Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad får man göra i hyreslägenhet?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 augusti 2007 - 01:15

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Jag är ganska så trött på de tråkiga väggarna jag har i mitt rum så jag har funderat på att måla/tapetsera om.

Då det är en hyresrätt så pratade jag med bovärden först
men fick ett nej från han då lägenheten var renoverad för ca 1½ år sedan.

Om jag ändå målar/tapetserar om och eventuellt lägger nytt golv då detta inte är vackert, vad kan hända då?

Man gör ju egentligen dom en tjänst som fräshar upp lägenheten.

Mvh Pär H.

#2

Postad 03 augusti 2007 - 07:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
det är bara att sota på. du får ju självklart stå för fiolerna själv. Brukar vara ett krav att det ska vara smakfullt, annars får du betala återställning när du flyttar.

Som sagt, det brukar inte vara några problem att pyssla, ska du bo där ett tag så är det helt klart värt.

//Micke

#3

Postad 03 augusti 2007 - 07:52

sideline
  • sideline
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Om bo/hyresvärden sagt nej är det egentligen smartast att låta bli. Du kan som sagt bli betalningsskyldig. Men ska du bo där i mer än tio år kan risken vara värt det. Det är trots allt bättre att ha ett godkännande.

#4

Postad 03 augusti 2007 - 08:57

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Om bo/hyresvärden sagt nej är det egentligen smartast att låta bli. Du kan som sagt bli betalningsskyldig. Men ska du bo där i mer än tio år kan risken vara värt det. Det är trots allt bättre att ha ett godkännande.

<{POST_SNAPBACK}>


Man får renovera hyreslägenheten, inge snack om den saken. Vad jag tror "sinnes" menade med att bovärden sa nej är att bovärden ska stå för kostnaden av målning osv. vilket han inte kommer att göra för att den är renoverad för 1½ år sedan. Att måla lägenheten neongrön är nog inte så smart, då får man nog betala bovärden/återställa när man flyttar, likadant om man målar svart tak. Annars borde det inte vara några problem att tapetsera/måla om.

Vad får jag ändra i lägenheten?
Hyresgästen har rätt att måla, tapetsera och att utföra "därmed jämförliga åtgärder" i lägenheten. Man får alltså utföra mindre ingripande åtgärder. Om du är osäker på om det du tänkt göra anses vara "jämförlig åtgärd" är du välkommen att kontakta ditt områdeskontor, som kan ge dig svar. Du måste utföra eventuella arbeten på ett fackmannamässigt sätt och använda färger och material som hyresgäster i allmänhet kan godta. Annars löper du risken att bli ersättningsskyldig.


Familjebostäder iallafall. Tror de flesta bovärdar har något liknande.

//Micke

#5

Postad 03 augusti 2007 - 12:49

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jag körde bara på som ni kan se i mitt galleri.
Skulle inte tro att hyresvärden säger något för det vart tusen gånger snyggare.
Men funderar att fårga om de vill byta bänksivorna i köket.
Man vill ju inte lägga ut för mycket pengar på något som man inte äger.
De flesta hyresvärdar som jag har stött på säger att det skall vara proffisionellt gjort men det betyder inte att ett proffs måste göra det.

#6

Postad 03 augusti 2007 - 12:56

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Det jag vill göra är att lägga nytt fint golv samt fixa en eller två fondväggar, så det är ju inget radikalt.

#7

Postad 03 augusti 2007 - 16:55

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Hittade detta nyss:

Så här står det i Hyresrättslagen:
"24 a § Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning
för skadan."

#8

Postad 03 augusti 2007 - 17:09

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Det jag vill göra är att lägga nytt fint golv samt fixa en eller två fondväggar, så det är ju inget radikalt.

<{POST_SNAPBACK}>


Som andra sagt, det borde inte vara något problem. Men känns det inte surt att slänga cash rakt ner i sjön(eller rättare sagt: rakt ner i hyresvärdens fickor..)? Väggar är ju en sak men golv går ju på en del...

#9

Postad 03 augusti 2007 - 17:42

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Det jag vill göra är att lägga nytt fint golv samt fixa en eller två fondväggar, så det är ju inget radikalt.

<{POST_SNAPBACK}>


Som andra sagt, det borde inte vara något problem. Men känns det inte surt att slänga cash rakt ner i sjön(eller rättare sagt: rakt ner i hyresvärdens fickor..)? Väggar är ju en sak men golv går ju på en del...

<{POST_SNAPBACK}>


Mja, golvet är inte så vackert + att jag har råkat göra några hål/repor i det så jag kommer ändå att få ersätta det, så då kan jag lika gärna göra det nu.

#10

Postad 03 augusti 2007 - 17:45

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Mja, golvet är inte så vackert + att jag har råkat göra några hål/repor i det så jag kommer ändå att få ersätta det, så då kan jag lika gärna göra det nu.


Hehe, ja då är det ju en annan sak ;)

#11

Postad 03 augusti 2007 - 19:46

kommu
  • kommu
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Hur tusan råkar man göra HÅL i golvet? ;)

#12

Postad 03 augusti 2007 - 20:08

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Själv så håller jag och fixar och donar en massa i min hyresrätt. När jag skulle flytta in så frågade jag hyresvärden om det var ok om man tapeteserade om ett rum då vi tyckte det såg så tråkigt ut och det var inga problem med det, bara det inte blev en färg som är väldigt udda.

Håller nu på att bygga om en garderob till datarum/klädkammare dock ligger projektet på is tills kommande vecka då jag inte kunnat hämta något matieral från sommarstugan. Vill man återställa det sen så kommer det bara till att bli att plocka bort 1 skiva och sätta upp en klädstång så det är ju inga konstigheter.

Har ett extrarum som nu används till snickarverkstad/avlastnignsplats som jag har planer på att bygga om till ett litet biorum/steriorum men får bli då jag känner att jag kanske har råd köpa en till uppsättning hifiprylar men tycker att det skulle vara skoj =) den stora frågan är vad hyresvärden skulle säga om svarta väggar men bor man här ~5-6 år till kanske de kan bekosta en tapetsering då för då är tapeten som setat där ändå en 12 år gammal.

#13

Postad 04 augusti 2007 - 15:04

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
En fråga när vi ändå är inne på hyresrätter: Får man sätta upp lite hyllor och sånt på väggarna utan att riskera att åka på inbetalning för fula borrhål? Mina tapeter är vaniljvita (bästa färgförklaringen) så det kanske räcker om man spacklar igen hålen lite snyggt innan man flyttar.

#14

Postad 04 augusti 2007 - 15:56

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Klart man måste få göra lite hål och sånt men det bästa är ändå att höra med hyresvärden och kolla vad han säger. Vissa är kinkigare än andra, sen beror det ju också på när det är omtapetserat och hur länge du planerar att bo kvar.

Har du väldigt fräscha tapeter, gör en massa hål och flyttar inom 6 månader så tror jag nog att man kan åka på att betala.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.