Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#10101

Postad 11 maj 2015 - 16:07

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Midnight-Paris.jpg

 

Midnight in Paris (2011)
Av Woody Allen

Jag har aldrig sett Woody Allen som en mästare. Han har gjort en hel del väldigt bra filmer, men aldrig ett mästerverk. Många pekar på Annie Hall och Manhattan som några av de bästa filmerna någonsin och ja, de är trevliga filmer men det blir mer och mer uppenbart att han inte kan göra filmer om särskilt mycket mer än kulturella, intellektuella människor som pratar om kärlek och sånt. Sen är det uppenbart att huvudkaraktären alltid är honom själv, om inte bokstavligt talat (att han själv medverkar) så är det alltid en kopia eller en tydlig variation. Det här tycker jag inte är charmigt, utan bara bristfälligt.

Men jag ville ge Midnight in Paris en chans. Det första jag kom att tänka på var att den gick i samma spår som hans andra filmer. Kultur, gnällig och neurotisk huvudperson, knasiga kärleksrelationer. Men sedan fick den mer kött på benen när Owen Wilson reser tillbaka till 20-talet när Fitzgerald, Hemingway och Picasso levde. Skådespelarinsatserna här är riktigt ojämna. Tom Hiddleston som F. Scott. Fitzgerald och Adrien Brody som Salvador Dalí är helt briljanta, medan min favoritförfattare Hemingway inte alls fungerar.

Jag kan heller aldrig minnas att jag kunnat förutse vad som kommer att hända i en film så bra som i Midnight in Paris. Det känns som att man är 3 steg före filmen hela tiden och man blir aldrig överraskad. Snacka om förutsägbart, men den är också rätt predikande och uppenbar med sitt budskap. Det filmen går ut på är att man ska vara nöjd över den tid man lever i, eftersom dåtiden romantiseras alltid. Det är en bra poäng som går att visa på fiffiga sätt, men den här filmen driver den så extremt tydligt att man blir irriterad och gör att det känns predikande.

Men det är trots allt riktigt mysigt att gå omkring med Owen Wilson (som jag förövrigt gillar) i den här tiden. Atmosfären och känslan på själva staden har Woody Allen lyckats riktigt bra med, något som jag alltid tycker han gör bra i filmer som Manhattan och Annie Hall. Ta bara öppningsscenen, med stilla tagningar på olika delar av staden. Man blir kär och intresserad direkt och vill bara ut och resa i Europa. Det känns klyschigt att säga men Paris är verkligen en karaktär som förändras och interagerar med de andra karaktärerna. 

Sen kan man inte klaga på många av dialogerna. De tycker jag Woody nästan alltid får att kännas intressanta och roliga, om än inte särskilt realistiska eller trovärdiga.

Det var mycket jag störde mig med Midnight in Paris, men ändå kunde jag inte hjälpa att le genom en stor del av filmen. Nu i efterhand kan jag ändå Inte Riktigt Rekommendera den, tyvärr.

Har du inte sett några av Woody Allens filmer tidigare så håller jag med att det är kanske lite svårt att ta in Midnight in Paris. Dock måste jag säga att jag uppskattar hans filmer mycket högt och inte heller utan anledning är han ansett som en av världens bästa regisörer och mångsysslare inom film.

 

Se gärna även Vicky Cristina Barcelona, To Rome with Love, som också ingår i hans serie av filmer i olika städer. Jag vet att han hade planer på en film om Stockholm, likande dessa, dock med mycket lokala teman, precis som Paris, Barcelona och filmen om Rom.

 

Jag älskar hans filmer, hans dialoger och manus är helt otroliga och mycket innehållsrika men jag är också medveten om att det tar tid att sätta sig in på hans filmer.



#10102

Postad 11 maj 2015 - 16:37

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Har du inte sett några av Woody Allens filmer tidigare så håller jag med att det är kanske lite svårt att ta in Midnight in Paris. Dock måste jag säga att jag uppskattar hans filmer mycket högt och inte heller utan anledning är han ansett som en av världens bästa regisörer och mångsysslare inom film.

 

Se gärna även Vicky Cristina Barcelona, To Rome with Love, som också ingår i hans serie av filmer i olika städer. Jag vet att han hade planer på en film om Stockholm, likande dessa, dock med mycket lokala teman, precis som Paris, Barcelona och filmen om Rom.

 

Jag älskar hans filmer, hans dialoger och manus är helt otroliga och mycket innehållsrika men jag är också medveten om att det tar tid att sätta sig in på hans filmer.

Ska se lite fler filmer av honom bara för allmänbildningssyfte så de du nämnde ska jag absolut kolla in



#10103

Postad 11 maj 2015 - 18:14

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Ja, Jupiter anscending var verkligen en av de absolut sämsta filmerna jag sett. Kan inte komma ihåg när jag sist såg en film i två omgångar.....

Betyg 1/10

#10104

Postad 11 maj 2015 - 23:17

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

MV5BODMxNjAwODA2Ml5BMl5BanBnXkFtZTgwMzc0

http://www.imdb.com/title/tt1020072

 

Jättebra kort och gott. Se den.

 

Tyvärr var bilden riktigt dålig. Det kan ses som ett osmakligt rasistiskt nördigt skämt att säga att svärtan var riktigt usel i den här filmen, men det var den. Jag var tvungen att sätta igång en annan film efteråt för att kolla så att jag inte sabbat alla inställningarna på projektorn. 



#10105

Postad 11 maj 2015 - 23:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
The interview.
Igen. Sett den fyra gånger i år, vilket är mycket ovanligt, jag ser sällan filmer mer än en gång nuförtiden. Än mer sällan att jag ser samma film två gånger på ett år.

Den är bara så sjukt bra. Så sjukt j*vla bra!

#10106

Postad 11 maj 2015 - 23:59

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

The Hangover 1 och 3 på Blu-ray. Hade sett 2:an innan, men ändå tyckte jag att tvåan var bättre än 1:an och 3:an förutom scenen när Giraffen får huvudet mulat under bron i början av 3:an :D Lite speciella filmer. I mellan åt ganska roliga men kanske inte en film man ser med barnen eller med morsan :P Tvåan får en 6:a i betyg och 1:an och 3:an får en fyra. Gillar man inte dumma saker så ska man inte se den :)

 

Efter det såg jag Die Hard 1 på DVD. En riktig klassiker. Har säkert sett den ett trettiotal gånger. Alltid lika underhållande :D Betyget på den varierar lite efter årstid. Roligast är ju att se den juletid. Men jag ger den iaf en stark 8:a även om den har en del år på nacken :) 



#10107

Postad 12 maj 2015 - 14:58

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

still-of-jude-law-and-haley-joel-osment-

 

Artificial Intelligence (2001)
Av Stephen Spielberg

Spielbergs påkostade film från 2001 lever bara halvt upp till sin titel. Den känns för ofta artificiell, men allt för sällan intelligent.

Artificial Intelligence handlar om en framtid i obalans med naturtillgångar, översvämningar och sociala svårigheter. I denna värld har androider blivit en del av vardagen. En pojke skapas med känslor till en familj som håller på att förlora sitt barn. Men hur ser omvärlden och hans egna föräldrar på en varelse mellan människa och maskin? Filmen urartar i ett äventyr med en nallebjörn och sex-roboten Gigolo Joe, som drivs stor vilja att helt och hållet bli människa.

Haley Joel Osment spelar här en maskin med känslor, och han gör det ruggigt bra för att vara 12 år gammal. Jude Law är också en positiv del av filmen i rollen som Gigolo Joe. Jag kan ha svårt för vissa av hans roller men här tillför han en komisk del i filmen. Visst spelar han över, men det fungerar eftersom han är en robot vars enda uppgift är att vara charmig, vilket han ändå lyckas med väldigt bra.

Beundransvärt är det första man tänker när själva produktionen tar plats. Miljöerna, ljussättningar, kameravinklar och effekterna är påkostade och väl genomförda. Men filmen lutar nästan till överproduktion. Spielberg fullkomligt älskar våran beundran så mycket att han låter kameran vila på sina effekter på tok för länge. vissa av segmenten som den datoranimerade Dr. Know eller kanonscenen existerar enbart för att visa hur mycket pengar som ligger bakom. Produktionsvärdet är så högt att det distraherar från ett i grunden lovande koncept.

A.I har otroligt intressanta element vilket den presenterar, om än rätt klumpigt, i en inledning där vetenskapsmän diskuterar ifall man kan göra en robot som älskar och ännu viktigare, som går att älska. Problemet är att Spielberg inte kan presentera denna fråga som filmen kretsar kring genom att bara visa dessa karaktärers öden. Filmmediet är en sån intressant konstform eftersom den handlar om en visuell upplevelse kring känslor och tankar. De allra bästa filmerna kan alla ställa sina frågor, komma med sina budskap eller skapa sina unika känslor genom att skildra det underliggande genom bilderna vi ser framför oss istället för att förlita sig på att rakt av, ordagrant berätta allt som pågår under ytan. 

Men Spielberg lyckas inte med att göra en bra film. Precis som exemplet med inledningen lämnas väldigt lite till publiken att själva fundera på och analysera kring. Det är en filmidé som så gärna vill stanna kvar i huvudet långt framöver, men hindras av regissörens starka vilja att filmen ska falla alla i smaken. Det räcker inte att presentera en intressant tanke om man inte kan göra den rättvisa. A.I har tråkigt mycket filosofisk potential som helt enkelt går miste i Spielbergs frossande i melodramatik, effektsökeri och förklaringar.

Det här är tyvärr Spielberg som sämst, och han skulle inte tagit sig an det här projektet då han verkligen är fel regissör att göra jobbet. Jag kan Inte Rekommendera Artificial Intelligence.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 12 maj 2015 - 14:59.


#10108

Postad 12 maj 2015 - 22:13

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 3
Zodiac. Betyg 8/10. Finchers hantverk håller hög klass.

/r

#10109

Postad 13 maj 2015 - 21:01

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Hobbit femhäraslaget.

Svagaste filmen av dom alla tycker jag.
Upplever en hel del störigt och ologiskt samt dåligt gjort.

Hyrde för 25,kr och mer än så blir det inte. Satt och väntade på nästa film istället som vi ska se.

#10110

Postad 13 maj 2015 - 22:42

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

funny-games-811291l.jpg

 

Funny Games (1997)
Av Michael Haneke

När jag inte trodde att det kunde bli värre, gör kultklassikern Funny Games min redan starka fobi för rika, tyska ungdomar ännu starkare. 

Vi befinner oss i en ljuvlig skärgård där rika människor spelar golf och seglar med sina båtar. En helt vanlig familj åker ut till sitt hus för att spendera sommaren i, när några unga, artiga, om än lite underliga nykomlingar dyker upp på deras trappsteg. Det som följer är en hemsk lek som familjen faller offer för. Och allt sker helt utan mening.

Funny Games kryllar av starka skådespelarinsatser som verkligen får en att känna ångest i situationen Haneke presenterar. Ulrich Mühe tar priset för sin roll som familjefadern som brutit benet. Han har alltid varit en fantastisk skådespelare och här är han inget undantag. Scener där han bryter ihop blandas med mer subtila framträdanden, som den punkt ungdomarna tvingar honom att be sin fru klä av sig naken, och han inser att familjen helt och hållet är i deras händer. Det går att pausa på det exakta ögonblicket.

Det filmen lyckas med, till skillnad från liknande vålds/tortyrfilmer är att bygga upp en riktigt bra stämning. Det hela börjar med att vara socialt obekvämt och går över till en mer hotande atmosfär och till slut ren terror. Detta sker så fint och naturligt att man aldrig riktigt tänker på sömmarna. inte alltför uppenbart att något kommer hända men små små saker som den nervösa hunden, samt gester och blickar avslöjar det kommande . Allt pratande i början av filmen är väldigt långdraget. Det är lika mycket prat som i en Tarantino-film förutom att Tarantinos dialoger fångar ens intresse. Det är inte på något sätt dåligt, men för att förlita sig så pass mycket på prat är det inte särskilt intressant eller stimulerande. 

Ändå vill jag ge filmen respekt för att våga ta sin tid och inte stressa. En scen pågår i 11 minuter utan klippning (eller dialoger för den delen) i samma rum. Det är ett modigt drag, på samma sätt som öppningsscenerna där en av dessa psykopater, i ett långsamt tempo, stannar över sitt välkomnande i köket. Men i 11-minutersscenen samt vissa andra känns längden lite för överflödig. Jag har inga koncentrationssvårigheter men tänkte ibland "Jaha? Vad väntar vi på?"

Filmens största styrka är helt klart dess koncept. Allt ifrån mannens roll i familjen, överklass, barbarism och framförallt livets meningslöshet får plats i en på papperet simpel utgångspunkt. 

Fadern känns typisk skandinavisk. Han vill inte trampa någon på tårna, vilket leder till att han inte kan kasta ut förövarna när hans fru, som gått på sin kvinnliga intuition, ber honom att göra det. Under tidens gång sitter han också maktlös eftersom benet är brutet. Jag tycker det är en intressant spinn på den vanliga mansrollen som fixare, försörjare och beskyddare. En annan intressant variation är överklassmiljöerna som skär sig oerhört med det barbariska. Miljöerna och förövarnas kläder är vita, allt sker en solig sommardag och våldet utövas med golfklubbor - överklassens symbol. Det är en film som kommer stanna kvar länge hos mig, och i synnerhet ett citat: Varför gör ni det här? Varför inte? 

All positiv kritik åsido, gillar jag verkligen inte hur en av karaktärerna konstant river tredje muren och börjar prata in i kameran. Det fungerar i vissa filmer och serier, som exempelvis House of Cards, men här är det bara distraherande. Filmen beskrivs också som att vi, publiken själva ska sättas på plats för våra våldslustar, men det blir både predikande och oklart vad Haneke egentligen menar på en och samma gång. Det var något jag inte kände var relevant och filmen hade absolut klarat sig utan det spåret.

Frågan ni väntat på: Blir man illa till mods av det som händer? Ja, absolut, och då ser jag mig ändå som härdad. Särskilt efter en scen som utspelas utanför kameralinsen hade jag svårt att fortsätta. Våldet kommer inte ofta, men de är det hänsynslösa maktutövandet bakom våldet som får det att vridas om i magen och gör Funny Games till en film jag kan Rekommendera!


Redigerat av Unregisterede98d451d, 13 maj 2015 - 22:43.


#10111

Postad 14 maj 2015 - 08:38

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Fifty Shades of Grey

 

Bifogad fil  1406210597_50-shades-zoom.jpg   71,81K   0 Antal nerladdningar

 

Igår var det läge att se denna hypade film som har mer eller mindre hyllats av media och det har pratats som mycket om i olika sammanhang. Då kör vi då.

 

Filmen är otroligt dålig, mycket dåligt skådespel och ingen karisma alls mellan skådespelare i filmen. Genom hela filmen kändes som att dem levererade manusrader till varandra utan att lägga kraft alls i dessa rader. Lite som en dåligt teater när man gick i skolan där alla vill bara säga dem rätta orden som det står i en script.

 

Filmen hade kunnat komma undan om det vara vackert filmat, visat vackra miljöer just för att kompensera bristen i manus och det dåliga kemin mellan huvudkaraktärerna, men det gör inte. Inget i filmen kändes äkta, inget kändes bra och filmen är pinsam. Om man tänker tillbaka på filmer inom samma kategori där det sexuella är huvudämnet så är denna film långt ner under alla standart som du kan tänka dig.

 

En film på över 2 timmar som inte leverera något alls, inte ens häftiga sexscener som filmen bygger på och gör någon form av anspråk på. Filmen är en besvikelse.

 

0 av 10 möjliga till denna verkligen gråa film.



#10112

Postad 14 maj 2015 - 10:30

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

As Above So Below

 

Ingen superfilm men helt ok om man gillar grottkryparskräck a la The Descent.

Svårt att betygsätta men 5,5/10. Jag blev underhållen iallafall =)

 

ha57acz6psknr1wzmmlk.jpg

 

 



#10113

Postad 15 maj 2015 - 17:18

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0

Igår var det läge att se denna hypade film som har mer eller mindre hyllats av media och det har pratats som mycket om i olika sammanhang. Då kör vi då.

Vadå mer eller mindre hyllats i media? Den har ju blivit sågad i stort sett överallt. 25% på rottentomatoes och 46% på metacritic...



#10114

Postad 15 maj 2015 - 20:34

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

The Notebook (2004)

 

Bifogad fil  the_notebook-0002.jpg   49,15K   2 Antal nerladdningar

 

Alltid kul att se en film igen efter några år och i mitt fal så är det säkert 5-6 år sedan jag sist såg The Notebook. En sak är helt säkert, filmen är lika bra nu som då, och i mitt tycke och det känns underbart.

 

Suveränt skådespel, underbara vackra bilder och miljöer, underbar story och filmen innehåller allt. Filmen är ett måste om du inte sett denna tidigare.

 

10 av 10 möjliga


Redigerat av Unregistereda360a43b, 15 maj 2015 - 20:41.


#10115

Postad 15 maj 2015 - 20:37

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Vadå mer eller mindre hyllats i media? Den har ju blivit sågad i stort sett överallt. 25% på rottentomatoes och 46% på metacritic...

Jag syftade på det som fanns då svensk media i mitt tidigare kommentar.Nu inser jag mer eller mindre att filmen blev säkert mer hyllad utifrån bokens popularitet än själva filmen som eget konstform. Jag har inte läst boken och kan inte bedöma det men som film i mitt tycke så var den kass.



#10116

Postad 15 maj 2015 - 22:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Chappie. Niell Blomkamps robotfilm som jag hade höga förväntningar inför men...nä, han når verkligen inte fram. Filmen kunde varit så mycket bättre men den här blev ju alldeles för slarvig enligt mig. Besviken.
2/5

#10117

Postad 15 maj 2015 - 22:10

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 2

Black Hat

 

Vilken dynga, dålig handling, dåligt skådespeleri, dåligt alltihop. Ge mig mina 133 min av mitt liv tillbaka!  :angry:

0/5



#10118

Postad 15 maj 2015 - 22:23

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

The Notebook (2004)

 

attachicon.gifthe_notebook-0002.jpg

 

Alltid kul att se en film igen efter några år och i mitt fal så är det säkert 5-6 år sedan jag sist såg The Notebook. En sak är helt säkert, filmen är lika bra nu som då, och i mitt tycke och det känns underbart.

 

Suveränt skådespel, underbara vackra bilder och miljöer, underbar story och filmen innehåller allt. Filmen är ett måste om du inte sett denna tidigare.

 

10 av 10 möjliga

Håller med :) Den filmen är riktigt riktigt bra :)



#10119

Postad 16 maj 2015 - 00:41

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Hade ju egentligen inte tänkt mig se Mad Max på bio, men nu blev det så iaf. Tur var väl det, för det var en riktig åktur. Visst, jag hade låga förväntningar och så - men den här filmen är gjord med glimten i ögat och tar inte sig självt på för stort allvar. En gammal hederlig actionstänkare helt enkelt. Filmen var i 3D, men jag kan inte säga att jag störde mig så mycket på det. Det var en hel del effekter inledningsvis, men efter ett tag så tänkte man inte så mycket på det - vilket betyder att det inte upplevdes så negativt som det brukar i de allra flesta 3D-filmer. Ljudet var väl helt okej i salongen, men kan tänka mig att en ordentlig hemmabioanläggning kan ge ännu lite mer upplevelse. 

 

Betyg: 3,5/5 - en trevlig upplevelse helt enkelt. 



#10120

Postad 16 maj 2015 - 15:55

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

blue-jasmine-cate-blanchette.jpg

 

Blue Jasmine (2013)
Av Woody Allen

Cate Blanchett spelar Jasmine, en överklass-änka som berövats sin socioekonomiska status när hennes make, som spelas av en mycket passande Alec Baldwin, sätts i fängelse för ekonomisk bedrägeri. Utan pengar måste hon leta sig till sin syster i San Franciscos arbetarklass där hon får smaka på hur det är att leva i verkligheten. Om intrigen låter bekant är det för att Blue Jasmine är en homage eller omtolkning på A Streetcar Named Desire som Marlon Brando medverkade i 1951.

Ni har förmodligen hört talas om Blue Jasmine av två anledningar: Woody Allen och Cate Blanchett. Just Cate Blanchett är en anledning i sig att se filmen, just därför att hon aldrig tidigare varit så bra som här. Då är ändå Blanchett en av de bästa skådespelarna verksamma idag. Rollen som en bortskämd överklassfru som håller på att gå sönder av allt som händer runtomkring henne är helt otrolig. Hon är rakt igenom ytlig och bortskämd. Ofta vill man att hon ska få lida, men kommer på sig själv med att innerst inne sympatisera med henne. Det gör ont i själen av att se någon så ute ur sitt element, så långt ifrån den miljö hon hör hemma i, att man inte kan göra annat än att må dåligt för stackaren. Hon lever på sina karlar, ljuger och svamlar sig igenom sitt liv men är så bra på det och så naturlig i sitt väsen att man trots allt tycker om henne, väldigt mycket. Det är en enorm utmaning, och Blanchett gör den rättvisa på ett sätt jag tror ingen annan hade kunnat.

Av ren instinkt vill jag säga att hon stjäl showen, äger varje scen hon är med i och utklassar alla andra på duken. Men Blue Jasmine nöjer sig inte med att lägga all screen time och fokus på karaktären i titeln. Nästan alla inblandade gör väldigt bra ifrån sig - Med undantag från min absoluta favoritkomiker, Louis CK - och höjer filmen till ett riktigt stadigt hantverk som platsar bland Allens allra bästa filmer. Några värda att nämna är Andrew Dice Clay som är SÅ nära på att spela en arbetarklass-karikatyr men ändå åstadkommer en rolltolkning av kött och blod. Hennes syster, som spelas av Sally Hawkins, är också en fröjd att se. Varför vet jag inte riktigt, men hon lyckas verkligen göra en väl behövd motpol till Jasmine.

Ett mer eller mindre uppenbart faktum vid det här laget: Woody Allen är den kanske bästa stadsskildraren inom filmhistorien, ja kanske till och med hela konsthistorien. Den här gången befinner vi oss San Francisco, en stad jag aldrig fått ett riktigt grepp på. Ändå lyckas han på 100 minuter få mig fascinerad och på något sätt familjär med staden. Han inför liv i varje gata och hamn. Romantiserat eller inte, jag vill dit och jag vill det nu. Hur han bemästrar sina städer gör mig lyrisk över att han vill göra en film i Sverige. Vi får hålla tummarna att han håller sig vid liv så länge. 

Som regel brukar jag döma Allens filmer efter nyckelordet "Trevlig". Hur Trevlig är Blue Jasmine? Väldigt. Men den är också riktigt, riktigt tragisk. Den är mångsidig på ett sätt som en annan film Allen gjort på senaste - Midnight in Paris - inte var, och jag tycker att den är riktigt bra. Jag kan Rekommendera den.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 16 maj 2015 - 15:55.


#10121

Postad 16 maj 2015 - 17:46

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

blue-jasmine-cate-blanchette.jpg
 
Blue Jasmine (2013)Av Woody Allen[/size]Cate Blanchett spelar Jasmine, en överklass-änka som berövats sin socioekonomiska status när hennes make, som spelas av en mycket passande Alec Baldwin, sätts i fängelse för ekonomisk bedrägeri. Utan pengar måste hon leta sig till sin syster i San Franciscos arbetarklass där hon får smaka på hur det är att leva i verkligheten. Om intrigen låter bekant är det för att Blue Jasmine är en homage eller omtolkning på A Streetcar Named Desire som Marlon Brando medverkade i 1951.[/size]Ni har förmodligen hört talas om Blue Jasmine av två anledningar: Woody Allen och Cate Blanchett. Just Cate Blanchett är en anledning i sig att se filmen, just därför att hon aldrig tidigare varit så bra som här. Då är ändå Blanchett en av de bästa skådespelarna verksamma idag. Rollen som en bortskämd överklassfru som håller på att gå sönder av allt som händer runtomkring henne är helt otrolig. Hon är rakt igenom ytlig och bortskämd. Ofta vill man att hon ska få lida, men kommer på sig själv med att innerst inne sympatisera med henne. Det gör ont i själen av att se någon så ute ur sitt element, så långt ifrån den miljö hon hör hemma i, att man inte kan göra annat än att må dåligt för stackaren. Hon lever på sina karlar, ljuger och svamlar sig igenom sitt liv men är så bra på det och så naturlig i sitt väsen att man trots allt tycker om henne, väldigt mycket. Det är en enorm utmaning, och Blanchett gör den rättvisa på ett sätt jag tror ingen annan hade kunnat.[/size]Av ren instinkt vill jag säga att hon stjäl showen, äger varje scen hon är med i och utklassar alla andra på duken. Men Blue Jasmine nöjer sig inte med att lägga all screen time och fokus på karaktären i titeln. Nästan alla inblandade gör väldigt bra ifrån sig - Med undantag från min absoluta favoritkomiker, Louis CK - och höjer filmen till ett riktigt stadigt hantverk som platsar bland Allens allra bästa filmer. Några värda att nämna är Andrew Dice Clay som är SÅ nära på att spela en arbetarklass-karikatyr men ändå åstadkommer en rolltolkning av kött och blod. Hennes syster, som spelas av Sally Hawkins, är också en fröjd att se. Varför vet jag inte riktigt, men hon lyckas verkligen göra en väl behövd motpol till Jasmine.[/size]Ett mer eller mindre uppenbart faktum vid det här laget: Woody Allen är den kanske bästa stadsskildraren inom filmhistorien, ja kanske till och med hela konsthistorien. Den här gången befinner vi oss San Francisco, en stad jag aldrig fått ett riktigt grepp på. Ändå lyckas han på 100 minuter få mig fascinerad och på något sätt familjär med staden. Han inför liv i varje gata och hamn. Romantiserat eller inte, jag vill dit och jag vill det nu. Hur han bemästrar sina städer gör mig lyrisk över att han vill göra en film i Sverige. Vi får hålla tummarna att han håller sig vid liv så länge. [/size]Som regel brukar jag döma Allens filmer efter nyckelordet "Trevlig". Hur Trevlig är Blue Jasmine? Väldigt. Men den är också riktigt, riktigt tragisk. Den är mångsidig på ett sätt som en annan film Allen gjort på senaste - Midnight in Paris - inte var, och jag tycker att den är riktigt bra. Jag kan [/size]Rekommendera den.[/size]


Kul att du började titta lite Woody Allen filmer och jag är helt övertygat om att du kommer definitivt att finna mycket nöje, vackra bilder och framförallt humor som är helt klart i en egen klass för sig. Du fick några tips av mig förra gången och jag kommer helt klart skicka några nya tips till din "måste ses" lista, som Mighty Aphordite.

Kan varmt rekommendera även, Fading Gigolo. Skriven inte av Woody, dock Woody gör ett utmärkt skådespel och man ser tydligt hans påverkan i filmen. Har sett den ett par gånger och den växer mer och mer. Lättsam film, feelgood känsla rakt genom.

#10122

Postad 16 maj 2015 - 17:55

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Kul att du började titta lite Woody Allen filmer och jag är helt övertygat om att du kommer definitivt att finna mycket nöje, vackra bilder och framförallt humor som är helt klart i en egen klass för sig. Du fick några tips av mig förra gången och jag kommer helt klart skicka några nya tips till din "måste ses" lista, som Mighty Aphordite.

Kan varmt rekommendera även, Fading Gigolo. Skriven inte av Woody, dock Woody gör ett utmärkt skådespel och man ser tydligt hans påverkan i filmen. Har sett den ett par gånger och den växer mer och mer. Lättsam film, feelgood känsla rakt genom.

Tackar tackar, den här filmen klickade mycket mer än den med Owen Wilson, hade gärna velat se några som inte alls ses som fullträffar av honom. När man går igenom en regissör är det största misstaget man kan göra att enbart se de mest prisade, deras klassiker. Jag tycker att det är nästan lika viktigt att se stolpskott, för att verkligen kunna uppskatta deras bra filmer!



#10123

Postad 16 maj 2015 - 18:17

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Tackar tackar, den här filmen klickade mycket mer än den med Owen Wilson, hade gärna velat se några som inte alls ses som fullträffar av honom. När man går igenom en regissör är det största misstaget man kan göra att enbart se de mest prisade, deras klassiker. Jag tycker att det är nästan lika viktigt att se stolpskott, för att verkligen kunna uppskatta deras bra filmer!

Se "Fading Gigolo" - du kommer att älska den. genomsyras av intellektuellt humor i filmen, vardagshändelser och relationer, normer i samhället, överlevnad, kompromisser, etc, etc...



#10124

Postad 16 maj 2015 - 18:29

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Clear History

 

Bifogad fil  clear-history-bill-hader-michael-keaton-larry-david.jpg   48,79K   0 Antal nerladdningar

 

Ni som gillar humor i form av Seinfeld eller Wood Allen, kommer definitivt att älska denna film.

Filmen kretsar kring två stycken bästa polare tillika affärpartners där den ena drar sig ut från en satsning medan den andra går vidare och självklart blir miljardär på det. Dem möts naturligtvis många, många år senare.

 

Larry David är underbar i denna film, kvick och skarp manus med många härliga dialoger där man berör allt och alla. Ett måste film som får mig i varje fall att skratta.



#10125

Postad 16 maj 2015 - 20:48

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Pingvinerna från Madagaskar 3D, riktigt rolig film!

#10126

Postad 16 maj 2015 - 21:12

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Fifty shades of grey
Taffligt, klappkass handling eller rättare sagt ingen handling. 1/10

Maggie
Arnold gör det riktigt bra! Lite seg och inte riktigt vad jag förväntade mig. 6/10

Avengers: Age of Ultron
Fart och fläkt med en tunn handling. 7/10

Shappie
Kunde ha gjort så mycket mer, en viss glimt i ögat känsla räddar den. 6/10

Redigerat av Unregistered3f868d20, 16 maj 2015 - 21:23.


#10127

Postad 16 maj 2015 - 21:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Kingsman

Störtskön men samtidigt genomtramsig. Skönt slut att få ta svenska prinsessan i brummen :D

Betyg 6/10

#10128

Postad 17 maj 2015 - 08:48

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
Interstellar. Sci-fi är verkligen inte min kopp kaffe och denna var väl sevärd inte mer. 4.5/10

#10129

Postad 17 maj 2015 - 08:54

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Såg senaste Avengers i veckan.

Mycket snabba actionklipp hade svårt att hinna uppfatta vad som hände och man lixom zonade ut och väntade tills man såg resultatet, najs ljud och sådär intressant handling.

6/10 för underhållningen som helhet.

#10130

Postad 17 maj 2015 - 09:38

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 1

Mad Max 4 - Fury Road.

En blivande klassiker 10/10.

Viktigt nu att alla ser den på bio, köper blåstrålen och hyr den minst 5ggr på on-demand. Allt för att filmen ska dra in mer än sin $150M budget och George Miller får grönt ljus på Mad Max 5. Bra film ska premieras!



#10131

Postad 17 maj 2015 - 17:49

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag såg om Jack Reacher efter att ljudboksläst alla böcker till och med den som filmen bygger på. Filmen är fortfarande ok, men jösses vad man misshandlar böckerna.

Att Rom Cruise spelar en kille som i böckerna är en väldigt stark, råbarkad och stor kille (192 cm och 125 kilo muskler) inser nog alla är minst sagt märkligt. Sedan plockar man ett par bitar ur boken, men lägger till saker (som en lång biljakt) som verkligen inte passar in. Resultatet blir att en potentiellt riktigt bra film känns ytlig och inkonsekvent. Cruise är inte bara till formatet fullständigt fel, utan han är inte ens nära att förmedla karaktären Reacher.

Jag är oerhört besviken då jag tycker att man hade en skyldighet att i alla fall försöka porträttera en väldigt speciell hjälte, men man gjorde inte ens ett försök. Man plockade lite av intrigen och kastade in lite biljakter och strider.

Fy fan.

#10132

Postad 17 maj 2015 - 20:27

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
A good day to die hard. Betyg 5/10. Inte så bra. Grymma actionscener men det måste finnas annat också.

/r

#10133

Postad 18 maj 2015 - 07:01

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Love, Rosie... helt okej feelgood film. Trodde den skulle vara något mer allvarlig men det var den definitivt inte. Betyg 6/10



#10134

Postad 18 maj 2015 - 07:51

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

I tråden så skrivs det vilka filmer man sett och vad man tycker. Har ni ett behov av att diskutera en film så gör det i någon annan mer lämpad tråd, ev starta en tråd där ni kan diskutera filmer som ni sett och skrivet om i denna tråden. Låt oss nu hålla tråden ren från en massa off topic.

 

Tack för visad hänsyn.



#10135

Postad 18 maj 2015 - 07:51

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Exodus Gods and Kings

Hade väldigt låga förväntningar och blev lite positivt överraskad. Men det är dags för Scott att lägga registolen på hyllan nu och njuta av de sista åren. Det här var inte bra, en historia som denna borde man kunna vaska fram lite mer än detta dravel. Och skådespelarna var under all kritik. 

1,5/5



#10136

Postad 18 maj 2015 - 08:30

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Igårkväll såg jag både Vampire's kiss och The Wicker Man, fantastiska filmer båda två. Nicolas Cage är helt otrolig när har springer på gatan och skriker "I'm a vampire I'm a vampire I'm a vampire..." eller när han iförd björndräkt springer fram till en tjej och slår ner henne, eller när han snor en cykel: "Give me the bike, GIVE me the bike, GIVE ME the bike ... *drar en pistol* Step away from the bike!" tar cykeln och cyklar iväg i skogen.

 

WHY D'IT BUUURN!???!?

 

Kan rekommendera båda två, The wicker man lite mer än Vampire's kiss, mest eftersom Vampire's kiss utger sig för att vara en komedi vilket förtar det roliga med den litegrann. The wicker man är tänkt att vara seriös däremot  :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=-1GadTfGFvU



#10137

Postad 18 maj 2015 - 11:26

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Star Wars: Episode 1

En gäspning värd kanske 2,5/5.



#10138

Postad 18 maj 2015 - 22:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Pound of flesh

 

Jösses, JCvD´s bästföre-datum har passerat för länge sedan. Så usel, så trist, så seg, så.... sömnig....

 

Betyg: 1/10 njurslag



#10139

Postad 19 maj 2015 - 17:54

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Spy-Bar-640.jpg

 

Spy (2015)
Av Paul Feig

Spy är Paul Feigs nyaste komedi om Susan, en kontors-spion vars största uppgift är att baka tårtor till sitt arbetslag, som helt plötsligt sätts ute i fält. Som komedi levererar den gång på gång flera träffar, men tyvärr, det dubbla antalet missar.

Efter att agenten Bradley Fine (Jude Law) skjutits ihjäl under ett uppdrag skickas Susan (Melissa McCarthy) ut för att fullfölja uppgiften. Hon reser genom Rom och Budapest i jakten på en bärbar atombomb och träffar mystiska kvinnor och skumma typer inspirerade av James Bond-filmerna. Problemet, eller kanske den stora fördelen, är att Susan inte ser farligare ut än en socialsekreterare från Sollefteå. Spy är en rätt trevlig komedi a la Austin Powers, men lider av ett antal brister.

Det kanske största problemet är att Melissa McCarthy helt enkeltinte bär upp filmen. För en film som kretsar kring en karaktär likt Indiana Jones, Borat eller sitt eget källmaterial som är Agent 007, är huvudkaraktären pulsen, tonen och den röda tråden som löper igenom alltihop. Hur storyn byggs upp, hur replikerna sägs, hela filmens uppbyggnad baseras på att Mccarthy ska skina igenom. Och tyvärr så har hon enligt mig inte den charmen och framförandet som den här typen av film kräver av henne. En viss respekt måste Spy ändå få eftersom det hade varit så lätt att få henne att ramla på ändan eller dra billiga skämt kring hennes kön eller vikt, men ändå väljer att ta henne för en seriös huvudrollsinnehavare som har saker att säga och komma med.

Som komedi gör den ingenting nytt. Detta är inte nödvändigtvis ett problem i sig. Vissa filmer fulländar en redan befintlig stil eller genre utan att göra något helt nytt. I Spy känns det däremot ofta trött och förlegat. Många av de feta oneliner-replikerna är så frekventa och så väldigt presenterade och utannonserade att de faller pladask. Manusförfattaren har också väldigt svårt att lämna sina skämt när de har gjort sitt. En riktigt rolig scen i slutet där Stathams karaktär åker iväg med en båt för att ta sig till Italien. McCarthys väninna vänder sig till henne och frågar ifall han vet att han åker i en sjö. Skratt i salongen och även från mig. Men vi hinner bara skratta i 3 minuter innan Stathams röst spelas över en svart duk där vi hör honom skrika: ”Varför sa ingen att det här är en sjö? Hur kommer man till Italien!?” Filmen vet när den är som roligast. Men likt ett litet barn som gör något roligt och människor skrattar vilket leder till att barnet gör det igen och igen, till skratten dör ut, fortsätter Spy att lägga till onödiga, oslipade extraskämt som bara förstör. Utan dessa tillägg hade jag faktiskt tyckt om filmen och inte varit lika delad i min åsikt. Nu är de alltför många och alltför distraherande.

Ibland lyser komedin igenom, och då särskilt kring vissa biroller. Jason Statham är en överraskning i den här genren. Tillsammans med Vin Diesel är han den enda renodlade actionhjälten vi har idag. Därför är det riktigt roligt att se honom göra en parodi på hela sin karriär, när han spelar den hårdbarkade, brittiska spionen som gör vad han vill och varit med om bokstavligt allt man kan tänka sig. Han berättar att han minsann kört en bil på ett tåg medan han brann och så vidare, och det blir extra roligt när man sett honom i andra filmer göra liknande saker, fast på fullaste allvar. Det finns många roliga dialogutbyten och situationer i den här filmen, det är bara synd att de kom så sällan för mig.

Om man är riktigt sugen på en hjärndöd action-komedi är Spy faktiskt helt okej. De flesta i biosalongen hade en riktigt härlig upplevelse, vilket jag också måste erkänna att jag stundtals hade. Men komedier finns det många av, och väldigt många bättre än vad Spy var, och därför kan jag personligen Inte Rekommendera den.



#10140

Postad 19 maj 2015 - 17:57

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Spy - Var Björn Gustavsson med som jag såg i någon svensk biotrailer för ett gäng månader sedan?

#10141

Postad 19 maj 2015 - 19:41

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Spy - Var Björn Gustavsson med som jag såg i någon svensk biotrailer för ett gäng månader sedan?

Mycket riktigt. Han var lite Björn Gustavsson innan han dog, men bara i typ 3 minuter och utan någon riktig poäng. 



#10142

Postad 19 maj 2015 - 21:49

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Jönssonligan- Den perfekta stöten
5/10

Ex Machina
7/10
Alicia Vikander gör sin roll på ett magnifikt sätt, kanon!

#10143

Postad 20 maj 2015 - 09:45

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 2

oFVcgJV.png

 

Young Frankenstein (1974)
Av Mel Brooks

Young Frankenstein är en gammal film som parodiserar en ännu äldre film. Ändå känns det fräschare än det mesta som görs idag.

I Mel Brooks klassiker från 1974 följer vi Biologiprofessorn Frederick Frankenstein (spelad av Gene Wilder som gör sin bästa roll någonsin) gör allt för att rentvå sitt namn efter farfaderns experiment i Transsylvanien. Men allt förändras dagen han får ärva det gamla slottet. Med hjälp av Igor (med Marty Feldman i rollen vars utseende inte kan passa någon annan film förutom denna) barnbarn till Fritz i den gamla Frankenstein, hjälpredan Inga och en hel massa fritid fullföljer han sin familjetradition med att skapa ett nytt monster, till bybornas stora sorg. Det är en regelrätt parodi på Frankenstein från 1931, men står också stadigt på egna ben.

Det svartvita fotot är perfekt. Ljuset och scensättningen totalt utklassar de bästa och mest ikoniska Universal-monsterfilmerna som gjorts. Det här är en fröjd för alla som sett och uppskattat gamla Dracula- eller Frankensteinfilmer. Man får intrycket att Mel Brooks har verkat i den här genren i åratal, och blir chockad av att den faktiskt kunnat göras 1974. Det är ett perfekt källmaterial filmen baseras på. Gamla monsterfilmer har komiska element, är överdrivna och härligt ”kusliga” vilket är perfekt att göra komedi på. De har till och med fått tag på labbutrustningen från Frankenstein-inspelning. Såna här små saker tillsammans med de inblandades entusiasm för projektet skapar en genuin film. Man märker att alla har haft riktigt, riktigt roligt. Tydligen har Mel Brooks spelat in flera scener i efterhand eftersom ingen ville lämna inspelningen. Det märks ibland, då en del scener känns rätt onödiga, men entusiasm känns inte som något jag vill kritisera.

Man måste verkligen uppskatta de här komedierna som innehåller en intressant story på sidan av faktumet att det handlar om en komedi. Young Frankenstein hade gott och väl kunnat vara en uppföljare till originalet, med den perfekta gotiska ljussättningen, inredningen och det rejäla överspelandet, om det inte var för all komik. Sättet den väver ihop det på ett sådant snyggt sätt är något som filmskapare idag borde ta lärdom av. Och likt Universal-filmernas partier emellan skräcken har Young Frankenstein inte missat vikten av andningspauser, vilket aldrig får den att kännas långsam utan istället självsäker. Man längtar tillbaka till den här klassiska Airplane!-humorn som jag saknar i moderna komedier. Det är som att skämten är skrivna av ens pappa, förutom att de här faktiskt är roliga.

Som sagt är alla inblandade fenomenala, men kronan på verket är helt klart Gene Wilder. Hans ansikte bara lyser av komedi. Varför fungerar scener som när Frankenstein och hans monster framför ett sång och dans-nummer för en skara vetenskapsmän som samlats? Gene Wilder var tvungen att bråka sig till scenens medverkan i filmen, vilket jag förstår, för på papperet låter det här som en katastrof. Men det inte bara fungerar, utan det är något av det roligaste jag sett. Hur Wilder spelar det hela med ett straight face. Hur han utannonserar att vi med showen ska dyka in i ”The realm of genious”. Hur Publiken, som består av högt uppstående vetenskapsmän, börjar kasta tårtor när monstret missar sina danssteg. Det är så fånigt att man inte har något val än att skratta. Barnsligt? Javisst! Mel Brooks är en mästare på sin egna larviga humor som inte kan falla någon utanför smaken.

Här sitter jag på bussen dagen efter och måste dämpa mina små fniss över tanken på filmen. Väldigt få komedier stannar kvar på det sättet. Man är både utmattad av alla roliga scener samtidigt som jag inte glömt filmens självsäkra, lugna och rakt igenom mysiga tempo. Young Frankenstein är rolig, därför att den vet hur och när den ska vara rolig för att inte drunkna i sig sina egna skämt. Bra komedi är bra timing, och därför ger jag den en Mycket Stark Rekommendation!


Redigerat av Unregisterede98d451d, 21 maj 2015 - 22:35.


#10144

Postad 20 maj 2015 - 12:23

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 1
Den är lysande! Såg om high anxiety och den är inte bra alls

#10145

Postad 20 maj 2015 - 12:26

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 1

Friday

Sevärd kultklassiker med Ice Cube och Chris Tucker.

 

6/10



#10146

Postad 21 maj 2015 - 20:43

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Area 51 (2015)
4/10

Demonic
7/10

Mad Max Fury Road
9/10
Galen, maxad, genial! Vet inte hur jag skall beskriva den riktigt, fullt ös medvetslös!
Vet inte heller varför jag ger den 9/10 och inte 10/10. Men 9/10 får det bli. Oavsett betyg så är den en film man måste se, på med hög volym och njut av draget!!! Ni kommer inte bli besviken.

#10147

Postad 23 maj 2015 - 09:13

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Fortsätter mitt Star Wars-maraton.

 

Star Wars: Episode 2. 

 

Bra mycket bättre än episode 1. Härligt med Darth-musik lite här och där som hintar om vad som komma skall. 3/5



#10148

Postad 23 maj 2015 - 16:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Wolfcop

 

En snut blir varulv och kan på så sätt göra upp med stadens mörka ursprung. Charmig lågbudget-film med "Allt på pizzan"-känsla. 



#10149

Postad 23 maj 2015 - 22:26

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 1

big-trouble-in-little-china11.jpg

 

Big Trouble In Little China (1986)
Av John Carpenter

Om vi ska vara helt ärliga, har Big Trouble In Little China kanske inte åldrats så väl som många andra av John Carpenters filmer. Om ni däremot letar en film som sammanfattar allt 80-talet hade att bjuda i actionväg: Det här är precis vad ni vill ha.

Kurt Russel spelar Jack Burton, en lastbilschaffis som är allt en amerikan ska vara. Hans bästa vän Wang Chi ska en dag hämta upp sin barndomskärlek på flygplatsen, men får problem när det onda, kinesiska gänget kidnappar henne. De får snart reda på att den verkliga boven är Lo Pan, ett uråldrigt, ondskefullt väsen som tänker utnyttja hennes gröna ögon för att själv bli en människa och ta över galaxen. Såklart leder detta till en jakt där de två vännerna stöter på mystiska varelser, kryper runt i mörka grottor och slåss mot otaliga fiender under Chinatowns gator. Till hjälp har de Kim Cattrall (känd från Sex and the City) och ”det goda gänget”. 

Själva storyn är väl inte särskilt matig, intressant eller särskilt nyskapande. Men kom igen, vem bryr sig egentligen? Det finns tre anledningar till att man år 2015 ser den här filmen, och det stavas John Carpenter, Kurt Russel och specialeffekter. Låt oss gå in på alla tre en efter en.

John Carpenters närvaro lyser igenom i allt. För det första har vi själva premissen: En mytisk berättelse om Chinatowns mörka hemligheter, på gränsen till något hämtat ur filmerna om Indiana Jones. Framför allt är musiken, kanske det viktigaste i hans filmer, kanske hans allra bästa (bakom Flykten från New York såklart). Det är ett läckert asiatisk-influerat synth-soundtrack som i Carpenters fall alltid är så jäkla medryckande. Jag sitter nu i skrivande stund och lyssnar på filmmusiken på Spotify, och det är ett mycket positivt betyg!

Sen har vi en riktigt skön Kurt Russel, som här spelar en mer komisk och lättsam roll än vanligt i Carpenters filmer. Han framställs som den typiske amerikanske hjälten som ska rädda världen/staden/situationen, men i själva verket är han den största pajasen i hela filmen. I Varje scen han medverkar i är han i vägen eller aktivt förstör för den verkliga hjälten som är hans kinesiska vän som försöker få tillbaka älskade. Kurt Russel hänger bara på, klämmer coola kommentarer och klantar till det ordentligt för sig själv. Han lär sig heller ingenting och genomgår en obefintlig karaktärsutveckling. En scen jag gapskrattade åt är den när han under ett krigsvrål i slutscenen skjuter sönder taket så att stenarna åker ner i huvudet på honom och han svimmar. Det är en rolig och helt unik twist för den här genren och Kurt Russel genomför det helhjärtat och självsäkert. 

Till slut har vi specialeffekterna. Big Trouble innehåller riktigt goa praktiska, riktiga effekter som är en fröjd att kolla på som en paus från nutidens datoranimationer. Vi snackar gummidräkter, ditritade blixtar och hemmasnickrade scener. Det är allt man blir glad av att se. 

Allt som allt är Big Trouble in Little China en helt okej rulle att slå på en söndag med sina kompisar. Såklart är det ingen djup eller tankeväckande film. Det är allt vad en 80-tals-rulle har att erbjuda och under många stunder har man en riktigt bra upplevelse. Därför vill jag ge filmen en Rekommendation.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 23 maj 2015 - 22:26.


#10150

Postad 23 maj 2015 - 22:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Nu snackar vi! Big trouble var bra länge sedan man såg. It's all in the reflex ;)

Får bli till att kika på snart efterföljt av Snake Plisken :)



7 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 7 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.