 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr 7/8 14:02 GBG
96879 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr 7/8 14:04 GBG
96880 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr 7/8 14:06 GBG
96881 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr 7/8 14:08 GBG
96882 Argo Oscar Junior 4 st Portabel Airconditioner (nya) 12000 kr 4000 kr


Budet ligger på 4000kr nu men det är fortfarande snuskigt billigt för 4st! Det är ju inga värstingmaskiner direkt men en sån till tex sovrummet funkar nog galant. Och man får ju 4st. :)

http://www.varmepump...ulten.se/3.html
Där kan man köpa dem styck för 1900kr. Finns även en tvådelad rackare för blygsamma 5900kr vilket måste anses vara ett kap. Nypris på twin varianten ligger på runt 10000kr. Har sett några ex på blocket som säljaren vill ha 6900kr för. Tilläggas ska att det är Sanyo som tillverar dessa Argo.

Pdf på den tvådelade modellen(twin, som även har snabbkoppling): http://www.citcop.se..._oscar_twin.pdf

Synd att jag inte hittade detta för 2 månader sedan då hade jag klippt till direkt.

Redigerat av Unregisteredc1598fe8, 04 augusti 2008 - 02:24.


#138

Postad 04 maj 2009 - 15:17

Pubne
  • Pubne
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Väcker liv i tråden nu inför den kommande sommaren.

Bauhaus hade halva priset på denna ac som jag investerade i, kyler på riktigt bra, upp till 70kvm

https://www.minhembi...c_id=294978.jpg

#139

Postad 23 maj 2009 - 19:45

baxer21
  • baxer21
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Väcker liv i tråden nu inför den kommande sommaren.

Bauhaus hade halva priset på denna ac som jag investerade i, kyler på riktigt bra, upp till 70kv


Jaha, modellnamn o lite specar vore ju intressant, samt priset.
Sen borde du ju ha hunnit testa den nu, funkar en bra?

Redigerat av baxer21, 23 maj 2009 - 19:45.


#140

Postad 23 maj 2009 - 23:01

martook
  • martook
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Känner också att det är dags att införskaffa en AC... det är svårt att sova när det är för varmt ju :|


Jag tittar på följande modeller:

Wilfa WAC12000:
http://www.tretti.se.../wilfa-wac12000

Honeywell AMH-12000E:
http://www.tretti.se...well-amh-12000e



Zibro P828:
http://www.tretti.se...ring/zibro-p828

Midea K1 (?):
http://villaprodukte...82eff9ee4fa0ba2

CoolMan 23S:
http://www.ventbutiken.se/?artnr=20000


Bor i lägenhet på 56kvm, stänger man till badrummet borde väl de största modellerna kunna ta hela lägenheten?
Annars kan man ju lika gärna gå på en lite mindre modell och bara ta sovrummet, är mellan 15-20kvm.
Lyckas dock inte hitta någon riktigt tyst modell, de verkar föra ett jäkla oväsen allihop, och jag är väldigt känslig
för ljud när jag ska sova tyvärr. Iof, är jag kanske så känslig att det inte spelar någon roll hur mycket de låter,
kommer antagligen inte kunna använda nån av dem när jag sover iaf =)

Största problemet är dock att det är hyresrätt, så jag kan ju inte göra några hål eller så. I sovrummet har jag bara
ett stort "vanligt" fönster, öppnas inåt. I vardagsrummet har jag balkongdörr. Behöver alltså något jag kan sticka
ut genom öppet fönster / balkongdörr, och sen hitta på nån lösning för att täta resten av öppningen.

Nån som har några erfarenheter av modellerna ovan? Några andra kommentarer eller saker jag bör tänka på?

Redigerat av martook, 24 maj 2009 - 07:50.


#141

Postad 28 maj 2009 - 14:14

dileno
  • dileno
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag fick hem min Coolman 23S igår och den är riktigt fin! Har inte riktigt testat den fullt ut än.

Mitt problem är dock placering av en sån här kylare. Måste ju stå nära fönster för att man ska kunna leda ut varmluften smidigt. Hur gör ni som har en sån här typ av luftkonditionering hemma, låter ni den stå framme jämt eller plockar ni undan den ibland?

#142

Postad 29 maj 2009 - 18:18

kanaljen
  • kanaljen
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ja, nu börjar det bli varmt 2009.

Jag överväger att beställa Svalan RCS-S5000U. Det är en splitmodell ,där jag avser att ställa utedelen på balkongen.

Aningen dyr dock. 8000 SEK.

Bor i lägenhet, 60 kvm.

#143

Postad 30 maj 2009 - 11:14

umlaut
  • umlaut
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej!

Behöver råd om luftkonditonering. Bor i hyreslägenhet på 97m2 med ganska öppen planlösning högst upp under plåttak.
Som ni förstår blir det rejält varmt här på somrarna.

Då vi inte har tillåtelse att göra några större ingrepp i lägenheten, vi hyr ju bara, så är jag lite villrådig vad som är den bästa lösningen. vi funderar på att sätta in en Zibro P332 http://www.elgigante.......l&scid=1698

Det är den vi hittat med allra störst kapacitet. Den tänkte vi ställa i vardagsrummet som tillsammans med köket och en stor hall är ett enda rum, den sammanlagda ytan blir cirka de 45m2 som maskinen har kapacitet till. I vardagsrummet finns nämligen lägenhetens enda normala fönster. Resten av rummen har lutande takfönster.

Min farhåga är att om vi glömmer stänga till övriga rum, vad händer med luftkonditoneringen då?
Lägger den av alt. går sönder?
Eller klarar den bara inte att kyla ner det stora rummet?

Är detta en bra lösning i hela taget eller finns det något bättre där vi kan kyla större yta av lägenheten?
Då helst fortfarande från vardagsrummet då monteringen av slangar nog blir lättast där

Om vår idé med en p332 är bra undrar jag om någon har ett tips vad jag kan göra i ett av de mindre rummen med lutande takfönster?
Ett av dem är mitt arbetsrum så det vore underbart om man på nåt sätt kunde kyla även detta rum.

Själv har jag inte lyckats lista ut hur än då jag inte kommit på något sätt att få ut den varma luften. Rummet har inga ventiler utan bara fönstret. Och hur man skall konstruera något man kan sätta slangen i där har jag inte kunnat räkna ut.

Redigerat av umlaut, 30 maj 2009 - 11:26.


#144

Postad 30 maj 2009 - 21:10

Chest
  • Chest
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Min farhåga är att om vi glömmer stänga till övriga rum, vad händer med luftkonditoneringen då?
Lägger den av alt. går sönder?


Ingen fara, den gör så gått den kan med luften som kommer in till AC:n. Det vill säga det enda som händer om du glömmer stänga någon dörr, alternativt glömmer ett fönster öppet att det blir varmare, samt att den producerar mera vatten.

#145

Postad 01 juni 2009 - 21:44

Jonas_gbg
  • Jonas_gbg
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Känner också att det är dags att införskaffa en AC... det är svårt att sova när det är för varmt ju :|


Jag tittar på följande modeller:

Wilfa WAC12000:
http://www.tretti.se.../wilfa-wac12000

Honeywell AMH-12000E:
http://www.tretti.se...well-amh-12000e



Zibro P828:
http://www.tretti.se...ring/zibro-p828

Midea K1 (?):
http://villaprodukte...82eff9ee4fa0ba2

CoolMan 23S:
http://www.ventbutiken.se/?artnr=20000


Bor i lägenhet på 56kvm, stänger man till badrummet borde väl de största modellerna kunna ta hela lägenheten?
Annars kan man ju lika gärna gå på en lite mindre modell och bara ta sovrummet, är mellan 15-20kvm.
Lyckas dock inte hitta någon riktigt tyst modell, de verkar föra ett jäkla oväsen allihop, och jag är väldigt känslig
för ljud när jag ska sova tyvärr. Iof, är jag kanske så känslig att det inte spelar någon roll hur mycket de låter,
kommer antagligen inte kunna använda nån av dem när jag sover iaf =)

Största problemet är dock att det är hyresrätt, så jag kan ju inte göra några hål eller så. I sovrummet har jag bara
ett stort "vanligt" fönster, öppnas inåt. I vardagsrummet har jag balkongdörr. Behöver alltså något jag kan sticka
ut genom öppet fönster / balkongdörr, och sen hitta på nån lösning för att täta resten av öppningen.

Nån som har några erfarenheter av modellerna ovan? Några andra kommentarer eller saker jag bör tänka på?


Hejsan, reggade mig just för att jag är i precis samma sits som dig. Lite googlande ger att Honeywell AMH-12000E får usel kritik för att vara osedvanligt högljudd och energi-ineffektiv.

Jag är fullt medveten om att alla monoblockaggregat låter en hel del, men jag skulle vara glad om någon kunde tipsa om vilka som låter extremt mycket och vilka som bara låter mycket :)

Idag har jag en gammal Prem-i-air som låter så mycket så att grannarna klagar... Specad kyleffekt på den är 9000BTU (ca 2,8kW) och den räcker inte till 38 m2 på översta våningen.


Wilfa WAC12000 ser intressant ut på pappret, men jag vill gärna höra maskinen i verklighet. Någon som vet vilka som finns uppställda och inkopplade i olika butiker? Funderar på en sväng till Mediamarkt eftersom de brukar ha flest modeller och dessutom uppackade och inkopplade.

Mvh

#146

Postad 01 juni 2009 - 23:21

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0


Min zibro p832 låter som ett kärnkraftverk, men den plockar ner tempen rejält! dock så blir jag tvungen att döda den när det är sovdags för det är helt omöjligt att sova med den påslagen, "night mode" funkar inte alls, när kompressorn slås på vibrerar sängen, och då står ACn 3 meter från sängen.

Vill du ha en tyst maskin så får du leta vidare, kyleffekten är däremot super!

#147

Postad 01 juni 2009 - 23:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Finns det någon ac som du kan ställa att den ska kyla ner till 20 grader och sen slår den av kylan å bara blåser luft..
Så den inte lever om så mycket och att man kan ställa så att tempen i rummet kan gå upp till 25 innan den startar igen ?

Så önskar jag att det skulle funka...Som min är nu så kyler den ner till rätt temp..Låter så skaplit men sen smäller den till när den slår av ac ....Sen blåser den bara luft..tyst å fint i 5 minuter så smäller den till uta fasen åså börjar den kyla igen.Så håller den på hela tiden var 5 minut typ..Grymt irriterande...

En sak att vänja sig sova när de lever om men värre när det är tyst så man precis hinner somna åså smäller den igång igen

#148

Postad 02 juni 2009 - 01:25

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Jag fick hem min Coolman 23S igår och den är riktigt fin! Har inte riktigt testat den fullt ut än.

Mitt problem är dock placering av en sån här kylare. Måste ju stå nära fönster för att man ska kunna leda ut varmluften smidigt. Hur gör ni som har en sån här typ av luftkonditionering hemma, låter ni den stå framme jämt eller plockar ni undan den ibland?


Jag är jäkligt sugen på denna men undrar lite över hur du upplever ljudnivåerna på mellan och lågläget, det står i manualen att den gör 48db på högläget, är den då lite eller mycket tystare på t.ex lågläget ?
eller om någon annan än dileno har denna och vill dela med sej lite info :)

tacksam för svar.

#149

Postad 02 juni 2009 - 08:08

Johnnyopel
  • Johnnyopel
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Finns det någon ac som du kan ställa att den ska kyla ner till 20 grader och sen slår den av kylan å bara blåser luft..
Så den inte lever om så mycket och att man kan ställa så att tempen i rummet kan gå upp till 25 innan den startar igen ?


Så fungerar min Saeco. Den kyler till en viss temperatur och när den har kommit ner så stänger den av kompressorn
som sedan startar när det har bilvit varmare igen.

#150

Postad 30 juni 2009 - 08:41

TheMusicMan
  • TheMusicMan
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Jag fick hem min Coolman 23S igår och den är riktigt fin! Har inte riktigt testat den fullt ut än.

Mitt problem är dock placering av en sån här kylare. Måste ju stå nära fönster för att man ska kunna leda ut varmluften smidigt. Hur gör ni som har en sån här typ av luftkonditionering hemma, låter ni den stå framme jämt eller plockar ni undan den ibland?



Hej!
Du har inte mer att berätta om din Coolman 23S nu när Du kört ett tag?
Samt hur är det med ljunivåerna på alla lägen, är det stor skillnad mellan dem?
Är på jakt efter någonting och än så länge verkar denna passa mig bäst!
/TMM

Ähh....jag beställde en från Hallbäcks för 3790 inkl. frakt!
Blir säkert bra. :)

/TMM

Redigerat av TheMusicMan, 30 juni 2009 - 11:50.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.